- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Sekalaisia huomioita karttaohjelmista
Sekalaisia huomioita karttaohjelmista
Mapsiin kannattaa kirjoittaa katuosoitteet amerikkalaisittain, siis numero ensin ja kadunnimi sitten. Näin siksi, että jos aloitat kadunnimestä, Maps saattaa ehdottaa jotain sillä kadulla olevaa osoitetta. Jos kohteesi on esimerkiksi Mannerheimintie 167, ja aloitat kadunnimestä, Maps voi ehdottaa Mannerheimintie 1:tä. Mutta et voi poistaa numeroa ja korvata sitä toisella, vaan Maps päättelee sinun hylkäävän ehdotuksen kokonaan. Jos sen sijaan kirjoitat ensin ”167 Manner”, niin Maps todennäköisesti täydentää osoitteen oikein.
Maps näyttää vallitsevan nopeusrajoituksen Ruotsissa ja Norjassa mutta ei Suomessa. (Nykyajan tiede pystyy vain havaitsemaan kyseisen ongelman mutta ei selittämään sitä.)
Maps näyttää reitin varrella olevien nousujen ja laskujen kokonaismäärät, jos menopeliksi vaihtaa polkupyörän. Nousuista ja laskuista voi olla iloa myös autoilijoille. (Ellet muista palauttaa kulkuneuvoksi autoa, voit hämmästyä kun Maps seuraavan kerran sanoo, että sadan kilometrin matkaan menee viisi tuntia.)
Mapsissa (ja Wazessa) on radion normaalista äänenvoimakkuudesta erillinen säätö navigointiohjeiden äänenvoimakkuudelle. Aikaisemmin olen muuttanut tätä säätöä Android Auton asetuksista, mutta kesän lomamatkalla huomasin sattumalta, että tätä säätöä varten ei tarvitse mennä asetuksiin, vaan sen voi tehdä myös säätämällä äänenvoimakkuutta sinä aikana, kun navigaattori lukee ääneen jotain ohjetta. Silloin äänenvoimakkuuden säätö vaikuttaa navigointiohjeiden voimakkuuteen. Toimii ainakin Skodassani (jossa VW-ryhmän Bolero-radio) ja Sunlightissa (jossa Alpine X903D-DU2). Huomasin tämän kun pienensin äänenvoimakkuutta samalla kun navigaattori aloitti puhumisen. Navigointiohjeet mykistyivät täysin. Nyt ei ollutkaan helppo tietää, koska navigaattori seuraavan kerran puhuu jotain, kun voimakkuus on nollassa. Tajusin sitten, että kun sopivasti poikkeaa reitiltä, vaikkapa taukopaikalle, niin musiikki mykistyy ja navigaattori sanoo ”reitin uudelleenlaskenta”. Sinä aikana sopii sitten säätää voimakkuutta suuremmalle.
Mapsilla on joskus yllättävän hankala päästä pois suurelta, ahtaalta pysäköintialueelta. Näin siksi, että Maps ei tiedä (ainakaan ei aina tiedä), miten päin auto on pysäköity, ja saattaa lähteä ajattamaan aivan vikasuuntaan. Oudolla suurella parkkipaikalla on parempi lähteä Alpinen navigaattorilla, joka (ilmeisesti radion kompassin avulla) tietää mihin suuntaan auton kuono osoittaa.
Park4Night
Käytetään etsimään yöpymiseen soveltuvia paikkoja mutta paikkoihin navigointi hoidetaan sitten erillisellä navigaattorilla.
Rekisteröityä vai käyttää rekisteröitymättä? Ehdottomasti kannattaa rekisteröityä, ja hyvissä ajoin. Vaikka palvelu näyttää toimivan rekisteröitymättä, monet keskeiset toiminnot (esim. suodattimet, siis tietyn tyyppisten kohteiden haku) toimivat vain rekisteröityneille. Tämän kyllä tiesin, mutta arvelin että maksuttomalla versiolla voisi olla rajallinen käyttöaika, ja sen vuoksi rekisteröidyin lomamatkamme jo alettua. Virhe! Rekisteröinnin käsittelee ihminen, ja tämä kesti minun kohdallani puolitoista viikkoa, eli oikeastaan koko sen ajan, jolloin olisin oikeasti voinut hyötyä palvelusta. Onneksi Alpine-radiossani on Park4Night-tietokanta sisäänrakennettuna, mutta tietokanta vain listaa kohteet lähimmästä alkaen eikä näytä kaikkia lähellä olevia kohteita kartalla yhtaikaa.
Selainversio vai appi? Ei näytä olevan suurta periaatteellista eroa. Kuitenkin omassa puhelimessani, sitten kun rekisteröinti lopulta meni perille, selainversio jumiutui ranskankieliseksi. Jonkin verran ranskaa ymmärrän, mutta matkailusanasto on minulle vierasta.
Maksullinen vai maksuton versio? Maksullisen version lisäominaisuuksiin kuuluu mm. offline-käyttö mutta tätä en osannut kaivata.
Komoot
Komoot ei ole navigointiohjelma autoille vaan näyttää kartalla reittejä kävelijöille tai vaeltajille. On hyvä tuki leiriytymispaikan valintaan. Jos jossain paikassa on vaellusreittejä, siellä on todennäköisesti myös jotain nähtävää. Ilmaisversiolla löytyy hyvin kävelyreittejä, muita etenemistapoja varten on maksullisia versioita.
Tuo ”reitin uudelleenlaskenta” on ihana toiminto. Kun mapsissa syöttää määränpään, tarjolle tulee useita reittejä, joista sitten valitaan sopiva. Sitten lähdetään pilvisenä päivänä vieraassa paikassa luoteeseen Tiesmillekadulle omin neuvoin. Toivottavasti onnistuu ja reitti pysyy valittuna. Ja jatkossakin pitää olla koko ajan tarkkana, ettei maps päätä vaihtaa toiselle reitille. Jos sen mielestä reitti pitää laskea uudelleen, se ei kysy hyväksyntää uudelle reitille ja matka jatkuu ehkä juuri väärää kautta, useimmiten jonkin ison tien kautta kun 30 km kiertämällä pääsee minuutin nopeammin.
Välillähän maps ehdottaa uutta reittiä, joka on taas minuutin nopeampi. Sen saa toivottavasti hylättyä ja matka jatkuu haluttua reittiä pitkin.
Android Auton tarkoitus lienee haitata ajosuoritusta, ainakin hankkimani Pioneerin kanssa androidin käyttö on paljon turvallisempaa puhelimesta kuin soittimen ruudulta.
Suosittelen koordinaattien käyttöä osotteiden kirjoittamisen sijaan.
Itse koen Park4nightin maksuversion suurimmaksi hyödyksi sen että voi katsella paikkoja satelliittinäkymällä. Pääsee heti paremmin jyvälle paikasta ja sen ympäristöstä.
Garmin muutti ohjelmistoaan niin ettei se enää kerro ' lasketaan uudelleen' silloin kun ajan reitiltä harhaan. Nyt se laskee uuden niin etten välttämättä huomaa sitä heti. Ellei harhaanajoa tapahdu ei reitti muutu kesken ajon.
@timppa
Kun Power -merkkinen liikeketju avattiin he ilmoittivat TomTomin ainakin yhden mallin ostamiseen sisältyvän ikuiset päivitykset.
Näin se toimikin aina vuoteen 2021 saakka.
Sitten ikuisuus päättyi. Nyt ei Tomtomin päivitysohjelma enää tunnista tuota ikuisuutta.
Mitenhän muidenkaan TomTomin ja ko. liikkeen muiden lupausten kanssa mahtaa olla.
TomTomin My-päivitysohjelmassa oli tiedot tuosta ja päivittäminen onnistui hienosti.
Kun Power -merkkinen liikeketju avattiin he ilmoittivat TomTomin ainakin yhden mallin ostamiseen sisältyvän ikuiset päivitykset.
Näin se toimikin aina vuoteen 2021 saakka.
Sitten ikuisuus päättyi. Nyt ei Tomtomin päivitysohjelma enää tunnista tuota ikuisuutta.
Mitenhän muidenkaan TomTomin ja ko. liikkeen muiden lupausten kanssa mahtaa olla.
TomTomin My-päivitysohjelmassa oli tiedot tuosta ja päivittäminen onnistui hienosti.
Minulla on Motonetin tarjouksesta 25.7.2021 ostettu Tomtom Go Camper.
Kyllä siihen on tullut päivitykset ainakin toistaiseksi 4 kertaa vuodessa.
Sikäli hyvä laite, kun se on koko aja netissä omalla simmillään, niin ruuhkatiedot päivittyvät ajantasaisesti.
Kun ajoin Itäväylää, niin navi ilmoitti ennen Kehä 1 olevasta ruuhkasta jo 3 km ennen ja kun lähestyin paikkaa, navista poistui ruuhkamerkintä.
Laite ei tarvitse kännykkäyhteyttä verkkoon, vaan hoitaa homman itsenäisesti.
Tuosta Power -ketjun avaamisesta ja kyseessä on Tammiston mlä.
En ole varma milloin tuo ketju aloitti vanhan ketjun perusmyymälöillä täällä pk-seudulla. Epäilen että siitä alkaa olla kenties 10 vuotta. Mutta ko. tarjous oli sellainen joka tarkoitti silloisten markkinointia koskevien määräysten mukaan ikuista, koska ei ollut aikamääritettä.
Ajattelin jo ostaessani että yrittävät itsemurhaa koska ei ollut mielestäni järkevää syödä "lypsävää lehmää".
Itse laite on teknisesti edelleen toimiva mutta piruilee noista päivityksistä eikä varmaan enää joka paikassa noin vuoden viimeisten päivitysten jälkeen enää osaa kaikkia yksisuuntaisiksi muuttuneita katuja, uusia teitä ja -risteyksiä.
Tässä talven aikana oleskelen pari kuukautta manner-Euroopassa ja kokeilen kuinka toimii siellä ja jos ei oloseuduillani ole paljoa muuttuneet ajoreitit niin saavat pitää uudet vuosimaksuiseksi muuttuneet tarjontansa.
Ajellaan vaan eteenpäin.
Tomtom on ilmeisesti huomannut myös tuon sisäisen simmin tulevan kalliiksi, koska uusissa laitteissa sitä ei ole, vaan niiden ajantasainen data vaatii ulkopuolisen yhteyden.
Tuo Tomtomin My drive -vuosimaksu on muistaakseni 40-50 euroa että eräänlainen hintamaksimointi on syntynyt ilman suunniteltua hintasopimusta.
Elinikäiset päivitykset eivät tarkoita niiden ulottuvan laitteen oikean eliniän ajaksi. Aika on laitevalmistajan päätettävissä. Meidän Garmin Camper 760 ei enää saa karttapäivityksiä. Mitenkään hyvä laite se ei ollut muutenkaan. Vermeessä on runsas valikoima omia poi-kohteita.
Mihin markkinoinnin sääntöön tuo väite perustuu? Milloin markkinointia ja mainontaa koskevat lait ovat muuttuneet mainitun laisiksi? Olen ikäni tehnyttyötä markkinoinnissa ja hyvin olen ohittanut muuttuneet asiaa koskevat lait.
Tomtom on ilmeisesti huomannut myös tuon sisäisen simmin tulevan kalliiksi, koska uusissa laitteissa sitä ei ole, vaan niiden ajantasainen data vaatii ulkopuolisen yhteyden.
Garminissa ei ole tietääkseni koskaan ollut simmiä. Se taitaa ottaa liikennetiedoitukset RDS-signaalin kautta.
Päivittyy minuutin välein.
https://www.garmin.com/fi-FI/traffic/
@timppa
Mikähän se olis yksinkertanen navikaatti vanahalle miehelle, jolla pärjäilis pohjosmaisa. Semmonen joka näyttää tiet, ja opastaa kaupunkissa pilivisenä päivänä, jos sattuu sinne ajeleen.
Eikai ne muuttele noitaa teitä jokaviikko eripaikkaan
Tietämiskone osaaminen on sitä luokkaa, etei sitä saa lyyvä, eikä nakata jokken jos hermostuu.
Tp
Garminissa ei ole tietääkseni koskaan ollut simmiä. Se taitaa ottaa liikennetiedoitukset RDS-signaalin kautta.
Päivittyy minuutin välein.
https://www.garmin.com/fi-FI/traffic/
@timppa
Tuo Garminin käyttämä TMC on tuttu, kun olin kuvioissa mukana, kun sitä lanseerattiin Suomeen.
Testasin viime töikseni, ennen eläkkeelle siirtymistä, RDS-palvelinta ja mm. sitä kuinka paljon voitiin välittää TMC tietoja silloisessa siirto kanavassa, nykyään siirto kulkee Ethernetilla, joten nopeus voi olla suurempi, kuin vanhassa systeemissä.
Garmin antaa hieman harhaanjohtavan kuvan TMC:n tarkkuudesta
Pätkä minun esitelmästä:
”TMC (Traffic Message Channel) liikennetiedotuskanava (vastaanotto yleensä navigaattorilla)
Palvelu on Suomessa salattua, mutta navigaattoreiden valmistajat ovat maksaneet Mediamobilelle (aiemmin Destialle), joka huolehtii liikennetiedotteista, lisenssimaksut, joten käyttäjän ei tarvitse huolehtia siitä.
TMC-palvelussa lähetetään liikenteen ongelmapaikka/väli (ennalta määritellyt pisteet yksi – kolminumeroisilla teillä), vaikutussuunta ja ongelman koodi. Vastaanotin laskee näistä viivytyksen yms. ja esittää sen omalla tavallaan näytöllä.”
Ajatuksena TMC on kohtuullisen hyvä, palvelun tuottaja(t) hoitaa vaan hommaa vasemmalla kädellä, eikä tiedot päivity ajantasaisesti.
Esim. kaikista tietöistä, sillä ei sillä välitetä tietoja lainkaan (ainakaan silloin kun minulla oli edellinen navi jossa oli TMC)
https://fi.wikipedia.org/wiki/TMC
Kenen karttaohjelma Garminissa on?
Vaikea sanoa mitä jää puuttumaan mutta vallankin Saksassa tiedotuksia tulee alvariinsa. Tietysti vain silloin kun navigointi on päällä ja tiedotuksien tapahtumat ovat valitulla reitillä.
Nätisti se kertoo ruuhkaan kuluvan ajan ja kysyy lasketaanko nopeampi reitti. '' Säästät kahdeksan minuuttia jos mennään uudelle reitille''
Here taitaa olla karttojen takana, just päivitin molemmat käytössä olevat navit. Toinen on varalla ja siihen päivityksen yhteydessä aina siirrän samat mitä toisessa on.
@timppa
Elinikäiset päivitykset eivät tarkoita niiden ulottuvan laitteen oikean eliniän ajaksi. Aika on laitevalmistajan päätettävissä. Meidän Garmin Camper 760 ei enää saa karttapäivityksiä. Mitenkään hyvä laite se ei ollut muutenkaan. Vermeessä on runsas valikoima omia poi-kohteita.
Meillä on myös tuo Garmin Camper 760 käytössä, hankittu 2014 niillä "elinikäisillä" päivityksillä.
Joka vuosi on tehty päivitykset niin laitteeseen kuin karttaohjelmaan. Juuri tänään päivitin ensi vuoden (2023) karttaohjelman. Liekö sitten viimeinen päivitys jota tuohon malliin tarjotaan...
Tuo Tomtomin My drive -vuosimaksu on muistaakseni 40-50 euroa että eräänlainen hintamaksimointi on syntynyt ilman suunniteltua hintasopimusta.
Ei Tomtom MyDrive Connect ole maksullinen.
Ei Tomtom MyDrive Connect ole maksullinen.
Ei olekaan, mutta koetas saada sieltä ilmainen jo laitetta ostettaessa luvattu karttaohjelma. KYllä sieltä tarjotaan minulle vain maksullista Euroopan karttaa joka oli ostettaessa 2017 mukana hinnassa.
TomTom teki virheen luvatessaan ilmaiset ikuiset päivitykset ja nyt viiden vuoden jälkeen huomasi rahahanan valumattomuuden.
Päivitykset toimivat vielä viime vuonna, ja vaikka heillä on palauteen antoon mahdollisuus eivät ole vastanneet kyselyyni.
Ainakin kotimaassa on tullut toimeen Wazella ja Mapsilla, jotka ovat ilmaisia. Toimivat hyvin tabletissa ja kuvakin on riittävän kokoinen.
Ulkomailla en pärjää ilman gps:iä. Kaikissa vuokra-autoissa ei ole varusteena. Saahan sen vuokraamosta, mutta sekin maksaa vuosipäivityksen verran. Inhottavaa maksaa "tyhjästä".
Ei olekaan, mutta koetas saada sieltä ilmainen jo laitetta ostettaessa luvattu karttaohjelma. KYllä sieltä tarjotaan minulle vain maksullista Euroopan karttaa joka oli ostettaessa 2017 mukana hinnassa.
TomTom teki virheen luvatessaan ilmaiset ikuiset päivitykset ja nyt viiden vuoden jälkeen huomasi rahahanan valumattomuuden.
Päivitykset toimivat vielä viime vuonna, ja vaikka heillä on palauteen antoon mahdollisuus eivät ole vastanneet kyselyyni.
Mitä MyDrive ilmoittaa?
Näyttääkö se sinun laitteen?
Jos VPN on päällä ei päivitykset onnistu, se pitää ottaa pois päivityksen ajaksi.
Tuosta VPN hommasta ei kukaan mainitse mitään.
Sama ongelma on minun GPS-datakoggerin kanssa jos VPN on päällä, ei A-GPS tietoja löydy.
Tunnistaa minut ja laitteeni, laitteen takana tiedoissa maininta vapaasta päivityksestä.
Kysyy päivityksestä, ja kun vastaan kyllä ohjautuu maksulliseen päivitykseen, muttei lähde päivittämään eikä ohjaudu maksusivuillekaan.
Eli haluavat varmaan että heitän laitteen pois ja ostan uuden.
Ole ostanut Tomtomin vuonna 2016. Karttapäivitykset ovat tulleet ihan normaalisti koko ajan, mutta jokunen vuosi sitten koko Euroopan kartta oli tullut niin isoksi, että se ei mahtunut sisäiseen muistiin. Ostin muistikortin, ja ensin piti poistaa koko kartta muistista ennen kuin sai ladattua uuden muistikortille. Ei ongelmia.
Tunnistaa minut ja laitteeni, laitteen takana tiedoissa maininta vapaasta päivityksestä.
Kysyy päivityksestä, ja kun vastaan kyllä ohjautuu maksulliseen päivitykseen, muttei lähde päivittämään eikä ohjaudu maksusivuillekaan.
Eli haluavat varmaan että heitän laitteen pois ja ostan uuden.
Ota yhteys Tomtomiin ja valita
Ota yhteys Tomtomiin ja valita
Tehty, eivät vastaa, mutta odottelen vielä pari viikkoa ja toimiihan se laite vanhoilla kartoilla. Pysyy edes maatietous missä ajelen.
Taas vähän kritiikkiä Wazen suuntaan. Olin ajamassa Vuokatista Hiidenporttiin. Palolammen P-paikan osoite on Hiidenportintie 86. Syötin osoitteen kahteen navigaattoriin, Alpinessa toivimaan Igo-ohjelmaan ja puhelimessa toimivaan Wazeen. Siinä vaiheessa kun maastossa olevien opasteiden mukaan käännytään pois Hiidenportintieltä, Waze ilmoitti "saavuttu" ja lopetti navigoinnin. Alpine tiesi, että matkaa on vielä 700 metriä ja opasti perille asti. Haapasen Timo ohjeistaa käyttämään koordinaatteja, mutta olin laiska kun tiesin, että Kansallispuistoihin on yleensä hyvä opastus. (Käytän Wazea joskus muiden navigaattoreiden rinnalla, kun siitä näkee hyvin vallitsevan nopeuden ja rajoituksen.)
Suosin Sygic ohjelmistoa.
Elinikäinen, maksoi aikanaan,,, olikohan ollut vajaa14€. Päivitykset 3 kertaa vuodessa.
Viimeksi tuli juuri tässäkuussa uudet tiedostot. Eikä maksa kuin 0€.
Käytetty juuri virossa ja latviassa, toimi ihan superhyvin.
Aiemmin kaukanakin kotia on vain hyviä kokemuksia.
Laitteeseen voi ladata Euroopasta ne kartat joita tarvitsee, ja toimii ilman nettiä.
Laitoinpa kolme navigaattoria kojelaudalle opastamaan kohteeseen Saksassa. TomTom, Sygic ja CoPilot, kaikista caravan versiot. Näihin voi asettaa auton mitat ja painot. Reititys määritelty välttämään soratiet ja maksulliset tiet. Auton paino 4.8t ja korkeus 3.4m.
Omasta mielestäni selkein on TomTom puheopastuksen, kaistaopastuksen ja liikennetietojen puolesta. Hakutoiminnot toimivat myös hyvin.
Toisena tulee CoPilot heti kannoilla. Se häviää hieman puheopastuksen ja hakutoimintojen osalta TomTomille.
Kaistaopastus on CoPilotissa myös todella selkeä. Liikennetiedot selkeästi esillä.
Sygic jää näistä jälkeen kaistaopastusten puolesta selvästi. Myös ihmeellisiä kesken kaiken moottoritieltä poistumisia tuli useita. Olisi pitänyt vain käydä liittymässä mutka ja takaisin moottoritielle. Hieman antaa epävarman vaikutelman.
Liikennetiedot esitetään heikosti.
Reitin varrella olevat huoltoasemat ja taukopaikat Sygic esittää selkeästi, siinä ylivoimainen ykkönen.
Myös reitin suunnittelu vaikka tietokoneella Google mapsissa onnistuu ja reitin voi siirtää puhelimeen.
TomTomilla vielä mennään...
Alpine-radion (Igo-ohjelma, TomTom-kartat) vuoro sekoilla. Ajoin Sotkamon suunnasta Vuokatin Katinkultaan. Pari kilometriä ennen maalia navigaattori ohjeisti kääntymään 140 metrin päästä. Onngela oli, että tuo 140 m olisi pitänyt ajaa jalankulku/pyörätietä.
Liitetiedostot
img_20220929_144821_2.jpgTämä pitää jakaa, sen verran hupaisaa Mapsin toiminta oli. Olin suunnittelemassa matkaa Etelä-Norjan nähtävyyksiin. Lisäsin reitille Trollstigen-serpentiinitien. Hämmästykseni oli melkoinen, kun Maps veti reitin Uumajan ja Vaasan kautta Helsinkiin. Löytyihän tälle selityskin. Maps oli laittanut automaattisen kääntäjän töihin ja todennut että Trollstigen on suomeksi Hiisipolku. Sen niminen tie löytyy kyllä Helsingistä, mutta luulisi Mapsin sen verran tekoälyä käyttävän, että jos käyttäjä on rastittanut liki 10 kohdetta Etelä-Norjasta, niin hakisi sitten varsin tunnetun turistinähtävyyden samasta maasta, sen sijaan että kääntäisi kohteen nimen suomeksi ja tutkisi, josko Suomesta löytyisi vastaavan nimistä kohdetta.
Liitetiedostot
hiisipolku.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.