Prahan "pompputien" kunto?
LOPONEN HANNA
18.09.2013 13:40
Onko kellään tietoa sen tien nyky kunnosta joka lähtee Prahasta kohti Bronoa?
Muistaakseni on tie E65? Menimme muutama vuosi sitä pitkin ja oli tosi pomppuinen pätkä.Luultavasi jostain betoni laatoista tehty! Suunnitteella olisi ensi kesänä lähteä sinne päin ja kiinnostaisi kovasti tien kunto,onko mahdollisesti parannusta tehty.Tai jos jollain olisi jokin mukava vaihtoehto,ihan pikkuteitä emme viitsisi ajella.Tarkoitus olisi ajaa Travemundesta Budabestiin.
HAAPANEN TIMO
18.09.2013 16:26
Remonttia tehtiin pätkittäin heinäkuussa, paukutusta riittää silti pitkälle Brnon itäpuolelle asti jossain määrin.
Ei se niin kamalan paha ole mun mielestäni. Ohituskaistalla mahdollisimman paljon ja reunapyörät pientareella jos siellä sileältä näyttää.
Valuhomma on kyllä epäonnistunut totaalisesti sillä pätkällä. Saumojen kohdat nousevat ylös kummallisesti. Hiomallakin on niitä korjattu, huonolla menestyksellä.
Samaa ilmiötä löytyy Saksastakin paikoitellen.
@timppa
HALINEN HARRI
18.09.2013 18:10
Kyseessähän on yksi Aatu-vainajan rakennuttamista teistä itäänpäin Prahasta. Mahtivaltiosuunnitteluun liittyvä.
Saksassa ne alkavat olla jo uudelleen perustettuja ja kestopäällystettyjä.
HAAPANEN TIMO
18.09.2013 20:02
Ei se tie niin vanha ole. Samalla liukuvalusydeemillä päällystetään edelleen. Betonitie on paljon kestävämpi kuin asfaltti. Liikkuntasaumat vain ovat vaikeita tehdä.
Komean näköinen laite se on kun koko tien leveydeltä valaa betonia. Kolmisenkymmentä senttiä on pinnan paksuus.
Tuossa niitä saumoja siellä Prahan lähellä näkyy:
http://goo.gl/maps/9osrN
@timppa
TOIVONEN MARTTI
18.09.2013 20:29
Kyllä betoniteitä tehtiin vielä ainakin 1960 -luvulla. Olin Saksassa muistaakseni 1963 majoitettuna yhdessä perheessä. Perheen isä esitteli ylpeänä saksalaisen lehden juttua koneesta joka teki liukuvaluna betonitietä, en muista kuinka leveälti ja miten pitkän pätkän päivässä mutta se setä ainakin oli kovasti innoissaan koneesta.
Ja onhan tuo puheenaoleva tie tosi kärsimys semmoisella autolla joka tuntee herkästi katkoskohdat, retkiauto Sitikka oli vääntösauvajousineen yksi esimerkki semmoisesta.
Saksassa onneksi nykyään vetävät asfaltin noiden vanhojen betoniteiden päälle.
mot
HALINEN HARRI
18.09.2013 20:49
Tuo Aatun tie Prahasta itään liittyy suunnitelmiin ja historiaan.
Joo, kyllä betoniteitä on tehty myöhemminkin.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.9.2013 klo 20:56:01
Yritin kaivaa kirjan josta tuon tiedon olen löytänyt, mutta nyt ei se osunut käteen.
Kaivelin tiedon muinoin esiin kun ajoin Prahasta Brnon messuille n. kymmenen vuotta sitten. Kyllä se jumpsutus häiritsi myös pelkällä tila-autolla kulkiessakin.
Onneksi oli vuokra-auto niin ei häirinnyt niin paljon kuin jos olisi ollut oma.
SEPPÄLÄ JARMO
01.05.2015 11:40
Onko joku ajellu lähiaikoina ko. tietä? Kannataako kiertää vai pääseekö läpi ilman, että renkaat ja iskarit hajoaa. Google mapsin mukaan ainakin tietöitä riittää.
PELTONEN HEIMO
01.05.2015 21:59
Oikaistaan Prahan kautta matkalla Unkariin mutta se oli virhe,pompputie on edelleen matkailuautolle paikoin sietämätön.Meiltä irtosi moottorin alla oleva alasasuoja siinä röykytyksessä.Sen suojan korjaus nippusiteillä ei ollut moottoritiellä mukavaa.Sitä tietä kyllä kovasti kunnostetaan mutta laatu ei ole kelpoa Tämä tapahtui vapun aaton aattona.
HAAPANEN TIMO
01.05.2015 22:33
Tallinnasta Unkariin on melkein viivasuora tie, ei tarvitse 'oikaista' Tsekkiin lainkaan. Mukava maahan se kuitenkin on, sinne kaikki vaan ajelemaan.
Viime syksynä ajoin Puolasta Tsekkeihin E 65 tietä, ja edelleen Prahan ohi etelään Budějovicen kautta Itävaltaan tietä 3. Siellä ei ollut mitään ongelimia.
Eikä ns. pompputiellä mikään hajoa ellei aja autoaan rikki, joku kahdeksan kymppia ei ole liikaa suurimmalla osalla pätkää. Ärsyttävähän se on, mutta ei mitään riko.
Katsokaa onko auton alla kivikovat camper- renkaat ja käyttäkää järkeä.
@timppa
TUOVINEN PENTTI
06.05.2015 14:39
Ajoimme ko.tietä ennen vappua Ostravaan Prahan kautta ja tie oli huono.Ohituskaista hiukan parempi.Eilen takaisin Prahaan pohjoista tietä ja ihan hyvä.On kylläkin hitaampi.
NYYSSÖNEN KAJ
06.05.2015 18:31
Kyllä Saksassa edelleenkin rakennetaan betoniteitä, Suomessa viimeksi 70-luvulla.
HALINEN HARRI
07.05.2015 11:59
Vielä palaan tuohon Aatun rakentamaan tiepohjaan mm. Praha-Brno. Sen saksalaiset rakennuttivat joukkojen siirtoon kohti itää, kuten muitakin teitä tuohon laajentumistarkoitukseen.
Sitä en tiedä mistä tuo pomppuisuus johtuu, tehdäänkö saumat aina pintaa uusittaessa samaan kohtaan?
HAAPANEN TIMO
07.05.2015 13:02
Saksalaiset tekevät liukuvaluna täysleveää motarin puoliskoa ja sahaavat saumat betonin kuivuttua. Hieno katella kun homma käy.
Kaikkein kestävin ja silein tie syntyy siten. Tosin on sitä saumojen liikettä Saksankin teillä.
@timppa