Kasselin mäkien kierto
RANTALA PEKKA
25.04.2008 19:53
Kasselin seudun kukkulat keskisessä Saksassa ovat monelle A 7:n kulkijalle tuttu kokemus. Kerran tai pari nuo mäet ajaa mielenkiinnosta, vaikka melkoista taiteilua ajaminen siellä usein on. Aikaakin menee, koska ylämäissä vauhti usein pakostakin hiljenee. Tämän alueen tietyöt ovat myös monelle jokakesäinen riesa.
A7:lle vaihtoehtoinen väylä on tie no 27 hieman Göttingenin eteläpuolelta liki Fuldaan asti. Onkos Sinulla kokemusta tämän reitin ajamisesta? Onko ympäristö mäkistä? Matkan kesto verrattuna A 7:n ajamiseen? Vähän leppoisampaa ajamista arvatenkin?
RAUTIAINEN KARI
25.04.2008 20:15
Eipä ole, mutta Kasselin mäistä on. Valitettavasti.
Mikä vaan kierto, vaikka kestäisi kauemmin, on tervetullut juttu. On se niin pirun tylsää niissä Kasselin mäissä. Tai siis kun on 3,3 litranen kutoskone niin meneehän se, mutta menee myös 40 litraa satasella. Ei kamalasti naurata.
LAINE RAIMO
25.04.2008 20:27
Kattelin karttaohjelmastani, mitä tuo kiertäminen aiheuttaa. Kilometrit nousi 152:sta 164 kilometriin ja ajoaika nousi 1.15 tunnista 2.16 tuntiin. Eli aikaahan siinä kuluu rutkasti enemmän. Olen tuolla alueella liikkunut ja voin vakuuttaa, että sillä B27:llakin on mäkiä. Ja nykyään joka kylässä on rajoitus 50 km/h ja sitä kytätään ahkerasti kameroilla.
Olet ilmeisesti vaunun vetäjä, koska eihän nuo mäet autolle ole mikään ihmeellinen ajettava.
NYMAN MATTI OLAVI
25.04.2008 20:29
Hei
Laitapa viestihakuun Kasselin mäet, niin siellä on vastauksia, mm. Sauro Hannu ammattiautoilija vastaa reittivaihtoehdosta mistä kysyt. Sen verran dieselin kulutuksesta 1400 kilonen vaunu perässä, mäet läpi keskikulutus 9,5.
t. Matti
EEROLA TEEMU J
25.04.2008 20:58
Juuri noin, eihän ne nykyaikaisella m- autolla ajellessa missään tunnu. Kun ajelin 70-80-luvuilla liki 20 v ajan Kasselin mäkiä kaikkiaan kolmisenkymmentä kertaa molempiin suuntiin Sitikan Camioneteista tehdyilä m- autoilla, joissa oli helposti kuumenevat rumpujarrut ja vaihteistojarrutusta "ei suositeltu", niin silloin piti tosissaan käyttää "ennakoivaa ajotyyliä" -varsinkin alaspäin mentäessä. Yritettiin joskus niitä mäkiä kiertääkin, mutta eihän se siitä miksikään muuttunut, aikaa vaan tuhraantui.
Oikealla kalustolla niistä mäistä ei ole mitään harmia eikä ne kulutukseenkaan vaikuta, koska se mikä ylämäissä menee lisää, se alamäissä säästetään.
SAURO HANNU O
25.04.2008 23:46
Kokeile se B27. Mäet ei ole isoja ja tien varrella on paljon nähtävää. Rekat ei saa enää ajaa siellä, joten ruuhkat lienee helpottaneet? Mä ainakin tykkäsin siitä,kun on jotakin muutakin katseltavaa kuin tylsä moottoritie.
BRUUN EERO
26.04.2008 00:02
Jännä jutttu ettei vaunun kulutus juuri nouse näissä hirveissä mäissä. Suomessa vakio on 11,5, Kasselissa 10,5 ja Münchenistä Würsylään 9,0 yli satasen vauhdilla, mikä on enari meidän t@b-vaunulla. Kasselin mäissä on hirveä taistelu hitaitten kaistoilla ja vain nopeat elävät siirryttäessä ohittamaan. Sääliksi käy vetureiden koneet, ja meidän 1,8 bensa, joka on jaksanut Kroatiasta Norjan vuorille.
PURSIHEIMO TOPI
26.04.2008 01:17
Vakuuttelusi tien B27 mäkisyydestä ei kyllä pidä paikkaasa, koska ko.tie kulkee lähes koko matkan jokivartta. Tuo vaunun vetoa koskeva heitto ei sekään pidä paikkaansa. Yleensähän on niin, että m-autoilija ohittaa vaunuyhdistelmän alamäissä mutta ylämäessä vaunuyhdistelmä helposti ohittaa heikolla dieselillä varustetun savuavan m-auton. Puhun nyt tehokkaasta bensavehkeestä. Tuo Kasselin mäen hitaus vaunuilijalle johtuu siitä, että vaunuyhdistelmällä ei saa ohittaa sekä ylä että alamäessa pienellä vaihteella ajavaa raskasta rekkaa.
KORHONEN KARI
26.04.2008 10:31
Tulin sitä tietä pitkin pari/kolme viikkoa sitten ja ei voi muuta kuin suositella.
HUUSKO AKI
26.04.2008 11:04
Kun muutaman kerran olin "tahkonnut" Kasselin mäet edestakaisin, siirryin minäkin niitä kiertelemään ja voin suositella B27:lla matkantekoa. Joskin se ei ole niin nopea kuin A7, ja jos ei ole kiirettä, niin eikun siitä vaan.
On paljon enemmän nähtävää ja uutta maisemaa, ja eihän moottoritieltä yleensä mitään nähtävää erikoisemmin olekkaan.
LAKKA RAIMO
29.04.2008 17:45
Kannatan B27:n käyttöä.Ehkä hieman hitaampi,mutta onko lomalla minuutti aikataulu? Kulkenut sen kautta raskaalla kalustolla 70-luvulta asti.Nykyisin vaunuyhdistelmällä.Mäet olemattomia Kasseliin verrattuna!
Veli-Pekka Pakalen
06.10.2022 12:32
Saisiko kokeneimmilta hieman opastusta.
Menossa etelään Hampurista. Välttääkseen Kasselin mäet B27 tietä käyttäen, missä kohtaa otetaan B27 tie alle? Göttingen ?? Sitä kunnes tullaan nelos ja vitostielle Kirscheimin nurkille ja siitä Frankfurttiin?
Arvostan asiallisia kommentteja.
Kiitoksia neuvoistanne
Kaj Nyyssönen
06.10.2022 15:21
Tänä syksynä kierrän Kasselin mäet ja niitä on vielä toiseksi ajopäiväksi kun menemme Freiburgiin eli meidän kiertotie on
Travemunde A7 Hannover A2 Dortmund A1 Köln A3 Frankfurt A5 Freiburg > Mulhouse, Ranska
Reitti on miltei mietin. Väli Hampuri A1 Dortmund on aivan tasamaata mutta niin ruhkaantunut että vältämme sitä. Oikotie A45 Dortmund - Frankfurt on täynnä tietöitä ja yhdestä kohtaa kokonaan suljettu meillä kesti 4 tuntia kiertää ne puretut sillat (molempiin suuntiin purettu)
Petteri Haverinen
06.10.2022 18:35
En kyllä itse ymmärrä mikä noissa Kasselin mäissä on vaikeaa??
Jos ne pelottaa niin ota rekkakaista ja pysy siellä mäkien ajan…
Sepeteus Vaari
06.10.2022 19:34
Petteri HaverinenEn kyllä itse ymmärrä mikä noissa Kasselin mäissä on vaikeaa??
Jos ne pelottaa niin ota rekkakaista ja pysy siellä mäkien ajan…
Samaa mieltä hyvä tie antaa rampan kalakattaa.
Markku Hämäläinen
06.10.2022 21:11
Ajattelin etten osallistu tähän keskusteluun, kun oma rankempi kokemus Kasselin mäestä on 80-luvun lopusta.
Kävimme laskettelemassa bussikyydillä Itävallassa.
Kuskit puhuivat aina, että Kasselin mäkiin pitää päästä ennen rekkojen ajokiellon loppumista.
Ihmettelin mitä ihmeellistä näissä mäissä on, kun bussi nousi mäkeä satasen vahtia, ainoastaan koneen murina koveni.
Kesällä sitten olin samaisissa mäissä Nalle Sisun kanssa.
Totesin, ahaa siksi bussikuskeilla oli kiire.
Nousimme Nallella 1. vaihteella kävelyvauhtia rekkojen välissä mäkeä ylös.
Takasin tullessa tulimme moottorijarrutuksella liki satasta lähes kymmenen kilometriä.
Myöhemmin turbo Ducatolla piti muistaakseni vaihtaa neloselle.
Kerroin tarinan vain tiedoksi niille jotka eivät ko. mäkiä ole kokeneet.
Ei se mäen jyrkkyys, vaan pituus tappaa vahdin.
Sepeteus Vaari
06.10.2022 22:00
Markku HämäläinenAjattelin etten osallistu tähän keskusteluun, kun oma rankempi kokemus Kasselin mäestä on 80-luvun lopusta.
Kävimme laskettelemassa bussikyydillä Itävallassa.
Kuskit puhuivat aina, että Kasselin mäkiin pitää päästä ennen rekkojen ajokiellon loppumista.
Ihmettelin mitä ihmeellistä näissä mäissä on, kun bussi nousi mäkeä satasen vahtia, ainoastaan koneen murina koveni.
Kesällä sitten olin samaisissa mäissä Nalle Sisun kanssa.
Totesin, ahaa siksi bussikuskeilla oli kiire.
Nousimme Nallella 1. vaihteella kävelyvauhtia rekkojen välissä mäkeä ylös.
Takasin tullessa tulimme moottorijarrutuksella liki satasta lähes kymmenen kilometriä.
Myöhemmin turbo Ducatolla piti muistaakseni vaihtaa neloselle.
Kerroin tarinan vain tiedoksi niille jotka eivät ko. mäkiä ole kokeneet.
Ei se mäen jyrkkyys, vaan pituus tappaa vahdin.
Kaksnelikymmpisellä Volvolla cabby 472 vaunulla on oltu Kaselissa ei mitään ongelmaa.
Oli kyllä 2.3 glt volvo.
Neljä vaihdetta + ylivaihde ja bensaa paloi.
Kaj Nyyssönen
08.10.2022 10:41
Ei nuo Kasselin mäet ole niin pitkiä mutta ovat jyrkät. Espnjassa mäet ovat paljon pidemmät usein yli 15 km pitkää laskua tai nousua mutta ei niin jyrkkä kuin Kasselin mäki. Alla olevassa kartassa mäet alkavat kun etelästä tullaan tuosta reittipisteestä (9) jatkuen Kasselin ja Hannover puoliväliin asti.
Jukka Iiskola
09.10.2022 19:21
Rekalla ajettiin aina 27 jos oli yli 10t. lastia eikä ollut pakko mennä yöllä. Hieno tie. Joskus joutuu enempi jarruttelemaan, kun 60 kmh max >7.5t ja jotkut tätä tiukasti noudattavat. Loppujen lopuksi sama matka-aika.
Petteri Haverinen
15.10.2022 17:46
Just tultiin Kasellin mäkiä pohjoiseen päin.
A66 ja A7 yhdistysliittymän tukossa tietyön sekä rekan hajoamisen takia, 5 kaistaa yrittää siirtyä yhdelle kaistalle ja 8 %:n lasku… olipas hyvä tuo mäkijarru…hill desent control-systeemi..