Ihan vaan jutun juureksi.

Timo Haapanen 22.01.2024 17:01

Kuvassa ajamme katujen risteyksessä Pariisissa matka-autolla. Kyllä ne vähän sitä pelkää kun ei anna tuumakaan siimaa. Kolmemetrinen seinä edessä näyttää uhkaavalta.


Liikennevalojen toimiessa risteys on rauhallisempi. Kuukkeli 04-2022 https://maps.app.goo.gl/tWmKUanNXmerRKrA7
muokattu: 8.2.2024 20:38

Liitetiedostot

1664889655585.jpg
Eero Bruun 22.01.2024 18:44

Tuttu näky viime lokakuussa. Näitä risteyksiä on muitakin Pariisissa. Liikennevalot päällä, mutta silti ruuhka, missä mennään vähän hivuttamalla eteenpäin ja toivotaan ettei kolise. Vähän röyhkeä pitää olla. Muuten ei pääse eteen päin.

Timo Haapanen 22.01.2024 19:39

Joo, olihan ne valot toiminnassa mun kuvassa, kukaan ei vaan välittänyt niistä.

Markku Hämäläinen 22.01.2024 20:26

Onko liikennekäyttäytyminen Pariisissa huonontunut?
Kun ammoin ajoimme Champs-Elyseesille riemukaarella pyöri ainakin kuusi autoa rinnakkain neljällä kaistalla ja se toimi, samoin sillä bulevardilla oli tunne kun piti vaihtaa kaistaa, riitti kun laittoi vilkun päälle niin tilaa löytyi.
Olen aina sanonut Pariisin olevan helpoin suurkaupunki jossa olen ajanut.
Ehkä tilanne on muuttunut vuosituhannen vaihduttua.

Eero Bruun 22.01.2024 21:00
Markku Hämäläinen

Onko liikennekäyttäytyminen Pariisissa huonontunut?
Kun ammoin ajoimme Champs-Elyseesille riemukaarella pyöri ainakin kuusi autoa rinnakkain neljällä kaistalla ja se toimi, samoin sillä bulevardilla oli tunne kun piti vaihtaa kaistaa, riitti kun laittoi vilkun päälle niin tilaa löytyi.
Olen aina sanonut Pariisin olevan helpoin suurkaupunki jossa olen ajanut.
Ehkä tilanne on muuttunut vuosituhannen vaihduttua.

Champs-Elyseellä ja riemukaarella olen minäkin ajanut. Kleinbussilla ensimmäisen kerran 1982. Nuo kauhujen risteykset tuli vähän yllätyksenä. En vain ennen sinne ollut osunut. Viimeksi vuosia sitten pyörittiin Sacre Coeurin ja Punaisen Myllyn alueella ja muutenkin vähän joka puolella Pariisia. Autosta käsin oli kiva katsoa sitä elämää. Ei tarvinnut kävellä jalkojaan kipeiksi. Pienillä kaduilla oli helppo ajaa. Mutta ne vilkkaimmat risteykset nyt lokakuussa olivat aika mahdottomia. Ja vielä Rapidolla. Kun siellä ajelin oli perjantai ja kello kuusi illalla ja viikonloppu edessä. Punaisissa valoissa kun seisoin oli mielenkiintoista katsoa baarien ja terassien elämää. Viikonloppufiilis heillä. Kämppärille osasin, kun suuntasin kehätielle ja nousin oikeasta "portista" ulos Boulognen puistossa. Opasteet oli sitten perille asti. Katuja pitkin en olisi ikinä löytänyt perille.

Timo Haapanen 23.01.2024 19:34

Tässä on kuvassa kaksi laivahissiä Saksan Niederfinowissa. Mielenkiintoinen kohde, Stellplatz aivan vierellä.

Kuukkelin kuva alajuoksulta.
https://maps.app.goo.gl/BEP22USwiEVknLRJ7

Nettisivu
https://schiffshebewerk-niederfinow.com/

Alimmaisessa kuvassa isompi hissi Belgian Strépy-Thieun kylässä. Nostokorkeus 73 m. Ohjatut vierailut nettisivulla. Miettikääpä miten muuttuu altaan paino kun tuhat tonninen laiva ajaa sinne.

Kuukkelin kuva
https://maps.app.goo.gl/qRfhb8y2bDev7La18

Nettisivu
https://www.canalducentre.be/fr/visites/lascenseur-funiculaire-strepy-thieu/

Markku Hämäläinen 23.01.2024 20:57

Timppa, jo Arkhimedes tiesi ettei altaan paino tule muuttumaan
Hän laati jopa lain sitä varten (kvg)

Eero Bruun 23.01.2024 22:25

Aina olen ihmetellyt miten nuo laitteet kestää tuon valtavan massan. Insinööri on viisas. Tuolla Belgian laivahissillä olen käynyt. Minua on kiehtonut isoon kaupunkiin ajaminen pieniä teitä pitkin. Joskus ajettiin Müncheniin etelästä. Kaupunki vaan vähitellen "alkoi" ensin omakotialueina. Pariisiin ajoin lokakuussa idästä päin. Ei mikään maksutie vaan sellainen pienempi. Kehätien ali ajoin ja siinä se kaupunki oli. Ei mitään lähiöitä vaan oikea kaupunki. Joku rakennustyömaa kadun varressa ja Eppu-koira tietysti haukkui raksamiehet, kun piti pysähtyä liikennevaloihin. Vähitellen ruuhkat paheni, mutta elämä ja ihmiset oli jännittäviä. Pitää seikkailla vielä kun pystyy.

Timo Haapanen 23.01.2024 22:57
Markku Hämäläinen

Timppa, jo Arkhimedes tiesi ettei altaan paino tule muuttumaan
Hän laati jopa lain sitä varten (kvg)

Paljastit heti mun juoneni:)) Vastapaino ja allas ovat aina samanpainoisia. Mutta vaijerit ovat melkoisia ja niitä on paljon.

Kari Rautiainen 24.01.2024 10:29

Mutta hei. Archimedeshän ei ottanut kantaa altaan painoon vaan sisällykseen. Jos kappale on upotettu fluidiin, fluidi kohdistaa kappaleeseen ylöspäin työntävän voiman, joka on yhtä suuri kuin kappaleen syrjäyttämän fluidimäärän paino. Näinollen pytyn painolla ei merkitystä lainkaan.

Timo Haapanen 24.01.2024 15:11

Niin ei muuten kuin sen verran että hissin rakenteiden pitää kestää pytyn+ veden paino. Pelkän veden paino säilyy samana vaikka paatti on kyydissä.

Vastapainot alhaalla, pytty ylhäällä. Verratkaa painojen kokoa turistijuniin. Pyttyineen painoa voi hississä olla 7800- 8400 tonnia . Vastapainoissa saman verran.
https://maps.app.goo.gl/SYU7G563ufG2vQM27

Vastapainot ylhäällä, pytty alhaalla.
https://maps.app.goo.gl/SW1exNGTmEe85WvE6

Vaijerikelat
https://maps.app.goo.gl/HZgN6cD2ECA5EEZh9

https://en.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A9py-Thieu_boat_lift

Olen ollut yötä tuossa parkkiksella ja kyllä aina herää kun moottorit lähtevät vinkumaan.

Markku Hämäläinen 24.01.2024 15:42

Tuota Niederfinow Boat Liftiä tuli aikoinaan käytyä katsomassa ja nyt kun Timppa mainitsit tuo aloin etsimään kuvia siitä.
En ollut näköjään digitoinut sen reissun kuvia ja kun pisti diaprojektorin tulille, lamppu kesti tasan 2 sekuntia, ennen kuin se paloi.
Hissi on vanha, se rakennettiin ja vihittiin käyttöön 21. maaliskuuta 1934.
Viereen on rakennettu uusi hissi, joka valmistui lokakuussa 2022.
Sitä vanhaa (jota kävimme katsomassa) käyttää neljä 55 kW moottoria, eli yhteensä 220 kilowattia (aika pieni teho).
https://en.wikipedia.org/wiki/Niederfinow_Boat_Lift

Timo Haapanen 24.01.2024 17:15

Vanhaa mekin olimme katsomassa 2013 jolloin otin kuvia. Alla olevassa kuvassa näkyy uuden hissin rakennusvaihe kuvan vasemmassa laidassa.

Paikka on tekniikasta kiinnostuneille oikein mielenkiintoinen. Ympärillä on muutakin touhua
https://maps.app.goo.gl/EhV1gHBKiWoVsZxk6

Parkkipaikalla voi yöpyä. Kommenteista näette miten saksalaiset suhtautuvat 15 euron yöpymismaksuun vajailla palveluilla. Muuten kommentit ovat hauskoja, yksi kehuu ravintolan ja toinen heti perään haukkuu sen.
https://park4night.com/en/place/70975

Liitetiedostot

p1030686.jpg
Vesa Kaartti 24.01.2024 17:57

Kiitos vinkistä. Toi laivahissi on käytävä katsomassa

Timo Haapanen 25.01.2024 22:19

Monte Carlon rallissa ajetaan parhaillaan Sisteronen pätkää. Kaupungissa on kummalliset kallionmuodostelmat. Ja ne ovat isot, paljon isommat kuin kuvista voisi ajatella.

Sisteron on Grenoblen ja Marseillen puolivälissä vuoristossa.

Mapsin kuvissa kallioista on useita kuvia.
https://maps.app.goo.gl/DCqmnn7aznBYrxSZ6

Markku Hämäläinen 26.01.2024 16:09

Tuossa vielä muutama kuva siitä laivahissistä.
Ekassa kuva alatasolta, toisessa allas on tulossa alas ja viimeisessä on paatti kyydissä

Toivo Koistinen 26.01.2024 18:31

Hienoja kuvia teilä. Ittekseni tumailin, jotta mikähän se siinä, ettei noissa hissipaikoissa toimisi sulkusysteemi, niinkun vaikka Saimaan kanavalla.
Tp

Markku Hämäläinen 26.01.2024 19:07
Toivo Koistinen

Hienoja kuvia teilä. Ittekseni tumailin, jotta mikähän se siinä, ettei noissa hissipaikoissa toimisi sulkusysteemi, niinkun vaikka Saimaan kanavalla.
Tp

Siellä oli alkuun kanavassa neljä suluinen systeemi, mutta se havaittiin melko pian kanavan valmistumisen 1912 jälkeen suurelle liikenteelle liian hitaaksi, hissillä nosto tai lasku kestää 5 min.
Tuo hissisysteemi valmistui 1934 keväällä ja nyt siinä on rinnalla uusi.
Vanha on uuden rinnalla käytössä 2025 saakka.

Markku Hämäläinen 26.01.2024 19:41

neli suluinen po. neli sulkuinen

Eero Bruun 26.01.2024 23:03







(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start':
new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var
f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,'script','dataLayer','GTM-NH42DM6');

Ihan vaan jutun juureksi.

































var PrivacyWireSettings={"version":1,"dnt":"0","customFunction":"updateCookieConsent","messageTimeout":5000,"cookieGroups":{"necessary":"V\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t","functional":"Functional","statistics":"Tilastointi","marketing":"Markkinointi","external_media":"External Media"}};

window.updateCookieConsent = function(trigger_event) {
trigger_event = typeof trigger_event === 'boolean' ? trigger_event : true;
const d = new Date();
d.setTime(d.getTime() + (3652460601000));
let expires = "expires=" + d.toUTCString();
let domain = window.location.hostname.replace(/^www/, '');
document.cookie = "privacywire_cookie_consent=" + (window.localStorage.getItem('privacywire') || "") + ";" + expires + ";domain=" + domain + ";path=/";
let priw_storage = (window.localStorage.getItem('privacywire')) ? JSON.parse(window.localStorage.getItem('privacywire')) : "";
window.cookie_consent = {
'necessary': priw_storage ? (Boolean(priw_storage.necessary) ?? true) : true,
'functional': Boolean(priw_storage.functional) ?? false,
'statistics': Boolean(priw_storage.statistics) ?? false,
'marketing': Boolean(priw_storage.marketing) ?? false,
'external_media': Boolean(priw_storage.external_media) ?? false
};
if (trigger_event) {
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
for (var cookie_category in window.cookie_consent) {
if (cookie_category === 'necessary') continue;
if (Object.prototype.hasOwnProperty.call(window.cookie_consent, cookie_category)) {
if (!Boolean(window.cookie_consent[cookie_category])) continue;
window.dataLayer.push({
'event': 'cookieconsent' + cookie_category + '_ok',
});
}
}
}
}
window.updateCookieConsent(false);













Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​​

Eero Bruun 26.01.2024 23:06

Ei onnistunut minun seikkailu näille Korpimaille. Kovasti ainakin yritin.

Eero Bruun 27.01.2024 18:49

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fdynamic-media-cdn.tripadvisor.com%2Fmedia%2Fphoto-o%2F13%2F48%2F26%2F1c%2F20180614-115704-largejpg.jpg%3Fw%3D1200%26h%3D-1%26s%3D1&tbnid=cQnzH653O9EWsM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.tripadvisor.fr%2FAttraction_Review-g1601767-d3140954-Reviews-Plan_Incline_de_Ronquieres-Braine_Le_Comte_Hainaut_Province_Wallonia.html&docid=S8Jyj2PctJ7vDM&w=1008&h=756&itg=1&hl=fr-BE&source=sh%2Fx%2Fim%2Fm4%2F3

Eero Bruun 27.01.2024 18:53

Nyt tämä toimi, mitä eilen yritin lähettää. Belgian Ronquieresissä on myös tällainen "kanava" kiskoilla. Tuollakin kävin parikymmentä vuotta sitten.

Timo Haapanen 08.02.2024 19:58

Hollannissa on pieni 'kanavakylä' Giethoorn. Taloja on pienten kanavien rannoilla, keväisin talojen tonteilla on runsaat kukkaistutukset. Me olimme siellä syyskuussa, kyllä se oikein mielenkiintoinen on silloinkin.

Keskeisellä paikalla on matkaparkki:
https://maps.app.goo.gl/LMxrJTeKR3g3mY6k6

Tuolla autot näkyvät:
https://maps.app.goo.gl/SpnN6ue1pfHzPsEr5

Pari kämppäriä on kanavien rannoilla. Ilmakuvaa pyörittelemällä näkee joka puolelle:
https://maps.app.goo.gl/SLUJT3wW2qbSgNkb6

Muutama sata metriä matkaparkista on vuokraamo josta voi lähteä sähköperämoottorilla ajelemaan pitkin kanavia.
Reittejä. Neljä tuntia ottaa pisimmän reitin ajelu:
https://www.zwaantje.nl/images/giethoorn_vaarkaart.jpg
Vuokraamon sivusto
https://www.zwaantje.nl/fluisterboten.html

Eero Bruun 08.02.2024 20:38

Hollannissa kanavia riittää. 90-luvulla siskon perhe matkaili vuokraveneillä ympäriinsä lähinnä Ranskassa. Sellainen 10-metrinen. Pari-kolme hyttiä. Minä olin mukana reissulla Utrecht-Amsterdam. Vene parkkiin Amsterdamin keskustaan. Fillareilla Van Gogh museoon. Pitihän se maalaus "Perunansyöjät" nähdä. Jäi nuo Timon kanavamaisemat mieleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.