Sekalaisia huomioita karttaohjelmista

Antero Virkkala 16.09.2022 19:57
Google Maps
Mapsiin kannattaa kirjoittaa katuosoitteet amerikkalaisittain, siis numero ensin ja kadunnimi sitten. Näin siksi, että jos aloitat kadunnimestä, Maps saattaa ehdottaa jotain sillä kadulla olevaa osoitetta. Jos kohteesi on esimerkiksi Mannerheimintie 167, ja aloitat kadunnimestä, Maps voi ehdottaa Mannerheimintie 1:tä. Mutta et voi poistaa numeroa ja korvata sitä toisella, vaan Maps päättelee sinun hylkäävän ehdotuksen kokonaan. Jos sen sijaan kirjoitat ensin ”167 Manner”, niin Maps todennäköisesti täydentää osoitteen oikein.

Maps näyttää vallitsevan nopeusrajoituksen Ruotsissa ja Norjassa mutta ei Suomessa. (Nykyajan tiede pystyy vain havaitsemaan kyseisen ongelman mutta ei selittämään sitä.)

Maps näyttää reitin varrella olevien nousujen ja laskujen kokonaismäärät, jos menopeliksi vaihtaa polkupyörän. Nousuista ja laskuista voi olla iloa myös autoilijoille. (Ellet muista palauttaa kulkuneuvoksi autoa, voit hämmästyä kun Maps seuraavan kerran sanoo, että sadan kilometrin matkaan menee viisi tuntia.)

Mapsissa (ja Wazessa) on radion normaalista äänenvoimakkuudesta erillinen säätö navigointiohjeiden äänenvoimakkuudelle. Aikaisemmin olen muuttanut tätä säätöä Android Auton asetuksista, mutta kesän lomamatkalla huomasin sattumalta, että tätä säätöä varten ei tarvitse mennä asetuksiin, vaan sen voi tehdä myös säätämällä äänenvoimakkuutta sinä aikana, kun navigaattori lukee ääneen jotain ohjetta. Silloin äänenvoimakkuuden säätö vaikuttaa navigointiohjeiden voimakkuuteen. Toimii ainakin Skodassani (jossa VW-ryhmän Bolero-radio) ja Sunlightissa (jossa Alpine X903D-DU2). Huomasin tämän kun pienensin äänenvoimakkuutta samalla kun navigaattori aloitti puhumisen. Navigointiohjeet mykistyivät täysin. Nyt ei ollutkaan helppo tietää, koska navigaattori seuraavan kerran puhuu jotain, kun voimakkuus on nollassa. Tajusin sitten, että kun sopivasti poikkeaa reitiltä, vaikkapa taukopaikalle, niin musiikki mykistyy ja navigaattori sanoo ”reitin uudelleenlaskenta”. Sinä aikana sopii sitten säätää voimakkuutta suuremmalle.

Mapsilla on joskus yllättävän hankala päästä pois suurelta, ahtaalta pysäköintialueelta. Näin siksi, että Maps ei tiedä (ainakaan ei aina tiedä), miten päin auto on pysäköity, ja saattaa lähteä ajattamaan aivan vikasuuntaan. Oudolla suurella parkkipaikalla on parempi lähteä Alpinen navigaattorilla, joka (ilmeisesti radion kompassin avulla) tietää mihin suuntaan auton kuono osoittaa.

Park4Night
Käytetään etsimään yöpymiseen soveltuvia paikkoja mutta paikkoihin navigointi hoidetaan sitten erillisellä navigaattorilla.

Rekisteröityä vai käyttää rekisteröitymättä? Ehdottomasti kannattaa rekisteröityä, ja hyvissä ajoin. Vaikka palvelu näyttää toimivan rekisteröitymättä, monet keskeiset toiminnot (esim. suodattimet, siis tietyn tyyppisten kohteiden haku) toimivat vain rekisteröityneille. Tämän kyllä tiesin, mutta arvelin että maksuttomalla versiolla voisi olla rajallinen käyttöaika, ja sen vuoksi rekisteröidyin lomamatkamme jo alettua. Virhe! Rekisteröinnin käsittelee ihminen, ja tämä kesti minun kohdallani puolitoista viikkoa, eli oikeastaan koko sen ajan, jolloin olisin oikeasti voinut hyötyä palvelusta. Onneksi Alpine-radiossani on Park4Night-tietokanta sisäänrakennettuna, mutta tietokanta vain listaa kohteet lähimmästä alkaen eikä näytä kaikkia lähellä olevia kohteita kartalla yhtaikaa.

Selainversio vai appi? Ei näytä olevan suurta periaatteellista eroa. Kuitenkin omassa puhelimessani, sitten kun rekisteröinti lopulta meni perille, selainversio jumiutui ranskankieliseksi. Jonkin verran ranskaa ymmärrän, mutta matkailusanasto on minulle vierasta.

Maksullinen vai maksuton versio? Maksullisen version lisäominaisuuksiin kuuluu mm. offline-käyttö mutta tätä en osannut kaivata.

Komoot
Komoot ei ole navigointiohjelma autoille vaan näyttää kartalla reittejä kävelijöille tai vaeltajille. On hyvä tuki leiriytymispaikan valintaan. Jos jossain paikassa on vaellusreittejä, siellä on todennäköisesti myös jotain nähtävää. Ilmaisversiolla löytyy hyvin kävelyreittejä, muita etenemistapoja varten on maksullisia versioita.
Lauri Niittynen 17.09.2022 07:51

Tuo ”reitin uudelleenlaskenta” on ihana toiminto. Kun mapsissa syöttää määränpään, tarjolle tulee useita reittejä, joista sitten valitaan sopiva. Sitten lähdetään pilvisenä päivänä vieraassa paikassa luoteeseen Tiesmillekadulle omin neuvoin. Toivottavasti onnistuu ja reitti pysyy valittuna. Ja jatkossakin pitää olla koko ajan tarkkana, ettei maps päätä vaihtaa toiselle reitille. Jos sen mielestä reitti pitää laskea uudelleen, se ei kysy hyväksyntää uudelle reitille ja matka jatkuu ehkä juuri väärää kautta, useimmiten jonkin ison tien kautta kun 30 km kiertämällä pääsee minuutin nopeammin.

Välillähän maps ehdottaa uutta reittiä, joka on taas minuutin nopeampi. Sen saa toivottavasti hylättyä ja matka jatkuu haluttua reittiä pitkin.

Android Auton tarkoitus lienee haitata ajosuoritusta, ainakin hankkimani Pioneerin kanssa androidin käyttö on paljon turvallisempaa puhelimesta kuin soittimen ruudulta.

Timo Haapanen 17.09.2022 09:48

Suosittelen koordinaattien käyttöä osotteiden kirjoittamisen sijaan.

Itse koen Park4nightin maksuversion suurimmaksi hyödyksi sen että voi katsella paikkoja satelliittinäkymällä. Pääsee heti paremmin jyvälle paikasta ja sen ympäristöstä.

Garmin muutti ohjelmistoaan niin ettei se enää kerro ' lasketaan uudelleen' silloin kun ajan reitiltä harhaan. Nyt se laskee uuden niin etten välttämättä huomaa sitä heti. Ellei harhaanajoa tapahdu ei reitti muutu kesken ajon.

@timppa

Harri Halinen 17.09.2022 11:37

Kun Power -merkkinen liikeketju avattiin he ilmoittivat TomTomin ainakin yhden mallin ostamiseen sisältyvän ikuiset päivitykset.
Näin se toimikin aina vuoteen 2021 saakka.
Sitten ikuisuus päättyi. Nyt ei Tomtomin päivitysohjelma enää tunnista tuota ikuisuutta.
Mitenhän muidenkaan TomTomin ja ko. liikkeen muiden lupausten kanssa mahtaa olla.
TomTomin My-päivitysohjelmassa oli tiedot tuosta ja päivittäminen onnistui hienosti.

Markku Hämäläinen 17.09.2022 16:39
Harri Halinen

Kun Power -merkkinen liikeketju avattiin he ilmoittivat TomTomin ainakin yhden mallin ostamiseen sisältyvän ikuiset päivitykset.
Näin se toimikin aina vuoteen 2021 saakka.
Sitten ikuisuus päättyi. Nyt ei Tomtomin päivitysohjelma enää tunnista tuota ikuisuutta.
Mitenhän muidenkaan TomTomin ja ko. liikkeen muiden lupausten kanssa mahtaa olla.
TomTomin My-päivitysohjelmassa oli tiedot tuosta ja päivittäminen onnistui hienosti.

Minulla on Motonetin tarjouksesta 25.7.2021 ostettu Tomtom Go Camper.
Kyllä siihen on tullut päivitykset ainakin toistaiseksi 4 kertaa vuodessa.
Sikäli hyvä laite, kun se on koko aja netissä omalla simmillään, niin ruuhkatiedot päivittyvät ajantasaisesti.
Kun ajoin Itäväylää, niin navi ilmoitti ennen Kehä 1 olevasta ruuhkasta jo 3 km ennen ja kun lähestyin paikkaa, navista poistui ruuhkamerkintä.
Laite ei tarvitse kännykkäyhteyttä verkkoon, vaan hoitaa homman itsenäisesti.

Harri Halinen 17.09.2022 17:48

Tuosta Power -ketjun avaamisesta ja kyseessä on Tammiston mlä.
En ole varma milloin tuo ketju aloitti vanhan ketjun perusmyymälöillä täällä pk-seudulla. Epäilen että siitä alkaa olla kenties 10 vuotta. Mutta ko. tarjous oli sellainen joka tarkoitti silloisten markkinointia koskevien määräysten mukaan ikuista, koska ei ollut aikamääritettä.
Ajattelin jo ostaessani että yrittävät itsemurhaa koska ei ollut mielestäni järkevää syödä "lypsävää lehmää".
Itse laite on teknisesti edelleen toimiva mutta piruilee noista päivityksistä eikä varmaan enää joka paikassa noin vuoden viimeisten päivitysten jälkeen enää osaa kaikkia yksisuuntaisiksi muuttuneita katuja, uusia teitä ja -risteyksiä.
Tässä talven aikana oleskelen pari kuukautta manner-Euroopassa ja kokeilen kuinka toimii siellä ja jos ei oloseuduillani ole paljoa muuttuneet ajoreitit niin saavat pitää uudet vuosimaksuiseksi muuttuneet tarjontansa.
Ajellaan vaan eteenpäin.

Markku Hämäläinen 17.09.2022 18:28

Tomtom on ilmeisesti huomannut myös tuon sisäisen simmin tulevan kalliiksi, koska uusissa laitteissa sitä ei ole, vaan niiden ajantasainen data vaatii ulkopuolisen yhteyden.

Harri Halinen 17.09.2022 21:05

Tuo Tomtomin My drive -vuosimaksu on muistaakseni 40-50 euroa että eräänlainen hintamaksimointi on syntynyt ilman suunniteltua hintasopimusta.

Heimo Turunen 17.09.2022 21:34

Elinikäiset päivitykset eivät tarkoita niiden ulottuvan laitteen oikean eliniän ajaksi. Aika on laitevalmistajan päätettävissä. Meidän Garmin Camper 760 ei enää saa karttapäivityksiä. Mitenkään hyvä laite se ei ollut muutenkaan. Vermeessä on runsas valikoima omia poi-kohteita.

Harri Halinen 17.09.2022 23:07

Mihin markkinoinnin sääntöön tuo väite perustuu? Milloin markkinointia ja mainontaa koskevat lait ovat muuttuneet mainitun laisiksi? Olen ikäni tehnyttyötä markkinoinnissa ja hyvin olen ohittanut muuttuneet asiaa koskevat lait.

Timo Haapanen 18.09.2022 08:44
Markku Hämäläinen

Tomtom on ilmeisesti huomannut myös tuon sisäisen simmin tulevan kalliiksi, koska uusissa laitteissa sitä ei ole, vaan niiden ajantasainen data vaatii ulkopuolisen yhteyden.

Garminissa ei ole tietääkseni koskaan ollut simmiä. Se taitaa ottaa liikennetiedoitukset RDS-signaalin kautta.
Päivittyy minuutin välein.
https://www.garmin.com/fi-FI/traffic/

@timppa

Toivo Koistinen 18.09.2022 10:11

Mikähän se olis yksinkertanen navikaatti vanahalle miehelle, jolla pärjäilis pohjosmaisa. Semmonen joka näyttää tiet, ja opastaa kaupunkissa pilivisenä päivänä, jos sattuu sinne ajeleen.
Eikai ne muuttele noitaa teitä jokaviikko eripaikkaan
Tietämiskone osaaminen on sitä luokkaa, etei sitä saa lyyvä, eikä nakata jokken jos hermostuu.
Tp

Markku Hämäläinen 18.09.2022 11:52
Timo Haapanen

Garminissa ei ole tietääkseni koskaan ollut simmiä. Se taitaa ottaa liikennetiedoitukset RDS-signaalin kautta.
Päivittyy minuutin välein.
https://www.garmin.com/fi-FI/traffic/

@timppa

Tuo Garminin käyttämä TMC on tuttu, kun olin kuvioissa mukana, kun sitä lanseerattiin Suomeen.

Testasin viime töikseni, ennen eläkkeelle siirtymistä, RDS-palvelinta ja mm. sitä kuinka paljon voitiin välittää TMC tietoja silloisessa siirto kanavassa, nykyään siirto kulkee Ethernetilla, joten nopeus voi olla suurempi, kuin vanhassa systeemissä.

Garmin antaa hieman harhaanjohtavan kuvan TMC:n tarkkuudesta

Pätkä minun esitelmästä:
”TMC (Traffic Message Channel) liikennetiedotuskanava (vastaanotto yleensä navigaattorilla)
Palvelu on Suomessa salattua, mutta navigaattoreiden valmistajat ovat maksaneet Mediamobilelle (aiemmin Destialle), joka huolehtii liikennetiedotteista, lisenssimaksut, joten käyttäjän ei tarvitse huolehtia siitä.
TMC-palvelussa lähetetään liikenteen ongelmapaikka/väli (ennalta määritellyt pisteet yksi – kolminumeroisilla teillä), vaikutussuunta ja ongelman koodi. Vastaanotin laskee näistä viivytyksen yms. ja esittää sen omalla tavallaan näytöllä.”

Ajatuksena TMC on kohtuullisen hyvä, palvelun tuottaja(t) hoitaa vaan hommaa vasemmalla kädellä, eikä tiedot päivity ajantasaisesti.
Esim. kaikista tietöistä, sillä ei sillä välitetä tietoja lainkaan (ainakaan silloin kun minulla oli edellinen navi jossa oli TMC)

https://fi.wikipedia.org/wiki/TMC


Tuossa TMC:ssä on myös ongelmana epätarkkuus. Jos pisteet nelostiellä olisivat karrikoituna Mäntsälän ja Orimattilan liittymät (ei välissä muita pisteitä) niin sillä välillä tehtävä pistemäinen tietyö aiheuttaa TMC merkinnän koko välille, vaikka tietyön pituus olisi 10 m
muokattu: 18.9.2022 13:12
Harri Halinen 18.09.2022 15:38

Kenen karttaohjelma Garminissa on?


Joko niissäkin on monopoli?
muokattu: 18.9.2022 15:40
Timo Haapanen 18.09.2022 16:28

Vaikea sanoa mitä jää puuttumaan mutta vallankin Saksassa tiedotuksia tulee alvariinsa. Tietysti vain silloin kun navigointi on päällä ja tiedotuksien tapahtumat ovat valitulla reitillä.

Nätisti se kertoo ruuhkaan kuluvan ajan ja kysyy lasketaanko nopeampi reitti. '' Säästät kahdeksan minuuttia jos mennään uudelle reitille''

Here taitaa olla karttojen takana, just päivitin molemmat käytössä olevat navit. Toinen on varalla ja siihen päivityksen yhteydessä aina siirrän samat mitä toisessa on.

@timppa

Jarmo Leinonen 18.09.2022 16:47
Heimo Turunen

Elinikäiset päivitykset eivät tarkoita niiden ulottuvan laitteen oikean eliniän ajaksi. Aika on laitevalmistajan päätettävissä. Meidän Garmin Camper 760 ei enää saa karttapäivityksiä. Mitenkään hyvä laite se ei ollut muutenkaan. Vermeessä on runsas valikoima omia poi-kohteita.

Meillä on myös tuo Garmin Camper 760 käytössä, hankittu 2014 niillä "elinikäisillä" päivityksillä.
Joka vuosi on tehty päivitykset niin laitteeseen kuin karttaohjelmaan. Juuri tänään päivitin ensi vuoden (2023) karttaohjelman. Liekö sitten viimeinen päivitys jota tuohon malliin tarjotaan...

Jouko Hakulinen 18.09.2022 20:58
Harri Halinen

Tuo Tomtomin My drive -vuosimaksu on muistaakseni 40-50 euroa että eräänlainen hintamaksimointi on syntynyt ilman suunniteltua hintasopimusta.

Ei Tomtom MyDrive Connect ole maksullinen.

Harri Halinen 19.09.2022 10:41
Jouko Hakulinen

Ei Tomtom MyDrive Connect ole maksullinen.

Ei olekaan, mutta koetas saada sieltä ilmainen jo laitetta ostettaessa luvattu karttaohjelma. KYllä sieltä tarjotaan minulle vain maksullista Euroopan karttaa joka oli ostettaessa 2017 mukana hinnassa.
TomTom teki virheen luvatessaan ilmaiset ikuiset päivitykset ja nyt viiden vuoden jälkeen huomasi rahahanan valumattomuuden.
Päivitykset toimivat vielä viime vuonna, ja vaikka heillä on palauteen antoon mahdollisuus eivät ole vastanneet kyselyyni.

Matti Asikainen 19.09.2022 11:32

Ainakin kotimaassa on tullut toimeen Wazella ja Mapsilla, jotka ovat ilmaisia. Toimivat hyvin tabletissa ja kuvakin on riittävän kokoinen.

Harri Halinen 19.09.2022 11:52

Ulkomailla en pärjää ilman gps:iä. Kaikissa vuokra-autoissa ei ole varusteena. Saahan sen vuokraamosta, mutta sekin maksaa vuosipäivityksen verran. Inhottavaa maksaa "tyhjästä".

Markku Hämäläinen 19.09.2022 13:07
Harri Halinen

Ei olekaan, mutta koetas saada sieltä ilmainen jo laitetta ostettaessa luvattu karttaohjelma. KYllä sieltä tarjotaan minulle vain maksullista Euroopan karttaa joka oli ostettaessa 2017 mukana hinnassa.
TomTom teki virheen luvatessaan ilmaiset ikuiset päivitykset ja nyt viiden vuoden jälkeen huomasi rahahanan valumattomuuden.
Päivitykset toimivat vielä viime vuonna, ja vaikka heillä on palauteen antoon mahdollisuus eivät ole vastanneet kyselyyni.

Mitä MyDrive ilmoittaa?
Näyttääkö se sinun laitteen?
Jos VPN on päällä ei päivitykset onnistu, se pitää ottaa pois päivityksen ajaksi.
Tuosta VPN hommasta ei kukaan mainitse mitään.
Sama ongelma on minun GPS-datakoggerin kanssa jos VPN on päällä, ei A-GPS tietoja löydy.

Harri Halinen 19.09.2022 13:55

Tunnistaa minut ja laitteeni, laitteen takana tiedoissa maininta vapaasta päivityksestä.
Kysyy päivityksestä, ja kun vastaan kyllä ohjautuu maksulliseen päivitykseen, muttei lähde päivittämään eikä ohjaudu maksusivuillekaan.
Eli haluavat varmaan että heitän laitteen pois ja ostan uuden.

Jouko Hakulinen 19.09.2022 13:56

Ole ostanut Tomtomin vuonna 2016. Karttapäivitykset ovat tulleet ihan normaalisti koko ajan, mutta jokunen vuosi sitten koko Euroopan kartta oli tullut niin isoksi, että se ei mahtunut sisäiseen muistiin. Ostin muistikortin, ja ensin piti poistaa koko kartta muistista ennen kuin sai ladattua uuden muistikortille. Ei ongelmia.

Markku Hämäläinen 19.09.2022 14:16
Harri Halinen

Tunnistaa minut ja laitteeni, laitteen takana tiedoissa maininta vapaasta päivityksestä.
Kysyy päivityksestä, ja kun vastaan kyllä ohjautuu maksulliseen päivitykseen, muttei lähde päivittämään eikä ohjaudu maksusivuillekaan.
Eli haluavat varmaan että heitän laitteen pois ja ostan uuden.

Ota yhteys Tomtomiin ja valita

Harri Halinen 19.09.2022 17:02
Markku Hämäläinen

Ota yhteys Tomtomiin ja valita

Tehty, eivät vastaa, mutta odottelen vielä pari viikkoa ja toimiihan se laite vanhoilla kartoilla. Pysyy edes maatietous missä ajelen.

Antero Virkkala 28.09.2022 20:28

Taas vähän kritiikkiä Wazen suuntaan. Olin ajamassa Vuokatista Hiidenporttiin. Palolammen P-paikan osoite on Hiidenportintie 86. Syötin osoitteen kahteen navigaattoriin, Alpinessa toivimaan Igo-ohjelmaan ja puhelimessa toimivaan Wazeen. Siinä vaiheessa kun maastossa olevien opasteiden mukaan käännytään pois Hiidenportintieltä, Waze ilmoitti "saavuttu" ja lopetti navigoinnin. Alpine tiesi, että matkaa on vielä 700 metriä ja opasti perille asti. Haapasen Timo ohjeistaa käyttämään koordinaatteja, mutta olin laiska kun tiesin, että Kansallispuistoihin on yleensä hyvä opastus. (Käytän Wazea joskus muiden navigaattoreiden rinnalla, kun siitä näkee hyvin vallitsevan nopeuden ja rajoituksen.)

Martti Bragge 29.09.2022 22:09

Suosin Sygic ohjelmistoa.
Elinikäinen, maksoi aikanaan,,, olikohan ollut vajaa14€. Päivitykset 3 kertaa vuodessa.
Viimeksi tuli juuri tässäkuussa uudet tiedostot. Eikä maksa kuin 0€.

Käytetty juuri virossa ja latviassa, toimi ihan superhyvin.
Aiemmin kaukanakin kotia on vain hyviä kokemuksia.

Laitteeseen voi ladata Euroopasta ne kartat joita tarvitsee, ja toimii ilman nettiä.

Esa Ojala 30.09.2022 09:18

Laitoinpa kolme navigaattoria kojelaudalle opastamaan kohteeseen Saksassa. TomTom, Sygic ja CoPilot, kaikista caravan versiot. Näihin voi asettaa auton mitat ja painot. Reititys määritelty välttämään soratiet ja maksulliset tiet. Auton paino 4.8t ja korkeus 3.4m.

Omasta mielestäni selkein on TomTom puheopastuksen, kaistaopastuksen ja liikennetietojen puolesta. Hakutoiminnot toimivat myös hyvin.

Toisena tulee CoPilot heti kannoilla. Se häviää hieman puheopastuksen ja hakutoimintojen osalta TomTomille.
Kaistaopastus on CoPilotissa myös todella selkeä. Liikennetiedot selkeästi esillä.

Sygic jää näistä jälkeen kaistaopastusten puolesta selvästi. Myös ihmeellisiä kesken kaiken moottoritieltä poistumisia tuli useita. Olisi pitänyt vain käydä liittymässä mutka ja takaisin moottoritielle. Hieman antaa epävarman vaikutelman.
Liikennetiedot esitetään heikosti.
Reitin varrella olevat huoltoasemat ja taukopaikat Sygic esittää selkeästi, siinä ylivoimainen ykkönen.
Myös reitin suunnittelu vaikka tietokoneella Google mapsissa onnistuu ja reitin voi siirtää puhelimeen.

TomTomilla vielä mennään...

Antero Virkkala 30.09.2022 21:14

Alpine-radion (Igo-ohjelma, TomTom-kartat) vuoro sekoilla. Ajoin Sotkamon suunnasta Vuokatin Katinkultaan. Pari kilometriä ennen maalia navigaattori ohjeisti kääntymään 140 metrin päästä. Onngela oli, että tuo 140 m olisi pitänyt ajaa jalankulku/pyörätietä.


Siis ongelma oli ...
muokattu: 30.9.2022 21:15
Antero Virkkala 18.01.2024 17:09

Tämä pitää jakaa, sen verran hupaisaa Mapsin toiminta oli. Olin suunnittelemassa matkaa Etelä-Norjan nähtävyyksiin. Lisäsin reitille Trollstigen-serpentiinitien. Hämmästykseni oli melkoinen, kun Maps veti reitin Uumajan ja Vaasan kautta Helsinkiin. Löytyihän tälle selityskin. Maps oli laittanut automaattisen kääntäjän töihin ja todennut että Trollstigen on suomeksi Hiisipolku. Sen niminen tie löytyy kyllä Helsingistä, mutta luulisi Mapsin sen verran tekoälyä käyttävän, että jos käyttäjä on rastittanut liki 10 kohdetta Etelä-Norjasta, niin hakisi sitten varsin tunnetun turistinähtävyyden samasta maasta, sen sijaan että kääntäisi kohteen nimen suomeksi ja tutkisi, josko Suomesta löytyisi vastaavan nimistä kohdetta.

Liitetiedostot

hiisipolku.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.