- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- F1 Unkari 2017
F1 Unkari 2017
Hei
Onko Asuntoautolle vinkkejä matkalle F1 kisoihin unkariin.
Tarkoitus mennä lautalla Saksaan suoraan ja tulla Via Baltikaa takaisin
Auto on C-kortti peli.
Jonkin verran kokemusta euroopaan reissuista mutta aina h-autolla
Unkarin tiemaksun maksaisin etukäteen netissä koska silloin ei tarvitse matkalla tehdä yhtään mitään:
https://www.tolltickets.com/country/hungary/vignette.aspx?lang=en-GB#articles
Kotimatkalla Puolassa tämä yli 3500 kg:n autoille:
https://www.viatoll.pl/en/trucks/viatoll-system/viabox
Rajalta saa ja pois mennessä voi palauttaa
Slovakian matka on lyhyt ja suora paana joten sinne en maksaisi mitään.
Niin ja Itävallassa Go-poksi, siitä kertokoon he jotka ovat sellaisen hankkineet.
@timppa
Mitä enemmän saat porukkaa autoosi, sen halvemmaksi käy.
Hki trave maksaa hunajaa tuohon aikaan, joten itse ajaisin suoraan Via Balticaa.
Jos matka on lyöty lukkoon, kannattaa liput ostaa jo nyt. Säästö on huomattava, ja sillä säästöllä saa paremmat paikat. Ero on iso.
Perille kannattaa ajautua viimeistään keskiviikkona ap, niin saa autollekin hyvän paikan.
Kaikinpuolin kiva kohde, pari kertaa olen käynyt.
Budapestissakin ehtii hyvin piipahtaa, ja siellä ainakin Gellertin kylpylässä.
Totta tuo mitä Jukka sanoo laivasta. Matkakilometreissä Trave- Buda ja Tallinna- Buda on eroa vain 460 km.
Tallinnasta:
https://goo.gl/maps/mRmyUZEkZCG2
Travesta:
https://goo.gl/maps/53urLFKS2EM2
Jos ajaa mapsin reittiä se meeneekin Tsekin kautta ja tietenkin siellä on oma Premid Box yli 3500kg:n autoille.
https://www.tolltickets.com/country/czech/vignette.aspx?lang=en-GB
http://www.mytocz.eu/en/new-customer/distribution-points/index.html
Tälläistä se on matkailu.
@timppa
Tämäpä hyvä (tie maksut yli 3500kg autoille) info pläjäys, kiitos kaikille. Mitähän maksaa Puolan läpi ajo ja onko eroa ajeleeko isoa tietä vain kurvaileeko vähän pienempiä teitä joilta kyllä näkee enempi mielenkiintoisia paikkoja, päivä, kaks tai viikko enempi matkalla, onko sillä väliä, Joulu on kuitennii 24.12 meillä kaikilla.
Taidan siirtyä itämeren kyntämisestä hevosen etsimiseen balteista, samaa talon työtähän net molemmat on, sanoo sananlasku.
Heikki
Toki lautallakin voi mennä.
Jos taas menet lautalla Tallinnaan ja siitä ViaBaltikaa Suwalkiin josta Bialystok- Lublin - Rzeszow - Kosice -Mickolc josta edelleen Budapestiinä. Eipä tällä reitillä pussi juuri tiemaksuista kevene.
Mickolc´ssa aivan päätien varrella on suuria marketteja joissa voi tankata auton ruoalla ja juomallla ennen kisapaikalle ajoa.
Hungaroring on ennen Budapestiä ja on vähän ruuhkainen paikka jo menon jättää viime tippaan.
http://www.viatoll.pl/en/home
https://www.tolltickets.com/country/slovenia/vignette.aspx?lang=en-GB#articles
http://www.ndsas.sk/index/index.php
http://www.toll-charge.hu/
https://www.hungaroinfo.com/formel1/index_fi.htm
Puolassa on kaksi tiemaksujärjestelmää, yksityisten ylläpitämillä teillä ja valtion teillä. ViaBox on valtion sydeemi yli 3500 kg:n autoille, tämä ei liity moottoriteihin millään tavalla vaan boxi piipittää siellä täällä. Unkariin itäpuolta mennessä ainakin Rzeszówissa, maksut ei ole suuria mutta boxin hankkimisen vaiva on edessä. Boxi ei vapauta maksuista yksityisten rahoittamien moottoriteiden maksukopeilla.
@timppa
Tuolla reitillä Puolan teiden osuus on n. 660 km
Kun tiemaksu yli 3,5 tonnin autolla jossa on 4-ryhmän moottori tekee keskimäärin n. 0,25 PLN/km eli 5,7 sent/km niin siitä voi laskea paljonko maksu on silloin jos koko väli olisi maksullista tietä.
Valtasosa reitin teistä on National road -teitä mutta kyllä siellä pieniä pätkiä on S-luokan teitäkin joukossa.
Miten ne noita autojen painoja kontrolloivat?
Noo, Puolassa uhataan euron 900 euron rangaistusmaksulla. Onhan noita vaununvetäjät makselleet.
@timppa
Epailen en tieda Etta riemaksut perustuu rekisteriotteen kokonaispainolle. Tama yhdistelmilla samoin. Ei tiemaksun keraaja valita ylipainoista painot kuuluu poliisille.
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ajoneuvon tai yhdistelmän suurin sallittu paino ratkaisee.
Eli matkailuajoneuvoilla jako on yksinkertainen < ja > 3,5 tonnia ja sehän näkyy rekisteriotteesta/otteista.
Kertokaapa vielä,
a. millä teillä on yksityinen tie maksu, löytyykö joku kartta tms. Onko siellä M1 matkailuauton paino 4,6t taksa sama kuin rekalla. mikä on km hinta päästö luokkaa ei ole, ts vanha vm2003 moottori ?
b. onko kaikilla muilla teillä aina viatoll (palikka lasilla) tie maksu ja mikähän se on taas km kohti vanhalla MB matkailuautolla paripyörät, paino 4,6t.
Reittini vois olla Liettuasta E67 pohjoisesta ja E40 tai E30 länteen Saksaan semmonen 800 km Puolaa.
Voi että tunnen olevani tyhmä ko nuo viatoll sivut ei minun kielipäällä selvennä asiaa.
Heikki
Tuo alin painoraja on 3,5 t - 12 t ja siihen taksaan sopii.
Toinen määrite on tuo päästöluokka ja kolmas tekijä on kuljettu matka.
Tassä koneelline käännös tuota viatoll yli 3,5 t sivuista
http://www.microsofttranslator.com/BV.aspx?ref=IE8Activity&a=http%3A%2F%2Fwww.viatoll.pl%2Fen%2Ftrucks%2Fnews
Tääs kartta noista tullisektioista
http://213.25.68.37/TollOverviewMap/default.aspx?lang=en
Tässä laskin jolla tietulleja voi laskea
http://213.25.68.37/tc/?lang=en
Tässä nuo tullimaksut eri paino ja päästöluokkia koskien. Yksi Puolan zloty (PLN) = 0,228 euroa.
http://www.viatoll.pl/en/trucks/payments-and-toll-rates/toll-rates
Eikö sen painon ja päästöjen ym. toteaminen vaadi poliisin haaviin joutumista?
Onko noissa itämaissa jo automaatteja, vaiko joka kopilla joku duunari?
Ranskassa ainakaan ei automaateilla tullut kuin kakkosryhmää koko matkan, espanjan puolella oli yhdellä maksupaikalla tyttö joka vilkaisi ulos ja nykäisi kategoriaksi ensin 4, sitten 5.
Heikille! tässä kartassa siniset tiet ovat yksityisten motareita ja niissä maksetaan manuaalisesti maksukopille oli boxi tai ei. Maksuun vaikuttaa muistaakseni ainakin pyörien määrä. Lisäksi boxi piipittää näilläkin teillä.
http://213.25.68.37/TollOverviewMap/default.aspx?lang=en&AspxAutoDetectCookieSupport=1
Hyttilän Esko tietäisi tarkkaan tämän homman kun on boxilla vuosikaudet siellä ajellut.
Uusi motari Varovasta länteen on ollut maksuton toistaiseksi
https://goo.gl/maps/6JUuyaShGdU2
Kaitsu! Puolassa on jotain valvontaryhmiä jotka eivät ole poliiseja mutta saattavat ohjata tien sivuun ja katsoa paperit. Kopeilla maksetaan duunarille. Taidat olla vaihtanut autoa, onko uusi auto yli 3500kg.
@timppa
Puolassa on sekä elektroninen viaBox että joitain pätkiä manuaaliperinnässä.
Yli 3,5 tonnin kokonaismassalla on aina tuo elektroninen viaBox, mutta sitä voi käyttää myös alle 3,5 tonnin ajoneuvoissa.
Tuosta valvonnasta tiedä, mutta pirullista siinä on se jos antaa väärät rek-otteesta poikkevat tiedot, kuittaa ne omalla nimikirjoituksellaan viaBox järjestelmään rekisteröitymisen yhteydessä ja jää kiinni.
Neljä kertaa ollaan nyt ajettu Puolan läpi. Sekä Frankfur an der Oderin, että Wroclawin - Görlitzin kautta.
Meillä oli pahin peikko juuri tuo sakko , silloin taisi olla uhkana 600 euroa, 2-3 vuotta sitten.
Sittemmin ajeltiin aina viatoll portin kautta, eikä maksanut mitään. Boksi piippaili silloin tällöin, milloin missäkin, vaan emme sitten siihen juuri kiinnittäneet huomiota. Pikkusen kornahtavaa oli sen boksin osto. Kolmisenkymppiä taisi maksaa bokseineen ja siihen ladattuine maksuineen. Mutta se pikkuharmi oli byrokratia.
Myyntikoppi löytyi aika huonosti merkattuna, mutta olin siellä puoli tuntia ennen avajaisia 08.00 ja yksi kerrrallaan meidät jonottajat laskettiin sisään, muuta sitten odottelivat vuoroaan.
Putiikissa oli 5 naisihmistä, jotka kaikki puhuivat puolaa sujuvasti.
Salkusta kaikki mahdolliset dokumentit, ja sitten alettiin töihin. Aikansa kun pengottiin, niin kaikki löytyi, joten papereita vaan allekirjoittamaan. Niitä mäiskittiin 24 kpl allekirjoitettavaksi, ja lopuksi pitkät pulinat puolankielellä. Luottokortti kelpasi, ja poistuin liki puolen tunnin duunin jälkeen boksi mukana.
Senkoommin ei ole tarvinnut muuta kuin ajaa tuon viatoll portin läpi, ja aina on puomi noussut.
Väleen on tullut paikkoja, joissa ei ole viatoll porttia, mutta aina ystävällisesti ovat korttini hyväksyneet. Minulla ei ole hajuakaan mitä eri tiemaksut ovat, vaan väliäkös tuolla, sillä motarimaksut ovat todella halpoja.
Boksista en luovu ihan äkkiä, sillä olen kuullut, että jos sinne ladattu raha loppuu, niin sitten kiinniottopartio ohjaa lähimpään viatoll ostopaikkaan, kertoen tyhjentävästi missä sellainen on - puolan kielellä. Ei muuta kuin rajalla ostaa itse boksin, niin putoaa se 600-900 euron peikko niskasta.
Gute Reise.
Hei
Kiitos kattavasta tietopaketista
Luulen että via baltica kutsuu koska tosiaan lautalla pussi kevenee melkoisesti koska maksajia on tasan yksi :)
Onko siellä perillä leirintä aluetta jota voisi suositella lapsiperheelle ja joka olisi vielä näppärän lähellä kisa paikkaa
Mitä ne liput makselee noihin kisoihin? Ite käynyt vaan tuolla Jereksessä talvipörinöissä ja sinne pääsi kympillä per päivä.
Kiitos Teille
Olisi kyllä nimenomaan matkailijoille yksinkertaisempaa viikko taksa, X € viikko tarra lasiin, toivottavasti SUOMI huomioi tulevaisuudessa turisti liikenteen ja tekee yksinkertaisen ja helpon lisäksi valtiolle halvan lappu lasiin järjestelmän - sekavaa Puolassa.
Mutta noilla mennään ja äkkiä testattuna 800 km vero 25 - 60 e, tarkistus laskenta enemmällä ajalla (heti sen jälkeen ko on lumet tiputeltu katoilta, ny katon puhdistus ja loppu talven saa olla huoletta lumista katoilta).
Levi lunta 64 cm -7`viikon loppuna mitä hienoin keli kelkkailla, tulet tervas kantoon, nokipannu tulille ja makkara tikkuun, koitan kestää.
Matkailu avartaa, joskus jopa pörssiä.
Heikki
Mitä ne liput makselee noihin kisoihin? Ite käynyt vaan tuolla Jereksessä talvipörinöissä ja sinne pääsi kympillä per päivä.
En nyt löytänyt Timpalta mitään tietoa lippujen hinnoista, itse kyllä linkitin parikin sivustoa.
Sen 2 kertaa siellä käyneenä suosittelen itäpuolen rinnekatsomoa, ja paljon aurinkovoidetta, sillä se rata on kuin kattilan pohja yleensä, tuuleton ja usein paljon yli +30 C.
Edelleen suisittelen koko viikonlopun pakettia, sillä se ei ole ainoastaan halpa, eläkeläisiltä paljon alle 100 euroa.
Yleensä lippuja saa huomattavan edullisesti lauantaiaamuna, liki mihin katsomoon tahansa. Syy on formuloiden suosion hiipumisessa ja lippujen kalleudesssa.
Vaan vkl kokopaketti seisomokatsomoissa suo mahdollisuuden tutustua rataan ja mieluiseen katsomopaikkaan koko perjantaina. Siis käppäillä ympäri koko rata ja katsoa kaikista katsomoista.
Kun se hyvältä tuntuva paikka sitten perjantain aikana löytyy, niin ei monta kymppiä mene hukkaan huonossa paikanvalinnassa, sillä ennen portteja on lukuisia lipunmyyjiä, jotka myyvät la-su kisoihin lippuja jopa alle virallisen hinnan. Näillä myyjillä on myös virallinen, kisaorganisaation mynötävä henkari ja lupa.
Tämä sen takia, että viime vuosina moni katsomo on jopa suljettu lippujen vähäisen kysynnän vuoksi.
Olin Barcelonassa v. 2006, kun Alonso oli mestari, ja silloin oli siellä kaikkien aikojen ennätysyleisö, 140.000 katsojaa.
Viime keväänä enää 80.000
Tänäkin vuonna olemme siellä, nyt jo vakipaikalla, joka maksaa n. 160 /lrv/vkl, katettu katsomo.
Kaikilla F1 radoilla on erittäin hyvin tilaa matkailuajoneuvoille, viikonlpun hinta n, 50 euroa. Formulakilpailut ovat monille vain puolet koko lustista. Voi sanoa, että as autopaikoilla on sitä itteään, formulakisojen tunnelmaa, jota tässä on mahdotonta kuvailla.
Tässä viralliset lipunhinnat 2017 Hungaroring
https://www.hungaroinfo.com/formel1/tickets_all_fi.htm
Kappas, Matti, hinnathan ovat laskenee huimasti.
Tuo B1 Bronze on hyvä paikka Sen lunastaisin oikopäätä,
kahdesti juuri tuolla olleena. Hyvä paikka.
Pakkohan se nyt on tsekata myös Monacon hinnat.
Eihän siinä ole kuin parin viikon väli, Barcelona -Monaco.
Näkis kerran suomalaisten kaksoivoiton kuningaskisassa ..
"Näkis kerran suomalaisten kaksoivoiton kuningaskisassa .."
Sitten me herätään paita märkänä ja käsi potassa ;)
Jos nyt kuitenkin muistelis Jerezin talvitestiä 2009. Olin siellä ja ihmettelin Ross Brawnin uuden auton vauhtia.
Kukaan ei siitä paljoa tiennyt, mutta kauden mittaan alkoi selvitä, että Buttonin johdolla ropisi kaksoisvoittoja aina talli- ja keskimestaruuteen asti.
Parempi vaan katsoa mikä talli osaa hyödyntää parhaiten uudet leveät renkaat.
Tuo selvinnee jo Barcelonan tulevissa talvitesteissä, ihan kuin 2009 Jerezissäkin.
Päteviä alan spekulaattoreita on siinä muutama satatuhatta päätä lärviä ennakkoon aukomassa. Kuskeista ei ole homma kiinni, sillä ainakin viidellä on jo näyttöjä mestaruuteen asti.
Autojen kehittelyn onnistuminen on niin monista kiinni, ettei viitti lähteä ennakoimaan mitään ennen ensimmäisiä testejä.
siis talli- ja kuskimestaruuteen, Brawn/Button 2009. Tais olla Massa kakkosena Brawnillaan lopuksi. Jos nyt oikein muistan.
Onhan tuo sääntöjen muuttelu aika perseestä. 3 litran koneet, +1500 hepoa, mekaaniset käsivaihteet, ylimääräiset räystäät pois, radiot pois, turha elektroniikka pois. Kummit vois ostaa kuka mistäkin. Silloin olisi kuskin hanskalla isompi merkitys kuin nyt.
Siinä mitään persiasta ole, kas Kai kun ajat muuttuvat. Mistäs senkin tiesi, kun rakentelin mäkiauton v. 1958 tiimin kanssa, sinne Mäkelän koulun rinteeseen, ja finaali suhattiin päivä ennen Eltsun ajoja moukaripörssin tunnetusti vaativalla radalla. Sijoituimme loistavasti muutaman parhaan joukkoon. Vaan meilläpä oli Raine Lampinen tallipäällikkönä. Se vissiin on Sinullekin tuttu nimi, Simon faija.
Keräsin nyt kuitenkin huvikseni joitakuita tilastotietoja :
Kuljettajien ennätykset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Ennätyksen nimi Ennätys Ennätyksen haltija Ennätyskilpailu(t)/Kaudet[1]
Pisin F1-ura (Ensimmäinen kilpailu - Viimeinen kilpailu) 21 vuotta Saksan lippu Michael Schumacher Belgian GP 1991 - Brasilian GP 2012[2][3]
Pisin yhtäjaksoinen F1-ura 18,5 vuotta Brasilian lippu Rubens Barrichello Etelä-Afrikan GP 1993 - Brasilian GP 2011[4]
Eniten GP-viikonloppuja[5] 326 Brasilian lippu Rubens Barrichello Brasilian GP 2011[4]
Eniten GP-startteja 322 Brasilian lippu Rubens Barrichello Brasilian GP 2011[4]
Eniten GP-startteja samassa tallissa 181 Saksan lippu Michael Schumacher[6] Brasilian GP 2006[3]
Eniten GP-startteja uransa ensimmäisessä tallissa 109 Saksan lippu Adrian Sutil Australian GP 2007 - Brasilian GP 2013[7][8]
Eniten GP-viikonloppuja, ilman voittoa[9] 214 Italian lippu Andrea de Cesaris Euroopan GP 1994[10]
Eniten GP-startteja, ilman voittoa 208 Italian lippu Andrea de Cesaris Euroopan GP 1994[10]
Eniten GP-startteja, ilman palkintosijaa 119 Italian lippu Pierluigi Martini Saksan GP 1995[11]
Eniten GP-startteja, ilman pisteitä 50 Italian lippu Luca Badoer Belgian GP 2009[12]
Eniten GP-startteja, ilman paalupaikkaa 165 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Martin Brundle Japanin GP 1996[13]
Eniten GP-startteja, ilman nopeinta kierrosta 160 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Johnny Herbert Malesian GP 2000[14]
Eniten GP-startteja eturivistä 116 Saksan lippu Michael Schumacher Kiinan GP 2012
Eniten GP-startteja eturivistä kauden aikana 18 Saksan lippu Sebastian Vettel Brasilian GP 2011[15]
Eniten ajettuja GP-kilometrejä 81.188[16] Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2012
Eniten ajettuja GP-kilometrejä yhden kauden aikana 5781 Suomen lippu Kimi Räikkönen Kausi 2012
Pisin jakso kahden GP-startin välillä 10 vuotta 32 päivää Alankomaiden lippu Jan Lammers Ranskan GP 1982 - Japanin GP 1992[17]
Vähiten kilpailuun startanneita kuljettajia 6 Saksan lippu Michael Schumacher
Brasilian lippu Rubens Barrichello
Portugalin lippu Tiago Monteiro
Intian lippu Narain Karthikeyan
Alankomaiden lippu Christijan Albers
Itävallan lippu Patrick Friesacher Yhdysvaltain GP 2005[18]
Vähiten kilpailuun startanneita talleja 3 Italian lippu Ferrari
Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Jordan
Italian lippu Minardi Yhdysvaltain GP 2005[18]
Eniten varikkokäyntejä kilpailun aikana 7 Ranskan lippu Alain Prost Euroopan GP 1993
Eniten varikkokäyntejä kilpailun voittaneella kuljettajalla kilpailun aikana 6 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Jenson Button Kanadan GP 2011[19]
Eniten johtokierroksia uralla 5094 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2012
Eniten peräkkäisiä kilpailuja, joissa vähintään yksi johtokierros 17 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Jackie Stewart Yhdysvaltain GP 1968 - Belgian GP 1970
Eniten peräkkäisiä kilpailuja ennen ensimmäistä johtokierrosta 91 Saksan lippu Nick Heidfeld /
Saksan lippu Adrian Sutil Euroopan GP 2005
Australian GP 2013
Eniten peräkkäisiä johtokierroksia 304 Italian lippu Alberto Ascari Belgian GP 1952 - Hollannin GP 1952
Eniten johtokierroksia ilman voittoa 183 Uuden-Seelannin lippu Chris Amon Ranskan GP 1972
Paras johtokierrosprosentti kauden aikana 71,47 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Jim Clark Kaudella 1963
Eniten kaudella johdettuja kilpailukierroksia 739 Saksan lippu Sebastian Vettel Brasilian GP 2011
Eniten pisteitä 2247 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton Abu Dhabin GP 2016[20]
Eniten pisteitä (vanha pisteenlaskujärjestelmä) 1369 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2006
Eniten pisteitä (nykyinen pisteenlaskujärjestelmä) 2247 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton Abu Dhabin GP 2016[20]
Eniten pisteille ajettuja kilpailuja 220 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2012
Eniten kausia joilla vähintään 1 pistesija 19 Saksan lippu Michael Schumacher 1991-2006, 2010-2012
Eniten peräkkäisiä kausia joilla vähintään 1 pistesija 16 Saksan lippu Michael Schumacher 1991-2006
Eniten pisteitä kauden aikana (vanha pisteenlaskujärjestelmä) 148 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2004[3]
Eniten pisteitä kauden aikana (nykyinen pisteenlaskujärjestelmä) 397[21] Saksan lippu Sebastian Vettel Brasilian GP 2013[22]
Eniten pisteitä per kilpailu (vanha pisteenlaskujärjestelmä) 5,48 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2006
Eniten pisteitä per kilpailu (nykyinen pisteenlaskujärjestelmä) 10,98 Saksan lippu Sebastian Vettel Kanadan GP 2013
Eniten pisteitä tulokaskauden aikana 109 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton Brasilian GP 2007[20]
Eniten pisteitä ilman voittoa 411 Suomen lippu Valtteri Bottas Meksikon GP 2016[23]
Eniten pisteitä ilman mestaruutta 1124 Brasilian lippu Felipe Massa Abu Dhabin GP 2015[24]
Suurimmalta takamatkalta nouseminen mestaruuteen (vanha pisteenlaskujärjestelmä) 26 Suomen lippu Kimi Räikkönen Yhdysvaltain GP 2007[25][26]
Suurimmalta takamatkalta nouseminen mestaruuteen (uusi pisteenlaskujärjestelmä) 44 Saksan lippu Sebastian Vettel Saksan GP 2012[27][28]
Eniten kilpailuja ennen uran ensimmäisiä pisteitä 69 Italian lippu Nicola Larini San Marinon GP 1994[29]
Eniten peräkkäisiä pistesijoja 27 Suomen lippu Kimi Räikkönen Bahrainin GP 2012 – Unkarin GP 2013[30]
Eniten peräkkäisiä pisteettömiä kilpailuja 62 Suomen lippu Heikki Kovalainen Japanin GP 2009 - Brasilian GP 2013[31][32]
Pisin aika kahden pistesijan välillä 8 vuotta Belgian lippu Lucien Bianchi Belgian GP 1960 - Monacon GP 1968
Eniten pistesijoja kauden aikana 20 Saksan lippu Nico Rosberg Kaudella 2016
Eniten peräkkäisiä loppusijoituksia (yli 90% kisasta ajettu) 41 Saksan lippu Nick Heidfeld Ranskan GP 2007 - Italian GP 2009
Eniten peräkkäisiä maaliin ajettuja kilpailuja 38 Suomen lippu Kimi Räikkönen Unkarin GP 2009 - Unkarin GP 2013[33]
Eniten peräkkäisiä maaliin ajettuja kilpailuja kauden aikana 20 Suomen lippu Kimi Räikkönen Australian GP 2012 - Brasilian GP 2012
Eniten peräkkäisiä kisoja ilman teknisestä syystä johtunutta keskeytystä 86 Espanjan lippu Fernando Alonso Kiinan GP 2010 - Belgian GP 2014[34]
Eniten maaliin ajettuja kilpailuja tulokaskaudellaan 19 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Max Chilton Kaudella 2013[35]
Eniten peräkkäisiä maaliin ajettuja kilpailuja tulokaskaudellaan 19 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Max Chilton Kaudella 2013[35]
Eniten peräkkäisiä maaliin ajettuja kilpailuja uran alusta lähtien 25 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Max Chilton Australian GP 2013 - Monacon GP 2014[36]
Eniten loppusijoituksia (yli 90% kisasta ajettu) 239 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2012
Eniten maaliin ajettuja kilpailuja urallaan 235 Saksan lippu Michael Schumacher Brasilian GP 2012
Eniten alusta loppuun johdettuja kilpailuja 19 Brasilian lippu Ayrton Senna Australian GP 1993
Eniten peräkkäisiä alusta loppuun johdettuja kilpailuja 4 Saksan lippu Sebastian Vettel Intian GP 2013 - Brasilian GP 2013
Eniten keskeytyksiä urallaan 148 Italian lippu Andrea de Cesaris Euroopan GP 1994[10]
Eniten keskeytyksiä kauden aikana 14 Italian lippu Andrea de Cesaris
Italian lippu Piercarlo Ghinzani
Italian lippu Ivan Capelli
Brasilian lippu Rubens Barrichello Kaudella 1986-87[10]
Kaudella 1986[37]
Kaudella 1989[38]
Kaudella 1997[4]
Eniten peräkkäisiä keskeytyksiä 22 Italian lippu Andrea de Cesaris Ranskan GP 1985 - Portugalin GP 1986
Eniten peräkkäisiä keskeytyksiä kauden aikana 11 Kanadan lippu Jacques Villeneuve Australian GP 1999 - Unkarin GP 1999
Eniten peräkkäisiä karsiutumisia 14 Italian lippu Claudio Langes Yhdysvaltain GP 1990 - Espanjan GP 1990[39]
Eniten esikarsiutumisia 24 Italian lippu Gabriele Tarquini Australian GP 1991[40]
Eniten F1-kausia, joista vähintään 1 GP-startti 19 Brasilian lippu Rubens Barrichello /
Saksan lippu Michael Schumacher 1993-2011
1991-2006, 2010-2012[4][3]
Eniten F1-kausia samassa tallissa 11 Saksan lippu Michael Schumacher[6] 1996–2006[3]
Eniten kilpailuja kuljettajaparilla 104 Saksan lippu Michael Schumacher
ja Brasilian lippu Rubens Barrichello[6] 2000-2005
Eniten pisteitä kuljettajaparilla 1090 Saksan lippu Michael Schumacher
ja Brasilian lippu Rubens Barrichello[6] 2000-2005
Eniten kaksoisvoittoja 24 Saksan lippu Michael Schumacher
ja Brasilian lippu Rubens Barrichello[6] 2000-2005
Nuorin GP-viikonloppuun osallistunut kuljettaja 17 vuotta, 3 päivää Alankomaiden lippu Max Verstappen Japanin GP 2014[41]
Nuorin GP-startin ajanut kuljettaja 17 vuotta, 166 päivää Alankomaiden lippu Max Verstappen Australian GP 2015[42]
Nuorin keski-ikä eturivistä startanneilla kuljettajilla 23 vuotta, 102 päivää Saksan lippu Nico Hülkenberg
Saksan lippu Sebastian Vettel Brasilian GP 2010
Nuorin eturivistä startannut kuljettaja 18 vuotta, 332 päivää Alankomaiden lippu Max Verstappen Belgian GP 2016[43]
Vanhin GP-viikonloppuun osallistunut kuljettaja 58 vuotta, 288 päivää Monacon lippu Louis Chiron Monacon GP 1958[44]
Vanhin GP-startin ajanut kuljettaja 55 vuotta, 292 päivää Monacon lippu Louis Chiron Monacon GP 1955[44]
Nuorin MM-johdossa oleva kuljettaja 22 vuotta, 109 päivää Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton Espanjan GP 2007
Nuorin kilpailun johdossa ollut kuljettaja 18 vuotta, 227 päivää Alankomaiden lippu Max Verstappen Espanjan GP 2016[45]
Nuorin MM-pisteitä saanut kuljettaja 17 vuotta, 180 päivää Alankomaiden lippu Max Verstappen Malesian GP 2015[46]
Eniten GP-voittoja 91 Saksan lippu Michael Schumacher Kiinan GP 2006*[3]
Eniten GP-voittoja samassa tallissa 72 Saksan lippu Michael Schumacher[6] Kiinan GP 2006[3]
Eniten kausia, joilla vähintään 1 GP-voitto 15 Saksan lippu Michael Schumacher 1992-2006
Eniten peräkkäisiä kausia, joilla vähintään 1 GP-voitto 15 Saksan lippu Michael Schumacher 1992-2006[3]
Eniten peräkkäisiä GP-voittoja kilpailuista, joihin on osallistunut 9 Italian lippu Alberto Ascari[47]
Saksan lippu Sebastian Vettel[21][22] Belgian GP 1952 - Belgian GP 1953
Belgian GP 2013 - Brasilian GP 2013
Eniten peräkkäisiä GP-voittoja yhdellä kaudella 9 Saksan lippu Sebastian Vettel[21][22] Belgian GP 2013 - Brasilian GP 2013
Eniten kotikisojen voittoja 9 Saksan lippu Michael Schumacher Nürburgring 1995, 2000-2001, 2004, 2006
Hockenheim 1995, 2002, 2004, 2006
Eniten voittoja ilman mestaruutta 16 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Stirling Moss Saksan GP 1961[48]
Vähiten voittoja kauden maailmanmestarilla 1 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Mike Hawthorn
Suomen lippu Keke Rosberg Kausi 1958[49]
Kausi 1982[50]
Eniten turva-auton perässä maaliin ajettujen kilpailuiden voittoja 2 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Jenson Button Australian GP 2009
Brasilian GP 2012
Eniten voittoja 5 kärkiruudun ulkopuolelta 6 Suomen lippu Kimi Räikkönen Malesian GP 2003
Belgian GP 2004
Kanadan GP 2005
Japanin GP 2005
Belgian GP 2009
Australian GP 2013
Eniten GP-voittoja yhdellä kaudella 13 Saksan lippu Michael Schumacher
Saksan lippu Sebastian Vettel Kaudella 2004[3]
Kaudella 2013[22]
Eniten GP-voittoja yhdellä kaudella ilman mestaruutta 10 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton Kaudella 2016
Eniten GP-voittoja tulokaskaudella 4 Kanadan lippu Jacques Villeneuve
Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton 1996
2007
Eniten eri automerkeillä voitettuja kilpailuja 5 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Stirling Moss Mercedes, Maserati, Vanwall, Cooper, Lotus
Eniten GP-voittoja eri radoilta 24 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton[51] 2007: Kanadan GP, Yhdysvaltain GP (Indianapolis), Unkarin GP, Japanin GP (Fuji)
2008: Australian GP, Monacon GP, Britannian GP, Saksan GP (Hockenheim), Kiinan GP
2009: Singaporen GP
2010: Turkin GP, Belgian GP
2011: Saksan GP (Nürburgring), Abu Dhabin GP
2012: Italian GP, Yhdysvaltain GP (Austin)
2014: Malesian GP, Bahrainin GP, Espanjan GP, Japanin GP (Suzuka), Venäjän GP
2016: Itävallan GP, Meksikon GP, Brasilian GP
Paras voittoprosentti 46,15 % Argentiinan lippu Juan Manuel Fangio 52 GP:tä, 24 voittoa
Paras voittoprosentti (kisoista joihin startannut) 50 % Yhdysvaltain lippu Lee Wallard 2 GP:tä, 1 voitto
Nuorin GP-voittaja 18 vuotta, 227 päivää Alankomaiden lippu Max Verstappen Espanjan 2016[45]
Vanhin GP-voittaja 53 vuotta, 22 päivää Italian lippu Luigi Fagioli Ranskan GP 1951[52]
Vähiten kilpailuja ennen uran ensimmäistä GP-voittoa[53] 0 Italian lippu Giuseppe Farina
Yhdysvaltain lippu Johnnie Parsons
Italian lippu Giancarlo Baghetti
Britannian GP 1950
Indianapolis 500 1950
Ranskan GP 1961
Eniten kilpailuja ennen uran ensimmäistä GP-voittoa 130 Australian lippu Mark Webber Saksan GP 2009[54][55]
Eniten voittoja samasta GP-kilpailusta 8 Saksan lippu Michael Schumacher Ranskan GP 1994–1995, 1997–1998, 2001–2002, 2004, 2006
Eniten peräkkäisiä voittoja samasta GP-kilpailusta 5 Brasilian lippu Ayrton Senna Monacon GP 1989-93
Eniten voittoja kauden alussa[56] 5 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Nigel Mansell
Saksan lippu Michael Schumacher 1992
2004
Pisin jakso kahden voiton välillä[57] 98 Italian lippu Riccardo Patrese Etelä-Afrikan GP 1983 –
San Marinon GP 1990
Eniten eri voittajia kauden alusta 7 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Jenson Button
Espanjan lippu Fernando Alonso
Saksan lippu Nico Rosberg
Saksan lippu Sebastian Vettel
Venezuelan lippu Pastor Maldonado
Australian lippu Mark Webber
Yhdistyneen kuningaskunnan lippu Lewis Hamilton Kausi 2012[58]
Eniten eri voittajia kauden aikana 11 Ranskan lippu Alain Prost
Itävallan lippu Niki Lauda
Ranskan lippu Didier Pironi
Yhdistyneen kuningaskunnan lippu John Watson
Italian lippu Riccardo Patrese
Brasilian lippu Nelson Piquet
Ranskan lippu René Arnoux
Ranskan lippu Patrick Tambay
Italian lippu Elio de Angelis
Suomen lippu Keke Rosberg
Italian lippu Michele Alboreto Kausi 1982[59]
Voittoon nouseminen huonoimmasta lähtöruudusta 22 Yhdistyneen kuningaskunnan lippu John Watson Länsi-Yhdysvaltain GP 1983[60]
Pienin marginaali GP:n voittajan ja toiseksi sijoittuneen välillä 0,011 sekuntia Saksan lippuMichael Schumacher
ja Brasilian lippu Rubens Barrichello Yhdysvaltain GP 2002[61]
Palkintosijalle nouseminen huonoimmasta lähtöruudusta 28 Argentiinan lippu Onofre Marimón Britannian GP 1954[62]
Eniten peräkkäisiä eturivin startteja 24 Brasilian lippu Ayrton Senna Saksan GP 1988 - Australian GP 1989
Eniten paalupaikkoja 68 Saksan lippu Michael Schumacher Ranskan GP 2006[3]
Eniten paalupaikkoja samassa tallissa 49 Saksan lippu Michael Schumacher[6] Ranskan GP 2006[3]
Eniten kausia joilla vähintään 1 paalupaikka 13 Saksan lippu Michael Schumacher 1994-2006
Eniten peräkkäisiä kausia joilla vähintään 1 paalupaikka 13 Saksan lippu Michael Schumacher 1994-2006
Eniten paalupaikkoja samasta GP-kilpailusta 8 Brasilian lippu Ayrton Senna
Saksan lippu Michael Schumacher San Marinon GP 1985–1991, 1994
Japanin Grand Prix 1994-95, 1998-2002, 2004
Eniten paalupaikkoja eri GP-kilpailuista 20 Ranskan lippu Alain Prost
Saksan lippu Sebastian Vettel ?
?
Eniten peräkkäisiä paalupaikkoja 8 Brasilian li
Löytyvät nämä tiedot etsiville ja halullisille, mutta minultahan saa sitten täydentävää tietoa ... :) Eikös vaan ?
Hehhee, arvaa moniko luki ;)
-Ainakin me kaksi, mutta oliskos Sinulle sittenkin helpompi näin :
Kuviakin on, ja hienoja lippuja !
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Formula_1_-enn%C3%A4tyksist%C3%A4
Ei nappaa ;)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.