- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Etelään menijöille, miksei muillekkin.
Etelään menijöille, miksei muillekkin.
Tässä kartassa yksi tapa ajaa Ranskan halki. Kokosin länsirannikon Stellplatzeja siten että paikat sijaitsevat pääosin pienten kaupunkien keskustoissa tai lähistöllä. Usein kivoja Platzeja on venesatamien yhteydessä, silloin on kahvilat ja kuppilat yleensä hyvin saatavilla. Uimarantojakin on näissä muutamissa aivan vierellä.
Hyvien sijaintien Platzit eivät ole ilmaisia, mutta isoista rahoista ei puhuta. Rantaviivaa ajellen säästyy tietenkin tiemaksuilta ja katseltavaa riittää. Usein vielä lokakuun alkupuolellakin on polvihousukelit joten muutama päivä osteri- ja simpukkakuurilla sujuu meren äärellä rattoisasti.
https://drive.google.com/open?id=10PXuYz4fmjiRCvLZgrdADVYh5jk&usp=sharing
@timppa
Tässä toinen hyvä reitti etelään menijöille, paikka hieman idenpänä kuin sinun reittisi
Liitetiedostot
2016_12_aasiaan_etelaan.jpgEtelässä 5-6kk/v vietetty 16 vuotta ja jos miettii mitä pirkkamatkailulla on säästänyt, on se aika paljon vaikka sen nyt laskee pelkän 10€/vrk:n mukaan, eihän se minnekään ole säästynyt, mutta ei osterit, tonnikalat, ibericopossut ole tuntuneet kovin kalliilta.
Juupa. Yritän tuoda esiin matkailullista näkökulmaa kovalla kiireellä etelän rannikon kämppäreille ajaville.
Muutama päivä lisää matka-aikaa ja homma onkin aivan erilaista.
Lisäksi mulla on sellainen käsitys että nimenomaan Ranskan erittäin tiheä Stellplatzverkosto on melko tuntematon isolle osalle matkaajista. Koskee myös kesälomalla reissaavia normaaleja vaanareita.
Kämppäreille mennään keskelle ei mitään, ja tekeminen on siellä aidan sisällä. Pienellä kaivelulla löytää Platzeja joiden lähistöllä on vaikka mitä, yöpaikan pointti on jokin muu kuin se itse.
@timppa
Aivan oikealla asialla olet Timppa, ei valintavinkit koskaan pahitteeksi ole ja itsekin sain virikkeitä noista Ranskan aireista.
Toisaalta, ei ne kaikki campingitkään korvessa ole ja sieltä häkistä pääsee toki uloskin, eli ei musta-valkoista, vaan sekä-että. kuten meilläkin on joka reissulla-
Kyllä pääsee ulos, ja on tosiaan kämppäreitäkin loistavilla paikoilla.
Kaitsulle. Mapsi antaa maksuttoman näin:
https://goo.gl/maps/z8XXVyfK9F62
Parikymmentä kilsaa lyhyempi ja 1,5 tuntia pidempi tie. Eiköhän tuostakin tuntipalkan saa, ainakin kiiretön eläkeläinen. Ja siellä voi olla vaikka joku kiva paakari, ellei muuta.
@timppa
Mikä ihmeen hinku on tyrkyttää omia mieltymyksiään siitä mitä reittiä ja millä aikataululla kukin karavaanari etenee ja eteneekö maksullisia tai maksuttomia teitä pitkin.
Voihan sitä toki sanoa, että näinkin voi edetä mutta se on siinä.
Tähän hommaan kuuluu yksilöllinen vapaus kulkea omia polkujaan ja tämä koskee myös rutuja.
Jos maantiellä olo ja liikenneympyröiden kiertäminen on joistakin mukavampaa ja taloudellisempaa kun kohteessa oleskelu päivähinnaltaan, niin siitä vaan. Kiertomatkat on tietysti asia erikseen, koska niiden luonne on ihan eri.
Mitä minä nyt olen tyrkyttänyt? Jo on kumma ellei tänne saa matkareiteistä ehdotuksia laittaa.
Avauksessa lukee heti ensimmäisenä ''Tässä kartassa yksi tapa ajaa Ranskan halki''
Kuitenkin tekisi aika monelle hyvää keskittyä pikkuisen siihen matkaan eikä 'tuhlata' esimerkiksi juuri Ranskaa hirmuisella hosumisella. Matkailu avartaa.
@timppa
Älä Timo välitä! Täällä näitä joulumielen jakajia näyttää riittävän vielä jouluviikollekin. Jatka vaan asiallisten ja asiantuntevien juttujesi julkaisemista edelleen noista kommenteista huolimatta. Hyvää joulua sinulle!
T Pekka
Jatka Timppa näitä vaihtoehtoesityksiä niitä ei kaikkea tiedä se "kaikkitietävinkään" ja mikään ei ole oikein eikä hyvin hänen mielestään jos ei oma esitys kysymyksessä, näitä matkajuttuja tarvitaan. Itse olen saanut monta hyvää vinkkiä sinulta. Kiitos.
Euroopassa on noin 10 000 camping-aluetta ja ainakin 6500 stellplatzia + vapaaparkit päälle, joten älkää onko huolissannne kyllä hommia riittää.
Kiitos Timo Haapanen vinkeistä.
Olemme 3 viikon kuluttua lähdössä matkailuautolla Espanjaan ja Portugaliin (taas, edellinen matkailuautoreissu sinne oli 30 vuotta sitten!). Tälläiset vinkit ovat aina tervetulleita, ja ajattelimme ajella tätä reittiä etelä-Ranskaan saakka. (Jos Luoja ja terriristit suovat) Vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä tehdä näitä.
Hyvää Joulua ja kiitos.
Pena
Kiitti Timppa noista, ollaan vedetty usein Ranskan läpi yhden pysähdyksen taktiikalla, eikä ole edes tullut ajateltua miten Clermont Ferrandiin tai sieltä voisi ajella ilmaiseksikin. Patonkikauppoja ja kiertoliittymiä näkee ainakin enemmän. Digoinissa ja Millaussa muutaman kerran yövytty, joista Digoin viihtyisämpi.
Ranska on tuskastuttavan ruma ja harmaiden kivitalokylärähjien kyllästämä ehkä Euroopan rumin ja ankein maa ajella läpi. Kai Ahoselle vinkkinä:
Useimmiten olemme ujeltaneet Luxista Metziin > Langresiin >Dijon>Beaume> Moulins>Clermont F ja Vichyn kaukaa Moulinsin kautta kiertäen läpi hyvän kiertotien, aina Aigueperseeseen, josta aamusella sitten läpi Clermontin aina Millaun upean 3-400 km pätkän korkealla mutta jylhän kauniilla baanalla, ja tömähtäneet alas 1000 metristä Beziersiin sirokkotuuleen jarruja ja konetta läähätyttämään
Kiveksennakkaisun päässä kulkee yksi näteimmistä Ranskan rannikkoteistä Narbonnen rantaa hipoen aina Figueresiin saakka. Siellä saa isot sakot, jollei käy Salvador Dali-museossa.
Sitten vaan niska kyssyyn ja läpi typöturhan Barcelonan, aina Valenceen asti. Vehreä on reitti Sevillaan, kun vertaa ehkä ikävystämättömimmälle tasankobaanalle, länsibaanalle Burgosista alas, lopuksi loiskahtaen Rio Guadianaan Sevillan paikkeilla Portugalin suuntaan.
On sielläkin paljon nähtävää, La Palman kohdilta löytyy esim Donanan kansallispuisto, Lidl, El Rocio ja Carrefourin makoisat Gazpacho-litrantölkit. Maistakaa, mutta suave on maukkainta.
Tuli nyt samantien kerrottua oma mielipide. Liki 20 vuotta noita on tahkottu. Muutama kerta pyhiinvalehdelleet Spagna Verdenkin kautta, vaa se onkin jo toinen aihe.
Kai sinulla ei ole matkailullista näkökulmaa. Ei kusirakon ja tankin koko saa rytmittää päivämatkoja.
Väli Luxemburg tai Trier - Clermont-Ferrand on helppo kimmurrela ilman tiemaksua, ja kun osa on maksutonta moottoritietä niin eipä ole maksukaan paljon jos sen maksullisen pätkän ajaa.
Clermont-Ferrnandista Beziers´iin on maksuton moottoritie Millaun siltamaksua lukuunottamatta ja kun siihen mennessä ei ole maksanut tiemaksuja Ranskassa lainkaan, niin ei niitä enää kannata maksaa välillä Beziers - Le Perthuskaan.
Ja rajan ylittyään La Jonquerasta pääsee tielle maksuttomalle N II ja Barcelonan jälkeen N 340 jolla ei myöskään ole tiemaksuja, ja jota tietä riittää aina Atlantin rantaan saakka.
Niin se pirkka-matka toimii ja säästyy pitkä penni fileeseen ja viiniin.
Miksi mulla olisikaan matkailullista näkökulmaa, kun matkailen päämääränä Mijas, ja Gran Canaria, katson matkalla kirkot ja museot mahdollisimman kaukaa, ja pubit sisältä.
Toisinpäin taas Palmas-Mijas-Turku
Jos ja kun vihdoin ensi viikolla lähdetään ajellaan tku-hki ja travesta illalla luxembourgiin, ja kokeillaan näitä Timpan vaihtoehtoja ranskassa, Digoiniin varmaan yöksi, seuraava La Jonquerassa, siitä fiiliksen mukaan kämpille Mijakseen.
Alkuvuodesta kuitenkin luoteis-afrikan saaristoon
Jukalle sen verran että yhtä rumia talorähjiä on Belgiassa mutta huonommat tiet siihen vielä tykö.
Eikä se Belgian ajokulttuurikaan kaikkien mielestä sieltä ihan parhaasta päästä ole.
Pentti Mikkoselle
Kun tuosta edellisestä reissustasi on noinkin kauan niin jotkut asiat on tänä aikana muuttuneet.
Olen Espanjan ja Portugalin matkaan liittyen koonnut muistilista niistä asoista jotka matkan valmistelussa kannattaa huomioida ja jotka matkalla voivat nousta esiin.
Jokainen voi listasta ottaa tarvitsemansa ja jättää tarpettomat kohdat huomiotta.
Kun yksityisviestien lähettäminen ei enää ole mahdollista, niin tarvitsen muistilistan lähettämiseen sähkäpostiosoitteesi. Jos laitat s-postiosoitteesi tänne niin voi lähettää muistilistan sinulle vielä tänään.
Noista tiemaksuista Ranskassa, jos on tarkoitus vain maan läpiajo, niin ei kamalia maksa.
Viimeiset 5 vuotta ollaan raahattu koukussa trailerin päällä Smarttia. Ei oikein natsaa Millaun kautta,
sillä siellä mennään kuin Lintsillä jyrkäästi ylös-alas. Pahimmillaan alas kolmosvaihteella, varvimittarin kiekuessa kilometritolkulla päältä
5000rpm, silti pitää jarrutella ja joskus ylöspäin kavutessa 40 kmh hädintuskin , ja sekin tehoboksin avulla.
Joten ollaan survottu rypälemaan maksubaanoja surutta, sillä niitä kiertoliittymiä ei kestä pirukaan 12m yhdistelmällä. Nykyisin painamme kylmästi ohi Pariisin, ja sieltä Bordeaux:n kautta yli Pyrennit-nimisen risuaidan
Ja kas kas, maksuteille jää toistatuhannesta kilsasta vain n. 70-90 euroa. Ei kipeydy hartiat, ei tarvitse skarpata 2 km välein, ja meno on luonnikasta keskimäärin 95 kmh nopeudella. Motareilla sitten selviää, kuinka mahtavan masentava maatalousmaa Ranska on. Tympeää törräämistähän sekin on, peltojen tölväämistä lähinnä.
Jos tiemaksuissa säästää hermoa ja soomaa sen vajaat satkun, niin mitähän se ihan rahallisesti veisi lisää löpöä, kuluttaisi jarruja, renkita ja polkimia (peilitkin kuluu jatkuvasta pälyilystä). Muistaakseni Matti tätä joskus pähkäili.
Löpönkulutus varmaan olisi jo tuplat verrattuna baanakulutukseen.
Mikä ilkeintä, kirousliittymät töyssyineen vaativat saman keskittymisen kuin formulakisa kuskilta. Ei siinä näkymiä jouda pälyilemään, ratti, peili ja polkimet vievät kaiken huomion. Jos olis pkko, niin 3-400 km jaksaisi runnoa.
Mutta kuskit tykkää eri asioista, ja stoppailla voi missä lustaa.
No, se on miten kukin ajamista ajattelee. Mutta sen tiedän varmasti että ainakin mun autoni vie maksuttomien paanojen leppoisassa huruttelussa puolisen litraa vähemmän kuin motariajossa. Motareilla olen aina ajellut sellaista 105-107 vauhtia, se oli hyvä entiselle ja se tuntuu sopivalta nykyisellekkin autolle.
Onhan toki sellaisia pätkiä joissa on toistuvaa kiertämistä ja vauhdin pudottamista taajamiin, mutta ei ne mun jalkaani tunnu autoa rasittavalta. Ja sitä peltojen tölväämistä on paljon väemmän.
@timppa
Matti Janhuselle
Kiitos tarjouksesta. En halua olla epäkohtelias, mutta tietoa on kertynyt yllin kyllin jo nyt, sillä olen seurannut keskustelupalstoja vuosia. Jos Garmin Camper ja Promobil.de y.m. tietolähteet eivät auta, niin kysyn vaimoltani. Keski-Euroopassa olemme reissanneet 1-2 kertaa vuodessa monen vuoden ajan.
Hyvää Joulua kaikille-
Pena
Niin se tuppaa meilläkin menevän, että kun kyrsiintyy joko tyhmiin peltomaisemiin, missä ei edes käen kukkupuuta näy, niin katsotaan paperikartasta samansuuntainen vähintään N-tie, jonka varrella olisi mahd vähän taajamia.
Sitten kun taas ruuhka-aika lähestyy, niin eikun maksubaanalle. Kyl vaan se vaihtelu virkistää.
Ja hyvä on edelleen katsoa miten kiertää esim Orleans. Ap ja ip vielä menee, mutta sitten pahimpaan ruuhkaan jos sattuu, niin 2 tuntia matelemista 10-15 kmh nopeudella menee jo semmoseksi haitaritöksähtelyksi, että ilma on merdeä mustanaan.
Pariisi on hyvä esimerkki; iltamyöhällä tai ennen gallian kukkosen kiekaisua se on helppo ja nopea ohittaa. Muina aikoina sitten köhit jonossa jopa 3-4 tuntia, 1-3 metriä ja taas stoppi. Sama pätee Lyoniin, Toulouseen ja useimpiin yli 100.000 asukkaan kaupunkiin.
Niissä menee aika ainakin kuskin kannalta persiaan, kun tätä nytkä-nytkä ajokulttuuria ei pois saa. Ihan kuin konsan Suomessa.
Eurooppa alkaa jo olla liian täynnä autoja.
Ranskan eteläosissa on rekoille määrätty tasan 80kmh nopeusrajoitus. Jo Poitiersista alas ei ole juuri mahdollista muu kuin rekkaköörissä 1 m välein ajella. Koskee yli 3,5t yhdistelmiä.
Me vähän maksamme maksubaanalla ajosta, mutta eipähän tarvi seurata kahden vinopään toistensa ohitteluja, samalla nopeudella, jopa 10 km:n ajan.
Silti matka edistyy, mutta voi näitä ruuhka-aikojen taajamien läpiajamisia.
Seppo Rätyä mukaellen, Ranska on paska maa, noin ylejään.
Itä- ja länsirannikon reitit ovat kivoja kiintoisia.
Liitetiedostot
dscf4236.jpgTuossa Paris- Bayonne hinta, mutta en osaa katsoa minkä luokan ajoneuvolle
http://www.autoroutes.fr/en/routes.htm?itiFrom=75000+Paris%2C+France&itiTo=64100+Bayonne%2C+France
Täysintegroitu menee helposti luokkaan 3 jos on yli 3 m. korkea. Sen Smartin kanssa ollaan luokassa 4. kun akseleita on ja painoa on paljon.
Tavallinen m-auto on luokassa 2
http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm
@timppa
Tuhannen kilsan ajamisessa ihan siirtymänä tullee pikkuteitä kurvailemana ajoajaksi lähemmäs 20 tuntia, ja baanalla 11. säästyneen ajan voi käyttää illan viettoon, säästyneen rahan voi myöskin käyttää illan viettoon.
Noista aiemmin usein käyttämämme semi-versio on toiminut hyvin, La Jonquerassa vietetty vapaapäivä mennessä.
Millaun kautta varmaan nytkin ylä ja alamäkeä 101km/h
Tässä kartta tulliteistä ja ei tulliteistä.
http://about-france.com/geo/motorways.htm
Optoimointi tulliteiden ja ei tulliteiden välillä on paras tapa edetä Ranskassa sekä etenemisen että tiemaksujen suhteen.
Se ainakin nyt pitää olla kristallin kirkkaana mielessä, ettei jää maksubaanan varrelle airelle yöpymään, jos uni tulee, lähtee muutaman kilsan päähän jonnekin pikkukylään kirkon parkkiin lampun alle.
Jep, hyviä ja avartavia vinkkejä tottakai saa tälle saitille laittaa. Hienoa, kun joku viitsii ja näkee paljon vaivaa jopa toistenkin eduksi!
Nyt, kun sivut ovat uudistuneet ja yhdistyksen henkilöissäkin on muutoksia tapahtunut, eikö olisi korkea aika lopettaa se loanheitto ja asiallisten kysymysten torppaaminen alatyyli- ja oman hännän nostovastauksilla?
Tehdään porukalla näistä hyvän mielen ja todellisen neuvomisen ja kerronnan sivut, mutu- ja keskiyön vastaamiset voi jättää pois.
Rauhaisaa Joulua!
Kai
Sinä varoitat, ja juuri kun olin esittämässä että Village Catalana juuri ennen Espanjan rajaa on hyvä paikka yöpyä ja
La Jonquera heti rajan jälkeen toinen.
Tuossa Paris- Bayonne hinta, mutta en osaa katsoa minkä luokan ajoneuvolle
http://www.autoroutes.fr/en/routes.htm?itiFrom=75000+Paris%2C+France&itiTo=64100+Bayonne%2C+France
Täysintegroitu menee helposti luokkaan 3 jos on yli 3 m. korkea. Sen Smartin kanssa ollaan luokassa 4. kun akseleita on ja painoa on paljon.
Tavallinen m-auto on luokassa 2
http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm
@timppa
Tuota Timpan Paris-Bayonne reittiä suosittelen. Siinä maksubaanan vierellä on pitkiäkin hyviä pätkiä, mutta
on se myös niin rekkojen täyttämää, ja taajamiakin on.
Tuo hinta kyllä stemmaa jetsulleen siihen mitä olemme hyymeri/-traiskusta viime vuosina maksaneet.
Aiemmin kun nuukailtiin, niin syynättiin paperikartasta ne pätkät, joilla saattoi säästää kympin-pari rahassa,
Nyt en enää viitsi noitakaan pätkiä säästellä, sillä rekkaliikenne on turvonnut aika pahaksi (minkä jo uudet rajoituksetkin osoittavat). Sitäkin alkaa iän myötä arvostamaan, että voi pitää välimatkan itselleen sekä perässä
metrin päässä roikkuvaan mammuttiin, joka kyttää paikkaa päästä minun ja 70 metrin tyhjään väliin eteeni.
Vaan kun ei ne pääse ohi, vaikka joskus tilaa yrittää antaa. niin Jäävät siihen eteeni junnaamaan, ja seuraava rekka on jo iskuetäisyydellä perässänni. En tykkää.
Minusta tuntuis Timppa, että 3-4 tuntia enemmän siinä vähintään palaa + norttia ja hermoja, kun motariin vertaa. Ja maksubaanalla on aina tilaa valita etäisyytensä suhteessa muihin. Myös omaa ajonopeutta on helppo säädellä, ja tuijotella aikansa kuluksi ajotietokoneen lukemia.
Olen kyllä vuosien aikana huomannut vaivattomuuden ja mukavuudenhaluni lisääntymisen, varsinkin matka-ajossa.
En minä kyseenalaista sun valintaasi, yhdistelmän vetäminen on eri asia. Mapsi antaa maksuteille 7h ja 7min. Maksuttomia 9h ja 8 min. Eikä mapsi osaa järkeillä oikein hyvin sitä mistä kannattaa ajaa.
Kesällä 2015 Ranskan tiemaksut muuttuivat siten että yli 3500 kg:n yhdistelmät tai ne joilla on enemmän kuin kaksi akselia pomppasivat luokkaan neljä. Vaunuvetäjät joutuvat kaikki tähän luokkaan nykyisin.
Laitoin linkin näistä luokista tuonne ylemmäs.
Nelosluokassa maksut ovat kaksinkertaiset luokkaan kaksi verrattuna. Et taida nykyisin päästä alle kahdensadan Ranskan läpi. Tosin taisit olla ennekin luokassa kolme, eikös hyymeri ole yli 3m korkea.
@timppa
Kyllä tiemaksut ja vallankin Ranskan on huomion arvoinen asia.
Jos Saksasta ajaa Espanjan itärannikolle reittiä Mulhouse - Lion - Montpellier - Barcelona - Velencia m/p vain maksullisia teitä niin II-luokan autollakin lasku on jo 300 euron tasoa ja se on jo noin 7 % 2 kk matkan kokonaiskuluista.
Tiemaksuja voi myös laskea ennakkoon mm. www.viamichelin.com karttaohjelmalla.
Karttaohjelma laskee tiemaksut I-luokan (h-auto) mukaan ja jos tuloksen kertoo kertoimella 1,65 niin saa varsin tarkan arvion siitä mitä sama matka maksaa II-luokan matkailuautolla.
Huom. Kerroin hieman vaihtelee Ranskan eri tienosilla.
Liian pitkää matkaa ohjelmalle ei kannata tarjota, mutta esim. Mulhouse - Le Perthus (Ranska ) se laskee vaivatta.
Kumma juttu, mutta monta kertaa jo ollaan päästy alle satasella juuri tuota Lux-Metz-Verdun-Orleans-Bayonne reittiä alle satasella. Ehkä johtuu juuri siitä, että poikkeamme välillä ilmaisbaanoilla.
Toisaalta olen monesti ihmetellyt, miten meidän yli 3m korkea hyymeri traisku vielä perässä, tuntuu menevän 3. luokan hinnalla.
Siellä ihan loppupäässä Bayonne-Donostia niitä maksupaikkoja on kyllä hävyttömän tiheässä, ettei kerkeä merkata.
Satasen ylimenon vielä ymmärtäisin, mutta tietäisin kyllä jos paria sataa edes lähestyttäisi. Oliskos mahdollista, että ne rekisteröinti-hinnoittelututkat jotenkin sekoilisivat. Espanjan puolella maksan saman kuin 6 metrin alkooviauto.
Hyymeri on 7m pitkä, 3,2 korkea. Mutta se traisku vasta pätkä on, 4,80m. Jospa ne hinnoittelututkat ei osaa mokomaa kummajaista oikein laskuttaa ? Olen tätä joskus ennenkin ihmetelly, toki kuitit on joka reissulta tallessa, mutten niitä viitti räknäillä. Helpompi olla hyvässä uskossa. Joo, kolmosluokassa ollaan menty.
Täytyypä penkoa kuukaudentakaiset kuitit, sillä asia on mua vaivannut ennenkin. Ikäänkuin olis liian halvalla päässyt, mitä alunperin mainitsemani alle satanen juuri tarkoittaisi.
Vanhastaan nuo on sellaisia pienen stressin paikkoja. Muistan alkuvuosina pitäneeni tiukasti kiinni siitä, että ihminen pitää kassalta löytyä, jollei se saakelin puomi toimikaan. On niitäkin sattunut. Nykyisin käytän vain luottokorttia, nimittäin niillä homma käy sujuvimmin (vaikka olis vanhentunut korttikin)
Hyymerin ikkunan kautta ei ylety ala- eikä yläreiälle. Aina on mentävä ulos töhertämään sen maksun kanssa.
Jukka kyllä Hymeristäkin ylettyy maksamaan niin ala kun yläreiälle poistumatta autosta.
Asiaa auttaa jos avaa turvavyön niin pääsee paremmin kurkottamaan aikoille.
En edes ymmärrä miten siinä solassa voi turvallisesti poistua autosta.
Eihän Hymerissä voi sellaista puutetta olla tietenkään, ei ainakaan Matin autossa, mutta jospa hyymeritäkin on erilaisia. Sen tiedän että uudessa Ducatossa ikkuna ei avaudu alas asti eikä siitä kovin helposti ylety kumpaankaan.
Pitää ajaa maksuaukon oikeaan reunaan ja niin pitkälle ettei raollaan oleva ovi enää osu maksuaukkojen kohdalle. Siitä kynnyksellä seisoen maksu. Tässäkin auttaa jos irroittaa turvavyön:) Korttia tai rahoja ei kannata pudottaa auton alle.
@timppa
Ihan vaan Timolle tiedoksi, että harjoitus tekee mestarin.
On sen verta tullut tiemaksujakin maksettua, ettei tarvitse tietulliasemalla töpeksiä ja muiden aikaa vietää vaikka onkin Hymer.
Nythän mä hokasin! Nämä N ja D-teiden kierukan kiertäjäthän ne siellä aina töpeksii.
Yhtenä vuonna oli vaikeuksia tietulliasemilla ennen kuin huomasin mistä kiikastaa. Automaatti luki magneettiraitaa ja se oli kortilla rikki. Ei auttanut vaikka kävelin auton ympäri ja heitin kolikkoja kolehtihaaviin. Korkea auto oli aktivoinut yläautomaatin käytöön, eikä ala-asemaa voinut käyttää. Yläautomaatti otti vain kortteja. Avasivat puomin kauko-ohjauksella, oli siinä asemalla ainut puomipaikka.
Sulla Matti lie muutaman vuoden eri-ikäisempi hyymeri, sillä meidän B 578 malli 2011 antaa akkunan alaosaan jäädä semmottinen yli10 cm klasia pohjaan laskeutumati, ja ihan jetsulleen, kuten Timppa kertoi, vyö on avattava, kuten myös ovi avattava, kässäri päälle, ja ulos autosta kyykkimään tai kurkottamaan. Kyykky oh helpompi, erityisesti moniteholaseja käyttäville
Se ränni on todella niin kapea, että aina vähän hirvittää. Jos rempseästi oven avaa, niin jälkihän siittä jää pensselillä paikattavaksi. Jos taas ajaa liki liki pömpeliä, ja ujuttautuu vaivon ulos, mutta siinähän töhrityy just ostettu Armanin kesäpuku. Siksi on käytännöllistä pitää maksuteillä yllä timpurinhaalaria, Ferrarin renkaanvaihtomiesten työhaalari on myös kehuttu joustavuutensa vuoksi. Mersunkin käy, mutta Manor on jo siinä ja siinä.
Hilpeät naurut sain kerran takanaventtaavilta, kun poikkeuksellisesti kokeilin ängetä hiukka ruttuista 2 kympin seteliä, ja aina se tuli takaisin. No Leenu poimi jostain sileän, mutta sitäkin piti kuvasta syynätä, että mitenpäin.
Vihdoin onnistui, mutta se palautuskolikoiden penkominen on sekin opiskeltava. Tottakai onnistuin sössimään jonkun kolikon puoliksi auton alle. Eikun kädet tyhjiksi ja niitä killinkejä poimimaan, Jengillä takana oli hauskaa prokkista, mulla taasen ei. Onneksi on sähkörappu, joten ovi ja remeli kiinni. Puomi oli jo nousut, kun takaa kuului töötti. No mitä nyt ? Yksi parikymppinen nuorimies kiikutti mulle 2 euron kolikon sieltä saakelin palautuskotelosta, ne eivät suinkaan losauta kerralla kaikkea, vaan siellä kaapissa kääpiöt laskevat laskutikuillaan hvinkin tarkasti palautettavan summn. Eikä se ihan niin nopeasti käy. Jos malttaa tarkkaan kuunnella, niin saattaa erottaa merdet ja sättimiset kun kääpiöt kiireessä toisiinsa törmäilevät.
Mikä ihmeen kiire tuossa nyt auttaisi ?
Tietty Matti maksaa tiemaksut näppärästi, se on selvää. Ei auta kiire ja olen huomannut että matka-auton perään ei kovin helposti puomille edes tulla jos valinnan varaa on.
Jenkkilässä oli takavuosina portilla iso suppilo, yläosastaan puolimetrinen, johon vain paiskattiin kourallinen kolikoita ja ylimääräiset tulivat takaisin.
@timppa
Timolla on kova halu näköjään nokkailla. Kateusko se tuota teettää?
Ilmeisti haluaa killotta kilpeään kustannuksellani - siinä onnistumatta.
Hymerini korkeus on 297 eikä ole väliä maksanko ylempään vai alempaan aukoon.
Ja aina sivulasin aukosta.
Tiemaksun maksaminen on niin arkinen kolmevaiheinen valo-ohjattu tapahtuma, että siitä ei sankarimatkailijan sädenkähää saa teki sen miten tahansa.
Ne suppilot ovat lisääntyneet nyt myös Euroopassa. v 2003 olin 2 eri kertaa jenkeissä, ja
jo silloin se oli ihan ykkösjuttu. Jollei kolikot riittäneet. niin piippaus, ja henkilökunta vaihtoi rahaa joko seteleistä tai visan kautta.
Onneksemme meillä on nyt €uro
Niinpä Matti, olen huuli pyöreenä lueskellut näitä hauskoja kommelluksia, että joillekin sattuu ja tapahtuu.
Itse työnnän kortin reikään ja saman tien se tulee takaisin, toimitus kestää jonkun sekunnin ja sillä siisti, en ole onnistunut saamaan siihen mitään dramatiikkaa Kotona voi sitten tiliotteelta katsella, mitä lysti on maksanut.
Kolikkokaukalot on Ranskassa käytännössä jo historiaa.
Parhaillaan on menossa viimeisten manuaalikassojen poisto = henkilöt poistuu maksukopeista
Tällä hetkellä todella suuri osa maksaa jo maksukorteilla, joka maksaminen on nopeaa koska PIN-koodia tai allekirjoitusta ei käytetä.
Ja seuraava vaihe on jo maksuasemilla käytössä ja sen on telepeage. Täysin automaattinen maksujärjelmä..
Toistaiseksi näyttää toimivan vain korkeudeltaan alle kahden metrin autoille, mutta jatkossa myös matkailuautot mahtuu portista.
Homma toimii pääpiirteissään niin, että ensin rekisteröidytään järjestelmään, jonka jälkeen saadaan tranponderi joka kinnitetään autoon sisäpeilin taakse ja kun auto ajaa maksuporttiin (h-autot max 30 km/h) niin auto rekisteröidään ja ajokuukautta seuraan kuun aikana tulee lasku ja siitä n. 15 päivän päästä tiemaksut velotetaan tililtä. Tämä sama systeemi palvelee myös parkkeerauksessa.
"Toistaiseksi näyttää toimivan vain korkeudeltaan alle kahden metrin autoille, mutta jatkossa myös matkailuautot mahtuu portista."
Vielä usampi rekka sitä käyttää Ranskassa, no rekat ovat sen verran ketterämpiä että ne mahtuvat vaivatta portista.
Kuvassa neljä oikanpuolista kaistaa
Liitetiedostot
autocam_5.jpgMahtaako olla tulevaisuudessa mitään lukijaa autoissa. Esim. Portugalin sydeemissä ei ole lukijaa, vaan kamera kuvaa rekisterin kuten Ruotsissakin ja lasku tulee perässä.
@timppa
Arvasin kommentit kun en noita rekkaportteja erikseen maininnut.
Kysymys on alle 2 korkeiden osalta tästä ja on järjestelmään voi rekisteröity' tällä hetkellä' myös "siviilipuolen" keveitä autoja joiden korkeus on 2-3 m ja kokonaismassa alle 3,5 tonnia.
https://www.saneftolling.co.uk/how-does-it-work
Harvoin liikkuville tuosta telepeagesta ei suurta iloa ole, mutta ne jotka ajaa paljon tietulliteillä niin niiden menoa se sujuvoittaa.
Tästä on eri sovelluksia Norjassa, Ruotsissa (mm. Tukholman ruuhkamaksut joka ei edellytä rekisteröntiä) ja tulossa se on myös Espanjaan.
Pieni muistelo lähimenneeseen.
Viellä muutama (10:n) vuosi sitten jos halusit kännykän matkaan mukaan halki euroopan niin sellainen piti hankkia joka maasta erikseen.
Nyt olemme samassa tilanteessa tiemaksu laitteiden osalta, minä odotan EU-standard maksupäätettä joka käy kaikkialla Euroopassa, Muutonhan sinnepeilintaakse pitää liimata n. 50 maksupäätettä että kattaisi koko euroopan.
Tuota Ranskan systeemiä ei saa muut ulkomaalaiset kuin enkut ja se on erittäin kallis.
https://www.saneftolling.co.uk/support/faq/support-Faq.List/#1.0.
@timppa
"Kesällä 2015 Ranskan tiemaksut muuttuivat siten että yli 3500 kg:n yhdistelmät tai ne joilla on enemmän kuin kaksi akselia pomppasivat luokkaan neljä. Vaunuvetäjät joutuvat kaikki tähän luokkaan nykyisin. "
Miten nuo 6-pyöräiset Fiiatit todetaan, pitkiähän ne yli 8m ja kolmella akselilla pyöriä?
Tuossa Ranskan ajoneuvo luokat maksuteillä.
Automaattiasemilla on korkeusmittarit, akselien määrän laskuri ja akseli kerrallaan punnitseva vaaka. Tällä perusteella automaatti määrittää mihin luokkaan kuulut. Sateliittiantenni tai ilmastointilaite alle3m korkean katolla nostaa helposti ylemmän kategorian seuraan auton.
http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm
Ollaan selvitty tuolla 2-luokalla, vaikka auto on ollut 3,08 korkea ja painanut aina yli 3500kg.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.