Elokuun lopulla Monzaan ja siitä Kroatiaan. Vinkkejä vastaanotetaan.

Sauli Tenlen 21.07.2017 09:25

Kuukauden reissu suunnitteilla.Tarkoituksena mennä F1 Monzan kisaan ja siitä jatkaa lomaa Kroatiassa.
Menomatka Italiaan reippaaseen tahtiin ja sitten vaikka Istriaan rannalle aurinkoon. Kokenemmat vois kertoa hyvistä kämppäreistä ja hyvistä kohteista, pitäiskö varata leirintä ennakkoon vai löytyykö syyskuussa tilaa. Meno laivalla Travemundeen (tilattu) ja paluu Ruotsin kautta ajaen. Grosglocknerilta vois kiivetä takaisinpäin tullessa. Acsi ladattu ja stellplatsfuhrer tulossa, niillä kait pärjäilee hyvinkin? Leirintä Monzasta varattu rata-alueelta neljäksi päiväksi ja kisaliputkin tilattuna. Como järvellä vois olla pari yötä mennessä, vai olisko joku muu mielenkiintoisempi? Mistäköhän menis alppien yli mukavasti.
Kerran Hollannissa ja Saksassa pyöritty kuukauden verran, eli senverran on kokemusta, mutta vinkit mulle kelpaa aina, ja täältähän niitä luulis löytyvän. Myrkynkeittäjän kanssa ollaan kahden matkassa, ja tytär poimitaan Milanon kentältä kisaviikonlopun ajaksi mukaan.

Matti Janhonen 21.07.2017 10:10

Keväällä Albanian reisulla ajoin tuon alkupään näin.

Lyypekki-Lindau (Bodensee järven itäpäässä) majoitus Camping Park, Lindau
Lindausta ajoin järven rantatietä Reinin yli Sveitsiin, ettei tarvinnut Itavallan vignetteä ostaa muutaman kymmenen kilometrin vuoksi.
Sveitsin rajalta ostin vigneten (38,50 euroissa) joka sisältää myös San Bernandinon tunnelimaksun
Seuraava etappi oli Chur ja siitä Sab Bernardinon tunnelin kautta Bellinzonaan.
Sillä välillä saa jo pientä tuntumaa siihen mitä alppiteillä on ajaa, mutta väli on kokonaisuutena varsin helppo.
Bellinzonasta ajoin Locarnoon ja siitä Lago Maggioren länsirantaa alas aina Stresaan saakka, josta käynti Isola Bellan saarella kukkaloistoa ihailemassa. Ei maisemat siitä enää paljon voi parantua.
Lago Maggioren pohjoispäässsä on monia hyviä camping-alueita.
Lago Maggioren rantatie on paikoin hieman ahdas vallankin taajamien kohdalla, mutta kun kaksi suurta turistibussia sopii siellä kohtamaan niin sopii matkailuautokin.
Lago Maggioren pohjoispää on Sveitsiä ja eteläpää Italiaa.
Stresasta ajoin Milanon kehätielle (Monza sijaitsee vähän Milanon koillispuolella) Ja siitä edelleen Genovaan - Rapalloon/Portofinoon.

Noista alueen campingeista saat hyvän kuvan kun laitat Google Mapsiin paikkahauksi Locarno ja sen jälkeen yksilöidyksi hauksi sanan camping niin camping-alueet tulee karttapohjaan aktiivisina linkkeinä esiin.


Tässä vähän tietoa Croatista "sytykkeeksi". http://croatia.hr/en-GB http://www.camping.hr/croatian-campsites
muokattu: 21.7.2017 10:30
Sauli Tenlen 21.07.2017 12:33

Tuo reitti sopiskin mainiosti, lentokenttä sitten matkan varrella Monzaan mennessä. Kiitos Matti.

Matti Janhonen 21.07.2017 15:09

Kun Istrialle menee niin kannattaa käydä Pulassa olematta pulassa
Pulan eteläpuolella on tällainen camping
https://www.arenacamps.com/en/camps-istria/camping-arena-stoja

Sopii Pulan vierailuun mm. näistä syistä hyvin:
-erittäin siisti ja erityisesti saniteettitiloiltaan
-hinta-laatusuhde kohdallaan
-aivan alueen portilta bussilinja vanhan kaupungin keskustaan.
Ja vaikka Croatissa käykin eurot lähes joka paikassa niin bussiliput pitää ostaa kunilla.

Pulassa kuten kaikissa vanhoissa Etelä-Euroopan kaupungeissa on pula m-autojen parkkipaikoista.
Pulassa on aivan amfiteatterin vieressä meren rannassa hyvä vartoitu ja edullinen parkkipaikka johon sopii myös m-autot.
Alueen koordinaatit N 44.872925 E 13.848244

Pia Stenvik 22.07.2017 00:00

Suosittelen myös tuota Lago Maggioren rantatietä, vaikka vähän ahdas onkin. Pohjoispäässä Cannobio on kiva pieni kaupunki, jossa OK kämppäri (Camping Sole). Stresassa oltiin pienellä Camping Village Parisilla, josta pääsi nopeasti lautalla Matin mainitsemalle Isola Bellalle. Upeat kukkaistutukset ja valkoisia riikinkukkoja vapaana - suosittelen.
Grosglocknerkin on ajettu ja suositeltava sekin. Kannattaa ehdottomasti poiketa, jos reitille osuu. Meillä aamun lähtöä viivästytti pyöräilykisa, josta ei kyllä mitään ennakkoinfoa näkyt missään. Tien avaaminen myöhästyi vajaan apri tuntia. Muistaakseni lähes 40 neuansilmämutkaa. Kannattaa varata aikaa, että ehtii pysähdellä. Matkalla on sekä kahviloita että levähdyspaikkoja omien eväiden syöntiin.
Meilläkin suunta Kroatiaan syyskyyssa, tosin Via Balticaa alas ja Travemudesta kotiin.

Hannu Jylhä 22.07.2017 18:53

Comolta Istrialle jää välille Verona Julian parvekkeineen ja tietysti Venetsia. lännestä tullessa on helppo menna yöksi Fasenan kämppärille ja siitä aamulla veneellä Venetsiaa. Vene on ainoa oikea tapa tulla tuohon kaupunkiin vaikka muut muuta väittäisivätkin, ovat väärässä. Pulan läheltä löytyy mm Bi Willage kämppäri joka oli meidän mielestämme kiva, vaikka olikin aika iso. Kämppäriä valitessa kannattaa olla tarkkana valitseeko natur campingin vai naturist campingin, niillä on pieni ero. Ylöspäin tullessa hieno paikka on Bled. Järvi keskellä vuoria ja kirkko keskellä järveä. Grossglocner kannattaa ajaa ehdottomasti. Meille ei sattunut pyöräkilpailua, mutta oli historic car race. riitti pärinää ja pauketta.

Matti Janhonen 22.07.2017 20:31

Pohjoiseen suunnasta Istrialle mentäessä ajetaan Triesten kautta jolloin joutuu menemään Slovenian alueen kautta ja se perii moottoriteillä tiemaksua vigneten muodossa. Viikon 2 A vignette on 15 euroa sen voi ostaa rajalta.
Istrialle voi toki ajaa Slovenian alueen kautta ilman, että vignetteä tarvitsee ostaa, mutta suosittelen ostamaan. Näin voitte huoletta suunnata auton nokan Slovenian rannikkoa pitkin kohti Isolaa ja Portorosia ja siitä edelleen kohti Umagia. Umagista sitten voi alkaa rantaa pitkin laskeutumaan kohti Pulaa, ja sillä välillä kyllä riittää toinen toistaan hienompia camping-alueita makusteltavaksi.

Sauli Tenlen 22.07.2017 21:09

Kiitos, hyviä vinkkejä. Lisää vaan tulemaan

Matti Janhonen 22.07.2017 22:28

YouTubesta on muutamassa vuodessa tullut camping-alueiden esittelyväline.
Kyse on tietenkin alueen tuottamasta mainosvideosta, mutta kyllä niistä saa osviittaa sitä mitä kohteessa odottaa.
Tässä esimerkkejä siitä mitä tapahtuu kun ISO raha ryhtyy camping-alueen pitäjäksi.
Nämä Isrian suuret campingit on kokonsa puolesta perua Titon Jugoslavialle jolloin maa toimi Itäblokin maiden lomarannikkona. Nyt tuskin olisi enää mahdollista muodostaa näin suuria camping-alueita ja nimenomaan Adrian meren rannalta.

Suurimmat alueet jo pinta-alaltaan yli 120 ha ja paikkamäärä tuhansia mikä on omiaan synnyttämään omia ongelmia mm. alueella liikkumisen suhteen.
Itse en näistä jättiläisistä erityisemmin perusta mutta toki niihin on tullut käytyä tutustumassa jotta tietää mihin "kehitys" on menossa. Nämä suuren alueet on sesongissa saamassa piirteitä jossa ne on suuria viihdekeskuksia ja saman tien rauhallisuus poistuu toisesta ovesta. Olo on korkan sesongin aikaan vähän kun festareilla.
Mutta kun se tuo rahaa niin sen perässä kehitys näyttää menevän.

Tässä esimerkkejä mm. Umagista ja Lanternasta.

https://www.youtube.com/watch?v=fN74YEDJgls

https://www.youtube.com/watch?v=MBX5Qvt75yg

Markku Kujanpää 24.07.2017 13:21

"Mutta kun se tuo rahaa niin sen perässä kehitys näyttää menevän."

No niinhän se on, tietenkin. Ellei fasiliteetteihin panosteta rahalla, tulee alueelle vähemmän fyffeä.

Fyrkka on tärkeää. Aina sitä pitäisi vähän olla. Tietenkin kirkasotsaiset karavaanarit antavat kunnon siivun omistaan vähävaraisemmille kansalaisille. Rahalla voi tuon tehdä, mutta vasta kun rahaa on ansainnut. Ansainta ei ole keneltäkään pois, yleensä.

Matti Janhonen 24.07.2017 14:39

Kujanpää reppana ei edes ymmärrä mistä tässä on kyse vaan junkuttaa pitää.

Kansainvälisellä rahalla toteutettu Resort-ajattelu jossa camping on vain osa suurta lomakeskuskompleksia on perinteisen camping-alueen lopun alkua. Selvitysten mukaan caravanarit asettaa ykkössijalle camping-alueissa rauhallisuuden, alueen toiminnallisen ja teknisen tason tason ja kolmannelle vasta hinnan.

Lomakeskusajattelun ensimäinen uhri on rauhallisuus.

Markku Kujanpää 24.07.2017 19:47

Fyffee pitää pikkusen olla toiminnallisten ja teknisten asioiden taustalla.

Sauli Tenlen 11.08.2017 08:03

No nyt meinas tulla mutka matkaan.
Edellisviikolla räjähti rengas ja pinta tuli pohjan ja lokasuojan läpi vaatekaappiin rikkoen myös osia lämmittimestä. Nyt auto korjattavana, joten reissuun päästään silti, onneksi.
Vinkkejä matkalle otetaan edelleen vastaan...

Sauli Tenlen 17.08.2017 08:00

No nyt on auto taas kunnossa. Iso kiitos SK-caravan, Pori. Nyt on aika pikkuhiljaa pakkailla ja tarkistaa että kaikki tarpeellinen on mukana. Vielä ajattelin värkätä "tallelokeron" asentamalla apukuskin penkin alla olevaan tilaan munalukolla suljettavan luukun. Vaatii rosmolta ainakin työkalut penkin irrotukseen...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.