Ihan vaan jutun juureksi.
Timo Haapanen
22.01.2024 15:01
Kuvassa ajamme katujen risteyksessä Pariisissa matka-autolla. Kyllä ne vähän sitä pelkää kun ei anna tuumakaan siimaa. Kolmemetrinen seinä edessä näyttää uhkaavalta.
muokattu: 3.1.2025 17:38
Eero Bruun
22.01.2024 16:44
Tuttu näky viime lokakuussa. Näitä risteyksiä on muitakin Pariisissa. Liikennevalot päällä, mutta silti ruuhka, missä mennään vähän hivuttamalla eteenpäin ja toivotaan ettei kolise. Vähän röyhkeä pitää olla. Muuten ei pääse eteen päin.
Timo Haapanen
22.01.2024 17:39
Joo, olihan ne valot toiminnassa mun kuvassa, kukaan ei vaan välittänyt niistä.
Markku Hämäläinen
22.01.2024 18:26
Onko liikennekäyttäytyminen Pariisissa huonontunut?
Kun ammoin ajoimme Champs-Elyseesille riemukaarella pyöri ainakin kuusi autoa rinnakkain neljällä kaistalla ja se toimi, samoin sillä bulevardilla oli tunne kun piti vaihtaa kaistaa, riitti kun laittoi vilkun päälle niin tilaa löytyi.
Olen aina sanonut Pariisin olevan helpoin suurkaupunki jossa olen ajanut.
Ehkä tilanne on muuttunut vuosituhannen vaihduttua.
Eero Bruun
22.01.2024 19:00
Markku HämäläinenOnko liikennekäyttäytyminen Pariisissa huonontunut?
Kun ammoin ajoimme Champs-Elyseesille riemukaarella pyöri ainakin kuusi autoa rinnakkain neljällä kaistalla ja se toimi, samoin sillä bulevardilla oli tunne kun piti vaihtaa kaistaa, riitti kun laittoi vilkun päälle niin tilaa löytyi.
Olen aina sanonut Pariisin olevan helpoin suurkaupunki jossa olen ajanut.
Ehkä tilanne on muuttunut vuosituhannen vaihduttua.
Champs-Elyseellä ja riemukaarella olen minäkin ajanut. Kleinbussilla ensimmäisen kerran 1982. Nuo kauhujen risteykset tuli vähän yllätyksenä. En vain ennen sinne ollut osunut. Viimeksi vuosia sitten pyörittiin Sacre Coeurin ja Punaisen Myllyn alueella ja muutenkin vähän joka puolella Pariisia. Autosta käsin oli kiva katsoa sitä elämää. Ei tarvinnut kävellä jalkojaan kipeiksi. Pienillä kaduilla oli helppo ajaa. Mutta ne vilkkaimmat risteykset nyt lokakuussa olivat aika mahdottomia. Ja vielä Rapidolla. Kun siellä ajelin oli perjantai ja kello kuusi illalla ja viikonloppu edessä. Punaisissa valoissa kun seisoin oli mielenkiintoista katsoa baarien ja terassien elämää. Viikonloppufiilis heillä. Kämppärille osasin, kun suuntasin kehätielle ja nousin oikeasta "portista" ulos Boulognen puistossa. Opasteet oli sitten perille asti. Katuja pitkin en olisi ikinä löytänyt perille.
Timo Haapanen
23.01.2024 17:34
Markku Hämäläinen
23.01.2024 18:57
Timppa, jo Arkhimedes tiesi ettei altaan paino tule muuttumaan
Hän laati jopa lain sitä varten (kvg)
Eero Bruun
23.01.2024 20:25
Aina olen ihmetellyt miten nuo laitteet kestää tuon valtavan massan. Insinööri on viisas. Tuolla Belgian laivahissillä olen käynyt. Minua on kiehtonut isoon kaupunkiin ajaminen pieniä teitä pitkin. Joskus ajettiin Müncheniin etelästä. Kaupunki vaan vähitellen "alkoi" ensin omakotialueina. Pariisiin ajoin lokakuussa idästä päin. Ei mikään maksutie vaan sellainen pienempi. Kehätien ali ajoin ja siinä se kaupunki oli. Ei mitään lähiöitä vaan oikea kaupunki. Joku rakennustyömaa kadun varressa ja Eppu-koira tietysti haukkui raksamiehet, kun piti pysähtyä liikennevaloihin. Vähitellen ruuhkat paheni, mutta elämä ja ihmiset oli jännittäviä. Pitää seikkailla vielä kun pystyy.
Timo Haapanen
23.01.2024 20:57
Markku HämäläinenTimppa, jo Arkhimedes tiesi ettei altaan paino tule muuttumaan
Hän laati jopa lain sitä varten (kvg)
Paljastit heti mun juoneni:)) Vastapaino ja allas ovat aina samanpainoisia. Mutta vaijerit ovat melkoisia ja niitä on paljon.
Kari Rautiainen
24.01.2024 08:29
Mutta hei. Archimedeshän ei ottanut kantaa altaan painoon vaan sisällykseen. Jos kappale on upotettu fluidiin, fluidi kohdistaa kappaleeseen ylöspäin työntävän voiman, joka on yhtä suuri kuin kappaleen syrjäyttämän fluidimäärän paino. Näinollen pytyn painolla ei merkitystä lainkaan.
Timo Haapanen
24.01.2024 13:11
Markku Hämäläinen
24.01.2024 13:42
Tuota Niederfinow Boat Liftiä tuli aikoinaan käytyä katsomassa ja nyt kun Timppa mainitsit tuo aloin etsimään kuvia siitä.
En ollut näköjään digitoinut sen reissun kuvia ja kun pisti diaprojektorin tulille, lamppu kesti tasan 2 sekuntia, ennen kuin se paloi.
Hissi on vanha, se rakennettiin ja vihittiin käyttöön 21. maaliskuuta 1934.
Viereen on rakennettu uusi hissi, joka valmistui lokakuussa 2022.
Sitä vanhaa (jota kävimme katsomassa) käyttää neljä 55 kW moottoria, eli yhteensä 220 kilowattia (aika pieni teho).
https://en.wikipedia.org/wiki/Niederfinow_Boat_Lift
Timo Haapanen
24.01.2024 15:15
Vanhaa mekin olimme katsomassa 2013 jolloin otin kuvia. Alla olevassa kuvassa näkyy uuden hissin rakennusvaihe kuvan vasemmassa laidassa.
Paikka on tekniikasta kiinnostuneille oikein mielenkiintoinen. Ympärillä on muutakin touhua
https://maps.app.goo.gl/EhV1gHBKiWoVsZxk6
Parkkipaikalla voi yöpyä. Kommenteista näette miten saksalaiset suhtautuvat 15 euron yöpymismaksuun vajailla palveluilla. Muuten kommentit ovat hauskoja, yksi kehuu ravintolan ja toinen heti perään haukkuu sen.
https://park4night.com/en/place/70975
Vesa Kaartti
24.01.2024 15:57
Kiitos vinkistä. Toi laivahissi on käytävä katsomassa
Timo Haapanen
25.01.2024 20:19
Monte Carlon rallissa ajetaan parhaillaan Sisteronen pätkää. Kaupungissa on kummalliset kallionmuodostelmat. Ja ne ovat isot, paljon isommat kuin kuvista voisi ajatella.
Sisteron on Grenoblen ja Marseillen puolivälissä vuoristossa.
Mapsin kuvissa kallioista on useita kuvia.
https://maps.app.goo.gl/DCqmnn7aznBYrxSZ6
Markku Hämäläinen
26.01.2024 14:09
Tuossa vielä muutama kuva siitä laivahissistä.
Ekassa kuva alatasolta, toisessa allas on tulossa alas ja viimeisessä on paatti kyydissä
Toivo Koistinen
26.01.2024 16:31
Hienoja kuvia teilä. Ittekseni tumailin, jotta mikähän se siinä, ettei noissa hissipaikoissa toimisi sulkusysteemi, niinkun vaikka Saimaan kanavalla.
Tp
Markku Hämäläinen
26.01.2024 17:07
Toivo KoistinenHienoja kuvia teilä. Ittekseni tumailin, jotta mikähän se siinä, ettei noissa hissipaikoissa toimisi sulkusysteemi, niinkun vaikka Saimaan kanavalla.
Tp
Siellä oli alkuun kanavassa neljä suluinen systeemi, mutta se havaittiin melko pian kanavan valmistumisen 1912 jälkeen suurelle liikenteelle liian hitaaksi, hissillä nosto tai lasku kestää 5 min.
Tuo hissisysteemi valmistui 1934 keväällä ja nyt siinä on rinnalla uusi.
Vanha on uuden rinnalla käytössä 2025 saakka.
Markku Hämäläinen
26.01.2024 17:41
neli suluinen po. neli sulkuinen
Eero Bruun
26.01.2024 21:03
(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start':
new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var
f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,'script','dataLayer','GTM-NH42DM6');
Ihan vaan jutun juureksi.
var PrivacyWireSettings={"version":1,"dnt":"0","customFunction":"updateCookieConsent","messageTimeout":5000,"cookieGroups":{"necessary":"V\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t","functional":"Functional","statistics":"Tilastointi","marketing":"Markkinointi","external_media":"External Media"}};
window.updateCookieConsent = function(trigger_event) {
trigger_event = typeof trigger_event === 'boolean' ? trigger_event : true;
const d = new Date();
d.setTime(d.getTime() + (3652460601000));
let expires = "expires=" + d.toUTCString();
let domain = window.location.hostname.replace(/^www/, '');
document.cookie = "privacywire_cookie_consent=" + (window.localStorage.getItem('privacywire') || "") + ";" + expires + ";domain=" + domain + ";path=/";
let priw_storage = (window.localStorage.getItem('privacywire')) ? JSON.parse(window.localStorage.getItem('privacywire')) : "";
window.cookie_consent = {
'necessary': priw_storage ? (Boolean(priw_storage.necessary) ?? true) : true,
'functional': Boolean(priw_storage.functional) ?? false,
'statistics': Boolean(priw_storage.statistics) ?? false,
'marketing': Boolean(priw_storage.marketing) ?? false,
'external_media': Boolean(priw_storage.external_media) ?? false
};
if (trigger_event) {
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
for (var cookie_category in window.cookie_consent) {
if (cookie_category === 'necessary') continue;
if (Object.prototype.hasOwnProperty.call(window.cookie_consent, cookie_category)) {
if (!Boolean(window.cookie_consent[cookie_category])) continue;
window.dataLayer.push({
'event': 'cookieconsent' + cookie_category + '_ok',
});
}
}
}
}
window.updateCookieConsent(false);
Tällä sivustolla käytetään evästeitä
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Eero Bruun
26.01.2024 21:06
Ei onnistunut minun seikkailu näille Korpimaille. Kovasti ainakin yritin.
Eero Bruun
27.01.2024 16:49
Eero Bruun
27.01.2024 16:53
Nyt tämä toimi, mitä eilen yritin lähettää. Belgian Ronquieresissä on myös tällainen "kanava" kiskoilla. Tuollakin kävin parikymmentä vuotta sitten.
Timo Haapanen
08.02.2024 17:58
Eero Bruun
08.02.2024 18:38
Hollannissa kanavia riittää. 90-luvulla siskon perhe matkaili vuokraveneillä ympäriinsä lähinnä Ranskassa. Sellainen 10-metrinen. Pari-kolme hyttiä. Minä olin mukana reissulla Utrecht-Amsterdam. Vene parkkiin Amsterdamin keskustaan. Fillareilla Van Gogh museoon. Pitihän se maalaus "Perunansyöjät" nähdä. Jäi nuo Timon kanavamaisemat mieleen.
Timo Haapanen
31.12.2024 18:25
Maailma on joskus pieni. Katselin äskettäin tuubia, yllättäen yhden lyhytvideon paikka näytti tutulta. Olimme muutama vuosi sitten Sveitsissä, St Moritzin vieressä, Silvaplanassa.
Kämppärin laiturilla harjoitteli mies pienellä foililaudalla, varmaankin ekoja kertoja koska ei pysynyt kuin pari sekuntia laudalla. Olin itse samalla laiturilla peukkua näyttämässä.
Nyt sama kaveri samalla paikalla.
https://www.youtube.com/shorts/-CtkwR-X8oo
Petteri Haverinen
01.01.2025 09:06
Itse mietin jos tekisi reissu Saksaan teemalla olutpanimolla/kämppärit/matkaparkit- yhdistelmillä…
https://www.promobil.de/uebernachtungstipps/10-top-stellplaetze-an-brauereien-oder-brauhaeusern/
”10 PARASTA PAIKKAA PANIMOISSA
Asuntoautosivustot, joilla on korkea nautintotekijä
Saksan panimoteollisuus on monipuolisempaa kuin koskaan ennen. Paikallisten ruokien ja herkullisten olutluomusten lisäksi pienet paikalliset panimot tarjoavat usein myös parkkipaikkoja. Promobil on valinnut sinulle 10 parasta Saksasta.
Folkfestivaalit ovat erittäin suosittuja tässä maassa. Ei vähiten oluen seurallisen nautinnon vuoksi. Mutta myös festivaalikauden ulkopuolella sinun ei tarvitse olla ilman tätä upeaa juomaa. Entä matkailuautomatka saksalaiselle panimolle?
Kaikkiaan Saksassa on yli 1 400 panimoa, joista osalla on oma parkkipaikka. Joten et voi nauttia vain tuoretta olutta, vaan myös herkullisia perinteisiä ruokia, joita tarjoillaan niihin liittyvissä ravintoloissa. Toinen etu: Jos vietät yön matkailuautossasi aivan panimon vieressä, sinun ei tarvitse huolehtia siitä, kuinka pääset omaan sänkyyn oluen maistamisen jälkeen”
Timo Haapanen
01.01.2025 14:03
Tämä on hauska tuolla Aufsessissa:
''Kohokohta oluen ystäville: Parkkipaikalla on olut-automaatti joka tarjoaa jäähdytettyä olutta kellon ympäri vain eurolla.''
https://park4night.com/en/place/42190
Vesa Kaartti
01.01.2025 14:16
Kiitos Petteri. Tuli heti liuta todo -kohteita seuraaville reissuille. Tosi kivoja paikkoja
Petteri Haverinen
01.01.2025 14:36
Ei mitään, tiedä vaikka nähtäisiin Vesa jossain kohteessa lopultakin…😂.
Me ei varsinaisesti etukäteen kovinkaan tarkasti suunnitella reissua/reissukohteita, niinpä tuo kiinnostavien kohteiden laitto googlemapsiin toimii meille.
Timo Haapanen
01.01.2025 15:01
Kaikki muistiin, muuten ne unohtuu. Kuvassa mun ylöslaitettuja erilaisia paikkoja Saksassa. Läheskään kaikissa ei ole käyty, mutta löytyvät tarvittaessa.
Petteri Haverinen
01.01.2025 16:46
Timo Haapanen
01.01.2025 17:59
Eero Bruun
01.01.2025 21:17
Timo HaapanenTämä on hauska tuolla Aufsessissa:
''Kohokohta oluen ystäville: Parkkipaikalla on olut-automaatti joka tarjoaa jäähdytettyä olutta kellon ympäri vain eurolla.''
https://park4night.com/en/place/42190
Sitten on palvelu kohdallaan kun on automaatissa alkometripalvelu. 😊
Timo Haapanen
02.01.2025 06:22
Petterin paikassa on vesi ja tyhjennykset. Löytyy myös park4night-sovelluksesta.
https://park4night.com/en/place/4159
Hyvä yöpaikka vaikkei vuorella kävisikään. Tuostahan ajetaan etelään mennessä tai tullessa paljon aivan vierestä.
Kari Rautiainen
02.01.2025 06:46
Yöpyminen kielletty sanoo p4n.
Timo Haapanen
02.01.2025 07:11
No niinpä onkin. En yhtään katsonut linkkiä, oletin ilman muuta sen olevan yöpaikka kun on tyhjennysalue ja vesi.
Tosin p4n kertoo tyhjennyksen olevan sotkuinen ja tukossa.
Petteri Haverinen
02.01.2025 08:11
Muistaakseni paikan lähellä on matkaparkki. Ihan kokemisen arvoinen tuo junamatka.
Timo Haapanen
02.01.2025 08:41
Kari Rautiainen
02.01.2025 13:26
Juu, siinähän niitä clermont-ferrandin nurkissa vaikka kuinka. Nyt viimeks olin paikassa Aiqueperse. Ihan vaan kun nimi oli hauska. Nukku siinäki.
Jukka Rajamäki
03.01.2025 17:38
Kun tytär oli Saksassa töissä lähellä Deggendorfia Kaltecissa tuli käytyä Oktoberfesteillä Münchenissä. No joo... Sen sijaan Kaltekissa järjestettiin "metsäfestit". Keskellä Baüerwaldin metsää oli aukio jonne kansa kokoontui. Paikalla oli enimmäkseen varttunutta väkeä. Tilaisuus alkoi klo 10 katolisella jumalanpalveluksella johon osallistui käytännössä vain naiset, miehet keskittyivät oluenjuontiin. Kaikki paikalliset olivat pukeutuneet perinteisiin kansallispukuihin. Kun jumalanpalvelus päättyi aloitti torvisoittokunta soittaa juomalauluja joihin kaikki osallistuivat. Tarjolla oli juomaa sekä ruokaa, pääasiassa makkaraa ja possua. Myös naiset joivat olutta mutta ei kolpakosta vaan pienistä olut laseista. Fastit päättyivät noin klo 13-14 kun olut loppui. Huomion arvoista oli ettei kukaan ollut varsinaisesti humalassa, vain iloisessa mielentilassa.