KAASUPULLO-tarrasta
Petri Ahonen
09.12.2021 12:00
Pitääkö retkuiluautossa olla jossakin maassa kyltti/tarra siinä ovessa, jonka takana kaasupullo on?
Toivo Koistinen
09.12.2021 14:04
Meillä on auton sisällä siinä kaapin ovessa kyltti valmistajan laittama, ei ulko-ovessa.
Tp
Vesa Hakala
09.12.2021 14:35
ProCaravan on laittanut tälläisen kaasupullokaapin oveen.
Ei toki varmaan kerro rajojen ulkopuolella kenelläkään mitään.
Lain vaatimuksista en tiedä.
Timo Haapanen
09.12.2021 20:24
Pykälät voivat olla muuttuneet mutta kyllä takavuosina piti olla juuri tuollainen pääsulkutarra.
Jotkut laivayhtiöt liimauttavat pullonkuvia kotelon kylkeen, olikohan Stenaline vai mikä.
@timppa
Siis tarra piti olla täällä kotimaassa. Ei euroopassa ole koskaan pullokoteloa katseltu.
muokattu: 9.12.2021 20:30
Vesa Hakala
09.12.2021 20:30
Finnlines ainakin antaa tarran luukkua varten.
Jukka Rajamäki
10.12.2021 10:32
Finnlinesillä olen laittanut tarran kaasukaapin oven väliin roikkumaan sellaisenaan. Joskun satamassa on näin suositeltu tehtävänkin. Tuinen juttu on ettei kaasukkaappia saa lukita. Tarkoittaa sitä, että niissä autoissa joissa kaasukaappi on takatallissa ei tallin ovia saa tai saisi lukita ja retkiautoissa pitää tai pitäisi jättää auto lukitsematta.
Hannu Kivioja
10.12.2021 10:43
Lisäksi pullojen pitää olla suljettuna merimatkan ajan.
Petri Ahonen
10.12.2021 15:08
Hannu KiviojaLisäksi pullojen pitää olla suljettuna merimatkan ajan.
Muistan jostain lukeneeni, että joissakin maissa (saksa?) pullojen pitää olla suljettuna, kun auto/vaunu on liikenteessä? Pitääkö tämä väite paikkaansa? Se, että tuleeko säännösten rikkomuksesta seuraamuksia (sakkoja) on sitten toinen juttu.
Vesa Hakala
10.12.2021 18:26
Pitää olla myös Suomessa uudemmassa kalustossa jos ei ole asianmukaisia laitteita.
Esimerkiksi tämmöinen.
https://www.caravantukku.fi/tuote/saadin-monocontrol-cs-30mbar-8-10mm-1-5kg-h-tormayssensori/52412-01/
Timo Haapanen
10.12.2021 19:08
Vuonna 2007 säädökset yhtenäistettiin euroopassa. Kaikissa maissa pitää olla samat sydeemit jotta lämppäriä ja muita kaasulaitteita voi kayttää myös ajon aikana.
@timppa
Jari Ahola
11.12.2021 22:36
Minkähän näköistä tarraa mahdettiin nyt tarkoittaa?
Finnlines jakaa sellaista karmin yli liimattavaa sinettiä. Se kannattaa riipiä heti laivamatkan jälkeen pois, ettei pala kiinni..
Eckerö Linjen (Ruotsin väli) jakoi kuvan mukaista pullotarraa oveen liimattavaksi nyt syksyllä. Antanut olla kun kuva selventää asiaa. Vastaavaa saanut Stenalinen Tanskan välilläkin.
Nuo Pääsulku / Hufvud.. tarrat kuulu kait meikäläisiin säännöksiin.
Petteri Haverinen
12.12.2021 10:28
Timo HaapanenVuonna 2007 säädökset yhtenäistettiin euroopassa. Kaikissa maissa pitää olla samat sydeemit jotta lämppäriä ja muita kaasulaitteita voi kayttää myös ajon aikana.
@timppa
Tätä säädöstä ei kyllä ole otettu yleisesti käyttöön, sillä edelleen myydään uusia matkailuautoja, joissa on vain normaali paineenalennin ja tarra kaasukaapin sisäpuolella, että ei saa käyttää ajonaikana.
Jari Ahola
12.12.2021 10:56
Petteri HaverinenTätä säädöstä ei kyllä ole otettu yleisesti käyttöön, sillä edelleen myydään uusia matkailuautoja, joissa on vain normaali paineenalennin ja tarra kaasukaapin sisäpuolella, että ei saa käyttää ajonaikana.
Onko tosiaan noin? Vaunuissa tuo on mahdollista, mutta ymmärtääkseni e-tyyppihyväksytyissä autoissa ei voi poiketa hyväksynnän edellytyksistä, joihin kuuluu kolaritilanteissa itsestä sulkeutuva kaasulaitteisto. Käytännössä nykyään Truma Crash Sensor (SC) mono/duo tai alkuunsa markkinoilla ollut Secumotion. Ainoa kansallistettu osa niissä on pulloliitännän korkeapaineletku, joka meillä tosin on sama kuin Saksassa (G.12), ja tietty se tarroitus kotikielin.
Petteri Haverinen
12.12.2021 13:42
Minusta ihan tavallinen paineenalennin on ollut niissä uusissa mitä olen katsellut, vai onko olemassa tavallisen näköisiä paineenalentajia, joissa on joku sulkutoiminto?