- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Finnlines ja korona
Finnlines ja korona
Terve
Voiko joku jelpata miten edetä ongelmassamme eli olimme varanneet matkan Finnlinesilla Saksaan vuosi sitten. Korona esti kuitenkin matkan toteutumisen, joten se siirtyi tällä haavaa tapahtuvaksi 2.4.2021.
Finnlinesillä halpismatkaamme ei voi sen ehtojen mukaan peruuttaa ja siirtääkin voi 6 kk:n sisällä kaksi kertaa, itkemällä saatiin kuitenkin siirrettyä vuoden sisällä kaksi kertaa ja toisella kerralla siis ajankohtaan 2.4.2021.
Nyt korona on eskaloitunut pahemmaksi mitä se on koskaan ollut, joten ei ole järkeä lähteä reissuun edes nyt huhtikuussa.
Tilanne on vielä muuttunut aiemmasta niin, että negatiiviset testit tulee esittää mennen tullen, lisäksi Saksaan mentäessä joutuu suoraan 10 vrk:n karanteeniin 25.000 euron sakon uhalla. Matkaltamme on pudonnut näin pohja kokonaan pois.
Mutta, mutta miten saan matkastani rahat takaisin, rahojen palautuksen sijaan käy myös lahjakortti tai matkamme siirto tulevaisuuteen?
Neuvoistanne etukäteen kiittäen ja tästähän muuten Caravan-lehti voisi tehdä lukijoita varoittavan jutun vastaisen varaan.
Markku laittoi juuri äsken hyvän linkin tuonne 'Matkailu korona-aikaan' osioon. Kurkkaa sinne, siellä on tämä teksti:
'Komissio julkaisi 19.3.2020 tiedotteen covid-19-pandemian vaikutuksista matkapakettidirektiiviin.
EU:n sääntöjen mukaan matkustajilla on valintansa mukaan oikeus saada peruutetuista matkalipuista (lento-, juna-, linja-auto- ja laivalipuista) korvaus joko vouchereina (matkaseteleinä tai -kuponkeina) tai käteisenä. Tämä oikeus pysyi muuttumattomana komission 13.5.2020 antamassa suosituksessa, mutta vouchereista pyrittiin tekemään kätevämpi ja houkuttelevampi vaihtoehto haettaessa korvausta pandemian vuoksi peruuntuneista matkoista, jotka ovat aiheuttaneet vakavia talousvaikeuksia myös matkanjärjestäjille.''
@timppa
OK kiitti
Finnlines kehotti olemaan heihin uudelleen yhteydessä viikkoa ennen matkaa, katsotaan mihin tällä kertaa päätyvät, palaan asiaan,
Äkkiseltään olisi helpoin kaikille jos voisikin saada lahjakortin, jonka voisi sitten käyttää myöhemmin. Mut Finnlines on kohtuullisen jäykkä ja he tietysti vetovat siihen, että laiva kulkee normisti edelleen. Toisaalta onhan firma jo saanut maksun, joten ei luulisi lahjakorttikuvion luomisen olevan mahdotonta.
Tosin huhtikuussa Saksa saattaa olla jo avannut, ainakin pääosin, yhteiskuntansa, sillä jos koronan kehitys jatkuu näin, niin silloin on osassa Eurooppaa jo paljon vähemmän tautia kuin nyt....
Enpä usko, että toukokuussa kannattaa vielä matkailla muualla kuin jokainen kotimaisemissa. Täällä Saksassa on sanottu, että pääsiäinen ei ole vielä matkailun aikaa, ei edes päiväretkien.
Eilisestä pitkästä johtajien nettipalaverista ei ole oikein kukaan täällä mielisään. Mekin television äärellä odoteltiin vielä yöllä puoli kaksitoista suoraa infolähetystä, mutta väsyttiin ja se oli sitten tullut vasta paljon myöhemmin. Merkel antoi periksi, ettei 7päivän ilmaantuvuutta odoteta laskevan alle 35. Nyt ratkaisevat luvut ovat 50 ja 100. Jotakin voidaan avata, mutta kun nousee kolme päivää yli 100 seitsemän päivän luku, niin taas suljetaan. Joka paikassa aletaan vielä enemmän tekemään pikatestejä, jokainen täällä asuva saa yhden ilmaisen testin viikossa.
On luonnollista, että yrittäjät ovat harmissaan. Onhan vuoden aikana seitsemän kuukautta lähes kaikki ollut kiinni. Eilen illan päätöksistä on myös huolissaan tehohoitoliitto. Heidän mielestä päätökset eivät olleet hyviä eilen, vaan tartunnat tulee lisääntymään. Täällä on yli 9000 tehohoitopaikkaa, joista alku vuonna oli pahimmillaan kuusi tuhatta koronapotilailla, tällä hetkellä noin 2800.
Mikä on myös huono asia, niin liikkuvuus on lisääntynyt lämpimässä kevätsäässä melkein normaali ajan tasolle helmikuun lopussa. On vain 4%vähemmän kuin normaalina aikana. Tuon myös näkyi aivan täällä kotikylässä viime viikonloppuna, kun vesistön äärellä oli ihmisiä tungokseen asti. Metsään piti karkuun mennä. Miten on sitten kaupungeissa ja jos tänne vielä Suomestakin karavaanarit ryntää. ;)
Kannattaa miettiä sitä, että olaanko siellä Suomessa tämmöisenä aikana mielisään jos sinne ryntää ulkomaalaisia lomalaisia.
Täällä Saksassa on tartunnat nousseet vähän viimeisen viikon aikana, samoin esim. Hollannissa, Puolassa, Italiassa, Ranskassa jossa taas jossain kaupungissa olaan ihan sisällä vain,..
©Soleil
Solei ei kyllä petä mielipiteissään ja hyvä niin... tosin jos olisimme kuuliaisesti uskoneet sinun kirjoituksia, niin olisi jäänyt kokematta upea Saksan reissu syyskuussa 2020, jopa tavattiin Moselin rannalla Algäun ihmisiä ja olivat varsin tyytyväisiä kun me oltiin reissussa heidän "kylässään" valmistetulla as.autolla.
Ja kyllä minua nolotti Latviassa heinäkuussa 2020 vastata saksalaiselle lapsiperheelle, että ikävä kyllä nyt he eivät pääse matkustamaan Suomeen...
No en tosiaan ole ajatellut, että mielipiteitä pitäisi kenenkään kuunnella tai noudattaa, vaikka ovathan ne tähän tilanteeseen sopia ja totuudenmukaisia mielipiteitä. Sitä katselee tätä menoa aivan eri näkökulmasta, kun ympärillä on kymmeniä miljoonia ihmisiä, kuin mitä aikanaan Suomesta käsin.
Lähes jokainenhan nyt ymmärtää, ettei nyt vaan ole oikeasti lomailun aika.
Haluaisin, että jokainen kokisi suurta matkailun iloa ja kokisi vaikkapa Saksan positiivisella tavalla. Haluaisin omalla positiivisella tavallani esitellä kaikki mahtavat ja kauniit paikat täältä etelä-Saksasta jokaiselle suomalaiselle, niin karavaanarillekin, kun täällä asuen näen ja kone vielä positiivisemmin nämä paikat, kukkulat ja vuoret nyt kuin aikoinaan täällä lomaillessa.
Olen blogia pitänyt lähes kymmenen vuotta osittain siksi ja laittanut sinne omille silmille kauniita kuvia, että tuttavat edes Suomessa tulisi katsomaan ja kokemaan tätä etelä-Saksaa. Suomessa asuin reilu 40v, mutta aivan oikeasti saksalainen kotikyläni on rakkain paikka maailmassa. Olen ihastunut ja innoissaan vielä 10v asumisen jälkeen tähän kaikkeen. Minut on Suomesta päin mollattu, niin kuin on saksalaisetkin vanhojen juttujen takia, kun olen vaan kertonut aidosti tästä kaikesta mukavasta, sanottu jopa Suomen petturiksi ja halutaan suuni tukkia. Sitä ihmettelen miksi, mutta näin moni muukin ulkomailla asuva suomalainen kokee.
Tässä Saksan 113 kuvatarinassa on pala taivastani,
https://www.youtube.com/playlist?list=PLqWaC_SVrbR5ODKBNmBgF6BewCPYISyBD
©Soleil
https://soleilblogi.blogspot.com/
https://soleilinretket.blogspot.com/
Ps. Saksan suunnitelma hiljalleen avata paikkoja on monimutkainen juttu, mutta nehän jo tiedetään siellä Suomessa. Esim. jos 7 päivän tartunta luku on 50-100 niin joutuu ajan varamaan kauppaan, ei ruokakauppaan.
Keskustelun avaajan Raimo Niippan tarina on niin monelle caravaanarille tuuttu, että ihmettelenpä kun ei järjestömme ole julkaissut lehdessämme ohjeistusta peruuntuneista matkoista. Järjestöllämme on vuosittaiset
yhteydet laivayhtiöihin, joten SfC voi ottaa selvää peruuntuneiden matkojen hyvityskäytänteistä , kun viimevuonna vuodeksi eteenpäin lykkäytyneet ovat taas katkolla. Tuntuu hassulta , että joku joutuu 'itkemään' , toinen kiroamaan laivayhtiöömme päin.
teukka 8674
Tervehdys
Nyt saatiin Finnlinesiltä vastaus ja onneksi lähtöä voi siirtää ja nyt siis jo kolmannen kerran aina 20.12.2021 asti. Tuntuu vaan kummalta, kun eivät taivu uuden ilmoituksen varaiseen siirtoon, sillä koronan uudet mutaatiot voivat valitettavasti muodostaa myös loppuvuonna esteen ulkomaan reissaamiseen.
Tästä huolimatta Hyvää Pääsiäistä kaikille toivotellen,
77675
Näistä SFC:n tekemistä sopimuksista on ennenkin kirjoitettu. Vaikuttaa siltä ettei SFC "osta" jäsenkunnan ostovoimalla palveluja tai tuotteita ja sen vuoksi nämä jäsenistölle tarjotaan tarpeelliset tuotteet/palvelut SFC:lle hintaan joka ei ole kilpailukykyinen.
Esim. Suomi-Saksa-Suomi -linjalla on vaihtoehtoja joita voi markkinoida (vaikka ovatkin vaivalloisempia), silloin kun tuntuu ettei etua jäsenistömme ostovoimasta ole.
Ei se Finnlines ole vielä monopolissa kuten luulee olevansa. Heidän ainoa etunsa on vain suora linja.
Ei ostaminen/sopimusten välittäminen ole pelkkää tarjousten välittämistä. Se on myyjälle volyymiä ja tarjousten tinkimistä ja joskus kannattaa tarjous jättää huomiotta.
Äkkiä jäsenistö kertoo toisilleen paremman tavan.
Solei ei kyllä petä mielipiteissään ja hyvä niin... tosin jos olisimme kuuliaisesti uskoneet sinun kirjoituksia, niin olisi jäänyt kokematta upea Saksan reissu syyskuussa 2020, jopa tavattiin Moselin rannalla Algäun ihmisiä ja olivat varsin tyytyväisiä kun me oltiin reissussa heidän "kylässään" valmistetulla as.autolla.
Ja kyllä minua nolotti Latviassa heinäkuussa 2020 vastata saksalaiselle lapsiperheelle, että ikävä kyllä nyt he eivät pääse matkustamaan Suomeen...
Nämä matkustuskielteiset mielipide-ilmaisut pitää jättää omaan arvoonsa ja muistaa, että ne ovat vain yhden henkilön omia käsityksiä.
Matkustaminen omalla autolla ostoksille on yhtä vaarallista kuin meno lautalla Travemündeen ...
Onhan Finnlines tehnyt sen minkä voi, eikä ainakaan SFC voi tässä auttaa.
Miten helpoksi tai vaikeaksi nämä rajoitusasiat saadaan, on sitten se iso kysymys.
Lainaus: " Saksan suunnitelma hiljalleen avata paikkoja on monimutkainen juttu, mutta nehän jo tiedetään siellä Suomessa. Esim. jos 7 päivän tartunta luku on 50-100 niin joutuu ajan varamaan kauppaan, ei ruokakauppaan."
Toisin kuin esim. Portugalissa, ollaan nyt ihmettelemässä Suomen hallituksen saamattomuutta ja takertelua monimutkaisissa lakikysymyksissä. Portugal toteutti nopeasti hyvin täsmälliset aikataulut rajoitteiden kestosta ja purkamisesta. Siellä on tehty ja toteutettu nämä asiat sujuvasti ja nopeasti. Pian sinne taas pääsee ilman karanteenia perille. Samaa toteutti Espanja ja salli Mallorcan matkat.
Tottakai paikkoja pitää avata mahdollisimman pian, sillä matkailu on tärkeä asia niin monille, siitä leipänsä saaville ja meille palveluiden käyttäjille.
Näistä SFC:n tekemistä sopimuksista on ennenkin kirjoitettu. Vaikuttaa siltä ettei SFC "osta" jäsenkunnan ostovoimalla palveluja tai tuotteita ja sen vuoksi nämä jäsenistölle tarjotaan tarpeelliset tuotteet/palvelut SFC:lle hintaan joka ei ole kilpailukykyinen.
Esim. Suomi-Saksa-Suomi -linjalla on vaihtoehtoja joita voi markkinoida (vaikka ovatkin vaivalloisempia), silloin kun tuntuu ettei etua jäsenistömme ostovoimasta ole.
Ei se Finnlines ole vielä monopolissa kuten luulee olevansa. Heidän ainoa etunsa on vain suora linja.
Ei ostaminen/sopimusten välittäminen ole pelkkää tarjousten välittämistä. Se on myyjälle volyymiä ja tarjousten tinkimistä ja joskus kannattaa tarjous jättää huomiotta.
Äkkiä jäsenistö kertoo toisilleen paremman tavan.
En saanut vuosi sitten 1.4, peruuntuneesta matkastani mitään vastaantuloa FinnLinesitä, lippu oli hankittu 'liian aikaisin' erikoisehdoilla ja maksettu etukäteen. Joten minun matkani loppuvat tällä laivalla NYT .
Kertokaa vaihtoehtoiset reitit Eurooppaan. Via Baltic ajamalla on tuttu.
teukka 8674
En ole koskaan ymmärtänyt miksi laivalippu pitää ostaa kuukausia etukäteen. Me ollaan aina ostettu lippu 0 - 2 päivää ennen matkaa, samat alennukset tulleet. Näin ei ole koskaan kiiretta laivaan eikä peruutusten kanssa ongelmia.
Mutta superalennetut rutulähdöt piti varata aika paljon etukäteen. Ne olivat niin edullisia ettei missään nimessä kannattanut muualta ajaa. Sen alennuksen johdosta minäkin jouduin 2016, 2017 ja 2018 sinne tylsään laivaan virumaan ja tylsistymään.
Syksyllä 2019 kyllästyimme ja palasimme ajomatkaan.
Jos edulliset Muugan paatit jatkavat en kyllä siihen Traven laivaan mene. Aika paljon on tullut baltikaa ajettua kun Unkarin suuntaan keväisin mennään tietenkin aina sieltä, Varsovaan asti sitten ajellaan samaa useaan kertaan vuodessa.
Portugaliin mennessä tulee Tallinasta 600- 700 km. lisämatkaa Ruotsiin verraten ja Traveen verraten n. 1400km. Mutta matkailua on jokainen kilometri kunhan ei kiireellä ajamista pilaa.
@timppa
Ei Finnlines niitä rutu-matkoja tappiolla myy. Käyttää hyväkseen jäsenistön ostovoimaa jota liitto ei tee.
Mitä tuo "superalennettu" hinta oli eroissa? Itse olen ostanut matkan alle 8 metriä pitkälle n 400 euron hintaan. Kyllä Finnlines on minusta mukavin tapa matkata Eurooppaan. Ruotsin läpiajo on kyllä tylsää sekä Baltian kautta on turhan pitkä veto, jos on Etelään menossa.
Työssäkäyvälle käy hyvin yksi rento laivapäivä...
Kiitos hienoista kommenteista, yhdessäkään ei haukuttu minua 'pystyyn' saatikka koronatilanteeseen syylliseksi.
Minä en enää aio anella itkien tai kiroten tuolta laivayhtiöltä mitään peruuntuneen, maksetun matkan korvaamiseksi.
Voisiko joku laittaa vihjeet muihin reittivalintoihin, kun en ole täällä kanavalla paljoa lueskellut. Siis via Balttica ja
tuo Finnlines on ollut vain käytössämme.
teukka 8674
Edullisin oli 2017 jotain 320€, vuonna 2018 taisi olla 350€ Ne ovat voimassa vasta syyspuolella.
Eläkeläisen on aina eri asia, pienintäkään kiirettä ei ole jos ollaan menossa 2-3 kuukaudeksi aikaa tappamaan. Ruotsissakin on hienoja paikkoja kunhan malttaa katsella.
@timppa
Kiitos hienoista kommenteista, yhdessäkään ei haukuttu minua 'pystyyn' saatikka koronatilanteeseen syylliseksi.
Minä en enää aio anella itkien tai kiroten tuolta laivayhtiöltä mitään peruuntuneen, maksetun matkan korvaamiseksi.
Voisiko joku laittaa vihjeet muihin reittivalintoihin, kun en ole täällä kanavalla paljoa lueskellut. Siis via Balttica ja
tuo Finnlines on ollut vain käytössämme.
teukka 8674
Saksalaiset, joiden kanssa juttelimme Kuhmossa elokuussa 2019, kertoivat tulleensa Saksasta Ruotsiin, kai Trelleborgin, lippu oli maksanut 100€ ( auto ja 2 matkustajaa)
https://www.directferries.com/ferries_from_sweden_to_germany.htm
Katselin hintoja meidän 7,4 metriselle autolle;
https://ssl.directferries.com/ferry/secure/booking_redirect_df.aspx?stdc=DF10COM&grid=0&rfid=158&psgr=2&curr=9&retn=false&rfidr=0&outd=2021-04-07&outt=9&retd=2021-04-10&rett=17&_ga=2.64811631.137223849.1617715556-895898699.1617715556
Finnlinesin päivälaiva Trave- Malmö on ollut karvan alle satasen. Ruotsista Tanskaan, oikein mantereelle Grenå-Varberg on myös alle satasen. Sitten on kiva Frederikshavnista Göteborgiin alle satasen.
Trelleborgista Sassnitziin on alle satkun mutta ei aja nyt korona-aikaan. Kannattaa kokeilla, Rügenin saari on hieno paikka.
Hanko- Paldiski ja Vuosaari- Muuga taitavat olla edullisimmat Tallinnaan.
@timppa
Se oli aikaa kun Finnjetillä ei ollut vara matkustaa ja Baltaian kautta olisi ollut turhan vaikeaa, siis viime vuosituhannella.
Piti tutkia mitan Ruotsista pääsi edullisimmin eteenpäin.
Silloin ei ollut nettiä ja nyt jälkeenpäin hieman jopa ihmetyttää, kuinka löytyi edullisin reitti ja sai liput varattua.
Älä muuta sano! En muista miten Sassnitzin laivaan päästiin mutta monta kertaa siellä kuitenkin oltiin. Ja Ruotsia ei päivässä ajettu, kaikki kylät mentiin keskeltä läpi.
@timppa
Tilasimme 90-luvulla esiteitä matkatoimistoista ja eri maiden suurlähetystöistä yms. Tuttaviltakaan ei apuja tullut, kun kukaan ei reissannut. Kaikki piti meitä vaan hulluna, kun haaveilimme ja teimme reissuja. :)
Henkilöautolla on pari kertaa kuljettu väli Nynäshamns-Gdańsk.
©Soleil
80 ja 90-luvulla oli Helsingissä eri mailla omia matkatoimistoja joilta sai esitteitä, kuten Puolan Orbis.
Unkarin toimistosta ostettiin dieselkuponkeja jne.
Kuinka laivatilaukset esim. Ruotsista ja Tanskaan tai Saksaan tehtiin, en muista.
Kielitaito ei ainakaan riittänyt soittamiseen, olisiko matkatoimistot hoitaneet homman, en muista
Kummallista tuo ettei muista, pitihän sen olla aika jännää. Olisiko ollut jotain avoimia lippuja koska muistan kerran kun Helsingörissä oli aika riitely, väittivät ettei mun paperini ollut lippu ollenkaan.
Siinähän kielitaito vertyi kummasti kun oli pakko. Kieliä ei paljoa ollut tarvinnut siihen aikaan puhua, sitä arasteli aika paljon vaikka olin yli kolmenkymmenen noihin aikoihin
Lopulta heltyivät ja päästiin paattiin, en tiedä oliko mulla lippu mutta maksanut olin kuitenkin, en muista minne. Tämä oli n. 1988.
@timppa
Kyllä laivamatkat soittamalla varattiin ja joskus vain sitten mentiin satamaan vuoroa odottamaan. Muistan joskus henkilöautolla liikkuessa täällä etelä Euroopassa 90-luvulla, että monesti ei ensimmäiselle leirintäalueelle päästy, oli täynnä tai joku kortti puuttui. Muistelen, että liityttiin autoliitoon ja sieltä saimme jonkun leirintäkortin. Kerran menimme vahingossa Unkarissa nudistileirintäalueelle, mutta onneksi asia selvisi ennen kuin sisään kirjauduttiin lasten kanssa. ;) Henkilöautomatkojen jälkeen vuodesta 2000 on matkailuautolla matkailla ollut vähän eri asia.
Kyllä tiedon saanti on muuttunut. Itse olen reilu viisikymppinen, mutta entäs teillä jotka olette 20-30 vuotta vanhempia, niin olette nähneet ja kokeneet paljon suuremman muutoksen näissäkin matkailu ja karavaanari asioissa. Rahojen kanssa oli myös ennen oma show. Mahtavia muistoja on antanut nuokin kokemukset ja vuodet.
©Soleil
Rahoja varten hommattiin rekkamiesten lompakko jossa on useita osioita eri valuutoille.
Shellin luottokortti piti hankkia koska Saksassa monessakaan paikassa ei käynyt Visa, Mastercard olisi toiminut jossakin, mutta omasta pankista ei sitä saanut.
Ennen tankkausta piti käydä huoltoaseman ovelta katsomassa kelpaako kortti.
Tšekkoslovakian ja Unkarin rajalla meni kolme tuntia, vaikka muita ei ollut kuin me.
Ja kaikkea muutakin mielenkiintoista tapahtui
Varsinkin ns. itäblokin maissa.
Näin siis 80-luvulla.
Helmikuun alussa 1979 menin rekan kyydissä Finjettiin ja siitä alkoi 3kk liftireissu eteläistä Eurooppaa myöden.
Ei ollut ongelmia sen enempi lippujen kun minkään flunssan suhteen.
Vanhin poika on seurannut jälkiä, tosin hän on enempi lentänyt alkumatkan, minne on halvan äkkilähdön vain saanut.
1990 finnjetin jonossa kotiin tulossa ja oisko 1991 silesialla gdanskiin menossa
https://karavaanari.org/gallery/35_10_03_12_4_58_49.jpeg
https://karavaanari.org/gallery/35_10_03_12_5_01_22.jpeg
Mihin asti on voimassa Finnlinesin vaatimus PCR-testistä. Paluu Travesta 29.4. klo 03:00 lähdöllä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.