Sähkön hinta

Seppo Klemetti 04.03.2023 16:38

Putin tätä kysymystä jäsenkeskustelupalstalle mutta onko se lakkautettu????
Siispä kysytäänpä tältä palstalta. Ja ihan mielenkiinnon vuoksi.
Näkyykö Lapin caravan alueella tämän energia kriisin takia hinnannousu sähkössä? Mitä ovat vailla vuorokausi maksuna valo- ja lämmitys sähköstä. Entäs kWh mittarin kautta tulevasta? Riippuu varmaan millainen sopimus yrittäjällä on.

Kari M Niemelä 04.03.2023 17:25

Jäsenkeskustelu on lopetettu ja sähkön hinta on jo pitkään ollut joka alueella koko Suomessa perseestä, kesälläkin 5 -8 € muiden maksujen päälle, parhaat kehtaavat veloittaa saman hinnan vaikka kerrot ettei ole tarvetta sähkölle( esim. Saittioranta) , hinnat tälle vuodelle nousee ehkä pilviin kun on gooklettanu alueita, 35-45 € vrk taitaa olla aika yleinen hinta, no jos paikka on top 10 mutta kävijät vähenee valitettavasti, niin ja sitten otappa saunavuoro 50 min 15- 30 € , siitä voi laskea miksi ei ole kävijöitä, kausipaikkalaiset ei maksuillaan leirintäalueita rahoita kovinkaan pitkälle, kulkurit pitää alueet pystyssä ja hintojen kova nosto ei ole pelastus tällä hetkellä

Petteri Haverinen 04.03.2023 17:52

Piti ihan googlettaa missä mahtaa olla saittionranta…
Tuo sähkö ja sen ostaminen on vähän epäselvä kuvio, ymmärrän toki vanhan ajattelun, että kaikki tarvitsee sähköä ja myös maksaa siitä alueella, mut eihän se enää ole niin.
Esim Sysmän Camping kertoi Facebook-sivuillaan, että talvihinta on 40€ sis sähkön… mutta kun sähköä ei tarvitse , eikä siitä halua maksaa, niin mennäänpä jonnekin muualle…

Kari M Niemelä 04.03.2023 18:00

Saittioranta Uusikaupunki, Messilä Lahden kupeessa 30 € sis. sähkön, henkilömaksut 6€ henkilö, hinta kohillaan ja onko sähköttömiä paikkoja jos ei niin matka jatkuu

Kari M Niemelä 04.03.2023 18:11

Sori piti olla Santtioranta

Seppo Klemetti 04.03.2023 18:13

Selvähän se on ,että ei kämppäri yrittäjä myy vaanarille sähköä samalla hinnalla millä ostaa. Sehän on myytävä tuote sille. Mutta mitä olen kesällä kalareissuilla joutunut maksamaan sähköstä, viime kesänäkin 7 euroa vrk, niin onhan se jääkaapin kulutuksesta kohtalaisen kova hinta. Sähköä kun ei liioin muuhun mene. Paitsi, jos lohi puraisee, on pieni pakastin varalta mukana. Talvella, jos lämmittää, sen ymmärtäisi. Äkkiä se kaasupullo tyhjenee pakkaskelillä, jos sillä pelkästään lämmittää. Mitä korpi kalapaikoilla olen ollut, ei kestä kolmea vuorokautta, eikä tarvii olla kovakaan pakkanen. Olisipa mukava tietää mikä on talvikausilaisten kulutus talven aikana.

Heikki Ikonen 05.03.2023 07:50

Yksinkertaisuudessaan sähköistämisen kuluista Caravan-alueella.
Sähkön rakentaminen alueelle jokaiseen paikkaan ja siitä aiheutuvat kulut maksaa 365 vrk / v käyttipä sähköä vuodessa 1 kwh tai 100 000 kwh ts perus kulut (kk tariffit =pääsulake maksut) määräytyvät sen 100 000 kwhn mukaan, net täytyy periä käyttäjiltä kulutuksesta riippumatta. Kiitos tästä liitolle joka ajoi 20v sitten että jokaisella paikalla oltava 16A liittymä 6A tai 10A sijaan, sitä saa mitä tilaa. H


Monet meistä sanoo tarvitsevansa VAIN valo sähkön akun lataukseen (1A=230W, jos sitäkään), mehän lämmitämme kaasulla. Kuiten käytössä monesti kahvinkeitin, mikro tai fööni 1,000-1,500kw (4-6A). Maksimi kulutus vaikka 1 minuutin ajan vuorokaudessa määrää millaisen liittymän tarvitsemme perus kuluineen koko vuorokaudeksi. Töpseli miehet on vailla jopa auton ajo akun lataukseen sopivaa virtaa ja tieten samaan hintaan :/ H
muokattu: 5.3.2023 16:57
Toivo Koistinen 05.03.2023 09:20

Leirien pitää palvella asiakkaita ympäri vuuen, ja kulut peittää. Puhutaan kausilaisten osasta, ja hinnasta. Mutta otettava huomioon hejän työpanos leirillä myös.
Seuraillu tuota kylän leiriä, nin kovin kausipainotteista on se karavaanien määrä. Loma-aikoina hyvin porukkaa, mutta hiljasina kuukausina ei ketään, ja kuiten sen leirin pitäää olla lämpimillä, ja siinähän sähköä kuluu.
Heikkihän tuossa edellä jo kertoi kulut
Joskus aattelen, ja itselkkin sorrun, että ompa kallista, kun noin monta kymppiä.
Mutta sitten taas saan itteä niskasta kiinni, ja puistelen vähän, että hampaat kalisee, että jos sulla pittää näillä reissuilla säästellä, niin pysy penteleen ukko kotona.
Tp

Rauno Riitinki 05.03.2023 19:08
Heikki Ikonen

Yksinkertaisuudessaan sähköistämisen kuluista Caravan-alueella.
Sähkön rakentaminen alueelle jokaiseen paikkaan ja siitä aiheutuvat kulut maksaa 365 vrk / v käyttipä sähköä vuodessa 1 kwh tai 100 000 kwh ts perus kulut (kk tariffit =pääsulake maksut) määräytyvät sen 100 000 kwhn mukaan, net täytyy periä käyttäjiltä kulutuksesta riippumatta. Kiitos tästä liitolle joka ajoi 20v sitten että jokaisella paikalla oltava 16A liittymä 6A tai 10A sijaan, sitä saa mitä tilaa. H

Meillä on sähkölämmitteinen ok-talo ja pääsulakkeet 3x25A. Piuhaa on kaivettu maan alle aika pitkästi. Me maksamme siirrosta vuoden- ja vrk-ajoista riippuen tyyliin 5-8cnt/kWh, jolla hinnalla kaapelit pysyvät maan alla ja kunnossa. Esim leirintäalueen 5 euron "kesäsähkön" könttähinnalla saa 30cnt/kWh hinnalla 16,7 kWh energiaa matkailuajoneuvoon, jolla määrällä lämmittää mikroa, keittää kahvia, lataa akkua ja jäähdyttää jääkaappia jne vaikka kuinka. Eli esim. 5e/vrk on minusta jo selkästi kipurajalla. Sitten on vielä ne alueet, jotka lätkäisevät ilmastoinnille könttähinnan 10e/vrk, joka ei perustu mihinkään. Niitä pidän jo asiakkaiden aliarviontina. Kyllä siltä vaikuttaa, että leirintäalueet hivuttavat vaivihkaa leirintähintoja ylöspäin siirtämällä maksuja sähkön hintoihin.

Toki leiriytyminen saa maksaa kohtuullisesti, mutta toi sähköstä ryöstäminen tuntuu ikävältä ilmiöltä.

Sepeteus Vaari 05.03.2023 20:11

Näin se menee,aakkosella syötiin maksoi vaja 30 kaks henkeä ja yöksi kämpärille maksoi 31 euroo.
Eikä mennyt kausioaikkalaisulle yhtään.

Tapani Pokkinen 05.03.2023 20:54

Antaapa auton vielä uinua katoksessa ja kun rouva ei halunnut lentää mereen uimaan niin otin Rauhanlahdesta paketin kaikilla herkuilla.
Aamulla uimaan ja saunaan ja valmiiseen pöytään. Sen jälkeen onkin aika vetää sukset jalkaan ja tutkia miltä Kallavesi jäätyneenä näyttää.
Lounasta kellottelua, kenties kuntosalin jälkeen kylpylän puolelle. Tiistaina illalla onkin kylpylä aika vaihtaa savusaunaan ja viettää perinneiltaa hyvän ruuan viulun kuin haitarin säestyksellä, toki hotellilla pientä yömyssyä...
Niin se sähkö, koti jätettiin sillä lämpiämään.
Ja on se ihan mukava käyttää väliin näitä kotisuomenkin PALVELUITA.

Timo Haapanen 05.03.2023 20:59
Rauno Riitinki

Meillä on sähkölämmitteinen ok-talo ja pääsulakkeet 3x25A. Piuhaa on kaivettu maan alle aika pitkästi. Me maksamme siirrosta vuoden- ja vrk-ajoista riippuen tyyliin 5-8cnt/kWh, jolla hinnalla kaapelit pysyvät maan alla ja kunnossa. Esim leirintäalueen 5 euron "kesäsähkön" könttähinnalla saa 30cnt/kWh hinnalla 16,7 kWh energiaa matkailuajoneuvoon, jolla määrällä lämmittää mikroa, keittää kahvia, lataa akkua ja jäähdyttää jääkaappia jne vaikka kuinka. Eli esim. 5e/vrk on minusta jo selkästi kipurajalla. Sitten on vielä ne alueet, jotka lätkäisevät ilmastoinnille könttähinnan 10e/vrk, joka ei perustu mihinkään. Niitä pidän jo asiakkaiden aliarviontina. Kyllä siltä vaikuttaa, että leirintäalueet hivuttavat vaivihkaa leirintähintoja ylöspäin siirtämällä maksuja sähkön hintoihin.

Toki leiriytyminen saa maksaa kohtuullisesti, mutta toi sähköstä ryöstäminen tuntuu ikävältä ilmiöltä.

Ei siinä ole muuta kuin se mistä olen jo vuosia paasannut. Sähkö ei saa kuulua majoituksen hintaan. Se ostaa ja maksaa kuka tarvitsee, silloin se menee oikein.

@timppa

Sepeteus Vaari 05.03.2023 21:14
Timo Haapanen

Ei siinä ole muuta kuin se mistä olen jo vuosia paasannut. Sähkö ei saa kuulua majoituksen hintaan. Se ostaa ja maksaa kuka tarvitsee, silloin se menee oikein.

@timppa

Nyt kyllä oon samaa mieltä.
Ei makseta semmoisesta jota ei käytetä.

Heikki Ikonen 05.03.2023 22:05
Oon maksanu jo 5v sitten euroopassa yöpyessäni sähkö automaattiin jopa 1e/kwh, hinta ei ollu mikään harvinaisuus. Sähkön laskutus tapa on reilu. Koko yön auton akku/puhelimet/läppäri laturissa 2e lla ja loppurahalla aamukahvit jos sulake kestää tai on saldoo. Sähköä saa ko syöttää e masinaan. Kun käyttää sähköä niin maksaa minkä kuluttaa, eikä tarvihe maksaa ko oma kulutus, jos hinta ei kelepoo niin ei työnnä töpseliä reikään ja on iliman. Monesti tyhjää automaatti paikkaa jonotettiin, eikä kukaan moittinu hintaa.
Sanoin jo silloin että tämä herkku (1e/kwh) tulee Suomeen jahka kerkiää, ny on tullu sen aika.
o H


Useimmilla C-paikoillahan sähkö on vapaaehtoinen lisä palvelu auto paikan lisäksi. Ottaa sähköpaikan, maksaa sikälimikäli pörssi kestää, jos ei kestä - keittää kahvit kaasulla, latailee puhelimet taivaalta.
muokattu: 5.3.2023 22:26
Toivo Koistinen 06.03.2023 06:29

Mitänyt sitten karavaani tekee, kun leirit ryöstää. Lopettaako käynnit, ja menee puskaan, ja leiri lopettaa, vai jatkaako tavallisten lomalaisten turvin.
Voiko karavaani sitten painosta liittoa asiassa tyyliin, ellette hoida asiaa, niin eroamme liitosta, ja mitä senjälken sitten karavaanin elämä.
Onko nuo leirit SFC aueita.
Tuli vain ajatus, kun tuo leireily on vapaaehtoista, jos vertaa kauppojen öljy-yhtiöiden, sähköfirmojen hintaralliin, ja voittojen maksimointiin, tavallisten ihmisten kustannuksella pakollisisa asioissa.
No kuiten onhan se hyvä pohtia noita leirihinta asioita, koska sehän on karavaanarin harrastusta. Niinja kertokaa leirille mielipiteenne, kun jos menette vielä paikalle.
Tp

Tapani Pokkinen 06.03.2023 07:11

Ne piirtää joilla on liitua ja jotkut kehtaa taittaa peistä ihan kokonaisesta eurosta?

Lauri Niittynen 06.03.2023 07:36
Sepeteus Vaari

Nyt kyllä oon samaa mieltä.
Ei makseta semmoisesta jota ei käytetä.

Yön hinnaksi muodostuu noin alle vitonen. Suurin osa palveluista jää yleensä käyttämättä, joten ei niistä tarvitse maksaa. Pitää olla valmiudet ihan kaikkeen, keittiöt, vessat, suihkut, saunat, grillit, leikkikentät, sähköt, vesi, viemäri, siivous, valaistus, auraus, hiekoitus, vastaanotto, neuvonta, myyntiä ja tarjoilua, mutta kun tarvitsee vain tuon vessan ja parkkipaikan...

Heikki Ikonen 06.03.2023 08:49

Kärryn pyörä on keksitty ja aikaa sitten Euroopassa. Matkaparkki, turvallinen, tasainen paikka, harmaan veden ja kemssan tyhjennys 5e, kaikki loput lisä palvelut kolikolla (WC, sähkö, suihku,makeavesi +?). Suomessa matkaparkki on mini c-alue rajoitetuilla palveluilla 20-30e könttä hinnalla. ;) H

Toivo Koistinen 06.03.2023 09:07

Eikö se ole sitä markkinavoimaa, että leiri haluaa tuottoa, ja sen tuoton tuo asiakas. Jos siten ei ole asiakkaita, niin leri joko laskee hintoja, tai lopettaa.
Asiakkaan oikeushan on sitten valinta, koska vapaaehtoistahan se on.
Mutta jos haluaa sen yöpaikan, ja vessan, niin huoltamoiden pihallahan on semmonen mahollisuus. Niinno ne rekat, ja mopopojat
Ninja kuten Norjassa, olishan noita levähysalueiden vessojakin, mutta mitenkäs niille tahtoo käydä mejän Suomalaisten käsissä. Me vaadimme, mutta emme kanna vastuuta sen käytöstä, mutta parku on suuri, kun sitten se poistetaan.
Raskas on karavaanarit elämäntaival Suomessa, kun mikään ei toimi siten kun itsekukin haluaisi.
Tp

Lauri Niittynen 06.03.2023 09:14

Kertolaskut ovat aina vaikeita. Jos on 1000 asiakasta, joista jää euro voittoa per nuppi, onko se parempi kuin 100 asiakasta 10 euro voittoa per nuppi? Ainakin nuo 1000 kuluttavat alueen remonttikuntoon nopeammin.

Ovatkos Euroopan matkaparkit yksityisiä yrityksiä vai kunnan sponssaamia? Suomessa kunnan parkeissa taitaa olla liki nollapalvelut.

Kari Rautiainen 06.03.2023 09:17
Toivo Koistinen

Eikö se ole sitä markkinavoimaa, että leiri haluaa tuottoa, ja sen tuoton tuo asiakas. Jos siten ei ole asiakkaita, niin leri joko laskee hintoja, tai lopettaa.
Asiakkaan oikeushan on sitten valinta, koska vapaaehtoistahan se on.
Mutta jos haluaa sen yöpaikan, ja vessan, niin huoltamoiden pihallahan on semmonen mahollisuus. Niinno ne rekat, ja mopopojat
Ninja kuten Norjassa, olishan noita levähysalueiden vessojakin, mutta mitenkäs niille tahtoo käydä mejän Suomalaisten käsissä. Me vaadimme, mutta emme kanna vastuuta sen käytöstä, mutta parku on suuri, kun sitten se poistetaan.
Raskas on karavaanarit elämäntaival Suomessa, kun mikään ei toimi siten kun itsekukin haluaisi.
Tp

Taas tämä vanha juttu miten suomalainen on niin erilainen kun norjalainen. On niissä eroa kyllä. Kun norjalainen näkee että jossain on tarve vessalle ja suihkulle, se laitetaan. Suomalainen ratkaisu on kieltää, rajoittaa, estää selkeä tarve.

Toivo Koistinen 06.03.2023 09:56

Niinmutta se kysymys. Miksi suomalainen ei kunnioita sitä minkäse saa. Miksi ne levähysalueet misäse vessa on, kuten Tornion lähellä Luukkankangas.
Menkää kahtoon kesällä missä kunnossa sielä on paikat Suomalaisten jäljiltä, samoin huoltamoiden vessat, ja käykää kahtomassa Norjassa niitä levähyspaikkoja.
Entä tienvarret.
Me kysellään miksi kunnat ei järjestä karavaaneille parkkipaikkoja ja palveluita keskustaan. Niin miksi, kun leirin maksuisa se muutama kymppi jo hiertää karavaania, niin paljonko oikeasti kunta siittä saa.
Ollaanko me ansaittu se kaikki.
Tp

Heikki Ikonen 06.03.2023 10:10

Sääntö Suomi k..le.
Esson takapihalla kentällä ei oo turvaväli (4m) määräystä. C-alueella on, jota myös valvotaan luvituksessa, matkaparkissa (alle 20 paikkaa) liukuva, en tieä??? Uskokaa tai äläkää tämäkin vaikuttaa yön hintaan, maa ja sen ylläpito (auraaminen tai asvaltoiminenkin) maksaa.
Jo pelkkä Uhka tavaran/tilan vähiin käymisestä nostaa hintaa. Tämä sähön autuaaksi tekemisen höpötys nyky hallitukselta. Tällä hetkellä sähköä kulutetaan enempi kun Oy Suomi Ab tuottaa, tämä NOSTAA tukku hintaa, se meän täytyy hyväksyä. Hallintoa ja byrokratiaa keventämällä ja tuottavuutta lisäämällä luodaan kysyntää. ;)H

Kari Rautiainen 06.03.2023 11:06

Mulla on valintana vesisähkö. Maksaa jonkun kiinteän lisämaksun per kk. Muutaman euron.

No kysymys kuuluu että miten vesisähkön tuotantokustannus on muuttunut? Sama märkä valuu voimalaan samalla tavalla kun ennenkin. Miten perustella vesisähkön, tai aurinkosähkön hinnannousu. Sama aurinko kun vuos sitte. Tai tuuli.

Kari Rautiainen 06.03.2023 11:09
Toivo Koistinen

Niinmutta se kysymys. Miksi suomalainen ei kunnioita sitä minkäse saa. Miksi ne levähysalueet misäse vessa on, kuten Tornion lähellä Luukkankangas.
Menkää kahtoon kesällä missä kunnossa sielä on paikat Suomalaisten jäljiltä, samoin huoltamoiden vessat, ja käykää kahtomassa Norjassa niitä levähyspaikkoja.
Entä tienvarret.
Me kysellään miksi kunnat ei järjestä karavaaneille parkkipaikkoja ja palveluita keskustaan. Niin miksi, kun leirin maksuisa se muutama kymppi jo hiertää karavaania, niin paljonko oikeasti kunta siittä saa.
Ollaanko me ansaittu se kaikki.
Tp

Olemme molemmat näkemyksemme esittäneet. Olet selvästi Suomalainen. Ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen.

Toivo Koistinen 06.03.2023 11:23

En ihan Suomalainen, koska minä kaiken kierrätän, ja kompostoin. Loppu jäte sitten menee jätesäiliöön, minkä auto tyhjää jokatoinen kuukausi.
En vie jääkaappia levähysaluelle, vaan kun haen uuden vien mennessä sen joko kierrätys asemmalle, tai liikeeseen sadan kilometrin päähän.
En syydä roskia auton akkunasta, vaan pistän mukana olevaan roskapussiin. Nomutta minä olenkin piällysmiehen, ja pororosvon jälkeläinen.
Nojoo kai tämä nyt riittää minun osalta.
Tp

Timo Haapanen 06.03.2023 11:49
Lauri Niittynen

Kertolaskut ovat aina vaikeita. Jos on 1000 asiakasta, joista jää euro voittoa per nuppi, onko se parempi kuin 100 asiakasta 10 euro voittoa per nuppi? Ainakin nuo 1000 kuluttavat alueen remonttikuntoon nopeammin.

Ovatkos Euroopan matkaparkit yksityisiä yrityksiä vai kunnan sponssaamia? Suomessa kunnan parkeissa taitaa olla liki nollapalvelut.

Ilmaiset ovat varmaankin lähes kaikki kylien omia. Sen huomaa sijainnista joka on aika usein palo- tai poliisiaseman vierellä. Siinähän paikka on kunnan maalla ja se on em. asemien ansioista hyvällä sijainnilla.

Parkin palveluiksi riittävät vesi ja tyhjennykset oikein hyvin. Päivä tai kaksi siellä ollaan ja hyvin yleinen rajoitus onkin juuri 48 tuntia.

@timppa


Veli-Pekka Merikallio 06.03.2023 12:25

Rauzi, tuolla määritellään meidän sähkömme hinta, satoi tai paistoi, tuuli tai ei, olipa vettä koskissa kuinka paljon vain. https://www.fortum.fi/kotiasiakkaille/sahkoa-kotiin/opas/nord-pool?utm_term=&utm_campaign=Search+-+Dynamic+-+tCPA+-+05/20&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=3752639039&hsa_cam=10116276415&hsa_grp=103164997842&hsa_ad=519234340308&hsa_src=g&hsa_tgt=dsa-465869455172&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tCS8Eow71yzlWO8cJso1vj2jL_DNKoRbrw5iWDyJzqM9HE3XrXj_VxoCOjsQAvD_BwE

Ohhoh, mikä linkki, vähemmälläkin olisi pärjännyt!

Kari Rautiainen 06.03.2023 14:13

Joo, toki tuon tiesinkin että vesivoimalan sähkö myydään pörssiin, ja loppuasiakkaalle pörssisähköä. Joku tekee hyvän tilin.

Seppo Lokasaari 06.03.2023 21:49

SFC kuturannan osalta hinnasto alla, eli normiperhe kuuluu tuohon vrk hintaan:
HINNASTO 2023
Vuorokausimajoitus:
Hinnat sis. 2 aik.+3 lasta, lisähenkilöt 2,50/hlö
Perushinta 35,- / vrk
SFC jäsen 23,- / vrk
SFC telttailu 18,- / vrk
034 jäsenet 20,- / vrk
Sähkö:
Aluesähkö 5,- / vrk
Ilmastointi 5,- / vrk
Kausipaikkalaiset sähkö 0,32 €/kWh, maksut 3 kk:n välein

Tilaussaunat:
Sähkö- / pihasauna 5,- / hlö/ 50min


Aivan kohtuullinen hinta jäseniltä, eli meillä 20€ + sähkö 5€, jos se tarvitaan.
muokattu: 6.3.2023 22:13
Petteri Haverinen 07.03.2023 09:47

Varsin kohtuullinen hinta, mutta mitä tarkoittaa aluesähkö? Tarkoittaako tuo, että jos käyttää vain ilmastointilaitetta, eikä muuta sähköä niin maksaa 5€/vrk?

Heikki Ikonen 07.03.2023 10:23

Niin juuri. Et käytä sähköä missään alueella - yhtään, et yhtään. Käyt pimeässä sisä vessassa tai poljet tynamolla suihkun pumpun paineen, autossa ei ees akkulaturi päällä.
Tälläinen ajattelu tapa oli joillain jo viime vuosituhannella entisessä elämässä. Minkä voit käyttää että alue isäntä ei huomaa, käytä surutta, sen saa joku muu maksaa.
tää oli pakkaspäivän kevennys, :/ H Levi -21 päivällä sitten rapia -10

Petteri Haverinen 07.03.2023 10:35
Heikki Ikonen

Niin juuri. Et käytä sähköä missään alueella - yhtään, et yhtään. Käyt pimeässä sisä vessassa tai poljet tynamolla suihkun pumpun paineen, autossa ei ees akkulaturi päällä.
Tälläinen ajattelu tapa oli joillain jo viime vuosituhannella entisessä elämässä. Minkä voit käyttää että alue isäntä ei huomaa, käytä surutta, sen saa joku muu maksaa.
tää oli pakkaspäivän kevennys, :/ H Levi -21 päivällä sitten rapia -10

Niin Heikki, käytän kyllä sähköä autossa, akuista tulevaa 12 v virtaa valoihin (led-valoja) ja invertteriltä tulevaa 230v virtaa käyttää rva hiustenkuivaajaan. Aurinkopaneeli lataa akut..
En ole laittanut SF-alueilla edes virtajohtoa kiinni, kun ei tarvita virtaa, vaikka se kuuluisikin hintaan.
Nyt kun autossa on myös ilmastointi, niin ehkä joskus voisi sitä käyttää, mutta sähkönhinnan kysyminen taitaa olla liikaa?

Timo Haapanen 07.03.2023 10:58

Kyllä kesällä 5€/vrk on kova hinta. Viisi päivää ja kaasupullon hinta on mennyt.

Jääkaapin sähkö on lähes ainoa kulutus kesällä ja pullollisella kaappi toimii aika pitkään. Näin ajattelee satunnainen kävijä, ei kämppärin perustuskustannukset vaivaa kävijää. Kävijä maksaa vuorokausihinnan johon voi olettaa kuuluvan rakentamiskustannukset sähkötolppineen.

@timppa

Heikki Ikonen 07.03.2023 11:10

Petteri en kohdistanut kirjoitustani sinuun, umpi rehelliseen karavaanariin. Vaan vaikka siihen kasakkaan joka vie sen mikä on irti.
Ns. "kasakan" takia mm sähkön hinta on mikä on, sillä alueen yhteinen sähkölasku on alue isännän kerättävä "rehellisiltä" asiakkailta ja tilitettävä mittarin mukaan sähkölaitokselle. H
jk mulla on melkoinen kokoelma konsteista liki 20v ajalta millä on yritetty siirtää oman vaunun sähkölaskua talon piikkiin. Alkaen päivä roikasta missä oli kwh mittaus yön tupla roikkaan ilman mittausta jne. Ei näitä "kasakoita" ollut hirveän monta 1000sta mutta net jäi mieleen Piste.

Toivo Koistinen 07.03.2023 11:36

Onhan se vitonen kolmekymmentä markkaa, ja sillähän rahalla markka-aikaan sai valita huoltamon misä söi ruan. Tosin öörillän ei nykyään saa kun tikkukaramellin hätäseen. Että suhteellista, kun markka-aikan vitosta ei oikeeen piety eis rahana
Mutta ne öörihintaset kulut on leirin pitäjälläkin, ja joku ööri pitäis lompsaanki saaha niiltä muutamilta kukausilta jollon on kävijöitä, kun leirin ylläpito on ympärvuotinen asia.
Ussein verrataan miten vaikkapa Saksassa kannatta leirit, ja lähes ilimaset palavelut. Mutta siinäpä on se, että väkimäärä mejän maahan verrattuna yli kymmenkertanen, ja omien matkailijoihen lisänä Suomalais karavanarit talvikuukausina, eli käyttöaste ympärvuotinen.
No kuturanta on SFC alue, mutta kulut silläkin, ja kyllä minä maksan sen vitosen kun saan jääkaapin sammuttaa kesällä kaasulta tohisemasta, vaikka muuhun ei sillon mene, kun töllön kahteluun.
Ninja kohtahan autoisa on uusisa sähköjääkaapit, että roikkaa toloppaan vaan
Talvellakaan kun tuossa ei ole sähkölämmitystä asuintilassa... Lomailu maksaa. Tosin pikkusen yli tonnin elakkeela ei tarvihe kantaa huolta rikastumisesta, joten antaa öörin pyöriä
Tp

Heikki Ikonen 07.03.2023 12:09

vuoden 2000 5mk vastaa vuonna 2022 1,21e, TILASTOKESKUS
Mie tarjosin siihen aikaan viiellä markalla kesä yön, sisälsi 10a sulakkeella virran, paikan ja sauna vuoron. Nyky rahalla 1,21e , ol vissiin niin kallista, niin kallista että ei käyny kaupaksi. Laitoton kesäksi kiinni ja ol auki vain talavella käyttö asteella n.90%. H

Jukka Haapsaari 07.03.2023 12:15

Topi kuule se on vanhasa rahasa se 1 ööri 3000 markkaa paljoko sillä sai silakoita?

Toivo Koistinen 07.03.2023 12:59

Niien tiijä sitä kurssia nyte verrattuna markkaan, kun tuntuu, että ööri on markka. Mutta jos oli 6000 elake sillon, ja muutoksen jäläkiin 1000 ööriä, nii kyllä sen voi jokanen tuumata miten kävi.
Sen silahkafile vertauksen olen kyllästymisen, että jos 6000 elakeläinen osti kilon, ja makso vaikka kympin, niin miten nyt sen tonnin saava, kun se on euroissa kympin se silahka.
Sisko on lähes ikänsä Ruotsissa asunnu, ja kerto, ettei epäilystäkään kun kansa äänesti kahesti, jotta liitytäänkö, niin sano kansa EI kiitos. Kuulemma ihan hyvin pärjää hän.
Tp

Kari Rautiainen 07.03.2023 13:33

Sehän se on mielenkiintoista tuo ostovoiman muutos. Ei niinkään markka vs euro, vaan mitä rahalla saa. Tuote verrattuna tuotteeseen.
Markka aikaan juhlamokka paketin hinnalla sai kuppilassa 7 kuppia kahvia. No tässä vuos sitte sai juhla paketin hinnalla puolikuppia. Nyt saa täyden yhden kupin. Niin se muuttuu sekä juhlamokan että työvoimakustannusten, tuotontavottelun ja verotuksen hinnoittelu.

Mutta aatteles 6000mk eläke olis ennen 1963 ollu kirkkaasti kuussataatuhatta. Elämmekö vaan liian myöhään? (jos nyt vanhoja muistellaan, sitä muistitikulla silmään)

Seppo Lokasaari 07.03.2023 14:07

Tuosta ostovoimasta tuli mieleen, että vuonna 1975, kun menin töihin, niin tuntipalkka oli 9,20 markka ja vuonna 1976 kuitenkin alle 10 markkaa, josta verot pois, mutta vertailun vuoksi suurinpiirtein. Bensiiniä sai silloin vajaa 7 litraa tuntipalkalla.
On ollut halpaa bensa siihen aikaan ja nykypäivän tuntipalkoilla (ilman veroja pois ottamatta) saanee enemmän.

Alla kuukkelista juttu:
Kun Markku Lehisto osti ensimmäisen oman autonsa Fiat 133:n vuonna 1976, oli bensiinin litrahinta öljykriisin jälkimainingeissa 1,55 markkaa. Nykyrahaksi muutettuna se vastaa noin 1,17 euroa. 1970-luvun markkahinta on käännetty euroiksi Tilastokeskuksen laskurilla elinkustannusindeksi huomioiden.

Toivo Koistinen 07.03.2023 15:13

kaikenlaisia vertauksiahan sitä tullee. Kaupunkin hirmumarketissa olimma minä kärrrykuskina, ja päällikkö juonsi tavaraa.
Kassa kuulu sanovatn hinnaksi yli 200 ööriä, ja minäpoika pistin tavarat pariin kassiin. sattu siihen vanahempi mies, kun uksin hintaa.
Tuumasi, jotta oot sinä riski poika, kun kannat käsipuolesa 1200 mk ostokset. No tultiin tulokseen, että olis markka-aikana ollu latan tavarakontti meleko täynnä.
Tp


Noo eipä se silimiä räpyttelevä poliitikkolauma kyllä kysynykkään halutaanko euroon
muokattu: 7.3.2023 15:14
Kari Rautiainen 07.03.2023 15:48

Voimat kasvaa! Man moste rörelsse.
Nuorena ei meinannu jaksaa kantaa satasen ostoksia, nyt ne menee melko helposti.

Tapani Pokkinen 07.03.2023 16:02

Kun katsoo tuota arvo-osuustiliä vaikka viikon takaaoäin niin melkeinpä joka arkipäivä on pelkästään Outokummun osake työntänyt 6-9000€ tilille lisää tuhlattavaksi.
Tiiä vaikka olis joskus vielä varaa liittyä ihan oikeaksi karavaanariksi?
Noh siihen asti aion loisia kasakkana teidän maksavien siivellä.
Hyvä on ollut päivä hiihdellä, käydä ottamassa konjamiinit latukahvilassa ja pian onkin jo aika lähteä savusaunaan jonka perään on perinneruokailtamat...
Onko pakko jollei taho?

Ari Kuusisto 07.03.2023 18:48

Vaan kun on harmi ettei pysty tuhlaan kun ne tuhlatut olis taas kasvanut lisää ja se tietoisuus syö miestä niin ei kertakaikkiaan pysty vai mitä.Sitä vaan niinkun haluaa lisää korkoa korolle periaatteella niin se vaan elämä etenee,
kunnes....

Kari Rautiainen 07.03.2023 19:48

Osakkeet ei kyllä ole minkään arvoisia ennenkun on myymässä tai ostamassa. Sillon niillä on arvo. Toki osinkotuotot, pääomanpalautukset, vapaan oman pääoman rahaston osuus jne, tuo tuottoa kun ei ole myymässä mutta...

Toivo Koistinen 07.03.2023 20:05

Vaaan mulla se potkiskellee tuuri persuuksiin huopatossulla. Poliitikot luppailee, jotta polttoaineen hinta laskee täällä jumalan seläntakana, ja sielä teilä maalikylissä se nousoo.
Muistaahan ettettä miljonäärit tule tänne kuikuileen halapaa löpöä kun menettä puskiin yöpaikan hintaa säästään. ne löpöt on meille sivukylien köyhille tarkotettuja.
Tp

Seppo Suomi 07.03.2023 21:12
Toivo Koistinen

Vaaan mulla se potkiskellee tuuri persuuksiin huopatossulla. Poliitikot luppailee, jotta polttoaineen hinta laskee täällä jumalan seläntakana, ja sielä teilä maalikylissä se nousoo.
Muistaahan ettettä miljonäärit tule tänne kuikuileen halapaa löpöä kun menettä puskiin yöpaikan hintaa säästään. ne löpöt on meille sivukylien köyhille tarkotettuja.
Tp

Onneksi on vapaus vielä tässä maassa. Myyhän tiluksesi ja osta sillä etelästä asunto niin pääset nauttimaan näistä etelän halvoista eduista.

Jukka Harjulampi 07.03.2023 22:48

Se on taas täyden kuun aika varmaan kun nuo tilisaldot tulevat esittelyyn.

Sepeteus Vaari 08.03.2023 06:23

Se on jännä nähä tuleeko Ranualaisille halpaa polttoainetta?
On niitä vaalilupauksia annettu ennenkin.
S.Yliniemi

Toivo Koistinen 08.03.2023 06:25

En ala metissä lomaileen, kerta työaikaan pitkin Suomen mettiäki ryöjätessä, ja metillä kulukiissa viattomia elukoita ampumasa siitä jo tarpeekseni sain
Kotosalla kiertelen rantalenkillä metän laitaa, ja joen rantaa. Nyttekki eilen iltasela käveleksin sen lenkin, ja hiljaa täyskuulle ulvoskelin.
Kylien kautta ajelemma niitä kahtelemasa, ja sitte SFC alueille yöpyileen, sillonku kestää lompuuukin sisältö lähtä ajeleen pennejä säästelemätä, ja sillain.
Saanähhä, kun aikoo uusi hallitus laskea elakkeita, ja nostaa alimpia arvonlisäveroja, ja sillä tasapainottaa butjetin, ja maksaa Suomen valtiovelan.
Mutta siittäki seleviän, kun annan auton levätä, ja käveleksin rantalla. Sitä ei silimän räpyttelijä poliitikot multavie.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.