- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Autokamerat
Autokamerat
Autokameroiden myyntivaltti näyttää oleva, että ensin luodaan uhka joutua kolariin ja siitä sinut pelastaa kojelaudalla oleva kamera joka todistaa syyttömyytesi. Just joo.
Kojelautakameroiden käytössä on maakohtaisia rajoituksia ja ainakin ulkomailla reissaavien on ne syytä tietää.
Ensimmäinen ja kaikkia maita koskeva rajoitus on se, että kenenkään yksityisyyttä ei saa loukata olkoonkin, että tässä on maakohtaisesta lainsäädännöstä johtuen eroja.
Teltta, asuttava vene, matkailuvaunu ja auto sekä niiden pihapiiri kun nauttii yksityisyyden suojaa.
Espanja, kameraa saa olla päällä, mutta siihen ei saa ajon aikana koskea.
Itävalta, käyttö kielletty
Latvia, saa käyttää muuta laite pitää viranomaisessa rekisteröidä ennen käyttöä
Luxemburg, kuvaaminen julkisilla paikoilla joka myös tie on, on kielletty
Portugali, käyttö kielletty
Saksa, asia on ristiriitainen ja asiasta on monia oikeuden päätöksiä ja tiukimmat säännöt kiellosta on tiukimmat Baijerin osavaltiossa. Autojen rekisterikilvet ei saa näkyä.
Lähdetieto: Moottori -lehti
Oma näkemykseni on, että lasin läpi kuvaavan autokameran videokuva yhtä tyhjän kanssa.
Ihan sama jos ajaisi autolla pimeällä kauniin maiseman läpi puolivaloilla ja jälkeenpäin videota katsoessa toteaisi, että eipä ollut paljon katsottavaa.
Eilen juuri katsoin pätkiä Croatian rantatieltä autokameran kuvaamaa videota. Tie joka on maisemiltaan kaunis ja mielenkiintoinen ajettava oli videolta katsottuna ihan tyhmä. Pelkkiä still-kuvia ottamalla asian olisi voinut tallentaa paljon paremmin.
Suuri osa noista YouTubeen työnnetyistä ja droonilla kuvatuista matkavideoista on täyttä kuraa.
Etenkin silloin kun videon toivotaan olevan avuksi muille karavaareille ei olisi pahasta olisi olemassa joku kuvassuunnitelma, jossa kuvataan muutakin kun itseä tai omaa autoa.
Monet onnistuu jo 3 minuutin 20 sekuntin videonpätkästä tekemään pitkästyttävän katsottavan.
Itse kuskasin aikoinaan hyvinkin innokkaasti videokameraa mukana - ja haittana.
Laatikollinen on nauhoja, joita kukaan ei katsele - en edes itse.
Sitten ajattelin korvata videokameran älypuhelimella jossa on hyvä kamera, mutta siinä tuli vastaa se sama mikä monitoimilaitteissa tulee - se ei ole hyvä millään osa-alueella.
Ympyrä on sulkeutunut, olen palannut pieneen taskuun sopivaan digikameraan, jossa on optinen zoom ja joka on käyttövalmis heti.
Hyvä muistuttaa kameran käytöstä eri maissa.
Itsellä se on muistiinpanoväline ja mahdollisten tapahtumien, kuten eläinten kohtaamisten tallennukseen.
Mielenkiintoisen kohteen voi tallentaa napinpanalluksella ajaessaan, samalla tulee paikan koordinaatit joten kohteeseen voi palata kun aikataulu sopii.
Vaimo ei suostu enää kuvaamaan, saati sitten pitämään kameraa kokoajan saatavilla.
Esimerkkinä kuvauksesta joka olisi kiva ollut saada tehtyä oli kun Sardiniassa vuohi nousi jyrkänteeltä tielle hypäten ketterästä tiekaiteen yli, tai kun iso lammaslauma katkaisee koko tien.
Vähänkin pimeämmällä ajalla kuvista tulee väkisinkin suttusia koska auto liikkuu sinä aikana kun kamera ottaa kuvan.
Elokuvahan on vain sarja peräkkäin otettuja kuvia.
Oman kamerani kuvan laatuun em. rajoituksilla olen tyytyväinen
Liitetiedostot
e4.jpgKuvaaminen ja sen kuvan tallentaminen on tulkittu maakohtaisesti eri tavoin. Itsellä Garminin nüviCam kuvaa koko ajan, mutta se tallentaa vain viisi minuuttia kerrallaan ja sitten pyyhkii viisi minuuttia pois. Se ei ole varsinaista tallentamista. Korttikaan ei tule koskaan täyteen, siellä ei ole mitään.
Kamerassa on tärähdyslaukaisu ja joskus on kuoppaan ajaessakin laukaisu aktivoitunut, silloin navi ilmoittaa 'tapahtuma tallennettu' eikä se tälläisessä tapauksessa pyyhi sitä viittä minuuttia pois.
Minä pidän sitä erittäin hyvänä sydeeminä, se ei vaadi minulta mitään toimenpiteitä, kamera käynnistyy samalla kuin navi. Koskaan en tallenteita katsele mutta mahdollisen vahingon se tallentaa koordeineen, kellonaikoineen ja nopeuksineen.
@timppa
Minun tapani tehdä videoita on se ,etten omaa "lärviäni" tuo koko ajan esille vaan annan senkin ajan maisemalle tai muulle aiheelle .Autokameraa käytän vain hetkittäin.Mikäli tarvetta kuvaukseen vaimoni painaa kuvauksen päälle hetkeksi ja samalla saattaa ottaa muutaman Still kuvankin koska autokamerassani on myös kyseinen toiminta.Edelleenkin tulen käyttämään Movieissani myös autokameralla otettuja lyhyitä video otoksia .Joskus niistä vaan ei ole tarpeeksi laadukasta materiaalia.Tuulilasi likaantunut,itikka läsähtänyt lasille,auringonvalon haijastuksia kojelaudalta ym.mitkä sinällään ehkä hyvänkin otoksen pilaavat.Herroille tiedoksi että olen 65 v äijän käivänä ja tämä on minulle dementian viivytystaistelua.Joku täyttää ristikoita -Sudokiota jne.Toiset pelaavat Golfia ,jotkut kalastelee pitääkseen aivotoimintaa yllä ja omaksi huvikseen.Kuka mitäkin.Tämä on minun laji thats it.Tehdessäni näitä videoita tai kuka vaan muukin näitä tekee kannattaa jo ennen hommaan ryhtymistä tehdä itselleen selväksi,ettei kaikille voi olla mieliksi ja näillä "elokuvilla" tuskin tulee kutsua Cannesin elokuva juhlille saatika alan Nobelia Oscar-patsasta.Toisekseen You Tube kanavani onkin enemmän suunnattu henkilöille joita aihe kiinnostaa tai ketkä haluavat tutustua kohteisiin kun suunnittelevat matkojaan.Hyvääkin palautetta olen saanut ja monet lajtoverit ovat käyneet useissakin kuvaamissani paikoissa ,joten sille porukalle on taatusti lisää tiedossa tätä hyvää niin kauan kun pää,kädet ja jalat toimii.Tässä ketjussa muutamille katkeralta kuulostaville kommentoijille annan lohduttavan neuvon .Satsatkaa laitteisiin joita osaatte käyttää,opetelkaa editoimaan ja nauttimaan tästä hienosta harrastuksesta.Paljon meitä on kaiken sorttisia tekijöitä ,sekaan kyllä mahtuu.Nyt lopettelen jalkapallo valmentaja Jyrki Heliskosken viisaisiin sanoihin .Neuvoa ja arvostella on helppoa,sen osaa kaikki.Soonmoro .Lopuksi kuvatervehdys 19.3.2018 Camping Fuengirolan mäeltä.
Liitetiedostot
0v8a2883_2.jpgÄläs ny Jari. Tässä ketjussa on kaksi kommentoijaa, Markku ja minä, eikä olla yhtään katkeria, päinvastoin.
@timppa
Matti Janhoselle haaste.Ihan nöyränä otan vastaan asiantuntijalta hyvät neuvot mikä minun videoissani on huonoa ja kenties olisiko niissä jotain hyvääkin.Tässä linkki "Kajavalle" käy tsekkaamassa ja anna oikein veret seisauttava arvio .Tv .Harrastelija.https://www.youtube.com/channel/UC-fMaGF3Cli5K2H9g6s02VQ?view_as=subscriber
Elähän nyt Siltala paitaa revi. Nuo sinun videot ovat antaneet näillekkin sivuile elämää lisää, ja minusta sangen hyvin tehtyjä.
Samaa mieltä olen kanssasi. Noissa otoksisa juuri se on hyvää, että vaikka komea mies lienet, niin kyllä se maisema on se, mikä noissa on kiinnostavaa.
Minusta autosta matkalla kuvaaminen on, kun olisi itse siinä etupenkillä.
Muistuu aikanaan Norjassa kuvattu pitkä monituntinen elokuva junan keulasta, kun se kulki läpi maan päästä päähän. Saisi yle sen joskus uusia, jotta saisi tallenteeksi
Minulla pitäisi saada nuo videot näkymään tuosta isosta lättänä töllöstä. Sillon olisi näkymä nautittava, eikun possun kylkeä popkornina, ja pikkunaksu konjamikaljaa
Sehän on myyjän mukaan älytöllö, niin olisi hyvä saada siittä älystä näyttöäkin, ja nyky töllöohjelmien lisänä hieman katetta sen älyhinnalle, joka oli varsin kallis verraten antennin kautta tulevaan ohjelmaan, luvalla sanoen.
Annahan tulla viteota vaan
Kameroihin en kantaa ota, koska minula niistä ei kokemusta ole. No tikipokkarilla kyllä olen ohiammuttuja kuvia ottanu
TP
Tämä Siltalahan oikein kuvittelija on.
Tein tarkoituksella ihan oman avauksen Autokamerat jossa jo otsikolla pyrin rajaamaan sen, etten vaan olisi vahingossakaan kirjoituksellani sotkenut Siltalan omaa avausta.
Kirjoituksessani pyrin jakamaan tietoa karavanareille siitä missä maissa autokameroilla saa kuvata ja missä ei, ja kuvatessa on syytä kunnioittaa henkilöiden yksityisyyden suojaa.
En ymmärrä mitä väärää tässä oli.
Kirjoitin myös, että osa noista YouTubeen drooneilla kuvatuista matkavideoista on täyttä kuraa.
Tämän tosiseikan voi jokainen käydä YouTubessa toteamassa.
Tässä kohtaa Siltalan mielikuvitus hyppäsi laikalle ja hän alkoi henkilökohtaisuuksiin mennen kuvitteleman, että kirjoitin juuri hänestä.
Omasta kompetenssistani arvioida karavaanarimatkailuun liittyviä matkavideoita nimenomaan karavaanarin näkökulmasta tarkastellen olen jäävi sanoman mitään.
Toivo Koistinen kiitos hyvästä palautteesta.Senverran Narsisti olen ,että loppuvuodesta 2017 hankin 55 tuumasen äly telkan josta käsin pääsen suoraan YUO TUBEEN ja ihailemaan näitä omia otoksiani itserakkaana niin paljon kuin 143 € yle maksulla kestää katsella.
Matti hyvä minähän vaan kysyn ?SIIS ......Matti Janhoselle haaste.Ihan nöyränä otan vastaan asiantuntijalta hyvät neuvot mikä minun videoissani on huonoa ja kenties olisiko niissä jotain hyvääkin.Tässä linkki "Kajavalle" käy tsekkaamassa ja anna oikein veret seisauttava arvio .Tv .Harrastelija.https://www.youtube.com/channel/UC-fMaGF3Cli5K2H9g6s02VQ?view_as=subscriber
Siltala niitä kysymyksiäkin on niin monenlaisia?
Mikä minä olen arvioimaan saati arvostelemaan videoitasi.
Olen tässä harrastuksessa vasta sillä tasolla, että opettelen asettamaan Garminiin koordinaatteja.
Vaikka en ole Matti ja en vastaa kysymykseesi niin kerron oman huomioni "tompasta". Jos erehdyt laittamaan reittisi välietapiksi esim. Lagos ja et poista sitä ennen kun tulet kaupunkiin, niin silloin lähdet etsimään kaupungin asemakaavan keskikiveä. Kivihän sattuu usein olemaan vanhankaupungin keskustorilla. Olen muutaman kerran peruutellut kapeilla kujilla ja varonut matalia parvekkeita (Omnistoriakin on hieman muokattu).
Toivottavasti olen vihdoinkin ottanut opikseni.
Videoista sen verran : Jos laittaa jälkeenpäin musiikkia taustalle niin se hallitsee usein koko juttua ja puhe tulee niin kuin stereomikin toisesta kanavasta (niin kuin maan alta) jota läppärini ei taida toistaa. Voi olla että läppärini asetuksissa on vika mutta puhe saisi olla hallitseva ja musiikki taustalla.
Matti Janhoselle vielä palautetta.Itse olet tuossa aloituksessasi maininnut mm .näin.....
Suuri osa noista YouTubeen työnnetyistä ja droonilla kuvatuista matkavideoista on täyttä kuraa.
Etenkin silloin kun videon toivotaan olevan avuksi muille karavaareille ei olisi pahasta olisi olemassa joku kuvassuunnitelma, jossa kuvataan muutakin kun itseä tai omaa autoa.
Monet onnistuu jo 3 minuutin 20 sekuntin videonpätkästä tekemään pitkästyttävän katsottavan.
Eli kuvittelin sinulla olevan laajempikin tuntemus videoiden kuvauksista ja editoinneista.
Sittenhän esitin kysymykseni aivan väärälle miehelle joka tuon viimeisen kirjoituksensa mukaan onkin vielä täysi noviisi ja näin ollen tuntuu kirjoittelevan mitä sattuu vailla todellista asiantuntemusta.Ei siinä mitään loppujen lopuksi näitä minunkin videoita katselee hyvin rajallinen "hiippakunta" ja pääasiassa palaute on ollut positiivista.Autokameralla kuvauksesta senvrran,että se on murto-osa mikä niillä tallennetuista otoksista on julkaisukelpoista.Usein suurin syy on likainen tuulilasi ja auringonvalo.
Seppo Suomi .Meille taisi käydä juuri em.tavalla Tosin meillä oli kyllä Camping Trindaden kordinaatit syötetty naviin ja auton mitat.Navi vaan ohjaili meitit vanhaan kaupukiin juuri Lagosissa ,tiedä vaikka muuntelit hiukan tarinaa ja otit osan syyttä suotta piikkiisi.Tässä kuitenkin niille ketä kiinnostaa pieni läheltä piti käynti vanhassakaupungissa Lagosissa Portugalisa.
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=IfVC1HnMXzs
Näinhän se on. Navi opastaa pisteestä A pisteeseen B siten kun sen asetuksiin on laitettu.
Näissä asetusten laitossa syntyy usein ne tilanteen joista sanotaan "navi sekosi".
Etenkään ulkomaan matkoilla navin asetuksia ei tule pitää pysyvinä kerran laitettuina, vaan navin asetuksia tulee muuttaa tilanteen mukaan, ja vaikuttaa näin reitin valintaan.
Jos ajaa vaikka Länsiväylää Matinkylästä Helsinkiä kohti ja on menossa Vuosaareen satamaan, ja jos navissa on päällä lyhin matka niin Helsingin keskustasta löytää itsensä. Aikaa laskiessa navi osaa huomioida myös nopeusrajoitukset.
Jos päällä on nopein reitti niin navi opastaa Kehä I kautta.
Uudet navit sallii välietapin/etappien laiton reitille pisteiden A ja B väliin ja samalla pakottaa navin opastamaan näiden reitille asetettujen kauttakulkupisteiden kautta. Kauttakulkupisteen asettamisessa silloin kun sen tekee karttahaun kautta tulee olla tarkkana, että piste asetetaan oikealle puolelle moottoritietä.
Tätä ominaisuutta voi hyödyntää erityisesti suurkaupungeissa ja niiden kehäteitä käytettäessä.
Eurooppalaisille suurkaupungeille on lähes aina tyypillistä se, että kaupunki on historian saatossa rakentunut kahta puolta suurta jokea, ja kun on joki on myös paljon siltoja. Kaupungeilla - pienissäkin - on aina myös ikivanha ja ahdas Old City, jolloin niin nämä tekijät liikennemäärän lisäksi lisää liikkumisen vaikeusastetta niin naville kun kuljettajallekin.
Jari, minä olen nauttinut joka hetki sinun videoistasi ja malttamattomana odotan lisää, ja tuo drooni tuo pelkästään lisäinfoa kohteista. Respectiä siitä, että joku jaksaa nähdä vaivaa toisten hyväksi. Itsellänikin olisi vehkeiden ja nuoruuden aktiiviharrastuksen perusteella mahdollisuus tehdä noita juttuja, vaan kun olen auttamattoman mukavuudenhaluinen (=laiska).
Tämän päivän kuvansiirtotekniikka on aivan muuta kuin kymmenen vuotta sitten, jolloin videot/kuvat tulivat lähinnä perhe- ja lähipiirikäyttöön, nythän ne leviävät ympäri maailman. Ja tämä on todella radikaali muutos.
Vesi kielellä odottelen uusia videoitanne Jari, niihin on niin helppo eläytyä rauhallisuutesi ja asiallisuutesi ansiosta, hyvää matkanjatkoa teille molemmille.
Kiitos Veli-Pekka mukavasta palautteesta.Olen pyrkinyt löytämään oman tyylini näiden tekemiseen.Siihen kuuluu mm enemmän maisemaa ja varsinaista aihetta kun koko ajan oman"lärvin" esittelyä varsinkin kun en ole mikään toimittaja ammatiltani.Viime aikoina lisäilen hiukan itseänikin videoille (ammattilaiselta saatu neuvo ) jotta katsojat näkevät minkälainen äijän käivänä se tuolla taustalla molottaa.Ääneni olen pilannut aikonaan 48 v tupakoinnilla ( Nyt 6 v ilman) lisäksi joudun käyttämään astma piippua.Siksi joskus höpöttelyni videoilla saattaa kuulua "karkeahkolta". Tämä on kuitenkin minulle mieluisa harrastus ja samalla saa palvella lähimmäisiään jos se nyt on edes uskottavaa kun on kyse näin "karskista karjusta".Ensi perjantaina 23.3.2018 tuleekin hyvä jakso kun lähdemme Restaurant Reflasta jalkapallo otteluun tuonne La Rosaleda stadionille Malagaan.Pelihän oli Cf Malaga-Fc Barcelona.Videolla tunnelma kooste Reflasta,Bussi matkasta ja La Rosaledalta.Keväällä sitten reissun päätteeksi F-1 kisa video Barcelonasta Circuit de Catalonia radalta.Pysykää muutkin kanavalla tilaamalla se You Tubesta.
Liitetiedostot
img_20180310_193638.jpgTervehdys Jari vila Real de Santo Antoniosta, kahden maan rajalta. Itse pidän valokuva blogia jossa pieniä video pätkiä mukana. Usein 1 - 3 minutin pituisia ja yhtä usein videon syynä on että ääni pitää saada mukaan.
Ei ole sellaista tapaa tehdä presentaatiota että se sopisi kaikille. Videoissa TV:n luontokuvaaja opetti että TV katsoja ei jaksa katsoa yhtä kuvausta yli 8 sekunttia. Mutta eihän tuota voi kaikkeen materiaaliin soveltaa.
Teen nykyään kaksi pitkää filmiä vuodessa. Pitkiä kilometreissä mitattuna. Eli matka alas etelään ja toisena matka takaisin. Videon pituus n. 3 minuuttia. Tänään katsoin kaksi sinun tekemäävideota, kiitos niistä.
Ei kai näillä You Tube videoilla voi ollakkaan mitään samaa "sapluunaa" ? Jokainen tekee tavallaan.Itse teen tuollaisia 5 -10 min.pituisia koosteita alueista,kaupungeista ja matkasta niille ym.Kotona tosiaankin on 55 " Hybridi Tv jolla pääsee suoraan You Tubeen ja muuallekkin Somessa.Katselu kokemus paranee huomattavasti isolta ruudulta katsottuna SUOSITTELEN KAIKILLE.Minä poistan monesti videon omat äänet ja lisäilen musiikkia sekä höpöttelen sitten siihen päälle omat turinani.Mielestäni se on parempi vaihtoehto kuin kuunnella originaali ääntä jossa oma puhe ei kunnolla erotu tuulen ,liikenteen ym melusaasteen seasta.Rehellinen ollakseni niin minulta ei järin korkeaa arvosanaa saa tekijät jotka videoinneissaan tuovat jatkuvasti omaa "lärviään" esille .Toki sehän on heidän tapansa tehdä ja annettakoon näin toimiville myös täysi ilmaisu ja sanavapaus .Ehkä joissakin ERITTÄIN tärkeissä ja informaattisissa videoissa voi "nassuaan" näyttää ,mutta esim näihin maisema kuvauksiin kannattaisi keskittyä vain itse aiheeseen enemmän.Videotkin lyhenisi huomattavasti samalla.Loppujen lopuksi katsotuimpia voivat ollakkin 2-5 minuuttia pitkät tekeleet ? Itse en ihan osaa puristaa noin lyhyiksi omia tekeleitäni.Hauskoja kuvaus hetkiä ja nautinnollista loppu lomaa.
Liitetiedostot
v8a2728_1.jpgMinä epäilen tuon "Moottorilehden" pätevyyttä tässä kamera asiassa. Poistetaanko kaikista uusista autoista kuvauskieltomaissa peruutus kamera. Ja onko myös kännykkä jossa on kamera laiton.
Ihmettelenkaj
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.