Ensi kesä mielessä

ESKELINEN MATTI 03.10.2006 15:38

Meeillä on jo vaimon kanssa ensi kesä mielessä ja pitkäaikainen haave toteutumassa, reitti runkona olis : Lähtö Naantali - ajo Ruotsin läpi ? -Puola (Krakova)-Tsekki- Unkari( Balatonin seutu jossa tarkoitus olla n 1 vko.)-Slovenia-( Alpit kiertäen ) Italia - Ranska ( jossa taas n. 1vko.)- ja siitä euroopan lansireunaa kohti kotimaata. Aikaa n. 4-5 viikkoa. Miltäs vaikuttaa ? Kaikki vinkit otetaan mielihyvin vastaan. Kulkuneuvona M-Auto.

Matti

KOTILAINEN ISMO A 03.10.2006 17:38

Reitti kuulostaa mukavalta ja siinä saa läpileikkauksen melkein koko Euroopasta. Tuo lyhyt aika suhteessa kertyviin kilometreihin vaan pyörryttää tällaista perheellistä matkaajaa, mutta enhän minä tuota matkaa meinaakaan tehdä, vaan te. Noista kohteista henkilökohtaisesti lyhentäisin Balatonin seudun tutkimista. Meitä se seutu ei ole erityisesti säväyttänyt. Toinen minkä laittaisin harkintaan, on tuo Ruotsin läpi ajaminen. Se on lähinnä erittäin tylsää. Laivalla suoraan saksaan tai balttian läpi ajamalla saattaisi saada enemmän irti. Nämä vaihtoehdot on tämän palstan kestosuosikkeja ja puolustajia ja vastustajia riittää. Jokainen kokee onneksi asiat lopulta omalla tavallaan eikä yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua ole olemassakaan. Suosittelen käymistä Slovenian lyhyellä Välimeren rannikolla ja Monacossa täytyy päästää ajamaan f1-katurataa omalla autolla.

TOIVONEN MARTTI 03.10.2006 20:04

Olen tuon Ismon kanssa samaa mieltä siitä että varsinkin parhaaseen loma-aikaan Balatonin seuduilla ei kannattaisi suunnitella kovin pitkää oleskelua. Kaikkialla on kauheasti väkeä mutta alkuasukkaita ei juuri näe, turisteja kaikki tyyni. Vähän semmoinen markkinatunnelma joka ei ainakaan meitä innostuta. Unkarissa on paljon muutakin nähtävää, sellaista missä ei ole niin kovasti turisteja.

Slovenia ja Kroatia on siistejä mukavia maita joissa voisi olla kiva viipyä vähän pidempään.

Me kuulumme siihen koulukuntaan pitää Via Baltikaa parempana jos on menossa Puolan suuntaan. Muutaman kerran on sieltä menty eikä pahaa sanaa. Saksaan laivalla oli tänä syksynä halpa mennä mutta tuskin Finnlines enää tarjoaa niin halpoja matkoja varsinkaan lomakautena. Ruåtsin läpi ajaessa odottaa koko ajan että tulisi sinne mistä matka oikein alkaa.

Kovin paljon olette suunnitelleet nähdä aika lyhyessä ajassa. Meikä ei ehkä haukkaisi ihan noin paljoa kerralla.

mot

mot

HAAPANEN TIMO S 03.10.2006 20:17

Täsmälleen samaa mieltä Martin kanssa,Krakovaan ajat nopeasti ja halvalla Tallinnan kautta.

SILJAMÄKI ANTTI J 03.10.2006 21:27

Minä taas kuulun siihen koulukuntaan tämän kesän kokemuksen perusteella, että suosittelen Kroatiaan ja Sloveniaan menoa Ruotsin ja Saksan kautta. Ajoimme ViaBalticaa Puolaan (Varsova, Auswitch ja Krakova). ViaBaltica on vielä ok, mutta Puolan on pitkä maa ajaa läpi niin tiheästi liikennöidyllä ja uraisilla teillä.

Mennessä ajoimme E77:aa Bialystokista Varsovaan, takaisin tulimme 61-tietä, eli Varsovan länsipuolta. Liikennetiheys, rekkojen määrä, uraiset tiet ja tiheät kylävälit tekivät ajamisesta kovin hidasta. Mielestäni se ei ole lomaa, kun ohjaamossa on koko ajan "ohjelmaa". Eli tarkkaavaisuuden on oltava koko ajan 110 % jo yksistään vastaantulevan liikenteen takia, kun sääntö on se, että vastaantulija väistää. Eikä sitäkään pidä vähätellä, että kalusto on aika kovilla Puolan teillä.

Varsova, Krakova ja Auswitch ovat ehdottomasti näkemisen arvoisia Puolassa, kuten myös Budapest. Slovakia ei sytyttänyt meitä, ei edes Bratislava. Balatonilla on myös kaunista ja leirintäalueita vieri vieressä, joten kyllä sinne mahtuu, jos ei ihan kuumimpaan sesonkiaikaan mene. Kroatia ja Slovenian alppialueet tekivät meihin lähtemättömän vaikutuksen.

Aikataulunne kyllä kuulostaa "kireähköltä", etenkin ViaBaltican kautta ajettuna.

BRUUN EERO 03.10.2006 22:27

Vielä kun syyskuun matka vaunun kanssa Välimerelle on tuoreessa muistissa jää päivämatkoista mieleen se, ettei 200 km:n keskimääräistä ajoa kannattaisi ylittää(sisältää kaikki, myös lepopäivät). Meillä se oli lähes 250km, joka tarkoitti noin 450km/~6-8 tuntia ajopäivää kohti eli ajoa keskimäärin joka toinen päivä. Jos lähti matkaan 9-10 aikaan aamulla, oli perillä iltapäivällä neljän maissa. Puolenpäivän aikoihin jos lähti, niin meni 6-8 paikkeille. Koko matkan osalta meitä auttoi "kertarykäisy" Wieniin(1000km), jota kyllä kannattaa joskus käyttää. Koska nälkä kasvaa syödessä, niin Wienistä käsin Kroatia ja Italia olivat liian lähellä (käytännössä kyllä ne ovatkin). Ei tämä "ahneus" kuitenkaan hukkaan mennyt eikä ajokaan rasittanut. Tuli paikkailtua monta valkoista kohtaa kartalta ja jäi mukavia muistoja. Mutta silti olisin halunnut nähdä sen Salzburgin Kleinbus-volkkarinäyttelyn. Ajamista tuli Kuopio-Helsinki-Travemünde-Wien-Klagenfurt-Ljubljana-Umag-Venezia-Salzburg-Würzburg-Travemünde-Helsinki Kuopio noin 4200km ja 17 päivää.

ANTIKAINEN ESKO 03.10.2006 22:38

Kymmeniä vuosia olen Eurooppaa kierrellyt. Tiivistän tähän VAIN omia kokemuksiani. Ruotsin läpi ajamisista olen jo 10 vuotta sitten siirtynyt yksinomaan systeemiin "laivalla Helsingistä Travemündeen" ja takaisin. Loma alkaa siitä, kun laiva irtoaa Sompasaaren laiturista. Ja ajaminen alkaa vasta Saksan autobaanalla.

Tämän vuoden keväällä ajoimme mm. Dresdenistä Wieniin. Jo sen matkan huono baana sai toteamaan: jos vielä menemme Wieniin, niin kyllä varmasti ajamme Saksan kautta. Pieni mutka, mutta toisenlaiset tiet. Sellaista jyskytystä kuin Tsekin moottoritie oli, emme halua enää kokea. Puolan teille minua ei saa. Otan vaikka lentomatkan viikoksi Krakovaan.

Kiertelimme Unkarissa yli viikon. Balaton oli (jälleen) suuri pettymys, yritimme lievittää sitä yhdessä kylpylässä. Balaton on matala, sameavetinen järvi, joka minulle ei tarjoa mitään, mitä en parempana kokisi jollakin suomalaisella, järven rannalla olevalla leirialueella. Budapest taas on yllättävän upea kaupunki, mutta en enää lähtisi ajelemaan edes Itä-Unkariin ja pustalle, niin huonoja ovat tiet ja niin yksitoikkoista on maasto.

Suosittelen Balatonin ja Unkarin huonojen teiden vaihtoehdoksi Wienissä viittä päivää. Ja sitten vaikka Kroatiaan. Rannikolla riittää upeaa katselemista runsaasti, puhumattakaan Istrian niemimaasta, joka on täynnä mitä upeimpia leirialueita.

Samalla matkalla (4-5 viikkoa) en lähtisi kiertämään alppeja. Jo Provencessa on niin paljon nähtävää, että Suomesta matka sinne ja takaisin vie vähintään tuon 4-5 viikkoa. Sinne kokonaan uusi matka! Pelkästään Pohjois-Italia ja Toscana vievät 4-5 viikkoa, meiltä meni Toscanan matkalla 6 viikkoa. Tällä tavalla voi perehtyä johonkin alueeseen ja jopa nauttia näkemästään ja tunnelmista.

Jos tarvitset matkaoppaita ja karttoja Unkarista ja Kroatiasta, ota yhteys esko.antikainen@effekta.fi.

BRUUN EERO 04.10.2006 00:02

Odotettiin Prahan ja Brnon välin moottoritieltä pahempaakin rynkytystä juttujen perusteella. Johtuneeko se vaunujen koosta tai muista ominaisuuksista, meitä ei häirinnyt. Prahan pohjoispuoli oli ok, mutta eteläpuolella oli hieman epätasaista, ei haitaksi asti, ihan sujuva tie. Ylämäkien rekkakaistat olivat meillekin ihan tarpeen. Prahan läpi joutui ajamaan tosi rynkyttäviä katuja pitkin(ei mitään kehämoottoritietä ympäri) ja opasteet olivat muuten hyviä, mutta vähän pieniä ja se oikea määränpääkaupunki oli aina vähän "hakusessa". Ei eksytty. Kaupungin eteläpuolelle olivat majoittuneet sitten kaikki ikeat, mäkkärit, bauhausit ym. Loppupäässä Tsekkiä jo pimeän laskeuduttua oltiinkin sitten sitä mieltä, että Itävalta on poistettu Euroopan kartalta, mutta tulihan se lopulta vastaan. Bensa-asemia Tsekissä muuten riittää ja kaikki kortit kelpaavat.

ESKELINEN MATTI 04.10.2006 10:38

Kovasti kiitoksia tähän astisista vastauksista. Asumme Oulussa ja meidän loma alkaa yleensä sillähetkellä kun hyppäämme autoon. Meidän on ajettava yli 600 km enneenkuin olemme Esim. Helsingissä. Tällä hetkellä meitä on vain yksi autokunta lähdössä ja kieltämättä, kyllä meitä vielä arveluttaa lähteä kaksistaan tuolle via Belticalle. Puolassakin on tarkotus ajaa vain tuo Krakovan seutu. H-hetki meillä on suunniteltu n. ½-välille kesäkuuta. Tuo matka-aika arvio perustuu vain aikaisempaan retkeemme v.-90 jolloin kyllä menimme Finjetillä Travemundeen ja joka jo silloin oli sika kallis ja kulki Saksa - Itävalta - italia- (Bibione, jossa olimme viikon) ja sitten takas Sveitsin ja Saksa- Tanska-Ruotsi maitse Ouluun, tuolloin matkamme kesti 3 viikkoa eikä me edes pidetty mitään kiirettä, moottoriteillä ajeltiin mahdollisimman vähän, niinkuin on nytkin tarkoitus.Tuota Helsingistä tai Hangosta menoa laivalla täytyy kyllä vielä harkita, onhan tässä vielä aikaa.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 04.10.2006 10:46

Laita MattiE jokin netistä löytyvä karttaohjelma tai navigaattorisi laskemaan ajatellun matkasi pituutta ja reittiä. Se auttaa hahmottamaan tilannetta ja helpottaa lisäsuunnittelua. En lähde kinaamaan Ruotsin vai Viron kautta, se ei ole hedelmällistä. Olette jo kauan suunnitelleet ja haaveilleet matkasta. Siksi oletan, että myös matkan taloudellisuus on otettu huomioon. Finlines olisi tietysti mukava alku ja loppu matkalle, mutta ei kovin taloudellinen. Menkää vaan Ruotsin kautta, kuten alunperin olette suunnitelleet, on sielläkin nähtävää ja Tanskakin on välissä. Tosin Ruotsin yölinjan jälkeen esim. me viime kesänä yövyttiin seuraavan kerran n. 815 km:n ajettuamme Saksan pohjoisosassa Fehmarin niemellä (saarella). Muutama pitkä ajopäivä on yleensä tehtävä matkan alussa ja lopussa, jos mielii Teidän aikataulullanne ja suunnitelmallanne edetä.

Ja se etukäteissuunnittelu on mielenkiintoista. Tökätä sormi Euroopan kartan keskelle ja todeta: "Tuossa...tuossa me yövymme ensi kesänä. Minkähänlaista siellä on? Noh...katsotaan netistä ja tutustutaan leiripaikkaan ja ympäristöön etukäteen.

HAKKARAINEN TAPANI 04.10.2006 18:18

Kuluneena kesänä rynkyteltiin Tsekin ja Slovakian "moottoriteillä", niin, että pakoputkikin meni poikki. No, rautalangalla ja säilykepurkilla se saatiin mainiosta korjatuksi. Balaton jäi kyllä meillekin läpikulkupaikaksi, vaikka alkuun oli suunnitelmissa viipyä siellä pitempäänkin. Vesi hrmaanvihreän sameaa , paljon sakkia, kallit leirintäaluemaksut. Budapest, Wien ja tietenkin "vanha tuttumme" Praha olivat tosi mukavia paikkoja. Kulkuyhteydet leirintäalueilta keskustaan olivat joka paikassa hyvät (metro+bussi tai esikaupunkijuna). Slovakiassa oli halpaa, mutta ei oikein sykähdyttänyt (edes Bratislava). Upein uusi kokemuksemme oli Tsekissä Karlovy Varyn kylpyläkaupunki, suosittelemme lämpimästi!

Tähän asti on käytetty viime vuosina Superfastia Hangosta Rostockiin, mutta taisi mennä viime paluun jälkeen "boikottiin", iin on systeemit muuttuneet surkeampaan suuntaan. Ensi kesälle on mietitty vanhaa Ruotsin-reittiä pitkästä aikaa tai sitten Finnlinesiä. Via Baltikalle en ole vieläkään valmis menemään. Olen aikoinaan ollut Puolassa töissä ja se riittää toistaiseksi.

Aikaa kannattaa varata riittävästi, niinkuin moni on jo todennutkin. Meillä on ollut aina muutama ns. ajopäivä eli mennessä ja tullessa pakollista siirtymää 700 - 800 km/päivä tai yö.

KARLSSON GÖRAN 04.10.2006 21:44

Meidän Balaton-kokemuksia (Camping-Balaton) 2006: Ei ruuhka...oli 1 auto/vaunu-kunta Kallis...ei, maksoi 0 €, tietokone/kortinlukia ei toiminut.. Vesi kirkas kun potika..:)

Syysterveiset /Rantaruottalainen http://www.parnet.fi/~goran.karlsson/

TOIVONEN MARTTI 04.10.2006 22:26

Toukokuussa tilanne voi olla tuollainen, ei muita matkailijoita ja vesikään ei vielä kovin leväistä. Voi olla ettei tammikuussa olisi sitä yhtäkään vaunukuntaa. Kysyjä taisi kuitenkin mainita suunnittelevansa reissua kesä- ja heinäkuulle... mot

KARLSSON GÖRAN 04.10.2006 22:37

Olen Martti kovasi, kovasti pahoillaani...lupaan ettei ikinä enää kirjoitan täällä kun en ihan selvvästi huomaanut kysyjän aikataulu..: "Meeillä on jo vaimon kanssa ensi kesä mielessä ja pitkäaikainen haave toteutumassa, reitti runkona olis : Lähtö Naantali - ajo Ruotsin läpi ? -Puola (Krakova)-Tsekki- Unkari( Balatonin seutu jossa tarkoitus olla n 1 vko.)-Slovenia-( Alpit kiertäen ) Italia - Ranska ( jossa taas n. 1vko.)- ja siitä euroopan lansireunaa kohti kotimaata. Aikaa n. 4-5 viikkoa. Miltäs vaikuttaa ? Kaikki vinkit otetaan mielihyvin vastaan. Kulkuneuvona M-Auto." Olis tietenkin pitänyt tietää ettei ole kysymys kesäkuu... Pyydän vielä kovasti anteeksi Marttille..! /Rantaruottalainen

ESKELINEN MATTI 05.10.2006 10:59

Ihan vaan tiedoksi, siinä toisessa osiossa mainitsin kyllä H-hetken olevan n. ½ välissä kesäkuuta, mutta se siitä. Kiitos kaikille rakentavista kommenteista. Suunnittelu jatktt kovalla tohinalla.

ESKELINEN MATTI 05.10.2006 11:05

Pyydän anteeksi ed.olevaa painovirhepaholaistaa.

ARO PERTTI 05.10.2006 14:03

Matti !Älä välitä vaan lueskele rauhassa vain kaikkia asiallisia vastauksia!! Viime kesä oli ja ensi kesä tulee. Olosuhteet voivat olla aivan erilaiset ensi kesänä,varmaa on että jokin näistä osa tekiöistä, polttoaine, leirintä ja laivaliput eivät ole samat mitä olivat tänä kesänä.Vinkkejä voi aina kirjoitta eikä ajankohtiin ehkä pidä liikaa takertua. Mellä alkaa loma kun kotiovi suljetaan, niin kuin joku jo jossain kirjoittikin.Puuha on todella hauskaa ajankulua talvi iltoina.Hyvää syksyä. :-)

HAAPANEN TIMO S 05.10.2006 20:16

Tässäkin asiassa on yhtä monta mieltä,kuin on miestäkin.Eikä kukaan ole väärässä.Itse koen laivalla maleksimisen ja ajantappamisen tosi pitkäveteiseksi,paljon mielummin ajan autoa.

LAUKKANEN KYÖSTI 12.01.2007 14:07

Terve Matti! Meilläkin haave toteutuu jo 20.05.2007. Lähdemme matkailuauto(+2 aikuista)Oulusta Ruotsin (Tku-Sto)kautta Espanjaan Peniscolaan, josta varattu lomaosake kahdeksi viikoksi 02.06-16.06 ja sieltä edelleen välimeren rannikkoa pitkin Kroatiaan ja sieltä Slovenian kautta Unkariin Balatonille, jossa Keszthely nimisessä paikassa varattu lomaosake viikoksi 30.06-07.07.Takaisin kotiinpäin lähdemme kulkemaan Slovakian,Puolan,Liettuan,Latvian kautta Viroon,ja laivalla Helsinkiin 19.07. Jos meidän aikataulumme jossain sopisi yksiin, niin olisi mukava tavata ja ehkä suunnitella kotimatkaa.

Kyösti ja Teija Puh. 0400-994524

PS. Olisko ketään muita liikkeellä samoilla reiteillä samaan aikaan?

HÄLVÄ TEUVO 12.01.2007 16:15

En ota kantaa siihen meneekö Ruotsin vai Balttian kautta. Molemmat olen ilman ongelmia ajanut. Kyöstille ja Teijalle tiedoksi, että Finnlinkin yhteys Naantalista on paljon mukavampi kuin kalliimmat Turusta. Tosin joutuu ajamaan Ruotsissa Kapelskäristä Tukholmaan (n.85km), mutta Finnlink on miellyttävä ja ateriat+ hytti sisältyvät hintaan.

Tervehtien

Teuvo Hälvä(SFC 80347, Espoo).

LAUKKANEN KYÖSTI 12.01.2007 17:24

Kiitos Teuvo laivavinkistä, mutta matka kerettiin jo varata ja maksaakin (107 €).

MIILUNPALO JUSSI 12.01.2007 21:50

Meidän reittimme kulki via Baltica-Krakowa-Unkari (Balaton ohittaen)-Slovenia (jossa viikko)-Tsekki-Puola-via Baltica kesällä 2005. Linkistä näet enemmän http://personal.inet.fi/koti/wellu/matkasivu.htm Puolassa ei pidä ajella teitä, joilla on TIR-alueita. Hanki hyvä kartta, johon on nämä merkitty ja mene muita reittejä. Puola on iso maa, joten läpiajaminen kestää. Rekkaliikennettä toki on, mutta kun oppii säännöt, niin hyvin menee. Krakowa muuten vei sydämemme! Balatonille meidänkin piti pysähtyä, mutta se vesi, joka oli se savisenharmaa ja ihmisiä ihan kiitettävästi, sai meidät sujuvasti ajamaan ohitse. Sen sijaan tuo Slovenia - huoh se oli kyllä ihana! Jos haluat järvilomaa, niin mene ihmeessä Balatonista ohitse ja mene sitten vaikka Bled-järvelle Sloveniassa (Triglavin alueella). Siellä vesi on puhdasta ja maassa on todella paljon nähtävää! Triglavin kansallispuisto kannattaa ehdottomasti kiertää. Myös pikkukaupunki Piran Adrianmeren rannalla oli tosi hieno. Meillä on tapana ajaa alussa kunnon rykäsyjä - 1000km ensimmäisinä päivinä ei ole paha, kun on halu päästä eteenpäin. Sitten perillä voi ajella lyhyempiä matkoja. Esim. viime kesänä alkumatka oli sellaista 1000km luokkaa ja sitten sata-pari sataa km, Sveitsissä jopa vain 70 km. Se on vähän miten sen ajamisen voi ottaa. Lasten kanssa ei varmaan niin pitkiä matkoja, mutta meitä on kaksi aikuista ja pari reissurakkia, niin mikäs siinä on ajellessa.

Mukavaa loman suunnittelua!

T. Jussin navigaattori ;-)

ESKELINEN MATTI 01.02.2007 19:47

No voihan kökkö, me ollaan todennäköisesti samssa paikassa vain viikkoa aikaisemmin 23.6-30.6 ja sieltä sitten Italia, Ranska Saksa jne, lähdemme myös Oulusta 14.6 ja reittimme kulkee samoja reittejä kuin teillä toisinpäin.

Matti 044-2527453

ENQVIST RAIMO 04.02.2007 23:29

Kävimme viime kesänä kääntymässä Kroatiassa .Lähdimme Lahdesta ja ajoimme Hankoon .Sieltä Laivalla Rostokiin josta Saksan länsireunaa Itävaltaan ja Sloveniaan .Jossa kannattaa käydä postojna jamassa tippukiviluolilla.On ihan näkemisen arvoinen paikka.Sieltä sitten Kroatiaan jossa kävimme plitvicka jezeran kansallispuistossa jossa on useampi putous peräkkäin.On nätti paikka ei kannata jättää käymättä.Kroatia on kallis maa.Poispäin ajelimme Unkarin Slovakian Puolan Liettuan Latvian ja Viron kautta Tallinaan josta hesaan .Ajoimme tullessa mahdollisimman läheltä Venäjän rajaa mahdollisten baltikan tietöiden vuoksi.Meillä ei ollut missään mitään vaikeuksia ,että suosittelen.Emme kyllä lähde toiste lavaan istumaan siellä ei kulu aika .Hyvää lomaa.

ESKELINEN MATTI 05.02.2007 12:17

Kiitos hyvistä vinkeistä ja kokemuksista, lissää kaivataan. Meillä suunnitelmat etenee, lähtö olis 11. tai 12.6 aamulaivalla Helsingistä Tallinnaan ja ensimmäinen yö ehkä jossain Pärnun seutuville, sitten Latvia, Liettua Puolan Krakowaan jossa pari päivää. Muuta aikataulua emme ole kauheesti vielä ajatelleet, kunha vain olemme 23.6 Unkarin Ketshelyissä ( tai jotenkin sinne päin ) Budabestissa ennen sitä kuitenkin muutama päivä.30.6 keula kohti Italiaa, en tiedä vielä menmmekö Itävallan kautta vai suoraan Slovenian läpi.Sitten sen mukaan kun aikaa riittää, Oulussa jotain heinäkuun pulenvälin jälkeen. Hyvää kesän odotusta kaikille toivoopi Matti ja kartturi(enimmäkseen) Arja

HÄLVÄ TEUVO 05.02.2007 14:50

Matille ja Arjalle: Aamulaiva on Tallinnassa puolilta päivin. Jos on matkalla kauemmas, ei kannata vielä Pärnussa yöpyä. Iltapäivän mittaann ajaa ihan siististi Riikaan. Siellä on noin klo 17. Riika City Camping Kipsalan kaupunginosassa sen suuren Daugavan sillan takana oikealla puolella n. kilometri sillalta on ihan jees yöpymispaikka. Illalla ehtii mainiosti käydä kävellen (n 1.5 km) vanhassa kaupungissa. Jos haluaa välttää vielä (vissiin) käynnissä olevat Via Baltican tietyöt, voi ajaa Siauliain kautta (tie 8) ja sitten moottoritietä Kaunasiin (tai hieman ennen ) ja siitä taas Balticalle ja Puolaan. Hieman kiertoa,mutta kokemukseni mukaan nopeampi. (kierto n.60km). Matkalla voi vaikka pysähtyä katsomaan Ristikukkulaa Siauliain yläpuolella. ps. Riga City Campingíllä on omat nettisivut. Googlaten löytää.

TeeHoo

JANHONEN MATTI 05.02.2007 15:42

Katsoppa nuo VOP-kerhon sivut. Siellä on ihan mukavasti tietoa mm. tuosta Baltiasta, tiemaksuista jne. Osoite on www.voppari.com Nämä sivut voisi kyllä olla vähän paremmin esillä liiton sivuilla kun mitä ne nyt on. VOP on sentään liiton kerho.

Sanoo matkailuautoilija Matti

MIETTINEN KARI J 10.02.2007 18:15

hei, olemma suunnilleen saman reitin (ilman sloveniaa) tehneet matkailuautolla alle kouluikäisten poikien kanssa neljässä viikossa. Ohjeemme on että pitäkää aina välillä paikalla oloaja, ainakin pari kertaa vähintää 3 päivää. Näin matkailun on todella antoisaa ja kustannukset jäävät nelihenkiseltä perheelta saman suuruisiksi kuin kahden henkilön viikon eurooppalainen etelämatka, mihin kuuluu hotellihuone aamiaisella. Kannatan. terkuin pirjosm

ANTIKAINEN ESKO 13.02.2007 15:43

Kerran vilkaistut hyvät kartat halvalla, jos kiinnostaa, jätä viesti osoitteeseen esko.antikainen@effekta.fi (tiedän, että tämä kuuluisi tuonne tavaratori-palstalle, mutta kun nyt liittyy tähän aiheeseen...)

ESKELINEN MATTI 14.02.2007 20:01

Yritin lähettää s-postia mutta se tuli takaisin, mutta se Unkarin kartta kiinnostaa jos se on riittävän tuore painos ja mikäs olis sen hinta.

ANTIKAINEN ESKO 15.02.2007 16:11

Tietokoneeni mykistyi. Nyt käytössä varakone. Yritäpä uudelleen, niin kerron kartasta.

PIETIKÄINEN JOUKO 05.03.2009 18:46

Josajatte Saksan puolella, älkää jättäkö käymättä Rugenissä Pohjois-Saksassa. Upea niemeke Itämeressä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.