Suomi on autoilu-/liikennevihamielinen maa !

Hannu Kononen 12.01.2025 13:53

Suomen taloudessa menee aina vain kehnommin.Olemme ehkä pysyvästi "itäeuroopan" sarjassa.
Muut pohjoismaat ovat menneet elintasossa ohitsemme jo kauan sitten.Miksi näin on käynyt?
Yhtä syyllistä on vaikea määritellä; meillä on niitä useita.
Suomi on laaja ja harvaanasuttu maa.Tämä tuo haasteita esimerkiksi infran rakentamiselle ja
ylläpitämiselle.Kehittymisen ja hyvinvoinnin tietyt edellytykset ovat olleet aina kiihkeän verotuksen kohteina.
Tästä johtuen meillä ei ole päässyt syntymään kansalaisille ns. elintasoa,joka on ollut itsestään selvyys
muissa pohjoismaissa.Kehnolla infrastuktuurilla ja verotuksella on tapettu maan alueellinen tasapuolinen
kehitys hyvin tehokkaasti.Liikenneverkostomme on kaikkineen perin heikko ja heikommaksi menee koko ajan.
Rautateissä Venäjän raideleveys on suuri haitta,joka nyt Nato-Suomessa vain korostuu.
Meillä on kovin heikko julkinen liikenne,ilman autoa on mahdoton pärjätä lukuunottamatta muutaman suurimman kaupungin keskustoja.Valtiovalta on tehokkaalla ja ylimitoitetulla verotuksella estänyt kansalaisten
elinolosuhteiden kehittymisen tasapuolisesti koko maassa.
Yritysten on mahdoton sijoittua ns. syrjäsuomeen,sillä liikenneyhteydet ovat kehnot ja nykyisin maaseudun tyhjennyttyä ei ole enää saatavissa työvoimaakaan.
Kehitystä ei voi enää muuttaa ja seurauksena on suomalaisten keskittyminen "Pähkäsaaren rauhan rajan 1323"
eteläpuolelle.Kenelle loppu autioitunut Suomi mahtaa kelvata ?
Mitä olisi pitänyt tehdä tämän kehityssuunnan estämiseksi?
Laajat investoinnit hyvään maantieverkostoon,eurooppalaisen rautatiekiskotuksen rakentaminen .
Mistä rahat ? Viimeiset 60-70 vuotta on rahaa kaadettu hirveitä summia kaikenmaailman kehitysaluetukiin ja
tulos on nyt nähtävissä.Kansakunta köyhtyy koko ajan ja olemme pian EU:n tarkkiksella.
Liikenteen infran lisäksi olisi pitänyt ajatella myös käyttäjiä.Meillä tilapainen autovero täytti 60v..Se on estänyt
suomalaisia hankkimasta kunnon ajoneuvoja ja näillä pikkuautoilla on sitten iloisesti kuoltu ja vammauduttu
kehnoilla teillä.Suomeen ei ole syntynyt ns. työmatkakulttuuria,sillä autot ja polttoaineet ovat aina olleet
kansainvälisesti huippukalliita.KImppakyydestäkään ei saanut ottaa maksua.Maksuja ja veroja lisätään autoilijoiden
niskaan koko ajan,viimeisenä matkailuautojen käyttöverojen 6-kertaistaminen.Loppuhan sitten sekin harrastus.
Miten käynee kotimaan matkailun ? Itse vien Purraorpolta säästyneet eurot ulkomaanmatkailun pariin.
Suomen hallitukset ovat pitkällä aikavälillä onnistuneet rapauttamaan ja köyhdyttämään suomalaiset pohjolan
rupusakkiin.Tulee katseltua hieman kateellisina maita,joissa samoista lähtökohdista on tehty kansalaisia hyödyttävää politiikkaa. Ne kansakunnat,jotka ovat ymmärtäneet rakentaa maahansa tehokkaan liikenne-
verkon ja pitäneet liikkumisen ja välineet kohtuu hintaisina,pärjäävät hyvin ja tarjoavat kansalleen hyvän
elintason.Valitettavasti Suomi ei kuulu tähän porukkaan.

Toivo Koistinen 12.01.2025 15:32

Tuotatuota. Mietiskelin muuanpäiväsitten kävellessä, että koskahan meilä länsimaissa hoksitaan suistaa raha valtaistuieltaan, ja alakaa elämään elämää.
Nykyään jo korostuu lapsissa se vanhempien "bemarin prässsä juoksu" ja lapsista tulee jo alakoulussa itse itseään kasvattamia avainkaula lapsia, ja se ja eriarvoisuus näkyy sitten jo, kun pikkulapset potkii, ja jopa ampuu toisiaan.
Nyt eletään mähaluun elämää, ja rahan palvontaa, kun aikanen osa ihmiskunta koettaa saaha jotain suuhunsa.
Meillä on pajuttunutta peltua paljon, on paljon maaltamuuton takia tyhäytynyttä asumusta.
Koska hoksataan, että aletaan elämään "maasta suuhun" oikeaa elämää, ja heitetään turha hössötys.
Nonämä on vain mietteitä, ja ihmiskunta elää elämäänsä aikansa.
Tp

Heikki Ikonen 12.01.2025 15:46

Joo, jotakuinnii.

Ensin "Laina vaimo" kakkaa omiin housihnsa huolella, nostaa käjet pystyyn ja huutaa "eioo minun vika, kun... apuva", Tarmo paikalle auttamaan ja siivoamaan sotkun ja siinähän käjet sotkeentuu, 🫢 olokoon?
Kumman vika, että käjet on kakassa?

Toivo Koistinen 12.01.2025 16:17

Tarmon. Mitäs meni paljaskäsin siivoomaan.
Tp

Heikki Ikonen 12.01.2025 16:29

Se kuule Suomalainen työ mies tekee työt ko työt niillä kamppeilla mitä on tarjolla, loppu viimen luottaa vain omiin käsiinsä. Ei siitä voi syyllistä sen tähe tehä 😜

Toivo Koistinen 12.01.2025 19:22

Mutta kumpaakin käskee raha. Lainaa, ja Tarmoa. Siinä on kätösten likaantuminen mihinmillonkin sivuseikka.
Olenhan minäkin ollu aikanaan vyötäisiämyöden sian ihtessää,.Kun piti kurkistella täyttyneen lietelantakourun luukulle, joka oli jumissa, ja jalaka lipesi.
Oon ollu kaikenlaisessa rasvassa, ja muussa, kun niitä kaikenlaisia kapineita piti huoltaa, ja korjailla ajelemisen lomassa.
Raha käski minua. Niinse käskee työmiestä nytkin kun on palakkaneuvotteluja. Muutta myös työnantajaa. Raha se maailman mahti
Tp

Eero Bruun 12.01.2025 22:39

Samaa mieltä olen Hannun kanssa. Kaikki usutetaan raiteille ja kaupungeissa polkupyörän selkään. Kävin äsken Matkuksessa dna myymälässä. 10km Kuopion keskustasta etelään kauppakeskus Ikean kanssa yhdessä. Olipa siellä elämää. Ihmisiä riitti. Autollisia ihmisiä ja nuorisoa kerätään busseilla Siilinjärveltä saakka. Ihan yllätyin itsekin miten vilkasta . Kaupungin keskustan kautta kun ajaa, siis siellä missä saa ajaa, on todella hiljaista.

Toivo Koistinen 13.01.2025 06:55

Se on totta. Nuo citimarketit ja muut ovat pois kaupunkien keskustoista syrjemmälle, ja niistä on tullut sen kokosia, että sinne jo vanahamies eksyy.
Tähän on mennyt kehitys, ja sille eivoi mitään, vaan parasta miettiä miten senkanssa kaupunkin asukkat pärjää.
Se väkimäärä taas.
Tänäpäivänä ihmiset kulkee noissa, koska maaseudulla ei ole enää kyläkauppoja. Ranuan kunnassa ei ainuttakan kyläkauppaa, vaan keskustassa on ne kaksi ruokamarkettia.
Sinne sitä ajellaan kerta viikossa, ja harvakken sitten kaupunkiin, kun on tarvis.
Senyt sitten ehkä hyvää, että kaupungeissa on pakokaasut vähenneet, ja kaupunkiautoiluunhan sähköauto on hyvä, jos saavat lataus asiat kuntoon asukkaille.
No tieten jos sinne gigaamarkettiin paljon latauspisteitä, nin kaupunkilainen lataa siellä, ja kykenee ajelen kotiin latauksella, ja muutenhan voi keskustassa kävellä, ja pyöräillä, terveys kohenee.
No hyridit miten ne.
Raiteille tas, niin se on hyvä, koska se yksi veturi kiskoo ison väkimäärän, elikkä junaliikennetävaan jokapuolla. Nehän pohjoseen suunnittele isosti uutta rataa Norjaanko asti, ja yhteistä liikennettä Haaparannan kautta Ruotsin kanssa vaikka eurooppaan.
HEH. Karavaani junalla eurooppaan lomalle.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.