Sähköautolla vaunuilu

Timo Salomaa 18.07.2024 20:40

Moi
Onko täällä muita jotka kiskovat asuntovaunua sähköautolla…? Kokemuksia…

Jouni Oravisjärvi 19.07.2024 10:28

Kyllä vedetään sähköautolla vaunua, kokemuksesta voisi mainita, että pakollisia pysähdyksiä tulee riittävästi. Voisi vielä mainita, että vaimo tykkää kun pysähdyksiä tulee säännöllisen välein.

Toivo Koistinen 19.07.2024 10:42

Minkämittaisen pätkän tuollainen kykenee kulkemaan vaunun kanssa keskimäärin.
Tp

Jouni Oravisjärvi 19.07.2024 12:08

Tekijöitä on runsaasti jotka vaikuttavat rangeen, maasto-, olosuhteet (sade, tuuli, yms.), vaunun paino ja muoto, matka nopeus ja auton akun koko, voi sanoa, että range tipahtaa väh. puolella. Itselläni on vaununa Fendt 515 ja auto Tesla Model X 100D, vedän noin 120 - 170km pätkän latausvälillä, lataus kestänee noin 20 - 30 min.

Pertti Aro 20.07.2024 21:09
Jouni Oravisjärvi

Tekijöitä on runsaasti jotka vaikuttavat rangeen, maasto-, olosuhteet (sade, tuuli, yms.), vaunun paino ja muoto, matka nopeus ja auton akun koko, voi sanoa, että range tipahtaa väh. puolella. Itselläni on vaununa Fendt 515 ja auto Tesla Model X 100D, vedän noin 120 - 170km pätkän latausvälillä, lataus kestänee noin 20 - 30 min.

Entäs talvella ?


Elli -25-30 C ? Ajomatka, sisälämmitys auto ?
muokattu: 20.7.2024 22:31
Jouni Oravisjärvi 21.07.2024 08:50

Tarkoitatko, että vaunun kanssa tuolla kelillä? En ole liikkunut vaunun kanssa tuollaisella kelillä, mutta työssä olen kulkenut tulla kelillä ja range on noin puolet kesäkelin rangesta, viime talvi oli hyvä testi talvi ja voin sanoa, että auto toimi moitteettomasti -30 asteen pakkasilla, lasit pysy sulana.

Harri Halinen 21.07.2024 11:00

Energiaa ei taida noissakaan syntyä tyhjästä. Sitä tarvitaan kokonaisuudessaan kylmässä enemmän ottaa akustosta jonka antokyky myös kärsii pakkasessa kymmeniä prosentteja vähemmäksi.
Näin järki sanoo, muusta en tiedä.
Asian esilletuonti ei edistä tuotteiden myyntiä.

Pertti Aro 21.07.2024 11:51
Jouni Oravisjärvi

Tarkoitatko, että vaunun kanssa tuolla kelillä? En ole liikkunut vaunun kanssa tuollaisella kelillä, mutta työssä olen kulkenut tulla kelillä ja range on noin puolet kesäkelin rangesta, viime talvi oli hyvä testi talvi ja voin sanoa, että auto toimi moitteettomasti -30 asteen pakkasilla, lasit pysy sulana.

Et siis talvimatkaile tai vietät talvilömat lämpimässä . Saako asuntoaluellasi ladata auton akkua sisätilassa vai tapahtuuko se ulkona ?
Minä pyrkisin väittämään että vielä ei ole kehitetty akkua joka toimii kunnolla talviolosuhteissa !

Jouni Oravisjärvi 21.07.2024 12:21

Auto ladataan kotilatauspisteessä (11kw) autokatoksessa, työviikolla lähtöajat on tiedossa joten ajastan lähtöajan, auto lämmittää sisätilan että akuston lähtöön mennessä, talvella tämä toiminto vie energiaa noin 4-5kw.

Tuo akuston esilämmitys parantaa akun antokykyä.

Seppo Lokasaari 21.07.2024 21:39

Aikamoista matkantekoa, eli aikaa ottaa pitkiin siirtymiin? miksi sähköautolla?

Jori Järvinen 21.07.2024 23:27

Kyllä noi kokemukset vaan vahvistaa mun käsitystä että itsellä ei ole vielä aika siirtyä sähköautoon. Tälläkin hetkellä ollaan Tanskassa vaunun kanssa eikä kyllä tulisi matkan teosta yhtään mitään tollaisella toiminta säteellä ulkomaan reissuilla, eikä oikein Suomessakaan kyllä.

Pertti Aro 22.07.2024 13:09
Jori Järvinen

Kyllä noi kokemukset vaan vahvistaa mun käsitystä että itsellä ei ole vielä aika siirtyä sähköautoon. Tälläkin hetkellä ollaan Tanskassa vaunun kanssa eikä kyllä tulisi matkan teosta yhtään mitään tollaisella toiminta säteellä ulkomaan reissuilla, eikä oikein Suomessakaan kyllä.

Ei voi muutakuin yhtyä edelliseen . Batteri tekniikan täytyy vielä kehittyä ennen kuin se on kilpailukykyinen vaunun vetäjä . Myynti vaikka kärsiköön.!

Toivo Koistinen 22.07.2024 13:53

Se latausasemien tekijä tehdashan on vaikeuksisa, kun niitä ei perusteta riittävää vauhtia. Syynä sekin, että ei riitä verkoston teho tuottaa niihin sähkö.
Mutta onhan noita erimoisia hybridejä joilla voi vetää, ja sitten lyhyitä kauppareissuja tehhä akkuvirralla. Mihin ne kehittyy.
Meillehhän kävisi semmonen että akku riittäisi 100 km ajoon, niin nuo kylällä käynnit hoituisi, jos aatelisi uusia, vaikka järkihän käskee ajella hyvin huolletulla vanhuksella.
Politiikkahan ei nyt enää puhu polttomoottorin hävittämisestä ainakan toistaiseksi.
Tp

Ville Säynäjäkangas 22.07.2024 20:53

Itse vedän vaunua dieselillä, mutta en aja yli 200km päivämatkoja, mielummin selvästi alle. Silloin matkailu ei ole suorittamista, vaan leppoisaa. Tämä on tietenkin omaa ahdasmielisyyttäni, jokuhan voi rentoutua 700km päivämatkalla?

Ei kannata kuitenkaan henkeä pidätellen odottaa akkuteknologian suurta mullistusta, mutta on se mahdollista 50-vuoden sisällä.

Markku Hämäläinen 22.07.2024 21:01

Akkutegnologiaa on kehitetty jo yli 100 vuotta, joten pidän ihmeenä äkillistä kehitystä

Ville Säynäjäkangas 22.07.2024 23:27

On kehitetty, mutta ei tosissaan ajoneuvon liikuttamiseen kuin vasta muutama vuosi.

Toivo Koistinen 23.07.2024 07:11

https://yle.fi/a/74-20027889 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-kertaa-kymmenen-harvardin-tutkijat-kehittivat-akun-josta-povataan-sahkoautojen-lapimurtoa/8865386#gs.ckaqqa
Näkymiä näyttää olevan näissä, ja jos onnistuu akku, joka kulettaa talvella autoa 500 km latauksella, niin miksei se sata lyödä iteään läpi.
Tp

Pertti Aro 23.07.2024 08:15
Toivo Koistinen

https://yle.fi/a/74-20027889 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-kertaa-kymmenen-harvardin-tutkijat-kehittivat-akun-josta-povataan-sahkoautojen-lapimurtoa/8865386#gs.ckaqqa
Näkymiä näyttää olevan näissä, ja jos onnistuu akku, joka kulettaa talvella autoa 500 km latauksella, niin miksei se sata lyödä iteään läpi.
Tp

Ei se ole yksinomaan akuista kiinni vaan myös latauspisteistä .Kestääkö vanhenpien kerrostalojen syöttökaapelit, kestääkö kantaverkot esimerkiksi ? Asia ei ole niin yksinkertanen .

Toivo Koistinen 23.07.2024 11:34

Niinhän se. Tuossa aiemmin jurikin kirjuuttelin, kun kertoilin sen latauspiste tehtaan talousvaikeuksista, juuri sähkön saannista latauspisteisiin, ja syötökaapeleiden riittävyydestä, kun ei niitä latauspisteitä rakenneta tarpeeksi.
Itse olen sikäli hyvässäasemasa, että mulla on kolmevaihe virta, ja 25 A sulakkeet, eli kykenisin lataileen auton, ja kun ei tarvi enää lähteä jokapäivä, ja kauppareissulta selviän 100 km ajolla hyvin.
Kaupunkireissuun pitäisi, että varmasti riittää olla vähintään 350 km kantama. Sitten jos vielä tekisin että noille katoille 10 . 20 KW panelit, niin jop.
Tosin pitäisi sanoa, kun se Lahtelaispappa kun sähköauton ja panelit lataamaan, että se investointi ei minunikänä tule kannattavaksi, vaan on ilmastoteko.
No sitten jos, niin kun ajan vanhuksella, niin se päästömäärä mikä tulee kun jos kierrätän vanhuksen, ja investoin tuon, mikä menee niiden tekoon, ja tänne tuontiin, niin en vanhuksella kerkii samaan maailman ilman pilaamiseen.
No jos vanhus hajoaa lopulisesti, koska siihen ei taho enä varaosia saaha, niin tas laskuoppi menee uusiksi
Mutta tuleva maailma on lasten ja nuorten.
Tp

Jouni Oravisjärvi 23.07.2024 18:56

Aikaisemmin tuli ajettua noin 400km päivämatkoja, tuntui, että ajaminen oli se pääasia. Nyt päivämatkat on alle 200km niin jää aikaa muuhunkin kuin pelkkään ajamiseen. Latauspisteverkosto suomessa on hyvällä tasolla, tehokkaita latureita löytynee lähes suomen jokaisesta kunnasta jossa on ABC-asema tai Keskon toimintaa.

Pertti Aro 23.07.2024 19:15
Jouni Oravisjärvi

Aikaisemmin tuli ajettua noin 400km päivämatkoja, tuntui, että ajaminen oli se pääasia. Nyt päivämatkat on alle 200km niin jää aikaa muuhunkin kuin pelkkään ajamiseen. Latauspisteverkosto suomessa on hyvällä tasolla, tehokkaita latureita löytynee lähes suomen jokaisesta kunnasta jossa on ABC-asema tai Keskon toimintaa.

Sinä pidät sähköautoistsa ja se on ok .Ajoneuvo kannan sähköistäminen täälläpäin maailman ei ole mikään ratkaisu ympäristö omgelmiin . Käykääpä vaikka jossain Aasiam suurkaupunkissa niin ymmärrätte että vuohotus täällä on periaatteessa viherpipojen vouhotusta. Katsokaapa Flight 24 tai vastaava merenkulun alalta ! Sitten kun ne äärimmäisen suuret päästöt on ratkaistu niin voidaan puhuta muista päästöistä !


Ville Säynäjäkangas 23.07.2024 20:23

Tuskin se ympäristön pelastaminen on monellakaan pääsyy sähköauton ostoon?
Itse olen dieselmersujäärä, mutta voisin hyvinkin ostaa käytetyn pienen sähköpakettiauton kauppa- ym. asiointiajoon lähialueilla. Sitä ajoa on kuitenkin 90% vuodessa.

Toivo Koistinen 23.07.2024 20:43

Se mikä minua sähkövedossa viehättää, etä siinä on sama vääntö koko kierrosalueella, ja sehän on automaatti tavallaan. Ei ole moottoriöljyvaihtoa, senkun ajelee.
Paljonko lie tällähetkellä Suomessa on täys- sähköautoja
Joskus olen kirjuutellu, että se transitin sähköhybridi, missä mootori pyörittää generaattoria, joka antaa voiman sähkömoitori voimansiirtoon, olisi hyvä retkiauto.
Ei loppuisi sähkö, kun auton konehan on myös aggrekaatti.. Kaikki toimisi sähkölä, niin se myös kaasuton.
Tp

Ville Säynäjäkangas 23.07.2024 21:28

Sähkömoottori kyllä vääntää pikkukierroksilta asti, mutta ei ilmaiseksi. Amppeerit nousevat tolkuttomasti ja akkua kuluu ihan turhaan. Useampipykäläinen vaihteisto olisi ehdottoman tärkeä myös sähköautossa. Tämä ei ole kovin suosittu mielipide. Tämän päivän ”totuus” on vaihteettomuus.

Mutta, sähköpyörissä on jo suuntaus kampikeskiömoottoreihin, joilla vaihteet jäävät käyttöön ja kuin ihmeen kaupalla, kyseisellä ratkaisulla saadaan akun kestoa pidennettyä, kun verrataan kiinteävälitykselliseen napamoottoriin.

Sähkömoottoria pitäisi kierrättää lähellä maksimikierroksia, kun halutaan hyvä hyötysuhde.

Toivo Koistinen 24.07.2024 14:38

Nin, että onko odotetavissa siten malli, jossa sähkömoottori pyörittää vaihteistoa, ja sitten se hyöty, mutta epäilen.
Mutta keskikokoisen auton teho saa olla sähkövedolla alle 100, kuten meillä vanhus, eli 90 hepoista.
Niin olisiko sitten virran kulutus pienempi. Hybrideissähän sähkö riittää aina, koska polttomoottori on apuna.
Mutta ainoa päästötön kilometri on ajamaton kilometri, koska aina liikutaissa on oltava voimaa, ja sen tuotto tekee päästöä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.07.2024 14:55

Tuosta kaaviosta näkee, että sähkömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hyvinkin korkeilla kierroksilla. Vähintä mitä sähköautoon voisi tehdä on kaksivaihteinen vaihteisto (Porschellahan on jo), jossa ykkösvaihde olisi välitetty taajamaan eli täysillä kierroksilla 70km/h, jolloin 60km/h olisi paras hyötysuhde. Maantielle sitten kakkosvaihde voisi olla suora eli ei välityshäviöitä ja huippunopeus 120km/h, niin taas 100km/h nopeus olisi taloudellisin.

Ei pienintäkään järjen hiventä välittää sähköauton kokonaisvälitystä kulkemaan 220km/h. Silloin suurin osa ajosta on mahdollisimman huonolla hyötysuhteella ja rasittaa koko voimalinjaa aina akuista tiehen aivan turhaan.


Vaihteiston käytöllä voisi sähkömoottorin tehoa laskea reilusti. Keskivertohenkilöauto tarvitsee noin 20kw kulkeakseen 100km/h, joten 45kw eli 60 heppaa riittäisi hyvin. Tämä tarkoittaa halvempaa ja keveämpää autoa, akustoa, moottoria, ohjainta, johdotuksia, jne. Tällainen on kansanauton tulevaisuus. Varmasti.
muokattu: 24.7.2024 15:04

Liitetiedostot

img_1470.gif
Ari Kuusisto 24.07.2024 15:43

Siinä se ongelman ydin on kun autovalmistajat eivät tee vielä sähköautoja "järkevään" hinta ja teholuokkaan.
Tehoa pitää olla sen 200 - 400 vanhaa heposta ,ja aivan turhaa.
Sitten lööpit kirjoittaa ja ihmettelee kun piru vie sähköautoissahan kuluu renkaatkin sukkelasti ja nehän vielä tiestöäkin kuluttaa enemmän kun perinneautot.
Ymmärtäähän sen lopputuloksen kun tehoa on ja sitä on kiva käyttää, sen verran kanssa tullut kokeiltua.
Kun halutaan tehoa tarkoittahan se painoa lisää akustoista moottorista jne.
Maltillinen teho olisi rangellekin nannaa.
Kuka sen kansanauton tekee kun ei sähködaciastakaan sellaiseksi ollut.
Pitäisi saada pohjolan oloihin tehty kansanauto.
Niillä kansanautoilla kun ei saa katteita ilmeisesti piilotettua kuoriin.

Toivo Koistinen 24.07.2024 16:12

Niihän se on, kuten joskus olen kirjuutellu, että 400 hepoisella ja pienemmäläkin laumalla olen kuljetellu melekosen tonnimäärän kerralla.
Sapa nähhä minne kehitys menee. Siinä on kaupallisuus, asiakkaiden halut, sunmuut..
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.07.2024 17:27

Älkää nyt hätäilkö. Sähköautojen kans ollaan samassa kehitysvaiheessa kuin polttomoottoriautoilla 1920 luvulla. Kyllä se siitä vielä jalostuu, mutta ei vielä huomenna.


Sotien jälkeen 1950 luvulla tehtiin polttomoottoriautoihin viimeiset todelliset kehitysaskeleet. Sen jälkeen muutokset ovat olleet hyvin marginaalisia. Pienet parannukset jatkuivat kuitenkin vuosituhannen vaihteeseen, sitten alkoi turhuuksien kehitys ja toimintavarmuuden heikennys.
muokattu: 24.7.2024 17:35
Toivo Koistinen 25.07.2024 07:14

Tuosta sähkömootorin kierros hommasta tuli mieleen, että eihän siihen vaihteistoa tarvi, koska vedosahan se moottori pyörittää gardaania, eli perää, josta vetoakselit pyöriä.
Siinä peräväityksessähän saa sitten välityksen sopivaksi, ja muistelen että aikanaan oli kuorma-autoissa kaksivaiheinen perä, eli nopeampi, ja hitaampi.
Polttomootorihan on varmamatoiminen laite huollettuna. Ainoastaan siinä tuo polttoaine, josta on tehty pelinappula.
Tp

Ville Säynäjäkangas 25.07.2024 09:03

Tesloissahan on jo monihammaspyöräinen vaihteisto (öljyineen), se vain on välitetty ihan liian harvaksi. Eihän tuohon olisi mikään homma lisätä yhtä planeettapyörästöä, niin saataisiin se taajamavaihde erikseen.


Tai ehkä välitys ei olekaan liian harva, mutta tehomoottori pyörii liian nopeasti.
muokattu: 25.7.2024 09:05
Ville Säynäjäkangas 25.07.2024 09:10

Tuleeko yllätyksenä, että isossa osassa sähköautoja on perinteiseen tapaan jäähdytysneste, joka kiertää moottorissa ja akuissa. Ulkoiset nestevuodot ovat siis polttiksen kaltainen ongelma ja sisäiset vuodot ne vasta pahoja ovatkin. Sähkö ja vesi eivät pidä toisistaan.

Toivo Koistinen 25.07.2024 11:13

Eise mikään yllätys ole se jäähdytysneste, koska kuumeneehan se kone, ja akustokin helteellä. Eikä se ole ainut ongelma.
Sähköauto kun jos syttyy palamaan, on ainut konsti sammuttaa se upottaa se veteen. parkkihallissa on hieman hankalaa se.
Tp

Lauri Niittynen 27.07.2024 18:07
Ville Säynäjäkangas

Tuosta kaaviosta näkee, että sähkömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hyvinkin korkeilla kierroksilla. Vähintä mitä sähköautoon voisi tehdä on kaksivaihteinen vaihteisto (Porschellahan on jo), jossa ykkösvaihde olisi välitetty taajamaan eli täysillä kierroksilla 70km/h, jolloin 60km/h olisi paras hyötysuhde. Maantielle sitten kakkosvaihde voisi olla suora eli ei välityshäviöitä ja huippunopeus 120km/h, niin taas 100km/h nopeus olisi taloudellisin.

Ei pienintäkään järjen hiventä välittää sähköauton kokonaisvälitystä kulkemaan 220km/h. Silloin suurin osa ajosta on mahdollisimman huonolla hyötysuhteella ja rasittaa koko voimalinjaa aina akuista tiehen aivan turhaan.

Tuo käyrä ei voi pitää paikkansa. Kirjoitat, että auto tarvitsee 20 kW tehoa kulkeakseen satasta. Sähköauto kuluttaa 20 kWh satasella. Ei taida 40% hyötysuhteella mennä noin.

Mutta tuollaista perussähköautoa kaivataan kunnon koreilla. Kovin on kiihtyvyyteen ja prameuteen ja liian suureen kokoon satsattu. Pieniäkin on, mutta niillä ei pääse Suomessa talvella tarpeeksi kauas täydelläkään akulla saati ohjeiden mukaisella 80% varauksella.

Ville Säynäjäkangas 27.07.2024 21:05

Tuo käyrä on tehty maksimiteholla kiihdytykseen nollasta täyteen nopeuteen. Skaalaukset muuttuvat osakuormalla, mutta siitä saa kuitenkin käsityksen, ettei sähkömoottoria kannattaisi käyttää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla.

Eero Bruun 27.07.2024 22:26

Minä olen jo lopettanut alun sähköautohurmoksen. Mitä sitä temppuilemaan. Rapidolla ajaa 1000km eikä tankatessa tarvitse miettiä toimiiko lataus. Tässä pari vuotta sitten olin yötä Muoniossa Harrinivassa. Aamulla 7 aikaan tankkasin ja ajoin Kilpisjärvelle. Sielläkin tankkasin. Narvikin ja Kiirunan kautta Tornioon. Taisi olla 800km. Yötä olin Tornion Kämppärillä. Aamuseitsemältä viimeinen tankkaus ennen paluuta kotiin Kuopioon.

Seppo Yliniemi 27.07.2024 23:28

Vety on tulevaisuuden aine autoilussakin ehkä,sen kokee ken näkee.
Oisko tuo sähkö vouhotus kuin aikanan oli petroolii?
Petrooli oli vain Suomessa?

Toivo Koistinen 28.07.2024 06:40

Vetyähän riittää, tosin sen teko vaatii sähköä, ja tehdään maöljystä, ja maakaasusta, mutta energiaahan kuluu melekoseen kun maasta otetaan öljy, ja kun se on tankissa.
Etu sinä, että se ei savua palaissaan autossa, ja kun joskus jos se tehdään vedestä erottamalla, niin..
Mitenkäsitten tulevassa tuo hybridi sähköautoilussa, siinähän voi ajella kaupungissa sähköllä, ja muten sitten normaaalisti.
Mutta nämä on tulevaa.
Tp

Pertti Aro 28.07.2024 07:27

Hybriidit voi unohtaa ne ovat jo mynnyttä teknikkaa ei niitä edes raida enää kukaan valmistakkaan ?


Se joka hybriiidiin satsaa ,on ajasta jäljessä !
muokattu: 28.7.2024 07:29
Toivo Koistinen 28.07.2024 08:02

https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/hybridiautot?country=73&yearFrom=2025&kilometersTo=0
Näyttäisi noita joitain vielä olevan. Mutta en ole ammattimies arvioimaan tulevaa, mihin se menee tekniikassa.
Sekin, että onkohan se hankitun auton huolto, ja sillä ajelu kuitenkin vain tarpeelliseen.
Ainoa päästötön kilometrihan on ajamaton kilometri.
Tp

Ville Säynäjäkangas 28.07.2024 09:47

Hybridejä myydään uutena noin kolminkertainen määrä verrattuna täyssähköautoon. Kyllä niitä valmistaa melkein joka merkki.

Pertti Aro 28.07.2024 11:57

Mitä siitä on ilmastointi hyötyä jos bensiinimootorin lisäksi auto verustetaan myös sähkömottorilla ja akulla jonka valmitumiseen tarvitaan paljon raaka aineita ja joka saastuttaa ilmaa eikä ilmeisesti myös ole kovinkaan tehokas ?


Hybridiä ei minun mielestä saisi edes sekoittaa sähköautoihin !
muokattu: 28.7.2024 12:00
Markku Kujanpää 28.07.2024 12:35

Varmaan täällä monet kommentit asiantuntevia, mutta sitä ihmin, että eivätkö akkuautojen valmistajat niistä tiedä. Eivätkö saaneet riittävästi asiantuntevaa palautetta, vai ovatko osaamattomia soveltamaan teknologiaa käytännön tarpeisiin.

Toivo Koistinen 28.07.2024 16:49

Taksimies, kun minua kuskasi tohtorilassa hybridillä kertoi hybridin hyödystä.
Sen hyöty sitä, että voin ajaa kaupunkiajossa sähköllä näitä pyörityksiä, kun väliajalla kotona se on latauksessa.
Sitten kuten minua kyyditessä maantie ajossa tämä kulkee polttomootorin avulla. Latailee jarrutus energialla, ja alamäissä akkua.
Toinen kertona vuosien takaa,
Oulussa autokauppias kertoi. Hänellä on vajaa 50 km tyämatka. Ajaa sähköllä työhön, lataa työpaikalla päivänaikaan akuston, ja taas iltasella kotiin sähköllä. Pidemmillä reissuilla mennään bensalla
Olivat tyytyväisiä valintaansa.
Tp

Ville Säynäjäkangas 28.07.2024 17:52
Markku Kujanpää

Varmaan täällä monet kommentit asiantuntevia, mutta sitä ihmin, että eivätkö akkuautojen valmistajat niistä tiedä. Eivätkö saaneet riittävästi asiantuntevaa palautetta, vai ovatko osaamattomia soveltamaan teknologiaa käytännön tarpeisiin.

Ei sitä tarvi ihmetellä. Busineksessa on eri lähtökohdat, kuin kuluttajan etu. Silloin ei pidä tarjota parasta osaamistaan heti, vaan on tehtävä aina seuraavan vuosimallin autosta pikkuisen parempi, mutta vain niin vähän parempi, että jää kymmeniksi vuosiksi parantamisen varaa.
Keskimääräiseen polttomoottorihenkilöautoon on tullut noin 1 hevosvoima vuodessa lisää koko autojen historian ajan. Ihan vaan sattumalta ;)

Markku Kujanpää 28.07.2024 21:01

"Silloin ei pidä tarjota parasta osaamistaan heti, vaan on tehtävä aina seuraavan vuosimallin autosta"
Ei oikeen aukee toi logiikka. Siinä annetaan mahdollisuus kilpailijalle tuoda innovaationsa mainonnan ja hypetyksen kautta ensin markkinoille.


Ville Säynäjäkangas 28.07.2024 22:03

Liian hyvät tai edistykselliset kiilataan pois pelistä tavalla tai toisella. Kannattaa tutustua ”Hehkulamppuhuijaus” ja ”Who killed the electic car” dokkareihin.

Kari Rautiainen 28.07.2024 22:04
Markku Kujanpää

"Silloin ei pidä tarjota parasta osaamistaan heti, vaan on tehtävä aina seuraavan vuosimallin autosta"
Ei oikeen aukee toi logiikka. Siinä annetaan mahdollisuus kilpailijalle tuoda innovaationsa mainonnan ja hypetyksen kautta ensin markkinoille.


Juuri siitä syystä tuodaan uutta markkinoille vaikkei olisi ihan valmiskaan. Pääasia että ennen kilpailijaa ollaan markkinoilla.

Jouni Oravisjärvi 29.07.2024 19:25

Ajelin viikonloppuna lohenpyrstöstä (Raahe) Kanta-Hämeeseen (560km), aikaa matkaan meni noin 10tuntia, pysähdyksiä kertyi 4kpl, matkalla ehti syödä ja juoda ja matkan teko oli rentoa. Keskustelu siitä mikä on toista parempi on mielestäni väärä lähestymistapa. Miksi valitsin sähkön autoni energia kuluttajaksi oli puhtaasti kustannuskysymys. Jokainen valitsee itselleen sopivan kulkuvälineen; omille tarpeilleen sopivan kulkuvälineen ja kukkarolle sopivan, vähän niin kuin kauneus on katsojan silmissä. En ole vaihtamassa fossiiliseen kulkuneuvoon, vaan pysyttelen sähkössä vastaisuudessakin, sähkössä on huonoja puolia mutta enemmän hyviä.

Ari Kuusisto 29.07.2024 20:25

Se on vähän siten kun edesmenneen esimiehen kertomassa tarinassa ,kun vanhassa maatalossa "vanha Aatami" pisti hanttiin kaikkia uudistuksia.
Meidän vanhojen boomereitten on niin vaikeaa ajatella että tankattais kaiken maailman äppien ja jäljellä olevien prosenttien ehdoilla ,ja kahvitauotkin määräis joku herra Tesla.

Timo Haapanen 29.07.2024 20:43

Tauot menevät lataustolpan viereen, melko ankeilla paikoilla joutuu aikaa kuluttamaan. Liekkö seuraavan paikan kyttääminenkään niin kovin rentouttavaa on.

Kyllä pysähdykset pitää saada tehdä omien mieltymysten mukaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.