SFC loppumassa
Kari M Niemelä
13.06.2023 21:35
Nyt ei sitte enää saa Sfc kortilla tätä pientä alennusta leirintäalueilla, mitähän Hämeenlinnassa touhutaan kun kaikki ajetaan alas lehteä myöten, jos jatkavat samaa alasajoa niin taitaa loppu häämöttää, itse tuskin enää maksan jäsenmaksua, samat edut saa Eesti Karavan kortilla ja muilla muoviläpyköillä mitä on lompsa täynnä
Kari Rautiainen
14.06.2023 09:29
Niin, mikä on hämeenlinnan touhuja, ja mikä liittokokouksen anti.
Vieläkin puskailun vastustajat jaksaa vedota kirjoitukseen jossa silloinen puheenjohtaja, ja leirintäalueyhdistyksen toiminnanjohtaja yhteen ääneen keksivät määreitä mikä on leiriytymistä. Nytkö tuo rakkaussuhde liiton ja leirintäalueyhdistyksen välillä on sammunut.
Huomattava on myös se että liitossa ollaan tyytyväisiä jäsenmäärän kasvuun, vaikka suhteellinen osuus on pienentynyt. ”Markkinaosuus” siis laskenut. Kaluston lisääntyminen on ollut voimakkaampaa kun jäsenmäärän kasvu.
Harri Halinen
14.06.2023 11:18
Yli kahdenkymmenen vuoden ajan olen kirjoittanut liiton toiminnan suuntautumisesta vääriin asioihin.
Liitto toimii jäsenyhdistystensä (kuka se on?) "etujen ajamiseksi". Tuo toiminta ei näy ja tunnu yhdistysten jäsenten silmiin ja kokemukseen.
Jäsenten hyödyksi tehdyt toimet eivät näy jäsenten hyväksi.
Olisi ollut syytä muuttaa toimintaa, sillä jäsenet ovat ne tärkeimmät ja ainoat maksavat saatujen tulien ja avustusten lisäksi.
Joskus aiemmin nykyinen "lypsykoneautomaatti" toimikin mutta ei näköjään enää. Luotetaan ettei muutaman kympin jäsenmaksu ja olemassa oleva johtava asema alan liittona turvaa toimintaa.
Kiire tulee luottamus- ja liiton toimihenkilöille muuttaa liiton sääntöjä ja toimintatapaa jotta organisaatiot säilyvät hengissä sillä muu alan kilpailu ajoi jo ohi päättäjien huomaamatta.
Kari Rautiainen
14.06.2023 11:24
Samaa mieltä. Jäsenyhdistysten puuhamiehet kerran vuodessa kokoontuu liittokokoukseen ohjaamaan liiton toimintaa. Näillä yhdistysten ”veteraaneilla” ei näytä olevan edes kunnon käsitystä millainen liiton pitäisi olla.
Demokratia on niin tärkeä asia ettei sitä saisi antaa yhdistyksille pilattavaksi.
Juha Tuominen
14.06.2023 12:16
Tarkennukseksi tuohon että alennus loppuu Sly alueilla.
Sf- caravan leirintäalueilla alennuksen saa jatkossakin.
Näin ainakin minun ymmärrykseni mukaan..
Kari Rautiainen
14.06.2023 12:18
Juha TuominenTarkennukseksi tuohon että alennus loppuu Sly alueilla.
Sf- caravan leirintäalueilla alennuksen saa jatkossakin.
Näin ainakin minun ymmärrykseni mukaan..
Juuri näin. Leirintäalueyhdistykseen kuuluvilla alueilla on saanut pikku alennuksen ja se loppuu.
Erkki Anttila
14.06.2023 12:34
Tarkennusta vielä kaipaisin. Mitä tarkoittaa lyhenne SLY-leirintäalueet? Onko tuossa mukana SFC-Caravan-alueet?
SF-Caravan ry:n jäsenkortin käyttö Suomen Leirintäalueyhdistyksen alueilla päättyy
SF-Caravan ry:llä ei ole voimassa olevaa sopimusta Suomen Leirintäalueyhdistyksen kanssa. Näin ollen SF-Caravanin jäsenkortin käyttö SLY:n alueilla päättyy (SLY:n leirintäalueet). On mahdollista, että SF-Caravanin jäsenkortilla ei myönnetä jäsenalennusta ko. leirintäalueilla.
Erkki Anttila
14.06.2023 12:40
Yllä jo ehdittiin vastata kysymykseeni.
Erkki Anttila
14.06.2023 12:47
Juha TuominenTarkennukseksi tuohon että alennus loppuu Sly alueilla.
Sf- caravan leirintäalueilla alennuksen saa jatkossakin.
Näin ainakin minun ymmärrykseni mukaan..
Tässä vielä SLY-leirintäalueet kartalla.
https://camping.fi/
Markku Hämäläinen
14.06.2023 13:52
Tuossa alennuksessa pätee sama asia jonka sain laivayhtiöiltä vastauksena, kun kyselin yhdistykseni jäsenille alennusta toimiessani matkailuyhdysmiehenä.
Miksi antaa alennusta, kun kuitenkin matkustatte.
Eli jos karavaanari on leirintäalueen respassa tuskin hän kääntyy pois jos ei saa 2€ alennusta
Kari Rautiainen
14.06.2023 15:42
Markku HämäläinenTuossa alennuksessa pätee sama asia jonka sain laivayhtiöiltä vastauksena, kun kyselin yhdistykseni jäsenille alennusta toimiessani matkailuyhdysmiehenä.
Miksi antaa alennusta, kun kuitenkin matkustatte.
Eli jos karavaanari on leirintäalueen respassa tuskin hän kääntyy pois jos ei saa 2€ alennusta
Ja jos laivayhtiöistä toinen tarjoo alennusta niin kumman valitset?
Ja jos kohdepaikkakunnalla on kaksi tai useampi vahtoehto niin alennuksella on jokin merkitys.
Kassalla myöhäistä.
Tätä kutsutaan markkinataloudeksi. Leirintäalueitten kannattas olla siinä mukana.
Leirintäalueen pitää ensin saada houkuteltua asiakkaita sinne respaan.
muokattu: 14.6.2023 16:07
Toivo Koistinen
14.06.2023 17:15
Alatalosa oltin yö. 25 ööriä koko homma. .
Mutta paljon oli porukkaa, ja hyvä rauhallinen oli alue, uusi sauna, vaikka meillähän ei sähköä kulu tolpasta kun jääkaappiin, eli huono siinä, nin kuiten meistä silti saatiin vastine rahalle.
Vertaan sitä kaupassa käyntiin, niin mitä sillä rahalla sieltä saa... Elämä maksaa...
Tp
Markku Hämäläinen
14.06.2023 18:50
Kari RautiainenJa jos laivayhtiöistä toinen tarjoo alennusta niin kumman valitset?
Ja jos kohdepaikkakunnalla on kaksi tai useampi vahtoehto niin alennuksella on jokin merkitys.
Kassalla myöhäistä.
Tätä kutsutaan markkinataloudeksi. Leirintäalueitten kannattas olla siinä mukana.
Noinhan se menee leirintäalueet vain luottaa asiakkaan maksavan lähes mitä vaan, kunhan on satu alueelle, koettavat saada oman maksullisen kortin käyttöön myös karavaanareille.
Toivolld
Alatalo on SF-C alue, ei SLY:n jäsenalue
Kari M Niemelä
14.06.2023 19:13
Kumpi ei halunnut jatkaa sopimusta SFC vai Suomen Leirintäalueyhdistys ?
Harri Halinen
14.06.2023 19:37
Asiaa voi katsoa monelta suunnalta esim. alueen yrittäjän talouden suunnasta. Voidaan katsoa vaikka kiinteiden ja muuttuvien kustannusten kautta koskien siis alueen pitäjää.
Ero on jakaumassa huima kun on leiriytynyt joka käyttää esim. kerran roskakeräystä, ottaa kerran 20 litraa vettä, käy vessassa pari kertaa ja on omassa sähkössään verrattuna useamman vrk:den alueella oleskelevan sen ja em. muitakin vrk-hintaan kuuluvia palveluja käyttävään. Molemmat maksavat saman vrk-hinnan/vrk.
Siksi ongelma on oikeudenmukainen hinnoittelu suhteessa kustannuksiin.
Siksi esim. vuorokausihinnan ollessa 15 euroa se maksaa yksinäiselle 15€/hlö ja kuuden hengen perheelle 2,5 €/hlö.
Toivo Koistinen
14.06.2023 19:57
Kaikkein oikeuden mukaisin hinnottelu. Kulkuneuvonpaikka xx ööriä. Henkilö xx ööriä. Sähkö xx ööriä, joko mittarilla, tai könttä.
Mutta miten sitoo henkilökuntaa, ja lisää sen kustannusta valvoa asiaa. Muistan joskus kuulleeni, että alueelle menee kulkuneuvo, jossa pariskunta, ja lapset piilossa.
Toinen sitten sähkö. Valvoa, että ottaako semmonen sähköä, joka ei maksanut. Onko siis helpointa se kuten Alatalon. 25 ööriä sfc jäsen ja siihen kaikki palvelu, olipa sitten yksi, tai perhe..
Niino se kolikkomaksu kaikesta, kuten vessa sähkö, vesi, mutta kun puhutaan jo, että käteinen katoaa euroopasta, koska sen käsittely maksa yrityksille, ja mennään mobiiliin. Nose taas karsii minunlaisia, joilla se ei toimi.
Teitä muita karsii taas kolikkotoiminta, koska käytätte mobiilia, siis mikä yksinkertaisin, ja kaikille sopiva... Ei taida semmosta ollakkaan
No tietysti mielipiteeni hieman puolueellinen, koska kannatan könttäsummaa, vaikka olisi parempi itselle, jos sähkö olisi erillinen, koska jääkaappi kyllä pelaa kaasullakin.
Mutta minun periaate. Jos mennän, niin markkoja ei lasketa, vaikka elake on pieni, koska jos ei ole varaa, niin ollaan kotona.
Tp
Tietysti uudistua, mutta mitä se maksaa leirille uudistua mobiilin, koska Suomen kausi on lyhyt, että kannattaako lähteä isosti muuttamaan. Juurihan sähkökaapeli uudistus alkaa olla ohi, ja se taisi maksa, kun leirin tolpat piti uusia, samoin karavaanein kaapelit, eli nyt ei saa laittaa enää pistoke muuntoa, ei jatkokaapelia, vaan ainoastaan se yksi virallinen.
muokattu: 14.6.2023 20:04
Seppo Suomi
14.06.2023 20:09
"Mutta minun periaate. Jos mennän, niin markkoja ei lasketa, vaikka elake on pieni, koska jos ei ole varaa, niin ollaan kotona."
Eli ehtotapa "jos mennään niin markkoja ei lasketa" Siksikö ette menekkään mihinkään kun markkoja kumminkin joutuu laskemaan.
Kerran vuodessa käynti jossakin ei paljoa taloutta heilauta. Mekin ollan automajoituksessa noin puoli vuotta vuosittain. Jos yö maksaa kympin enemmän niin 1800 € muiden kulujen lisäksi tuntuu paljolta eläkeläisen pussissa
Toivo Koistinen
14.06.2023 20:27
Ei ihan. Meillä syyt miksi on kulku vähentynny, ja alkaa lopumaan on ihan muu, kun raha, ja se ei kuulu tänne. Mutta periaate, että reissussa ei markkoja lasketa, on ollut aina.
Tp
Kari Rautiainen
14.06.2023 20:33
Seppo Suomi"Mutta minun periaate. Jos mennän, niin markkoja ei lasketa, vaikka elake on pieni, koska jos ei ole varaa, niin ollaan kotona."
Eli ehtotapa "jos mennään niin markkoja ei lasketa" Siksikö ette menekkään mihinkään kun markkoja kumminkin joutuu laskemaan.
Kerran vuodessa käynti jossakin ei paljoa taloutta heilauta. Mekin ollan automajoituksessa noin puoli vuotta vuosittain. Jos yö maksaa kympin enemmän niin 1800 € muiden kulujen lisäksi tuntuu paljolta eläkeläisen pussissa
Näin se on. Mä olin autossa viimevuonna 272 vuorokautta. Eihän se kymppi ole kun 2700 tolta ajalta että kukas nyt sellasesta välittää pätkääkään. Varsinkaan tämmönen eläkeläinen.
Jos mennään niin markkoja… hmm… joku esim 40€ per vuorokausihan on vain vajaa 11000,00€ tämmösellä retkellä. Että mikä se nyt on 2700 lisää.
Toivolle varmaan sopis tuo mutta mun tarttee vähä katella mihin mä rahojani heittelen.
Harri Halinen
14.06.2023 21:32
Toistaiseksi puuttuvat SFC:a kehuvat kirjoitukset. Toivottavasti löytyisi heitä jotka innolla ja hyvällä mielin tekevät töitä auto- ja vaunumatkailun hyväksi kuten muistelen aikaa yli 40 vuotta sitten. Kyseessä on hieno harrastus ja ajanviettotapa. Ainakin se oli aiemmin.
Kari Rautiainen
14.06.2023 21:58
Ei ne tee matkailun, vaan jäsenyhdistysten alueitten eteen töitä. Huomaa että liittokokous, nuo aluevastaavat siellä on päättämässä.
Homma meni pieleen jo silloin kun alkoi autot yleistyä ja yhä enemmän oli porukkaa joka ei viitti maata kausipaikalla.
Ei. En yhtään väheksy niitä vesurinheiluttajia jotka viidakkoon raivas yhdistyksen oman alueen. Hieno homma. Silloin.
Aika vaan on toinen. Ja päättäjinä edelleen ne vesurinheiluttajat.
Kalle Korpela
15.06.2023 04:48
Mä taas ostin auton sitä varten että on mukava kulkea harrastuksissa ja kuskata kampetta mitä mukana tarvitaan. Pari mopoa ja moottoripyörä mitä kuskataan ympäri Suomea vmpk:n ja kylähullujen kulkureiden tapaamisissa. Kaikkien kolmen jäsentarrat ja muut reklaamit on bussin nokalla ja mielelläni kuulun järjestöihin että saa vaikuttaa asioihin mitkä ovat itselleni tärkeitä. Täs on vähän sama homma kun politiikassa. Ei se yks ääni paljon vaikuta mutta onhan oma osa tehty jos multa jäsenenä joku jotakin asiaa kysyy.
Peter Lord
15.06.2023 07:45
Viesti "SFC loppumisesta" lienee trolliksikin aika kehno.
SLY:n kanssa tilanne on toki muuttunut. Liitto on vuosikymmenien ajan maksanut SLY:lle noin 20.000 € vuodessa sopimukseen perustuvaa maksua. Mihin sopimukseen - ja mitä tämä sopimus sisälsi? Sopimus on viimeksi päivitetty vuonna 2013. Maksamalla tuon 20.000 SFC jäsenet ovat saaneet oikeuden MAKSAA SLY:N ALUEELLA KÄYNNIN, ALUEELTA POISTUMISEN YHTEYDESSÄ. Se on ainoa asia jonka sopimus sisälsi. Siis että jäsenkortin saa jättää alueen toimistoon pantikisi, alueella oleskelun ajaksi. Sopimuksessa on erityisesti mainittu, että sopimus ei sisällä mitään alennusta.
SFC liittohallitus totesi alkuvuonna, että tämän sisältöinen "sopimus" ei ole millään muotoa jäsenistön edun mukainen eikä vastaa vallitsevaa käytäntöä. SFC jätti tämän maksun tänä vuonna maksamatta. SFC ei ole "ajanut alas mitään". Itse yövyin kuluvalla viikolla Rastilassa ("SLY-alue") vaunun kanssa ja sain SFC-alennuksen kuten ennenkin.
Olen kuullut että "joku jäsenemme on kuullut jossakin" väitetyn että SFC-jäsen ei saa leirintäalueella enää alennusta yöpymismaksusta koska "SFC on irtisanonut jonkin sopimuksen". Selvyyden vuoksi totean vielä kerran, että SFC ei ole irtisanonut mitään sopimusta, missä olisi sovittu alennuksesta tai hinnoista, jos SFC-jäsen vierailee SLY-alueella. On hyvä muistaa, että SLY-alueet ovat yksityisiä yrityksiä ja paikallinen yrittäjä, ei heidän yhdistyksensä, päättää siitä, mitä alennuksia hän kenellekin alueellaan antaa.
Käydessänne SLY-alueella esittäkää SFC-kortti vanhaan tapaan ja kysykää alennusta. Jos teille kerrotaan että alennus "ei ole voimassa", kertokaa että tällainen huhu on ollut liikkeelleä - mutta että SLY:n ja SFC:n välille ei ole sopvittu mitään uutta allennuskäytäntöä sitten viime vuoden. Kertokaa ihmeessä jos jokin alue kieltäytyisi alennusta antamasta; asia ansaitsee silloin tulla selvitetyksi.
Peter Lord
asuntovaunun omistava jäsen
Peter Lord
15.06.2023 07:54
Juha TuominenTarkennukseksi tuohon että alennus loppuu Sly alueilla.
Sf- caravan leirintäalueilla alennuksen saa jatkossakin.
Näin ainakin minun ymmärrykseni mukaan..
Ja vielä kerran totean:
Viimeksi vuonna 2013 uusittu sopimus jonka perusteella SFC on masanut 20.000 €/v SLY:lle, määrittelee että SFC-kortilla on sitten kansallisen kortin asema SLY jäsenyhdistysten kassajärjestelmissä. Tämä tarkoittaa että SF-Caravan ry jäsenkortin on voinut jättää leirintäalueen kassalle ”kaniin” vierailun ajaksi ja maksaa palvelut pois lähtiessä. Pyynnöstä huolimatta SLY ei ole esittänyt muita perusteita maksulle.
Pyydän: kertokaa jos joku alue ei tänä vuonna antaisi SFC-jäsenelle alennusta?
Peter Lord
15.06.2023 08:56
Kari M NiemeläKumpi ei halunnut jatkaa sopimusta SFC vai Suomen Leirintäalueyhdistys ?
Kerrataanpa vielä.
Vuonna 2012 tehtiin ja vuonna 2013 tuli voimaan sopimus SFC:n ja SLY:n välillä. Se sisälsi SFC:lle velvoitten maksaa vuosittain 20.000 euroa SLY:lle. Ja aina on maksettu. Kunnes liittohallitus sai ensimmäistä kertaa tietoonsa tällaisen sopimuksen olemassa olon viime vuoden lopulla. Hallitus selvitti, mitä tuolla rahalla saadaan, eli kuinka se hyödyttää jäsenkuntaamme.
Selvisi, että sopimus ei sisältänyt MITÄÄN hinnoiutteluun tai elennuksiin liittyviä ehtoja. Siinä sovittiin "tutkimusyhteistyöstä" joka on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi.
Ainut konkreettinen seikka, josta SOVITTIIN oli että SFC-kortti rinnastetaan kansalliseen leirintäkorttiin SLY-leirintäalueella vierailtaessa. Käytännössä tämä ei mitenkään määrittele, mitä vierailu maksaa kortin kanssa tai ilman eikä mitä alennuksia oln luvassa kortilla.
KÄYTÄNNÖSSÄ tämä tarkoitti vain sitä että kun SLY saa 20.000 SFC jäsenmaksurahoja vuodessa kassaansa niin SFC jäsen saa jättää korttinsa "kaniin" SLY-alueelle tullessaan ja maksaa käyntinsä alueelta lähtiessään.
Se, millaisen ALENNUKSEN SFC-jäsen saa, ei liity mitenkään edellä mainittuun SLY:n ja SFC:n sopimukseen.
Alennuksia jäsenkortillamme ovat antaneet (ja antavat) yksityiset leirintäalueyritykset eikä SLY voi kieltää heiltä heidän omaa markkinointiaan tässä yhteydessä. Se olisi kilpailulainsäädännön vastaista.
Harri Halinen
15.06.2023 09:09
Ei se toiminta ja yhteishenki ollut n. 40 vuotta sitten "veturin heiluttamista" eikä muutakaan perustoiminnan käynnistämistä. Toiminta oli jo varsin vakiintunutta ja varmaan lukumääräisesti nykyist vireämpää. Noihin aikoihin esim. Helsingin yhdistys täytti 10 vuotta jonka juhlatreffit jäi muistiin onnistuneena suurena tapahtumana. Vaunuja oli koko Rastilan silloinen alue täynnä. Tunnelma korkealla.
Tottakai aika on muuttunut mutta liiton toiminta ei ole ajantasalla muuten kuin lehden osalta.
Kari Rautiainen
15.06.2023 11:08
Harri HalinenEi se toiminta ja yhteishenki ollut n. 40 vuotta sitten "veturin heiluttamista" eikä muutakaan perustoiminnan käynnistämistä. Toiminta oli jo varsin vakiintunutta ja varmaan lukumääräisesti nykyist vireämpää. Noihin aikoihin esim. Helsingin yhdistys täytti 10 vuotta jonka juhlatreffit jäi muistiin onnistuneena suurena tapahtumana. Vaunuja oli koko Rastilan silloinen alue täynnä. Tunnelma korkealla.
Tottakai aika on muuttunut mutta liiton toiminta ei ole ajantasalla muuten kuin lehden osalta.
Se lehtijuttukin muuttui sitte. Antaa mennä kun on alamäki.
40v sitten jollain alueella oli jo noin. Jollain vasta haaveiltiin.
Kuitenkin, vesurin heiluttajat pikku yhdistyksistään on edelleen ne liiton päättäjät.
Toivo Koistinen
15.06.2023 13:24
Kannattaako ottaa liittoon suoraan yhteys, ja ehdottaa parannusta. Ellei sitten asia etene, tai vastaus on näin jatketaan, niin jokainen sitten itse vetää omat johtopäätökset, ja toimii sen mukaan.
Tp
Harri Halinen
15.06.2023 13:31
Kari, en usko niiden perustajien olevan enää mukana.
Yhdistysten alueet on ulkopuolelta sponsoroitu ja teetetty jo kauan usein hyvän maanomistajan tai kunnan avulla.
Perustamiskustannukset vaativat enemmän rahaa ja vastuunottoa kuin yhdistyksillä on. Esimerkkinä oma yhdistykseni (Hki) joka on omaa aluetta haaveillut yli 50 vuotta.
Liiton päättäjien ajattelua voidaan hallita samoin kuin äänestäjiä politiikassa.
Avaimet löytyisivät liiton esityslistoista.
Ei taida olla montakaan yli 80 vuotiasta luottamushlöä liitossa, on vain saamattomia joista on kiva olla mukana.
Mutta ei saa asioita kaivella ja keskustella.
Kari Rautiainen
15.06.2023 16:08
Toivo KoistinenKannattaako ottaa liittoon suoraan yhteys, ja ehdottaa parannusta. Ellei sitten asia etene, tai vastaus on näin jatketaan, niin jokainen sitten itse vetää omat johtopäätökset, ja toimii sen mukaan.
Tp
Ei. Liitto on jäsentensä näköinen. Liittokokouksessa jäsenet kertoo mitä ne liitolta haluaa. Jos liittokokous sanoo että lehti loppui nyt, niin se on siinä. Ei se liiton valinta ole.
Liitto ei myöskään vaikuta siihen keitä jäsenet lähettää liittokokousedustajikseen.
Sikäli joutavaa askartelua liittoon ottaa yhteyttä.
Kari Rautiainen
15.06.2023 16:09
Harri HalinenKari, en usko niiden perustajien olevan enää mukana.
Yhdistysten alueet on ulkopuolelta sponsoroitu ja teetetty jo kauan usein hyvän maanomistajan tai kunnan avulla.
Perustamiskustannukset vaativat enemmän rahaa ja vastuunottoa kuin yhdistyksillä on. Esimerkkinä oma yhdistykseni (Hki) joka on omaa aluetta haaveillut yli 50 vuotta.
Liiton päättäjien ajattelua voidaan hallita samoin kuin äänestäjiä politiikassa.
Avaimet löytyisivät liiton esityslistoista.
Ei taida olla montakaan yli 80 vuotiasta luottamushlöä liitossa, on vain saamattomia joista on kiva olla mukana.
Mutta ei saa asioita kaivella ja keskustella.
En mä perustajista puhunutkaan.
Toivo Koistinen
15.06.2023 16:30
Nosehän on sitten demokratiaa, jos jäsenistö päättää, elikkä karavaanarit, mihin menee liiton tominta tulevassa.
Tp
Harri Halinen
15.06.2023 16:53
En minäkään usko vesurimiesten olevan liiton/luottamustöissä.
Yhdistysten jäsenten valitsemat edustajat (eivät liiton) istuvat liiton ko. kokouksissa jos menevät kokouksiin.
Kiinnostaisi tietää kenen tuoma esitys oli lehden maksun muuttaminen eli tuleva painoksen pienentäminen ja miten se muuttaa painatuksen määrää ja vähentää kustannuksia. Aika näyttää...
Kari Rautiainen
15.06.2023 17:31
Toivo KoistinenNosehän on sitten demokratiaa, jos jäsenistö päättää, elikkä karavaanarit, mihin menee liiton tominta tulevassa.
Tp
Valitettavasti näin on. Ja siksipä SFC on etujärjestö yhdistyksille ja niitten leirintäalueille. Ei edistä matkailua muussa mielessä. Liitto on tehnyt kovasti vahinkoa muulle leirintämatkailulle.
Ville Säynäjäkangas
15.06.2023 17:55
Kari RautiainenValitettavasti näin on. Ja siksipä SFC on etujärjestö yhdistyksille ja niitten leirintäalueille. Ei edistä matkailua muussa mielessä. Liitto on tehnyt kovasti vahinkoa muulle leirintämatkailulle.
Aivan! SFC toimii kuten sen säännöissä sanotaan. Se on yhdistysten keskusjärjestö.
Missään ei ole luvattu, että se olisi Suomen valtion matkailunedistämiskeskus.
Voitko tarkentaa mitä vahinkoa on kovasti tehty?
Kari Rautiainen
15.06.2023 18:01
Ville SäynäjäkangasAivan! SFC toimii kuten sen säännöissä sanotaan. Se on yhdistysten keskusjärjestö.
Missään ei ole luvattu, että se olisi Suomen valtion matkailunedistämiskeskus.
Voitko tarkentaa mitä vahinkoa on kovasti tehty?
No esimerkiksi nää skeidapuheet leiriytymisestä. SLY komppas kivasti.
Kyllähän SFC on iso jarru automatkailun kehitykselle ollut ja on.
Onneksi se voimakkaasti pilaa omaa asemaansa niin että kohta voi jotain kehitystäkin alkaa tapahtumaan.
Ville Säynäjäkangas
15.06.2023 18:23
Kaikkihan tässä maailmassa ajavat omia etujaan. Se nyt on luonnonlaki. Alkaen siitä, että emot suojelevat poikasiaan. Siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Se että SFC jotenkin pystyisi lyömään kapuloita automatkailun rattaisiin, on kyllä populistista soopaa.
Kyllä automatkailu on valtiollisesta tahtotilasta kiinni, kuten aiemmassa viestiketjussa jo kerroin. Meiltä puuttuu edelleen oma autonvalmistus. Autoteollisuus ei ole täällä merkittävä verotulojen tuoja, emmekä siten voi eduskuntaa myöden olla kansallisylpeitä Suomibiili merkkisestä autosta.
Kari Rautiainen
15.06.2023 18:35
Oisko toi autonvalmistus vähä erijuttu kokonaan. Sillä tuskin on tai olisi vaikutusta tässä asiassa.
Toivo Koistinen
15.06.2023 19:48
Ei ihan niin. Suuretkin auton valmistajat sisustavat peltikuoret, ja meilläkinhän niiin tehdään. Tuolla ladossa seisoo yksi kotimaisen sisustajan tuote.
Aiemminhan meillä oli omaa korinkin valmistusta, oliko Kajaanissa, mutta se päättyi siihen, kun euroopasa, ja maailmalla alkoi tulla isoilta bulkkituotetta joita myydään erilaisten sisustuskrumeluurien voimalla.
Mutta asiaa.
Nythän kävi selväksi, että jäsenistö määrää yhdistysten kautta suunnan liitolle, ja jokainen jäsen karavaanihan kuuluu johonkin yhdistykseen.
Toisinsanoen sinne omaan yhdistykseen vaikuttamaan, joka muutosta haluaa. Tosin liittohan ei taatusti kykene palvelemaan jäseniään niin, että kaikki olisivat tyytyväisiä.
Voisi verrata Suomen politiikkaan, joka ei taatusti niin toimi koskaan, että koko kansa on siihen tyytyväinen.
Tp
Kari Rautiainen
15.06.2023 20:27
Noo, markkinoille syntyy kyllä ennenpitkää korvaavat keksinnöt. Autoliitto tullee ottamaan isompaa roolia, ja jokuhan sen lehdenkin laittaa.
Harri Halinen
15.06.2023 20:45
Koko Syomen karavaanareiden liiton ja yhdistysten yhteisrakenne on perinteistä 1950-luvun yleistä monen alan/yhteisön perinnettä jossa säännöt suojelevat olemassa olevia rakenteita ja vallassa olevia henkilöitä.
Säännöistä sen voi lukea. Todellinen yksilöiden vaikuttaminen on hyvin hyvin vaikeaa ja näin ollen kaukana demokratiasta ja luottaa siihen että vallassa olevat ovat mahdollisimman yksimielisiä ja jäsenet eivät ole aktiivisia.
Harva yhdistys saa vuosikokoukseensa edes 2 - 3 % jäsenkunnastaan.
Eero Bruun
15.06.2023 21:31
Molempiin liitoihin kuulun, mutta taitaa se Autoliito olla tärkeämpi. Moottori-lehdessäkin on matkailuautojuttuja nykyään. Ja autoliiton plus-jäsenenä saan hinausapua tarvittaessa "ilmaiseksi" (pari vuotta sitten tuli koettua sekin, tosin henkilöautolla). Ei ne SFC-alueet ole minun juttuni, mutta suotakoon se heille, joille se on tärkeää. Samoin kuin esimerkiksi veneilijöille pursiseuroissa toimiminen. Jäsenmaksun maksan molempiin, kun ei se ole niin iso investointi kerran vuodessa. Menee sitä rahaa turhempiinkin asioihin. Voisi tuo Karavan-lehti kyllä keskittyä enemmän auto- ja vaunujuttuihin kuin noihin kotimaan pikkukämppäreiden esittelyihin. Mutta se oli vain minun mielipiteeni.
Markku Hämäläinen
15.06.2023 22:48
Autoliiton jäsenenä saan 20% alennuksen Fennian autovakuutukseen, se peittää jäsemaksun
SF-C:n jäsenillä on pienempi ale
Toivo Koistinen
16.06.2023 06:31
Koko Syomen karavaanareiden liiton ja yhdistysten yhteisrakenne on perinteistä 1950-luvun yleistä monen alan/yhteisön perinnettä jossa säännöt suojelevat olemassa olevia rakenteita ja vallassa olevia henkilöitä.
Säännöistä sen voi lukea. Todellinen yksilöiden vaikuttaminen on hyvin hyvin vaikeaa ja näin ollen kaukana demokratiasta ja luottaa siihen että vallassa olevat ovat mahdollisimman yksimielisiä ja jäsenet eivät ole aktiivisia.
Harva yhdistys saa vuosikokoukseensa edes 2 - 3 % jäsenkunnastaan.
Kopio
Nythän sinä Harri menit asian ytimeen. Karavaanareista suurinta osaa ei kiinnosta liiton puuhat, koska niihin yhdistysten kokouksiin vaikuttamaan, , joiden vaikutusvalta on iso ei kiinnosta edes mennä.
koska käsitän, että se on ainoa konsti yrittää karavaanilla vaikuttaa asioihin
Ymmärrän tavallaan koska suurimmalle osalle auton, ja vaunun omistajista se on vain lomaväline, ja jokainen pitää lomansa, ja matkansa omien mallien mukaan, eikä heitä liiton puuhat kiinnosta
Eihän silloin mikään muutu, jos muutama henkilö kirjottelee sivuille epäkohdista, mikä on tavallaaan hyvä, mutta vaikutus sama, kun muurahaisen yritys siirtää kuution kivi käsivoimillaan.
Tp
Petteri Haverinen
16.06.2023 11:12
Itselle jäänyt vähän sellainen kuva, että SF on alalla toimivien kaupallisten toimijoiden etujärjestö, kuten autoliittokin ( ajaa kaupallisten autontuojien etuja) mitä nyt SF vähän edustaa myös SFC-alueita ja autoliitto toimii matkatoimistona…näin ohjataan tuulipukukansaa ”oikeaan” suuntaan…
jos verrataan autoliittoa Saksan ADAC:n, niin ero on todella suuri, sillä ADAC ajaa oikeasti kuluttajan etua…
Ville Säynäjäkangas
16.06.2023 11:21
Kari RautiainenOisko toi autonvalmistus vähä erijuttu kokonaan. Sillä tuskin on tai olisi vaikutusta tässä asiassa.
Ei se ole sattumaa, että Saksa ja Ranska ovat erittäin automatkailuystävällisiä maita. Molemmissa maissa on ja on ollut merkittävää autoteollisuutta jo yli 100-vuoden ajan. Siellä ei vastusteta yksityisautoilua valtion päättäjien taholta, kun ei ole viisasta purra ruokkivaa kättä.
Kari M Niemelä
16.06.2023 12:24
Lukekaas Rusin kolumi uudesta caravanlehdestä, alka kovaa textiä
Seppo Lokasaari
16.06.2023 12:59
Luin ajatuksella Rusin kirjoituksen ja mielestäni asiallinen kirjoitus. Jos ajatellaan vaikka katsastuksesta saatavaa alennusta, niin meilläkin 3 autoa joiden katsastaminen jo melkein tuo jäsenmaksun hinnan takaisin.
Kari Rautiainen
16.06.2023 13:37
Ville SäynäjäkangasEi se ole sattumaa, että Saksa ja Ranska ovat erittäin automatkailuystävällisiä maita. Molemmissa maissa on ja on ollut merkittävää autoteollisuutta jo yli 100-vuoden ajan. Siellä ei vastusteta yksityisautoilua valtion päättäjien taholta, kun ei ole viisasta purra ruokkivaa kättä.
Joo, siinä mielessä mitä se tekee asenteille.
Siksikö se Norja on niin paljon matkailijaystävällisempi kun suomi. Niillä on niinpaljon tota autotuotantoa?
Kari Rautiainen
16.06.2023 13:42
Kari M NiemeläLukekaas Rusin kolumi uudesta caravanlehdestä, alka kovaa textiä
Itsestään selvyyksiähän tuossa vaan on.
Ville Säynäjäkangas
16.06.2023 14:17
Kari RautiainenJoo, siinä mielessä mitä se tekee asenteille.
Siksikö se Norja on niin paljon matkailijaystävällisempi kun suomi. Niillä on niinpaljon tota autotuotantoa?
Arvasin tämän kommentin :)
Poikkeus vahvistaa säännön ja onhan Norjalla valtavasti turistipotentiaalia maisemien muodossa ja näin taloudelliset arvot ajavat matkisinfran rakentamista. Raha on siis peruste, vaikka eri syistä kuin Saksalla ja Ranskalla.