- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kesän lomamatka Tallina - Kroatia
Kesän lomamatka Tallina - Kroatia
Olemme viimeisten 17 vuoden aikana tehneet noin 10 matkat Eurooppaan Ruotsin kautta, muutaman kerran laivalla Travemyndeen. Viroon, Latviaan ja Liettuaan olemme tehneet matkailuautolla 3 pidempää matkaa. Nyt ajamme ensi kertaa via Baltickan kautta. Matka-aika lähdemme viikkolla 24 ja paluu 27. Reitti suunnitelma Tallinna - Kaunas - Lomza - Krakova - tie E77? Budapest - Zagerb - Rab ja suunileen sama reitti takaisin. Alustavat yöpymiset Riiassa, Lomza, Krakova, Balaton. Nyt haluamme saada kommentteja reitistä ja vinkkejä sen ympärillä olevista nähtävyyksistä. Liikumme 8,5 metrisellä ja 5 tonisella matkailuautolla. Kaikki kommentit kiinnostaa
Kun autosi massa on yli 3,5 tonnia niin on hyvä aloitta reitille jäävien valtioiden tiemaksuista.
Yli 3,5 tonnisilla liikkuminen vaatii tietullien osalta hieman enemmän vaivaa.
Autosi kuuluu yli 3,5 tonnin massasta huolimatta luokkaan henkilöauto / M1.
Voimassa olevat tietullimaksut löytyy kunkin maan tiedostosta.
Slovenijassa ja Itävallassa voi tulla vastaan tunneilta joista peritään maksuasemilla eri maksu (8-10 e)
Vignettejä voi olla joko tuulilasiin liimattavina tarroina tai e-vignettenä, jolloin se on vain kuitti tietullimaksusta ja kuitti tietenkin on säilytettävä kuten kaikki muutkin kuitit.
Kaikki tietullimaksut voi maksaa maksukortilla.
Viro: Perii tavarankuljetusautoilta tietullin joiden kokonaismassa on > 3,5 tonnia, eli ei koske sinua
Latvia; Ei tietullia
Liettua: Ei tietullia
Puola perii maksun > 3, 5 tonnin autoilta. Maksu peritään ViaBox -laitteen avulla. Linkistä saat lisätietoja
https://www.viatoll.pl/en/home
Slovakia perii tietullin vigneten muodossa ja siitä lisätietoja alla olevasta linkistä
http://www.dalnicni-znamky.com/en/vignette-highway-toll-slovakia.html
https://www.dars.si/vignette_system/about_the_vignette
Unkari perii tietullin ja siitä saat lisätietoja linkistä
http://www.toll-charge.hu/
Myös Kroatialla on tietulli moottoriteillä. Kroatian tietullijärjestelmä on ns. suljettu tietullijärjestelmä Italian, Ranskan ja Espanjan tapaan, jossa maksulliselle tielle mentäessä otetaan automaatista ticket ja maksu tapahtuu maksuasemalla kun tieltä poistutaan.
Maksun voi suoritta joko itse kortilla tai manuaalikassalle, jos niitä jossain vielä on.
http://www.highwaymaps.eu/croatia
Jos matkallasi poikkeat Itävaltaan niin tässä tieto sen tietulleista
Jos menet Itävaltaan niin siellä > 3,5 tonniset joutuu ostamaan GO-box laitteen (joitain 5 e)
Lisätietoja linkistä.
Maksu määräytyy päästöluokan ja kuljetun matkan mukaan. Jos et ole varma autosi päästöluokasta niin merkkaa varmuuden vuoksi kohtaan nolla.
https://www.go-maut.at/portal/faces/pages/common/portal.xhtml
Myös Tzekki perii tietullia ja siitä saat lisätietoja linkistä
http://www.motorway.cz/
http://www.highwaymaps.eu/croatia
Via toll poxin saat muutama kilometri Puolan rajalta Szypliszkin kylästä, samaan paikkaan voit palauttaa sen kotimatkalla.
https://goo.gl/maps/1EtwnimFXPD2
Kuvassa olevan ravintolan tuulikaapissa on rahanvaihtopiste ja se myös jakaa Boxeja. Et voi ajaa ohi, ensimmäinen katu oikealla kylään saavuttaessa.
https://goo.gl/maps/7eKUnkdZ7V32
@timppa
Muutamia matkareittisi varrelle sattuvia camping-alueita
Pärnu
https://www.konse.ee/index.php?section=12
Riika
http://www.rigacamping.lv/index_en.html
Suwalki
http://www.private.firmy.suwalki.pl/
Krakova
http://smok.krakow.pl/en/
Budapest
http://hallercamping.hu/en/
http://www.fortunacamping.hu/
Balaton
https://www.balatontourist.hu/en/
Croatia
https://www.camping.hr/best-camps
Tuo Balaton on hieman mieliä jakava paikka, mutta toki sen voi käydä katsomassa ja parhaat camping-alueet on sen pohjoisrannalla. Budapest on kaupunkikohteena hyvä kohde, ja Haller-camping on aika lähellä vanhaa keskustaa. Bussi, ratikka ja metropysäkit lähellä Halleria.
http://www.kroatia.fi/index.php/yleista/yleistietoa/
https://croatia.hr/en-GB
Tässä vielä mainos Via Balticaa koskien, jossa tosin on ihan asiallistakin tekstiä paljon.
https://kerranelamassa.fi/via-baltica-nopein-autoreitti-keski-eurooppaan/
Parempi kämppäri Suwalkissa.
https://www.google.fi/search?client=safari&channel=ipad_bm&source=hp&ei=i5dFXOTIOcWUsgHgzrH4Aw&q=suwalki+camping&oq=suwalki+cam&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.0.0j0i22i30l4.3080.12412..15065...0.0..0.305.1967.0j7j3j1......0....1.......5..41j0i131j46i131j46i275j0i10j46.zlPI_3cwuFg#fid=0x46e1022f00e0a38f:0x8be29e74951a947f&fpstate=luuv&imagekey=!1e10!2sAF1QipPKArRyzGT5mg5OwiMpdq4UMIJIx7_8tx_i2JOe&istate=lrl:iv&rlimm=10079793139563533439&viewerState=ga
Enpä väitä vastaan kun en ole sillä koskaan poikennut.
Tuolla Privatessa kylläkin erinäisiä kertoja.
Privateen on 8,5 metrisellä vähän ahasta ajaa..
Suwalkista hieman etelään ja sitten muutama km. vasemmalle on hyvä kämppäri jos on kesällä liikkeellä.
Kaikki tiedot löytyvät kuvista ja kartasta
https://photos.google.com/album/AF1QipMvvA2D6gEy89ZQg87NtqcugA993mcYWOi9wFNj
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1npaPt-DCT7eGkofj8wwsTfpJHPo&msa=0&ll=54.041724709565564%2C22.978763084716775&spn=0.130816%2C0.254745&z=13
@timppa
Tuolta löytyy jotain matkan varrelle mm. Baltian ja Puolan leirintäalueita sekä muutama käyntikohde.
http://matkaan.mbnet.fi/
En ole viime aikoina päivitellyt, kun lopetin Mikrobitin, niin saattaa koko sivu kadota bittitaivaaseen.
Pistin tuonne ne listassa olevat alueet ja siellä on muidenkin laittamaia alueita
https://karavaanari.org/index.php/board,19.0.html
Vanamõsan alue Sauessa lähellä Tallinnaa on hyvä viimeiseksi kohteeksi, siitä on sopivan lyhyt matka laivalle.
https://caravanpark.ee/fi/
Alkoi itseäkin kiinnostaa kevään matkaa ajatellen tuo tie 77 Slovakian läpiajossa. Keväällä mennään ensin vitkastelematta Kroatian lämpöön, sitten paluumatkalla rauhassa Unkariin kylpemään.
Tätä kautta mennessä jää väliin Puolan kaakonkulman hitaat tiet ja aina pitää uusia reittejä katsella. Varsovan pohjoiset ruuhkat kun on selvittänyt on edessä hyvät tiet Varsovan länsipuolelta Krakovaan.
Tie kulkee korkeimmillaan reilussa tuhannessa metrissä Donovalyn laskettelukeskusten vaiheilla. https://parksnow.sk/zima/lyzovanie-bezecke_trate.php mutta näyttää hyväkuntoiselta kaikista kohdista mitä katselin.
Tie on yhtä kohtaa lukuunottamatta ilmainen, Zvolenin kohdalla pitää pikkuisen koukata tielle 69. Kartta maksuteistä:
https://www.ndsas.sk/en/charging/electronic-vignette
Lentokentän kohdalla maksuttomalle tielle.
https://goo.gl/maps/BiMVveFvR7R2
Krakovassa Camping Krakowianka, ei kaksinen paikka mutta raitsikan päätepysäkki on aivan vieressä.
https://goo.gl/maps/RPSPx9fRzWo ja https://goo.gl/maps/vQiapCCJuSt
Budapestissä Camping Romaille ellei aio kaupungilla käydä.
https://goo.gl/maps/aMrvUNpX2u72
Hyvät kuppilat Tonavan rannalla.
https://goo.gl/maps/1tW7GjVmTNL2
@timppa
Mapsi on hieno väline. Tänään tuli kuukkelilta ilmoitus että mun mapsiin laittamia kuvia on nyt katsottu yli miljoona kertaa.
1 000 000
Hei Timo!
Olet huipputason valokuvaaja Google Mapsissa
Olet yltänyt suoritukseen, johon vain harvat pystyvät: sinulla on jo 1 000 000 valokuvan katselukertaa. Onnittelut huikeasta suorituksesta!
Heh, heh!
moi,
kiitos vinkeistä
Tie tulit on muuten tuttuja mutta tällä matkalla Puola ja Slovakia uusia.
Slovakian 2 tarra yli 3,5 tonnisella autolla on epäselvä
Kun katsoo heidän sivuja niin 2 tarra jos yhdistelmä yli 3,5 t siis auto ja vaunu.
Myös AL autoilen euroopassa 2019 on vähän epäselvä tästä kohdin
Onko käytännön kokemusta tästä?
Myös mainitsemani tie E77 Krakova - Budapest mietityttää
Onko kukaan ajanut sitä viimevuonna?
Kaikki kommentit tervetulleita
Tuo viimeinen kappaleen teksti on mielenkiintoinen M1autoa ajatellen.
Linkkisivu on virallinen Emyto:n sivu
https://www.emyto.sk/en/charged-vehicles/vehicles-subject-to-toll-payment
Mikä tässä tiessä kesäreissussa mietityttää.
https://goo.gl/maps/kAYXALEQPHm
https://goo.gl/maps/8Wjump4AbWL2
https://goo.gl/maps/MErAb73eXXS2
https://goo.gl/maps/KDYauyFj6ow
Hyväkuntoinen tie, kilometrissä käydään mutta ilman serpoja, hienot maisemat. Tuonne menen huhtikuussa. Kolme muuta Slovakian läpiajon reittiä on tuttua, nyt mennään uutta väylää.
@timppa
Viime vuonna huhtikuun lopussa ajettiin suurinpiirtein samaa reittia istrian niemelle. Ajettiin krakovasta budapestiin kyseistä tietä pitkin. Hyvä tie oli ajaa. Rekka liikennettä on jonkin verran . Vuoristo osuus on hieman hidasta ajaa, mutta mukavia maisemia osuu kohdalle. Välillä on pitkähköjä nousuja ja laskuja. Tankata kannattaa ennen vuoristo osuutta sillä siellä ei ole tankkaus-asemaa. Krakovan suunnasta tullessa on asema ennen vuoritien alkua ( 48°56'39.0"N 19°15'40.8"E Korytnícka cesta, 034 73 Liptovská Osada, Slovakia) Keväällä oli ennen budapestiä pitkä tietyö pätkä mutta sekin varmaan jo valmis. Meillä autolla pituutta 6m. Budapestistä- zagrebiin hyvää moottoritietä.
-KaiL
kiitos Timo ja Kai
hyvät kuvat ja vinkit
myös me ajamme tätä tietä kesäkuussa
T Anders
Jos joku muu ajelee Slovakiassa yli 3,5 tonnisella matkailuautolla niin tuo alla olevasta linkistä avautuvan tekstin viimeinen kappale kannattaa lukea tai käännättää.
https://www.emyto.sk/en/charged-vehicles/vehicles-subject-to-toll-payment
Tässä se koneella käännettynä
''Esimerkkejä ajoneuvoista, joilla on tietullien maksuvelvollisuus, luokitellaan / ei siirretä M-luokkaa:
M-luokan ajoneuvot, joiden suurin sallittu paino on yli 3,5 tonnia, ja kuljetettavien henkilöiden lukumäärä on yli 9, kuljettaja mukaan luettuna (eli 10 ja enemmän) on velvollinen maksamaan tietullin - se tarkoittaa, että he maksavat maksun (luokat M2 ja M3);
M-luokan ajoneuvoja, joiden kokonaispainosta suurin sallittu kokonaispaino on alle 3,5 tonnia ja henkilöluku on yli 9, mukaan lukien kuljettajan (eli 10 ja enemmän), eivät kuulu tiemaksun maksuvelvollisuuteen koska painoluokan - he tekevät ei maksa tietullia (luokka M2 maksetaan tieliikennelain mukaan aikaperusteisen maksun = moottoriteiden tarrojen avulla);
M-luokan ajoneuvot, joiden suurin sallittu paino on yli 3,5 tonnia, ja kuljetettavien henkilöiden määrä on alle 9, kuljettaja mukaan luettuna (eli 9 tai vähemmän) eivät ole velvollisia maksamaan tietullia, koska he eivät täytä oikeudellinen määritelmä kuljetettujen henkilöiden lukumäärän osalta - he eivät maksa tiemaksua;
Luokkaan M1 kuuluvia ajoneuvoja ei luokitella ajoneuvojen kesken maksullisilla maksuilla - ne eivät maksa tiemaksua.''
@timppa
Hyvä että löysin tämän viestiketjun! :) Vaimo tuossa rupesi hieman vihjailemaan että mitä jos ensi kesänä lähdettäisiinkin muksujen kanssa ajamaan Kroatian rannikolle aurinkoa etsimään.. Emme ole vielä käyneet asuntoautollamme Tallinnaa ja Tanskaa kauempana, eli aika keltanokkia ollaan vielä tällä saralla. Kaikenlaisia autoja/koneita olen kyllä ikäni ajanut, joten ajamista en sikäli pelkää ja siitä tykkäänkin. Mutta toki ajatus tuollaisesta matkasta näin kylmiltään hieman hirvittää.. :)
Meillä on 6,5 metriä pitkä ja alta 3,5 tonnia painava (emännän jos antaa pakata niin takuulla reilusti yli 3,5t) ns. 80 km/h auto (vaan eikös jo ensi kesänä saa ajella kovempaakin?). Jos tuota reissua nyt oikein tosissaan ruvetaan suunnittelemaan, niin matkaan meillä olisi varmaankin tarkoitus lähteä Pietarin kautta (rajan tuntumassa kun asutaan) niin ei turhaan heti uppoa aikaa/rahaa laivapaikkaan.. Mitä reittiä suosittelisitte tuolloin ajettavaksi? Päivässä jos ajeltaisiin ehkä max. 600-700 km, että tulisi hieman katseltua nähtävyyksiäkin matkan varrelta ja ettei pieniltä matkalaisilta kerkeä käpy palamaan ihan vaan pelkästä istumisesta.
Puolassa, vallankin Varsovan eteläpuolella on keskinopeus 60km/h. Jos lapsia on matkassa kannattaa ajatella 300 km:n päiviä. 700 km. ottaa 12 tuntia.
Virossa, Latviassa Ja Liettuassa on pienet nopeusrajoitukset ja paljon kameroita, myös keskinopeuskameroita.
@timppa
Mitä tuossa pikaisesti Google Mapsista vilkaisin, niin itse miettisin mahdollisesti reittiä Lappeenranta - Venäjä (Pietari) - Latvia (Rezekne) - Liettua (Kaunas) - Puola (Varsova, Krakova) - Slovakia (mainitsemanne E77-tie) - Unkari (Budabest) - Kroatia (Rijeka?) Matkaa tuosta näyttäisi kertyvät n. 2600 km suuntaansa.
https://www.google.fi/maps/dir/Lappeenranta/Pietari,+Ven%C3%A4j%C3%A4/Krak%C3%B3w,+Puola/Budapest,+Unkari/Rijeka,+Kroatia/@54.3563608,20.2523339,5.5z/data=!4m32!4m31!1m5!1m1!1s0x46909596caab9fd9:0x7664ac80a9880f97!2m2!1d28.1896627!2d61.0549929!1m5!1m1!1s0x4696378cc74a65ed:0x6dc7673fab848eff!2m2!1d30.3350986!2d59.9342802!1m5!1m1!1s0x471644c0354e18d1:0xb46bb6b576478abf!2m2!1d19.9449799!2d50.0646501!1m5!1m1!1s0x4741c334d1d4cfc9:0x400c4290c1e1160!2m2!1d19.040235!2d47.497912!1m5!1m1!1s0x4764a12517aabe2d:0x373c6f383dcbb670!2m2!1d14.442176!2d45.3270631!3e0
Kiitos Timo tuosta nopeus-/kameratiedosta!
Mitä tuossa pikaisesti Google Mapsista vilkaisin, niin itse miettisin mahdollisesti reittiä Lappeenranta - Venäjä (Pietari) - Latvia (Rezekne) - Liettua (Kaunas) - Puola (Varsova, Krakova) - Slovakia (mainitsemanne E77-tie) - Unkari (Budabest) - Kroatia (Rijeka?) Matkaa tuosta näyttäisi kertyvät n. 2600 km suuntaansa.
https://www.google.fi/maps/dir/Lappeenranta/Pietari,+Ven%C3%A4j%C3%A4/Krak%C3%B3w,+Puola/Budapest,+Unkari/Rijeka,+Kroatia/@54.3563608,20.2523339,5.5z/data=!4m32!4m31!1m5!1m1!1s0x46909596caab9fd9:0x7664ac80a9880f97!2m2!1d28.1896627!2d61.0549929!1m5!1m1!1s0x4696378cc74a65ed:0x6dc7673fab848eff!2m2!1d30.3350986!2d59.9342802!1m5!1m1!1s0x471644c0354e18d1:0xb46bb6b576478abf!2m2!1d19.9449799!2d50.0646501!1m5!1m1!1s0x4741c334d1d4cfc9:0x400c4290c1e1160!2m2!1d19.040235!2d47.497912!1m5!1m1!1s0x4764a12517aabe2d:0x373c6f383dcbb670!2m2!1d14.442176!2d45.3270631!3e0
Juu, ajoin E77 Slovakian läpi huhtikuussa, ei hullumpi reitti. Krakovan jälkeen alkaa hidastua ja Slovakian eteläosassa on aika mutkikasta. Siellä tehdään uutta tietä ja tunneleita, jonkun ajan kuluttua se osuus on kunnossa, töiden edistymisestä en tiedä mitään.
Taitaa olla Pihkovasta Kaunasiin tie hyvässä kunnossa, luultavasti siitä kannattaa ajaa ennemmin kuin Riikan kautta.
@timppa
Aloitin tämän ketjun viime talvena ja matka tehtiin kesällä. En ole Venäjälle ollut autolla mutta minä ajaisin Helsingin kautta. Meillä oli tarkoitus ajaa E77 Krakovasta Budapestiin mutta navigaattori itsepäisesti halusi meidän ajavan Tsekin kautta kuulemma aika yleistä. Tästä syystä eksyttiin reitiltä jossain tie E50 tieoilla ja tuli mutkaa. Tässä voi todeta että tiet Puolan etelä osien ja Slovakian pohjois osien välillä on pienet ja liikene suuri mutta uutta tulee koko ajan. Takaisin tultiin tietä E75 mikä oli selkeämpi ja myös paremmassa kunnossa jossain paikoin ihan uutta. Mutten tiet paremmassa kunnossa kun meillä tällä kotona. olen sama mieltä että ei kannat lian pitkiä päivä matkoja suunnitella paikoin liikene ruuhkaista ja silloin ei matka etene. Muuten Puola Slovakia missä ei oltu aikaisemin käyty yllätti siisteydellään.
Niinköhön sitä on taas maksettu turhasta........
Siinä Matin linkin allahan on Timpan tarjoilema google käännös, melkoisen selkeää tekstiä, vai mikä sulla jäi epäselväksi?
Siinä Matin linkin allahan on Timpan tarjoilema google käännös, melkoisen selkeää tekstiä, vai mikä sulla jäi epäselväksi?
Ei mikään ole epäselvää! Enään . Mutta on tullu ostettua tarra kun se jossain luki:SLOVAKIA:Moottoriteitä varten edullinen tarra! Kiitos avusta V-P
Tuossa kartta maksullisista teistä.
https://www.ndsas.sk/en/charging/electronic-vignette
Mutta kyllä kopissakin voi maksaa, ainakin vielä 2018.
@timppa
Hei!
Tämäpä oli mielenkiintoista luettavaa, olemme nimittäin suunnittelemassa juuri tämän kaltaista reissua ensi kesälle asuntovaunun kanssa. Mielelläni siis kuulisin tarkempia kokemuksia, Aders Granberg ja muutkin! Mikä on sopivaksi havaitsemanne päivämatka lasten kanssa? Yöpymiskohteita tässä jo listattiinkin, mihinpä päädyitte? Noin ylipäänsä - kannattaako leirintäaluepaikat varata hyvissä ajoin etukäteen, vai voiko luottaa, että kyllä aina jostakin paikasta tilaa löytyy heinäkuussa?
Meno matka meillä olisi kutakuinkin sama kuin tässä viestiketjussa, mutta paluuta ajattelisimme lännen kautta.
t. Sanna
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.