Kaasun tarve espanjassa.

Markus Sihvola 22.11.2016 21:39

Täällä on varmaan ollut aiheesta ennenkin juttua.En löytänyt sopivaa ,joten kysäisen uudella aloituksella.Olemme matkalla kohti etelä-espanjaa ja mahdollisesti myös Portugaliin.Hitaasta Saksan läpi ajosta johtuen kylmä keli supisti kaasuvarantoa sen verran ,että joudun varmaan hankkimaan lisää.Mukana on Saksalainen ja suomalainen pullomalli.Saako näihin täydennystä mistään ,vai pitääkö hankkia Espanjalainen puteli.
Tiedosta kiitollisena terveisin M.Sihvola

Matti Janhonen 22.11.2016 22:27

Suosittelet että hankit espanjalaisen pullon.
Se kustantaa ostopaikasta riippuen 10-35 euroa ja on vaihdettavissa sen jälkeen missä tahansa.
Jotkut leirialueetkin myy kaasupulloja ja itse kaasu maksaa 12-14 e /11 kg.

Espanjalaisen pulloon käy vain päältä painettava venttiili ja kun sinulla nyt on kierreventtiiliset pullot niin tarvitset espanjalaiseen pulloon adapterin, johon kytket paineenalennusventtiilin tai korkeanpainetkun mikäli autosi paineenalennusventtiili on jo seinään kiinnitettyä mallia.

Tältä tuo adapteri näyttää ja maksaa muutaman kympin
http://www.wilhtom.fi/?p=productsList&iCategory=89

Itse olin Espanjassa marraskuun alkupuolle ja alueella jossa olin saattoi ostaa espanjalaisen pullon kuoret 35 e/kpl ja kaasu kustansi 12 e/11 kg. Pulloja ei tarvinnut roudata Suomeen vaan ne saattoi jättää aluelle säilytykseen seuraavaa talvea varten.

Timo Haapanen 23.11.2016 09:15

Pitää huomata että ko. adapteri ei ole ulkonaisesti samannäköinen painoventtiilipullon paineensäädin vaan täyden pullonpaineen läpi päästävä laite jonka yksinomainen käyttötarkoitus on muuttaa painoventtiili kierreventtiiliksi. Tähän adapteriin kierrät autosi paineensäätimen tai uudemman auton letkurikkoventtiilin.

Palstalla toistellaan jatkuvasti että kahdella pullolla pärjää pidemmänkin reissun. Ei kuitenkaan mainita sitä että se 'pärjääminen' edellyttää ettei kaasua käytetä kuin äärimmäisessä hädässä. Autolla pitää kulkea tolpalta tolpalle ja yrittää hoitaa lämmitys kämppäreiden pienisulakkeisten sähköpistorasioiden kautta.

Itsellä viime viikolla kotimatkalla tuulisella nollakelillä meni yksi pullollinen nopeimmillaan neljässä päivässä, tosin autossa myös peseydyttiin.

@timppa

Matti Janhonen 23.11.2016 10:17

Kaasun kulutus riippuu matkustustavasta ja säästä.
Omalla 13.9-12.11. välisenä aikana tehdyllä Espanjan reissulla kaasua kului n. 12 kg. Tulomatkalla piti lämmittää kaasulla joka ikinen yö kun aamulämpötilat oli miinuksella.

Kun Espanjaan lähtee lokakuun alun jälkeen ja aikoo siellä oleilla pidempään niin on hyvä varustaa auto niin, että voi käyttää espanjalaisia päältäpainettavia kaasupulloja.
Leirialueen 10 A sulakkeen perässä toimii 1500 W sähkölämmitin ihan hyvin kunhan ei käytä sitä kahvinkeiton aikaan, ja sillä teholla pärjää säästä riippuen aika pitkään. Espanjaankin tulee talvi jolloin Etelä-Espanjaassakin yölämpötila voi laskea talvikuukausia joka +2 C ja silloin tarvitaan jo kaasulämmitystä.
Jos oleillaan leirialueella ja on perustettu leiri, niin m-autolla ei voi lähteä kaasunhakureissulle. Tällöin espanlalainen kaasupullo on kätevin ratkaisu kaasun tarpeen tyydyttämiseen, koska pullon voi vaihtaa leirialueella.

Naapurini oli saksalainen joka perusti suuren Eriban ympärille talvileirin ja vaihtoi heti kättelyssä saksalaiset alupullot espanjalaisiin. Kahden pullon vaihto, adapterien kiinnitys letkurikkoventtiileihin ja kytkentä/liitoksien pitävyyden testaus testi-prey´lä vei aikaa noin 15 min.

Tätä kaasuasiaa on viime vuosina hämmennetty jo ihan tarpeeksi.
Tämä kaasuhomma pitäis avata kuvineen ihan selkokielellä, niin että jokainen lähtijä tietää mihin pitää varustautua, mitä tarvikkeita pitää hankkia ja mitä pitää tehdä jo kotimaassa jotta homma paikan päällä hoituu.
Vanhat konkarit kyllä tietää mitä pitää tehdä, mutta ensikertalaiselle siitä voi koitua ongelmia.



Matti Janhonen 23.11.2016 10:17

Kaasun kulutus riippuu matkustustavasta ja säästä.
Omalla 13.9-12.11. välisenä aikana tehdyllä Espanjan reissulla kaasua kului n. 12 kg. Tulomatkalla piti lämmittää kaasulla joka ikinen yö kun aamulämpötilat oli miinuksella.

Kun Espanjaan lähtee lokakuun alun jälkeen ja aikoo siellä oleilla pidempään niin on hyvä varustaa auto niin, että voi käyttää espanjalaisia päältäpainettavia kaasupulloja.
Leirialueen 10 A sulakkeen perässä toimii 1500 W sähkölämmitin ihan hyvin kunhan ei käytä sitä kahvinkeiton aikaan, ja sillä teholla pärjää säästä riippuen aika pitkään. Espanjaankin tulee talvi jolloin Etelä-Espanjaassakin yölämpötila voi laskea talvikuukausia joka +2 C ja silloin tarvitaan jo kaasulämmitystä.
Jos oleillaan leirialueella ja on perustettu leiri, niin m-autolla ei voi lähteä kaasunhakureissulle. Tällöin espanlalainen kaasupullo on kätevin ratkaisu kaasun tarpeen tyydyttämiseen, koska pullon voi vaihtaa leirialueella.

Naapurini oli saksalainen joka perusti suuren Eriban ympärille talvileirin ja vaihtoi heti kättelyssä saksalaiset alupullot espanjalaisiin. Kahden pullon vaihto, adapterien kiinnitys letkurikkoventtiileihin ja kytkentä/liitoksien pitävyyden testaus testi-prey´lä vei aikaa noin 15 min.

Tätä kaasuasiaa on viime vuosina hämmennetty jo ihan tarpeeksi.
Tämä kaasuhomma pitäis avata kuvineen ihan selkokielellä, niin että jokainen lähtijä tietää mihin pitää varustautua, mitä tarvikkeita pitää hankkia ja mitä pitää tehdä jo kotimaassa jotta homma paikan päällä hoituu.
Vanhat konkarit kyllä tietää mitä pitää tehdä, mutta ensikertalaiselle siitä voi koitua ongelmia.



Timo Haapanen 23.11.2016 10:39

Mun mielestäni oikeaan varustukseen ei kuulu suomalaista pulloa lainkaan. Yksi tankattava pullo, sillä pääsee mihin tahansa euroopan kolkkaan eikä kaasun loppumisesta ole pelkoa.

Leirin perustamisen jälkeen hankitaan kohdemaan pullo, tällä pärjää ja aina voi käyttää huoleti kaikkia auton kaasulla toimivia varusteita. Kohdemaan pullon tyhjetessä käännetään tankkipullolle kunnes uusi pullo on hankittu. Pullokotelossa on tila ko. varustukselle.

@timppa

23.11.2016 10:58

Täällä sitä ollaan Etelä Porugalissa Lähdimme jo 7.10. reissuun ja kuudes pullo on vaihdettu käyttöön. Matkassa on Suomalaisia ja Espanjalaisia päältä painettavalla venttiilillä olevia pulloja. Kaksi ensimmäistä vaihdettiin jo Saksassa olivat vajaan lähtiessä 0,5 kg ja 2,5 kg kaasua. Espanjassa vaihdoimme Espanjalaisen pullon täyteen.

Portugalissa saat täytettyä kaikenlaiset pullot. Täyttöasemia on useita Algarvessa. Ensimmäinen heti kun tullaan Espanjan Ayamontesta Portuhalin puolelle N125 tien varressa autopesulassa Vila Real de Santo Antoniossa.

Lisäksi Rutu-sakin matkainfosta
"***

KAASUA PORTUGALISTA saa mihin tahansa kaasupulloon.


Quelfesissä

N 37º 03’51,0” W 007º 48’ 45,3”

Olhãon itäpuolella liikenneympyrästä tieltä N 125 kohti moottoritietä n. 3 kilometriä ja Quelfesiin. Tai seuraa N 125 tieltä Olhãon itäpuolella GPL kyltin opastusta 3,5 km Quelfesiin. Kaasutankkausasemalla tankataan mm. suomalaisiin sekä espanjalaisiin kaasupulloihin. Jos pullossasi on kaasua jäljellä, ilmoita siitä täyttäjälle.

Boliqueime

N 37° 07’ 46, 5” W 008° 09’ 35,4”

Halutessasi voit myös ostaa portugalilaisen kaasupullon ja vaihtaa sen tarvittaessa täyteen huoltoasemalla."
PS! Boliqueime on sunnuntaisin suljettu. Siellä täyttänyt jo neljä pulloa a' 18€

Tänään on tämän talven kylmin aamu +6 ja kun aamulla laitoin Trumatic 2400 Yön yli olleen ½-tehon jälkeen täydelle teholle niin se kohta sammui mutta kun käynnistin sen puoliteholla n. 900W se jaksoi höyrityttää kaasua riittävästi. Butan vaihtopullo Espanjasta. Portugalissa myytävässä Autokaasussa on aina vähintään 35% Propania seassa joten höyristyy paremmin.

Matti Janhonen 23.11.2016 11:03

Tässä YouTube kuvaa tuosta adapterista ja sen asentamisesta espanjalaisen propaanipullon.
Videosta näkee senkin mikä on hyvän ja huonon adapterin ero.
Kysymys ei tosiaan ole mistään ihme hommasta, jonka saa itsekin tehdä kun kyse on vain kytkennästä ja mm. letkun vaihdon saa tehdä itse.

https://www.youtube.com/watch?v=lIsqFVPrv8Q

Minä en nyt sotke tähän mitään tankkipullojuttuja, vaan käsittelen asia ihan keskivertokaravaanarin näkökulmasta, joka reissaa ulkomailla pääosin huhti-lokakuun välisenä aikana.

Toinen käyttäjäryhmä on talvehtijat jota kysyjänkin oletan edustavan.
Jos on kauemmin samassa paikassa kaasuntarpeen voi tyydyttää niin, että hankii ko. maan kaasupullon/pullot, koska auto on leirissä "kiinni" ja siellä tankkipulloa ei voi täyttää. Jos taas liikkuu, niin Espanjassa kaasupullon voi vaihtaa hyvin helposti, koska pullokaasua on tarjolla "jokapaikassa".
Sama Portugalissa jossa kaasua myydään jopa kadulla mm. tupakkakaupoista.

Markus Sihvola 23.11.2016 20:51

Kiitos selventävistä vastauksista.Minulla on mukana Matin mainitsema adapteri,joten ilmeisesti ei tule isoja ongelmia. Jos keritään näillä kaasuilla Portugalin puolelle,niin saan näköjään sieltä tarvittavaa täydennystä suomalaisiin pulloihin.Matin ehdottama jonkinlainen opas olisi ihan varteenotettava ajatus.
P.s. Vilanova Parkissa tällä hetkellä leirissä.Päivän pyöräretkellä saimme kunnon huuhtelun ,kun ukon ilma iski kesken retken. Rakeetkin oli isompia,mitä Suomessa on kohdalle sattunut.

Jukka Hänninen 24.11.2016 03:03

Joopa joo, ei ihme, että kaasuasioista riittää jutun juurta.

Minä edustan ja välitän yhteistyössä tuon Matin lähettämässä vidossa vilahtavaa Gasfachfrau-firman kanssa kaikenlaisia kaasuosia, pulloja ja adaptereita.

Mitään koottuja ohjeita ei voi tehdä, sillä bumaskasta tulisi sata sivua aanelosia. Pelkästään eurooppalaisia kaasupulloja ja niiden liittimiä löytyy yli 600 kpl

Muuta ei tarvita ongelmien syntymiseksi, kuin sitä, ettei raatsi ostaa ns. tankkipulloa. Muutamalla satasella iso huoli on ohi. Kuten Timpan kanssa olemme sen kymmenet kerrat todenneet. Minäkin mieluummin möisin tankkipulloja kuin halpoja muutaman kympin turvallisia täyttöadaptereita. Vaan kun sadan tonnin autossa on n. 3-400 euron tankkipullo aivan mahdoton ajatus ...

Ei missään nimessä pie uskoa kaasun helppoon saatavuuteen esim Algarvessa. Ilmeisesti Kajtsu onnistui todella taitavasti harhauttamaan suomalaiseen pulloonsa kaasua tarvitsevia. Noin se ei ainakaan mene, kuten Kajtsu "valisti". Boliquemesta ja Quelfvesistä saa kyllä kaasua, pullon piripintaan täytettynä. 80% kokonaistilavuudessahan on se raja, mutta nämä laittomat kaasuntäyttöpaikat mieluiten ottavat rahaa per litra, ja vähät välittävät paljonko sinne pulloon lurahtaa. Mitä enemmän kaasua sitä enempi rahaa, näin köyhissä maissa ajatellaan.

Suomalainen hurskastelumoraali kukoistaa, kun joku muu täyttää pullon. Ei kuitenkaan kukaan koskaan eikä missään tule punnitsemaa bruttoa nettoa ja taaraa. Tankkipullo on ainoa järkiratkaisu, ja halvan autokaasun kautta maksaa itsensä pikkuhiljaa takaisin.

Olen jo nyt kuukauden aikana todennut kansan haluavan halpoja täyttöadaptereita, enempi kuin viime vuosina.
Sanokoot kuka mitä hyvänsä, niin kaasun myyjä elää sillä rahalla, minkä tuotteestaan saa. Niinpäs myös Algarven autokaasua myyvät huoltsikat ovat ummistaneet silmänsä, sillä kukapa sitä joutaisi hieman syrjässä oleville GPL-LPG autokaasun täyttöpaikoille syynäämään, jotta onko täytettävänä suomipullo täyttöadapterilla, vaiko tankkipullo ?

Niinhän se oli kieltolainkin aikaan, nyt eletään nuuska-aikaa. Minulta saa kuitenkin asiallista neuvontaa kaikissa kaasuasioissa ottamalla yhteyttä captainkiddjukka (at) g(ee)mail.com

Matti Janhonen 24.11.2016 10:43

Kaasuasiasta on tosiaan kirjoitettu paljon. Perusongelma on siinä, että EU ei ole saanut standartisoitua kaasupullon liitinkappaletta vaikka pulloon hitsaslangan koostumuskin on direktiivissä määrätty.
Näin pullokaasukaasumarkkinat pysyy kansallisina ja samalla oligopolisina. En tiedä mikä on EU:n motiivi kun se tätä sietää, kun se muuten on standartivoimassa hyvinkin pieniä asioita ja avaamassa markkinoita kilpailulle.

Tämä tilanne on synnyttänyt karavanarien tarpeista johtuen nippelimarkkinat, joilla pyritään poistamaan tästä sekavuudesta karavaanareille syntyviä ongelmia silloin kun maassa oleillaan pitkään ja etenkin talviaikaan.
Jukka on ihan oikeassa siinä, että osa mm. adaptereista on kun puusorvilla tehty ja mitoitus sen mukanen.
Olen jopa nähnyt selliasenkin vempeleen (9 e) jossa kierre ja tiivistepintakin oli painevalun jäljiltä.

Mitä tuohon ohjeeseen tulee niin tavallista karavaanaaria koskien joka käyttää suomalaisia ja saksalaisia sivuventiilipullija ja espanjalaisia ja portugalilaisia sivuventiilipulloja ohjeen laatimen ei ole kovin vaikea juttu.
Ohjeessa olisi huomiota se, että liikenteessä on vielä paljon autoja joissa paineenalennusventtiili on kiinni pullossa kun se uusissa autoissa on kinnittettynä autoon ja kaasu johdetaan korkeapaineella letkurikkoventtiilin jälkeen joko suodattimelle tai suoraan paineenalennusventtiilille.
Mutta ei tämä mitään rakettitiedettä ole eikä siitä pidä sellaista yrittää tehdä.
Karavaanarille lähinnä ykis käytännön asia muden joukossa, joka muutaman kympin investoinnilla on hoidettu kuntoon.


Timo Haapanen 24.11.2016 15:09

Kyllä sitä muuallakin karavaanarit käy kuin Espanjassa ja Portugalissa. Mukana suomipullo, saksapullo, espanjapullo, portugalipullo.

Matin sydeemillä on hoidettu pika-ajo espanjaan, siellä ankkurointi maasähköön ja sama pika-ajo takaisin.

Itse en millään pärjäisi em. varustuksella en sitten mitenkään. Enkä viitsisi alkaa pusamaan pullorallin kanssa.

@timppa

Matti Janhonen 24.11.2016 18:28

Haapasella on jostain syystä kova halu mollata minua ja kaltaisiani kuten Rutuja, jotka myös ajoajan ja reitin vaihdellessa ajavat kohdemaahan ja sen kohteisiin. Tämä on niiden tapa toimia jotka on jo elämässään kiertäneet muutakin kun tahkoa, ja joiden mielestä kohteessa on mukavampaa kun maantiellä.
He ajavat kohteseen kuka mitenkin, perustavat sinne leirin ja talvehtivat 1-3 paikassa Espanjassa tai Portugalissa. En ymmärrä mitä pahaa siinä, että jotkut karavaanarit toimivat näin.
Päinvastoin olen iloinen siitä, vanhatkin karavaanarit rohkaistuvat lähtemään reissuun ja saavat näin elämäänsä uutta sisältöä ja uutta sosiaalista vuorovaikutusta.

Eikö juuri tähän harrastukseen kuulu juuri se, että itse vapaasti päätetään mihin mennään ja miten mennään ilman että ulkopuolisten taholta yritetään luoda mallia jonka mukaan toimien on hyvä karavaanari.

Olen tänäkin vuonna ollut ulkomailla matkailuautolla yhteensä 3 kk ja kuluttanut kaasua 10 eri massa ja kaiken kaikkiaan tähän mennessä 34 maassa, joten se siitä.

Timo Haapanen 24.11.2016 19:10

''Mitä tuohon ohjeeseen tulee niin tavallista karavaanaaria koskien joka käyttää suomalaisia ja saksalaisia sivuventiilipullija ja espanjalaisia ja portugalilaisia sivuventiilipulloja ohjeen laatimen ei ole kovin vaikea juttu.''

Tämä ''tavallista karavaanaria'' pisti silmään. Eiköhän tavallinen karavaanari ole jotain muuta kuin muutama sata rutua. Taitaa olla murto-osa euroopan matkaajista Espanjaan ja Portugaliin menijät.

Itse olen tänä vuonna kayttänyt 16 euroopan maassa yhteensä reilut 7 pullollista kaasua. Niistä Portugalissa pari pulloa, loput pitkin eurooppaa.

@timppa

@timppa

Matti Janhonen 24.11.2016 20:58

En tarkalleen tiedä kuinka paljon suomalaiset karavaanarit keskisessä ja Etelä-Euroopassa liikkuu muuta näppituntuma on, että paljon vähemmän kun yleensä luullaan.
Siitä vaan päättelen, että kovin vähän vastaantulijoista on suomalaisia niin liikenteessä kun kohteissakin.
Rutut ovat merkittävin ulkomaanreissuja tekevä ryhmä joka yleensä on liikkeellä syys-lokakuusta maalis-huhtikuuhun ja majoittuvat valtaosin leirialueilla. Heidän osaltaan paikallisten kaasupullojen käyttö adapterilla on ihan luonteva ratkaisu.

Kevään huhtikuusta - lokakuuhun välisenä aikana eteläisessä Euroopassa reissaava yöpyy valtaosin campingeilla ja stellplatzeilla ja tällainen matkaajaa pärjää 5-6 viikon matkalla kahdella 11 kg kaasupullolla ja asiaa auttaa jos toinen pulloista on saksalainen. Ensin saksalainen pullo käyttöön ja kun se tyhjenee niin sen jälkeen suomalainen ja jos on tarvis niin paluussa jo Etelä-Saksassa saksalainen pullo vaihtaen täyteen. Mitään kommervenkkejä tai asennuksia autoon ei tarvita.

Jos matkaa 10.4.-15.10 välisenä aikana Etelä-Euroopassa niin matkaaja voi rajata kaasun käytön vain ruoanlaittoon ja grillin jos vaihtaa auton kaasujääkaapin kompressorikaappiin, laittaa autoon 120-160 Ah hupiakut ja 150 - 200 W aurinkopaneelit katolle.
Näin kaasun tarve jää todella vähäiseksi ja ulkoisesta virtalähteestä vapautuu jopa kokonaan.
Ulkopuolista palvelua ei tarvita kun auton vesityshuoltoon.

Auton suihkua ainoana suihkuna käyttävät on todella pieni vähemmistö, ja keskusteluissa karavaanarien kanssa monet manaavat tyhjää suihkutilaa kun muuten säilytystilasta on puutetta. Monet on sitä mieltä, että suihkutilan voisi jättää autosta pois kokonaan.

Timo Haapanen 25.11.2016 09:59

Toki vaanarit käyttäisivät auton suihkua jos olisi käytettävissä lämmintä vettä, sitä ei ole koska kaasua ei voi veden lämmitykseen käyttää. Sama on tiskauksen kanssa, 60° vedellä voi tiskata, kylmällä se on vaikeampaa. Vessassa käynnin jälkeen on kiva pestä kädet lämpimällä vedellä.

Mitään kompurakaappeja ei tietenkään tarvita, kaasulla jääkaapit ovat toimineet kymmeniä vuosia.

Niin se vaan on että kaasunsaannin hankaluuksien vuoksi katoaa todellinen vaanarin vapaus. Kalliiksikin se käy, tiedän tarkaan sen että kaasulla hoituu eurolla/päivä lämmitykset ja tiskaukset yms.

Käyttäkää mielikuvitusta ja ajatelkaa millaista matkaaminen on kun kaasua on vaivattomasti ja edullisesti saatavilla rajattomasti. Yksi pullo mukana olen reissannut jo kahdeksan vuotta. Pullokotelossa käydään vain kurkistamassa mittarista onko jo täydenyksen aika.

@timppa





Matti Janhonen 25.11.2016 11:12

Haapanen älä pidä muita karavaanreita tomppeleina, jos he eivät toimi tavallasi.
Ei sellasen vuoksi kenenkään vapaus voi kadota jota ei tarvise enempää kun on mukana.
Todella suuri valtasoa karavaanreista yöpyy camping-alueilla ja stelplatzeilla ja niin tule tapahtumaan myös jatkossa. Koko karavaanarimäärästä sittenkin vain pieni vähemmistö on niitä jotka tankkaa kaasua, ottavat vettä mistä saavat ja jättävät käyttämänsä suihku- ja tiskausveden sinne mistä säällisen paikan sattuvat löytämään.
Näitä autojen ilmaisia vesityspaikkoja kun ei ole lainkaan niin paljon kun annetaan ymmärtää ja nekin usein vain moottoteiden varsilla.

Suihkun aktiivinen käyttö autossa ja vallankin lapsiperheillä tuo toisen ongelman, mistä saada riittävästi vettä jos ei tukeudu campig-alueisiin tai stellplatzeihin ja mihin jättää säällisesti sen veden ja vessan veden jonka on käyttänyt. Niitä vesiletkun päitä kun ei tuolla Euroopassa ole pilvin pimein tarjolla vaikka niin usein annetaan ymmärtää. Ei voi välttyä ajatukselta, että vesihanoja on jopa poistettu esim. huoltoasemilta ettei karavaanarit saa vettä kun kastelukannuun jos siihenkään.
Camping-alueden ja stellplatzien käytölle on ihan järkisyyt kuten auton vesityshuolto, turvallisuustekijät ja mm. suihkutilojen käyttö. Samalla matkanteko rytmittyy ihan eri tavalla kun tietää missä yöpyy seuraavan yön, missä käydään kaupassa, missä hoidetaan auton vesityshuolto jne. Näin voi keskittyä itse matkailuun kun ei tarvitse olla Euroopassa "auton huoltomatkalla".
Itse kuulun niihin jotka yöpyy niin vapaaparkeissa, stelplatzeilla kun camping-alueillakin, vähän tilanteen mukaan, koska auton varustus mahdollistaa tämän. Näin pysyn suhkoht siistinä, en kuskaa vettä tarpettomasti jopa maasta toisen ja yöpymisen keskihinta jää varsin alhaiseksi.

Minua vähän harmittaa se, että puhetasolla Euroopasta on tehty karavaanrimatkalun "onnela" jossa kaikki hoituu todella hyvin. Ei se niin mene, omat ongelmansa on sielläkin.

Veli-Pekka Merikallio 25.11.2016 12:32

Kaksi kokenutta karavaanaria kertoilee Euroopan matkailusta, molemmat kokemusasiantuntijoita.

Korvaani vain särähtää, miksi tästäkin asiasta pitää vääntää hampaat irvessä, mikä on paras ratkaisu.

Hyvät vinkit ovat tarpeen, vaan olisiko se liikaa vaadittu, että ymmärtäisi, jotta yhtä oikeaa tapaa matkailla ei ole olemassakaan, vaikka kuinka vääntäisi. Kukin taaplannee tyylillään, eikä kenenkään päätä voi väkisin kääntää, aivan turha yritys, mikä on jatkunut vuosikausia ja jatkunee eteenpäinkin.

Itse olen pärjännyt kahdella täydellä 11kg:n suomipullolla kaikki Euroopan matkani viimeisen kymmenen vuoden aikana, syynä lienee se, että käytän hanakasti hyvin varusteltujen leirintäalueiden palveluja, matkis toimii meillä ensisijaisesti liikkumisvälineenä ja nukkumapaikkana, ruokaakin toki kokkaamme, kun siltä tuntuu.
Tapojani en tyrkytä kenellekään, aikuinen ihminen kyennee ajattelemaan omillakin aivoillaan.

Timo Haapanen 25.11.2016 13:04

Missä kirjoitukseni kohdessa pidän muita tomppeleina?? Stellplatzeja minä tarkoitankin, eihän niistä sähköä saa läheskään aina, mutta vedenlaskupaikka siellä yleensä on. Vesi tietenkin lasketaan sinne mistä otetaan uutta tankkiin, siellä se paikka on.

@timppa

Kaj Nyyssönen 25.11.2016 13:28

V-P olen kanssasi samaa mieltä. Tapoja on monta ja omiatarpeita on yhtä monta miksi kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Ei se tankkipullokaan ole ideaali kaikille kun asian voi ratkaista monella tavalla.

Jukan heitto oli hieman epäasiallinen:
"Ei missään nimessä pie uskoa kaasun helppoon saatavuuteen esim Algarvessa. Ilmeisesti Kajtsu onnistui todella taitavasti harhauttamaan suomalaiseen pulloonsa kaasua tarvitsevia. Noin se ei ainakaan mene, kuten Kajtsu "valisti". Boliquemesta ja Quelfvesistä saa kyllä kaasua, pullon piripintaan täytettynä."

Pullokauppias Jukka vaan yrittää myydä mahdollisimman monta tankkipulla ei mitään muuta.
Kun olen tankannut Boliqueimessä on pulloon laitettu 12 kg seoskaasua. Tämä on Butaanin ja Propanin sekoitus 23 litraa. Suomalaisen pullon kahvaan on stanssattu 11kg propaania tai 12kg butaania. Propaania on autokaasussa 35 - 50% vuodenajasta riippuen.
1 litra butan +15 asteessa 0,505 kg
1 litra propan +15 asteessa 0,575 kg

En ole vielä keksinyt yhtään hyvää syytä ostaa tankkipulloa, no ehkä sen jälkeen kun se voidaan liittää päältä painettavalla ventiilillä.

Matti Janhonen 25.11.2016 17:03

Ei ole parasta ratkaisua. Kun on monia matkustustyylejä, eripituisia matka-aikoja ja eri vuoden aikoina ja tästä seuraa, että on monta parasta ratkaisua.
Minä koetan kertoilla mikä suurelle valtaenemmistölle on se "paras", toimiva, turvallinen ja edullinen ratkaisu.
Pienen marginaalin asoihin vältän puuttumasta.

Näin koetan rohkaista ihmisiä lähtemään Euroopan turneelle, koska ainakaan kaasu ja sen saanti ei ole este lähteä matkalle.

Seppo Laine 25.11.2016 17:32

Tankkipullo ja tankkipullo... Aina se unohtuu että ei se mikään herran lahja ole se tankkipullo.
Mitenkä vaunuilija sellaisen siististi täyttää ?? Ottaa auton takaluukkuun vai, ja sanoo huoltiksella että taa voortti on kaasuauto ?? ?? On paljon helpompaa hommata paikallinen pullo tai kaksi jos olet pitkään (koko talven) ja vaihdella niitä niin ei tule ongelmia, joita en kyllä ymmärrämitä ne voisivat olla tahi mielestäni jos on iso kompo ja pieni kompo sekä yksi paikallinen pullo
niin on laillisesti matkassa jos kulettaa sen pikkupullon takaluukussa tai lisänä kaasukammiossa 10+11+5kg ei ole paljon liikaa ja kaasu riittää kun vaihtaa sen paikallisen tarvittaessa.


Tahi 10+10+5 niin eikö sekin ole ok ja hankkii sitten leirillä paikallisen.
muokattu: 25.11.2016 17:51
Kai Ahonen 26.11.2016 06:02

Tankkipullon hintaa et saa koskaan säästettyä, siis: T a n k k i p u l l o n h i n t a a e t s a a k o s k a a n s ä ä s t e t t y ä

Kokeilkaa Soinin sävelkululla ;)

Viitti enempää, 18 vuotta kaasua riittänyt etelässä ilman filttereitä, adaptereita, ainoastaan viime talvi meinas olla haastava kanarian kaasupullolla, sekin taas hallussa.

Sen kun väännätte ;)

Matti Janhonen 26.11.2016 11:02

Kai ei tästä oikeasti tarvitse vääntää, koska asiassa ei ole vääntämisen aineksia.

Asian on jo ratkaistu, ja asiaa hoituu eteenkin päin niin kun matkalaiset on kaasun saannin tähänkin saakka varmistaneet. Turhaa alkaa keksiä pyörää uudelleen.

Kaj Nyyssönen 26.11.2016 12:08

Minä sain uudentyyppisen 12kg butanipullon vaidossa Espanjassa. Siinä on muovinen kaulus joka peittää yläpään pullosta. Tästäkö johtuu ettei butaani kaasunnu riittävästi edes kaasulämmittimelle Trhumatic 2400 pienellä teholla 900W vaan lämmitys katkeaa jo 8 asteen lämpötilassa. Jääkaappi jää kuitenkin päälle eikä sammu.Hetken päästä lämmittimen voi kuitenkin käynnistää uudelleen pienellä teholla.

Täällä on ollut nyt kolme 6-8 asteen aamua. Portugalilainen autogas ei anna mitään oireita mutta se taitaa olla nyt 50% propaania. Onneksi seuraavassa pullossa on Autogas seosta.

Liitetiedostot

img_1700.jpg
Matti Alasmaa 26.11.2016 18:11

Syyskuun eka päivänä lähdettiin Espanjaan, kaksi täyttä pulloa mukana toinen kotimainen alupullo ja toinen espanjanpullo joka suomessa täytetty. Eka kuukauden paussi Santa Polassa alkoi 13.9 toinen kuukausi Fuengirolassa. Kaksi pulloa kului juuri loppuun juuri 15.11 alkavaan kotimatkaan, joka alkoi taas kahdella täydellä pullolla. Nyt Lyypekin SportParkissa eka pullo vielä käytössä ja toinen täytenä. Ylihuomenna laivalla ruotsiin. Joten kyllä loppu kaasu riittää.

Jukka Hänninen 27.11.2016 08:55

Kuluttajan näkövinkkelistä katsoen on tankkipullo ainoa fiksu ratkaisu. Tai sitten täyttöadapteri, joilla molemilla saa pidemmällä ajalla ison säästön aikaiseksi. Alkuinvestointi määrää kuinka nopeasti aletaan säästämään kaasun hinnoissa.
Vaihtopulloihin verrattuna on autokaasun (LPG-GPL) kaasulitran/kilon hinta aina huomattavasti halvempi, jopa puolet verrattuna vaihtopullon hintaan. Jopa Kai Ahonenkin O L I SI SÄÄSTÄNYT K AH DEN TANKKIPULLON HINNAN maintsemansa 18 vuoden aikana, jos olisi hiukka räknäillyt ..

Kajtsukin tuolla mahtavalla kulutuksellaankin olisi (ja säästäisi vieläkin - jos ymmärtäisi) myös säästänyt jopa 3 tankkipullon hinnan. Kas kun autokaasu aina maksaa max vain hiukan yli puolet vaihtopullon tai parin Algarven täyttöpaikkojen hinnasta. Kajtsun osaksi ylläpitämät Boliquemen ja Qelfesin täyttöpisteiden suht rasvaiset hinnat ovat taivaissa verrattuna autokaasun myyntipisteiden hintoihin. Ja autokaasun propaani/butaanin suhde on aina vähintään riittävän propaanipitoinen, jotta jopa -15 asteessa pärjäilee. On myös mainittava, että liki jokainen Algarven huolsikka myy autokaasua, vaan pitkä tulee kaasunhakureissusta esim Cabo de Sao Vicentestä Boliquemeen tai Quelfvesiin. Muutama pullo kyllä mahtuu bussiin, vaan entäs tavalliseen 2 pullon kaappikoteloon ?

Enempi itsetäyttöadapterikauppiaan, kuin pullonmyyjän, yli 10 vuoden kokemuksella olen aika hyvin jyvällä näistä hintahommeleistakin. Olen myös aika tietoinen, että vain aniharva tuntee koko kuvion. Tankkipullon voi hyvin helposti täyttää Suomessakin, ihan itte (kuinka laillista sitten lieneekin) räjähdysvaara on jokatapauksessa aina otettava huomioon, ja varustauduttava kypärällä, jos vaikka meteooriitti jysähtäis päähän siinä valutellessa...

Isot kaasupullofirmat vieroksuvat itsetankkuuta omilla täyttöadaptereilla jopa kieltämällä normipullojen itsetankkuun. Nykyisin vaan eivät huoltsikat enää piittaa koko jutusta, kunhan pitää pullon kotelossaan tankkuun ajan. Eihän se valvontakamera osaa kertoa, onko pullon sisällä ylitäytön estomekanismi vai ei.
Ylitäytöstä johtuvia onnettomuukiakin on sattunut vähemmän kuin avaruussukkuloiden putoamisia.

Eipä silti, olivathan lisäjarruvalot, ja tutkanpaljastimetkin kiellettyjä. Maailmahan on täynnä kieltoja, mutta minkäs teet kun ihminen on kekseliäs, ja tankkaa täyttöadapterillaan suomipullonsa missä vaan, paitti hurskaat ja meteoripelkoiset..

Koko kuviohan perustuu siihen, ettei EU:lla ole varaa pakottamaan kaasujärjestelmien yhdenmukaisuutee. Tulis liian kalliiksi, joten aina maasta toiseen siirryttäessä on hankittava kunkin maan kaasupullo ja liittimet.

Matti Janhonen 27.11.2016 10:49

Jukka miten sellainen asia voi olla kuluttajan etu, jos kuluttaja ei jotain tavaraa tai palvelua tarvitse.

Kahdella 11 kg kaasupullolla tekee Keski-ja Etelä-Euroopassa 5-6 viikon matkan 15.4-15-10. välisenä aikana jos edes osaksi ylpyy stellplatzeilla ja camping-alueille. Tuskin olen ainoa joka tämän on kokenut.

Mitä taas talvehtijoihin tulee ja etenkin niihin jotka oleilee pitkään samassa paikassa ja perustaa autossa tai vaunussa kiinni olevan leirin, paikallisen kaasupullon/pullojen käyttö on monestakin syystä käyttökelpoinen ratkaisu. Yksi merkittävin etu on se, että pullon vaihto tapahtuu lähellä, eikä kaasua tarvitse lähteä mistään hakemaan/hakelemaan.

Mitä normaalien 11 kg kaasupullojen itsetankkauksen tulee niin se on monessa maassa kiellettyä.
Jukan asenne turvallisuuteen ei ole ihan kohdallaan kun toteaa, että eihän ne huoltoasemalle näe onko pullossa ylitäytön estin vai ei. Ei voikaan nähdä, koska tavallisessa pullossa ylitäyttöventtiiliä ei ole, eikä takaiskuventiili sitä korvaa.

Mutta jää siinä paljon tärkeämpikin asia huomaamatta. Täyttäjä ei myöskään näe milloin pullon täytösaste on 80 % tilavuudesta. Kysynkin miksi kiinteästi kytketyssä tankkipullossa pitää olla ylitäytön estin, jonka toiminta joissain maissa katsastetaan kahden vuoden välien, mutta jostain syystä tavallisessa kaasupullossa sitä ei sitten tarvitakaan?

Tästä kaasuasiasta on markkinamiesten toimesta tehty muka hyvin ongelmallinen asia vaikka käytännössä se ei sitä suurelle valtaosalle karavaanreista ole. On jotain järjenvastausta siinä, että kun Euroopan 4-5 viikon turnee kustanta 3-4000 euroa puhumattakaan talvehtijan kuluista, niin satasen investointi pulloadapteriin ja/tai paikallisen kaasupulloon on se erä, joka muka katkaisee aasinselän.



Kai Ahonen 27.11.2016 12:58

http://www.mylpg.eu/lpg-prices-across-europe

vaikka nyt miten asiaa luuppaa, T a n k k i p u l l o n h i n t a a e t s a a k o s k a a n s ä ä s t e t t y ä
Ja jokseenkin joutavanpäiväinen kovin monelle häkkilinnulle muutenkaan, saatika pirkkamiehille ikinä.

Myydäänhän meille kaikkea muutakin paskaa, koiranhaukku, paineilmakompuran filttereitä nestekaasulle, kettingin pätkiä tuli jostain nyt ensin mieleen ;)

Jukka Hänninen 27.11.2016 14:30
Kai Ahonen

http://www.mylpg.eu/lpg-prices-across-europe

vaikka nyt miten asiaa luuppaa, T a n k k i p u l l o n h i n t a a e t s a a k o s k a a n s ä ä s t e t t y ä
Ja jokseenkin joutavanpäiväinen kovin monelle häkkilinnulle muutenkaan, saatika pirkkamiehille ikinä.

Myydäänhän meille kaikkea muutakin paskaa, koiranhaukku, paineilmakompuran filttereitä nestekaasulle, kettingin pätkiä tuli jostain nyt ensin mieleen ;)

Jees Kaj, ennenkuin vakavissani ryhdyin toteuttamaan tuota Haukku-CD:tä , niin enhän minä ymmärtämättömyyksissäni älynnyt Sinulta kysyä.
Täältä saitiltahan se lähti, kun kovin moni oli kiinnostunut semmosista 50-100 euron haukkubokseista.Niitähän
myydään koko ajan, mutta kun taso ja toeteutus on alkeellinen, ja hinta aivan persiasta, niin

Terävä, taitava ja kokenut tuotekehittelyn ja markkinoinnin huippuosaaja (vaatii kyllä aika paljon ymmärrystä)
toteuttaa ensin koemarkkinoinnin, ja jos kansalle kelpaa, mutta Ahoselle ei, niin kansan ääntä on hyvä kuunnella.
Yhden Ahosen kateellinen piipitys ei saa jykevää kauppamogulia muuta kuin nuarattamaan . Mun pitäis oikeastaan toimittaa Sinulle 1 kpl ja eräälle toiselle myös, ikäänkuin provikkana mainostamisesta. Ilmoitahan osoitteesi, niin laitan tulemaan (captainkiddjukka(at)gmail.com. Saat ne ketjunpätkätarrasikin, joista olet viimeiset 5 vuotta vinkunut.
Moni noita haukkuja tämänkin saitin kautta tilaa, vaikkei niitä ole kuin ebayssa, jälleenmyyjillä ja minulla. Mullehan se on täysin kurioositeettituote, jolla korkeintaan 100.000 vuodessa tienaa :)

Voe voe, olis hiljasempi ääni kellossa, jos lukisit sadat positiiviset palautteet. Mulla ei niitä valitettavasti ole suomeksi, mutta jos osaat, käytä google translatoria = google kääntäjä. Jos viitsin, niin koetan linkittää vain noita palautteita. Tässä aika vähän aikaa sitten annettiin täältäkin hyvää palautetta. On kuitenkin vain hyvästä, että Snä Kai tuot esiin sen toisen puolen, kateuden. Ihan varmaan et ole ikuna haukkuceedeetä kuullut.

Interpol: " the best security are extra visible locks. For example a chain from front door, through steering wheel into opposite door is a very simple, cheap solution, which is not possible to break" Also a dog, big and noisy enough, gives you one of the best and simple protection of thefts, especially at market parking places"
Tämä on lainattu englantilaisesta caravan lehdestä, joka teki tutkimuksen yhä lisääntyvistä ryöstöistä, jotka kohdistuvat erityisesti karavaanareihin.

Niettä se noista vähättelyistäsi, ja lämmin kiitos ilmaisesta sponsoroinnistasi !

Tankkipullon hankkineista tiedän vain, ettei kukaan ole hankettaan moittinut.

Sinunkin linkkisi (muuten hyvä) ei vertaa LPG-GPL vaihtopullojen hintaa, muuten on pätevä. Pelkästään simppelillä laskutoimituksella näet kuinka väärässä olet.


Sori, piti olla Kai, vaan toivotaan ettei kai tuollaisella typolla gangaistakaj ?
muokattu: 28.11.2016 00:23
Jukka Hänninen 27.11.2016 14:36
Matti Janhonen

Jukka miten sellainen asia voi olla kuluttajan etu, jos kuluttaja ei jotain tavaraa tai palvelua tarvitse.

Kahdella 11 kg kaasupullolla tekee Keski-ja Etelä-Euroopassa 5-6 viikon matkan 15.4-15-10. välisenä aikana jos edes osaksi ylpyy stellplatzeilla ja camping-alueille. Tuskin olen ainoa joka tämän on kokenut.

Mitä taas talvehtijoihin tulee ja etenkin niihin jotka oleilee pitkään samassa paikassa ja perustaa autossa tai vaunussa kiinni olevan leirin, paikallisen kaasupullon/pullojen käyttö on monestakin syystä käyttökelpoinen ratkaisu. Yksi merkittävin etu on se, että pullon vaihto tapahtuu lähellä, eikä kaasua tarvitse lähteä mistään hakemaan/hakelemaan.

Mitä normaalien 11 kg kaasupullojen itsetankkauksen tulee niin se on monessa maassa kiellettyä.
Jukan asenne turvallisuuteen ei ole ihan kohdallaan kun toteaa, että eihän ne huoltoasemalle näe onko pullossa ylitäytön estin vai ei. Ei voikaan nähdä, koska tavallisessa pullossa ylitäyttöventtiiliä ei ole, eikä takaiskuventiili sitä korvaa.

Mutta jää siinä paljon tärkeämpikin asia huomaamatta. Täyttäjä ei myöskään näe milloin pullon täytösaste on 80 % tilavuudesta. Kysynkin miksi kiinteästi kytketyssä tankkipullossa pitää olla ylitäytön estin, jonka toiminta joissain maissa katsastetaan kahden vuoden välien, mutta jostain syystä tavallisessa kaasupullossa sitä ei sitten tarvitakaan?

Tästä kaasuasiasta on markkinamiesten toimesta tehty muka hyvin ongelmallinen asia vaikka käytännössä se ei sitä suurelle valtaosalle karavaanreista ole. On jotain järjenvastausta siinä, että kun Euroopan 4-5 viikon turnee kustanta 3-4000 euroa puhumattakaan talvehtijan kuluista, niin satasen investointi pulloadapteriin ja/tai paikallisen kaasupulloon on se erä, joka muka katkaisee aasinselän.



Matti, Matti, ei noin voi asiaa lähestyä. Kuluttajan etu on aina se, mistä hän kokee jotenkin hyötyvänsä.

Kohta alkaa formulakisa, ja sen jälkeen vastaan laajemmin.

Maistiaisiksi; minun asenteeni turvallisuuteen on ihan oikein ja kohdillaan. Se käy ilmi tuotekuvauksestani.

Timo Haapanen 27.11.2016 17:41

Vielä tankkipullosta. Jos on rakentanut autosta kokonaisuuden johon kuuluu tankkipullo ja riittävä määrä aurinkokennoja vapautuu sähköstä lähes tykkänään. Ja ellei käytä maasähköä kasvaa kaasunkulutus merkittävästi, mutta kun sitä on rajattomasti saatavilla ei sen kulutuksella ole merkitystä.

Tankkipullo/aurinkopanelit yhdessä tekevät autosta melko täysin vapaan kulkineen. Sitä alkaa kämppäreillä ihmettelemään mistä oikein maksaa kun ei tarvitse suihkua,vessaa, sähköä tms.

Ja koko ajan puhun euroopan matkailusta enkä pelkästään Espanjasta tai Portugalista. Tänä syksynä oli tankkipullon eka tankkaus Saksan Schwerinissä kun melkein tyhjällä pullolla liikkeelle lähdettiin, toinen tankkaus oli sitten Italiassa. Ei auta Espanjan pullo miestä Italiassa. Koko kahden kuukauden reissulla ei sähköstä maksettu kertaakaan, ilman maasähköä meni pisimmillään kolmisen viikkoa, mutta kaasua kului reilusti.

Koko matkan kaasunkulutus oli 104 litraa, ja hinnaksi tuli 1 euro/vrk. Kaasu korvasi sähkön, siksi iso kulutus.

Toivottavaasti tämä tilitys auttaa ymmärtämään miksi kehun tankkipullon vaivattomuutta:)

@timppa


Jukka Hänninen 27.11.2016 18:23

Hyvä ruusperit, ensin isä keke ja nyt poikansa Nico. Suomalaisen urheilun eliittiä.Myös Räikkösen ja Häkkisen kautta Suomi on tunnetumpi kuin ilman heitä.

Palatakseni Matin sinänsä asialliseen kirjoitukseen, otan ensiksi kaksinaismoraalin ja hurskastelun, joita Matti ei ainakaan tosissaan lie tarkoittanut.
Jo aiemmin mainitsin kielloista ja rajoituksista, joista aikanaan sakotettiin, nyt niitä pidetään hyvinä.

Kaasun itsetäytössä tulee osata käyttää arkijärkeä. Jos ohjeessa sanotaan monella kielellä, että TYHJÄÄN kaaspulloon voi täyttää nestekaasua 80% kokonaistilavuudesta. Ohjeessa on myös merkitty yleisimmät pullokoot, ja kuinka monta litraa niihin on sopiva tankata.
Ken lähtee tsiesustelemaan mahdollisia vaaroja, ei pie hänen lainkaan ottaa kantaa ko. turvallisuusasioihin, vasiten jos ei niistä mitään ymmärrä. En nyt tarkoita Sinua Matti, vaan liki mihin tahansa verrattavaa taipumusta
olla siviilipoliisi-moraalinvartijana missä tahansa assiessa.

Mielelläni kuulisin, miten asennoidutte 12 km/h ylinopeuden jatkuvaan ylläpitoon. Kun ajatte metrin-parin päässä edellä ajavasta toisen perässä 60kmh nopeudella, kun ette pysähdy suojatien eteen 5 metriä ennen, vaikka näette jonkun selvästi olevan aikeissa ylittää suojatie jalkaisin ym jne etc.

Kaasun itsetäyttö Euroopassa e ole rangaistava teko, sensijaan suojatien eteen pysäyttämättä jättäminen on ainakin Espanjassa ja Portugalissa 500-5000 euron rike.

Kun eurooppalaiset matkailuautoilijat ostavat vuosittain kymmeniä tuhansia itsetäyttöadaptereita eivätkä siten piittaa pätkääkään kielloista, jotka yksinkertaisesti eivät toimi, niin pitäisikö meidän suomalaisten noudattaa eteläeurooppalaista sanktiokäytäntöä, mutta olla hissunkissun, jos kaasupullonsa täyttää etelässä kuten muutkin ?

Emmehän toki ole hurskastelijoita, kyttääjiä, jotka aina huomaavat virheet vailla järjen käyttöä. Siis toisten, emme omia. Kyttyykulttuuri on kovassa kurssissa.

Jukka Hänninen 27.11.2016 18:35
Timo Haapanen

Vielä tankkipullosta. Jos on rakentanut autosta kokonaisuuden johon kuuluu tankkipullo ja riittävä määrä aurinkokennoja vapautuu sähköstä lähes tykkänään. Ja ellei käytä maasähköä kasvaa kaasunkulutus merkittävästi, mutta kun sitä on rajattomasti saatavilla ei sen kulutuksella ole merkitystä.

Tankkipullo/aurinkopanelit yhdessä tekevät autosta melko täysin vapaan kulkineen. Sitä alkaa kämppäreillä ihmettelemään mistä oikein maksaa kun ei tarvitse suihkua,vessaa, sähköä tms.

Ja koko ajan puhun euroopan matkailusta enkä pelkästään Espanjasta tai Portugalista. Tänä syksynä oli tankkipullon eka tankkaus Saksan Schwerinissä kun melkein tyhjällä pullolla liikkeelle lähdettiin, toinen tankkaus oli sitten Italiassa. Ei auta Espanjan pullo miestä Italiassa. Koko kahden kuukauden reissulla ei sähköstä maksettu kertaakaan, ilman maasähköä meni pisimmillään kolmisen viikkoa, mutta kaasua kului reilusti.

Koko matkan kaasunkulutus oli 104 litraa, ja hinnaksi tuli 1 euro/vrk. Kaasu korvasi sähkön, siksi iso kulutus.

Toivottavaasti tämä tilitys auttaa ymmärtämään miksi kehun tankkipullon vaivattomuutta:)

@timppa


On mahtanu kirpasta Timppa, otan osaa ..

Mahtaa näitä ERÄITÄ narsuja korveta tuo silmitön kaasunkulutus ja ennenkaikkea tuo riistohinta ..

Kaj Nyyssönen 27.11.2016 18:41

Oikein Timo

sinulla tankkipullo on kiinni liikkuvassa alustassa. Minulla tuo alusta on välillä seisonnassa josta veroja säästyy 3€ per päivä ja vakuutukset päälle. Joten nyt olen kuluttanut 7 pulloa kaasua kaksi ensimmäistä hyvin vajaat. Vaihtanut yhden Espanjassa uusi 12 kg Butaanipullo ei hyvä malli jos on kylmä, teräspulloksi se painaa 6,9kg. Täyttänyt Boliqueimen Autokaasuasemalla 4 pulloa hintaan 0,799€ per litra tai per pullo 18€ Tästä hyvästä ajanut ylimääräiset 200 metriä yhteensä. Seuraava täyttö Boliqueimessä tulee joulukuussa kun matkaan Ilhãon kämppärille taasen 100 metriä ylimääräistä ajoa. Varmaankin täytän kolme pulloa silloin.

Olhãossa poistan auton rekisteristä ja haen mönkkärillä kerran kuussa pullon kaasua tässä säästän 90€kuussa Trafin maksuissa joten Quelfin mummon hinta säästöä vasten ei tunnu niin kauhealta. Sitäpaitsi mummu ja vaari on ihan mukavia ihmisiä.

Matti Janhonen 27.11.2016 18:45

Kyllä minä Timon nökökulman hyvin ymmärrään. Hänen matkustustyyliinsä tankkipullo sopii varmaan ihan hyvin ja kaasuahan on tarjolla kaikissa niissä maissa missä on kaasuautoja.
Tankkipullo on täytön ja käytön turvallisuuden kannalta ihan eri asia kun ilman ylitäytön estoa olevan tavallisen kaasupullon.

Vastaavia tankkauksia kun tankkipullon täyttö on tapahtuu kaasuautohin joka päivä varmaan satojatuhansia, eikä siinä oikein tehtyvä ole vaaraa. Periaatteessa sama asia kun bensan tankkauksessa mutta kaasutankin ylitäyttö on estetty.

Tavallisen kaasupullon ylitäyttöä selvästi vähätellään. Kaasupullon kuoret on 3,5 mm teräslevyä ja ne kestää painetta jo muotonsakin vuoksi erittän paljon ja aina enemään kun mikä on pullon turvaventiilin laukeamispaine. Mutta pullossa oleva turvaventiili voi ylitäytön seurauksena laueta ja siinä on se vaara. Vapaasti pullosta purkautuva kaasu syttyessään on pirullinen yhdistelmä ja tekee jopa palomiehistä vain sivusta seuraajia ja pullon jäähdyttäjiä.

Kaj Nyyssönen 27.11.2016 19:26

Tämä on hieno keskustelu kukaan ei väitä että toinen on väärässä mutta meillä kullakin on oma tapamme.

Tästä motivoituneena pitäisikö pistää pysttyyn uudelleen keskustelu

TERVEHTIMISESTA

Minä kun ulkoistin tuon palvelun tänä syksynä YT-menettelynä vanha tervehtijä sai lopputilin ja uusi pieni Kiinalainen ulkoistettuna hoitaa nyt sen homman.

Liitetiedostot

img_1478.jpg
Kaj Nyyssönen 27.11.2016 19:26

Tämä on hieno keskustelu kukaan ei väitä että toinen on väärässä mutta meillä kullakin on oma tapamme.

Tästä motivoituneena pitäisikö pistää pysttyyn uudelleen keskustelu

TERVEHTIMISESTA

Minä kun ulkoistin tuon palvelun tänä syksynä YT-menettelynä vanha tervehtijä sai lopputilin ja uusi pieni Kiinalainen ulkoistettuna hoitaa nyt sen homman.

Liitetiedostot

img_1478.jpg
Matti Janhonen 27.11.2016 20:15

Minä tervehdin lajitovereita oli välissä kaksi tuulilasia tai ilman.
Erityisesti leirialueilla se kuuluu hyviin tapoihin, riippumatta kansallisuudesta tai ajoneuvon koosta.

Tapio Lehtimäki 28.11.2016 21:00

Nyt syksyllä ( marraskuun alussa ) Truma lopetti toimintansa Espanjasta lähdön jälkeen. Ranskassa kolmas Truma Service Partner otti auton ( Truman ) huoltoon. Päivän työn jälkeen auto palautettiin Truma toimivana. Oli kuulemma parafiini tukkinut paineen alentimen. Alennin vuoden vanha, kolme pulloa olen täyttänyt Espanjassa autokaasulla. Korjaamon mielestä autokaasussa oleva parafiini on aiheuttanut vian. Tiedä häntä, vanha säädin on nyt mukana ja tarkistutan sen jonain päivänä. Hella ja jääkaappi toimi kummiskin ihan normaalisti!

Matti Janhonen 28.11.2016 21:11

Tarkistuta ihmeessä ja kerro meillekin tulokset.
Sikäli kumma selitys korjaamolta kun samalta säätimeltä kaasunsa saavat jääkappi ja lieden polttimot toimi normaalisti?

Timo Haapanen 28.11.2016 22:46

Noo, kerkesin edellisellä autolla käyttää lähes pelkästään autokaasua seitsemän vuotta eikä mitään ongelmia koskaan ollut minkään laitteen kanssa.

Truman lämppäri on kyllä auton herkin laite liian alhaiselle paineelle.

@timppa

Kaj Nyyssönen 29.11.2016 11:53
Tapio Lehtimäki

Nyt syksyllä ( marraskuun alussa ) Truma lopetti toimintansa Espanjasta lähdön jälkeen. Ranskassa kolmas Truma Service Partner otti auton ( Truman ) huoltoon. Päivän työn jälkeen auto palautettiin Truma toimivana. Oli kuulemma parafiini tukkinut paineen alentimen. Alennin vuoden vanha, kolme pulloa olen täyttänyt Espanjassa autokaasulla. Korjaamon mielestä autokaasussa oleva parafiini on aiheuttanut vian. Tiedä häntä, vanha säädin on nyt mukana ja tarkistutan sen jonain päivänä. Hella ja jääkaappi toimi kummiskin ihan normaalisti!

Sama täällä hella ja jääkaappi toimi hella tosin pienellä liekillä josta totesin että virtaama on selvästi vähentynyt. Autokaasusta ei ollut kysymy minulla koska tämä tapahtui 10 käytön jälkeen vuonna 2010. Silloin vielää vaihdoin Espanjassa Espajalaisia pulloja. Autokaasua oli tankannut vain muutaman pullon yhtenä talvena.

Ostin Wihtom Oy:stä päältäpainettavan säätimen jossa letkunrikkoventiili 30mB paineelle. Samalla tekivät tiiveystarkistuksen.

Vuoden 2010 jälkeen olen käyttänyt keskimäärin 16 - 20 pulloa vuodessa eli 96 - 120 pulloa kaasua Joista n.

54 kpl Autokaasua Porttugalissa
12 kpl Butani vaihtopullona Espanjassa
54 kpl Propania Suomessa vaihtopullona
Säädin toimii edelleen hyvin eikä ongelmia ole ollut kuin "puhtaan butaanin" ulostulo alle +9 lämpötilassa Trumaticin tarviseman määrän kasua jo pienellä teholla. (uusi pullotyyppi Espanjassa joka on osittain komposiittipullo joka painaa 6,9 kg
puuttu yksi sana numeron 10 jälkeen. "10 vuoden käytön jälkeen"
muokattu: 29.11.2016 11:57
Markus Sihvola 30.11.2016 20:32

Lisään tähän kaasukeskusteluun ,joka näyttää hersyilevän kiitettävästi,pikkuisen moitteen sanaa. Tilasin muutama vuosi sitten henkilöltä nimeltä Jukka Hänninen ,Kaasupullon täyttöön tarvittavan adapterin,jolla piti selvitä euroopassa.Pari kertaa Saksassa yritin ottaa sen käyttöön ,mutta kummallakaan kerralla eivät alkaneet sen avulla pulloa täyttämään.Näinhän sen varmaan piti mennä,että asiantuntija täyttäisi pullon,eikä tumpelo räjäyttäisi itseään taivaan tuuliin.Kaasu on kuitenkin senverran vaarallinen aine huolimattoman käsissä,että kaikenlaiset kikkailut pitäisi pitää poissa näkyvistä.

Soleil Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla 30.11.2016 21:35

Asumme täällä Saksassa. Meidän lähellä on kaasufirma josta lähtee rekkakuormittain vaikka minkä näköistä ja kokoista pulloa, aivan sairaalakaasujakin. Kävimme tänään varsin kysymässä espanjalaisen pullon täyttöä. Heillä ei ole lupaa pulloa täyttää, kun espanjalaisessa pullosta ei löytynyt TÜV hyväksyntämerkkiä. Heillä on kyllä lupa täyttää saksalaisia harmaita kaasupulloja, joissa on TÜV hyväksyntä.
Saksassahan on kiellettyä täyttää itse tavallista kaasupulloa LPG-asemilla.

Veli-Pekka Merikallio 02.12.2016 13:11

Mielenkiintoista, täällä voi näköjään kirjoitella myös nimimerkillä, nytpä miettimään nasevaa nimimerkkiä ja tekemään muutoksia henkilötietoihin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.