- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Espanian kaasupullot
Espanian kaasupullot
Mikä on paras ja halvin vaihtoehto selviytyä Espanian kaasupullo-ongelmista? Tarkoitus olisi olla Espaniassa max. 2kk keväällä, alkaen joskus helmikuussa 2007. Pärjääkö kahdella 11kg suomalaisella pullolla sen 2kk:n ajan. Jos pitää ostaa espanialaista kaasua/pulloja, mikä on halvin ja helpoin vaihtehto ja missä systeemi toimii Espaniassa/Portugalissa? Olisiko yksi vaihtoehto ottaa vain yksi suomalainen pullo mukaan ja ostaa toiseksi espanialainen pullo perillä? Saako espanialaisia pulloja vuokrata ja mihin hintaan per pv/vko/kk? Kun tiettävästi espanialainen pullo on päältä kiinitettävä, minkälainen adapteri tarvitaan suomalaiseen sivuventtiilipulloon ja mitä se mahdollisesti maksaa? Kiitokset arvoisista ja hyödyllisistä vastauksistanne. Rutunoviisi
Tervetuloa joukkoon! Matkallakin tarvitset kaasua ainakin jonkun verran.Kestää reilun viikon mennä etelään.Suomi-pullo täynnä ja perillä hankit Espanja-pullon joko ostaen tai vuokraten.Ostohinta karavaanarilta ostettuna 12-15 €,kannattaa kysellä muilta camppareilta,tai ostaa(n.15€) sitten "varkaiden" markkinoilta.Markkinapäivät selviävät perillä.Huoltamolla hinnat kalliimpia mutta ostavat myös sen takaisin. Vuokrahintaa en muista.Hanki perillä painoventtiili liitin joka on pelkästään pullon avaaja,ei paineen säätäjä!Vaunun paineensäätäjän kierteet sopivat sen kylkeen,mutta tarvitset säätäjien väliin yhden lisä tiivisteen jossa on n.8 mm reikä.Toimii hyvin.Adapterin hintaakaan en nyt muista mutta ei se budjettia kaada.Pullon tyhjennyttyä Suomi-pullo vaihdon ajaksi tilalle.Cepsa myy kaasua,kirkas pullo.Muut huoltamot myyvät keltaisia pulloja.Vaihto hinta 11-13€.
Olin kolme vuotta sitten pari kuukautta talvella Espanjassa ja Portugalissa. Mukana oli lähtiessä kaksi täyttä pulloa. Ensimmäisen tyhjennyttä täytätin sen leirintäalueella Fuengirolassa. Oli selvästi halvempaa, kuin Suomessa. Myös huvivenesatamissa voi usein täyttää pullon, on tosin kalliimpaa. Kannattaa säästää toinen Suomesta mukaan otetuista pulloista paluumatkalle, jos tulee pakkasten aikaan. Espanjan kaasu ei toimi pakkasella. Kaasua kului vajaa viisi pulloa.
Jotkut kertovat, että Epsanjan kaasumääräykset ovat muuttuneet vuoden 2005 alusta , ainakaan mä en saanut ostaa mistään 11 kg kaasupulloa, ainoastaa 6 kg pullon ja siitä sai "propuskan" jolla sai rajalla pois lähtiessä pullon hinnan takaisin (tietenkin saman firman asemalta). Tässä voi olla monenlaista käytäntöä, meillä oli eräs henkilö hommassa mukana (henkilö joka oli ollut 10 v paikanpäällä). Tämä tapahtui Torre Del Maressa maaliskuussa 06.
Hola novicio! Olimme viime talvena Valencian Santa Polan camping Bahialla.Tein liitännät,kuten Korhonen sinua neuvoi,se espanjalainen toho-liitin maksoi 6€.Maasta saa butanoa ja propanoa.Propano kestää kylmää,kuten Suomessakin.On makuasia ,käytätkö Cepsan vai Repsolin pulloa.Campingilla deposito=pullon kuoren pantti oli 30€,jonka sai takaisin,kun lähdimme ja kaasu propaani 10€/11kg.Pullo kesti talvella noin 10 päivää.Jääkaappi/pakastin söi pullon kuukaudessaja sähköllä sama asia hoitui 30 €:lla.Meillä riitti kaksi kaasupulloa nipin napin,kun menimme syyskuussa ja tulimme talvipakkasilla takaisin. Hasta luego!Jokkeri
Olimme Hartolassa rututapaamisessa ja sain vanhemmilta Espanjankävijöiltä ohjeen: osta matkalle Suomesta päältäpainoventtilipullo ja vaihda "sivuventtiilipullon" adapteri päältä-painoventtiiliksi jo Suomessa ja voit Espanjassa napsauttaa päältäpainoventtiilin suoraan Espanjan kaasupulloon. Toimiiko?
Meillä Cepsan pullo (kuoret 10€,sisältö 8-11€, päältäpainettava säädin 7€)toisena pullona saksalainen sivuventtiilipeli, jonka täyttö onnistuu Portugalissa, vaihto Saksassa.T-haaralla molemmat säätimet kytkettyinä.
11kg pullon saa ostaa kaasuyhtiön konttorista, joka löytyy miltei joka kaupungista. Vain rahaa ja passi mukaan. Pullo myydään vain asiakkaalle jolla on osoite Espanjassa.
Vaiheet miten suoritetaan ostos:
marssi Camingin respaan kysy missä on Repsolin tai Cepsan kaasumyymälä. Piirrä paperille kaasupullo ja siihen kirjoita 11kg niin tulet oikein ymmärretyksi. Marssi repsasta saadun kartan opastuksella myymälään - muista passi! Valitse kaasu Butan tai Propan. Butan lopettaa toimimisen 0c asteessa mutta sen saatavuus on erinomainen, miltei joka huoltamolla, kaasuautoista saa molempia. Pakkasta Espanjan etelärannikolla äärimmäisen harvoin! Osoitteesi on Camping alue (nimi ja osoite) + missä ruudussa seisot. Kaasuauto tuo pullon sinulle samana päivänä tai seuraavana päivänä. 2005/tammikuu alussa maksoi Repsol pullo kaasuineen 24eur mukaa tuli tosite jolla saan pullon hinnan takaisin koska vaan. "Ostin" toisen pullon ilman papereita joten nyt minulla on yksi propan ja yksi butan pullo espanjasta. Lisäksi matkassa yksi suomalainen pullo. Vaihdoin toisen suomalaispullon espanjalaiseen. Matkailuautossamme on ensiasennuksena päältäpainettava venttiili joten mitään adapteria ei tarvita. Suomesta lähdettäessä latetaan espanjan pullo käyttöön, jos pakkasta niin propan. Suomi pullo vaihdetaan käyttöön kun jätämme Espanjan kotimatkalla. Portugal, käytämme espanjan pulloja siellä, jos loppuvat nin piipahdamme espanjan puolella vaihtamassa.Hyvää matkaa teillekkin Kaj
Onko "päältä painettava" samanlainen kuin Suomessakin ??
Siis painoventtiilipullo?Kyllä se on liitännältään samanlainen,paitsi että pullon yläosa ei ole niin hyvin suojattu kuin suomi-pulloissa.Kohdalleni osui pullo johon painoventtiiliä ei saanut kiinni koska liitinkohta oli kolahtanut johonkin ja hieman soikeahko,ravintoloitsija Tito(Los Harales)vaihtoi sen ystävällisesti toiseen,vaikka pullo oli hankittu muualta!No,raflassa kävi kaasuauto usein.
Kyllä se on samanlainen. Suojaus on saman tasoinen kuin Suomessa (Repsol pullo) Venttiilin päällä on suojahattu joka toimii sinettinä ettei kaasua ole otettu sitten täyttöpaikan. Sinetti on murrettava että sujahatun saa pois.
Ei se nyt välttämättä tarvitse olla noin monimutkaista. Menet esim. Cepsan huoltikselle, ostat kaasupullon kuorineen, maksat alle 20 euroa,pullosta ottavat 10 euroa, sisällön hinta vaihtelee 8-10 euron välillä, ihan sama ostatko propanoa tai butanoa etelässä käytettäväksi, kukaan ei kysele mitään passeja tai muitakaan henkkareita. Vaihdat päältäpainettavan venttiilin tai teet t-haaran, joissa toisessa sivuventtiilisäädin,(suomipulloon) toisessa painettava (cepsa) suomipullon saat täytettyä portugalissa GPL-huoltiksella, ja painettava vaihtuu espanjassa. Propaanipullon voit vaihtaa butaanipulloon ilman mitään isompia ihmetyksiä, kuin suomessakin alumiinipullon saat vaihdettua rautapulloon.Butaani palaa vielä muutaman asteen pakkasessa ihan buenosti, ainakin meillä.
Ovatkohan nämä neuvot vielä ajan tasalla. Onnistuuko suomalaisen pullon täyttö edelleen Portugalissa/Espanjassa??
Hain markkinoilta raviradalta pullon kuoret 7e ja Fuengirolan kaasu kaupasta 11.50e propaania 11 kg viime viikolla. Hauskaa Joulua ja Hyvää Uuttavuotta t. Heikki
Suomalaisen tavallisen pullon täyttö on Espanjassa kiellettyä, se että joku on sellaisen saanut täytettyä ei tee sitä sallituksi.
Rutusivulla, linkissä aivan alhaalla on kaksi täyttöpaikkaa Portugalissa
http://www.rutusakki.fi/index.php?p=1_50_Talvehtimispaikkoja
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 23.12.2015 klo 17:58:31 Boliqueimen paikka on sunnuntaisin kiinni.
Viikko sitten täytettiin Portimaon Repsolilla suomi-pullo kassahenkilön avustuksella ja meidän adapterilla(olisi ollut myös liikkeen adapteri). Olivat uusineet täyttöpistoolin viime talvesta. Ei ongelmia 22 litraa tuli pulloon a n. 58,4 senttiä. Kassalta lähtiessä kaveri sanoi selvällä suomenkielellä KIITOS PALJON. En tiedä oliko laitonta vai ei mutta hyvin palaa keittimissä sisällä ja ulkona sekä jääkaapissa että cramerissa. Hyvää Joulua kaikille.
Hei, pullon täyttäjät. Kun pullo on täytetty, punnitkaa pullo ennen käyttöä ja todetkaa, ettei pullossa ole yli 11kg kaasua. 11kg+pullon taara lukee pullon yläosassa = vaa'an näyttämä. Olen nähnyt, että huoltoaseman henkilökunta tekee useamman kilon ylitäyttöjä. Huomioidaan oma ja muiden turvallisuus. Hyvää Joulua ja turvallista vuotta 2016 t. Juha V
Koska kaasu myydään litroittain niin ehdottomasti käyttää pullon tyhjäksi ja tankkaa/tankkauttaa vain 20 litraa kaasua ,niin ollaan suht koht turvallisella tiellä. Harvalla taitaa olla etelässä vaaka mukanaan. Hyvän Joulun toivotukset Fugesta: tankkipullosti seppo
''Useiden kilojen ylitäyttö'' Pulloon pitää jäädä 5 litraa tyhjää. Jos se vedetään täyteen riittää 3° lämpötilan nousu varoventtiilin laukeamiseen ja pullon tosi vauhdikkaaseen tyhjenemiseen komean nestesuihkun kera. Syttyy melko varmasti, kaasua tulee hirveä määrä.
Jos tämä tapahtuu ajossa on suuri ihme ellei kukaan meneta henkeään.
@timppa
Kyllä se pullo on paljon parempi punnita ennen täyttöä, jolloin tietää kuinka paljon sinne mahtuu. Jokaiseen vapaaseen kiloon mahtuu 2 litraa nestekaasua. Punnitsemiseen soveltuu oikein hyvin koukullinen jousivaaka. Sellainen kalamiesten käyttämä, jossa on myös mitta. Jos ei omista vaakaa,niin silloin on varminta kuluttaa pullo tyhjäksi ja täyttää 11 kg:n kaasupulloon 22 litraa nestekaasua. Silloin siellä on varmasti oikea määrä kaasua ja jopa varmemmin kuin tankkipullossa, jossa se uimuri voi aina joskus takerrella! Olen täytellyt suomipulloani kymmeniä kertoja jo yhdeksänätoista talvena täällä Portugalissa ja aina se on onnistunut.
Asia on kaasupulloatäytettäessä juuri niin kuin kokenut matkailuautoilija Raimo Laine kertoi.
Pullon on tyhjä kun avaat venttiilin ja sieltä ei tuile mitään ulos. Voit mielestäni laitta 22 litraa kaasua 11 kg:n pulloon.
Kaasu ja kakka on ehtymättömiä keskustelun aiheita, unohtamatta tervehtimistä.
Ei ole kaasu päässyt loppumaan kun siirryin viiden pullon käyttöön 2 kpl suomalaista 11 kg ja 1:si 5 kg lisänä 2 11 kg Espanjan Repsol pulloa.
Kaikki pullot päältä painettavalla venttiilillä.
Kaasu on hyvä puheenaihe.
Kaasu on viisas olio, se osaa loppua aina yöllä, usein juuri REM-univaiheessa ja kuten tiedetään REM-unen puute on se joka aiheuttaa ärtymystä ja väsymystä. Siksi kaasusta puhutaankin (kirjoitetaan) usein yöllä ja "kaasussa", mistä pahimmillaan voi seurata kirjoittajan aivoissa kaasun olomuodon muutos aineettomaksi jota myös kankkuseksi sanotaan.
Kuten tunnettua kaasupullot tykkää matkustaa pareittain, mikä selittyy sillä, että seksuaallisesti kaasupullot on swinges´ä mikä taas mahdollistaa sen , että samassa pienessä kopissa voi asua sekä Suomen Agan että Espanjan Repsoilin swingereitä sulassa sovussa Ei edes sillä ole väliä onko sen hetkinen pari päältä painettavaa vai sivusta kierrettävää mallia.
Kaasupullon vaihtajia on kahtaa sorttia, joko käveleviä tai sähköisiä, mutta eniten kaasupullot tykkää vähäpukeisista yöllä kävelevistä ja palelevista vaihtajista.
Kaasua on mukana joko liikaa tai liian vähän, sopivasti ei koskaan. Hinnaltaankin kaasua on vain kahtaa lajia, halpaa tai kallista, mutta ei koskaan kohtuuhintaista ja mikä pirullisinta halpa kaasu lymyää aina sillä paikkakunnalla missä kaasupullon vaihtaja ei itse ole. Kaasua on myös kahtaa laatua propaania ja butaania ja niillä on se ero, että butaani on viluinen, eikä tykkää muuttaa olomuotoaan ja yhtyä hapen kanssa kylmässä.
Matti, kirjoitit oikeasta caravaani elmästä huumorilla höystettynä
Kaasun kanssa on just noin:-) :-)
Vaihda Janhosen Matti tuohon kaasu sanan tilalle nainen, niin sitten se on lähempänä totuutta :-)
Kirjoitettu Portugalissa pikku kaasussa.:-)
Missäs sitä muuten nyt ollaan?
Blogi on päivittämättä, sori, se on vielä epsanjassa :-)
Ystävällisin terveisin Raimo
Meillä taitaa olla ryhmäseksi käynnissä kaasukotelossa kun sinne mahtuu neljä pulloa. Kaksi niistä on Repsoolin yökaasupulloja ja kaksi Suomalaista lähetyssaarnaja pulloa. Päältäpantavaa.
Etteivät vaan siellä yksukseen ole itseään loppun ajaneet vaikka hanat olen sulkenut.
Toista se on Balilla täällä saa vain päiväkaasua yöllä ei kaasu lopu, ei sitten millään. Pitää yrittää ottaa Indonesialaisen yksinmyyntioikeus Eurooppaan.
K Y S Y M Y S : Mikä on paras vaihtoehto asuntoauton kaasuille Espanja / Portugal 2kk keväällä, Saksasta ajamalla. Olisiko yksi vaihtoehto ottaa vain yksi suomalainen pullo mukaan?
Tarvitsen toimivan, laillisen, turvallisen ratkaisun. EI vippaskonsteja. Hinta ei ole ratkaiseva.
Kiitokset arvoisista ja hyödyllisistä vastauksistanne.
Rutu 8674
Meille paras ratkaisu on ollut yksi suomipullo ja yksi espanjalainen pullo matkassa. Painoventtiili käy molempiin samalla lailla ja ainakin Repsolin pullon saa vaihdettua täyteen jokapuolella Espanjaa.
Espanjan tyhjän pullon saa ostettua siellä kirpparilta tai kämppärin avulla.
mot
Toimiva, laillinen ja turvallinen ratkaisu on hankkia tankattava pullo. Tankkipullon saat laillisesti tankattua missä maassa tahansa.
Matkaan vain se yksi pullo mukaan ja jos teet pitkäaikaisleirin jollekkin kämppärille ostat espanjalaisen pullon jota siellä vaihtelet. Espanjanpulloon tarvitset linkin mukaisen adapterin joka on täysin laillinen. Portugalissa saat täytettyä myös espanjalaisen pullon.
http://www.wilhtom.fi/?p=productsMore&iProduct=343
Kotiin lähtiessä voit joko myydä tai ottaa mukaan sen espanjalaisen pullon, sulla on kotelossa sille tila ja tankkipulloon saat kaasua mistä tahansa kotimatkaa varten. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html
@timppa
Sateen ropina herätti vilkasemaan. Ei nää kaasujutskatkakuviot muutu kuin pitkillä aikaväleillä."2006 Jerezizzä yksi saku kaupitteli hopealla juottamiaan W21.8 L suomi , saksa, ranska ym 22 maahan sopivaa suomipullon täyttöadapteria.Epäilytti, vaan, ja taiis olla Laieneen Raimo tai muuten mukava mies, joka näytti vastaavan oman täyttöadaperinsa, ja minähän vaihdoin huolet pois komlellakympillä. Se saku kertoi myöhemmin rahoittaneensa koko talven noilla adapterien myynneillä. Silloin ei ollut puhettakaan muusta, kuin tyhjän suomipullon täyttämisestä max 22 litraa = 80% kokonaisvolyymistä.
Nyt on uudet kuviot; (raha)- ja järkimiehille automaattisella kaasustopilla varusetut määräykset täyttävät tankkipullot 2,5 - 26 litraa vetävät teräs- ja alumiinipullot, joita itse suosittelen. Haapasen Timpan ryökäle on senverta kade mies, ettei koskaan suosittele noiden tankkipullojen hankkimista Gasfachfrau.de kautta, jolloin minäkin saisin raakasti nykästyä provikkana pienen latten. Muutenhan hinnat ovat jokseenskin samat, mutta nousussa. 6kg teräspull0nn saa jo ebaytella n. 230 euroa tarvikkeineen. 11 kg alupullo on sitten vajaat 500 euroa. Mulla on kohtavalmis sopimus portugalilaisen tehtaan kanssa, jolloin hinta tipahtaa n. 10%. Haapasen Timpalle hinta nousee 25 %, mitäs kusee ja vielä kaverin saappaille. Epämoraalista kadehdintaa yhen pienen kahven takia ajaa j suomalaisia oatajia ulkomaan virmojen asiakkaaksi . Siinä monen ilme kiristyy, kun Timppa sössii ne 2-10 vuosittaista ostajaa ulkomaanpellejen alvinarutettavaksi. Käyppä suomipoika noiden bumaskat läpi, ja funtsi toisenkin kerran tilaatko pian 10 v kokemuksella Hännisen kautta....-Ihan samalla hinalla kuin netistäki. Valmistajahan se kaffen mulle maksaa jos muistaa.
Mulla on korkealaatuisia täyttöadapterita 10 prosentilla tankkipullojen hinnoista. Niitä myy jo aika moni, ja vuosittain euroopassa kymmeniä tuhansia. Lainkuuliaiset keskieurooppalaiset tankaavat kylmästi LPG-GPL automaatilla, eikä koira perään hauku. Vaarat on luokkaa saada meteori kuuppaansa tai tstävällinen neuvo turistille: hankipa tämän maan pullo, niin sitten sulla on euroopan kiertueen jälkeen komea kokoelma eri maiden kaasupulloja.
Timpan kanssa ollaan tästä vuosikaudet puolihupimielessä väännelty, silti hyviä kavereita ollaan - Ainakin minä-
Siis ottakaapa yhteytty yv:llä. niin säästyy isot vaivat ja rahnaakin pullon hinta vuodeassa halvan LPG_GPL:n takia. LPG on autokaasu on samaa Propaani/butaania, jota voi tankata autoihin ja pulloihin kaikkialla Euroopassa - Paitsi Suomessa. Parin viime vuoden aikana on ilmennyt epäpuhtauksia kaasuissa, ja markkinoille on tullut 20-50 euron filttereitä. Sellaisella saattaa säästyä satosie kaasulaiteremonteilta. Niitäkin suostun välittämään nettihinnoilla.
Asemia löytyy pelkästään Algarvesta satoja, muualta Euroopasta kymmeniä tuhansia,, kaasu on halpaa ja täyttö ilmaista omalla kasuntäyttöadapterilla.
Älkääkä hyvät lajitoverit langetko ostamaan tarvikeliikkeistä 4-5 adapterin parinkympin "Europa -täyttösettiä "
Ottakaapa yhteyttä. - Yllätytte.
Kiitos Timppa!
Tuo on hieno tarjous, tuossa Timpan hollantilaislinkissä, 219€:lla täydellinen paketti kaikkine nippeleineen ja 10vuoden takuufilttereineen.
Lienee tarvitsijan turha yrittää etsiä edullisempaa ja toimivampaa systeemiä.
Ellei halua sitten toimia järkevästi ja ostele tarpeen mukaan, maakohtaisesti kaasunsa sieltä, missä kulloinkin matkailee. Vakuutan, koskaan ei ole kaasu päässyt loppumaan maailmasta ja kulueränä leirintämatkaulussa kaasulla ei ole mitään roolia.
Mulla on muutoin nykyisin kommee tuhkakuppi, tuollainen käyttämätön alutäyttöpullo, toimii hyvin ainakin tuhkiksena.
''Ellei halua sitten toimia järkevästi ja ostele tarpeen mukaan, maakohtaisesti kaasunsa sieltä, missä kulloinkin matkailee.''
Miten se tapahtuu ilman tankkipulloa?
Viime vuonna tankkasin muistaakseni kuudessa maassa, mutta se oli tankkipullo.
@timppa
Sori vaan tietämättömyyteni mut olisin kysynyt toimiiko tuo tankkipullosusteemi myös vaunuissa. Tai tietenkin toimii mutta onko kuinkakin painava verrattuna esim alu/kompostipulloihin. onko vaunuilijoillakin niitä?
Tankkipulloja on saatavana myös alumiinisena, Jukka niitä myy tuolla ylemmässä vastauksessa. Kannattaa hankkia mittarilla varustettu niin ei tarvitse ihmetellä pullossa olevan kaasun määrää.
Oma rautapulloni painaa 17.5 kg. Kuljen aina vain se yksi pullo mukana.
@timppa
Timppa hoi!
Me ollaan nyt jokunen vuosi oltu keväin syksyin sellaisilla omituisilla Espanjan ja Italian leirintäalueilla, missä paikallisia pulloja on ollut saatavilla pilvin pimein. Eikö olekin uskomaton tuuri ollut meillä. Noita erilaisia kaasulelujahan on toki jokaisella kunnon karavaanarilla repullinen mukana.
Kotoa lähtiessä on ollut kaksi suomipulloa täytenä, koskaan ei ole kaasu kesken loppunut.
Useammin joutunut naftaa tankkaamaan, vaan sekin yhtä helppoa kuin kaasun kanssa.
Älä nyt taas perustele oman matkailumuotosi mukaan tätä asiaa. Tolpalta tolpalle ajo on eri asia, kaasua ei tarvitse välttämättä lainkaan. Kilpisen Teuvollekkin saanen hänen kysymykseensä vastata.
Itse tiedän tasan tarkaan että silloin kun käyttää auton varusteita: lämmintä vettä, tiskausta, peseytymistä, grillausta ja jonkun verran lämmitystäkin riittää yksi kaasupullo 10-15 päivää ilman maasähkössä oloa.
Oman pulloni olen tankannut 11 eri maassa, eikä ole ollut tarvetta ostella pulloja jokaisesta maasta, yksi pullo on riittänyt. Pienintäkään ajatusta kaasun hankintaan en ole uhrannut niiden kuuden vuoden aikana joina mulla on tankkipullo ollut.
Menee jo pois aiheesta mutta on neljä asiaa joilla euroopassa liikkuva karavaanari saa vapauden. Aurinkopanelit, tankkipullo, ja vessan sekä suihkun käytön opetteleminen hyvin varustetussa kulkineessaan.
@timppa
Nyt jysähti iso viisaus framille. Vertaukseksi Lisäjarruvalot oikein häikyisti muistojen taivaan, vaikka harmaa on nyt onkin. Hyväksi se lisäjarruvalokin taidettiin ensin havaitt, kielettiin ja nyt joka kotterossa.
Näin se menee kaasuntakkuussakin. Yhtä helppoa on naftan tankkuu pumpusta kuin omalla täyttöadapterilla tai vain rapiat 6 kg painavalla aluälyyliestolla ja nykyään kaikissa jkpa ohjaamoon vedettövissä oleva kaasunmäärän näyttömittari.. toisilla taas rähjä suomipullo, mihin saa muutaman kympinadaperilla kaasua mistä tahansa.
Painossa alupullo ol helpoin käsiteltävä, eikä 25 kilon vähentyminen kokonaispainossa ole huono juttu eskään. Menee kyllä tavallaan aika paljon fyffeä harakoille, jos sen parhaan takiipullon hankkii. Sitä kun ei sen ensiasennuksen jälkeen liikutella 10 vuoteen senttiäkään.
Tällä eläkeläisten dominomalla palstallla äkkiä muuttuu kuvio, jos 2-4 lpsen kanssa vapaaparkeissa tykkäilee resuta. Pienet on boilerit ja kakaroiden pesueveden lämmitykseen kuluu aika saaterinmoinen määrä vettä Ja kaasua.. Itekin on kiva autossa suihkut ottaa. Silloin ei auta vaikka ilmaisia tyhjiä kaasupulloja olis tonneittain eri maiden rajoilla ilmaseksi saatavissa. Isot kaasupuljut eivät elä oheismarkettiensa roskaruokatuotteiillakaan, vaan nimenomaan kaasun myynnillä. Ajatelkaas millä muulla tuotteella on vastaavaa lähelläkään oleva hintajousto kuin kaasulla.
Että paritellen reissatessa voipi hyvinkin ostaa yhden päätätäytettävän espananpullon ja varapulloksi pienen suomipullon, jolle aina on käyttöä. Nyt jos alusta ksaasusambapullorallin alkaisin, niin justaa teksin kuten Timppakin. Tosin olemme aikalailla käsikynkkää perehtyneet näihin kaasukuvioihin. Mulla vielä kaikkien aikojen suomalainen kaasuguru Vilho Tuominen neuvojen jakajana ja yrityskaverina. Wilho möi putiikkinsa Lohjalle, muitta nimi ja tietotaito on huippua. Espoosta löytyy.
Meillä on hiukka eri intressit alan tietomiesten kesken, mutta kokemusperäiseti sama ajattelutapa, kuten niin harvoilla. Kesän aikna olen myynyt 5 tankkipulloa, ja 20 vaidossa tullutta muuta täysin käyttökelpoista(täyttöadapterilla maustettua teräspulloa) Nyt olis sitte siellä Suomen raikkaassa talvessa hyvä pähkäillä, uutta pukkaa koko ajan, tilavampata kevyempikuorista, mutta aina liian kallista sadantonnin auton omistaja kiertää pari tuntia kuviota pähkäilemässä, ja kysäsee huomaamattomasti, että antasikko ton 35 edperin 30L..ä ku jäi kolikot autoon.
Ottiskos huikat maanmainiota nimijuomaa " ESTOQUEDADO Moscatel de Setubali 17% ja siähen plösäys roseviiniä CONDE NOBLE Vinho branco 11 % ?
Jatketaan tankkipullosta. Kuvassa mallina kaasupullokotelo jossa automaattinen tai käsisäätöinen pullonvaihtaja, pitkäaikaisparkissa oleva pitää tankkipulloa toisella puolella ja hankkimaansa 'espanjanpulloa' toisella.
Parkissa ollessa on tankkipullo suljettuna ja paikanpäältä ostettu avoinna. Tämä siis silloin kun on tehty iso leiri eikä tankkipulloa lähdetä noin vaan tankkaamaan.
Näin keinoin ei kaasua tarvitse millään lailla säästellä missään vaiheessa ja auton varusteita voi huoleti käyttää. Tankkipulloa ei tarvitse koskaan ottaa pois kotelosta eikä tehdä mitään virityksiä mihinkään.
Mun mielestäni tämä toimintamalli säästää vaivaa ja helpottaa matkailua suunnattomasti. Itse kun en pitkään viihdy samoilla tantereilla en tarvitse sitä paikallista apupulloakaan.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2016 klo 10:52:14 Toimintamallista vielä sen verran että kun on tankannut tankkipullon täyteen ennen pitkäaikaisleiriä, riittää siitä todella pitkäksi toviksi siinä vaiheessa kun apupulloa käydään vaihtamassa.
Mielenkiintoista Timppa, huomaatko itse, sanot mulle, etten markkinoisi omia tapojani, ja samanaikaisesti kyllä innolla markkinoit omiasi.
Ilahduttavaa kuitenkin, että tuossa viimeisimmässä esimerkissäsi pääset jo lähes terveen järjen tasolle. Ei tuo pulloralli mitenkään voimille ota tai hankalaa ole, pikemminkin sosiaalinen tapahtuma.
Pääosan energiastani kyllä tuhlaan aivan muilla tavoin, esim. pyöräilemällä, kävelemällä, uimalla, shoppailemalla, enkä lainkaan uhraa ajatustakaan sille, kuinka niistä helpoimmalla ja halvimmalla pääsisin.
Kuten jo useasti sanottuna, kaasu mulle yksi pienimmistä murheista ja kulueristä reissussa, vaan ymmärrän, ei niin pientä asiaa, ettei asiantuntijaksi kannata ryhtyä.
Edelleen vastaan Teuvon kysymykseen: ''K Y S Y M Y S : Mikä on paras vaihtoehto asuntoauton kaasuille Espanja / Portugal 2kk keväällä, Saksasta ajamalla. Olisiko yksi vaihtoehto ottaa vain yksi suomalainen pullo mukaan?
Tarvitsen toimivan, laillisen, turvallisen ratkaisun. EI vippaskonsteja. Hinta ei ole ratkaiseva. '' Kysyy Teuvo.
Viimeisen esimerkin laitoin rautalangasta kun asiaa ei tunnuta ymmärrettävän muuten. Auttoi näköjään suakin vaikka saman asian olen selittänyt monta kertaa ennenkin.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2016 klo 13:03:47 Älä keskity mun tyrmäämiseen vaan mielummin vastaisit kysyjän kysymykseen.
Timppa, vastasin oman kokemukseni pohjalta kysyjälle, koska muiden kokemukset ovat mulle oudompia. Sehän oli mielestäsi väärin, "....älä tarjoile omia kokemuksiasi.......".
Toistan, kahdella suomipullolla on pärjätty, koskaan ei ole kaasu loppunut. Lisää kaasua myydään ympäri maailman. Kaasu on niitä pienimpiä murheita leirintämatkailussa. (Ja kaikki omia kokemuksia, joskin JanhosMatti vuosia sitten toiminut asiantuntijanani).
En tunnista kirjoittamakseni tuota lainausmerkeissä olevaa. Sen sijaan kirjoitin ''Älä nyt taas perustele oman matkailumuotosi mukaan tätä asiaa''
Oikeampi muoto olisi kyllä ollut ''Älä nyt taas perustele pelkästään oman matkailumuotosi mukaan tätä asiaa''
Lisäksi aloitus ''Timppa hoi! vaikuttaa suunnatun enemmän mulle kuin Teuvolle.
Turhaa höpinäähän tämä kuitenkin, mukavaa olisi jos Teuvo saisi enemmänkin vaihtoehtoja kuin Martin ja meidän.
@timppa
Eikö siihen täyttöpulloon kuitenkin liity vielä se ongelma, että sitä ei saa Suomessa missään laillisesti täytettyä?
Aidosti erilainen ratkaisu on nestekaasulämmittimen vaihtaminen diesellämmittimeen. Silloin säästyy yhteensopimattomuusongelmilta sekä raskaiden kaasupullojen kantamiselta ja nostelulta.
Tuo diesellämmittimeen vaihtaminenhan ei yksin riitä vaan pitää sekä jääkaappi että liesi olla samaa kaasutonta linjaa.
Ja valmiin kaasulliseksi rakennetun auton muuttaminen kaasuttomaksi on kannattamaton homma, rahaa menee paljon. Halvemmamksi tulee myydä entinen pois ja teettää kaasuton.
Eli ei ihan taida olla Teuvolle käyttökelpoinen ratkaisu.
mot
Mot, en puhunut kaasuttomuudesta vaan siitä, että asunto-osan lämmitin, joka lämmittää myös suihku- ym. pesuvedet, toimii naftalla. Jos autossa on ennestään Truma 6, sen vaihtaminen Truma 6D:hen ei liene kovin suuri työ. Luultavasti ilmaputket ja sähköjohdot käyvät sellaisinaan. Jääkaappi kuluttaa kaasua erittäin vähän, jos pitää sen aina moottorin käydessä ja leirintäalueella sähköllä. Liesi kuluttaa myös vain vähän kaasua, jos keittää vedet verkkosähköllä ja syö ateriat muualla.
Tämä ei ole epärealistista, sillä olen juuri kolmatta päivää reissussa enkä ole vielä kaasuhanaa avannut, mutta kylläkin kotimaassa, joten pyydän anteeksi, että tämä tuli väärälle palstalle.
Minulla vaan pääteaste lämpenee ja anodit punottaa mutta ei mene oikein jakeluun että miksei voi täyttää adapterilla normaalia kaasupulloa, alu tahi muuta. Matkalaukkuvaakqat on tarkempia kuin kalavaaat jotka valehtelee kumminkin vähän, mutta tarkka kaasun määrä on helppo punnita etukäteen..Kun minulla on pullo peräkontissa ja automaatista tankkaan niin onko se suurikin synti ?? Tulevatko ehkä kieltämään ?? Miksi se tankkipullo niin tärkeä on ??
Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2016 klo 21:46:57 Niin että mihin se tankkipullo on parempi kuin tavallinen ???
Kyllä taatusti tulevat kieltämään ja isolla äänellä. Portugali taitaa olla ainoa maa missä katsotaan läpi sormien.
Pulloja possahtelisi tämän tästä jos tankkaus olisi sallittua. Toki sen saa tehtyä onnistuneesti kun tietää mitä tekee ja on huolellinen, suurin osa ihmistä ei ole. Varsin pieni osa on sellaisia jotka tietävät mitä tapahtuu jos pullo menee liian täyteen. Varoventtiilin laukeaminen ei ole mikään suhaus, se on helkkarinmoinen pamaus jossa pullo tyhjenee siihen paikkaan nestesuihkun kera.
Myynnissä on sellaisia adaptereja joissa ei ole takaiskuventtiiliä, tällöin tankatessa yhdellä väärään aikaan tehdyllä peukalonpainalluksella pistooli irtoaa ja pullosta tulee tankatut kaasut ulos huoltoaseman pihalla.
Tankkipullot on niin tehtyjä ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan vaikka toimisi väärinkin. Pullon hinnan ei luulisi olevan esteenä hankinnalle.
@timppa
ok. Selvisipä tuokin. Eli turvallisuudesta on kyse, ja tietystikin omasta pisneksestä. Niin kauan kun meillä on yhden monopoli kaasuntoimituksissa niin hinta pysyy korkeana ku fan.
Olen Timon kanssa samoilla linjoilla. On varmaan paljon niitä, jotka osasivat pullotankkauksen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta paljon niitä jotka ei tiedä noista nestekaasupullon lämpötilasidonnaisista baareista tai pullon täytösasteesta yhtään mitään.
Kroatissa on camping-alueita joilla on oma kaasuasema jossa joskus itsekin olen pulloja täytättänyt. Kyllä sielläkin pullon täyttö alkaa aina pullon punnitsemisella kunnon vaa´alla ja vasta sen jälkeen lasketaan kaasua pulloon.
Tuo Timon käyttämä tankkipullo sopii stop n go -tyyppisen matkailuun, jossa majoittuminen tapahtuu camping-alueiden ulkopuolella ja kaasua käytetään keskimääräisitä enemmän mm. veden lämmitykseen.
Todella suuri valtaosa kuitenkin käyttää vaihdettavia pulloja ja majoittuu camping-alueilla. Tällöin hyvä ratkaisu on varustautua kahdella 11 kg pullolla jotka on täytetty propaanilla ja joista toinen voi olla saksalainen. Ja mikäli oleskelu kestää niin pitkään ja/tai ajoittuu vuodenaikaan jolloin kaasua kuluu enemmän kun kaksi pulloa on jo hyvissä ajoin syytä hankkia paikallinen 11 kg kaasupullo, jonka voi vaihtaa joko camping-alueilla tai huoltamoilta. Jotta paikallista päältä painettavaa pulloa voi käyttää tarvitaan adapteri jonka kuva löytyy tuolta Timon aiemmasta viestistä.
Jos autoon jo asennetut kaasulaitteet vaatii muutakin kun vain adapterin asennuksen letkun päähän on parasta jättää homma suosioalla ammattilaisen tehtäväksi. Halutessaan voi asennuttaa pullokoteloon myös kolmitieventtiilin (maksaa muutaman kympin) jolla voi ohjata pullojen käyttöä.
Jos paluumatka vaikka Espanjasta tapahtuu kylmänä aikana on hyvä olla pullo jossa on propaania jäljellä paluumatkalla tarvittavaa lämmitystä ja ruoanlaittoa varten. Itse olen pitänyt toisena pullona saksalaista pulloa ja sen etu on siinä, että sen voi paluumatkalla vaihtaa täyteen heti kun on Saksan rajan n ylittänyt.
Paljon puhutaan kaasusta mutta vähemmän kaasun kulutuksesta. Mitään yleispätevää kulutuslukemaa on vaikea antaa koska kaasun kulutus riippuu, matka-ajasta, vuodenajasta, matkakohteesta, käyttötottumuksista, onko mukana lapsia, missä yövytään jne. Kahdessa 11 kg kaasupullossa on energiaa sähköenergiaksi muutettuna yhteensä 280 kWh, eli aika paljon.
Viime syksyn syyskuun puolivälissä alkaneella 2 kk matkalla Espanjaan minulta kului kaasua 12 kg. Meno- ja paluumatkalla majoitus stellplatzeilla, perillä majoitus camping-alueella. Kaasua käytettiin ruonlaittoon liedessä ja grillissä, sekä matkan loppuvaiheessa campingilla ja paluumatkalla aamuisin tapahtuvaan lyhytaikaiseen lämmityksen, eli noin 200 g/vrk matkapäivää kohti.
Sähköä muuten kului campingilla oleskelun aikana 1,42 kWh/vrk, sisältäen jääkaapin (kompressori) kahvinkeittimen, valosähkön, tietokoneen ja akkujen latauksen kuluneen sähkön. Tämä vaan tiedoksi 5-7 euroa/vrk vierassähköstä kesäaikaan velottaville camping-alueille.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.