Sähköautolla vaunuilu

Timo Salomaa 18.07.2024 20:40

Moi
Onko täällä muita jotka kiskovat asuntovaunua sähköautolla…? Kokemuksia…

Jouni Oravisjärvi 19.07.2024 10:28

Kyllä vedetään sähköautolla vaunua, kokemuksesta voisi mainita, että pakollisia pysähdyksiä tulee riittävästi. Voisi vielä mainita, että vaimo tykkää kun pysähdyksiä tulee säännöllisen välein.

Toivo Koistinen 19.07.2024 10:42

Minkämittaisen pätkän tuollainen kykenee kulkemaan vaunun kanssa keskimäärin.
Tp

Jouni Oravisjärvi 19.07.2024 12:08

Tekijöitä on runsaasti jotka vaikuttavat rangeen, maasto-, olosuhteet (sade, tuuli, yms.), vaunun paino ja muoto, matka nopeus ja auton akun koko, voi sanoa, että range tipahtaa väh. puolella. Itselläni on vaununa Fendt 515 ja auto Tesla Model X 100D, vedän noin 120 - 170km pätkän latausvälillä, lataus kestänee noin 20 - 30 min.

Pertti Aro 20.07.2024 21:09
Jouni Oravisjärvi

Tekijöitä on runsaasti jotka vaikuttavat rangeen, maasto-, olosuhteet (sade, tuuli, yms.), vaunun paino ja muoto, matka nopeus ja auton akun koko, voi sanoa, että range tipahtaa väh. puolella. Itselläni on vaununa Fendt 515 ja auto Tesla Model X 100D, vedän noin 120 - 170km pätkän latausvälillä, lataus kestänee noin 20 - 30 min.

Entäs talvella ?


Elli -25-30 C ? Ajomatka, sisälämmitys auto ?
muokattu: 20.7.2024 22:31
Jouni Oravisjärvi 21.07.2024 08:50

Tarkoitatko, että vaunun kanssa tuolla kelillä? En ole liikkunut vaunun kanssa tuollaisella kelillä, mutta työssä olen kulkenut tulla kelillä ja range on noin puolet kesäkelin rangesta, viime talvi oli hyvä testi talvi ja voin sanoa, että auto toimi moitteettomasti -30 asteen pakkasilla, lasit pysy sulana.

Harri Halinen 21.07.2024 11:00

Energiaa ei taida noissakaan syntyä tyhjästä. Sitä tarvitaan kokonaisuudessaan kylmässä enemmän ottaa akustosta jonka antokyky myös kärsii pakkasessa kymmeniä prosentteja vähemmäksi.
Näin järki sanoo, muusta en tiedä.
Asian esilletuonti ei edistä tuotteiden myyntiä.

Pertti Aro 21.07.2024 11:51
Jouni Oravisjärvi

Tarkoitatko, että vaunun kanssa tuolla kelillä? En ole liikkunut vaunun kanssa tuollaisella kelillä, mutta työssä olen kulkenut tulla kelillä ja range on noin puolet kesäkelin rangesta, viime talvi oli hyvä testi talvi ja voin sanoa, että auto toimi moitteettomasti -30 asteen pakkasilla, lasit pysy sulana.

Et siis talvimatkaile tai vietät talvilömat lämpimässä . Saako asuntoaluellasi ladata auton akkua sisätilassa vai tapahtuuko se ulkona ?
Minä pyrkisin väittämään että vielä ei ole kehitetty akkua joka toimii kunnolla talviolosuhteissa !

Jouni Oravisjärvi 21.07.2024 12:21

Auto ladataan kotilatauspisteessä (11kw) autokatoksessa, työviikolla lähtöajat on tiedossa joten ajastan lähtöajan, auto lämmittää sisätilan että akuston lähtöön mennessä, talvella tämä toiminto vie energiaa noin 4-5kw.

Tuo akuston esilämmitys parantaa akun antokykyä.

Seppo Lokasaari 21.07.2024 21:39

Aikamoista matkantekoa, eli aikaa ottaa pitkiin siirtymiin? miksi sähköautolla?

Jori Järvinen 21.07.2024 23:27

Kyllä noi kokemukset vaan vahvistaa mun käsitystä että itsellä ei ole vielä aika siirtyä sähköautoon. Tälläkin hetkellä ollaan Tanskassa vaunun kanssa eikä kyllä tulisi matkan teosta yhtään mitään tollaisella toiminta säteellä ulkomaan reissuilla, eikä oikein Suomessakaan kyllä.

Pertti Aro 22.07.2024 13:09
Jori Järvinen

Kyllä noi kokemukset vaan vahvistaa mun käsitystä että itsellä ei ole vielä aika siirtyä sähköautoon. Tälläkin hetkellä ollaan Tanskassa vaunun kanssa eikä kyllä tulisi matkan teosta yhtään mitään tollaisella toiminta säteellä ulkomaan reissuilla, eikä oikein Suomessakaan kyllä.

Ei voi muutakuin yhtyä edelliseen . Batteri tekniikan täytyy vielä kehittyä ennen kuin se on kilpailukykyinen vaunun vetäjä . Myynti vaikka kärsiköön.!

Toivo Koistinen 22.07.2024 13:53

Se latausasemien tekijä tehdashan on vaikeuksisa, kun niitä ei perusteta riittävää vauhtia. Syynä sekin, että ei riitä verkoston teho tuottaa niihin sähkö.
Mutta onhan noita erimoisia hybridejä joilla voi vetää, ja sitten lyhyitä kauppareissuja tehhä akkuvirralla. Mihin ne kehittyy.
Meillehhän kävisi semmonen että akku riittäisi 100 km ajoon, niin nuo kylällä käynnit hoituisi, jos aatelisi uusia, vaikka järkihän käskee ajella hyvin huolletulla vanhuksella.
Politiikkahan ei nyt enää puhu polttomoottorin hävittämisestä ainakan toistaiseksi.
Tp

Ville Säynäjäkangas 22.07.2024 20:53

Itse vedän vaunua dieselillä, mutta en aja yli 200km päivämatkoja, mielummin selvästi alle. Silloin matkailu ei ole suorittamista, vaan leppoisaa. Tämä on tietenkin omaa ahdasmielisyyttäni, jokuhan voi rentoutua 700km päivämatkalla?

Ei kannata kuitenkaan henkeä pidätellen odottaa akkuteknologian suurta mullistusta, mutta on se mahdollista 50-vuoden sisällä.

Markku Hämäläinen 22.07.2024 21:01

Akkutegnologiaa on kehitetty jo yli 100 vuotta, joten pidän ihmeenä äkillistä kehitystä

Ville Säynäjäkangas 22.07.2024 23:27

On kehitetty, mutta ei tosissaan ajoneuvon liikuttamiseen kuin vasta muutama vuosi.

Toivo Koistinen 23.07.2024 07:11

https://yle.fi/a/74-20027889 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-kertaa-kymmenen-harvardin-tutkijat-kehittivat-akun-josta-povataan-sahkoautojen-lapimurtoa/8865386#gs.ckaqqa
Näkymiä näyttää olevan näissä, ja jos onnistuu akku, joka kulettaa talvella autoa 500 km latauksella, niin miksei se sata lyödä iteään läpi.
Tp

Pertti Aro 23.07.2024 08:15
Toivo Koistinen

https://yle.fi/a/74-20027889 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/acaef627-d690-47d2-94ef-11dbcaab1179
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikki-kertaa-kymmenen-harvardin-tutkijat-kehittivat-akun-josta-povataan-sahkoautojen-lapimurtoa/8865386#gs.ckaqqa
Näkymiä näyttää olevan näissä, ja jos onnistuu akku, joka kulettaa talvella autoa 500 km latauksella, niin miksei se sata lyödä iteään läpi.
Tp

Ei se ole yksinomaan akuista kiinni vaan myös latauspisteistä .Kestääkö vanhenpien kerrostalojen syöttökaapelit, kestääkö kantaverkot esimerkiksi ? Asia ei ole niin yksinkertanen .

Toivo Koistinen 23.07.2024 11:34

Niinhän se. Tuossa aiemmin jurikin kirjuuttelin, kun kertoilin sen latauspiste tehtaan talousvaikeuksista, juuri sähkön saannista latauspisteisiin, ja syötökaapeleiden riittävyydestä, kun ei niitä latauspisteitä rakenneta tarpeeksi.
Itse olen sikäli hyvässäasemasa, että mulla on kolmevaihe virta, ja 25 A sulakkeet, eli kykenisin lataileen auton, ja kun ei tarvi enää lähteä jokapäivä, ja kauppareissulta selviän 100 km ajolla hyvin.
Kaupunkireissuun pitäisi, että varmasti riittää olla vähintään 350 km kantama. Sitten jos vielä tekisin että noille katoille 10 . 20 KW panelit, niin jop.
Tosin pitäisi sanoa, kun se Lahtelaispappa kun sähköauton ja panelit lataamaan, että se investointi ei minunikänä tule kannattavaksi, vaan on ilmastoteko.
No sitten jos, niin kun ajan vanhuksella, niin se päästömäärä mikä tulee kun jos kierrätän vanhuksen, ja investoin tuon, mikä menee niiden tekoon, ja tänne tuontiin, niin en vanhuksella kerkii samaan maailman ilman pilaamiseen.
No jos vanhus hajoaa lopulisesti, koska siihen ei taho enä varaosia saaha, niin tas laskuoppi menee uusiksi
Mutta tuleva maailma on lasten ja nuorten.
Tp

Jouni Oravisjärvi 23.07.2024 18:56

Aikaisemmin tuli ajettua noin 400km päivämatkoja, tuntui, että ajaminen oli se pääasia. Nyt päivämatkat on alle 200km niin jää aikaa muuhunkin kuin pelkkään ajamiseen. Latauspisteverkosto suomessa on hyvällä tasolla, tehokkaita latureita löytynee lähes suomen jokaisesta kunnasta jossa on ABC-asema tai Keskon toimintaa.

Pertti Aro 23.07.2024 19:15
Jouni Oravisjärvi

Aikaisemmin tuli ajettua noin 400km päivämatkoja, tuntui, että ajaminen oli se pääasia. Nyt päivämatkat on alle 200km niin jää aikaa muuhunkin kuin pelkkään ajamiseen. Latauspisteverkosto suomessa on hyvällä tasolla, tehokkaita latureita löytynee lähes suomen jokaisesta kunnasta jossa on ABC-asema tai Keskon toimintaa.

Sinä pidät sähköautoistsa ja se on ok .Ajoneuvo kannan sähköistäminen täälläpäin maailman ei ole mikään ratkaisu ympäristö omgelmiin . Käykääpä vaikka jossain Aasiam suurkaupunkissa niin ymmärrätte että vuohotus täällä on periaatteessa viherpipojen vouhotusta. Katsokaapa Flight 24 tai vastaava merenkulun alalta ! Sitten kun ne äärimmäisen suuret päästöt on ratkaistu niin voidaan puhuta muista päästöistä !


Ville Säynäjäkangas 23.07.2024 20:23

Tuskin se ympäristön pelastaminen on monellakaan pääsyy sähköauton ostoon?
Itse olen dieselmersujäärä, mutta voisin hyvinkin ostaa käytetyn pienen sähköpakettiauton kauppa- ym. asiointiajoon lähialueilla. Sitä ajoa on kuitenkin 90% vuodessa.

Toivo Koistinen 23.07.2024 20:43

Se mikä minua sähkövedossa viehättää, etä siinä on sama vääntö koko kierrosalueella, ja sehän on automaatti tavallaan. Ei ole moottoriöljyvaihtoa, senkun ajelee.
Paljonko lie tällähetkellä Suomessa on täys- sähköautoja
Joskus olen kirjuutellu, että se transitin sähköhybridi, missä mootori pyörittää generaattoria, joka antaa voiman sähkömoitori voimansiirtoon, olisi hyvä retkiauto.
Ei loppuisi sähkö, kun auton konehan on myös aggrekaatti.. Kaikki toimisi sähkölä, niin se myös kaasuton.
Tp

Ville Säynäjäkangas 23.07.2024 21:28

Sähkömoottori kyllä vääntää pikkukierroksilta asti, mutta ei ilmaiseksi. Amppeerit nousevat tolkuttomasti ja akkua kuluu ihan turhaan. Useampipykäläinen vaihteisto olisi ehdottoman tärkeä myös sähköautossa. Tämä ei ole kovin suosittu mielipide. Tämän päivän ”totuus” on vaihteettomuus.

Mutta, sähköpyörissä on jo suuntaus kampikeskiömoottoreihin, joilla vaihteet jäävät käyttöön ja kuin ihmeen kaupalla, kyseisellä ratkaisulla saadaan akun kestoa pidennettyä, kun verrataan kiinteävälitykselliseen napamoottoriin.

Sähkömoottoria pitäisi kierrättää lähellä maksimikierroksia, kun halutaan hyvä hyötysuhde.

Toivo Koistinen 24.07.2024 14:38

Nin, että onko odotetavissa siten malli, jossa sähkömoottori pyörittää vaihteistoa, ja sitten se hyöty, mutta epäilen.
Mutta keskikokoisen auton teho saa olla sähkövedolla alle 100, kuten meillä vanhus, eli 90 hepoista.
Niin olisiko sitten virran kulutus pienempi. Hybrideissähän sähkö riittää aina, koska polttomoottori on apuna.
Mutta ainoa päästötön kilometri on ajamaton kilometri, koska aina liikutaissa on oltava voimaa, ja sen tuotto tekee päästöä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.07.2024 14:55

Tuosta kaaviosta näkee, että sähkömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hyvinkin korkeilla kierroksilla. Vähintä mitä sähköautoon voisi tehdä on kaksivaihteinen vaihteisto (Porschellahan on jo), jossa ykkösvaihde olisi välitetty taajamaan eli täysillä kierroksilla 70km/h, jolloin 60km/h olisi paras hyötysuhde. Maantielle sitten kakkosvaihde voisi olla suora eli ei välityshäviöitä ja huippunopeus 120km/h, niin taas 100km/h nopeus olisi taloudellisin.

Ei pienintäkään järjen hiventä välittää sähköauton kokonaisvälitystä kulkemaan 220km/h. Silloin suurin osa ajosta on mahdollisimman huonolla hyötysuhteella ja rasittaa koko voimalinjaa aina akuista tiehen aivan turhaan.


Vaihteiston käytöllä voisi sähkömoottorin tehoa laskea reilusti. Keskivertohenkilöauto tarvitsee noin 20kw kulkeakseen 100km/h, joten 45kw eli 60 heppaa riittäisi hyvin. Tämä tarkoittaa halvempaa ja keveämpää autoa, akustoa, moottoria, ohjainta, johdotuksia, jne. Tällainen on kansanauton tulevaisuus. Varmasti.
muokattu: 24.7.2024 15:04

Liitetiedostot

img_1470.gif
Ari Kuusisto 24.07.2024 15:43

Siinä se ongelman ydin on kun autovalmistajat eivät tee vielä sähköautoja "järkevään" hinta ja teholuokkaan.
Tehoa pitää olla sen 200 - 400 vanhaa heposta ,ja aivan turhaa.
Sitten lööpit kirjoittaa ja ihmettelee kun piru vie sähköautoissahan kuluu renkaatkin sukkelasti ja nehän vielä tiestöäkin kuluttaa enemmän kun perinneautot.
Ymmärtäähän sen lopputuloksen kun tehoa on ja sitä on kiva käyttää, sen verran kanssa tullut kokeiltua.
Kun halutaan tehoa tarkoittahan se painoa lisää akustoista moottorista jne.
Maltillinen teho olisi rangellekin nannaa.
Kuka sen kansanauton tekee kun ei sähködaciastakaan sellaiseksi ollut.
Pitäisi saada pohjolan oloihin tehty kansanauto.
Niillä kansanautoilla kun ei saa katteita ilmeisesti piilotettua kuoriin.

Toivo Koistinen 24.07.2024 16:12

Niihän se on, kuten joskus olen kirjuutellu, että 400 hepoisella ja pienemmäläkin laumalla olen kuljetellu melekosen tonnimäärän kerralla.
Sapa nähhä minne kehitys menee. Siinä on kaupallisuus, asiakkaiden halut, sunmuut..
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.07.2024 17:27

Älkää nyt hätäilkö. Sähköautojen kans ollaan samassa kehitysvaiheessa kuin polttomoottoriautoilla 1920 luvulla. Kyllä se siitä vielä jalostuu, mutta ei vielä huomenna.


Sotien jälkeen 1950 luvulla tehtiin polttomoottoriautoihin viimeiset todelliset kehitysaskeleet. Sen jälkeen muutokset ovat olleet hyvin marginaalisia. Pienet parannukset jatkuivat kuitenkin vuosituhannen vaihteeseen, sitten alkoi turhuuksien kehitys ja toimintavarmuuden heikennys.
muokattu: 24.7.2024 17:35
Toivo Koistinen 25.07.2024 07:14

Tuosta sähkömootorin kierros hommasta tuli mieleen, että eihän siihen vaihteistoa tarvi, koska vedosahan se moottori pyörittää gardaania, eli perää, josta vetoakselit pyöriä.
Siinä peräväityksessähän saa sitten välityksen sopivaksi, ja muistelen että aikanaan oli kuorma-autoissa kaksivaiheinen perä, eli nopeampi, ja hitaampi.
Polttomootorihan on varmamatoiminen laite huollettuna. Ainoastaan siinä tuo polttoaine, josta on tehty pelinappula.
Tp

Ville Säynäjäkangas 25.07.2024 09:03

Tesloissahan on jo monihammaspyöräinen vaihteisto (öljyineen), se vain on välitetty ihan liian harvaksi. Eihän tuohon olisi mikään homma lisätä yhtä planeettapyörästöä, niin saataisiin se taajamavaihde erikseen.


Tai ehkä välitys ei olekaan liian harva, mutta tehomoottori pyörii liian nopeasti.
muokattu: 25.7.2024 09:05
Ville Säynäjäkangas 25.07.2024 09:10

Tuleeko yllätyksenä, että isossa osassa sähköautoja on perinteiseen tapaan jäähdytysneste, joka kiertää moottorissa ja akuissa. Ulkoiset nestevuodot ovat siis polttiksen kaltainen ongelma ja sisäiset vuodot ne vasta pahoja ovatkin. Sähkö ja vesi eivät pidä toisistaan.

Toivo Koistinen 25.07.2024 11:13

Eise mikään yllätys ole se jäähdytysneste, koska kuumeneehan se kone, ja akustokin helteellä. Eikä se ole ainut ongelma.
Sähköauto kun jos syttyy palamaan, on ainut konsti sammuttaa se upottaa se veteen. parkkihallissa on hieman hankalaa se.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.