- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Islanti
Islanti
Onkohan kukaan karavaanareista käynyt Islannissa.(Valitettavasti sinne ei pääse asuntoautolla) Jos on , niin neuvot ja kokemukset otetaan kiitollisena vastaan.
Caravan- lehdissä on muutaman n. + 10v, vuoden takaa ollut kirjoituksia Islannin matkoista. Me käytiin siellä kymmenisen vuotta sitten, mutta vain henkilöautolla. Syy ettei otettu m- autoa mukaan oli lautan kovat lisähinnat ja toisaalta kesähotellien edulliset hinnat. Jälkeenpäin voisi ajatella, että m- autosta olisi ehkä mennyt myös tuulilasi senaikaisilla sorateillä, joita saaren ympäri kiertävästä kehätiestä oli melkein puolet. Kait sinne nyt edelleen voi rahdata m- autonkin jos maksaa kovat rahdit?
Tosimatkaajalle Islanti on hieno kohde. Aikaa voi varata ainakin 2 viikkoa ja laivan pysähdystä Fär- saarilla kannatta hyödyntää pysähtymällä siellä 3-4 yöksi. Uskoisin että nyt voi jo kaikki varaukset tehdä netissä. Yöpaikkoja löytyi kyllä helposti ilman varauksiakin, mutta toisaalta niitä voi muuttaa, jos on ennakkoon varannut.
Islanti on kallis maa, varsinkin Reykjavik, mutta ainakin yhden matkan väärtti.
Jos/kun ei lähde sinne m- autolla/vaunulla, niin kannattaa selvittää myös busseilla tehtävien valmismatkojen hinnat. Aikaa säästyy ja voi opastetusti kiertää kaikki parhaat kohteet. Meillä ensimmäinen "autoremontti" oli n. 50 km päästä rannasta kun eräitä peltiosia irtosi nimismiehen kiharoissa niin pahasti, että luultiin matkan päättyvän siihen. Pultit oli vaan löystyneet.
Mukavaa matkaa korkean elintason Islantiin!
Vuonna 2004 keväällä oltiin viikko Islannissa. Smyril-linen laiva lähtee Bergenistä Shetlannin ja Fär saarten kautta Islantiin. Takaisin tultiin viikon päästä Tanskaan. Silloin Islannissa oli ympyrätiestä asfaltoitu noin 80%. Kuumat lähteet opittiin hyödyntämään suurimmissa kylissä. Reykjavik on nykyaikainen kaupunki. Luonto on todella mahtavaa nähtävää. Kaikki tarvittava tieto leirialueita myöten saa Islannin suurlähetystöstä Helsingistä ja laivaliput saa suoraan laivayhtiöstä tai silloin Saga Matkoilta. Lisätietoja Raijalta ja Eerolta
Oltiin muutama vuosi sitten vaunulla. Smyril-linen hieno lautta vei Bergenistä. Kahdessa viikossa kierrettiin saari. Luonto on uskomattoman upeaa.Paljon on nähtävää. On jäätiköitä ja kuumia lähteitä. Nelivetoautolla voi lähteä saaren sisäosiin safarille. Voi ajaa ylös jäätikölle kapeaa vuorenreunalla roikkuvaa tietä jos uskaltaa ja ylitellä vuoristopuroja niin, että vesi roiskuu oikein kunnolla. Silloin oli erittäin tuulista ja saaren eteläosissa mereltä puhaltava tuuli oli karavaanarin kannalta aika pelottavaa. Lämmintä vaatetta tarvittiin kesälläkin. Paluumatkalla oltiin muutama yö Fär-saarilla. Kaikenkaikkiaan unohtumaton reissu, mutta ei sinne kannata vaunun kanssa uudestaan lähteä.
Ja höpö höpö, eipäs nyt liiotella.
Kävimme Islannissa 2006 m-autolla, 3 viikossa kiersimme saaren ympäri. Uutta matkaa suunnitellaan 2008, mutta maasturilla koska sisämaa jäi lähes näkemättä.
Lautta ei ole "älyttömän" kallis, menimme matalasesongin aikaan ja tulimme takaisin korkeasesongin aikaan, 7m auto maksoi 1900€. Saga matkoista saa tämänhetken hinnat. www.smyril-line.com 2004 maksoi muistaakseni Superfast Hangosta 1200€.
Färsaarilla on "pakko stoppi", lautta ajaa tähtimäistä reittiä ja jos aikoo palata Bergeniin on paluumatkalla stoppi, siis näin oli 2006 kesällä.
Onhan niitä sorateitä Islannissa, mutta on kumma jos lähdön este on että pelkää tuulilasin särkymistä. Islannissa kun sorateitä ajeli, oli auto etupyörien takaa melkoisessa kurassa ja nokka ihan puhdas kun ei juuri muuta liikennettä ollut. Useilla huoltoasemilla on ilmaiset autonpesupaikat, auto kannattaa vahata kunnolla ennen lähtöä.
Jarrut on hyvä olla myös kunnossa, löytyy aika jyrkkiä mäkiä.
Islanti on "kallis", sanoisin Norjan tasoa. Jos ostat viinaa tai tupakkaa, hyppää matkabudjetti ihan omiin lukemiin. Teimme enimmäkseen ruoat autossa paikallisista elintarvikkeista, tulli oli maahantultaessa tarkka. Katso www.bonus.is ruokahintoja, 90 Isk on noin 1€.
Islannissa saa olla aika itsekseen, katso esimerkiksi oheisesta linkistä eri seutujen liikennetiheydet, nyt on talvi ja maa "talviunessa", muttei kesällä mitään tunkua ole. Useilla l-alueilla olimme yksin tai muutaman muun kanssa. www.vegagerdin.is/english/road-conditions-and-weather/?
Sinne vaan, hieno maa, ystävällisiä ihmisiä, kieli ihan käsittämätön, mutta lähes kaikki puhuu hyvin englantia. Jos kaipaat aurinkoa ja suurakupungin vilskettä tai yöelämää, mee muualle. Reykjavikin bileet on kyllä ihan kansainvälistä tasoa, ellei vähän jo yli....
Annan mielelläni lisätietoja jos jokin asia kiinnostaa. Pidin aika hyvin kirjaa kustannuksista ja päiväkirjaa touhuistamme.
Juha vane(ät)rennlist(piste)com
H- autostamme ei onneksi mennyt tuulilasia, mutta kavereiltamme samalta lautalta meni. Satamassa ennen paluumatkaa juteltiin yhden saksalaisen m- autoilijan kanssa, joka oli saanut kivestä reiän ja monihaaraisen halkeaman tuulilasiin matkan alkuvaiheessa, eikä saanut tietenkään integroituunsa uutta lasia mistään. Ajeltiin kehätieltä erkanevilla sorateillä -aluksi- mutta pakko se oli lopettaa, koska tiet olivat niin hirveässä kunnossa ja eräät vastaantulijat paahtoivat "sataa". Ensimmäinen huonon tien "uhri" lautaltamme oli norjalainen sivuvaunu- moottoripyöräilijä, joka luisui mutkasta pellolle "hiekoitussepeliltä". Heidän matkansa päättyi samalle lautalle ja takaisin kotiin Norjaan.
Tänään tiet saattavat olla paremmassa kunnnossa, mutta kerroinkin vain omista kokemuksistamme vuosituhannen vaihteessa. En edelleenkään lähtisi Islantiin omalla m- autolla, koska monet nähtävyydet ja kokemukset on sorateiden takana ja tämä on vain mielipide. Ellei kivet ja kuopat riko mitään, niin kuivalla kelillä pöly tunkeutuu jokaikiseen paikkaan. Sateen jälkeisen mudan sentään saa pois yleisesti huoltoasemilla olevilla vesiruiskuilla. Paras ajoneuvo matkalle on kunnollinen maasturi, vaikka niitä saa kyllä vuokrattua paikan päältäkin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.