Eri indeksi Mambo Italiaanoilla

JANHONEN MATTI 23.08.2013 18:47

Tuossa syksyn reissua räknäilin. Syksyllä 2011 Hki-Trave-Hki teki Rutu-hinnoin m/p 1024 euroa. -2 aikuista -B3 sisäh, -auto < 8 m. -ruokapaketit

Tänä syksynä samaan aikaan sama paketti kustantaa 1284 euroa eli nousua n. 25 %. kahdessa vuodessa. Eli joku muukin vaikuttaa kun kustannusten nousu.

Tietävät vallan hyvin mitä ajo Kapellskärin kautta m/p maksaa.

HAARAKANGAS ALLAN 23.08.2013 20:00

Elintason rutka nousu Napolissa......

Allu vaari

HALINEN HARRI 24.08.2013 16:20

Jo talvella/keväällä kirjoitin etteivät halua karavaanareita asiakkaakseen. Täytyy vihjailla Englantiin, Saksaan ja Hollantiin sekä myös muihin lauttaomistajamaihin että täällä olisi kuljetustarvetta sekä henkilöille että rahdeille kun eivät huolitsijatkaan ole tyytyväisiä nykyiseen lähes monopoliin. Luulisi valtiovallan olevan rahtiasioista kiinnostunut, vaikuttaahan ne maan yritysten kilpailukykyisyyteen ainakin Eurooppaan.

VALORANTA JUHA 26.08.2013 11:03

Eipä taida muita varustamoja kiinnostaa Suomen reitit,koska väylä sekä luotsausmaksut on taivaissa.Tuntuu ettei valtiolla ole mitään halua saada laiva liikennettä Suomen puolelle.Satamamaksut sun muut kulut on itä ja etelä puolella halvammat. Onkohan mitään järkee kehitellä motaria itärajoille koska kohta se kasvaa horsmaa kun maantie kuljetukset menee eteläpuolitse vennäinmaalle.

JANHONEN MATTI 26.08.2013 13:02

Suomellahan oli sellainen naaivi uskomus, että Venäjä on suorastaan pakotettu kuljettamaan rahtinsa Suomen kautta. Logistikkakonsulttien joka toinen sana oli Suomen gateway, asema jolla rahastetaan Venäjä. Venäjähän joutui hajoamisensa myötä kääntämään logistiikan suuntaa läntiseltä osiltaan 90 astetta Suomenlahden suntaan. Siinä mielssä Itämeren merkitys heillä kasvoi merkittävästi. Kun omat satamat oli mitä oli tuontiin käytettiin ja käytetään vieläkin Suomen satamia. Jatkossa yhä vähemmän. Tämä synnytti meillä uskon että nyt päästiin samaan asemaan kun mitä Suomen suuriruhtinaskunta oli 1800 luvulla ja 1900 luvun alussa suhteessa emämaahan Venäjään. Muuan Paavokin vöyhötti, että jatkossa Barentsin kaasu- ja öljyputketkin kulkee Soomen kautta. Ei takulla kulje. Potentiaalista Nato-maata ei hanoihin päästetä. Varoitin jo silloin, että turha rakennella rekkaparkkeja koska tilanne ei ole pysyvä. Tänä päivänä laivayhtiöt ajaa Saksasta suoraan Venäjälle mm. Finnlines.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.08.2013 13:35

Samaa olen minäkin höpöttänyt mistä Matti J kirjoittaa.

HÄNNINEN JUKKA 27.08.2013 09:50

Aionpa kohtapuoleen käännellä rattia Naantalin suuntaan, ja sitten Ruottin läpi ja Traveen seilaan vasta Eteläruotsista. Pitäköön Finnlines hintansa, yhtä kornia se on laivassa lojua kun eenelosta ajella. Tullee myös halvemmaksi.

Liekö Matti tuota reittiä kustannusmielessä verrannut ?

JANHONEN MATTI 27.08.2013 12:35

Tottahan olen eri vaihtoehdot syöttänyt exceliin.

Vaihtoehto 1. Koti-Helsinki-Trave, m/p, Menossa Rutu-special ja paluussa normaali Rutu-alennus = 1.332 euroa. Hinnasta menomatkan osuus on 598 euroa.

Vaihtoehto 2. Koti-Naantali-Kapellskär-Trave, m/p, 2 x 607 e (yölaiva) = 1.214 e.

Vaihtoehto 3. (Yhdistelmä) Meno: Koti-Helsinki (Finnlines) -Trave meno 598 e Paluu: Trave-Kapellskär-Naantali-koti 607 e = yhteensä 1.205 euroa. Ei kannata mennessä ajaa Ruotsin kautta ja ajaa 1000 km kun hinta on käytännössä sama. Matka-aika Ruotsin kautta kulkien on käytännössä sama kun suorassa laivayhteydessä Suomi-Saksa.
Valintani on nyt yhdistelmävaihtoehto.

Kun autoni pituus on < 6m niin laitan p-pyörät merimatkojen ajaksi sisälle, Tästä syntyvä säästöä mikä yhdistelmävaihtoehdossa tekee nettona yhteensä 130 e. Siitä roudaamisesta saa hyvän tuntipalkan.

Hintoihin laskettu mukaan polttoainekulut, kulutus 12 ja á hinta 1,5 e/ltr. Myös ruokailukulut huomioitu mutta ei auton matkakohtasia kiinteitä tai muuttuvia kuluja. Käsittelen niitä vuosikuluina. Kaikki kuluthan on kuitenkin sellaisia, että viimeisen viivan alla tavataan.

Ruotsista Saksaan menen aina lautoilla kombibiljetillä reittiä Helsingborg-Helsingör ja Rödby-Puttgarden.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.08.2013 12:39

"Aionpa kohtapuoleen käännellä rattia Naantalin suuntaan, ja sitten Ruottin läpi ja Traveen seilaan vasta Eteläruotsista. Pitäköön Finnlines hintansa"

Millähän muulla tavalla kuin Finnlinesin laivoilla pääsee Naantalista Ruotsiin?

HÄNNINEN JUKKA 27.08.2013 13:16

Kiitos noista lohduttomista luvuista. Eipä todellakaan juuri kannata, harmi.

Tämmönen mahis on sitten ainakin mulle uusi:

http://www.aveline.lv/site/articles/category/en/all_prices

Hangosta Paldiskiin edullisesti, ja sitten Riika-Trave ?

TOIVONEN MARTTI 27.08.2013 23:45

Kuis sinä Matti saat tuon menomatkan maksamaan noinkin paljon Ruotsin kautta ajettaessa?

Meillä on n. 7 -metrinen auto ja kaksi henkeä ja mun laskelma on että Hampuriin mennessä tuo Ruotsin ajo olisi kyllä halvempi:

vikinglinjalla yli halvassa hytissä clubihintaan 158 (tosi pieni hytti mutta on sentään sängyt) Varberg - Greno iltalaiva 103 euroa ajoa n. 900 km, kulutus 11litraa/100, litrahinta 1,50 eli 99* 1,5 on pyöreästi 150. Eli nuo pakolliset olis 408 ekua. Stellplatsilla yötä. Syödä täytyy vaikka olisi kotona.
mot

JANHONEN MATTI 28.08.2013 11:09

Martille.

Lasken näin. Koti (matka alkaa kotoa) - Naantalin satama 3,3 x 12 x 1,5 = 59,40 euroa Naantali-Kapellskär yölaiva 204 euroa

2 pax x 52 e/pax = 104 e (ruokailut sis. hintaan) auto < 6 m = 60 e hytti 40 e. Ajo Kapellskär - Lyypekki, 9,6 x 12 x 1,5 = 172,80 e Lauttamaksu < 6 m, Helsingborg-Helsingör ja Rödby-Puttgarden = 120 e Ruokalut (laivalla matkalla Puttgardeniin) 2 x 25 e = 50 e. Siitä se 606 euroa/suunta tulee.

Toki pitää syödä kotonakin mutta kun on kysymys vertailusta, joko laivalla Helsingistä suoraan Saksaan tai Ruotsin kautta kulkien niin on melkein pakko huomioda Saksan laivan ruokapaketti à 65 e/pää = 120 e/suunta. On muuten kallista kotiruokaa se. Vaan mitäs pirua sillä laivalla muutakaan enää tekee jos ei edes syö.

Juutinrauman sillan kautta kulku ei kokonaishintaa alenna ja täytyy muistaa, että sillan kautta ajo lisää ajomatkaa n. 50 km lauttavaihtoehtoon verrattuna.

Majoituskulut Lyypekin päässä on samat tulovaihtoehdosta riippumatta, joten niitä ei ole laskettu.

Nuo vaihtoehdot mennä lautalla vaikka Trelleborgista Saksaa eivät ole minulle. Aikaansahan voi toki viettää monella tavalla ja se on yksi tapa. Kartasta kyllä näkee mikä on rationaalisin reitti. Jos on töllistelymatkalla niin sitten asia on tietenkin eri.

SILMUNEN HANNU 28.08.2013 11:59

Jos oikeasti haluaa säästää, kannattaisi tuo Naantali-Kapellskär väli mennä päivälaivalla ilman hyttiä, siinä Matin porukka säästäisi 75e suuntaansa. Ja kun syö Röd-Putt välillä vain sen mainion salaatti-lisukepöydän ilman pihviä, säästää taas 25e suuntaansa....Eli noilla keinoin matkan kokonaishinta tippuu 200eurolla Ruotsin kautta kulkiessa, menopaluussa siis.

t.Kaarina

JANHONEN MATTI 28.08.2013 13:19

Kaarinan vinkki toimii myös. Matka tosin rytmittyy hieman eri tavalla kun yölaivalla kulkiessa mutta ei olennaisesti. Päivälaivan hytti- ja henkilöhinnoista saa 10 % alennuksen. Aaamulaivalla 9.30 Naantalista lähdettäessä tuloaika Kapellskäriin on klo 16.30. Saman päivän aikana ehtii ajaa vielä pitkälle Etelä-Ruotsiin. Ja jos on liikkeellä lauantaina tai sunnuntaina niin ei Tukholman ruuhkatkaan pahemmin vaivaa. Itse olen pitänyt tavoitteena sitä, että Saksan läpiajo tapahtuu joko lauantaina tai sunnuntaina, jolloin rekkoja on baanalla vähemmän.

HALINEN HARRI 28.08.2013 13:42

Onneksi puolalaisten rekkojen (huom ajotyyli ja ohitukset) määrä taitaa tänä vuonna olla vähäisempi arkena kuin aiempina. Ainakin tuntui siltä.

HÄNNINEN JUKKA 28.08.2013 14:22

Laitoinpa avelineen tiedustelun. Jos vastaavat, niin kerron sitten. Hanko-Paldisk väli on kerran kuljettu ja hyväksi havaittu. Ajoakin Riikaan tulee vain rapseat 300 km ja sinne astihan via Baltica on vielä ihan mukava ajella.

TOIVONEN MARTTI 28.08.2013 15:33

Matille tuosta laskelmasta.

On totta että laivalla suoraan Saksaan mennessä on melkein pakko ottaa ateriapaketit. Ennen ruoka kuului hintaan, nyt se maksaa aika suolaisesti. Mutta kuten totesit, ei laivalla oikein muuta tekemistä ole kuin ruokailu. Niin että kyllä ateriapaketit täytyy laskea sen matkavaihtoehdon hintaan.

Nuo muut laivat ja lautat on sitten sellaisia ettei niiden kohdalla kannata laskea ruokia mukaan, matkat on niin lyhyitä että ne pärjää kyllä ilman ruokaakin jos hinta tuntuu suolaiselta.

Me asutaan Turussa joten päivällinen syödään kotona ja ruotsinlaivalla otetaan korkeintaan pieni iltapala joka voi olla kotoa tuotua evästä. Sama juttu kun mennään Varbergista Grenåseen: iltalaivaa odotellessa voidaan tehdä jotain ruokaa tai käydä paikallisessa Sibyllassa eikä kannata jättää ruokailua laivan kalliin aterian varaan.

Siksi lasken ruokailukustannukset vain Saksanlaivan matkahintaan.

Turussa asuvalle tuo Ruotsin kautta meno on tietty luonteva, saksanlaivalle päästäkseen täytyy ajaa Helsinkiin ja siitä tulee jo runsaat 150 km ylimääräistä matkaa ja aikaakin täytyy varata enempi.

Ja loppujen lopuksi nämä erot on tosi pienet kun ajattelee kuinka paljon rahaa menee koko reissussa. mot

JANHONEN MATTI 28.08.2013 16:32

Martin Vikingiltä saaman 158 euron hinnan innoittamana minäkin "pyysin" tarjouksen Viikingiltä aamulaivalle Turku-Tukholma, kun olen clubin jäsen. Olen joskus hintaa ko. reitille kysellyt ja silloin se ei pärjännyt Naantalin reitin hinnoille. Nyt on kulisseissa tapahtunut jotakin. Nyt varauskone ilmoitti clubi-hinnaksi137 euroa/suunta sis. kaksi aikuista, hytin B2P ja m-auton < 7 m. Eli lihapullilla alle 150 euroa/suunta.

Ajomatkaa Turun kautta kulkeminen lyhentää tapauksessani 105 km/suunta.

HAAPANEN TIMO 28.08.2013 18:17

Hytillä se on edullinen. Päivävuorokin tarvitsee kabiinin, myös Naantalista, ei siellä pirukaan päivää kävele.

Vaihtelu virkistää reiteissä, eikös se töllistely olisi eläkeläisen päähommaa, aikataulu on erilainen kun kiireisen kesälomalaisen.

Laskeskelin omia reittejä, liki parikymmentä eri paattireittiä on tullut käytettyä, ja vielä olisi käyttämättömiä jäljellä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.