Vaanari tulppana !
RANIN SEPPO
30.07.2007 21:10
Tänään henkilöautolla ajaessani näin kuinka vanhalla (varmasti hyvässä kunnossa olevalla ) 1.9 Ducatolla ajeleva hemmo lähti ohittelemaan kahta rekkaa Lahden motarilla ylämäkeen . Temppuhan
oli tuhoon tuomittu jo alkaessaan . Minkä takia kerätä henkilöautoilijoista vihamiehiä tällä lailla ?? N. 15 autoa perässään ohitus lopulta onnistui. Itselläni ei ole kyllä kiirusta kun ns. ihmispesällä ajelen . Tälläisellä tempulla ei saa sympatioita asuntoautoilijoiden puolelle. Joustavuutta eikä kiirettä niin homma sujuu !
NIEMINEN RAIMO
30.07.2007 21:23
No mihin näillä 15 autolla oli niin helvetillinen kiire?Kovin moni henkilöautokin ottaa moottoritiellä vasemman kaistan,vaikka eivät sinne kuuluisi.
WIKLUND MIKA
30.07.2007 21:48
ainahan noilla henkilöauto kuskeilla kiire on.....taitaa olla periaate juttu=kateellisia??? T M P.s koitappa mennä ohi kun ne ajaa alle rajotusten...pääset rinnalle niin poljetaan lämää.....jos jäät ajeleen sen edellä menijän vauhtia saat vihat niskaas...reilua??
RANIN SEPPO
30.07.2007 21:55
Ideahan ei ollut tuo . Kuten varmasti ymmärsit tarkoitin ettei pidä autolla joka kulkee max.90km/tunnissa tasasella lähtee ohitaamaan rekkaa jolla vauhtia on n. 86km/ tunnissa ja vielä ylämäkeen ; siinä mennään kylki kyljessä rekan kanssa kilometritolkulla ja eikös meidän ideana ole pitää liikenne sujuvana ! Karavaanarii on kaikkien jne...
RANIN SEPPO
30.07.2007 22:40
Voisi sanoa että henkilöautolla suoralla ja kuivalla motarilla ajaisi mielellään kovempaa kuin yhdeksääkymppiä kilometritolkulla.
RANIN SEPPO
30.07.2007 22:42
Tässä oot kyllä oikeassa !!
MOISANDER JOUKO
30.07.2007 22:52
Toivottavasti se ohitus kesti PIRUN kauan, jäi moni muu turha ohitus tekemättä...
JANHONEN MATTI
30.07.2007 23:01
Oikeassa olet Seppo. Miksi helvetissä tehdä sellaista josta juuri rekkamiehiä moititaan. Eikö juuri siltä vaanarilta pitäisi kysyä mihin sillä oli niin kiire, että 3-4 km nopeuserolla piti lähteä ohittamaan?
RANIN SEPPO
30.07.2007 23:01
Vaikka painelisit 600 kuutioisella Tossanilla , et kyllä viihtyis lodjun perässä kolmee kilsaa kun suurin sallittu olis satakakskymmentä ! Jos oisit halunnut ajella hiljenpaa oisit tietysti siirtynyt hyvissäajoin vanhalle Lahdentielle, missä rajoitus on pääosin 80km/h .
LYLYOJA SEPPO
30.07.2007 23:45
Kuikahan moni näistäkin vstaajista on koskaan istunut kourma auton ratin takana.Vastauksista päätellen vain yksi.Koittakaanyt vähän käyttää niitä aivosoluja ennenkuin alatte kirjoittamaan haukkumakirjeitä!!!!!
PALIN MATTI
30.07.2007 23:55
Alakoko Sepelä nyt kesken kaiken pätkiin tuo luetun ymmärryspuoli? Jos lujet jutun uuestaan ja hittaammin, ni huomaat, ettei aloittaja missään vaiheessa moittinut rekkakuskeja kirjoituksessaan. Arvostelun kohtena oli se alitehonen lyllertäjä, joka yritti jotaki, mikä on ylleisesti tiiettynä jo pijolookinen mahottomuus. Eli ohittaa kaks rekkaa ylämäesä 1,9 litran konneistolla varustetulla 3500 kg:n painosella piirongila!
Rekkakuskit olit täsä tappauksesa ihan syyttömiä...
GRÖNLUND JORMA A
31.07.2007 00:21
Heh! Joskushan se oppi on otettava ihan käytännön kokein.
Itse olen oppinut vanhalla Transulla ajellessani, että katson aina ennen ohitusyritystä, ettei näköpiirissä ole pienintäkään nousua edessäpäin. Mieluummn pitää olla alamäki tiedossa pari kilsaa eteenpäin. Myötätuuli on myös välttämätön. Sitten voin Transun siivittää hirmuiseen laukkaan pitkältä noin parisataa metriä etukäteen varmistellen... ja hyvin usein ennen kuin pääsen edes ohitettavan kulkuneuvon perään, tuleekin vastaan sitten kuitenkin joku, ja koko yritys on nolona hylättävä. Näitä yritykiä sitten kun on koiteltu kolme neljä kertaa, onkin sitten viisainta pysähtyä tasaamaan sydämen tykytystä ja Transun lämpöjä levähdyspaikalle. Sitten taas baanalle uusiin seikkailuihin toivoen, että kukaan ei enää tunnistaisi.
Yks kerta Ylläkseltä kotio tullessa taas otin tollasen hirmulaukan yhden edessä kupeksivan tiisselimersun takaa, ja juuri ja juuri pääsin rinnalle, kun alkoikin loiva ylämaa ihan huomaamattani.... Perskules eihän Tranu sitten kyennytkään ohitukseen, ja homma meni ihan mynkään... Nolona siinä sitten vaan yritin ja yritin vierellä sinnitellä, mutta ei ollut enää lattiassa varaa, vaan talla oli jo ihan litteenä sitä vasten... Mersu meni menojaan ylämäkeen, ja mun piti vaan kiltisti palata sen mentyä omalle kaistalle.... No siitähän mä vallan suivaannuin, ja ehkä viiden-kymmenen kilsan päässä sain sen uudelleen kiinni, ja korviahuumaavalla rynnistyksellä tuiskasin siittä ohi niin että heilahti.
RANIN SEPPO
31.07.2007 00:43
Pitää viellä tarkentaa että tapaus sattui sunnuntaiaamuna klo8.45
Jos olisi ollut arkipäivä niin jono olisi ollut varmaan vähintään 300-500 autoa !
RANIN SEPPO
31.07.2007 00:46
ikävä oppia kaikki ,vai mitä ; Pyytteetömästi hyvää loppukesää
toivoopi sulle Zepe
VARTIAINEN JOUKO G
01.08.2007 23:02
Jumankekka Jorkki - olihan hyvin kirjotettu ja eloisa kuvaus. Tollasia enemmän - siis tyylillisesti ja muidenkin toimesta ;)
GRÖNLUND JORMA A
02.08.2007 07:58
Minä jo vähän ihmettelin kun ei kukaan sano mittää... Mutta sehän onkin Jouko G ainoa joka on samalla aaltopituudella mun kanssa....
Oikeesti pitäisi kaikille määrätä joskus tollanen Transu opetusajoneuvoksi. Sillä oppii oikean liikenneasenteen. Sekun on sillai, että ei se vauhti ja kiihtyvyys ole tärkein pointti tuolla matkanteossa, vaan tasainen eteenpäinvievä liike. Transulla olen tehnyt pisimmät siirtymät. Niinku sillonkin Ylläkseltä kotio 1100km samana päivänä itse ajaen.
Transulla ohittaminen on taidetta:
Transun kiihtyvyyshän on aivan fantastinen. Siinä kun polkaisee tallan tiskiin, ni johan tapahtuu... Ääni kumenee, ja matkustajat ihan kehoissaan tuntevat ne G-voimat, jotka Transu kehittää.... Kehot ihan taipuvat viistoon eteenpäin, aivankuin auttaakseen tällä tavoin liike-energian kiitymistä, kunnes vauhti saavuttaa ohitustilanteeseen tarvittavan nopeuseron.... Sitten kun päästään ohitettavan ajoneuvon rinnalle, kaikki matkustajat polkevat lattiaa ja huulet valkoisina puristavat sormillaan jännityksestä kyntensä kämmenlihaan, kunnes koko ohitustapahtuma sitten viimein laukeaa joko normaaliin onnistumiseen ohitettavan luovuttaessa, tai sitten toivottomana ja nolona takasin sinne taakse vaan odottelemaan seuraavaa alamäkeä ja uutta yritystä.
TOIVONEN MARTTI
02.08.2007 08:29
Retkiauto Sitikkalla on sama peli. Silloin kun siinä oli vielä 2,2 -litrainen kone sillä ei voinut ohittaa kuin hevosajoneuvon, polkupyörän ja hitaan traktorin. Kun vaihdoin siihen uudemman moottorin valitti vaimo että ajelu on tullut paljon stressaavammaksi kun joskus alamäessä menin jopa rekan ohi.
Nyt olen kuitenkin miettimässä seuraavaa: tahdon turbon! Ostan hajottamosta vanhan cx-sitikan tai ducaton 2,5 litraisen koneen turbon ja laitan sen pienillä ahtopaineilla avittamaan mäennousua. Eiköhän tuollainen paljon alle puoli baria olisi sopiva ahtopaine. Öljykierron saan vaikka paineanturin istukasta. Imupuolen letkuille tulee hiukan lisää mittaa mutta se tuskin haittaa. Se mitä mietin on puristussuhde, pitäisikö laskea vai ei? Mutta pienikin lasku kyllä tekisi käynnistymisestä onnenkauppaa joten ajattelen että ehkä vain ruiskutusta eineen myöhemmälle.
Oikeastaan ahtopaineen säätöä varten voisi laittaa "turbonapin" jolla voisi tarpeen tullen hiukan tiukata hukkaporttia.
Se mistä en vielä ole ottanut selvää on katsastusvaatimukset. Mitähän siihen liittyy? Moottorin vaihto edellytti maahantuojan lausuntoa että moottorin voi vaihtaa ilman muita (jarru- yms) muutoksia. Jos vaaan laittaisi eikä puhuisi mitään?
mot
GRÖNLUND JORMA A
02.08.2007 08:48
Katsastusmiehiä tuskin kiinnostaa, mitä sinne koneen kylkeen lisää, jos savutustesti menee puhtaasti läpi.
Itsekin kyselin turbon lisäämistä taannoin, mutta tuo neuvoa-antava lähikorjaamon Hemmo sanoi, että paremmin se Transu kestää turbottomana. Ja onhan tuo hyvin kestänytkin 20 vuotta. Minunkin käytössä 7 vuotta. Mäennnousukyky saisi olla kyllä parempi. Tämänkin kesän retkellä joissain Tatran mäissä ihan kakkosella piti kiivetä ryömintäkaistaa rekkojen mukana. Vaan mitäs se haittaa kesälomalla, ja vielä kun oli ryömintäkaistat, niin ei pitäisi haitata muitakaan. Jotkut rekat kyllä pyyhkäisivät ohikin.
MANNINEN JYRI
03.08.2007 09:55
tuohon turbon lisäämiseen:
pelkkä turbohan ei sinänsä auta, jos ei moottori saa samalla lisää poltettavaa tavaraa, eli naftaa. eli myös naftapumppu pitänee vaihtaa sellaiseen malliin, jossa on ahtopainesäädin, eli kun turbo alkaa puhaltamaan, pumppu saa käskyn annostella enemmän lientä koneeseen.
turbohan antaa vain lisää ilmaa koneeseen.
(tämä on sitten ihan maallikon ajattelua, älkää kimmastuko jos on vääriä olettamuksia...)
TOIVONEN MARTTI
03.08.2007 10:50
Ei kimmastuta ja ajatus on kyllä mielenkiintoinen mutta mun käsityksen mukaan perustuu väärälle olettamukselle. Kyllä kait turbon pitäisi parantaa sylinterin täytöstä ja lisätä palamista varten tarvittavaa ilmaa/happea ja näin tehdä männän tekemä työ tehokkaammaksi. Ei sitä liemen annostelua tee kukaan muu kuin kuski kaasupolkimen avulla, toki kuitenkin niin että ruiskutuspumppua säätää myös moottorin kierrosluku niin ettei sinne määräänsä enempää lientä ruiskutella.
Ajatteles tilannetta kun öljynputsari on oikein täynnä moskaa ja koneella on vaikeuksia saada ilmaa. Suurin osa polttoaineesta jää hapen puutteessa palamatta ja lentää taivaalle nokena. Polttoaineen palaminen saa aikaan vain hiukan enempi painetta mikä tarvitaan täyttämään sylinterin alipaine eli koneen teho on lähes olematon. Ns. vapaastihengittävän koneen kohdalla on aina kyse siitä ettei moottorin ilmatäytös ole optimaalinen vaan aina on vähän vajausta. Turbolla tämä korjataan lieväksi ylipaineeksi ja johan riittää happea polttoaineen palamiseen ja ilmaa palamisen yhteydessä laajentumaan.
Eli ei tarvi säätää pumppua turbon paineella, ruiskutushetkeä ehkä pitää säätää ettei paine sylinterissä ehdi nousta liian suureksi ennen yläkuolokohtaa.
Ja nyt asiasta jotain tietäviä kehään, maallikot on puhuneet!
mot
GRÖNLUND JORMA A
03.08.2007 11:33
Sanoit vahingossa, että "öljynputsari", mutta kyllä kaikki asiasta kiinnostuneet tajuaa että tarkoitat ilmanputsaria.
Mahtaisiko moottori toimia paremmin jos ottaisi koko putsarin pois. Ei sinne nykyteillä oikeesti mitään hiekkaa tule.
MANNINEN JYRI
03.08.2007 11:37
Ainaskin allekirjoittaneen pösö J5 2,5TD (sama kuin citikan C25:ssä) turbolta menee ohut paineletku naftapumpulle painesäätimeen.
Ja jos se letku on irti (sattuneesta syystä), ero on kuin yöllä ja päivällä!
TOIVONEN MARTTI
03.08.2007 13:51
Kiitti Jormalle oikaisusta, tottakai tarkoitin ilmanputsaria, sitä vaan kirjoittaa lukematta mitä kirjoitti ja ajattelematta.
Jyrille senverran etten olleskaan epäile etteikö olisi mahdollista että ruiskutuspumpun toimintaan vaikutettaisiin ahtopaineella säätelemällä. Sillä voidaan varmaan haluttaessa vaikuttaa ruiskutushetkeen ja ehkä ruiskutuksen määräänkin. Se mitä yritin sanoa oli että ensisijaisesti polttoaineen annostelusta määrää kuski ja ettei tämmöinen mahdollinen hienosäätö ahtopaineella ole mitenkään välttämätön esim. jälkiasennusturbon kanssa.
Nykyautoissa tietty säätöhomman tekee tietokone joka ottaa huomioon vielä moottorin kuormituksen, lämpötilan ja tusinan muuta suuretta ja annostelee sitten polttoaineen juuri tilanteeseen sopivasti. Siihen ei jälkiasennusturbolla päästä mutta uskoisin että pelkkä kunnon täytöksestä huolehtiminen antaisi lisää vääntöä sen verran että mäet menisi kevyemmin.
Sanois nyt asiasta tietävätkin jotain. Mulla on paljon aukkoja tiedoissa ja olis nyt hyvä etukäteen kuulla mitä kaikkea pitää ottaa huomioon jos moiseen hommaan ryhtyy. Tai pitääkö vaan jättää haaveilut ajatuksen asteelle?
mot
VARTIAINEN JOUKO G
03.08.2007 18:10
Onkohan Suomen Seppo lomareissussa kun ei ole - alan miehenä - vielä aiheeseen mitään kirjoittanut?
ANTTILA MARKKU
04.08.2007 19:37
ihmettelen,ennen vanhaan paras ohituspaikka oli juuri ylämäessä.Niin ne vaan huonontaa noita rekka vetureita.Ei sitä ennen kannattanut kinnereillä mennä autoja haastamaan.
PITKÄAHO JUKKA H
04.08.2007 19:56
koettu kun pyöräalustaisella kaivinkoneella jyrryytin mäkeä ylöspäin niin viereisellä kevyenliikenteen kaistalla nuori äiti työnteli lastenvaunua reippaasti ohi, eipä siinä tiennyt mitä ajatella, himppa vaan nolotti.Sanoisin että kyllä Okeri on riski peli jaksaa vetää ptkää letkaa perässään.