- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Finnlinesin matkoista mitään uutta?
Finnlinesin matkoista mitään uutta?
Onkohan täällä lisää tietoa siitä milloin laivojen pitäis tulla? Tai että keiden matkat (ja millä aikataululla) on peruttu? Itseä mietityttää kovasti, että onko mahdollista tulevaa matkaa edes tulossa. Onko siis jo elokuun asiakkaille ilmoitettu keiden matkat on peruttu? Ja jos on niin kuinka monta viikkoa ennen matkan alkamista on ilmoitus tullut? Ja miten on toimittu, jos matka on maksettu ja se peruutetaan, kuinka nopeasti rahat näkyy taas omalla tilillä?
Tiedustelin Nordic Ferry Centeriltä milloin ne aikoo uusia jo vanhentuneet nettisivunsa. Saamani vastauksen mukaan uudet sivut avataan n. kuukauden kuluttua. On vähän jurppinut tuo niiden tyyli olla ilmoittamatta netin kautta mitään uusien laivojen liikennöinnin alkamisesta, täsmällisistä aikatauluista jne.
Soitin syyskuun alussa Nordic Ferry Centeriin ja yritin varata matkaa joulukuuksi. Vastaus: Ei onnistu. Syy siinä, että eivät tiedä milloin kulkee mikäkin laiva -> vanhoille laivoille ei voi myydä uusien laivojen halvempia matkoja.
Kovasti kuitenkin lehdessä mainostavat vuoden loppuun asti yltäviä matkapäiviä... eivät vain myy.
P
Mentiin Finnlinesin Finnstarilla Travemündeen 31.8 ja palattiin Helsinkiin 16.9, ajokkina auto ja vaunu. Aikataulut olivat muuttuneet, mutta niistä soitettiin ja kysyttiin halutaanko edelleen matkustaa. Kuulemma syksyn ajan ajetaan hitaammin eli hansa-laivojen aikataulussa kaksi yötä,päivä merellä ja aamulla perillä. Kävihän se meille ettei tarvinnut baanalla olla yötä. Laivan haukkuminen olikin sitten baarissa paras puheenaihe. Kaksi viikkoa vanha laiva oli jo valmiiksi ruosteessa, ovenkahvat lenkottivat ja kokolattiamatot olivat kuin 70-luvun paatista. Onneksi henkilökunta pelasti mitä pelastettavissa oli. No, hyteissä oli litteät televisiot, joista näkyi Suomen TV jopa Travemündessä ja satelliitin kautta canal plussan elokuvat, ja muu aika meni hintaan kuuluvaan syömiseen (kalakukolle iso plussa). Laivan lastaaminen ja purkaminen vei kyllä oman aikansa. Kannattaa varautua omissa aikatauluissaan siihen ylimääräiseen tuntiin ennenkuin pääsee tienpäälle. Menomatkalla hytti oli kuumempi kuin laivan sauna ( kylmä kiuas) ja menomatkalla vielä sujuvasti auenneet saunaosaston ja lukukirjaston ovet palatessa jumissa. Henkilökunta otti nämä "lastentaudit" huumorilla, pakkohan se kun meidän haukkujien armeija astuu taas laivaan. Mutta summa summarum, matka Saksaan maksoi saman kuin Ruotsin kautta ja ateriat tulivat kaupan päälle. Tämä tietenkin näin syksyllä ja kahdelle hengelle (jotain 970 euroa).
Menimme Finnlinkillä Naantalista toukokuussa yölautalla, seuraava yö Malmö-Travemunde yölautta. Takaisinpäin Puttgardenin ja Ison Sillan kautta yhdistelmälipulla. Kustannus: Naantali-Kapellskär yölautta 155€. Malmö Travem. yölautta 166 € Puttgarden Malmö sillan kautta 88€. Kapellskär Naantali päivälautta 115€.Edestakainen ajo Ruotsissa ensin Malmöön ja takaisin Rödbyhavenista Kapellskäriin + edestakaisin Espoo Naantali diiseli = 220€. Hytit plus 2xruoat lautoilla. 2 henkilöä, auto pituus alle 6m (korkeushan siellä saa olla mitä hyvänsä alle 4,9 m.)Niin, tehtiin jääkaapista yksi ateria mennessä ja yksi tullessa. Maksoivat jotakin? Kustannus yhteensä 744+nuo omat 2 ateriaa. Mielestäni matka Ruotsin kautta on halvempi kuin Hansa luokassa suoraan Saksaan. Tietysti teettää ajohommia, mutta lomareissut tuppaa niitä olemaan joka tapauksessa. Hinnat vertailukelpoisia vain samanlaisella kalustolla.
Terveisin TeeHoo +apukuski+ La Strada Avanti L
Matka 2.9. Finnmaidilla Traveen ja 24.9. Finnstarilla takaisin. Menomatkalla lastaus kesti tosi kauan ja odotuttivat joitakin matkailuautoilijoita kuutisen tuntia laiturilla. Kun pääsivät laivaan oli jo päivällinen melkein korjattu pois. Televisiot ei toimineet läheskään kaikissa hyteissä. Meikä tietty repi virtajohdot toimimattomasta digiboksista irti ja resetoi sen ja alkoihan se toimia ihan kunnolla. Kerroin purserille kuinka ne saa toimimaan ja hän siunaili.
Laiva ei ollut kovin edustava pinnoiltaan, hiukan oli kulumaa ja ruokotonta työn jälkeä. Ruoka oli kuitenkin hyvää. Ja kulku oli nopeaa ja aivan äänetöntä, ei monien ruotsinlaivojen tavoin resonoinut ja rämissyt vaan liukui tosi eleettömästi ja äänettömästi. Sai nukuttua hyvin ja mukavasti. Perille Traveen tultiin minuutilleen silloin kun piti vaikka oli lähdetty 7 tuntia myöhässä. Tuloaika oli puolenyön tienoilla ja laivassa sai nukkua rauhassa aamuun, saipa vielä aamiaisenkin laivalla joten reissuun sai lähteä aamulla hyvin levänneenä ja ravittuna. Hyvä homma.
Paluu Finnstarilla muistutti paluuta. Lähtöaika oli aamukolmelta mutta laivaan pääsi jo iltasella ja iltapalan jälkeen ehti nukkumaan jo paljon ennen laivan lähtöä. Kulku taas niin äänetöntä että herättiin vasta aamulla kaukana merellä. Ruokaa riitti ja se oli laadultaan ihan hyvää.
Meillä oli mennessä 16 neliön ja tullessa 10 neliön hytti, molemmat ikkunallisia. Matka maksoi kaikkiaan 780 euroa. Retkiauto Sitikka on alta 6 m pitkä mutta yli 210 korkea.
Niin, matka sinänsä oli aivan loistava. Mentiin maailman ääreen eli Fisterraan Espanjan länsireunalle. Menomatkalla katsottiin Briaren kanavasilta (siis kanava siltaa pitkin Loiren yli), Millaun viadukti, käytiin Andorrassa ja tehtiin pyhiinvaellus Santiagoon retkiautolla. Palatessa koluttiin Biskajan lahden rantaa takaisinpäin, tutkittiin osterien viljelyä Atlantin rannalla, ihmeteltiin Omaha Beachin muistoja maihinnoususta, Donkmeerin luonnonsuojelualuetta Belgiassa, Ijsselmeerin patoa Hollannissa ja sitten vain Lübeckin Cittimarketin kautta kotiin. Kolme viikkoa, 7000 kilometriä ja uutta nähtävää niin paljon että pää pullistui niitä sulatellessa.
Ainut ongelma oli kun Luksemburissa kaasuvaijeri katkesi kesken moottoritien iltapäiväruuhkan, onneksi oltiin juuri päästy tunnelista ulos. Hätävilkut ja kakkosella tyhjäkäynnilla nilkuttaen tien laitaan. Remontti kesti puolisen tuntia ja taas matka jatkui pienen letkuklemmarin ja muiden pikku apukonstien avulla.
Nuukuuttani tankkasin ensin halvempaa dieseliä kun Saksassa huoltoaseman kaveri sanoi ettei parempaa kannata vanhassa autossa käyttä. Halvempikin antoi enempi tehoa koneesta kuin suomalainen ja kone kävi selvästi nätemmin. Kokeilin sitten parempaa ja tehoa oli koneessa selvästi enempi niin että hurjista mäistä huolimatta kulutus putosi vielä lisää. Oli hintansa arvoista ainakin mun autossa. Voi olla ettei uusissa koneissa vaikuta tehoon mutta ilmeisesti on rikitöntä ja muutenkin puhtaampaa.
Navigaattori Lyyli sekosi kerran pahasti: reitti oli pyydetty kämppärille Urrugnessa mutta hänpä ohjaili määrätietoisesti St. Jean de Luzin torille ja ilmoitti napakasti: "Kohde!". Kun siihen majoittuminen ei tuntunut hyvältä ajatukselta jatkoin ajoa ja hetken kuluttua Lyyli näytti meidän kulkevan meressä ja käski hakeutumaan lähimmälle tielle. Katkaisin typykältä virran , järki palasi ja leirintäalue löytyi sieltä mistä pitikin. Sinänsä aivan korvaamaton peli vaikka veikin pari kertaa niin pienille tielle että puskat raapi kumpaakin kylkeä ja apukuski vannotti kääntymään jos vielä kykenisi.
Kyllä matkailu on mukavaa! mot ja apukuski
Morjens Martti! Hienosti on reissunne mennyt. On se vaan sitkeä se Sinun Sitikkasi. Hintakaan ei ollut Saksaan ja takaisin ihan poskellaan. Taisi olla niitä syksyn tutustumistarjouksia. Seurataan kevään hintoja. Näkyy Talinkkikin pystyneen neuvotteluihin Superfastin palkoista tuloksekkaasti. Josko kohta hymyä heltiäisi silläkin laivalla ja homma sujuisi liukkaammin. Hupaisia nuo navigaattorit joskus. Sama täällä. Hyviä syksyjä. Vaikenen näillä palstoilla monien iloksi, koska joudun evakkoon ( entinen asunto myyty, uusi vasta joulukuun alusta). La Strada edelleen myymättä. Talveksi talliin.
Soon Moro! Sano TeeHoo
Meillä myös sattui kesällä Itavallassa, että "kaappirouva" meinas ajattaa alle 3 metrin sillan ali. Olis tullut hetkessä avomalli Hymeristä. Jolloin hokasin, että mullahan on henkilöauton säädöt anneettu kaappirouvalle. Sen jälkeen olen pitänyt kuorma-auton arvoja pääsääntöisesti.Eikä ole ongelmia sattunut.
Ilmeisesti mulle on käynyt niin heikosti että olen ostanut vehkeen jota ei voi säätää eri kulkuneuvoja varten. Olisin monta kertaa kaivannut mahdollisuutta laittaa jalankulkija-asetuksen päälle mutta en semmoista löytänyt. Laitoin auton parkkiin, merkkasin sen paikan kodiksi ja marssin kaupungille. Kun sitten pyysin ohjeita takaisin autolle niin Lyyli piti huolta etten tallustellut yksisuuntaisia katuja väärään suuntaan... Tuo kuorma-autoasetus olisi varmaan pelastanut noilta ihan pikkuteiltä. Toisaalta kyllä opimme että vehkeen käskiessä kääntymään liian pieneltä näyttävälle tielle kannatti vaan jatkaa eteenpäin, kyllä se pian laski uuden reitin. mot
Perjantaina 29.9. ei ollut vielä tietoja joulukuun aikatauluista Nordic Ferry Centerissä, joten ei pääse varaamaan matkaa.
Vanhempani olivat autollamme Saksassa ja ajoivat mennen tullen uusilla Finnlinesin laivoilla.
Periaatteessa laivat olivat hyviä, mutta ihmetystä aiheutti laivojen tilojen huono kunto/nuhrautuneisuus.... oli kuulemma kokolattiamatot kuluneita, kaiteet ruosteessa, ovet toimivat miten toimivat jne.
Eli on tainnut italian poika rakentaa halvalla huonoa.....
P
Tänään varasimme menomatkan uudelle laivalle, lähtö 28.12.2006 elikkä on jotain myytävää.
Kellonajasta jotain havaintoa? Me lähdetään jouluviikolla, mutta aikatauluissa ei mitään kellonaikoja.
Terve Kaitsukin. Meidän lähtömme 28.12. klo 20 ja laiva on M/S Finnstar. Tilausvahvistuksessa oli tuollainen kellon aika.
Omistaja vaihtuu, kertovat lehdet. Miten käynee karavaanarin kukkarolle tuo vaihtuminen. Toivottavasti ei kevene entisestään.
Moi Jukka Näyttää olevan aikataulut 30.11 saakka voimissaan, vaihtunee kunhan saavat sen kolmannen uuden paattinsa liikkeelle. Me aletaan varailemaan lippua vasta ens kuussa.
Terveeks. Tulin joku päivä sitten (matkailuauto ja minä)Travesta Finnstarilla: Hinta 344 euroa 1:hn hytistä. Hytti erittäin siisti ja hyvä. Sauna näköaloilla ja hyvillä löylyillä hyvä ( paitsi tietysti venäläiset jotka heittelivät kiukaalle kaikkea nestemäistä!!!) Ilmeisesti nekin ovat bisnekselle tarpeellisia!? No joo, --- apina-luokitukset sikseen. Hyvää mtkaa...
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.