Asuntoautolla Norjaan

Martti Majava 25.01.2023 20:47

Hei kaikki
Olen ensimmäistä kertaa menossa keväällä Norjaan yli 3,5 t autolla.
Tarkoitus mennä laivalla Tukholmaan Turusta sitten Oslon seutuville josta kiertelemällä Peikonpolun kautta Bodoon josta lautalla Lofootinkärkeen ja sieltä pohjoiseen.
Tie ja silta ym. maksut on vähä hakusalla osaako kukaan neuvoa ?

Seppo Lokasaari 25.01.2023 21:45

Naantalista Kapellskäriin taitaa päästä merkittävästi halvemmalla ja jos en väärin muista kuuluu 2 ruokailua matkan hintaan / matkustaja.
Me olemme pari kertaa alle 3,5t autolla menneet ja kahdelta henkilöltä + auto + hytti niin jotain 150€ luokkaa, mutta mitkähän mahtaa olla tämänpäivän hinnat?
Vilkaisin Finnlines sivuilta ja esim. 4.5.2023 iltalähtö 2henkilöä + matkailuauto max pituus 8m ja max korkeus 4,4m + syömiset ja hytistä en ole varma yhteensä 134€

Tapani Pokkinen 25.01.2023 22:04

Uddevallasta, ruotsi, mennessä Osloon oli ainakin maksullinen moottoritie kun siellä viimeksi ajoimme. Samoin 6 tiellä ennen Tronheimiä oli maksullinen tie kaupunkiin tullessa.
Nämä molemmat on tietty mahdollista kiertää pienempiä teitä käyttäen.
Lofootin jättäisin väliin, liikaa turisteja ja haitat sen myötä ja vaihtaisin kohteeksi vaikka Senjan saaren, josta löytyy liki kaikki mitä Lofooteiltakin, ainakin maisemien puolesta.

Jarmo Leinonen 25.01.2023 22:17

Tämä toimii mm. Ruotsissa ja Norjassa:

https://www.epass24.com/fi/tiemaksut/

Lasku tie-, tunneli- sekä siltamaksuista seuraa muutaman kuukauden viiveellä perässä.

Linkki lauttamaksujen hoitoon (AutoPASS för ferje) löytyy myös tuolta sivustolta.

Martti Majava 26.01.2023 09:36

Meillä tarkoitus lähteä huhti- toukokuun vaihteessa niin onko silloinkin turisteja paljon.

Jarmo Leinonen 26.01.2023 11:15

Ottakaa huomioon, että mm. "Peikonpolku" (Trollstigen) on suljettu talvella joulukuusta vähintään toukokuun puoleenväliin saakka.
Suunniteltu avattavaksi tänä keväänä 10. toukokuuta, mutta voi olosuhteista riippuen siirtyä vaikka kesäkuulle.

Tuolta ajantasaiset tiedot:

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/fjelloverganger/#/trollstigen

Veli-Pekka Merikallio 26.01.2023 13:45

Loistavaa palvelua Leinosen Jarmolta, syvä kumarrus ja kiitos!

Martti Majava 26.01.2023 17:43

Kiitos ja tosi syvä kumarrus.

Jari Kortesalmi 26.01.2023 19:32

Juutinraumansilta isonpeltinsilta ym Tanskassa ovat maksullisia noin 100 euroo ylitys per silta,että ihan sama meneekö lautalla vai autolla,samalla reissulla käytiin oddassa siellä tuli tunneli ja siltamaksuja ne eivät olleet kun pari kymppiä.ruotsin reissuista ei ole koskaan tullut maksuja.

Vesa Hakala 26.01.2023 20:00

Tuolta vähän alennusta silloille etenkin Juutinrauman.
https://www.oresundsbron.com/en/prices#row12
Toimii muistaakseni maksulaitteena myös Ruotsissa jollain teillä ja Norjassa jollain lautoilla/maksullisilla teillä.

Merja Häyhä-Forssell 07.02.2023 12:38

Lasku tietulleista tuli kotiin noin 5 kuukaudessa. Narvikin uusi silta ja pari tieosuutta yhteensä noin 15€.

Eero Bruun 07.02.2023 20:24

Narvikin uusi silta avattiin loppuvuonna 2018. En ihan siihen ehtinyt vaan piti ajaa vanhaa reittiä vuono kiertäen vanhan sillan kautta. Tuli kuukausien päästä tunnelimaksu 5 euroa. Minua kiinnostaa lähinnä lauttamaksut. Toimiiko siellä sama automaattisysteemi vai pitääkö erikseen maksaa?

Merja Häyhä-Forssell 07.02.2023 21:52

Ainakin Narvikista etelään oleva lautta piti maksaa kortilla sisään ajettaessa. Kaveri käy autojen luona joten oli kyllä helppoa.

Jari Kortesalmi 08.02.2023 12:13

Netin kautta olen kaikki maksanut mitkä pystyy. Hyvä puoli että ei tarvitse reittiä suunnitella etukäteen juurikaan, viinakset täytyy tullata samoin perunat jättää kotiin.

Hannu Lääveri 21.02.2023 18:56

Olemme käyneet vuodesta 2018 Norjassa, Sandnessjøenissä, ensin henkilöautolla ja 2020 ja sen jälkeen asuntoautolla. Reittimme on ollut Vaasasta Uumajaan ja sieltä vt 12 eli Blå Vägeniä pitkin Mo I Ranaan ja sieltä Sandnessjøeniin. Mo I Ranan ja Sandnessjøenin välillä on useampia tunneleita, pisimpänä Toven-tunnelen 10,7 km. Pisimmät tunnelit (3, Tovenin lisäksi Drevja ja Skamdal) ovat maksullisia, ja niistä on tullut lasku kotiin useamman kuukauden viiveellä. Kahteen kertaan ajettunakaan maksut eivät ole olleet kuin vajaan kolmenkympin luokkaa yhteensä.
Minulla olisi myös kysymys kokeneemmille Norjan matkaajille: Uskaltaako tuolle em. reitille lähteä jo huhtikuussa, (tänä vuonna pääsiäinen on huhtikuun toisena viikonloppuna) kesärenkailla varustetulla autolla? Tiedän, ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden, mutta onko kellään kokemusta tuohon aikaan ko. reitistä. Viime vuonna menimme toukokuun lopulla, ja silloin järvet olivat vielä jäässä ja tuntureilla lumi, mutta tiet olivat sulia. Autossamme ei ole talvirenkaita, eikä niitä yhden reissun takia haluaisi hankkia, koska talvet automme seisoo ladossa.
Kiitos asiallisista vastauksista.

Tapani Pokkinen 21.02.2023 19:33

Yhden kerran on nyt 10 aikana käynyt niin, että tuohon aikaan olisi käytännössä ollut mahdoton ajaa kesäkumeilla, mutta tämä tilanne on päivällä.
Illalla, yöllä tai aamulla aikaisin on tiet monesti jäässä kun rannikolta länteen noustaan.

Hannu Lääveri 22.02.2023 22:19
Tapani Pokkinen

Yhden kerran on nyt 10 aikana käynyt niin, että tuohon aikaan olisi käytännössä ollut mahdoton ajaa kesäkumeilla, mutta tämä tilanne on päivällä.
Illalla, yöllä tai aamulla aikaisin on tiet monesti jäässä kun rannikolta länteen noustaan.

Kiitos, noin vähän ajattelinkin. Ja tietysti pitää seurata sääennusteita, jos lähtö noihin aikoihin tulee...

Seppo Klemetti 28.02.2023 16:21

Kesäkuussa olen ajanut Oslon kautta kiemurrellen peikon tielle. Oslosta nousua paljon vuoristoon. Lunta vielä oli paljon. On suuri vaara nuin aikaisella reissulla sen kautta, että lunta, jäätä tai sohjoa on. Ja mikä tympeintä, jos onkin sulat tiet saattaa tull vielä lumituisku. Troll vähän on niin jyrkkä laskea, että jos on liukasta päätyy rotkoon tai viereiseen ja kallioseinään. Koko ajan joutuu jarruttamaan ja luistoon ei ole varaa. Savunousi jarruista, moottori jarrutus ei liioin auttanut mitään. Mutkissa joutu vauhin pudottamaan nollaan. Mutta onhan mahtava kokemus ja huikeat näköalat. Oltiin kylässä yötä leirintä alueella ihan meren rannalla. Niin ja oli sillon juhannusaatto. Sieltä nousttin pitkin rannikkoa ainakin Mo- I ranaan. Ja ruotsin kautta Haaparantaan. Kaksi viikkoa kesti. Siellä ei muistaakseni ollut kuin Oslossa tie maksu, toinen Trondheimissa. Lauttoja useampia, mutta ei ne kovin kalliita ole. 6 metriä auton pituudessa oli raja korotettiin maksuun. Mahtava reissu, tekisi mieli uudestaan samalle reissulle vähän eri teitä pitkin. Niin ja kun en lukenut tarpeeksi tarkasti liikennemerkkejä, ajoin yhtä tietä yli 50 km, ja tuli eteen silta, josta ei mahtunut laite. Palaa takaisin. Klo 1.00 yöllä ajettiin hyvässä uskossa Oslon läpi, ettei ole liikennettä. Aivan helekutinmoinen trafiikki. Neljä kaistaa menosuuntaan rinnakkain täynnä autoja. Rystyset valkoisena piti ajaa ja selvittiin kaupungin läpi. Lähes 2 tuntia kesti ajo. Sitten äkkiä huoltoaseman pihaan rekkaparkkiin ja nukkumaan.

Seppo Klemetti 28.02.2023 16:26

Niin ja ole tarkkana isolla autolla Lofootin teillä. Ovat kapeita varsinkin siltojen kohdalla. Olen käynyt pari kertaa. Siellä on peilin kappaleita tiellä. Ja norjalaiset lujaa. Perillä Lofootin käressä on parkki, josta käsin voi käveleksiä kylällä. Jos tykkäät merestä kalastaa, siinä on matkalla yhen sillan alla mahtava puskaparkki. Hyvä heittää ja kalastaa vanhalta silta pollarilta.

Jarmo Leinonen 24.04.2023 07:43

Trollstigen (Peikonpolku) on avattu tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin edellisvuosia vähäisemmän lumimäärän johdosta.

https://fb.watch/k5M6OJWR2y/

Tapio Haapaniemi 05.06.2023 10:18

Onko Ifjord-Tanabro välisen Fv98 ajelijoita tässä porukassa? Missähän kunnossa tie on tänään, ajelin siitä 5-6 vuotta sitten ja meinasi kaapit Burstnerista tippua?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.