Hanko-Nynäshamn laivareitti ???
Timo Haapanen
11.12.2021 12:17
Kuinkahan tämä menee. Nynäshamn on niemen päässä ja sieltä joutuu ajamaan takaisin aina Södertäljeen asti.
Laivamatka kestää 13 tuntia, saa nähdä millaisillä lähtöajoilla ja hinnoilla tullaan aloittamaan.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/stena-line-avaa-uuden-paivittaisreitin-suomen-ja-ruotsin-valille?publisherId=69819099&releaseId=69926619
https://goo.gl/maps/TBFjQSdFaND4g9818
Oxelösund olisi ollut vaanareille parempi, sinne olen kerran mennytkin vanhalla Puolan paatti Pomerialla.
@timppa
Veli-Pekka Merikallio
11.12.2021 14:28
Noh, ei se ole kuin 50km kaunista maalaismaisemaa ja ollaan jo E4:lla, mieluummin sitä kuin Tukholman ruuhkia ja pujottelua.
Timo Haapanen
11.12.2021 17:13
No juu mutta matka on sama kuin Tukholmasta ja vain 80 km. lyhyempi kuin Kapellskärin satamasta.
Lisämiinuksena on 13 tunnin matka. Tosin jos yöllä menee saa matka sen verran kestääkkin.
Hinta ja aikataulu tulevat ratkaisemaan.
@timppa
Kaj Nyyssönen
11.12.2021 18:11
No pääseehän sieltä oikaisemaan Osloon 225 tien kautta Söderteljeen eteläistä reittiä pitkin. Etelään mennään laivalla Helsinki-Travemünde linjalla maksoi mitä maksoi.
Jori Järvinen
11.12.2021 19:39
Kaj NyyssönenNo pääseehän sieltä oikaisemaan Osloon 225 tien kautta Söderteljeen eteläistä reittiä pitkin. Etelään mennään laivalla Helsinki-Travemünde linjalla maksoi mitä maksoi.
Toi Hki-Trave on niin pitkäveteistä odottelua että mieluummin on menty viime kerrat laivalla vaan tallinnaan tai tukholmaan ja ajamalla loput. Näkeekin enemmän, se on tietty makuasia tämäkin ja jos on kiire päästä perille mihin sitten onkaan menossa...?
Meille tärkeintä on ollut itse matka eikä perillä oleminen...tai missä nyt sitten on se perillä? Me ei kauaa yhdessä paikassa viihdytä yleensä.
Kaj Nyyssönen
12.12.2021 14:02
Pitkäveteistä? Verrattuna Tallinnan kautta ajoon vähentää ratin takana istumista 1400 km se tekee monta tuntia vaikka Google Maps käyttämällä miltei 100 km/h keskinopeudella 14 tuntia. Jää sitä ratin takana istumista vielä Travemündesta - Olhaon meidän nyt käyttämällä reitillä 3200 km ja monta ajotuntia.
Jori Järvinen
12.12.2021 14:50
Pitkäveteistä nimenomaan...nukut, syöt, käyt saunassa ja odottelet perille pääsyä. Itse ajelen mieluummin ja katselen maisemia.
Etenkin lapset kyllästyi pahasti tolla traven paatilla niillä kerroilla kun sillä mentiin.
Pertti Aro
13.12.2021 04:10
Stena ei ole ollut ennen kiinostunut Itämerestä vaikka onkin yksi maailman suurimmista Ro-Ro varustamoista ja operoi ympäri maailmaa.Stena ei tässä tapauksessa ole kiinostunut matkustajista tai karavaanareista vaan pääasiassa raskaan liikenteen kuljettamisesta se käy ilmi Stena tiedotteestakin. 13 tunnin merimatka on kyllä rekka liikenteelle hyvä ja Tukholman välttäminen toinen asia.
Nyt sai Grimaldi arvoisensa uuden kilpailijan Itämerelle .On mielenkiintoista seurata onko investointi kannattavat.Stenan hinnoittelu on myös ollut aika matala linjaista.
Timo Haapanen
13.12.2021 09:11
Saattaa olla 13 tuntia liikaa verratessa Naantalin 9 tuntiin. Matka ei lyhene kuin 80 km.
@timppa
Kari Rautiainen
13.12.2021 09:55
13 tuntia ihan ok. Toi helsinki-trave on liian pitkä koirien kanssa mennä. Ja se koirien hiekkalaatikko on karmee esitys siellä paatilla. Ei sinne koirakaan halua mennä. Kerran mentiin ja se kokemus oli kamala. Kyllä koira pärjää 13 tuntia kusematta mutta traveen on liian pitkä. Mutta näin, suomi on saari euroopassa, lautalla on mentävä.
Pertti Aro
13.12.2021 10:28
Laivojen kapasiteetti 186/Alus matkustajaa kertoo sen että ei tarkoitus houkutella karavaanareista se käy kyllä aika selvästi ilmi Stenanan tiedotteesta .
Linjan avaaminen on kuitenkin kilpailun kannata hyvää ja Stena avaa myös linjan Ventspilin Ruotsista.
muokattu: 13.12.2021 10:32
Veli-Pekka Merikallio
13.12.2021 13:37
Mielestäni 13 tuntia on oikein sopivasti, mikäli aikataulut natsaa.
Iltapala ja muu iltahässäkkä pari tuntia, yöunta 8-9 tuntia ja aamupala aamutoimineen pari tuntia.
Siinähän se matka sujahti, eikä tullut hikikään, pitkästymisestä puhumattakaan.
Lisätarjonta ja kilpailu ei ole koskaan pahasta, jokainen valitsee oman tarpeensa mukaan, kokeillahan tuota voisi.
Varsinkaan jollei maailman tärkein asia ole yöllä bilettäminen (kuten joillakin).
muokattu: 13.12.2021 13:39
Kaj Nyyssönen
13.12.2021 14:41
ne joita pitkästyminen vaivaa suosittelen laivareittiä Bac Royan - Pointe de Grave kiertää Bordeauxin ruuhkat meren puolelta Biskaja lahtea myöten Girone niemimaan kautta suoraan hyvien viinialueiden sydämeen. Merimatka on 6 km ja heti sataman jälkeen olet Medoc viinialueella. Jotta voit ottaa maistelusta parhaat laadut niin sataman jälkeen löytyy kamping alue 2,5 km päässä satamasta Camping Sunêlia La Pointe du Medoc - Gironde. Älä jatka päätietä D1215 myöten se on nopea läpiajoreitti eikä sen varrella ole montaakaan viinitilaa jossa pysähtyä. Suosittelen valitsemaan itäisemmän reitin kohti etelää. Jotta vältät Bordeauxin, lähde länteen päin Castelnau-de-Médoc kohdalta D5 tietä Saumos. Seuraa edelleen D5 tietä nyt se menee etelään ja voit ennemmin tai myöhemmin liittyä A62 moottoritiehen joka menee San Sebastian Espanja
Timo Haapanen
13.12.2021 15:59
No joo. Nynäshamnista on 500 km. Varbergiin ja sieltä lähtee toinen Stenan paatti muistaakseni 20.00. Laiva on Tanskan Grenåssa n. 24.00 Siitä ajaa pari kilsaa koulun ( kartta ) pihalle ja on tukevasti euroopan kamaralla hyvän motarin päässä. Motarin varrella on tyhjennys ja vesityspaikkoja.
https://goo.gl/maps/ETAiHVVg5DXqkasS9
Seuraava hyvä yöpaikka on lähellä Hampuria Kaltenkirchenissä.
https://goo.gl/maps/iPXrBoNQSL6Uzhpk8
Näin olen mennyt ja hyvältä on tuntunut. Mennyt tietty Naantalin paatilta.
Tässä kartta jossa on kaikenlaista Ruotsista. Kartta on paivittamattä, enää sitä ei edes tarvita kun Park4night- sovellus on aivan loistava.
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=fi&mid=1tlf9rirEesKuuHEeLu_M0k_WJXI&ll=57.35985066100825%2C12.336274291906747&z=6
@timppa
Ai niin. On tullut kokeiltua tuo Kajtsun Bac Royan - Pointe de Grave lautta. Siellä lahden suulla on hyvällä tuurilla sellainen vuorovesi-ilmiö jossa voi surffata paikoillaan. https://goo.gl/maps/kbAjNWL6mdxjKj5E6
muokattu: 13.12.2021 16:08
Timo Haapanen
16.12.2021 09:26
Finnlines reagoi nopeasti Stenan uuden linjan vaikutuksiin. Finnfellow siirretään Malmö-Trave reitille ja sieltä otetaan Europalink Naantaliin. Tammikuussa aloitataan.
Europalinkin sisaraluksia ovat paatit Finnlady, Finnstar, ja Finnmaid ja Finnsawn.
Finnswan ajaa Naantalista ja saa nyt kaverikseen taysin samanlaisen Europalinkin. Europalinkissä on kaistoja 4216 m. Reittiä vielä nyt ajavassa Finnfellowsissa metrejä on 2500.
Tämä tietää hyvää vaanareille. Kilpailu on alkanut.
Tällä hetkellä Finnmaid on lähellä Saksaa tulossa Helsinkiin, Finnlady on Gotlannin kohdalla menossa Traveen ja Finnstar on tullut juuri Travesta Helsinkiin.
Europalink on Gdanskissa, liekkö telakalla. Finnswan on Naantalissa lähdössä.
https://www.vesselfinder.com/
@timppa
Timo Haapanen
09.01.2022 10:20
Tämän reitin jatkoyhteys on muuttunut. Stena ei enää aja Tanskaan Ruotsin Varbergista vaan Halmstadista.
Matka Nynanshamnista on sama ja myös lautan matka-aika. Lähtö illalla 20.00 ja perillä 24.30. Hinta nyt 110 €
https://www.stenaline.fi/book#booking/SailingsFaresByTripType
Alustava aikataulu näyttää iltalähdön startin olevan 18.30 ja perillä 6.30 Ruotsin aikaa.
@timppa
Timo Haapanen
09.01.2022 14:50
Otetaan paikaksi vaikkapa tuo toisessa keskustelussa oleva Ranskan Epernay ja katsotaan matkoja sinne. Sieltä voi sitten mennä edelleen.
Tallinnasta 2500 km.
https://goo.gl/maps/MsFy5dJQE6Soy9iB9
Nynäshamnista 1700 km. kahdessa osassa
Matka 1
https://goo.gl/maps/UeY1vLawduDhwtfKA
Matka 2
https://goo.gl/maps/gV1wVA9AvX7iXvqA8
Travemündesta 900km.
https://goo.gl/maps/9FGFywSFfdrYi7K79
Miten näitä reittejä mietitte?
@timppa
Timo Haapanen
18.01.2022 10:49
Kyselin Stenalta missä mennään kun hintoja ei nettisivulle ole ilmestynyt.
Vastaus:
Thank you for your interest in our new Hanko-Nynäshamn route.
Unfortunately, at this moment we are not able to give you any details regarding availability and pricing. The route will start in February as a freight-only service with one ship on the route.
We are planning to start taking travel passengers from mid-May. This coincides with the introduction of a second ship on the route, which will enable us to offer a daily service in both directions.
As things stand now, it is our aim to go live with travel bookings as per 1st of February 2022, for departures from mid-May and onwards. Prices and details will be available on our website latest by that date.
I hope that I have informed you sufficiently but please let me know if you have any further questions.
Matkustajia otetaan 15.5 alkaen, silloin reitille tulee toinen paati ja saavat päivittäisen liikenteen käyntiin.
Vaanarihintojen pitäisi tulla näkyviin helmikuun alussa.
Ilmeisesti he ajavat vain iltalähtöjä molempiin suuntiin. Löysät lastaukset siinä tulevat kun on aina molemmissa päissä koko päivä aikaa.
@timppa
Pertti Aro
02.02.2022 16:19
Ellen aloitti Stena Tukholman uudesta RoRo terminaalista ( Norrviken ) liikenteen Hankoon yhdellä aluksella Toykokuussa tulee toinen laiva reitille .
Pertti Aro
02.02.2022 16:45
Veli-Pekka Merikallio
03.02.2022 13:35
https://www-stenalinefreight-com.translate.goog/routes/nynashamn-hanko/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc
Eikös sen pitänyt liikennöidä Hanko-Nynäshamn väliä, vai onko tuo eri juttu (lähtö Tukholmasta).
Timo Haapanen
03.02.2022 15:07
Tukholma on kovin hämäävä siinä sataman nimessä.
https://goo.gl/maps/26koweRiVqyrJr1SA
Ja
https://www.stockholmshamnar.se/stockholm-norvik/roro-terminal/
'' Gods- och passagerartrafik på Hangö (Finland) ''
@timppa
Nyt reitti on jo Stenan kartalla https://irm.stenalinefreight.com/
muokattu: 3.2.2022 15:08
Petri Ahonen
21.02.2022 10:54
Tuota pohdin, miksi Ruåtsista kannattaa mennä vielä 4h lautalla Tanskaan, eikä siltojen ylitse ajamalla? Lauttaan ajo (jonottaminen) ja lautasta poistuminen lisää vielä 1-2h kyseistä matka-aikaa.
Sepeteus Vaari
21.02.2022 11:07
Satoja kertoja kulkenut monenlaisilla lautoilla ja vähän on matkusmuotoja jotka on yhtä ikäviä kuin autolautat.
Timo Haapanen
21.02.2022 11:26
Petri AhonenTuota pohdin, miksi Ruåtsista kannattaa mennä vielä 4h lautalla Tanskaan, eikä siltojen ylitse ajamalla? Lauttaan ajo (jonottaminen) ja lautasta poistuminen lisää vielä 1-2h kyseistä matka-aikaa.
Siinä on kerralla euroopan tantereella, sillan jälkeen on vielä lautta ellei kierrä Odensen ( Fyn-saari ) kautta.
Silta tekee 100 km. lisää verrattuna Halmstadin lauttaan ja 50 km. lisää verrattuna Helsingborgin lauttaan.
Kilometreissä reitti on lyhin kun mittaa Hampuriin. Hanko tietty riippuu siitä missä asuu.
Silta ja Putgardenin lautta maksaa pahimmillaan 250 € kun Halmstad on 100 € vaiheilla. Tanskan osuus on täysin ruuhkaton rajalle asti.
Omalta kannaltani olen puuduksiin asti mennyt niillä pikkulautoilla ja muutenkin kun ei ole kiire on mukava vaihdella reittejä. Kaikki mahdolliset vaihtoehdot on vuosien varrella on kokeiltu.
@timppa
Putgardenin lautta on nyt 126 €. + silta. Halmstadin hinta olisi nyt 110 mutta sitten kun siihen voi liittää Hangon niin varmaankin menee satkuun. https://booking.scandlines.com/?mandator=SAS&lang=sv&query=aXNyZXR1cm49ZmFsc2V8dmVoaWNsZWNvZGU9TUhPTUV8bGVuZ3RoPTh8YWR1bHRzPTJ8Y2hpbGRyZW49MHxpbmZhbnRzPTB8b3V0cm91dGU9REtST0YtREVQVVR8b3V0c2NoZWR1bGU9MjAyMi0wMi0yM1QxMzowMDowMFp8aG9tZXJvdXRlPURFUFVULURLUk9GfGhvbWVzY2hlZHVsZT0yMDIyLTAyLTIzVDEzOjAwOjAwWg==&adobe_mc=MCMID=22044359146171293961124705116466749279|MCORGID=A0830E565C054A760A495D58@AdobeOrg|TS=1645435963
muokattu: 21.2.2022 11:35