Italian kaasu

Pekka Lindeman 18.03.2023 12:01

Olemme lähdössä Italiaan huhtikuun alussa. Matkassa mukana kaksi suomalaista 11 kg:n kaasupulloa. Onko Italiassa omanlaisensa kaasupullo, ja jos on niin onko se liitettävissä suomalaisiin kaasuletkuihin?
Kiitos.

Timo Haapanen 18.03.2023 13:09

Saat Italian kaasupullon liitettyä tälläisellä adapterisarjalla

https://wilhtom.fi/product/5709/eurosetpol-liitinsarja

Tässä vähän edullisempi ilman Ruotsin nippeliä
https://tarvikekauppa.bestcaravan.fi/verkkokauppa/20/L%C3%A4mmitys%20ja%20kaasutarvikkeet/14267/T%C3%A4ytt%C3%B6liitinsarja%20kaasupulloon%2C%20EurosetT%C3%A4ytt%C3%B6liitinsarja%20kaasupulloon%2C%20Euroset

@timppa

@timppa

Petteri Haverinen 18.03.2023 15:04

Timppahan vastasi hienosti vain kysyttyyn asiaan, mut kun tämä on keskustelupalsta, niin onko vaihtoehtona tullut hommata tankkikaasupullo ja tankata kaasua siellä missä on?
Nyt joutuu ostamaan Italian ja ehkä jonkun muun maankin kaasupullon ja joko raahaa ne mukanaan Suomeen tai jättää ed.maahan. Itse reissaan niin, että yksi Suomi teräspullo grilliä varten ( saa ottaa pullon ulos) ja tankkikaasupullo, jota tankkaan siellä missä olen…


Viime huhtikuun Kroatian reissulla meni kaasua n 60 litraa…
muokattu: 18.3.2023 15:06
Kari Rautiainen 18.03.2023 15:40

Taitaa olla niin että Timpan tuo bestcaravan linkki ei ihan osunut... nuo sopii suomipulloon, ei paineensäätimeen.
Wihtom linkki sensijaan on palikoita ulkom. putelin liittämiseen meidän säätimeen.

Mulla on tankkipullo ja se on hyvä keksintö se. No sitte on toinen vaihtoehto tankata suomipulloa (italiaanot kiukuttelee tästä mutta onnistuu sielläkin). Kolmas vaihtoehto ostella kohdemaitten puteleita.

Kari Rautiainen 18.03.2023 15:51

Ai mutta, onhan bestcaravanillaki euroset sarja mutta se oli varaosapuolella eikä noissa kaasukamoissa:
https://tarvikekauppa.bestcaravan.fi/verkkokauppa/253/Varaosat/14266/Liitinsarja%20Euroset%20kaasupulloonLiitinsarja%20Euroset%20kaasupulloon

Timo Haapanen 18.03.2023 17:40

Juu, meni toisessa linkissä liittimet väärään suuntaan.

Jos ostaa nuo liittimet ja vielä adapterin painoventtiilipulloa varten ja sitten ostaa italialaisen kaasupullon alkaa vaaka kallistua tankkipullon suuntaan. Varsinkin jos aikoo europassa useamminkin ajella.

Ei tarvitse raahata niitä suomipulloja mihinkään eikä vaihdella mitään, sen kun tankkaa huoltoasemalla ja sillä siisti.

Italiassa on nestekaasuasemia muutaman kilsan välein.

@timppa

Kauko Keränen 18.03.2023 17:43

Minä meinasin käydä siinä Milanon lähellä ostamassa kaasua. Koska luki ettei edes tarvi omaa adpteria.
Katsotaan, että pitääkö nämä paikkansa.

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?hl=fi&mid=1mp681Q-PjIpiC6bkM9YkN7a5bun3eeR2&ll=50.608292475116215%2C27.27390426771296&z=4

Kari Rautiainen 18.03.2023 18:10
Timo Haapanen

Juu, meni toisessa linkissä liittimet väärään suuntaan.

Jos ostaa nuo liittimet ja vielä adapterin painoventtiilipulloa varten ja sitten ostaa italialaisen kaasupullon alkaa vaaka kallistua tankkipullon suuntaan. Varsinkin jos aikoo europassa useamminkin ajella.

Ei tarvitse raahata niitä suomipulloja mihinkään eikä vaihdella mitään, sen kun tankkaa huoltoasemalla ja sillä siisti.

Italiassa on nestekaasuasemia muutaman kilsan välein.

@timppa

Jep. Tankkipullon tankkauspaikkoja hyvin tossa mylpg appissa, 62000 asemaa euroopassa. Paitsi että ei siinä ole läheskään kaikki. Itseasiassa kun tosta ajaa kärväytin kreikkaan ja takas niin lähes kaikilla asemilla oli tolpassa LPG ja hinta perässä.

Pekka Lindeman 19.03.2023 09:04

Onko italialainen pullo kierreventtiilipullo ja onko se suurinpiirtein saman kokoinen kuin suomalainen. Tankkipullomiehiltä kysyisin, että miten Suomessa matkaillessa hoidatte kaasun saannin, kun tankkaus-pisteitä ei ole. Ole käsittänyt, että kahden pullon kaappiin mahtuu vain yksi tankkipullo.

Kari Rautiainen 19.03.2023 09:24
Pekka Lindeman

Onko italialainen pullo kierreventtiilipullo ja onko se suurinpiirtein saman kokoinen kuin suomalainen. Tankkipullomiehiltä kysyisin, että miten Suomessa matkaillessa hoidatte kaasun saannin, kun tankkaus-pisteitä ei ole. Ole käsittänyt, että kahden pullon kaappiin mahtuu vain yksi tankkipullo.

Kyllä se tankkiputeli on samankokonen kun suomipullokin. Mulla on tankkipullo, ja suomipullo kaapissa vierekkäin. Jos taas menee suomessa pitempään niin otan tankkipullon irti ja laitan kaksi suomipulloa. Jos vähemmän suomessa niin takatallissa se toinen suomipullo. Kyllä käsitys ettei sopisi tankkipulloa ja suomipullo samaan kaappiin, on virheellinen. Tai vaikka laittas kaksi tankkipulloa.

Ja nyt ennenkun joku väittää vastaan koska 1983 mallisessa Xxx merkin mallissa Xyz on kaappi semmonen ja tämmönen, niin on huomattava että kaappeja ja tankkipulloja on erilaisia. Mutta siis lähes kaikkiin sopii. Jos sopii Suomipullo niin kyllä sinne menee tankkikin.

Tankkaaminen on sitte toinen juttu. Suomi kun on karavaanimatkailun takapajula niin täällä tankkipullolla ei tee mitään. Mylpg appissa on 62000 tankkauspistettä euroopassa. Todellinen määrä ainakin kaksinkertainen. Suomessa on yksi.

Alf Lindblom 19.03.2023 09:53

Onkohan Italian päältäpainettavan liitos samanlainen kuin Suomessa. Silloinhan päältäpainettava adapteri on yksinkertaisin ratkaisu ja lisäksi sopii miltei kaikissa muissakin maissa.

Timo Haapanen 19.03.2023 11:06

Mun tankkipullo on täsmälleen saman kokonen kuin suomipullo. Kotimaassa toimin samoin kuin Rautzi. Toki aina tulen Suomeen täydellä tankkipullolla enkä käytä sitä aivan tyhjäksi koskaan. Vuodesta 2009 olen euroopassa reissannut siten että se tankkipullo on ainoa pullo mukana.

Tässä yksi Italialainen pullo
https://www.starlightdelta.com/camper/gas/serbatoi-gpl/bombola-gas-in-vetroresina-beyfin-bbox-kg-10.1.13.274.gp.70669.uw

''Bbox-lasikuitupullolla on monia etuja perinteisiin nestekaasusylintereihin verrattuna.
Sylinterin läpinäkyvyyden ansiosta on mahdollista nähdä läsnä olevan kaasun määrä.
Kevyin, jonka taarapaino on 5,3 kg ja kokonaispaino 15,3 kg täyteen lastattuna.
Bboxin materiaali ei syöpy eikä jätä ruostetahroja asuntovaunuusi, asuntovaunuun, verannalle jne.

10 litran sylinterin kokonaispaino: 15 300 kg
Hinta: € 27,00
Talletus: € 40,00
kun otat ensimmäisen pullon pois, sinulta pyydetään 30 € vakuus, joka palautetaan vasta kun palautat Bbox Beyfinin yhdessä kuittivakuusmaksun kanssa, jonka vapautamme.
Tekniset tiedot:
taara 5,3 kg ................... perinteisen metallisylinterin 12,1 kg sijaan
korkeus 58 cm ............... perinteisen metallisylinterin 61 cm sijasta
ympärysmitta 95,5 cm ... perinteisen metallisylinterin 86 cm sijasta
halkaisija 30,5 cm .......... perinteisen metallisylinterin 27,5 cm sijasta''

Tässä lisää
https://camplanibombolegas.it/vendita-bombole-gas-campeggio.html


Tässä italialainen kauppa myy liittimiä joilla saa italialaisn pullon liitettyä sksalaiseen ja suomaliseen pulloon
https://camping-life.it/raccordi-e-valvole-riduzione-bombola-italia-regolatore-tedesco.1.8.142.gp.2755.uw

Kierteiden ero on pieni W21,8x1/14" vastaan W20x1/14"

Tässä Italialainen tankkipullon myyjä kertoo kuinka paljon helpompaa on löytää tankkipulloon kaasua kuin tavalliseen.
''nestekaasun jakelijan löytäminen on paljon helpompaa kuin sylinterikauppiaan löytäminen (etenkin aukioloaikojen osalta);''

@timppa
Onpas paljon kirjoitusvirheitä.
muokattu: 19.3.2023 11:08
Kari Rautiainen 19.03.2023 12:10

Aprikoos… mistä mahtaa johtua että vain suomessa kaasu myydään kiloina. Muualla euroopassa myydään litroina. No kilo on kaksi litraa niin että helppo laskea, mutta miksi täällä takapajulassa on näin?

Euroopan puolella kaasuautoista 90% ajaa LPG nestekaasulla, saattaa olla että takapajulaan tullessa muuttuu ureakoneeksi. Eli kusessa ovat.

Petteri Haverinen 19.03.2023 12:35
Kari Rautiainen

Aprikoos… mistä mahtaa johtua että vain suomessa kaasu myydään kiloina. Muualla euroopassa myydään litroina. No kilo on kaksi litraa niin että helppo laskea, mutta miksi täällä takapajulassa on näin?

Euroopan puolella kaasuautoista 90% ajaa LPG nestekaasulla, saattaa olla että takapajulaan tullessa muuttuu ureakoneeksi. Eli kusessa ovat.

Eräs Kouvolassa toimiva karavankauppias kertoi viime viikolla, että aiemmin Suomessa olisi useita LPG-tankkauspaikkoja?


Olisi ollut…
muokattu: 19.3.2023 12:38
Pekka Lindeman 19.03.2023 13:09

Täällä on niin kiihkeitä tankkipullon kannattajia, että alkoi minullakin pää kääntyä siihen suuntaan. Mistä olette pullon hankkineet/asennuttaneet?

Petteri Haverinen 19.03.2023 13:11

Itse tilasin koko paketin vosken.de

Timo Haapanen 19.03.2023 13:27

Tankkipullon myötä moni asia muuttuu paremmaksi. Muistan aikaa ilman tankkipulloa. Siinä käy niin että kaasun säästämiseksi ostetaan sähköä, eli valitaan yöpaikka sellaiseksi missä saa sähkön. Lämmintä vettä ei raaskita pitää päällä, grillin käyttöä pitää harkita. Pulloja voi olla mukana kolmekkin kappaletta. Jatkuvaa pullojen heiluttelua/vaihtamista.

Tankkipullolla kaasua voi oikein tuhlata, se on halpaa. Jos tankkaa tarpeeksi ajoissa voi valita tankkauspaikan niin ettei joudu metriäkään sitä hakemaan, sellainen paikka tulee kyllä eteen hakematta. Itse pulloon ei tarvitse koskea ollenkaan koko reissun aikana.

Tästä pullo, letku, ulkotankkausliitin ja adapterisarja.
https://vosken.de/ALUGAS-Travel-Mate-Tankflasche-272-Liter-mit-Multiventil-BE-CH-FR

Kari Rautiainen 19.03.2023 13:27

Suomen vaunuosa, klaukkala. 500€ asennettuna. Ulkoinen tankkaus pistoke. Adapterisetti mukana.

Kari Rautiainen 19.03.2023 13:35

Kartalla mikä adapteri missäkin maassa. Suomi valkoinen…

Petteri Haverinen 19.03.2023 14:01
Timo Haapanen

Tankkipullon myötä moni asia muuttuu paremmaksi. Muistan aikaa ilman tankkipulloa. Siinä käy niin että kaasun säästämiseksi ostetaan sähköä, eli valitaan yöpaikka sellaiseksi missä saa sähkön. Lämmintä vettä ei raaskita pitää päällä, grillin käyttöä pitää harkita. Pulloja voi olla mukana kolmekkin kappaletta. Jatkuvaa pullojen heiluttelua/vaihtamista.

Tankkipullolla kaasua voi oikein tuhlata, se on halpaa. Jos tankkaa tarpeeksi ajoissa voi valita tankkauspaikan niin ettei joudu metriäkään sitä hakemaan, sellainen paikka tulee kyllä eteen hakematta. Itse pulloon ei tarvitse koskea ollenkaan koko reissun aikana.

Tästä pullo, letku, ulkotankkausliitin ja adapterisarja.
https://vosken.de/ALUGAS-Travel-Mate-Tankflasche-272-Liter-mit-Multiventil-BE-CH-FR

Mitä on eroa tähän;
https://vosken.de/ALUGAS-Travel-Mate-Tankflasche-272-Liter-mit-Multiventil-DE

Kari Rautiainen 19.03.2023 14:57

Noissa liitännöissä.

Petteri Haverinen 20.03.2023 09:17
Kari Rautiainen

Noissa liitännöissä.

silloin kannattaa ostaa tuo DE malli, että käy suoraan autossa olevaan liittimeen.

Kari Rautiainen 20.03.2023 12:38
Petteri Haverinen

silloin kannattaa ostaa tuo DE malli, että käy suoraan autossa olevaan liittimeen.

Jep. Näin on.

Timo Haapanen 20.03.2023 14:29

Olette aivan oikeassa. Suurentaessa DE-pullon kuvaa näkyy selvästi musta tiiviste johon letkurikkoventtiili kierretään.
https://vosken.de/ALUGAS-Travel-Mate-Tankflasche-272-Liter-mit-Multiventil-DE

Tässä BE-CH-FR- mallissa ei ole tiivistettä ja se vaatisi muunnosnipan
https://vosken.de/ALUGAS-Travel-Mate-Tankflasche-272-Liter-mit-Multiventil-BE-CH-FR

Pitäisi aina katsoa kuvat tarkasti, laitoin tähän ketjuun jo toisen kerran virheellistä tietoa.

@timppa

Petteri Haverinen 20.03.2023 15:05

Ei se Timppa haittaa, sillä tässä asia oikeni...
Itsellä käytössä komposiitti tankkikaasupullo ja taidan vaihtaa sen tuohon 27 litran alumiinipulloon , sillä sen saa tyhjemmäksi myös Baltian talvisäässä...tietysti 33 litrainen olisi parempi, mut se ei taida korkeudesta mahtua...


Tilaus tehty ja ”vanha” pullo tarvikkeineen myyntiin…
muokattu: 20.3.2023 17:01
Kari Rautiainen 20.03.2023 18:29

Se 27 litraa taitaa olla pullon tilavuus, ei nestemäärä. Pulloon pitää jäädä höyrystymistilaa ja siksi tehollinen nestekaasun määrä on n. 22 litraa eli 11 kiloa. Kuten normi suomipullossa. Tosin mulla kyllä meni tankkipulloon vaja 24 litraa...

Kari Rautiainen 20.03.2023 18:42
Pekka Lindeman

Täällä on niin kiihkeitä tankkipullon kannattajia, että alkoi minullakin pää kääntyä siihen suuntaan. Mistä olette pullon hankkineet/asennuttaneet?

FB karavaanarin kirppis ryhmässä joku kauppaa komposiitti tankkipulloa asennusvermeineen ja täynnä kaasua, 300 egee.


Korjaus, siis Karavaanareiden kirppis, on ryhmän nimi.
muokattu: 20.3.2023 18:45
Pekka Lindeman 24.03.2023 09:19

Ketjun aloittajan autoon asennettiin eilen tankkipullo.

Timo Haapanen 24.03.2023 09:33

Taisi olla Petterin pullo. Hyvä ja edullinen valinta, varmaankin tuli suulliset ohjeet kaupan päälle.

@timppa

Pekka Lindeman 24.03.2023 09:49

Olin jo ehtinyt sopia kaupan Suomen Vaunuosan ennen kuin Petterin pullo tuli vaihtoehdoksi. Hyvät suulliset ohjeet sain tästäkin paikasta.

Timo Haapanen 24.03.2023 10:05

Hyvä valinta sekin!

@timppa

Petteri Haverinen 24.03.2023 10:15

Pullo meni nopeasti. Ehkäpä muutkin reissaat ovat huomanneet, miten tankkikaasupullo helpottaa reissaamista.
Uusi pullo UPS:n mukaan parin tunnin päästä toimitettu minulle.

Petteri Haverinen 24.03.2023 14:40

Tilatus tuli ja myös tankkausadapteriin kiinnitettävä suodatin. Aiemmin ollut käytössä se pitkä suodatinhylsy, joka tulee pullosta löhtevään liittimeen.

Timo Haapanen 24.03.2023 16:34

Hain viime syksynä Certoolsin tehtaalta näitä kuvan sintterisuodattimia. Mun adaptereihin ne pohjasivat niin ettei O-rengas tiivistänyt. Homma olisi ehkä korjaantunut paksummalla O-renkaalla mutta kun vehkeet on niin otin sorvissa 0,5 mm pois tuosta sintterin päästä.

Kannattaa katsoa ettei se kiristy metalli metalliin vaan niin että jää O-renkaalle rako kiristyksen jälkeen. Ja niin lujaa kiinni että se avautuu adapterin mukana eikä jää tankkauspäähän yksinään.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.