Asuntovaunulla eurooppaan (lähinnä Saksa, Itävalta ja Italia)? Yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella?

Tomi Vartiainen 25.01.2017 21:52

Tervehdys!

Täällä on varmaan paljon eurooppaakin kiertäneitä karavaanareita ja nyt pyydänkin teiltä kokeneemmilta / karavaanauksesta euroopassa asuntovaunun kanssa enemmän tietäviltä neuvoa. :)

Perheellämme on nyt parilta kesältä kokemusta karavaanauksesta lähinnä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ja nyt ensi kesänä tekisi mieli lähteä koko perheellä etelämmäs eurooppaan. :)

Reissu käsittäisi näillä näkymin karkeasti seuraavanlaisen reitin:

Suoraan laivalla Saksaan ja sieltä sitten etelämmäs (Tsekki), Itävalta, Italia, Sveitsi, Saksa, Tanska, Ruotsi ja Tukholmasta takaisin Suomeen laivalla.

Asiaa nyt jo jonkin verran selvittäneenä on alkanut mietityttämään, että ei taida olla ollenkaan niin yksinkertaista ja "sääntövapaata" karavaanata edellä mainituissa maissa kuin esim. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Edellisinä kesinä olemme yöpyneet ja ihan pidempäänkin leiriytyneet paljon myös leirintäalueiden ulkopuolella. Onko niin, että mikäli toteutamme ensi kesänä aiemmin karkeasti kuvaamani reissumme reitin, niin edes yöksi emme saa pysäköidä vaunua ja laskea sen tukijalkoja maahan juuri muualla kuin leirintäalueilla?

Eli onko asuntovaunuilijalle olemassa haaveilemamme reitin maissa laillisesti ilmaisia tai hyvin edullisia yöpymispaikkoja juuri olenkaan? Ajatuksenamme on, että varsinkin paikat, missä reissullamme lähinnä vain yöpyisimme olisivat ilmaisia tai hyvin edullisia.

Perheeseemme kuuluu itseni ja vaimoni lisäksi 4 lasta, niin nuo leirintäaluemaksutkin ovat sitten herkästi ainakin näissä pohjoismaissa melko paljon kun vertaa siihen, että millä hinnalla saa jo edullisen mökkimajoituksen.

Eli onko niin, että keski- ja eteläeurooppa soveltuu karavaanauksen suhteen lähinnä vain asuntoautoilijoille? Toki asuntovaunu+auto yhdistelmässä on aina se hyöty suhteessa asuntoautoon, että vaunun voi jättää parkkiin ja lähteä tutustumaan pienempiinkin paikkoihin pelkällä autolla.

Eli olen alkanut miettimään, että onko asuntovaunun kanssa tuonne meneminen niin kallista ja hankalaa, että mieluummin menisi vaikka pelkästään autolla ja yöpyisi mökeissä/teltassa (telttamajoitukseen ei tosin taida vaimo suostua :D).

Millä hinnalla noissa maissa yöpyy keskimäärin leirintäalueilla perheemme (2 aikuista ja 4 lasta)?

Suuri kiitos jo etukäteen kaikille ohjeita/neuvoja/vinkkejä antaville! :) Muitakin vinkkejä haaveilemamme reissun suhteen saa antaa! :)

-Tomi

ps Norja on muuten todella mahtava maa myös Karavaanarin kannalta kunhan ei liikaa stressaa rotkojen vieressä kulkevista kapeista teistä. :)
Matti Janhonen 25.01.2017 23:15

Noin yleisesti voi sanoa, että kyllä onnistuu.
Täällä on paljon kokeneita vaunun kanssa kulkijoita jotka kyllä tietää miten asia hoituu.

Kysymyksesi on moniosainen ja lyhyesti joihinkin noihin kysymyksiin on vaikea vasta, jos jonkinlaista tarkkuuttaa asiassa haluaa.

Suosittelet, että tilaat Autoliiton kirjakaupasta seuraavat oppaat. Tilaus ja maksu netissä, toimitus suoraan kotiin.
Ne antaa suoraan vastauksen moniin muihin kysymyksiin mm. tiemaksuihin, hintoihin jne.

Uusin Autoliiton tuottama opaskirja Autolla Eurooppaan 2017. Hinta ei jäsenille 37 e
ADAC´n Stellplatzführer 2017, Hinta 22,90 e. Oppaassa on 5750 yöpymispaikkaa 37 maassa, Sisältää ADC´n Adac card etukortin, kieli saksa mutta asian ymmärrää.
ADAC´n Campingführer 2015. Hinta 12 e,. Ei haittaa vaikka on vuodelta 2015. Sisältää 2800 camping-aluetta 20 maasta ja tuon Adac´n etukortin.

Tämän lisäksi tarvitset muutaman hyvän paperisen tiekartan kokonaisuuden hahmotusta varten ja keskihintaisen päivitetyn navin niin näillä kiertäminen kyllä onnistuu. Suunnittelussa voit käyttää vaikka Googela mapsia ja vvww.viamichelinin.com löytyvää karttaohjelmaa, joka osaa laskea myös tiemaksuja.
Camping-alueista saa hyvin tietoa myös netin kautta ja uutena asiana myös YouTuben kautta

Nuo yöpymisjutut vaihtelele hieman maittain sääntöjen valossa, ja käytäntö on sitten käytäntöä.
Niistä vähän huomenna.

Hintaan vaikuttaa paljon se mihin aikaan kesästä olette liikkeellä, koska Keski- ja Etelä-Euroopassa on sesongista johtuvat hintakaudet ja niiden välinen hintaporrastus on suuri.
Timo Haapanen 26.01.2017 08:26

Onko ADAC´n Stellplatzführerissä mainittu mille platzille saa mennä myös vaunulla?

Bord Atlaksessa on, ja Bord Atlaksen appsissa voi ladata vain ne platzit jotka ovat tarkoitettu vaunuilijoille.

https://www.bordatlas.de/overlays_en.php (caravan sites only)

@timppa

Matti Janhonen 26.01.2017 13:58

Päässääntö on, että stellplatzit on autoille.
Annoin juuri entisen ADAC`n stellplatz-kirjan tarvitseville niin en varmasti muista miten asiaa menee.
Mutta jos en ihan väärin muista niin asia ilmoitetaan kirjassa symboleilla, onko vaunupaikkoja ja jos niin kuinka paljon.
ADAC:lla on myös yhdistetty "järkälekirja" Camping und Stellplatz jossa on 5500 camping-aluetta ja 5100 stellplatzia. Tuon ADAC´n Camping cardin 2017 voi tilata netin kautta hintaan 10 euroa.
Toki muitakin kirjoja on, ja suunta on se, että kirjat on ladattavissa tabletiin tai kannettavaan.

Kun kysyjällä on mukana 4 lasta niin parhaiten suihku + muut jutut hoituu camping-alueella.
Hyvin monilla camping-alueilla on uima-allas (niilläkin jotka on meren rannassa) ja niistähän lapset tykkää.

Euroopassa on oma leirialueluokitus 1-5 tähteen, joka tason suhteen on kovempi kun meillä.
Meidän viiden tähden alueet ei saisi tässä luokitelussa yleensä 3 tähteä enempää eurooppalaisen luokituksen mukaan. Turha maksaa muusta kun niistä palveluista joita katsoo tarvitsevansa, koska tähditys vaikuttaa myös hintaan. Mutta suosittelen, että matkan aikan käytte ainakin kahdella aidosti 4-5 tähden alueella niin näette mihin suuntaa camping-alueet eteläisessä Euroopassa on kehittymässä. Monissa niistä alkaa olla viihdekeskuksen vaikutelma ja panostus erityisesti lasten aktiviteetteihin on kova.
Meillä hinnoittelun peruste on usein "yhteinen jääkaappi" -hinnoittelu.
Eurooppalainen hinnoittelu lähtee yleensä siitä, että se perustuu matalaa sesonkia lukuun ottamatta erillishinnoitteluun tyyliin auto/vaunupaikka + aikuiset e/pax + lapset + sähkö.
Lasten kohdalla hinnoittelu menee usein niin, että alle 4 vuotiaista ei maksua ja välillä 4-12/15 v 50 % aikuisten maksusta.

Hannu Silmunen 26.01.2017 14:41

Moi Tomi,
neljän lapsen kanssa mekin aikamme Eurooppaa koluttiin (nyt lapset jo yli 20v kaikki).
Ensin teltalla, sitten vaunulla, sitten vaunu jäi kotiin ja me siirryimme uudestaan telttaan yhdistettynä se vuokrataloihin ja halppishotelleihin kunnes vihdoin saimme hankittua asuntoauton, mikä mahdollisti liikkuvalle elämällemme sen, mitä olimme aina himoinneet.

Vaunun kanssa meitä ahdisti ensin hinta laivoissa, toisekseen se, ettei se monesti sallinut ex-tempore pysähdystä vaikkapa vastaan tulleille maalaismarkkinoille - kun ei yksinkertaisesti ollut tilaa pysäköidä yhdistelmää ja kolmanneksi tuon seuraus eli se, että oli aina tehtävä jonnekin tukikohta, josta käsin tehtiin retkiä jolloin koko porukan varusteita ja vaatteita oli purettava ja pakattava ees taas vaunun ja auton välillä, samoin suunniteltava retkille lähdöt leirintäalueella tehdyn ruokailun jälkeen jne (koska budjetti oli pieni) ja vessakin jäi sinne vaunuun eikä ollut retkillä mukana..

No, hyviä reissuja nuo kuitenkin olivat eivätkä kaikki varmaan kärsi tuosta tarkempaa suunnitelmallisuutta vaativasta matkailusta.

Meillä ei silloin 90-luvun puolivälissä kun vaunulla aloimme kulkea, ollut noita mainioita Stellplatz-oppaita, ja menetimme paljon. Niissä on siis esitelty (kummassakin edellisessä viestissä mainitussa) ympäri Eurooppaa olevia ns.matkaparkkeja, missä on luvallista yöpyä joko pientä maksua vastaan tai ilmaiseksi. Palveluja voi olla olematta tyystin tai niitä voi olla yksinkertaisesta vessan/harmaiden vesien tyhjnenyspömpelistä ja vesihanasta lähes leirintäaluversioon asti.

Pääsääntönä voisi pitää sitä, että tyhjnenykset eivät maksa, raitis vesi maksaa 1-2 e ja jos on sähköä, se maksetaan automaattiin kolikoilla kulutuksen mukaan. Useimpiin pääsee sisälle ja pois koska vain eikä erillisiä henkilömaksuja ole. Noista kirjoista selviää jokaisen paikan varustelu kuin myös se, onko paikka sallittu myös vaunuille. Iso osa vain autoille mutta pikaisen selailun perusteella tein havainnon, että yllättävän moni on myös vaunuille sallittu.

Nuo Stellplatzit, Italiassa Area Atrezzata tai Area Sosta Camper, voivat sijaita melkein missä vain, kylpylöiden ja nähtävyyksien yhtyedessä, kauppojen ja ravintoloiden pihoilla, maa-ja viinitiloilla, kylien laitamilla tai keskustoissa yms. yms. Ne ovat todella mahtava vaihtoehto sille, joka ei halua/tarvitse leirintäaluetta vaan haluaa yöpyä helposti vaikka tutustumiskohteensa yhteydessä tai matkan varrella ihan vain jossain.

Leirintäalueilla Euroopassa hinnoittelu ei ole isoa perhettä miellyttävää, sillä keskimäärin jo yli3v lapset maksavat, ja ainakin Italiassa aikuisen maksun maksavat jo 12-13 vuotiaat. Keskimäärin heinä-elokuu on korkeimman sesongin kausi jolloin hinnat ovat huomattavasti kalliimmat kuin touko-kesäkuussa.

Sesongin lisäksi hintoihin vaikuttaa myös aluen sijainti ja toki sen tarjoamat palvelut mitkä voivat vaihdella perusjutuista varsinaiseen lomakylään monine uima-allasalueine, ravintoloine, kauppoine, iltaohjelma-lavoine ja harrastuspsteiisin jne...

Hyvä on tietää että siesta vaikuttaa moneen asiaan jo osassa Saksaakin. On leirintäalueita joille ei saa ajaa sisään eikä ulos siestan aikana, samoin uima-allasalueet menevät usein siestan ajaksi kiinni. Osalla leirintäalueista siestan aikaan jopa lasten riehakkkaammat leikit ja pallopelit on kielletty.

Italiassa useimmat uimarannat, sekä järvillä että merellä, ovat maksullisia (silloin alueella on myös palveluita, vessat, suihku, rantatuoleja mutta hinnat voivat olle isolta perheeltä hyvinkin arvokkaat, kannattaa tarkistaa) mutta, yleensä jokaisen pidmemän rantakaistaleen joukosta löytyy myös maksuton pieni väli, usein ilman palveluita.

Tuossa on yksi esimekrki hinnoista ja hintakausien muodostuksesta Italiasta Garda-järven pohjois-osasta.

Toisessa linkissä mainio Stellplatz pohjoisesta Saksasta Hampurin eteläpuolelta, paljain jaloin polun ja luonnon läde-kylpylän p-paikka kauniissa lehtometsässä, ihan lähellä Lüneburgin nummia, minne voi tehdä kävely, fillarointi ja vaikka hevoskärryretkiä.


Kysy lisää, mielellään autan jos osaan!



t.Kaarina


http://www.campingbrione.com/EN/1/117/prices/prices-pitches.htm

http://www.barfusspark-egestorf.de





Adacin Stellplatzführerissä on selkeinä symboleina vaunun kuva niillä alueilla mihin vaunut on sallittu.
muokattu: 26.1.2017 14:50
Matti Janhonen 26.01.2017 14:59

Lupasin kertoa noista yöpymissäännöstä, mutta siinä on ongelma, että ihan lyhyesti asiaa ei voi avata ja palstatilla tällä ei saa käyttää.

Ruotsi: Ruotsissa on laki jokamiehen oikeudesta ja säännöt hyvin samanlaiset kun meillä.
Yöpyminen sallittu ellei liikennemerkillä ole ko. alueella kielletty. Leiriytymisen ja pysäköin raja sama mutta ei vaunun jalkojen alaslasku on sama asia kun leiriytyminen

Tanska: Camping-alueita hyvin paljon ja käytäntö on joustava, joskin yksityisen maalle leiriytyessä pitää pyytää lupa. Jotakuinkin sama menettely kun Ruotsissa.

Saksa: Yöpyminen camping-alueiden ulkopuolella sallittua ja perustelukin järkevin jonka olen kuullut "kuljettajan ajokunnon palauttamiseksi".
Leiriytyminen on kiellettyä ja tilapäinen tarkoittaa käytännössä yhtä yötä.

Itävalta: Itävalta on sääntöjen maa tässäkin asiassa. Ei ole suositeltavaa ja voi olla kielletty joko tietyssä kohteessa tai alueella kuten Tirolissa. Matkailuvaunua ei saa jättää yleiselle paikalle (vaikka levähdysaluelle ilman veturia) parkkiin. On jopa niin hulluja sääntöjä, että matkailuvaunua ei saa pysäköidä lähelle järven rantaa, ei luonnonpuistossa tai lähelle joitain alppiteitä. Tämä on asian toinen puoli. Voi olla niin, että jossain vuorilta tulevan puron varressa on oikein hyvä taukopaikkoja vaunulle eikä kukaan tule hätistämään pois.

Tsekki: Leiriytyminen camping- tai stellplatz-alueiden ulkopuolella kielletty.
Yhden yön sääntöä ei ole ole.

Sveitsi: Käytäntö vaihtelee kanttoneittain. Yleisesti ottaen säännöt on tiukemmaat kun meillä ja pysököinnin ja leiriytymisen raja jotakuinkin sama kun meillä.

Italia: Yöpymistä muulla kun camping-alueille ei suositella. Taajamissa parkkerauksenb tulee tapahtua niin, että ajoneuvon pyörät muualla kun nurmikolla.

Sääntöjä on monenlaisia ja niiden tulkintoja vielä enemmän. Jos yöpyy muulla kun camping- tai stellplatz-alueella, niin pitää huomoida, onko alue turvallinen, ettei yöpyminen ole kielletty tai loukkaa jonkun oikeutta ja on muut ihmiset huomioidaa ja tietenkin paikan pitää jäädä siistimpään kuntoon kun lähtiessä kun se oli sinne tullessa.

Vapaat autojen ja vaunujen vesityspaikat on meritty pääteiden varsilla erillisellä liikenemerkillä hyvissä ajoin ennen ao, huoltamoa ja niitä kannattaa käyttää.
Lapsiperheillä on yleensä enempi tarvettaa levähdysalueille kun aikuisilla. Silloin kun rusinapakettien heittoo takapenkin räpättäjille äänenvaimentajaksi ei enää riitä, on pakko pysäyttää. Siihen kannattaa varaustua, että niitä ei Europan teillä ole yhtä tiheässä kun meillä Suomessa.

Kieltoja on joka maassa, mutta kyllä omalla toiminnallaan voi vaikuttaa siihen sovelletaanko niitä ja jos niin kuinka tiukasti. Eli ei ole yöpymissäännöt mikää matkanteon este.

Hannu Silmunen 26.01.2017 15:25

Olet Matti nuo maakohtaiset ohjeet varmaan ottanut Autoliiton kirjasta?

Kannattaa huomata, että siellä myös Suomen ja Ruotsin kohdalla sanotaan, että yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella "ei ole suositeltavaa". Tämä siksi, että voi miettiä kuka ja kenen tarpeista noita ei suositeltavaa-ohjeistuksia on antanut....

t.Kaarina

Hannu Silmunen 26.01.2017 16:09

Erityishuomioita leirintäalueiden ulkopuolella yöpymisen suhteen manner-Euroopassa sen verran, että oman ja monen muun kokemuksen perusteella kun valtaväylien varrelta ajelee edes muutaman kilometrin syrjään, on rauhallisuuden (melu) lisäksi melkoisen paljon rauhemmassa myös mahdollisten varkaiden suhteen. Rosvot viihtyvät karkeasti ottaen siellä, missä suuret matkailijavirratkin, ja maaseudulla/pikkukylissä yhteisö itsessään jo antaa suojaa epärehellisellä mielellä liikkujia vastaan.

Jos yövytte moottoriteiden varrella, kannattaa valita alue, missä ravintola auki 24h ja sielläkin välttää niitä rauhallisia pimeitä peränurkkia - ja asettua sen sijaan valoisaan ja lähelle ravintolaa.
Eikä tietenkään autoon mitään arvokasta eikä houkuttelevaa sen paremmin näkösälle kuin kätköönkään.

Ruotsissa on länsi-rannikolla kuin myös Vätternin tuntumassa (4-tiellä) Grännan yläpuolelisilla taukopaikoilla saattunut enemmänkin yöpymässä oleviin kulkuneuvoihin kohdistuneita varkauksia.

Grännassa, rannalla on matkaparkki cämppärin lisäksi.

Jönköpingin eteläpuolella mainio yöpaikka on Hyltena rastplats, järven rannalla huoltiksen takana. Maksaa kympin verran ja metsä ja uimaranta vieresä!

http://turistmal.se/?index=item&id=4061




t.Kaarina

Matti Janhonen 26.01.2017 16:17

Vain päivittänyt, eikä ole muutoksia.
Kerään harrastukseen liittyvää tietoa ADAC:n, promobilin ja Reisemobilin sivuilta ja olen koostanut ne omalle koneelle sieltä. Ja aina sitä reissatessakin on jotain oppinut.
Onnistuu tuo tiedon hankinta riittävällä tarkkuudella nykyään vaikkei saksaa osaakaan.

Nuo maakohtaiset ohjeet on vähän...
Mietin jopa kerronko niistä tuonkaan vertaa, koska tuskin niihin on monikaan törmännyt - edes Suomessa.

Hannu Silmunen 26.01.2017 16:29

Juu, siksi tuosta Suomi-muu Eurooppa vertailusta mainitsinkin, kun käytäntö ja teoria paperilla on noissa melko lailla erilaista. Mutta Sloveniassa ja Sveitsissä ollaan tömätty siihen, että leirintäalueiden ulkopuollela yöpyminen on todella tarkkaa.

Sloveniassa haettiin paikkaa mihin jättää asuntoauto reilun kahden viikon pyöräretken ajaksi, niin kävi ilmi että edes yksityisillä ihmisillä joilla oli b&b tyyppistä majoitusta, ei ollut lupa ottaa pihalleen ulkolaista asuntoautoa. Lupa siihen oli vain paikoilla, joilla oli valtion matkailuviranomaisten tms.lupa toimia virallisena matkaparkkina! Tästä on aikaa 3-4 vuotta.
No, oma tarpeemme onnistui siten, että saimme jättää auton poliisiaseman pihalle, ilmaiseksi, mutta vain tuota erityis-syytä varten.

Mutta tiukkaakin siis voi olla, mutta kaikkialla muualla on ollut melko lailla toisenlaista eli yöpyminen on onnistunut kaikkialla, missä sitä on yritetty.


t.Kaarina

Matti Janhonen 26.01.2017 18:26

Tomi
Et kertonut mikä on yhdistelmäsi kokonaismassa. Onko kokonaismassa ali vai yli 3,5 t.
Tiemaksuihin sillä ei niinkään ole vaikuitusta, mutta siitä riippuu voitko liikkua vetoauton vignetellä vain tarvitsetko esim. Itävallassa go-box´n.
Tiemaksuja Ruotsissa ei Tukholman ruuhkamaksua (1-3 euroa) lukuun ottamatta ole. Ei myöskäään Tanskassa eikä Saksassa. Tzekeissä, Itävallassa, Italiassa ja Sveitsissä on.

Tomi Vartiainen 26.01.2017 18:52

Tervehdys!

Huikeeta miten paljon on näin lyhyessä ajassa jo täällä opastettu aiheen tiimoilta! Iso kiitos! :)

Eli Saksan suhteen, missä viettänemme eniten öitä mahdollisessa reissussamme on käytännön säännöt yöpymisen suhteen kutakuinkin samat suin Suomessa? Mutta niillä erotuksilla, että siellä on ehkä vähemmän virallisten yöpymispaikkojen ulkopuolisia yöpymispaikkoja kuin Suomessa? Ja sitten siellä on paljon niitä Stellplatzeja mitä kannattaa käyttää?

Mihin aikaan käytännössä sellaiselle Stellplazille pitää asettua, mikäli mielii paikan saada? Entä leirintäalueet? Mihin aikaan niihin pitää asettua, jotta suurella todennäköisyydellä tilaa löytyy? Näillä näkymin olisimme reissussa juurikin suurimman sesongin aikaan eli heinäkuun puolesta välistä eteenpäin n. 3-4 viikkoa.

Mikä sitten on hyvä nyrkkisääntö leiritymisen ja väliaikaisen pysähtymisen välillä? Eli onnistuuko haaveilemallamme reitillä (Saksa ja muut reittimme maat) ongelmitta esim. ruokailu vaunussa (sisältäen ruoan valmistuksen) ihan vain jossakin levähdysalueella? Ja vastaava homma nukkumaan alkaessa; iltapala vaunussa ja aamulla ennen matkan jatkamista aamupala. Eli onnistuuko edellä mainitut leirintäalueiden ja Stellplatzien ulkopuolella ongelmitta kunhan maalaisjärkeä käyttää valitessaan pysähdyspaikkaa? Yöpyminen ei siis niissä "sääntömaissa (meidän kohdallamme lähinnä Itävalta ja Italia?)" virallisten alueiden ulkopuolella, mutta mites sitten niissäkin maissa pysähtymiset ruokailuineen esim. levähdyspaikoilla?

Sitten reissuumme liittyen kysymyksiä laivamatkoista ja silta- /tiemaksuista:

Olemme siis ajatelleet, että menisimme Finnlinesilla Helsingistä Travemundiin ja Tanskasta Ruotsiin mentäessä ylittäisimme Juutinrauman sillan ja Tukholmasta sitten Viking Linella Turkuun tai Helsinkiin.

Onko edellä mainittuihin mahdollista ostaa jokin edullisempi yhteislippu vai pitääkö kaikki ostaa erikseen?

Tällä viikolla varattuna saisimme laivamatkan Saksaan ostettua messutarjouksella hieman edullisemmin (taisi olla vajaa 100 euroa halvempi meidän porukalla ja kalustolla) verrattuna "norm." hintaan. Olemme kuitenkin myös tämän SF-Caravan liiton uusia jäseniä ja ilmeisesti kyseisen jäsenyydenkin kautta on mahdollisesti saatavissa vähintään samansuuruinen alennus? Tällä hetkellä ei ilmeisesti ole vielä tietoa tämän vuoden mahdollisesta jäsenedusta kyseiselle laivamatkalle?

Miten sitten se Juutinrauman silta? Pika googlauksella vaikutti sille, että hinta meidän kalustolla yli 100 euroa?? Huh,huh mikä hinta yhdestä sillan ylityksestä... Saako siihen piletin mahdollisesti jostain halvemmalla? Tai onko jokin muu edullisempi vaihtoehto mennä Tanskasta Ruotsin puolelle meidän porukalla ja kalustolla?

Ja sitten vielä VikingLinen matka Tukholmasta Helsinkiin tai Turkuun. Saako siihen SF-Caravanin jäsen mahdollisesti alennusta tai voiko siihen jotain muuta kautta saada alennusta?

Sehän on selvää, että jos pelkkää rahaa ajattelee, niin tällaiset reissut on syytä unohtaa hyvin nopeasti. Edellä mainitusta huolimatta haluan toki säästää ainakin niissä asioissa, missä on helposti säästettävissä. :)

Onko mahdollisella reitillämme joitain muita isompia tie- tai siltamaksuja mitkä on hyvä ymmärtää huomioida jo ennen reissua? Kannattaako ostaa laivalippu Tukholmasta Suomeen jo ennen reissuamme? Eli kun toisaalta haluaisimme lähteä reissuun sillä asenteella, että ei ole tarkkaan lukittuna vielä paluupäivää, niin siitä johtuen sitten ostaisi sen laivalipun Ruotsista Suomeen vasta matkan aikana. Eli mitenköhän varattuja nuo laivat mahtavat olla silloin elokuun ensimmäisellä ja toisella viikolla (huom. tarttis mahtua vaunu ja auto kyytiin perheemme lisäksi :))? Eli milloin viimestään kannattaisi kyseinen piletti ostaa, jotta voi olla varma sen suhteen, ettei käy niin, että yhtäkkiä reissu piteneekin enemmän kuin esim. 1-2 päivää siihen verrattuna kuin miten haluaisi?

Tältä erää loppuun vielä kysymyksenä, että onko jokin muu täällä tehnyt pitkälti samanlaisen reissun kuin mikä meillä on haaveena (ja mielellään juuri vaunun kanssa) ja olisi ihan matkasuunnitelma yöpymispaikkoineen siitä olemassa (ja ehkä jopa kartalle reissu merkittynä) minkä voisi täällä sellaisenaan (tai halutessaan joiltakin osin karsittuna) jakaa? :) Olisi jokin hyvä pohja, minkä perusteella suunnitella oma reissumme tarkemmin. Pohjois-Italian Gardajärven seutu on tässä vaiheessa ajatuksissa eteläisin alue, millä vierailisimme. :)

Tanskassa on tarkoitus käydä legolandiassa ja mahdollisesti Ruotsissa Kålmårdenissa ja muuallakin sitten mahdollisesti sellasilla eniten lasten mieleen olevissa "jutuissa", mutta meidän vanhempien suurimpana haaveena yksittäisten kokemusten puolesta tuolla reissulla olisi nähdä mahdollisimman mahtavia alppimaisemia! :) Norja kiehtoo meitä, niin varmasti kiehtoo alpitkin ja olen alpeilla aikoinaan lautailureissulla ollutkin. :) Että suureksi osaksi edellä mainitun kaltaisesta näkövinkkelistä haaveilemme tästä reissusta. :)

Kiitokset jälleen jo etukäteen ohjeista ja vinkeistä kyseisen tyyppisen reissumme suhteen!

-Tomi

Timo Haapanen 26.01.2017 19:20

''Mihin aikaan käytännössä sellaiselle Stellplazille pitää asettua, mikäli mielii paikan saada?''

Yleensä pois lähdetään aamulla ja paikalle tullaan sitten sen mukaan onko siellä lähellä jotain töllisteltävää. Pelkkä yöpymisplatzi täytyy myöhemmin.

Ellei siltaa halua katsoa on edullisin tilata koko reitti Finnlinesiltä. Meno H:ki- Trave ja kotiin Trave- Malmö päivävuoro ja sitten Kapellskär- Naantali päivävuoro.

Tuossa sinne Ruotsiin yöpaikkoja ja muutakin
http://tinyurl.com/RuotsinStellplatzejaetel-n

@timppa

Tomi Vartiainen 26.01.2017 19:37
Matti Janhonen

Tomi
Et kertonut mikä on yhdistelmäsi kokonaismassa. Onko kokonaismassa ali vai yli 3,5 t.
Tiemaksuihin sillä ei niinkään ole vaikuitusta, mutta siitä riippuu voitko liikkua vetoauton vignetellä vain tarvitsetko esim. Itävallassa go-box´n.
Tiemaksuja Ruotsissa ei Tukholman ruuhkamaksua (1-3 euroa) lukuun ottamatta ole. Ei myöskäään Tanskassa eikä Saksassa. Tzekeissä, Itävallassa, Italiassa ja Sveitsissä on.

Automme teknisesti suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä on 2250 kg ja vaunulla taitaa olla vajaa 1000 kg eli yhdistelmä alle 3,5 t.

Vaunu on vähän käytetty mutta iäkäs Solifer, mihin tein erittäin perusteellisen remontin viime keväänä. :D Nyt hymyilyttää senkin suhteen, mutta silloin kun huomasin vaunun olevan rempan tarpeessa, niin ei paljoa hymyilyttänyt...

-Tomi

Hannu Silmunen 26.01.2017 20:33

En osaisi kyllä verrata Saksaa ja Suomea yöpymisen vapauden suhteen. Kyllä Saksa on sääntömaa näissä jutuissa ja Italiassa enemmän mennään luovimalla ja "niin kuin parhaaksi nähdään"- mentaliteetilla. Siellä toisentyyppiset asiat on sitten niitä pilkunviilauspaikkoja.

Toki Saksan kohdalla Autoliiton kirjassa mainitaan että yöpyminen matkailuautossa on sallittua yhdne yön ajan pysäköintipaikoilla ja moottoritien levähdysalueilla ellei toisin mainita (niissäkin on tunti-ja ajoneuvorajoituksia, jotkut vain rekoille), mutta jatkossa sanotaan että esim pöytien ja tuolien ulosotto on noillakin alueilla kiellettyä ja yksityisillä mailla ilman maanomistajan lupaa(yöpyminen) sekä metsissä (leiriytyminen) kiellettyä.
Oman kokemuksen mukaan Stellplatzien ulkopuolisia yöpaikkoja ei Saksassa alkuunkaan niin helposti löydä kuin Suomessa, ja joidenkin luonto-alueiden p-paikoilla (miktä muuten on sopivia siihen) on kyltti että pysäköinti kielletty yöaikaan. Ja saksalaiset ovat hyvin tarkkoja että näitä kieltoja noudatetaan. Toisin kuin italialaiset.
Oma ajatukseni on että niitä on todella syytä noudattaa jotta mahdollisuus leirintäalueiden ulkopuoliseen yöpymiseen säilyy kuta kuinkin ennallaan.

Mutta siis Saksa on niin täynnä noita Stellplatzeja ettei juuri ole tarvetta olla enää niiden ulkopuolella. Ja kirjoista ja niidne mukana tulevista kartoista näkee ovatko maksullisia ja palveluilla vai ilman. Ja kuuden hengen käytössä vessa täyttyy aika nopsaan joten silloin on tosi tärkeitä ne synmolit mitkä kertoo missä on tyhjennyspaikat. Toki niillä voi käydä huollot tekemässä vaikkei yövykään.


Joka maassa voi pysähtyä vaunun kanssa ruokaa laittamaan ja syömään, kunhan sopivan kokoisen pysäköinnin sallivan p-paikan löytää.

Itävallassa pitää ostaa "vignette" eli moottoriteiden käytön mahdollistava tarra auton tuulilasiin, sen saa huoltiksilta ennen ja jälkeen rajan (vajaa kymppi). Brenneron sola (Gardalle mennessä helpoin) maksaa vajaa kympin suuntaansa (maksuportti tiellä, et voi ajaa ohi). Italiassa moottoritiet maksaa, maksu portilla mistä ajetaan motarilta ulos.
Sveitsissä tarvitaan maksutarra, jotain 50e paikkeilla, voimassa vuoden.

Osaan alppiteistä on rajoituksia eli vaunuilla ei kaikkia saa ajaa. täällä sivuilla pitäisi olla linkki sivulle, mikä kertoo ne, mutta onko?

Samoin nämä kaikki perusinfot pitäisi löytyä liiton sivustolta, mutta löytyykö?

Se silta Tanskasta ruotisin maksaa suunnilleen saman kuin lautta Helsingör-Helsingfors. Lautalla saa pienen tauon, sillalla ei.

Saksa on jo itsessään niin iso maa, että paha on sanoa onko joku tehnyt samanlaisen reissun.Reitin valinta, päivien kulku, kohteiden valinta ja yöpaikkojen valinta on kuitenkin niin henkilökohtaisia juttuja että...parhaimman saa kun itse rakentaa omansa. Vinkkejä kohteisiin voivat antaa kaikki noissa maissa liikkuneet, mutta jo jokaisen budjetti kun erilainen niin sekin sanelee paljon...mennäänkö kalleimmilla hisseillä ja junilla korkeimmille vuorille vai kävelläänkö pikkupatikoita...jne..


t.Kaarina

Timo Haapanen 26.01.2017 20:39

Stellplatzeista arviolta 20% hyväksyy vaunut. Eikä niihin ruutuihin usein mahtuisikaan tai sitten menisi kaksi paikkaa.

@timppa

Matti Janhonen 26.01.2017 20:46

Noita yöpymispaikkoja on kyllä Saksassa enemmän kun Suomessa.
Tämä johtuu systeemistä. Saksa yksityisti moottoriteiden taikopaikat 1998.
Näistä valtasoa on Tank&Rast GmbH hoidossa yhtensä 740 paikkaa.
Yksityisillä on tiettyjä volvollisuuksia, mm. ruokaa pitää olla tarjolla 11-22 välisenä aikana, paikan pitää myös huoltamon osalta olla auki 24 h/vrk. vessapalveluja pitää olla jne. Yleensä pikkupurtavaa saa läpi yön.
Valtaosassa näissätä voi yöpyä, ja monasti siellä on eriksen paikat matkaluajoneuvoille ja jos niitä ei ole niin sitten hh-autopaikoille, mutta ei rekkapaikoille koska niitä on muutenkin joskus niukasti tarjolla.

Tauon aikana vaununvetäjät (jos eivät syö ravintolassa) laskevat aina tulitassut alas samoin tietenkin yövyttäessä. Monella näyttää oleva siihen hommaan akkukäyttöinen väännin mukana.

Haapanen kertoi jo tuon Finnlinesin paketin.
Toinen malli on mennä laivalla Naantali - Kapellskät ja edelleen lautalal Helsingborh.-Helsingöt ja edelleen Rödby-Puttgarden. Laivayhtiö Scandlines http://www.scandlines.de/

Jos menet Viikingillä kannattaa liittyä Viking Clubin jäseneksi.

Tässä pari camping-aluetta tuota Gardan maisemista Gardan ja Bardolinon kaupunken puolivälistä.
http://www.camping-serenella.it/
http://www.campinglarocca.com/

Alueita vain hiemen etelään on suuri huvipuisto Gardalandia., ja päiväseltään siitä piipahtaa Venetsiassakin.

Noita alppimaisemia tulee jos vastaan Itavallassa ja lisää kun ajaa Brenneron solatietä (moottoritie) Italiaaan.
https://www.youtube.com/watch?v=9xCC6M0LK94
Todelliset Alppi-tiet on sitten ihan eri juttu.
Tämä tie on jo sitten niitä Alppiteitä. Joskus ajanut sem läpi äitienpäivä ja silloin Hoctorin tunnelilla oli vielä lunta n. 4 metriä.
https://www.youtube.com/watch?v=8MHJPTDpGII

Hannu Silmunen 26.01.2017 20:57

Jeps, mutta tarkoitin nyt muita kuin noita motareiden taukopaikkoja, kyllähän niitä on!
Itse puhuin muista, rauhallisemmista. Suomessa kun on helppo löytyy vaikka joku uimalammen p-paikka tai luontokohteita on jos jonkinmoisia ja niiden p-paikoilla mahtuu vaununkin kanssa monesti yöpymään.

Gardalla on hyvä tietää että sen etelä ja pohjoinen ovat kaksi eri maailmaa. Etelä on tasaista, viljelysmaita ja asutusta ja hyvin täynnä turisteille kaikkea härpäkettä ja niitä turisteja.

Pohjoinen on korkeiden kauniiden vuorten keskellä, porukkaa ja viihdykettä vähemmän mutta hienot tasaiset pyöräreiti laakson pohjukkaan päin ja vuorille reittejä kävellen, fillareilla, hissillä ja autolla, mistä taas uusia kohteita. Pohjoisessa myös takuuvarmat surffituulet. Kaiken kaikkiaan pohjoinen pää on akitiiviliikkujan ja vuorista tykkääjän mekka, missä on myös toki muutakin.

Kaunista toki kummassakin, mutta selkeästi erilaiset maailmat.


t.Kaarina

Tomi Vartiainen 26.01.2017 21:37

Kiitokset jälleen ohjeistuksesta.

Ilmeisesti se Trave-Malmö menee sen Juutinrauman sillan ali? Näkisikö ja kokisiko sen sillaan jopa paremmin laivalta käsin?

Ja alpeilla juuri ehottomasti nuo todelliset alppitiet kiinnostaa todell paljon! :) Norjassakin voi ajella kärjistetysti sanottuna "näkemättä mitään" jos ajelee vain isoja teitä ja tunneleita. Mutta sitten kun uskaltautuu vanhoille pienille teille, niin kyllä muuttuu näkemiset ja kokemiset!! Eli tuolle alppien suunnalla tulisi varmastikin tehtyä niinkin, että vaunu jäisi esim. leirintäalueelle ja sitten pelkällä autolla niille kaikken puhuttelevimmille alppiteille! Kertokaahan mitkä tiet kannattaisi ainakin ajaa? :)

Ja toki patikoinnitkin vuorillakin kiinnostaa (ne on oman kokemuksen perusteella kelin ollessa kohdillaan ihan mielettömän huikeita kokemuksia), mutta millekkään kovin isoille patikointireissuille ei voida ainakaan koko perheeellä lähteä, kun meillä kuitenkin pieniä lapsia. Ehdotuksia sopivista yhden päivän patikointireissusta meidän perheelle? Saanalle olemme koko porukalla kavunneet, että jokin sen tasoinen patikointi fyysiseltä vaativuudeltaan olisi meille hyvä.

-Tomi

Tomi Vartiainen 26.01.2017 22:08

Vielä sellainen "kiirehdintä", että onko siitä ensi kesän sf-caravan jäsenedusta mahdollisesti minkä verran hyötyä finnlinesin laivamatkoilla?

Huomenna pitäs vissiin viimestään varata se laivamatka jos haluaa sillä messutarjoushinnalla joka näyttää olevan vain alle 10% edullisempi ovh. hintaan verrattuna. Eli lienee sitten se tuleva jäsenetu ainakin tuon verran?

-Tomi

Matti Janhonen 26.01.2017 22:18

Täsä listaa ja tietoa noista alppiteistä.
http://www.alpineroads.com/index.php

Muutamia noita kuuluisimpia reittejä tuli ajettua, mutta sitten mielenkiinto niihin jotenkin katosi.
Kaikessa komeudessaan ja jylhyydessään ja aina kaukaa katsottuna ne näkymät kuitenkin muistutti toisiaan.
Mutta ihmisen mielenmaisemia on niin monia kun on ihmisiäkin.





Tomi käännä se hinnan kysyminen ikäänkuin toisinpäin. Kysy milloin olisi halvin hinta (viikonpäiväkin vaikuttaa) mennä yli.
muokattu: 26.1.2017 22:22
Kai Ahonen 26.01.2017 23:57

Itsellä ollut aina parempi soittaa suoraan laivayhtiöön, ja olla hiiskumatta sanaakaan mistään karvanaamarifirman alennuksista. Ainoa missä on ollut hyötyä SFC:n jäsenyydestä ylipäätään Helsingborgista - Helsingöriin- Rödby- Puttgarden siitä saanut korttia näyttämällä 10€:n alennuksen, ja eikä toimi toisinpäin.

Timo Haapanen 27.01.2017 08:15

Kyllä menee sillan alta Trave-Malmö paatti. Jos on päivälaivassa se on sillan alla muistaakseni n.klo 18.00. Kapealta näyttää tolppien väli kauempaa, korkeus hämää. Syksyllä sitä katselin aitiopaikalta koska meillä oli hytti jossa ikkuna oli eteenpäin. Hytti kuuluu hintaan ko. reitillä, meiltä maksoi n. 80€ kaksi + alle 8 m:n auto.

Malmöstä on sopiva illalla jatkaa Örgeljungaan jossa on vaunukaupan pihalla platzi sähköllä ja vesityksellä hintaan 50 kruunua ilman sähköä ja 100 kruunua sähköllä. Laivalta suoraa ajettaessa on siellä n. klo 21.00
Näkyy tässä, ensimmäinen paikka Helsinborgista pohjoiseen, vaununvetäjät tervetulleita.
http://tinyurl.com/RuotsinStellplatzejaetel-n

Alla olevassa linkissä karttoja sekä muutakin tietoa:
http://timpankartat.webbis.fi/

@timppa

Timo Haapanen 27.01.2017 08:19

Kapellskärin satamassa voi yöpyä 2€/12h tai 3€ vrk. Aivan vieressä on myös kämppäri.

Kai Ahonen 27.01.2017 14:58

Voihan Kappelskärin satamassa yöpyä maksamatta mitään, marraskuussa meitä oli 5 siinä aidan vieressä.

Timo Haapanen 27.01.2017 15:39

Voi toki, lähtöselvityksen odotuslinjalla.

@timppa

Timo Haapanen 27.01.2017 15:39

Voi toki, lähtöselvityksen odotuslinjalla.

@timppa

Matti Janhonen 27.01.2017 16:31

Se aidan vieressä oleva kaista ei johta suoraan selvityskopille. Ja tilaahan on vaikka lampaat söisi.
Rekat kun käyttää kentän vasenta laitaa.
Vessa on muuten niistä kopeista se eniten vasemmalla oleva.

Jukka Hänninen 28.01.2017 10:59

Königssee sopi kaikille. Hyvä kämppäri, ja tilaisuus ajaa bussikyydillä Hitlerin kotkanpesälle. Saksan-Itävallan rajalla, haku kertoo tarkemmin.

Takuuvarmasti saa oivan kokemuksen alppitiestä, eikä itse tarvitse ajaa - vain
kukistaa pelkonsa, sillä tie on liki kaiteeton ja alaspäin suoraa pudotusta kilometrin verran.

Kaunis kokonaisuus.

Simo Pulkki 28.01.2017 17:38

Reiteistä vaunun kanssa.
Meidän perheen kesken 2 aik+3 lasta on menty v.2012 lähtien seuraavasti aina päämääränä ollut Garda (camping spiaggia d´oro Lazisessa) ollaan yövytty matkalla mm.seuraavisssa paikoissa. Niin myös tulevanakin
kesänä.Travemunde(camping ivendorf),Kipfenberg(azur camping altmulhltal) Speyer(teknisen museon yhteydessä oleva camping alue saa yöpyä max.3 vrk)Gunzburg(legolandin cämppäri)
Falkensee(camping cheestow) pari kertaa nukuttu rasthoffeilla(ei kivaa....)Ruotsin kautta menty kerran toivottavasti ei toista kertaa,todella tylsää maisemat samanlaisia kuin suomessa.
Leirintä alueethan maksavat joka paikassa,mutta ruoka ja juoma on saksassa ja italiassa HUOMATTAVASTI halvempaa kuin suomessa.Ja onhan italiassa yleisesti ottaen isoimmilla leirintä alueilla lapsille paljon tekemistä.
-simo

Tomi Vartiainen 28.01.2017 23:33

Terve,

Kiva kun joku vaunuilijakin kertoi kokemuksiaan tänne. :) Ja ilmeisesti kun olette jo useamman kerran tuolla suunnalla vaunuilleet, niin onnistuu ilmeisesti kohtuu hyvin karavaanaus siellä myös vaunun kanssa?

Kuinka paljon Pulkki te ja muut mahdolliset vaunuilijat olette yöpyneet reissuillanne stellplatzeilla? Onko käynyt yöpaikkaa etsiessä herkästi niin, että vaunuilijoille sopivilla platzeilla ei ole ollut enää tilaa ja on joutunut jatkamaan matkaa seuraavalle "vaunuplatzille" toivoen sieltä löytyvän vielä tilaa? Että meneeköhän miten herkästi siellä homma siihen, että sopivaa yöpaikkaa ei meinaa vaunuilijalle löytyä?

Kuinka paljon teidän porukalta Pulkki on yöpymiset/leiriytymiset keskimäärin maksaneet? Kuinka pitkään reissunne on kestänyt kokonaisuudessaan kun päämääränänne on ollut Garda? Mihin aikaa vuodesta tarkemmin ottaen olette olleet reisssussa? Ruuhkaisimpana/kalleimpana sesonkiaikana?

Selvittäisikö joku vielä tarkemmin niiden plazien hinnoittelua ja ovatko ne siis sellaisia paikkoja, missä voi esim. päivän aikana pysähtyä /maksutta/pientä korvausta vastaan tekemään ruokaa ja syömään?

Kannattaako mahdollisesti joiltakin leirintäalueilta varata paikka jo hyvissä ajoin ennakkoon netistä?

Sitten vielä kokemuksia vaunun jättämisestä johonkin muualle kuin leirintäalueelle siksi aikaa kun tutkisi ympäristöä pelkällä autolla? Jossain viestissä oli maininta, ettei vissiin tuolla suunnalla hirveän hyvin onnistu edellä mainittu?

Entäs sitten ne haaveilemamme alppitiet? Onko ne "parhaatkin/hurjimmatkin" sellaisia, että niihin pääsee lähestulkoon kaikille tarvittaessa koko meidän yhdistelmällämme (auto+vaunu kok.massa alle 3,5 t)?

Tiedän, että pelkästään jo Saksassa riittäisi tutkimista kolmelle viikolle, mutta kun eniten kiinnostaa päästä näkemään juuri niitä alppeja, niin ajatus olisi ajaa suht vähällä tutustumisella Saksa läpi (ainakin Hitlerin kotkapesä kyllä kiinnostaa melko ehdottomasti päästä näkemään myös).

Mites sitten jos poikkeamme esim. Berliinissä, niin pitäiskö "vaunusta päästä eroon" ennen Berliinin keskustaan ajoa? Onnistuuko muu kuin mennä leirintäalueelle ja jättää vaunu sinne siksi aikaa?

-Tomi

Hannu Silmunen 29.01.2017 00:48

Moi,

tähän hätään pari huomioita, voin niistä alppiretkikohteista myöhemmin anta jonkun vinkin, kun ehdin tutkia käymiemme paikkojen nimiä.

Mutta, etupäässä "parhaat/hurjimmat" alppitiet eivät sovellu vaunun kanssa. Joissain on autoillekin pituusrajoituksia. Tuosta listasta löytyy saksaksi selostettuna alppitiet, ja selostusten lopussa on yleensä sanotu vaunuista onko suositeltavaa/ei suositeltaa, soveltuuko/ei sovellu tai onko ykskantaan kiellettyä.

http://www.alpen-journal.de/alpenservice/alpenpaesse


Berliini keskustaan ei kannata vaunun kanssa rynnistää ja Berliinin keskustan tuntumassa oleva Stellplatz on muistini mukaan niin ahdas, ettei varmaan ole vaunulle tarkoitettu. Eli leirintäalueelle ja sieltä julkisilla keskustaan. Berliini on hyvä kaupunki fillaroida mutta en tiedä minkä ikäisiä lapsenne ovat että onnistuuko.

Nille Stellplatzeille voi ilman muuta mennä päivälläkin vaikka ruokaa laittamaan, mutta ruokaa voi jäädä laittamaan mihin vain, mistä löytää sopvan kokoisen paikan. Huoltikselle, nähtävyyden pihalle jne.

Ne maksavat nollasta eurosta karkeasti kahteenkymppiin, kymppi on varmaan aika normi hinta, ja yleensä vessan ja harmaat vedet saa tyhjentää ilmaiseksi, raikkaan veden otto ja mahdollinen sähkö maksaa, yleensä automaattiin kolikoilla.
(Kaksikymppiä ollaan maksettu Italiassa esim Gardan rannalla ja jossain muussa vastavassa italialaisessa "extra-paikassa".)

Jos on reissussa suurimman sesongin aikana, heinäkuun ekan viikon ja elokuun lopun välisenä aikana ja haluaa ehdottomasti mennä jollekin tietylle cämppärille vaikka nyt Gardalla, voi olla hyvä varata paikka etukäteen.

Hyvä on myös tietää, että monella cämppärillä mm. juuri Gardalla on tuon korkeimman sesongin aikaan joku minimi-oleskuaika eli vuorokauden paikkoja ei ole, vähintään esim. kolme on pakko olla. Joskus jopa viikko. Mutta tämä on aluekohtainen juttu ja koskee erityisen suosittuja seutuja ja korkeinta sesonkia. Kannattaa lukea Euroopan leirintäalueopasta etukäteen tai tutkia netistä alueita ja niitä koskevia juttuja.

En kyllä vaunua yksinään jättäisi leirintäalueen ulkopuolelle kun itse lähtee autolla pois. Saattaa se siirtyä jonkun toisen kyytiin lian helposti.

Leirintäaluehinnoittelusta vielä että Italiassa ja eritoten Gardalla, paikka maksaa erikseen, sitten jokainen henkilö erikseen ja lapsista ainoastaan 0-2v ilmaiseksi ja 10-12v saakka lapsen hinta, sitä vanhemmista menee aikuisen maksu.


t.Kaarina

Tomi Vartiainen 29.01.2017 01:08
Matti Janhonen

Noin yleisesti voi sanoa, että kyllä onnistuu.
Täällä on paljon kokeneita vaunun kanssa kulkijoita jotka kyllä tietää miten asia hoituu.

Kysymyksesi on moniosainen ja lyhyesti joihinkin noihin kysymyksiin on vaikea vasta, jos jonkinlaista tarkkuuttaa asiassa haluaa.

Suosittelet, että tilaat Autoliiton kirjakaupasta seuraavat oppaat. Tilaus ja maksu netissä, toimitus suoraan kotiin.
Ne antaa suoraan vastauksen moniin muihin kysymyksiin mm. tiemaksuihin, hintoihin jne.

  1. Uusin Autoliiton tuottama opaskirja Autolla Eurooppaan 2017. Hinta ei jäsenille 37 e
  2. ADAC´n Stellplatzführer 2017, Hinta 22,90 e. Oppaassa on 5750 yöpymispaikkaa 37 maassa, Sisältää ADC´n Adac card etukortin, kieli saksa mutta asian ymmärrää.
  3. ADAC´n Campingführer 2015. Hinta 12 e,. Ei haittaa vaikka on vuodelta 2015. Sisältää 2800 camping-aluetta 20 maasta ja tuon Adac´n etukortin.

    Tämän lisäksi tarvitset muutaman hyvän paperisen tiekartan kokonaisuuden hahmotusta varten ja keskihintaisen päivitetyn navin niin näillä kiertäminen kyllä onnistuu. Suunnittelussa voit käyttää vaikka Googela mapsia ja vvww.viamichelinin.com löytyvää karttaohjelmaa, joka osaa laskea myös tiemaksuja.
    Camping-alueista saa hyvin tietoa myös netin kautta ja uutena asiana myös YouTuben kautta

    Nuo yöpymisjutut vaihtelele hieman maittain sääntöjen valossa, ja käytäntö on sitten käytäntöä.
    Niistä vähän huomenna.

    Hintaan vaikuttaa paljon se mihin aikaan kesästä olette liikkeellä, koska Keski- ja Etelä-Euroopassa on sesongista johtuvat hintakaudet ja niiden välinen hintaporrastus on suuri.

Moi,

Tähän tarkentavana kysymyksenä, että tuo ADAC' n Campingfuhrer -kirja ei sisällä näemmä Saksaa? Meinattiin just tilata. :) Ja näkyy olevan poistuva tuote. Jokin uusi päivitetty versio tulossa mahdollisesti pian tilalle?
http://www.kauppa.autoliitto.fi/epages/AL.sf/secf5a2d0f9ea/?ObjectPath=/Shops/AL/Products/80892ALE

Onko Saksan (ja tanskan) sisältävää vastaavaa kirjaa olemassa ja jos on, niin kannattaisko sellainenkin hankkia?

Kiitokset Kaarinalle taasen ohjeistuksista/kommenteista. :) Vielä tarkentavana kysymyksenä platzeista, että onko niissä maksullisissa platzeissa jokin aikaperusteinen maksu? Ja niihin ei siis voi jättää edes maksua vastaan pelkkää vaunua joksikin aikaa?

-Tomi

Hannu Silmunen 29.01.2017 01:58

Moi, tuossa kirjassa on kaikki maat http://www.kauppa.autoliitto.fi/Europa-Camping-Caravaning,

siinä toisessa näköjään vain eteläisempi Eurooppa.

Ja sitten se Stellplatztführer ehdottomasti!

Ne Stellplatzit mitkä maksaa, voivat olla esim. vrk-maksulla tai tuntimaksulla. Useimmissa ei ole mitään vartiointia eli siksi en jättäisi pelkkää vaunua yksinään sellaiselle. Ehkei mitään teknistä estettä ole.

Toki joku maatila missä on isäntäväki paikalla eli paikka on tavallaan vartioitu sopii tarkoitukseesi, ja kaikki muut vartioidut, mutta saa tehdä vain enemmän työtä että löytää sellaisen itseään kiinnostavalta alueeelta. Mutta toki voi hyvinkin onnistua kun hankit sen oppaan. Kyllä mekin on asuntoauto jätetty 12 päiväksi maatila-Stellplatzille Etelä-Saksassa kun tehtiin pyöräretki Alppien ympäri.


t.Kaarina

Simo Pulkki 29.01.2017 07:37

Moikka!
Ollaan tosiaan jokunen kerta vaunulla reissussa käyty(suomessa ei reissata ollenkaan ;D). Minä(eli perheen äiti) olen reissanut vuodesta -85 vanhempieni kanssa vaunulla Italiaan ja takaisin joka kesä ja nyt oman perheen kanssa siis vuodesta 2012. Eli voisi sanoa, että vaunuilu onnistuu siellä kyllä. Ilman kommelluksia ei tietysti olla säästytty, mutta kaikesta ollaan voittajina selvitty!
Meillä on aika lailla vakiopaikat, joissa yövytään aina menomatkalla. Laitetaan naviin satamassa jo seuraavan yön suunniteltu etappi. Aina pitää tietysti muistaa, että ruuhkat on saksassa "vähän" suomea isompia, joten jos liikenne pysähtyy, voi joutua odottamaan KAUAN ja silloin seuraavan yön paikka saattaa jäädä vain haaveeksi. Kerrankin kolarin takia motari oli poikki ja seisoimme siellä neljä tuntia(luojalle kiitos eväistä ja urheiluhengestä).
80 ja 90-luvuilla yövyttiin aina rasthoffeilla rekkojen vieressä, mutta omien lasten kanssa pari kertaa ollaan kokeiltu(säästö mielessä) eikä ollut kiva rekkamiesten kuseksimissa puskissa lasten kanssa hiippailla ennen nukkumaan menoa. Siksi siirryttiin leirintäalueisiin. Säästetään sitten jossain muussa, jos tarvis.
Se Kipfenbergissä oleva leirintäalue on maksanut meiltä 38e/yö sisältäen sähköt ja kaikki. Yhden yön paikat siinäkin on omalla alueellaan portin vieressä ja auto saa olla kiinni vaunussa. Tällaisia on useissa leirintäalueissa.
Ihan pelkillä stellplazeilla ei olla edes käyty, sillä yhdistelmällä on pituutta sen verran(15m) ettei viitsi edes yrittää mennä kääntelemään sinne :D
Rasthoffeista vielä sen verran, että sunnuntaisin Saksassa ei saa rekat ajella, joten lauantain ja sunnuntain välisenä yönä rastit menevät "tukkoon" rekoista ja koko sunnuntaina on aivan turha edes yrittää löytää niiltä paikkoja. Ja sunnuntain ja maanantain välisenä yönä ne kaikki rekat lähtevät sitten pöristen liikkeelle.
Gardasta sitten

Simo Pulkki 29.01.2017 07:58

Loppui kesken... Gardasta siis. Ollaan oltu syksyllä, keväällä ja kesällä. Reissut 3-6vko, joista perillä 2-4vko.
Yleensä toukokuun lopulla on ollut lähtö, mutta tänä vuonna minun opiskelujen takia lähtö vasta heinäkuussa ja paluu elokuussa. Hintaero on aika jäätävä! Kesäkuussa top paikka 1500e/4vko ja nyt heinäkuussa 2800/3vko(tosin paikka on parempi järvinäköalalla ja isommalla amppeerilla(italiassa yleensä 6A, jolla ei edes kahvinkeitin ja jääkaappi pysy yhtäaikaa päällä ;D ilmastoinnista ei kannata edes haaveilla) Paremmilla paikoilla 10 tai jopa 16A. Sähkö kuuluu hintaan ainakin noissa missä ollaan itse oltu.
Gardalla on ainakin eteläpäässä alueilla myös sekä lasten, että aikuisten lääkäri joka päivä tavattavissa! Komen koheltavan lapsen kanssa tämä on huojentava tieto ;)
Kaikki Italian isoimmat huvipuistot on Gardan eteläpäässä, joten tekemistä ei puutu.
Itse ajellaan kauppoihin aina vähän syrjemmälle, jotta saadaan aitoa paikallista ruokaa(rannan läheisyydessä on lähinnä saksalaisia ajatellen myynnissä paljon saksalaisia tuotteita), mutta isoja ja pienempiä kauppoja on ihan vieressäkin.
Maggiore-järvellä oltiin yksi kesä, kaunis paikka ja hieno alua (4tähteä), mutta kylät olivat vaikeasti tavoitettavia Gardaan nähden, joten tykätään enemmän Gardan seudusta. Myös ilma on leppeämpi(tosin heinäkuussä jopa paahtava) Gardalla.
Unohtui vielä Saksata tuo Legoland... Edullinen leirintäalue ja kiva puisto! Viiden hengen kahdenpäivän liput puistoon ja kolmen yön yöpymiset 160e(tosin kesäkuussa eli ei huippusesinki).
Speyerissä on myös tekninen museo, jonka vieressä on edullinen ja vaatimaton alue(stellplaz) se oli vain 24e/vrk.

Tässä siis seikkaperäinen ja sekava selostus meidän lomista :) Saapi kysellä lisää, jos jai mielen päälle!
Maria

Matti Janhonen 29.01.2017 11:38

Monelle on melkoinen yllätys tuo eteläisen Euroopan camping-alueiden hinnoittelusystemi.
Ensinnäkin se on paikkakohtainen, jolloin hintaan voi vaikuttaa paikan koko ja sijainti ja tietenkin paikan luokitus
Henkilömaksu on erillinen pax/e/vrk niin aikuisia kun lapsiakin koskien.
Mitään yhtenäistä kaavaa lasten hintojen suhteen ei ole ja niinpä hinnat vaihtelee aikuisten hintaan nähden ja sama koskee lasten ikämäärittelyä.

Näillä em. hinnoilla on sitten voimakas kausihinnoittelu sen mukaan mikä on sesonki.
Koko vuosi on jaettu useisiin hintakausiin ja niitä voi olla 5-6 kpl ja lisäksi extrat mm. paikalliset juhlapäivät jonkun hintakauden sisällä.
Hintojen muutos hintakausien sisällä voi olla todella suurta, ja yhä useammin korkean sesongin hinnat on kolminkertasia matalaan sesonkiin hintoihin nähden.
Tähän tietenkin vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan laki ja kehitys on ollut ymmärtääkseni sitä, että m-ajoneuvokanta on kasvanut nopeammin kun camping-alueden paikkamäärää.
Alueet ei kuitenkaan ole tähdännet ajoneuvojen paikkamäärän kasvuun, vaan alueen tason nostamiseen jolloin luokituksen nousun kautta saadaa lisää hintaa = rahaa lisää.

"Kuivan" Keski-Euroopan maiden karanaanareita riittää heidän lomakaudellaan (korkea sesonki) jokasen veden äärelle Pohjois-Italian järvisedulla ja Välimeren ja Adrian meren rannoilla.
Erityisesti lapsiperheille jotka voivat liikkua vain korkean sesongin aikana tämä lisää matkustusykustannuksia merkittävästi. Eikä tämä kyniminen tähän lopu, myös ravintolahinnoissa tapahtuu sesonkihinnoittelua.

Eläkeläisille tämä ei ole niin paha ongelma, koska he voivat liikkua matalan sesongin aikaan, jolloin sää ei ole tukahduttavan kuumaa, hinnat ovat merkittävästi alhaisemmat eikä ruuhkia ole teillä eikä kohteissa.

Eilen juuri katselin Croatian hintoja ja nyt kun maasta on "liian suosittu" matkailumaa, niin kesän hinnat on jo kovia. Suurin hintaero matalasesongin ja elokuun alun hinnoissa eräälläkin campingilla oli lähes nelinkertainen.






PO. nyt kun maasta tullut "liian suosittu" ...
muokattu: 29.1.2017 11:41
Timo Haapanen 29.01.2017 15:47

Berliinin keskustan Platzi on suljettu. Kotkanpesän parkkipaikalla onnistuu vaunun kanssa pysäköinti ellei se ole täynnä. Ylös vuorelle menee punaisia linja-autoja tarkalla systeemillä. Parkkipaikan vieressä on linjuriasema josta bussit lähtevät ja liput myydään. Lipussa on auton numero ja lähtöaika, se on selvää. Ylhäällä on koppeja jonne pitää ilmoittaa poistumisaika, pari tuntia on mielestäni hyvä. Paluulipussa on sitten taas bussin numero ja lähtöaika.

Tällä systeemillä estetään se ettei porukkaa pakkaudu liikaa sinne ylös ja kaikki pääsevät hallitusti alas. Ajoaika on muistaakseni alle puoli tuntia. Tie on niin kapea että busseille on kohtauspaikat jonne ne radion avulla osaavat jäädä odottelemaan.

@timppa

Tomi Vartiainen 29.01.2017 15:48

Moi,

Kiitos jälleen ohjeista/kommenteista ja kertomuksista. :) Meillä ilmeisesti kuitenkin eri "kaliiberin" reissu suunnitteilla kuin esim. Pulkeilla. :) Eli lyhempi aika pienemmällä kalustolla ja pienemmällä budjetilla.

Kalustoon liittyen kysymys rajoituksista eli kun on rajoituksia joillakin teillä auton pituuden ja painon suhteen, niin tarkoittaako pituus niissä yhteyksissä yhtälailla auto+vaunu yhdistelmässä kokonaispituutta vai pelkän auton/vaunun pituutta? Ei kuitenkaan ole sama asia jos esim. auto+vaunu on yhteensä 11,5 m kuin että ajaisi 11,5m pitkällä matkailuajoneuvolla. Eli miten on noissa rajoituksissa?

Leirintäalueiden suhteen meille riittäisi lähtökohtaisesti monessa paikkaa, että meillä olisi lähinnä tukikohta. Eli olemme melko aktiivisia reissaajia, että juurikaan emme paikoillamme pysy. :) Eli monessa paikkaa meille riittäisi leirintäalueella seuraavat asiat:
-turvallinen yöpaikka
-mahdollisuus jättää vaunu huoletta parkkiin päiväksi, kun pelkällä autolla lähtee pois leirintäalueelta.
-juomavesi
-vessan ja jätteiden tyhjennys mahdollisuus
-ja toki vaunun akkujakin pitää päästä välillä lataamaan.

Löytyykö edellä mainitun kaltaisia vaatimattomampia (ja toivottavasti reilusti edullisempia) leirintäalueita mahdollisen reittimme varrelta kuinka paljon?

Eli meidän ei mielestäni ole järkeä mennä viimesen päälle hienolle leirintäaluelle, mikäli emme siellä kuitenkaan aikaamme vietä. Toki mahdollisesti joitakin päiviä olisimme aloillaammekin jos maltamme. :D

-Tomi

Matti Janhonen 29.01.2017 16:52

Berliinissä on kyllä toinenkin stellplatz.
http://www.marina-lanke.de/
Sijainti n. 12 km Brandenburgilta länteen ja n. 5 km Spandaun asemalta etelään.
Avoinna 1.5.-15.10.2017

Timo Haapanen 29.01.2017 17:53

Lataa tuo appsi ja ala katsella reitin varrelta.
http://fi.eurocampings.net/ylimaarainen-informaatio/acsi-eurooppa-sovellus/

@timppa

Matti Janhonen 29.01.2017 19:42

Noista mitoista.
Kaikissa noissa suunnittelemissasi kohdemaissa ajoneuvoyhdistelmän suurin pituus on 18,75 m. (euromitta)
Puoliperävaunuyhdistelmän pituus on 16,5 metriä.
Ajonopeus on vaunun kanssa 80 km/h. Monasti pitkissä 7-8 % laskuissa jotka voi olla viisikin kilometriä, matkailuperävaunun nopeus on liikennemerkillä rajoitettu 60 km/h eli samaksi kun rekkojen.
Ei ihme jos sillä laakson pohjalla joskus jarrut hieman tuoksahtaa.

Ei ne ongelmat niinkään siitä pituudesta synny vaan siitä, ettei muisteta missä ympäristössä liikutaan.
Noista Keski- ja Etelä-Euroopan kaupungeissa lähes kaikkien vanhojen kaupunkien nykyiset keskustat on rakennettu jo 1100-1500 -luvuilla ja katujen mitoituksen on silloin määrännyt pitkälti hevosten vetämät kolikärryt. Varsin nopeasti ymmärtää miksi ne paikalliset niitä "auton pätkiä" suosii.

Toinen seikka joka vanhoissa kaupungeissa vaikuutta liikenteeseen on se, että lähes kaikki vanhat kaupungit on rakennettu jokien varrelle kahta puolta jokea ja jolloin sillat lisää liikkumisen vaikeutta.

Asser Suominen 07.02.2017 10:31

Hyvää päivää! Mekin lähdemme 21. 04 2017 Finlinessillä saksaan. Siitä on tarkoitus jatkaa triesteen, olla siellä vasta toukokuun alussa. Emme pidä näillä näkymillä kiirettä. Tarkoitus olla noin 2 yötä matkan varrella katselisimme niitä paikkoja missä yövymme olemme kaivelleet jokapaikoista missä on tarkoitus yöpyä niin vähintään 2 yöpaikkaa, että ei jäädä yhden varaan. Ajomatkat on noin 200 km vuorokaudessa. Kyllä käy noin 500 km, mutta olen ottanut huomioon paikkakuntien ruuhkat niisä saattaa kulua aikaa. emme tahdo ajella iltamyöhällä. Lyypekkissä eka yö, Nää paikkakuntien nähtävyyskin on niin, että tuleeko oltua 2 yötä. reittime on tarkoitus kulkea. Lyypek, Hanover, Frankfurt am main, Nurnberg, Ingolstadt, Mynchen, Salzburg, Triesten. Jos matkasuunitelmamme käy, meillä on jo lippu ostettu Finlinesille valmiiksi. Jos jollain muulla on samaan paattiin ja samaan suuntaan reissu niin meille kelpaa matkaseura. Voi ottaa yhteyttä minuun Puhelin 0503514525 A. Suominen

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.