- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Karkeaa hintavertailua Kroatian suuntaan mentäessä
Karkeaa hintavertailua Kroatian suuntaan mentäessä
Kevät tekee tuloaan ja niinpä eilen innostuin laskemaan mitä maksaa mennä Suomesta Kroatian Rijekaan, josta sitten voi lähteä Kroatissa moneen suuntaan. Aattelin, että voihan nämä kertoa vinkiksi muillekin.
Laskin vain menomatkan hinnan Ruotsin kautta mennen, laivalla suoraan Saksaan tai laivalla Tallinnaan ja siitä ajo Puolan ja Unkarin kautta ajaen Rijekaan.
Vertailtavuuden vuoksi yhteisiä tekijöitä laskelmassa on:
-lähtöpäivä kaikille pe 13.4 - 18 (tällöin Puolan ja Saksan läpiajo osuu sunnuntaille.
-auto 6,01-8 m, < 3,5 t, kulutus 12 ltr/100 km ja p-aineen keskihinta Tallinan kautta ajaen 1,2 e/ltr ja muilla reiteillä 1,3 e/ltr.
-auton kuluina huomioitu vain polttoainekulut
-laivan hytit sisähyttejä, Naantali-Kapellskär päivälaiva
-laivahinnat on eilen netistä online-varauksista saatuja alimpia hintoja päivälle 13.4. (matala sesonki) ja vain menohinta huomioitu.
Halvimmaksi osoittautui mennä laivalta Tallinaan ja ajaa siitä Budapestin kautta Rijekaan 478 euroa.
Toiseksi halvin oli mennä Naantalista Ruotsiin ja sieltä lautalla Tanskaan ja siitä edelleen Saksan josta Lublijanan kautta ajaen Rijekaan 657 euroa.
Kallein vaihtoehto oli suoraan laivalla Helsingistä Trawemundeen ja siitä ajo edellistä reittiä Rijekaan 711 euroa.
Tässä vain menomatkaa koskevassa hintalaskelmissa ei ole myöskään mukana:
-tiemaksuja jotka < 3,5 t. autoille lähes samat meni mitä kautta tahansa.
-mahdollista paluumatkan 20 % alennusta Finnlinesin laivamatkaa koskien
-matkaa kotoa satamaan Suomessa.
Koko matkan kuluihin vaikuttaa taas se, että Baltian, Puolan ja Unkarin kautta mennen ruoka, juoma, ravintolahinnat, campinghinnat ja polttoaineen hinnat on merkittävästi halvempia kun länsipuolta menen.
Se on sitten jokaisen oma valinta miten itse kutakin euro konsultoi ja mitkä on omat mielenkiinnon kohteet.
Googlemaps muuten ilmoittaa ajomatkat seuraavasti:
Trawemunde - Rijeka 1369 km
Tallinna - Rijeka 2214 km ja
Kapellskär-Rijeka 2318 km.
Kyllä mun matkani tulee halvemmaksi,Naantali-Kappelskär/Malmö-Trave ja siitä Rijekaan.385eur/sisähyteillä 450eur.Ajettu kymmeniä kertoja ja taas maaliskuun lopussa matkaan.
Nämä nyt oli vaan esimerkkejä tietyin edellytyksin kuljettuna.
Ja hintahuutokaupassa en pärjää koskaan.
Omakaan matkani ei ihan noin paljon maksa, kun auton pituus jää alle 6 metrin.
Jos menee välin H+H + Rödby-Putgarden Scanlinesiin "special. hinnalla, tekemällä varauksen onlinen varauksena vain tietylle päivälle ja tietylle lähdölle, niin se kustantaa < 6 m. autolle 75 euroa per sivu ja > 6 m. autolle 130 e.
Omaan etenemistyyliini nuo Ruotsi-Saksa lautat ei oikein istu, mutta kenelle sopii niin hyvä niin.
Olen tottunut etenemään niin, ajan illalla Kapellskäristä Hyltenaan yöksi ja seuraavan yön olen jo lähellä Hannoveria Allertalilla.
Eipä tuohon laskelmaan mitään varsinaista huomauttamista ole, hintasuhteet ovat ilmeisen oikeat alkaen Finnlineshinnoista ja päätyen Via Balticaan. Pienenä esimerkkinä laitimmaisesta voisi kuitenkin mainita kesäkuun ensi päiviksi varatun matkan, auto max 6 m + 2 h, EckeröLinen hinta yhteensä 101,60. Kun auton kulutus vielä on lähempänä yhdeksää kuin kymmentä litraa sadalla niin siitä voi päätellä loput ja Budapest - Rijekareitistä on siis kysymys. Sanotaan nyt sitten sekin, ettei tälle reitille koskaan halpuus ole houkutellut vaan aivan muut asiat.
Ja Unkarissa kuluu helposti vaikka pari viikkoa kylpylöitä kierrellessä.
@timppa
Terve,
Mistä löytyy Scanlinesin special hinnat?
Varbergista ja Göteborgista pääsee satasen pintaan 7,5 m:n autolla. Varbergista on kaikkein lyhyin matka Hampurin kohdalle, Göteborgista vain pikkuisen pidempi kuin Tanskan lautoilla.
Ja matkailu avartaa.
@timppa
Hyvä vertailu laskelma.
Kiinnostais lisäksi vielä pakollinen kulu, tiemaksut yli 3,5t m-autolle maittain, noin summat? Baltit - x e , Puola - x e , Zekki - x e, Slovakia - x e, Itävalta - x e, Unkari - x e, Slovenia - x e, Kroatia - x e ? , erityisesti lähtö Tallinnasta ja kuinka ne suoritetaan eri maissa. Sen olen ymmärtänyt että Puolan rajalta täytyy hommata (löytäis vain sen osto paikan) "palikka" tuulilasiin? Liekö niin ja miten muissa maissa homma rajalla toimii.
Vähä jo kyllästyny Finnlinesin hinnoitteluun! Lisäksi Tallinnan kautta reissaaminen vapauttaa aikatauluista paluun osalta.
Heikki
Jarmolle
Laiton tarkoituksella tuon Scandlinesin special-hinnan lainausmerkkeihin, koska se ei ole vastaava kun Finnlinesillä, joskin samojakin piirteitä on.
Scandlinesillä on sen sijaan oma asiakaspalveluohjelma jonka nimi on SMILE.
Smile pitää sisällä paljon asiakasetuja joista yksi on economy-lippu
Saadaksen economy-lipun pitää olla rekisteröitynyt smileen jolloin saa oman koodin jota käytetään varauksessa.
Rekisteröinti ohjelmaan tapahtuu Scandlinesin sivuilla kohdassa SMILE. Kansallisuus tulee rekisteriin ja Suomi on suoraan valittavissa.
Economy-lippuun sisältyy ehtoja joita ovat ainakin
-varaus 14 vrk ennen matkaa
-varauksen voi tehdä vain online varauksena
-economy-lipun saadakseen pitää olla SMILE -asiakasohjelmaan rekisteröitynyt
-varaus on tehtävä aina määritellylle päivälle ja sillä vain tietylle lähdölle
-economy -lippuja on muistaakseni vain 8 % kaikista lipuista
Tässä saksankieliset Scandlinesin varaussivu johon voi syöttää varaustiedot
Economy-hinnan jälkeen olevaa pientä väkästä kun klikkaa tulee esiin eri lipputyypit ja ehdot
https://www.scandlines.de/
Ohjelman toimivuutta voi testata syöttämällä varaustiedot huomiselle päivälle ja saman varauksen tasan kuukauden päähän samalle viikonpäivälle ja kellonajalle.
Tietullit ei maailmaa kaada, mutta maksaminen aiheuttaa vähän vaivaa ja juuri kun päästiin tuosta passin klaraamisesta rajalla, niin nämä riesa tuli tilalle.
Vignetten voimassa oloaika on 7-10 päivää, kuukauden tai vuoden.
7-10 päivän vigneten hinta on n. 8-10 euroa
Tietullin maksamista seurataan sekä näkyvänä että näkymättömänä valvontana ja systeemit on hyvinkin kehittyneitä rekisterikilven tunnistuksesta elektroniseen valvontaan ja suoraan liikennevirrasta voivat poimia pinnarit pois.
Tietullin maksamattomuudesta seuraava seuraamusmaksu on aika iso.
Kaikissa maissa voi maksaa tietullimaksut yleisillä maksukorteilla.
Huoltamot myy ja mainostaa myyntipaikkaa ennen ao. maan rajaa.
Tässä yleistietoa tietulleista
Baltian maat, ei tietullia M1 matkailuautoilta
https://www.tolltickets.com/default.aspx?lang=en-GB&mnu=c
Itävalta, yli 3,5 t. autolle tarvitaan CO-Box joita saa (n 5 e) ja joita voi ladata mm. huoltamoilta jo ennen maan rajaa
Älä ilmoita turhan suurta päästöluokkaa niin ei tulee jälkikäteistä todistusvelvollisuutta Asfinagille 14 vrk:n sisällä peräti CoC:n avulla.
Itävallassa on myös tunneli- ja solatiemaksuja (7-9 e) jotka on maksettava erikseen mm. Karawankenin tunneli mentäessä Slovenijaan ja Brennerin solatie mentäessä Italiaan.
https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/
Puola tarvitaan ViaBox jos ajaa tulliteitä kts. karttaa. Saa ostopisteitä jotka nettisivuilla
Päästöluokka vaikuttaa mahdollisen tiemaksuun
http://www.viatoll.pl/en
Unkari, vignette D2, kuitti ehdottomasti mukaan autoon vaikka valvonta onkin elektronista
https://www.tolltickets.com/country/hungary/vignette.aspx?lang=en-GB&mnu=c
Slovenija, vignette 2B
https://www.tolltickets.com/country/slovenia/vignette.aspx?lang=en-GB#articles
Slovakia, vignette vaikka onkin yli 3,5 t mutta kun m-auto on "liikkuva koti" niin vignette
https://www.emyto.sk/en/contact/call-center-contact
Croatia, suljettu tietullijärjestelmä vain moottoriteitä koskien, ticet m-tielle mentäessä ja maksu peritään m-teillä olevilla tietulliasemilla.
https://www.croatia-expert.com/toll-croatian-highway/
Italia, suljettu tietullijärjestelmä vain moottoriteitä koskien, ticet m-tielle mentäessä ja maksu poistuttaessa moottoriteiltä tietulliasemilla.
Käytännössä Puolassa ei pysty järkevästi ajamaan ilman poxia. Yli 3,5 tonnin autot maksavat sekä yksityisten rakentamilla teillä maksupuomeilla ja lisäksi valtion teillä poxi piippaa siellä sun täällä.
Szypliszkiin on avattu uusi poxinhakupaikka tähän:
https://goo.gl/maps/H7ccZt5xmMq
Avoinna Ma-la: 08:00 - 20:00
http://www.viatoll.pl/en/a/966-changes-to-the-network-of-customer-service-facilities-viatoll
Kylässä on monta hyvää ruokapaikkaa ja kanttoreita kohtalaisen hyvällä kurssilla.
Tässä kartassa on poxin nouto- ja palautuspaikkoja (päivitetty -17 ) mutta itse ottaisin tullessa tuosta uudesta paikasta.
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=fi&mid=1YVoVZlgn6UazgH-qRPqwwGEw5Ss&ll=52.90803777289292%2C19.24058768375403&z=7
Suwalkin Kaufland on oikeastaan eka hyvä kauppa tien vieressä maahan tultua. Kaupassa myös hyvän kurssin kanttori:
https://goo.gl/maps/Yzm4ZcsCAYz
Tuossa Statoilin tolpan vieressä on mun autoni ollut aika monta kertaa parkissa.
@timppa
Unkarin D2 vignette on alle 3500 kg:n autoille joissa on kuljettaja mukaanlukien yli 7 paikkaa. Onko sitten niin että painavammat autot tarvitsevat HU-GO poxin?
http://www.tolls.eu/hungary
''Electronic tolling system HU-GO
For drivers of vehicles weighing more than 3.5 tons traveling through Hungary is ready electronic tolling system HU-GO. You can either use toll payment Ad-Hoc for a pre-planned route, or the On Board Unit, a unit that must have traveled for a correct reading of the charging zones located on the front window. More information, including pricing calculator for a pre-selected segment, visit HU-GO.hu .''
@timppa
Olen ymmärtänyt niin, että HU-GO järjestelmään voi kirjautua vain ajoneuvot joiden luokka on J2, J3 ja J4 ja joiden kokonaismassa on >3,5 t.
Kiitos Matti ,
pitääpä tutustua tuohon Smile asiakaspalveluohjelmaan.
Niinhän se HU-GO:n sivulla on, mutta mihin painavat matka-autot sitten kuuluvat.
@timppa
Alla olevasta taulukosta olen vetänyt sen johtopäätöksen, että yli 3,5 t. M1 matkailuautot kuluvat D2 luokkaan johon erikseen luokittelemattomat kuuluu.
D1 ne ei ole koska siinä on < 3,5 t. ylärajana
D2 busseja ne ei ole, koska silloin pitäisi olla enemmän kun 9 kiinteää istuinta.
U on D1 D2 AUTOJEN perävaunuille ja
HU-GO on autotyypeille J2, J3 ja J4 yli 3,5 tonnia (tavarankuljetusajoneuvot)
http://www.toll-charge.hu/articles/article/e-vignette-rates
Matka-autoa ei ole selkeästi eritelty millään sivulla ja ristiriitaa on. Täällä on aiemminkin väännetty siitä onko alle 3,5 tonnin auto kuitenkin luokassa D2. Itse olen aina maksanut D1 luokan.
Täällä ADAC:in sivulla väitetään kaikkien matka-autojen kuuluvan luokkaan D2
https://www.adac.de/reise_freizeit/maut/ungarn/default.aspx?ComponentId=18914&SourcePageId=19900&ItpId=65
''Wohnmobile benötigen unabhängig vom zGG die e-Vignette (Fahrzeugkategorie D2).'' eli ''Matkailuautot tarvitsevat e-vinjetin (ajoneuvoluokka D2) zGG: stä riippumatta.''
Samaten täällä on 'lakoauto' aina luokassa D2
https://e-autopalyamatrica.hu/en
Tässäkin on luokassa D2 teksti 'all campers'
https://www.tolltickets.com/country/hungary/vignette.aspx?lang=en-GB&mnu=c
Olemmeko maksaneet väärän luokan??
No, aiheeseen. Samaisella ADAC:n sivulla on yli 3,5 tonnin autojen kuuluvan luokkaan D2 kyllä siihen on uskominen
Wohnmobile über 3,5 t zGG brauchen die Autobahnvignette (Kategorie D2). Andere Straßen sind gebührenfrei
( zGG on Zulässiges Gesamtgewicht eli sallittu kokonaispaino.)
@timppa
Itse olen aina maksanut D1 mukaan ja luottanut siihen, että ei niillä voi olla käytössä kaikkien EU-maiden ajoneuvorekisteriä joissa voisi auton kokonaismassan todeta, ja valvontakamera sitä ei osaa tehdä.
Kerran kun olin ajamassa vain maan läpi ja kyselin paikalliselta, että missä tiemaksun voi maksaa niin hän selitti, että jos vielä tänään poistut Unkarista niin älä maksa ollenkaan.
Hänen mukaansa eri myyntipisteiden tiedot päivän aikana myydystä vigneteistä päivitetään tiemaksujen valvontajärjestelmään vasta seuraava yönä.
Ostin kuitenkin kun ajattelin, että jos niillä kuitenkin on jo online-systeemi käytössä.
Viime kesänä ajoimme Itävallan Andaun campingilta Andauer Landesstrassen kautta Unkariin (painorajoitus >3,5tn). Hankimme vinjetin heti seuraavalta huoltsikalta ja ajoimme Balatonille. Poistuttaessa motarilta Siofokin rampista poliisi (tietulli) pysähdytti meidät, katsoi läppäriltä että tietulli oli maksettu ja toivotti hyvää matkaa. Järjestelmä toimii siis on line!
Jukka Rajamäki
Nettimaksussa maksuhetkellä tapahtuma siirtyy 60 minuuttia taaksepäin. Asiakas saa tunnin armonaikaa jos on jo ajanut kameraan. Luin sen aamulla jostain edellisistä linkeistä mutta en nyt enää löydä juttua.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.