- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kaasutusta, hieman toisin
Kaasutusta, hieman toisin
Laitan tämän nyt useampaan osioon, jos joku tämän avulla voi mitenkään "pelastua". Ainakin tiedätte, että näinkin voi käydä.
Kävipä mielessäni tänään aamuvarhain vessahätään herätessäni, että nytkö kirjoitetaan se luku, jotta kaasutuksia oikeasti tapahtuu - ja nyt olemme vuorossa me. Kun sain miehen, kesken syvää untaan, ymmärtämään, että nyt autossa haisee joku, minkä ei kuuluisi, ja todella voimakkaana, ei mennyt kauaa ennen kuin tajusimme olevamme keskellä tyrmäävää ammoniakkihöyrykipilveä.
Hmm..Jääkappi! siitä virta pois, untuvatakit yöpuvun päälle, koiralle panta ja hihna, kännykkä ja ulos, äkkiä.
Voin vakuuttaa, että puoli seitsemän pimeydessä Eestin maantiemuseon p-paikalla Keski-Virosssa ihminen voi keksiä mukavampaakin tekemistä kuin tinttaroida kaksi tuntia pakkasessa sääret paljaina, tietämättä onko jo saaneet jonkun myrkytyksen, koska autoon voi mennä, voiko sinne mennä edes avaamaan kaikki luukut ja voiko sillä ajaa kotiin, voiko siinä elää seuraavat kaksi päivää....vai pitääkö soittaa hinausauto ja jatkaa matkaa yöpuvuissa...
Puoli seitsemältä ei voi soittaa kellekään eikä mihinkään, asiaa selvittääkseen. Toveri-Google masentaa kertomalla helsinkiläisen kerrostalon evakuoinnista jääkaapin ammoniakkivuodon yhteydessä, ja siitä, mitä tehdä kun potilas ei enää hengitä. Me hengitämme.
PING! Myrkytyskeskus! No, se kertoo oireina olevan yskän ja hengenahdistuksen ja sen tärkeän tiedon, että ammoniakkikaasu ei imeydy ihmiseen niin kuin häkä. Eli oireidemme ei pitäisi pahentua eikä lisääntyä ja hoitona ulkoilmaa ja lepoa. No, ulkonahan me olemme. Ahdistaako ja yskittääkö pakkanen-yöpuku yhdistelmä ja stressi vai ammoniakki?
Kun lopulta kelllo on kahdeksan ja Jyväs-Karavan lupaa avautua ja sen jälkeen vielä Huoltoliike Nukari, olemme hitusen viisaampia, mutta en tiedä sen riittäävyydestä. No, olemme hengissä eikä autossa enää haise eli se riitti sittenkin. Kolmen tunnin täystuuletus ja jääkaapin teippaus. Ulkopuolen ritilöiden irrottaminen kertoi vain sen, ettei sieltä löytynyt valumajälkiä. Mihin lienevät jääkaapin jäähdytysnesteet kadonneet ja miksi, auto kun ei ole viittä vuotta vanhempi?
Kaasu-eikä palovaroittimesta ei ole hyötyä silloin, kun ammoniakki vuotaa.
Miten meidän olisi käynyt, jos en olisi herännyt silloin, kun se ei vielä haissut sängyssä?
t.Kaarina
Jaa ,jääkaapissa kylmäaineena ammoniakkia ❓❓❓❓❓❓❓
Oisko niin❓
Jaa ,jääkaapissa kylmäaineena ammoniakkia ❓❓❓❓❓❓❓
Oisko niin❓
Kyllä sellaista jäähdytysainetta on jääkaapeissa.
Oh. linkki:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/686577/Kylmaainetta+vuotanut+jaakaappi+ajoi+tyontekijat+evakkoon+Turussa
Jäähdytysaineet Muokkaa
Aiemmin käytetyt freonit eli CFC-yhdistekaasut vahingoittivat maapallon ilmakehän otsonikerrosta voimakkaasti. Tämä huomattiin vasta vuosikymmenien jälkeen ja freonien käyttö lopetettiin kokonaan. Nykyään kylmäaineina käytetään luonnon hiilivetyjä esimerkiksi HFC-134a, jotka ovat vähemmän haitallisia luonnolle. Uusimmissa eurooppalaisissa laitteissa kylmäaineena käytetään isobutaania. Isobutaani on tulenarkaa, mutta kodin kylmäkoneissa tarvittava kylmäainetäytös on hyvin pieni, noin 15-70 grammaa. Isobutaanin GWP-arvo, eli vaikutus kasvihuoneilmiöön on vain kolme (3), kun esimerkiksi HFC-134a kylmäaineella arvo on 1300. Lisäksi jääkaappien energiatehokkuus on kasvanut selvästi jonka vuoksi uusien jääkaappien hiilijalanjälki on aiempaa pienempi.
Muutama vaihtoehto ammoniakin lisäksi .
Aihe ei jostain syystä herätä keskustelua mutta toivottavasti mahdollisimman moni tämän kuitenkin lukee. Vaikka kyseessä kai oli aika harvinainen tilanne, on se kohdalle osuessa vaarallinen. Vakavana sitä piti sekä myrkytyskeskus, vaunukauppa että huoltoliike.
Meillä oli tuuria, että heräsin vessahätään enmmekä joutuneet kokemaan tilannetta, missä herätään tukehduttavaan yskään ammoniakkihöyryjen raastaessa hengitysteitä. Sillä olisimme todennäköisesti heränneet ennen kuin hengitystiet olisivat lamaantuneet, niin vahva tuo haju on. Nyt kärsimme vain hetkellisistä hengenahdistuksista ja oudosta voimattomuuden tunteesta seuraavan päivän ajan.
Sen olemme tajunneet, että todella tärkeää on tiedostaa aina sen maan hätänumero, missä kulloinkin on. EU-maissa se on 112.
Sillä hetkellä kun herää pimeässä autossa outoon, pelottavaan ja vaaralliseen tilanteeseen, on tekemistä siinä, että älyää mitä pitää tehdä, ja että kykenee toimimaan sen mukaisesti. Siinä helpottaa huomattavasti myös se, että kaiki pienet tärkeät tavarat kuten auton avaimet, puhelin, lompakko ja taskulamppu ovat vakipaikoilla, sellaisilla, missä kaikki tietävät niiden olevan.
Tuossa tilanteessa myös tajuaa, miten ahdas auto on.
Ja tuo tilannehan oli vain yksi esimerkki tilanteesta, missä edellä kirjoittamastani on äärettömästi hyötyä.
t.Kaarina
Tuossa vielä pari lainausta viesteistä, joita olen saanut, ihmisiltä, jotka ovat noiden juutujen kanssa tekemisissä.
"Vaikka vika onkin harvinainen, se on aina mahdollinen: Joku juotos on tehty huonosti. Ääritapauksessa täyttöputki on vain puristettu umpeen ja sulkujuotos jäänyt tekemättä."
"Te kun kuljette paljonkin huonokuntoisia teitä ? Jolloin jääkaapin koneisto joutuu jatkuvalle tärinälle alttiiksi. Tärinä rikkoo putkiston, putkistossa kun on hitsaamalla kiinnitettyjä kannakkeita ym:ta kiinnityksiä jotka tärinänän edesauttamina repii putkeenreiän. Näin kävi omallakohdallanikin. Paineputkiin on pääsääntöisesti kielletty hitsaamasta tuontyyppisiä kiinnityksiä kuin noissa absordiojääkaappien koneistoissa on mutta jostain syystä noissa koneistoissa noita "sääntöjä" ei ole noudatettu. ( Noissa putkistoissa on aika-ajoin korkeahkotkin paineet )."
t.Kaarina
Ei ihan suoraan liity tähän mutta kuitenkin. Meillä on kaikissa vaunuissamme aina laitettu ulko-oven oikeallalle puolelle katon rajaan kaksi pikku koukkua. Toisessa on vaunun avain ja toisessa auton avain. Avaimia ei koskaan pidetä vaunussa muualla. Kuokuistaan ne löytää sokkonakin. Toisaalta hyllyssä sängyn yläpuollella on aina kännykkä käden ulottuvilla. Puhelimessa on tietysti myös taskulamppu.
Tuo kylmäaineen karkaaminen on yleisin syy miksi kaappi ei enään kylmene. Minulla ne kerkasivat kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla vaihdoin kylmäkoneiston eli putkisysteemin ja hinta oli 50% uuden kaapin hinnasta. Vuoto oli molemmilla kerroilla niin hidasta että putkien täytteenä oleva vesi-amonjakkiseos kerkisi haihtumaan ilman hajuhaittaa. Yhden vuoden jäähdytystä aina herätellään kaappia pyörittelemällä , yleensä huonolla menestyksellä. Viime kesänä ostin sitten kokonaan uuden kaapin. Palvelihan muovikuoret meitä 16 vuotta ja kyllä se jo näkyi niistä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.