Euroopan vaarallisimmat ja huonoimmat tiet.

Timo Haapanen 13.12.2023 18:58

Tälläinen sivusto sattui esille.

https://viborc.com/list-of-europes-most-dangerous-and-worst-roads/

Yhtään listan reittiä en ole ajanut. Kuitenkin näyttäsi etteivät ne kovin vaarallisia ole jos on paikalla hyvällä kelillä. Bosnia Herzegovinan ja Serbian osalta on varmaankin vaarojakin toisten autoilijoiden vuoksi.

Tässä arvioidaan teiden kuntoa eri maissa
https://viborc.com/road-quality-in-europe-the-best-and-worst-roads-in-europe/

Omat kokemukset ovat aina olleet samat kuin linkissä. Hollanissa on euroopan parhaat tiet eikä Sveitsi kakkossijallaan jää kauaksi. Sekin on tullut huomattua että kun siirtyy Hollanista Belgiaan on ero melkoinen. Puola on mun mielestäni ainakin kymmenen pykälää liian kaukana kärjestä.



Markku Hämäläinen 13.12.2023 21:24

Kolmesta noista olen kulkenut läpi eli Romanian, Italian ja Sveitsin reitit
Mitään niistä en osaa pitää erityisen vaarallisena.
Muutaman kerran olen joutunut vekslaamaan serpentiinin mutkassa alas ajaessani, tosin ei ole tainnut olla noilla teillä.
Kun tulee huolimattomasti tiukkaan serpentiinin mutkaan eikä auto sovikaan kääntymään se nostaa hiukan pulssia kun edessä on 100 m pudotus ja pitää peruuttaa ja vekslata.


Puolassa en ole käynyt muutamaan vuoteen, mutta kyllä siellä tiet ovat parantuneet 90-luvulla saattoi pikkutiet olla asfaltoitua pottupeltoa Kun oli ajanut muutaman kymmenen kilometriä suht koht ok tietä ja eteen tuli pottupelto, sitä kuvitteli ettei se voi jatkua pitkään Väärä kuvitelma, se jatkui kymmeniä kilometrejä eikä ollut kiertotietä.
muokattu: 13.12.2023 21:29
Petri Ahonen 14.12.2023 10:36

Kannattaa huomioida, että lista on vuodelta 2019, eikä suomen teihin ole vuosiin "uhrattu" veroeuroja, kuin paikkauksiin. En ole itä Euroopassa ajellut, mutta mielestäni Leppävirralta löytyy ehkä suomen huonoin tiepätkä. Muutoinkin 5,3 on aivan liikaa. Samoin Irlanti on alakanttiin, sinne EU on pumpannut miljoonia mm. teiden kunnossapitoon, ja kun siellä viimeksi kävin, oli tiet hyvässä kunnossa, eli paremmassa kuin meillä. Toki autojakin oli enemmän.

Timo Haapanen 14.12.2023 11:12

Viime kesänä ajelimme geokätköjen perässä kuvan reitit pieniä teitä. Tuossa taitaa olla vajaa 3000 km. Yhtään huonoa pätkää ei tullut eteen.

Sama kokemus muista Suomen pienistä teistä. Vaatimustasossa voi tietysti olla eroja, minusta paikattu tie on oikein hyvä jos se on sileä.

Liitetiedostot

1696512527451_1.jpg
Martti Halme 15.12.2023 14:28

Aika monet meistä ovat ajelleet Fuengirolasta Marbellan suuntaan. Tästä tieosuudesta sanottiin jo yli 20 vuotta sitten, että se on Euroopan vaarallisin tie. Lähinnä siis erittäin kolariherkkä. Erityisesti se mutka melkein heti Fuengirolan päässä. Muistatte varmaan liikennemerkin lisäkilven tekstin "curva peligriosa", vaarallinen mutka. Siinä kurvissa on kuollut paljon ihmisiä. Mielestäni tie on aivan samanlainen kuin 1996 jolloin ajoin siitä ensimmäisen kerran. Ehkä nopeusrajoitusta on alennettu ja ehkäpä paikallisetkin nykyään kunnioittavat niitä paremmin. Aiemmin vilkkaalla tiellä nopeuserot olivat valtavia, joku Marbellan miljonääri saattoi päästellä ferrarillaan liki kahtasataa ja jälki oli rumaa kun alkoi kolisemaan. Nyt on onneksi moottoritie ylempänä joten vanha päätie on hiukan hiljentynyt, mutta vilkas se on nytkin.

Timo Haapanen 15.12.2023 15:33

Se on osa tätä kuuluisaa tietä
https://en.wikipedia.org/wiki/N-340_road_(Spain)

Kyllä se ajaa kannattaa ajaa vieläpä niin että menee paikoitellen niin rantaa myöden kuin järkevästi pääsee. Hienot maisemat. Aivan alkuperäinen osuus menee rannassa. Kahden kuukausen takaista kuvaa kuukkelissa.

https://maps.app.goo.gl/3r7YNjtF7v2siXMH9

Eero Bruun 15.12.2023 20:35
Timo Haapanen

Viime kesänä ajelimme geokätköjen perässä kuvan reitit pieniä teitä. Tuossa taitaa olla vajaa 3000 km. Yhtään huonoa pätkää ei tullut eteen.

Sama kokemus muista Suomen pienistä teistä. Vaatimustasossa voi tietysti olla eroja, minusta paikattu tie on oikein hyvä jos se on sileä.

Tässä huonoja teitä Kuopion lähellä. Sorateitä ovat kaikki tai reikäistä asfalttia. Kesällä sinne ei ole mitään asiaa. Talvella helmi-maaliskuussa on hyvä ajella. Ensimmäistä kertaa kävin viime talvena maaliskuussa Kivennapa- nimisessä paikassa, missä kasvatetaan pihvikarjaa. Se on Muuruveden lähellä. Huonojen sorateiden takana. Taisi olla Angus rotu se pihvikarja. Kesällä, eikä varsinkaan keväällä ole mitään asiaa niille teille. Maaliskuussa oli kiva ajella. Löytyy täältä päin kyllä hyviäkin teitä. Uusi asfaltti joskus oikein yllättää.

Kari Rautiainen 16.12.2023 10:04

Kyllä se tuolla esim albania ja bosnia-herzegovina suunnalla kun menee pääteiltä pois niin tiet on melko… mielenkiintoisia. Toisaalta voi luottaa siihen että jos tiemestari on laittanu kuopan merkin, niin siellä on kuoppa. Henkilöauton kokonen vähintään.

Eero Bruun 16.12.2023 21:08

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=1e4156e1d710cf83JmltdHM9MTcwMjY4NDgwMCZpZ3VpZD0zMzM4MzBkZi05NzA3LTZhMzUtMDVmOC0yMTU5OTZkODZiMTAmaW5zaWQ9NTIzMA&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=333830df-9707-6a35-05f8-215996d86b10&psq=hilainen+on+kyl%c3%a4tie&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vd2F0Y2g_dj1BR01laEVGMXJvWQ&ntb=1

Petteri Haverinen 17.12.2023 19:31

Kyllä Savon alueelle on laitettu erittäin paljon rahaa tiestöön. Ei todellakaan enää yhtään lisää. Tiestö kuntoon Etelä-Suomessa, missä ihmisetkin on.
Vaarallinen tie vs tienkäyttäjät?

Eero Bruun 17.12.2023 21:26

Joka puolella maata päätiet on hyvässä kunnossa. Ja myös ne melkein päätiet. Siis asfalttitiet kuntien välillä. Mutta heti kun menee oikeille sivuteille, niin ovat surkeassa kunnossa. Siis oikeasti sivuteille. Ei niillä tule ajeltua. Tänään oli Hesarissa juttu teiden kunnosta pääkaupunkiseudun ympärillä. Ei ne minua koskettaneet. Ne joita asia koskettaa lukee varmaankin tarkkaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.