Finnlines tarjous ''syksy''

Timo Haapanen 02.09.2024 16:28

Aika kova tarjous osui meille kuin nenä päähän aikataulun puolesta. Naantalista Kapellskäriin 76€ starclubilaisille. Heti varasin ja Stenan paatin Halmstadista seuraavalle päivälle. Neljä viikkoa ja menoksi.

Katsokaa clubilaiset postinne, traveen oli sama tarjouskoodi.

Eero Bruun 02.09.2024 20:43

En ole tutustunut tuohon clubi juttuun. Mitä tuo 76 euroa pitää sisällään. Minä ei-klubilaisena kun varaan lokakuuksi halvimmassa ikkunahytissä retkiautolla menopaluun yölaivalla koiran kanssa maksaa jotain 320 euroa.

Timo Haapanen 02.09.2024 20:58

Pitää sisällään yhden matka-auton ja kahden hengen matkan päivävuorolla Naantalista Kapellskäriin. Normihinta samalle porukalle 118 € . SFC- alennuksella 113€

https://www.finnlines.com/fi/matkustajat/star-club/

Tuohon 76 euroon Stenan paatti Halmstad - Grenaa 121 euroa niin ollaan euroopan kamaralla laivojen puolesta n. 200€

Grenaa punaisilla pilkuilla tuossa keskellä
https://maps.app.goo.gl/iz9xzmSQMPYswS4M8

Eero Bruun 02.09.2024 22:18

Halpaa on Tanskaan asti. Pientä kärvistelyä päivälautalla ilman hyttiä? Minä kyllä menen yölaivalla Kapelsskäriin. Hels-Hels-Rodby-Puttgarten on kylläkin aika kallis tuohon verrattuna.

Seppo Suomi 02.09.2024 23:27

Kohtuu hinta H:ki-Trvemunde-H:ki 2h+4h hytti + max 8m auto ei muita mukavuuksia. karvan alle 700€.
Ei ole onneksi järjestö sopinut hintoja.
Lähtö syyskuussa ja paluu joulukuussa.
Varasin paikan.

Jukka Rajamäki 03.09.2024 08:03

Me varasimme jo reilu kuukausi sitten He-Trawe matkan 23.10. , että saimme Junior pet suiten. Kaikki paremmat eläinhytit menevät Trawe linjalla pika vauhtia kaupaksi. Mitä myöhemmäksi varauksen jättää sitä enemmän lähtöpäivää määrittää mitä on tarjolla. Ei halpaa mutta koira ja ateriat lisättynä tarjoushintaan ei tullut paljonkaan kalliinmaksi. Aterioita ja lyhyitä piipahduksia "ihmisten ilmoilla yläkansilla" on koiran kanssa ko. reitillä aika sidottu 7-kannelle ja hyttiin. Siksi mielellään tilaa ja vähintäänkin ikkuna vaikka ei sieltä maisemia katsellakaan.

Heikki Ikonen 03.09.2024 10:19

Niin hyvää tarjousta ei finnlines tee että hyvällä mielellä laivaan nousen, ei jatkoon. Kiitos sen lakko syksyn, Trwe -Hki koti matkan toimiston tytön touhu.
Mulla oli maksettu lippu ensimmäiseen laivaan mitä lakko koski. Viikkoa aiemmin ilmoitin heille "mulle käy mikä laiva tahansa, käykö vaihto? Joo "kalliilla rahalla ko ostat uuden lipun sopii kyytiin". Ei napannu. Loppuviimen kävihän se "muutama tunti ennen laivan lähtöä tuli viesti pääsetkö tähän viimeiseen laivaan ennen lakkoa, jos et pääse ja sullon kiire - hommaa kyytisi muualta, me emme tiedä milloin voimme tarjota kyydin Suomeen". Pompottelua, sanon minä.
Jos tykkää mielestäni "tylsästä 30h meri matksta", tai moottori teistä mausteena muutama lautta, mikäs siinä, voihan sitä mennä eurooppaan nuinkin.

Laivalla Muugaan ja oot Euroopan mantereella, etkä Suomi nimisessä saaressa. Tiet on balteissa / Puolassa ihan ok. Diesel 30s/l halavempaa ko lännessä. Mulle reissut on jotain muuta kuin moottoritiellä peilin ja keski kaiteen kyttäämistä. Balttien - Puolan - Saksan - normandian sotahistorian koluaminen ei lopu, paikkoja piisaa. Syksy / talavi tulee kuukautta myöhemmin kuin Suomessa.
Matkailu avartaa ;) H

Eero Kateisto 03.09.2024 11:39

Yritin varata syyskuun puoliväliin Naantalista, mutta varaus ei tunne "syksy" alennuskoodia!

Heikki Ikonen 03.09.2024 13:47

Ekero Line - 😂
Hki - Muuga 16.9.24 klo 13.00
2 hlö ja 8m auto. 🤣 H


Foreca lupailee baltteihin syyskuun puoliväliin jopa +25' = täys kesä. Diesel 1.4x e/l ? Ei minneen kiirettä tai kilivan ajoa aikataulun perässä, ei ruuhkia, koko Eurooppa avoin, voi mennä minne lystää omaan tahtiin - ihan vain nautiskellen. Voi käyä vaikka "suden pesässä :/" Puolassa.
muokattu: 3.9.2024 14:30
Jukka Rajamäki 03.09.2024 14:53

Meiltä kotoa esimerkiksi Tallinnan kautta Hannoveriin n. 2000km, Kapelskärin kautta n. 1650km ja Travemünde Hannover 225km.
Ajamista Portugali Espanja reissulle tulee Trawe - Trave 7-8000km vaikka kiire ei ole minnekään.

Heikki Ikonen 03.09.2024 15:22

Purjeveneellä olet perillä silloin kun köyvet irtoaa. Oisko tuossa ajatusta myös meille "rutuille"? Ei mailit tai kilometrit sais olla itse tarkoitus.
Voi sitä ajella pienempiäkin (ei maksu) teitä pitkin ja nähä maata ja paikallisia ihmisiä - "heän elämää". Kello tulee kuus niin moottoritiellä ko pikkukylässäki illan suussa samaan aikaan, niikö jouluki - ihan samaan aikaan.
V2004 alkaen oon yrittäny tuota nouvattaa merellä ja vuojesta 2019 maalla. Luulen että en oo jääny mistään paitsi. Mukava alakaa ip hyvissä ajoin tekemään yö leiriä, pystyttää vaikka sauna, kattella sauna puhtaana auringon laskua tms. Saa sitä olla samassa paikassa usseemmanki yön jos on siivosti. 😉 H

Timo Haapanen 03.09.2024 15:52
Eero Kateisto

Yritin varata syyskuun puoliväliin Naantalista, mutta varaus ei tunne "syksy" alennuskoodia!

Kyllä pitäisi tuntea jos olet Star-clubissa.

''Suuntasitpa Saksaan, Ruotsiin tai Ahvenanmaalle, hyödynnä syyshinnat tarjouskoodilla SYKSY viimeistään sunnuntaihin 9.9. mennessä!
Varausaika: 9.9.2024 asti
Matkustusaika: 15.9.–15.12.2024
Tarjouskoodi: SYKSY''

Kyllä kaikki reitit puolustaa paikkansa, mikä sopii milloinkin. Me menemme aluksi Hollantiin, siinä yksi syy miksi Tallinna ei houkuta. Toinen on se, että Baltica on viimeksi keväällä Italian reissulla eestaa ajettu. Edellisenä vuonna neljä kertaa. Vähän taukoa siihen.

Trave ei ole koskaan ollut mieleinen, monasti on menty kun se on ollut edullisin. Eiköhän nyt joulukuussa tulla sillä kotiinpäin. Trave ottaa vastaan senkin periaatteen vuoksi ettei matka-autoa ole tarkoitettu laivassa uitettavksi.

Päivälaivan 9 tuntia menee kyllä, se sopii aikataulullisesti Halmstadin paattiin. Tässäkin pieni periaate, autossa on hyvät sängyt, nukkukaamme niissä.

Kaj Nyyssönen 04.09.2024 10:55

Tilasin eilen liput kaksi autoa kolme Rutua hytti. Lähtö 9.10. Hki-Trave ja paluu toukokuu 2025 Trave-Hki

Eero Bruun 04.09.2024 19:50

Inflaatio toimii päinvastoin näissä Finnlinesin Nli-Kap laivoissa. Vuosi sitten ostin menopaluu matkan lokakuuksi yölaivalla retkiautossa ikkunahytissä koiran kanssa 355,50 euroa. Nyt katsoin hintoja. Syyskuun loppu meno ja lokakuun loppu paluu 324 euroa. Sillä välirahalla ajaa retkiautolla melkein 300km. Ruotsissa ei paljon kuluta kun ajaa rauhallisesti. Ja laivana menomatkalla uusi lautta, missä hyvät ulkotilat koiralle. Eikä se vanha rekkalautta niin kuin vuosi sitten. Vielä en ole päätöstä tehnyt. Olen sellainen ex tempore ihminen.

Timo Haapanen 04.09.2024 20:17

Myöhäinen varaaja maksaa enemmän. Nyt on uusi paatti joka lähtöön, samalla katosi hintaan kuuluneet rekkamiessapuskat kaksi kertaa per matka.


Vielä Eero tuosta päivävuorolla kärvistelystä. Traven laivalla sitä vasta kärvistelläänkin, se on uskomattoman tylsä ja pitkä se meripäivä.
muokattu: 4.9.2024 20:21
Eero Bruun 04.09.2024 21:32

Kokemusta on Traven laivasta. Muutaman kerran olen kulkenut. Koko päivän odottaa perille pääsyä. Uskomattoman "booooring".

Eero Bruun 04.09.2024 21:56

90-luvulla kävin Saksassa Finnlinesin silloisilla uusilla laivoilla. Olivat rekkalauttoja, mutta ylellisiä. Neljä niitä oli. Ei paljon tavallisia matkustajia. Hytit kuin hotellin sviittejä. Ateriat kuuluivat tietysti hintaan. Yksi laivoista oli saksalainen. Illallisella saksalaiskapu nosti snapsimaljan minkä laiva tarjosi. Mieleen jäi miten illalla baarissa rekkakuski toi kasetilla musiikkia. 70-luvun suomi-iskelmää. Baarin naistarjoilijan kanssa laittoivat tanssiksi. Siitä on jo yli 25 vuotta aikaa.

Eero Bruun 04.09.2024 22:48
Timo Haapanen

Myöhäinen varaaja maksaa enemmän. Nyt on uusi paatti joka lähtöön, samalla katosi hintaan kuuluneet rekkamiessapuskat kaksi kertaa per matka.

Hyvää matkaa Timolle sinne Hollannin suuntaan. Sisko houkuttelee Belgiaan. Ja Bretagneen lokakuussa.

Kauko Keränen 05.09.2024 09:10

Aluksi ajettiin Ruotsin kautta kun kierreltiin länsi euroopassa. Sitten siirryttiin niille vihreille RO-RO aluksille Hki-Lyybekki ja kun tuli nämä "nopeat" alukset Traween niilläkin vielä muutama vuosi.
Sitten siirryttiin via Balticalle ja sitä reittiä on käytetty. Paitsi reilu vuos sitten mentiin Traween, kun lähdettiin Portugali-Espanjaa tarkastamaan.
Onneksi otettiin sviitti, kului aika paremmin, mutta se laivaan ostettu netti oli niin per...tä. Turha ostos.
Jälleen viime keväänä siirryttiin Via Blle. Just ostin taas lokakuulle Viroon biletit.
Enkä ihan heti mene jos ei ole pakko tuolle Saksan linjalle. On sen verran elämässä tullut oltua laivassa, mieluummin ajan. Mutta onneksi nämä on jokaisen omia valintoja.

Heikki Ikonen 05.09.2024 20:03

Lippu hinta Finnlinessss, joopa joooo Hki -Traw. Ravintola palveluiden hinnat tuplat ym. 😖.
mm palvelu toimistolla syvältä sieltä minne aurinko ei paista.
Saman tasoinenen laiva Ruotsi - Saksa (jopa sama laiva syksyllä mm. 2019), puolla hintaa saat aamupalan, lounaan 🤦‍♂️.
Siirryin silloin Ekerön laivoille Hki -Muuga-Hki, en oo pettynyt, hintaan tai palveluun, Ekerö 🤣.
Via Baltik 😂,, 🫡,, H

Timo Haapanen 06.09.2024 13:58

Älä nyt Heikki puske mua sinne Muugaan, olen reissun aluksi menossa Hollantiin ja Muugan kautta tulisi n. 1000 km. lisää matkaa. Tosin paatit maksavat satasen enemmän kuin Muugasta.

Menen katsomaan Naardenin linnakkeen ja syömään Hollannin ihmeellisiä katuruokia
https://cdn.museum.nl/assets/946d8be1-1cb9-4454-81d4-66067a363898?w=575&h=390&c=7966511754d7eb07eb07d1cda595741cf87d122c9b0b8eb5e7a756be4bcbf4e1

Muugasta olen kyllä muutaman kerran ajanut Portugaliin, siinä ei tule merkittävästi eroa jos kohtauspaikaksi asettaa vaikkapa Karlsruhen
https://maps.app.goo.gl/Fazyf1AMeDz6FhbN7

https://maps.app.goo.gl/tuUFPg69HG4iMFEL8

Harri Halinen 08.09.2024 18:38

Muistelen niitä aikoja kun laiva otti n 100 matkustajaa sisältäen rekkakuskit. Osa laivan henkilökuntaa kävi syömässä samaan aikaankin matkustajien kanssa.
Joskus ei jaksanut lähteä hytistä syömään, henkilökunta kävi hytistä herättämässä että on ruoka-aika.
Kokki oli kyselemässä ruuan maistuvuutta ja keskusteli siitä mielellään.
Oli se silloin palveluyritys tämä Finnlines.

Jukka Rajamäki 09.09.2024 07:37
Eero Bruun

Kokemusta on Traven laivasta. Muutaman kerran olen kulkenut. Koko päivän odottaa perille pääsyä. Uskomattoman "booooring".

Via Baltia Tallinnasta Puolaan myös todella tylsä ja rekkaliikenne määrää matkavauhdin. Samoin Ruotsin läpiajo jos ajaa E-teitä äärettömän puuduttavaa. Ne muutamat mielenkiintoiset pätkät näillä reiteillä on jo moneen kertaan nähty joten ei nekään enää tarjoa mitään uutta ja ihmeellistä. Maku asia minkä näistä puuduttavista reiteistä valitsee.
Muutamaan kertaan on ollut juttua, että Turusta avattaisiin linja Puolaan Danskiin tai Dyniaan. Aikoinaan Polarferrisin paatilla tuli reissattua useaan otteeseen samoin Finnlinesillä kun laiva poikkesi Dyniassa matkalla Rostociin.

Seppo Suomi 09.09.2024 09:07
Harri Halinen

Muistelen niitä aikoja kun laiva otti n 100 matkustajaa sisältäen rekkakuskit. Osa laivan henkilökuntaa kävi syömässä samaan aikaankin matkustajien kanssa.
Joskus ei jaksanut lähteä hytistä syömään, henkilökunta kävi hytistä herättämässä että on ruoka-aika.
Kokki oli kyselemässä ruuan maistuvuutta ja keskusteli siitä mielellään.
Oli se silloin palveluyritys tämä Finnlines.

Olisikohan omistaja vaihtunut ?
🛴

Timo Haapanen 09.09.2024 09:16

Tietysti kaikki reitit moneen kertaan ajaneelle on tiet tuttuja. Sama pätee laivamatkoihin. Pitäisi vaan jotenkin muuttaa ajatusta, kiire ainakin ensimmäisenä tykkänään pois.

Mennään toiseen tylsyyteen. Tie numero 1 Hampurista etelään. Enää en mene sinne ruuhkaan seisomaan, onneksi sillä suunnalla on valinnavaraa.
Tälläkin hetkellä tie 1 on melkoisten tietöiden alla, kuten aina. Siellä on satavarmasti monta tunnin ottavaa ruuhkapaikkaa. Ärsyttävintä on kun auton pitää käydä koko ajan ja jatkuvasti siirrytään muutama metri.
https://maps.app.goo.gl/C4WBvST5M59fdQdJ7


Hannu Kivioja 09.09.2024 12:02

Kyllä Finnlines on lähes yksin hallinnut Itämeren (Traven) liikennettä 80- luvun loppupuolelta saakka, jolloin Effoa (Suomen Höyrylaiva Oy) fuusioitui Finnlinesiin. Silloinhan oli vielä liikenteesä oikeita matkustaja autolauttoja, kuten Finnjet, Finnhansa, Finnpartner yms., sekä Ro-Ro laivoja joissa oli kymmenkunta matkustaja hyttiä + rekkahytit. Nykyiset lautat ovat noista yhdistettyjä.
Ruotsin läpi ajoonhan on useampiakin reittejä.
Voi mennä Nörrköpingistä Karlskronan kautta Malmöön.
Tai Tukholmasta Örebron kautta Göteborgiin ja sieltä Helsingboriin.
Itse ajattelin kokeilla tuota Timon reittiä Jönköpingistä Halmstadin kautta minne nyt sitten menemmekin.
Onhan noita vaihtoehtoja. Ottaa vain Google Mapsin esiin ja alkaa valita.

Timo Haapanen 09.09.2024 12:23

Tuossa kartassa on yöpaikkoja, tyhjennyspaikkoja , kaasutankkauspaikkoja, kaljakauppoja Ruotsin reitille.

https://www.google.com/maps/d/edit?hl=fi&mid=1tlf9rirEesKuuHEeLu_M0k_WJXI&ll=55.90893560235389%2C12.326403866050619&z=6

Eero Bruun 11.09.2024 20:59

Taas katsoin Kapellskärin lautat. 324 euroa edelleen. Taas sisko muistutti, että ovat lokakuussa Saint Malossa. Sinne on muistaakseni 5000km m/p. Kauas on pitkä matka.

Petteri Haverinen 12.09.2024 10:20
Eero Bruun

Taas katsoin Kapellskärin lautat. 324 euroa edelleen. Taas sisko muistutti, että ovat lokakuussa Saint Malossa. Sinne on muistaakseni 5000km m/p. Kauas on pitkä matka.

1800 km vähemmän ajoa, jos menee laivalla Travemundeen...

Eero Bruun 12.09.2024 22:23

Jos ajaisi vanhaa reittiä Lyypekistä Belgiaan Cloppenburgin kautta. Siellä päin olin aikoinaan töissä. A1 autobaanaa joutuu tosin ajamaan Bremenin ohi. Hirveät rekkaruuhkat siellä kaupungin kohdalla, mutta ei koske henkilöautoja. Tuo oikaisumaantie Hollantiin on tosin rekkojen käyttämä nimimerkillä kokemusta on. Ei pidä olla kiire sillä tiellä. Viime syksynä ajoin tähän suuntaan ja ihan samanlaista oli kuin muinoin 90-luvulla. Laivaliput ostin lokakuuksi . Ei olleet kalliit. Jos ei pääse lähtemään niin so what.

Timo Haapanen 13.09.2024 08:33

Pari vuotta sitten menimme Hollannin suuntaan Elben yli pikkulautalla Glückstadtista Wischhafeniin. Kivat ruuhkattomat tiet
https://maps.app.goo.gl/32nw4MkeU8SuRySY7

Onnistuu Lübeckin suunnastakin hyvin. Kuten Halmstedin lautaltakin. Saksassa maanteitä piisaa kunhan vähän zoomailee karttaa.
https://maps.app.goo.gl/wANeN4SLuemYKVPRA


Auto 7 m. maksaa 21.50. Ei tarvitse varata, maksu kerätään autoista. https://www.frs-elbfaehre.de/
muokattu: 13.9.2024 08:46
Eero Bruun 13.09.2024 20:59

Vielä mietin ajoa Sain Maloon. Pitkä on matka. Maksulliset stressaavat moottoritiet Ranskassa ei kiinnosta. Pitäisi nähdä vaivaa ja etsiä tavallisia maanteitä. Viime syksynä ajoin ilmaisia teitä Moselilta ja Luxemburgista Pariisin kautta itä-länsi suunnassa. Nyt voisin ajaa "rantareittiä". Tänään kuulin, että velikin on retkiautolla 3 viikkoa Saksassa samaan aikaan. Voisi heitäkin siellä tavata. Ja sisko Saint Malossa Bretagnessa. Bretagne kyllä kiinnostaa. Ja toisaalta Alpitkin pitkästä aikaa. Kyllä on vaikeeta. Hurtalle vielä 3 uutta maata Itävalta, Liechenstein ja Sveitsi?

Timo Haapanen 16.09.2024 21:08

Tämän päivän tietoa. Tuttavat tankkasivat Ruotsissa 1,48 €/l ja Tanskassa 1,55 €/l. Eipä aivan tuoreessa muistissa ole olleet ko. maat edullisempia kuin meillä.

Kari M Niemelä 17.09.2024 18:21

Tänään tankkasin Virossa, 100 lit. 139 € eli 1.39 €/litra👍Latviassa 1.47 €/ litra tulevasta ei tietoa mitä maksaa näkee sitten

Eero Bruun 17.09.2024 19:42

Onnistui! Luulin että salasana ei ole minun vaan pelkästään tietsikan muistissa. Kännykällä menin tälle sivulle. Rapidossa istun, katson telkkaria ja testaan lämmitystä. Toimii hyvin. Ongelma on että on kaksi kaasupulloa enkä tiedä paljonko on kaasua. Taidan ajaa huomenna Kasurilaan Siilin Karavaaniin. Jospa jokin mittari löytyisi. Minulla jo oli mutta se hajosi. Tilasin silloin Amazonista.

Timo Haapanen 17.09.2024 20:12

Päivällä Lübeckin Aralilla oli 1,55

Mene Eero johonkin Puuiloon, Tokamannille tai Motonettiin yms. ja osta matkalaukkuvaaka tai kalavaaka.

https://www.google.com/search?q=matkalaukkuvaaka+tokmanni&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&oq=Matkalaukkuvaaka&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgCEAAYgAQyCQgAEEUYORiABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBCTEwOTc0ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kaikissa kaasupulloissa on merkittynä taarapaino. Rautapullossa ( 11 kg.) taara vaihtelee 10,5 - 14,5 kg. Paino on merkitty hämäävästi pullon koeponnistusvuoden eteen. Esim. näin: 12.5 2032 Taarapainoa luulee päivämääräksi. Juuri nyt uusissa pulloissa asia on korjattu selkeäksi, yhden uuden merkintätavan olen nähnyt.

Eero Bruun 17.09.2024 20:22

On minulla matkalaukkuvaaka jossain. Ehkä jonkun matkalaukun sisällä. Vaivalloista irrottaa pullo ja punnita se. Se entinen mittari Amazonista toimi hyvin niin kauan kuin toimi. Kiitos kuitenkin tiedosta. Ehkä pitää punnita jos muuta keinoa ei löydy.


Tämä nyt ainakin löytyi. https://www.siilincaravan.fi/storage/product_images/1/tuotesivu_BergerGascontrolLX10tasonmittari_338661_e508b50088c9_1.webp
muokattu: 17.9.2024 20:35
Eero Bruun 17.09.2024 20:45

Tässä vielä lisää tietoa mittarista.

Liitetiedostot

kaasumittari.pdf
Matti Saranpää 18.09.2024 21:37

Tänään tultiin päivälaivalla Grenåsta Halmstadiin, oli melkein tyhjä laiva. Kaikin puolin hyvä yhteys, mutta kehoitan miettimään vähintään kaksi kertaa syöttekö laivan ravintolassa. Uskon, että olen joskus syönyt huonompaakin ruokaa, nyt ei vaan tule mieleen koska, varmasti joskus viime vuosituhannella. Pätee ainakin kala(?)ruokaan.

Mutta muuten oikeinkin mukava matka.

Eero Bruun 21.09.2024 21:18

Kävin eilen Siilin Caravaanissa. Löytyi tuo mittari ihan ilman tilaamista. Löytyi siinä tiskiltä kun kauppias sitä kasaa vähän penkoi. Rapidoon laitoin lämmöt päälle ja katsoin telkkarista Shetlannin saarten murhat. Vielä en mittaria kokeillut. Ulkona tuntui ilma todella kylmältä vaikka plusasteitahan siellä vielä on.

Eero Bruun 22.09.2024 22:52

Kävin tänään veljen luona. Ovat lähdössä Saksaan retkiautolla lokakuuksi. Kaasusta oli puhetta. Lämmitys diesel ja jääkaappi sähkö. Vain liesi kaasulla. Aurinkopaneeli katolla. Tuntuu siinäkin kaasu loppuvan silti välillä. Minun mahdollisella reissulla huoletti vain tuo lämmitys. Jos nyt ostaisin retkiauton niin diesellämmitys ehdottomasti.

Kari Rautiainen 23.09.2024 09:59
Eero Bruun

Kävin eilen Siilin Caravaanissa. Löytyi tuo mittari ihan ilman tilaamista. Löytyi siinä tiskiltä kun kauppias sitä kasaa vähän penkoi. Rapidoon laitoin lämmöt päälle ja katsoin telkkarista Shetlannin saarten murhat. Vielä en mittaria kokeillut. Ulkona tuntui ilma todella kylmältä vaikka plusasteitahan siellä vielä on.

Tilasin saksasta bergeriltä. 34,99€
Saas nähä onko siitä mihinkään.

Petteri Haverinen 23.09.2024 10:24
Eero Bruun

Kävin tänään veljen luona. Ovat lähdössä Saksaan retkiautolla lokakuuksi. Kaasusta oli puhetta. Lämmitys diesel ja jääkaappi sähkö. Vain liesi kaasulla. Aurinkopaneeli katolla. Tuntuu siinäkin kaasu loppuvan silti välillä. Minun mahdollisella reissulla huoletti vain tuo lämmitys. Jos nyt ostaisin retkiauton niin diesellämmitys ehdottomasti.

27 yötä on takana m-autossa, missä vain liesi kuluttaa kaasua ja vielä sama 2 kg kaasupullo paikoillaan. Aamukahvit, Omnia, sekä paistinpannu on käytössä. Ei ole mikroa, eikä 230v kahvinkeitintä... Cramerin käyttö on jäänyt vähiin, mutta kohta mahtuu 5 kg pullo kaasupullokoteloon, niin käytän myös grilliä. Todennäköisesti hankin Voskenilta pienen tankkikaasupullon pidempiä ulkomaan reissuja varten. (15 litraisen)
Dieselturma on mielstäni hieman äänekkäämpi, kun kaasuversio. Ääntä tulee myös polttoainepumpusta.
Finnlinesin menopaluumatkan osto keväälle menossa, mutta jospa messuilla olisi jokin tarjous...

Timo Haapanen 26.09.2024 14:56

Olen istuskellut P4N sivulla ja hahmotellut yöpaikkoja syysreissun alkupäähän. Koska menemme tänne https://www.bourtange.nl/ tiedän suunnilleen millä seudulla olemme ekan viikon aikana.

Paikkoja on valtavasti kuten alakuvasta näkyy. Nyt kun on aikaa tutkia, se kannattaa tehdä, parkkeja on hyvin erilaisia eri tarkoituksiin . Pari esimerkkiä, melko lähellä toisiaan, Hesel ja Leer. https://maps.app.goo.gl/xLcAzNCUjFhBLCUa6

Tässä Leer, yleisellä parkkipaikalla henkilöautojen keskellä. Aivan kaupungin keskellä. Se on suljettunakin nyt jonkun tapahtuman vuoksi mutta esimerkkinä.
https://maps.app.goo.gl/L32bwTvYoTD2dHDBA

ja https://park4night.com/en/place/305917

ja https://maps.app.goo.gl/WkiYjcpjoyoK6Xze9

Toisena Hesel, omat parselat rauhallisen pikkukadun varrella.
https://maps.app.goo.gl/6fh8VXaiooAhkKoS9

ja https://park4night.com/en/place/61278

ja https://maps.app.goo.gl/GjoeJCWTCnXK7zLA8

Jos on tarkoituksena viettää rauhallinen koti-ilta ei paikan valinnassa ole vaihtoehtoa. Saattaa olla että löydän itseni Heselin parkista.

Jos olisin menossa kaupunki-iltaan, Leerin parkki puolustaisi paikkansa aika hyvin. Oikein nätti kaupunki.

Stellplatzit ovat vaanarielämän suola, niiden avulla pääsee tutustumaan paikkoihin aivan eritavalla kuin kämppäreitä käyttäen.
Pitää vain ottaa aikaa ja katsella tarkasti millaista haluaa. Levähdyspaikalta hätäisesti katsottu lähin yöpaikka ei välttämättä ole lähellekkään se mitä haluttiin. Kiire pois tästäkin asiasta.





Molemmat esimerkit ovat ilmaisia paikkoja, Heselissä maksetaan jos ottaa sähkön. Leerissä maksaa vesi, tyhjennys ja sähkö.
muokattu: 26.9.2024 14:59
Petteri Haverinen 27.09.2024 13:16

Finnlinesillä Eu:n ympäristömaksu Traveen 10€/hlö/suunta ja m-auto 31€/suunta..

Eero Bruun 27.09.2024 22:56

Groningenissa olin kauan sitten. Siellä oli sininen mies joita näkee joskus kun sattuu paikalle oikeaan aikaan. Lähtö olisi viikon päästä. Saa nähdä pääseekö lähtemään. Töitä alkoi tulla liikaa. Lyhytkin reissu olisi kiva. Paluu kyllä menee uusiksi.

Liitetiedostot

img_1096.jpeg
Eero Bruun 27.09.2024 23:04

Että tällaisia ukkeleita.

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=0d7ee9dd4768f7d3JmltdHM9MTcyNzM5NTIwMCZpZ3VpZD0xZDkyN2QyMy04ZTk1LTY4NmEtM2RmYy02ZTM0OGY2NTY5ODQmaW5zaWQ9NTIxNA&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=1d927d23-8e95-686a-3dfc-6e348f656984&psq=blue+man&u=a1aHR0cHM6Ly9lbi53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvQmx1ZV9NYW5fR3JvdXA&ntb=1

Eero Bruun 27.09.2024 23:26

Hirveä matkakuume. Katsoin Beckin ja Tukholman kaupungin minkä läpi ajoin vuosi sitten. Ei auta, Menee reissu harkintaan.

Timo Haapanen 06.10.2024 19:38
Timo Haapanen

Olen istuskellut P4N sivulla ja hahmotellut yöpaikkoja syysreissun alkupäähän. Koska menemme tänne https://www.bourtange.nl/ tiedän suunnilleen millä seudulla olemme ekan viikon aikana.

Paikkoja on valtavasti kuten alakuvasta näkyy. Nyt kun on aikaa tutkia, se kannattaa tehdä, parkkeja on hyvin erilaisia eri tarkoituksiin . Pari esimerkkiä, melko lähellä toisiaan, Hesel ja Leer. https://maps.app.goo.gl/xLcAzNCUjFhBLCUa6

Tässä Leer, yleisellä parkkipaikalla henkilöautojen keskellä. Aivan kaupungin keskellä. Se on suljettunakin nyt jonkun tapahtuman vuoksi mutta esimerkkinä.
https://maps.app.goo.gl/L32bwTvYoTD2dHDBA

ja https://park4night.com/en/place/305917

ja https://maps.app.goo.gl/WkiYjcpjoyoK6Xze9

Toisena Hesel, omat parselat rauhallisen pikkukadun varrella.
https://maps.app.goo.gl/6fh8VXaiooAhkKoS9

ja https://park4night.com/en/place/61278

ja https://maps.app.goo.gl/GjoeJCWTCnXK7zLA8

Jos on tarkoituksena viettää rauhallinen koti-ilta ei paikan valinnassa ole vaihtoehtoa. Saattaa olla että löydän itseni Heselin parkista.

Jos olisin menossa kaupunki-iltaan, Leerin parkki puolustaisi paikkansa aika hyvin. Oikein nätti kaupunki.

Stellplatzit ovat vaanarielämän suola, niiden avulla pääsee tutustumaan paikkoihin aivan eritavalla kuin kämppäreitä käyttäen.
Pitää vain ottaa aikaa ja katsella tarkasti millaista haluaa. Levähdyspaikalta hätäisesti katsottu lähin yöpaikka ei välttämättä ole lähellekkään se mitä haluttiin. Kiire pois tästäkin asiasta.




Näin siinä kävi. Heselissä parkissa, suuntana Hollanti.

Liitetiedostot

1728228897568.jpg
Eero Bruun 06.10.2024 20:59

Kivan näköinen parkki. Myös koirille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.