- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Espanjan liikenneympyrät
Espanjan liikenneympyrät
Kertokaa kokeneemmat, miten espanjalaissa liikenneympyröissä ajetaan, kun en itse oikein pääse siitä perille
Ainakin vilkunkäyttö on vähäistä,joku kirjoitti täällä samasta asiasta aikaisemmin,että se ajaa ensin jolla on korkeimmalla puskuri.
Ranskan ympyröissä ajaminen on ainakin yhtä villiä,ja niitä on vielä paljon enemmän.
Jos jaksaa kiertää rattia ja ajaa aina täsmälleen oikeanpuoleista kaistaa ei oikein pääse maksumieheksi jos jotain tapahtuu. Pakko ei ole mennä ensimmäisestä aukosta ulos vaan ympyrää saa kiertää ulommaistakin kaistaa vaikka ympäri asti.
Tapana on että ellei poistu ekasta niin näyttää vilkkua vasemmalle. En tiedä onko tähän velvollisuus.
Kuvassa ''Bien'' reitit ovat sallittuja.
@timppa
Liitetiedostot
1-ajaminen.jpgSäännöt ovat Espanjassa ja Suomessa samat mutta suurin ero soveltamisessa on vilkun käyttä 1/3 osa vilkuttaa vasemmalle niin kauan kunnes poistuvat lopettavat vilkuttamisen. 1/3 osa vilkutta sääntöjen mukaan eli oikealle kun poistuu. 1/3 osa ei vilkuta lainkaan. Hyvin siellä pärjää eivät he tahallaan aja päälle vaikka lähelle tulevat.
Lienee syytä hieman täsmentää niin ei tarvitsee oikoa peltejä.
Yksikaistaisissa ympyröissä ajetaan kuten meillä: jo ympyrässä ajavaa väistetään ja ympyrästä poistuminen ilmoitetaan vilkulla.
Sensijaan niissä ympyröissä joissa on kaksi tai usempia sisäänajo- ja poistumiskaistoja on merkittävä ero meillä noudatettavaan käytäntöön nähden. Niiden säännöt on fiksummat!
Jos sisäänajokaistoja ympyrään on kaksi ja ajaja aikoo poistua liittymistä 2, 3 tai neljä hän ajaa vasenta kaistaa liittymään ja suoraan ympyrän sisäkaistalle ohittaen näin sisäkautta ulkokaistalla ajavat/kääntyvät.
Tämä sujuvoittaa liikennettä paljon.
Merkittävin ero on kuitenkin se, että jos ajat ulkokaistalla sinun oletetaan poistuvan seuraavasta liittymästä.
Jos jatkatkin ajoa ensimmäisen liittymän ohi, etkä samalla varoita vasemmalla vilkulla "läpiajosta" voit aiheuttaa kolarin.
Tämä johtuu siitä, että mikäli poistumisliittymässä on kaksi kaistaa (usein on) niin myös sisäkaistalta saa poitua ympyrästä ajamalla poistumisliittymän vasemmalle kaistalle.
Töllöin voi käydä niin, että ulkokaistalla ajoaan jatkava saa auton kylkeensä tai ajaaitse sisäkaistalta poituvan kylkeen.
Myös meillä on joissain kiertoliittymisssä sama käytäntö mm. nelostiellä Vaajakosken risteyksessä jossa etelästä tultaessa mennään kahta kaistaa sisään kaksikaistaiseen ympyrään ja josta voidaan myös paistua kahdelta kaistalta moottoritielle. Ennen kunnon opastustauluja kylkikolareita sattui paljon.
Tässä videonpätkä josta näkyy tuo vilkin käyttö.
Esimerkki on Ranskasta mutta toimii myös muissa maissa.
http://albinkarmann.blogspot.fi/2015/04/kiertoliittyma-rond-point-ranska-suomi.html
Ps. Nelos- ja ysitien risteykseen Kanavuoressa ollaan jo tekemässä merkittävää parannusta. Kuopion suunnasta Jyväskylän suuntaan menijät voivat jo syksyllä ohittaa koko liikenneympyrän.
Lienee syytä hieman täsmentää niin ei tarvitsee oikoa peltejä.
Yksikaistaisissa ympyröissä ajetaan kuten meillä: jo ympyrässä ajavaa väistetään ja ympyrästä poistuminen ilmoitetaan vilkulla.
Sensijaan niissä ympyröissä joissa on kaksi tai usempia sisäänajo- ja poistumiskaistoja on merkittävä ero meillä noudatettavaan käytäntöön nähden. Niiden säännöt on fiksummat!
Jos sisäänajokaistoja ympyrään on kaksi ja ajaja aikoo poistua liittymistä 2, 3 tai neljä hän ajaa vasenta kaistaa liittymään ja suoraan ympyrän sisäkaistalle ohittaen näin sisäkautta ulkokaistalla ajavat/kääntyvät.
Tämä sujuvoittaa liikennettä paljon.
Merkittävin ero on kuitenkin se, että jos ajat ulkokaistalla sinun oletetaan poistuvan seuraavasta liittymästä.
Jos jatkatkin ajoa ensimmäisen liittymän ohi, etkä samalla varoita vasemmalla vilkulla "läpiajosta" voit aiheuttaa kolarin.
Tämä johtuu siitä, että mikäli poistumisliittymässä on kaksi kaistaa (usein on) niin myös sisäkaistalta saa poitua ympyrästä ajamalla poistumisliittymän vasemmalle kaistalle.
Töllöin voi käydä niin, että ulkokaistalla ajoaan jatkava saa auton kylkeensä tai ajaaitse sisäkaistalta poituvan kylkeen.
Myös meillä on joissain kiertoliittymisssä sama käytäntö mm. nelostiellä Vaajakosken risteyksessä jossa etelästä tultaessa mennään kahta kaistaa sisään kaksikaistaiseen ympyrään ja josta voidaan myös paistua kahdelta kaistalta moottoritielle. Ennen kunnon opastustauluja kylkikolareita sattui paljon.
Tässä videonpätkä josta näkyy tuo vilkin käyttö.
Esimerkki on Ranskasta mutta toimii myös muissa maissa.
http://albinkarmann.blogspot.fi/2015/04/kiertoliittyma-rond-point-ranska-suomi.html
Ps. Nelos- ja ysitien risteykseen Kanavuoressa ollaan jo tekemässä merkittävää parannusta. Kuopion suunnasta Jyväskylän suuntaan menijät voivat jo syksyllä ohittaa koko liikenneympyrän.
Mal on väärin ja Bien on oikein.
http://ep01.epimg.net/verne/imagenes/2014/10/20/articulo/1413804261_000126_1417026459_sumario_normal.jpg
Viisainta on olla kääntymättä ulos muulta kuin reunimmaiselta kaistalta.
@timppa
Asian on kuten sanoin.
Se mikä on viisasta tai ei, sen ratkaisee espanjalainen tai ranskalainen kääntyjä ei suomalainen karavaanari.
Ei Espanjassa tai Ranskassa liikenneympyrä ja sen kaistat tarkoita samaa kun meillä, jos niissä nyt ylipäätään kaistoja on merkitty.
Meillähän rakennetaan monikaistaisia ympyröitä mutta käytetään kun pässit narussa vain ulommaista.
Tämän näkee jo ympyrän asfaltista.
Ja kun toimii kuten kirjoitin niin homma toimii.
Kannattaa tutustua Pitäjänmäen tai tunnetaan myös Hagan liikenneympyrään Helsingissä silloin sujuu kotoisasti ajo vaikka Pariisin riemukaaren ympäri.
http://www.is.fi/autot/art-2000001235857.html
Siinä on kaksi - kolme kaistaa ulos ja kaks - kolme kaistaa sisäänkin. Ja tuossa ympyrässä normaali ajonopeus sisään ja ulos 50 km/h silloin kuin se on mahdollista.
Asia on noin paitsi ettei keskikaistoilta saa poistua ulos yli oikeanpuoleisen kaistan. Kaistaa toki saa vaihtaa, ja pitääkin poistuakseen.
Tuossa on oikeat menettelyt selitetty
http://www.pistonudos.com/reportajes/todo-lo-que-hacemos-mal-en-las-rotondas-o-glorietas/
Huono käännös jutusta
''Toiseksi ylin kuva: Tyypillisin virhe, oikaisu sisäkaistojen kautta. Sisäkaistalta EI saa poistua yli reunakaistan
Kolmas kuva ylhäältä: Molemmat autot toimivat aivan oikealla tavalla. Tekstissä korostetaan vihreän auton oikeaa mallia jossa se vilkkua käyttäen siirtyy reunimmaiselle kaistalle ennen poistumista.
Neljäs kuva ylhäältä (Errores ): Kaikki autot ajavat väärin. Tekstissä kerrotaan että kuvan jokainen auto on väärässä jos törmäävät oikeanpuoleista kaistaa ajaviin.
Alimmaiset kuvat: Vasen kuva, punainen auto C on väärässä jos törmää mihin tahansa oikeanpuoleisiin autoihin.
Oikean puoleinen kuva, keltainen auto D on väärässä jos törmää vihreään autoon B .
Yhteenveto: Jos aikoo poistua ekasta tai toisesta oikealle, käytä oikeanpuoleista kaistaa. Jos aiot poistua kolmannesta tai neljännestä, ota keskimmäinen kaista. Siirry ennen poistumista reunimmaiselle kaistalle.''
Kyllä nyt luottaisin José Antonio Aranda Garcían viime vuoden lopulla kirjoittamaan juttuun.
@timppa
Tässä paikka jossa voi käydä opettelemassa ruuhka-aikaan ympyrässä ajon aakkoset.
Joskun eksynyt sinne, eikä ollut kun 11 autoa rinnalla, mutta empä rikkonut kaistasääntöjä kun kaistoja ei ollut.
Muutama kierros siinä meni kunnes pääsin ulkokehälle ja Varsaillesiin menevän tien päähän.
Bastillen aukio Pariisissa
https://www.google.fi/maps/@48.8531874,2.3690868,19z
Turha sinne Europpan liikenteeseen on lakikirja kädessä mennä.
Se menee niin, että ensin tuulilasin läpi "luetaan" kulloistakin liikennettä ja katsotaan miten paikalliset ajaa ja sitten ajetaan hieman varovaisemmin kun mitä he tekevät.
Mutta ei pidä antaa vääriä neuvoja. Lakikirja otetaan euroopassakin heti käteen kun vahinko on tapahtunut.
@timppa
Minä vältän sitä ja tunnen kyllä vastuuni vastaajana. joistakin yli-innokkaista vastaajista en ole aina niin varma.
Joskun on jopa pitänyt oikaista.
Mistähän syystä Espanssakin rakennetaan isompiin liittymiin kaksi poistumiskaistaa jos vain oikeanpuolesta saa käyttää? Ja vieläkin muistutan siitä vallitsevasta käytännöstä.
Jos vain ulommista poituttasiin niin se olisi täysi kaaos monissa risteyksissä.
Ei tuo ole nyt olleenkaan noin vaikeata. Vasemmalta kaistalta ei poistuta jos ei oikealla kaistalla oleva selkeesti ohjaa ulos tai näytä vilkkua oikealla. Myös se voidaan selkeesti näyttää liikennemerkillä että oikea kaista kääntyy ulos. Näinhän se menee jopa Suomessa. Isolla autolla ei aina edes mahdu ajamaan sillä vasemmalla kaistalla tai että rekan vieressä olisi vielä henkilöaito ilman litistymisilmiötä, On tullut nähtyä.
Kiitos veljet! Espanjan ympyrät ovat yhtä haasteellisia kuin tämä karavaanarin uudenkarhea keskustelusivusto. Toimii tai ei toimi! Eilenkin puolet tekstistäni katosi taivaan tuuliin - taisi jäädä jonnekin Espanjan ja Suomen välille eurooppalaisiin tulliselvityksiin.
Mutta itse asiaan. Espanjassa on ilmeisesti pääosin samat liikenneympyräsäännöt kuin Suomessa, mutta arkikäytäntö ei ihan sääntöjen mukaan kulje. Hankalinta on juuri tuo, jos ajan ulointa kaistaa, enkä poistukaan ekasta ulosajosta. Torvet ovat soineet kun sisemmällä kaistalla ajava espanjalainen haluaakin kääntyä kaistani yli ulosajoon.
Olen koettanut lisätä turvallisuutta vilkuttamalla vasemmalle - eli tekemällä juuri sen, josta Suomessa taas saa torvet soimaan, kun "oppimestarit" haluavat korostaa, että ympyrässä ei käytetä suuntamerkkiä muuta kuin poistuttaessa.
No, täällä körötellään. Muutaman lämpöasteen voisin teille sinne ylös tietysti lainata, sillä tuo 25-28C jo näin alkukesästä on riittävästi!
Vasemmalle liikenneympyrässä vilkutetaan vain, jos useampikaistaisessa liikenneympyrässä joudutaan tekemään kaistanvaihto vasemman puoleiselle kaistalle. Periaatteessa hyvin ennakoineelle ja oikeat kaistat ajoissa valinneelle tällaista tarvetta ei pitäisi syntyä. Yksikaistaisessa liikenneympyrässä ei suuntamerkkiä vasemmalle ole tarpeen näyttää milloinkaan.
Että tämmöinen tapaus vasemmalle vilkuttamisesta.
Niin se mene kun Hannu-Pekka kertoo.
Ja kun tähän lisätään vielä rekat joita esim. Espanjassa N340 tiellä on enemmän kun lääkäri määrää pyörimässä liikennympyröissä niin vilkkua tarvitaan.
Koko ympyrä käsite on eri kun meillä. Meillä kaistaviivat luo oikeudellista perusta sille kuka missäkin kohti ajaa ja monet on vielä meillä siinä uskossa, että ympyrässä kaistaa ei saa vaihtaa. Tai eivät uskalla.
Ranskassa ja Espanjassa liikenneympyrä on usein kaistaton liikennealue jossa liikenne kulkee vastapäivään ja liikennetason pintaa hyödynnetään niin luovasti ja joustavasti kun mahdollista.
Mitä siitä seuraisi jos siellä esim. kirjaimellisesti pidettäisiin kiinni siitä, että ympyrässä ajava ajaa aina ensin.
Eihän ympyrään pääsisi lainkaan ellei myös ympyrässä ajavat jousta ja laske väliin.
Ellei joustettaisi syntyisi jumalaton ruuhka kun kaikki sisään- ja ulosajoreitit olisi hetkessä tukossa.
Espanjassa oli aiemmin sallittua sisäkaistasta poistua suoraan ulos. Sen takia on paljon ympyröitä jossa on kaksi poistumiskaistaa. Uusissa ei enää ole ja vanhoja pikkuhiljaa muutetaan ainakin maalauksin. Kylla varovat nykyisin ulkokaistaa ajavia, evät tule kylkeen vaikka poistuvat sisäkaistasta suoraan, tietävät olevansa väärässä.
Tämähän ei mitenkään liity Espanjan liikenneympyröihin, mutta Kaj tuossa aiemmin pikkuisen liioitteli tuota Haagan liikeneympyrän kokoa. Ulos ei ole kuin yksi-kaksi kaistaa.
Tässä videossa poliisi opastaa oikeaan ajotapaan, oikealta kaistalta poistumiseen. Sitkeään on väärä tapa iskostunut. Tässä esimerkissä on poistuessa vain yksi kaista.
https://www.youtube.com/watch?v=-AE0cbnWe7o
Tässä animaatiossa asia näytetty yksinkertaisesti. Poistuminen kaksikaistaiselle:
https://www.youtube.com/watch?v=Tgl2JROaC5A
Todella useita videoita löytyy joissa opastetaan vallitsevaan käytäntöön joka on tainnut ennen olla tapa mihin kaikki opetetaan. Lisäksi netissä on paljon juttua uusista 'turboliikenneympyröistä jotka ovat tehty niin että oikeanpuoleinen kaista johtaa aina seuraavasta ulos eikä mahdollisutta kolarointiin ympyrästä poistuttaessa ole.
Alkukielellä 'Cómo se ejecuta la rotonda en España' eli 'Miten ajan liikenneympyrässä Espanjassa' löytyy tarinaa vaikka kuinka
@timppa
Ja aina silloin kun tilanne on ristiriitainen kannattaa varoittaa muita siitä mitä itse aikoo tehdä.
Liikenteessä Suomi on Suomi ja muu Eurooppa on eri. Me ollaan vielä luntukoto, kiitos vähäisen liikenteen.
Saksa, Ranska ja Espanja on n. neljä kertaa suurempi alue mutta liikenteessä on yli 110 miljoonaa ajoneuvoa.
Lisäksi talousmaantiede tuo noihin maihin väestö- ja autokeskittymiä joissa liikennetiheys kasvaa hyvin suureksi.
Saksassa esim. Northein-Festfalenissa 18 miljoona asukasta asuu Pohjois-Pohjanmaan kokoisella alueella, tai Espanja jossa asutus ja liikenne painottuu Välimeren rannikkoseudulle ja Madrid-Cordoba-Sevilla akselille.
Tilanne pakotta siihen, että liikenteen on oltava kovarytmisempää ja muut tienkäyttäjät enemmän huomioon ottavaa (joustavaa) kun meillä, koska nysväämäällä liikenneverkko ei läpäise senkään vertaa suuria ajoneuvomääriä kun läpäisee. Toki kansojen erilainen tempperamenttikin liikenteessä näkyy, mutta paljon vähemmän kun yleisesti luullaan. Ovat vihdoin huomannet, että siitä ei ole apua.
Kyllä Euroopan liikenteessä pärjää ihan hyvin kun tarkkailee miten paikalliset toimii, jättää kotimaan autokouluopetukset vähemmälle, eikä pidä kirjaimellisesti kiinni omista oikeuksistaan ja on joustava (huomaavainen) muita kulkijoita kohtaan.
Tänä aamuna 8-9 välisestä ruuhkasta ja liikenneympyröissä Valencian keskustasta selvisin vaikka en ole mikään huippukuski.
Ei kylläkään Valencia ole pahin ryysispaikka mistä on selvitty,näillä tidoila ja taidoilla❓
Taitaa olla artikla 75 johon nojataan jos vasemmalta kaistalta poistuu ajaa toista päin. Ko. artikla koskee kaistanvaihtoa.
Tässä linkissä verrataan tätä tilanteeseen missä suoralla tiellä vasemmalta kaistalta käännytään yli oikean kaistan risteävälle tielle.
'' Koska kukaan järjissään ajaisi vasemmalla kaistalla kadun ja tyhjästä kääntyisi oikealle uudelle kadulle.''
http://www.circulaseguro.com/como-circular-en-rotondas-dgt-se-pronuncia-pero-no-dice-nada-que-no-supieramos/
Tälläinen teksti
Artículo 75. Ejecución de la maniobra de cambio de dirección.
a. Advertirá su propósito en la forma prevista en el artículo 109.
b. Salvo que la vía esté acondicionada o señalizada para realizarla de otra manera, se ceñirá todo lo posible al borde derecho de la calzada, si el cambio de dirección es a la derecha, y al borde izquierdo, si es a la izquierda y la calzada es de un solo sentido. Si es a la izquierda, pero la calzada por la que circula es de doble sentido de la circulación, se ceñirá a la marca longitudinal de separación entre sentidos o, si ésta no existiera, al eje de la calzada, sin invadir la zona destinada al sentido contrario; cuando la calzada sea de doble sentido de circulación y tres carriles, separados por líneas longitudinales discontinuas, deberá colocarse en el carril central. En cualquier caso, la colocación del vehículo en el lugar adecuado se efectuará con la necesaria antelación y la maniobra en el menor espacio y tiempo posibles.
c. Si el cambio de dirección es a la izquierda, dejará a la izquierda el centro de la intersección, a no ser que ésta esté acondicionada o señalizada para dejarlo a su derecha.
Las infracciones a las normas de este precepto tendrán la consideración de graves, conforme se prevé en el artículo 65.4.c del texto articulado.
@timppa
Käväisin velipojan luona Espanjassa. Hän asustelee siellä ja nauttii eläkepäivistään. Kehuu terveydenhuoltoa ja ruuan halpaa hintaa. Liikenneympyröissä kun ajettiin niin katselin sitä vilkun käyttöä. Vastaus oli, että niin pitkään kun ajaa kiertäen vasemmalle on parempi pitää vilkku vasemmalle ja kun lähtee ulos niin laittaa vilkun oikealle. Tämä nimenomaan kaksikaistaisissa ympyröissä ja ajat oikealla kaistalla. Parempi tarkoittaa turvallisempaa.
Noin se menee , sanoi lakikirjat mitä tahansa.
Voi myös kysyä, että mitä haittaa siitä on, että ilmoittaa muille teinkäyttäjillle vilkulla aikeensa.
Olen joskus sanonut, että jos liikenne olisi tietokone niin siinä tarvittaisiiin ainakin sata sensoria välittämässä erilaista tietoa.
Kun ihmisen "tietokone" ajaa niin hänellä on vain se tieto mikä näkyy tuulilasin läpi ja peileistä ja se mitä muut tiellä liikkujat lähettää hänelle vilkuilla, hätävilkuilla ja jarruvaloilla sekä mitä tienpitäjä viestii liikennevaloilla ja liikennemerkeillä.
Ja kovaa mennään - jopa yli kahtasataa.
Tämä keskustelu liikenneympyrässä ajamisesta on loppupelissä hyvä aihe,meillä monella on vähän epäselvää niin kotimaassa kuin ulkomailla miten ympyrässä pitäisi toimia.
Hyvä keskustelu tuo myös lisää tietoa monelle,jos keskustelu ois ollut suljetulla puolella niin melkovarmasti olis mennyt paljon rankemmasta henkilökohtaisuuksiin.
Hyvä aihe ,jatkakaa
Käväisin velipojan luona Espanjassa. Hän asustelee siellä ja nauttii eläkepäivistään. Kehuu terveydenhuoltoa ja ruuan halpaa hintaa. Liikenneympyröissä kun ajettiin niin katselin sitä vilkun käyttöä. Vastaus oli, että niin pitkään kun ajaa kiertäen vasemmalle on parempi pitää vilkku vasemmalle ja kun lähtee ulos niin laittaa vilkun oikealle. Tämä nimenomaan kaksikaistaisissa ympyröissä ja ajat oikealla kaistalla. Parempi tarkoittaa turvallisempaa.
Oikeastaan Suomi on tässä vasemmalle vilkuttamattomuudessaan yksinäinen kummajainen. Naapurissakin ollaan eurooppalaisia. Liikenneturvan ohjeissakin lukee esim. pysäköinnistä kiertoliittymässä - on risteysaluetta. Toisaalta tieliikennelakikin erityisesti pakottaa vilkuttamaan käännyttäessä risteyksessä vasemmalle. Risteyskäyttäytymisestä ja kaistanvaihdostahan näissä on kyse.
Varsinkin kun kolmiontakana odottava tulija ei näe edestäpäin käytännössä kuin ympyrässäolijan sen vas. puoleisen vilkun.. Ei vas. vilkuttamisesta kotimaassa kenellekkään haittaa ole, jos ympyrässä/k-liittymässä ajetaan enempi kuin "suoraan läpiajo" - mikä siis vastaan risteyksessä vasemmalle kääntymistä.
Kaasu pohjaan ja lujaa ympyrään ja pois siitä, toiset eivät edes ehdi tajuta mikä siitä vilahti miettiessään ja selatessaan ohjeita ja lakikirjaa.
Riittävän selvästi toisille näyttäessä aikeensa hyvin toimii liikenne.
Paljon olen mm. Espanjan ympyröissä ajanut, yhtään lommoa ei ole tullut omaan tai toisten autoihin - toistaiseksi.
24 vuotta kaupparatsuna Euroopassa ajaneena ennen kuin ryhdyin höpömökkikuskiksi. Tarkaile miten muut toimii ja toimi samoin varovaisuutta noudattaen hyvin se menee silloin.
Olen ajanut yhden kolarin liikenneympyrässä Puolassa. Jos kahden tien risteyksessä on ympyrä ja liikennevalot toimii siinä ajetaan normaali risteyksen säännöillä. Eli liikenneympyrässä ajava väistää sisään tulevaa jos kääntyy toiselle tielle. Tämä tapahtui ennen kuin Puola liittyi EU-hun.
Täällä kun jaetaan ohjeita pitäisi aina kertoa koska tuo kokemus on saatu. Gävisin tuon liikkenneympyrä kolarin Puolassa. Audin korjaus (puskuri) maksoi 50€, vuosi muistaakseni 2004
Näin on ,kun suunilleen ajaa kuin paikalliset niin menee parhaiten liikenneympyröissäkin.
Seppo, juuri noin mutta hiukan lujemmalla vauhdilla niin antavat tarvittaessa hyvin tietä kun näkevät vauhdin. Arkailu esim. ympyrää lähestyttäessä tarkoittaa epävarmuutta liikenteessä, havainnot toisista ja heidän nopeuksistaan lähestyttäessä mahdollisimman pian ja ratkaisut voi sen jälkeen tehdä, silloin liikenne sujuu.
Älkää nyt helvetissä ihimisiä väärin neuvoko.
Kaikki kun ei ole supermiehiä liikenteessä
Lisää arvosteluja mielipiteisiin ja ajamiseen ilman perusteluja.
Vain törppöihin mielipiteisiin.
Tarkoittanet juurikin omia mielipiteitäsi kuten ylläolevalla tekstilläsi ilman yksilöintiä ja perustelua. Ajatus ei kanna omia aivojasi pidemmälle.
Et hyväksy muita kuin omia mielipiteitäsi, vaikka käsitellyt asiat ovat usein vääriksi todistettujakin enkä vain minun vaan useat muidenkin kirjoittajien toimesta.
Osut joskus myös oikeaankin.
Keskustelussa tulisi ottaa huomioon toiset ja oppia toisista mielipiteistä eikä jauhaa samoja vääriksi ja toimimattomiksi todettuja asioita. Ilman perusteluja olevat kirjoitukset ovat ala-arvoisia.
Kehittyminen alkaisi ja johtaisi asialliseen keskusteluun kuten monesti todettukin.
Junttapolitiikka on kuollut.
Halinen
On vastuutonta antaa Espanjaan menijälle tuollaisia ajo-ohjeita kun mitä edellä jakelet.
Ei paikallisia pidä koskaan mennä opettamaan tai käyttäytyä heitä kohtaan uhkaavasti.
En ole millään lailla opettanut spanskeja vaan kerroin miten olen liikennöinyt menestyksekkäästi ilman vaaranpaikkoja parikymmentä vuotta siellä, nykyään useamman kuukauden vuosittain.
Kannattaa huomioida mikä merkitys muusta liikenteestä poikkeavasti esim. ylivarovaisesti ja muuta liikennettä hitaammin liikkuvat aiheuttavat.
Eri asia on kookkaiden ajoneuvojen kömpelömpi liikkuminen jotka olemuksellaan ovat muusta liikennerytmistä poikkeavia mutta esim. muuta liikennettä hitaammin liikkuva henkilöauto varsinkin siellä jossa liikenteen tavat ovat toisenlaiset kuin täällä Suomessa on vaaran tekijä.
Jos ei sitä tajua kannattaa pysyä pois niillä liikenteestä.
Se suomalainen asenne että minä liikun omalla kiihdytys- ja hiljentämisrytmilläni, olen liikkumiseni herra ja muullakin suomalaisella tavalla ei sinne sovi. Siellä on paljon enemmän huomioitava muuta liikennettä kuin meidän peräkylillä tai isojen asutuskesten ulkopuolella.
Eipä olisi huono ajatus jos mm. vuokra-autoilla olisi eri väriset rekisterikilvet kuin muilla. Niitähän liikkuu jo Aurinkorannikolla tuhansittain. Erottaisi kaukaa turistin joka saattaa lähes pysähtyä moottoritiellä tai maisemapaikalla. Näitä kilpiä on joissain maissa/paikoissa.
Kirjoitukseni ei tarkoita sitä että liikenteessä saa liikkua vastuuttomasti vaan on huomioitava muu liikenne ja oman liikkumavälineen voima- ja kiihtymiskyky poistuessa esimerkkinä käyttämistäni vaaranpaikoista.
Halisen jutut on tyypillistä tuparutun ajo-opetusta
Minulla kun on sellainen käsitys, että jo avaaja tarkoitti matkailuautolla liikkumista.
Tässä selvitys ja korjaus Matti Janhosen luuloihin:
1.Minä en täällä pyri opettamaan ketään ja jos kirjoitukseni lukee heikkolahjaisenkin pitäisi ymmärtää että kerron omasta tavastani ajaa Espanjassa. Lisäksi jos käyttää sosiaalista mediaa oppikirjanaan on valinnut hyvin heikkotasoisen opetuksen.
Olen kuvitellut että ns. tuparutu pitää matkailuvälinettään paljoltikin asumiskäytössä sen enempää liikkumatta. En voi olla ko:n kaltainen koska en ole kahta yötä kauemmin samassa paikassa.
Matti Janhosen jutut menevät vuosi vuodelta entistä enemmän asioiden luulemiseksi.
Asiassa ja otsikossa pysyminen, siihen vastaaminen omakohtaisesti eikä toisten kirjoituksien arviointi erittäin heikkolaatuisesti johtaisi myös Matti Janhosen kirjoitusten tason nousuun.
Tietenkin saahan joskus edes nauraa noille yksinkertaisille uskomuksille, oletuksille ja luuloille.
Halinen
Seli seli.
Empä tunne kaltaistasi joka omat juttunsa noin hyvin ympäri kääntää.
Tässä vielä se fiksu ohjeesi Espanjan ympyröissä ajaville.
"Seppo, juuri noin mutta hiukan lujemmalla vauhdilla niin antavat tarvittaessa hyvin tietä kun näkevät vauhdin. Arkailu esim. ympyrää lähestyttäessä tarkoittaa epävarmuutta liikenteessä, havainnot toisista ja heidän nopeuksistaan lähestyttäessä mahdollisimman pian ja ratkaisut voi sen jälkeen tehdä, silloin liikenne sujuu."
Vastauksesi kertoo paljon tavastasi käsitellä asioita.
Jos tuon lauseen katsot koulutukseksi tai opetukseksi niin kerrot samalla myös mistä olet oppisi ammentanut -sosiaalisesta ja sosialistisesta medioista joissa on tapana juuri tuollaiseen suhtautumiseen. Itse olet asioiden käsittelystä ja niihin suhtautumisesta hyvä esimerkki limboilusta mm. tämän kirjoitussarjan kautta.
Halinen
Seli seli seli seli
Siinä missä tietosi loppu, siitä henkilökohtasuuksiin menemisesi alkaa ja se alkaa liian usein.
Mitä koulutukseeni tulee niin olen oppinut, en opetettu.
Samaa jatkuvaa höpötystä tulee, ei asiaa.
Kaikki asiasta mainitsemani asiat on todettavissa, luettavissa ja nähtävissä tässäkin kirjoitussarjassa.
Oppineeksi tai sivistyneeksi sinua ei voi sanoa kirjoitustesi perusteella.
Mites se ohje liikenneympyrään ajosta siellä Espanjassa menikkää?
Kiihdytetään vauhtia ennen ympyrään ajoa niin kyllä ne Doreadorit alta pois hyppää.
Hah hah.
Minä kerroin miten ajan, ei ollut tarkoitettu kaavoihin kangistuneelle opastukseksi.
Pidät edelleen sitä ohjeena kuten monia muitakin ohjeeksi omaksumiasi asioita,
Otapa rautalanka ja taivuta siitä ohje itsellesi.
Tee jotain hyödyllistä polittisesti äläkä turhaannu täällä puolustellasi itseäsi mm. oppineisuudellasi jota on vaikea havaita kirjoituksiesi ja kannanottojesi tasosta.
Niissäkään määrä ei korvaa tasoa.
Miten tää voi olla niin hvetin vaikeaa, itse en ole huomannut koko kiertoliittymiä sen kummemmin, isolla autolla ei ole paljoakaan kaistanvaihtopujotteluun tarvetta tai hinkua, uloimmalta kaistalta pääsee jatkamaan matkaa kaikissa olosuhteissa. vaan kyllähän pilkkua voi nussia asiasta kuin asiasta, jos on normaali arkielämästä pihalla.
Sama juttu ei mitään ongelmia, Espanjan liikenteessä kunhan pari päivää on liikkunut että palaa mieleen paikallinen ja alkaa liikennöidä espanjalaiseen tapaan. Moottoritievauhteihin ei vaan luonne anna mennä nopeimpien kanssa, kyllä nuo suomalaiset moottoritienopeudet ovat riittäviä sielläkin ja tietenkin muun liikenteen nopeus huomioiden.
Luettavia vaikeuksia tähänkin kirjoitussarjaan tekee se kun täällä pyritään opettamaan esim. minua mitä saa kirjoittaa omana mielipiteenä. Mutta toisten rajoittaminen kuuluu joidenkin elämän arvoihin.
Se mitä tästä asiasta kirjoitin heti ketjun alussa pätee liikenneympyröissä ajamisesta mm. Ransakassa ja Espanjassa. Eikä se paikallisten käytös siitä muuksi muutu kirjoitti joku tuparutu mitä tahansa.
Mutta kun joidenkin täytyy päästä esiin keinolla millä hyvänsä niin voihan sitä ihmisille paskaakin jauhaa.
Mainittua Matti Janhosen kirjoitukset edustavat mm. vaikkapa toisista kirjoittamistaan asioista arviointeineen. Ei totuus muutu trollauksesta ja loukkaamisesta huolimatta.
Hyvä on arvioida ilman totuuteen kuuluvia perusteluja, mutta sehän kuuluu hänen tapaansa toimia.
Jo alarvoisten ja sivistyneelle ihmiselle kuulumattomien sanojen käyttökin kertoo sen. Eikä hän pysty tapojaan parantamaan tai edes muuttamaan järkevään suuntaan.
Viimeksi julkaistussa sosiaalista mediaa koskevassa tutkimusjulkaisussa on edustava otos roskakirjoittelusta. Siinä mm. kiinnitetään huomiota perustelemattomaan kirjoitteluun.
Kovin korkealle ulottuvaa arvosanaa arvostelussa noista ei saa oppineiden keskuudessa. Siinä on mm. karavaanarit.fi -sivustolta lainattuja kirjoituksia. Kirjoittajien nimiä ei ole julkaistu mutta helppo tunnistaa nuo roskakirjoitukset.
Voi kun Halinen taas todistaa ihanasta - omaksi vahingokseen.
Kuten olen monasti aiemminkin sanonut; siinä missä Halisen tieto loppuu siinä hänellä toisten parjaus alkaa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.