- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Rekkojen nopus ja ajotavat
Rekkojen nopus ja ajotavat
Kesälomamatka Norjaan tuli tehdyksi ja reissulta jäi liikenne kulttuurista kommentoitavaa - ja etenkin Suomen ja raskaan liikenteen ajotavoista. Jokin aika sitten eräs karavaanari kommentoi rekkojen päälle puskemisesta liikenteessä. Asiaa ei mielestäni otettu ihan (tarpeeksi) vakavasti - ja eihän aina tarvitsekaan -, mutta haluan nostaa taas kissan pöydälle.
Jos ajelet reilua 80 km/t niin rekat "työntää" päälle, vaikka käsittääkseni niilläkin on kasikympin nopeusrajoitus. Rekkojen rajoitin on kaiketikin asennettu noin 90 km/t ja taatusti poljetaan jatkuvasti rajoitinta vasten, jolloin nopeusrajoitusten mukaan ajavat jäävät jalkoihin ja isoihin sellaisiin. Ymmärrän määrätyllä tavalla vauhdin ottamisen vastarinteeseen, mutta tasaisella tiellä... Kysymys kuuluukin: Eikä olisi aivan sama nostaa perusnopeusrajoitusta 90 km/t niin ei tarvitsisi "aina" olla rekkojen jarruna 80-tiellä saati sitten 100 tiellä, kun ei satu olemaan tuota 100-lätkää autossa. Eräskin rekka ohitti nopeusnäyttökilven kohdalla ja meillä oli nopeutta näytön mukaan 85 km ja rekka meni ohi että pöllähti! Niin onhan vaihtoehtona myös rajoittimen asettaminen 80:een, josta on kaiketikin keskusteltu.
Vaikka ajan paljon tilanne hirvittää tiellä, kun kerrostalon kokoinen rekka on kiinni peräluukussa ja ne ajavat todella lähellä. Tilanteita sattui useita reissumme aikana ja nimenomaan Suomessa. Missähän lienee ammattikuskien ammattitaito? Enkä todellakaan ihmettele rekkakolareiden määrän kohoamista. Norjassa ja Ruotsissa ei ollut ongelmia raskaan liikenteen kanssa, siellä ollaan ehkä liikenne kulttuurissa edellä? Kun ajeli satasen tiellä reilut 90 rekat pysyivät säädyllisen matkan päässä, mutta näin tuli rikottua tieliikennelakia - taas kerran - itsekin - se vaan tuntui "valitettavasti turvallisemmalta. Enkä tässä vaiheessa ota mitään kantaa tämän asuntoautojen 100 km/t säädöksen kanssa. Tämä laki, kuten eräs automerkkikin oli susi jo syntyessään.
Tämä kommentit ehkä sattuu ammattikuskeihin, mutta nopeusrajoitukset on kai laadittu noudatettaviksi eikä ohjeellisiksi. Mielestäni nopeusrajoitusten mukaan ajavien henkeä ei pitäisi vaarantaa ja aiheuttaa liikenteessä läheltä piti tilanteita. Ja niitäkin sattui ohitustilanteissa, kun se "kerrostalo" ei aina hujahdakaan loivassa vastamäessä heittämällä ohi. Onneksi jarrut on keksitty!
Eihän ne rekat vaan ne kuskit! Ajavat ylinopeuksilla! Kun katselee niitä kuljettajia nykyään niin paljon on aivan nuoria, juuri ammattikortin saaneita kuljettajia. Lisäksi se kännykkä on usein korvalla, ilman hf-nappia. Olenpa nähnyt nuoria kuljettajia jopa jalat kojelaudalla ja känny korvalla, 60 tn massaa takanaan. Enkä nyt tarkoita yleistää että kaikki kuskit, mutta liikaa on yksikin tällainen. Totta on että turhan lähellä ajelevat rekat edellä ajavaa, etenkin rajoitusalueilla. Leikkiä kuolemalla sellainen on, pienemmän kulkimen ihmisten hengellä. Ne asenteet, ne eivät ole aina kohdallaan, vaikka ajotaito olisikin riittävä. Toki löytyy kaikissa ajoneuvoluokissa niitä typeryksiä ja tumpeloita, jopa karavaanareissakin. Yhteispeliä, oikeaa asennetta, joustoa ja toisten huomioimista, sitä oikeanlainen liikenne on! KJON!
Sammaa mielipuolta Hanneksen kanssa. Piirongin kans en niinkään oo joutunu rekkojen uhmaamaksi, mutta Tatsunilla usseinki. Meilä on kotoperälä semmonen valtatie, joka lähestyy kaupunkia (tai jota pitkin lähestyttään kaupunkia) ja pikkusta ennen erästä liittymää muuttuu nopeusrajotus 80:stä 60:een. Mie tuun littymästä siihen 60 alueele ja kihytän heti vauhin 65 - 70 noppeuteen, ni vähän ajan päästä on pohojosesta tuleva rekka tonkimasa tuhkaluukkua. Sisäpeilistä näkkyy vaan syylärriin tarttuneita itikoita. On rekala (tai sen kuskila) niin ikävää ja vastemmielistä hillitä se vauhti siihen 60 km/h noppeuteen. Ei tietysti kaikila. Enimäkseen näilä nuoremmila.
Taitaapi olla 88 km/h se rajoitin rekoissa (rekka=puoliperävaunu) ja muissa raskaan liikenteen kalustoissa (pl linja-autot). Ite oon vaunuani vedellyt hiukan alle 90 km/h (navigaattorinopeus). Seurauksena on hyvä yhteishenki rekkojen ja täysperavaunujen kanssa. 80 km/h on raskaalla kalustolla ikävä, koska painavalla yhdistelmällä olisi saatava kelattua vauhtia ennen ylämäkeä ettei mene ihan mateluksi. Mikäli joku raskaan kaluston kuski sitten ajelee ilman rajoitinta, niin väistän sopivalle levikkeelle. Näin pysyy sekä lomamatkalaisen että työtätekevän mielet rauhallisina :) Iloista ja turvallista kesän jatkoa...
Helppo on aina toisten ajotavoista löytää virheitä,mutta voi mennä itse peilin eteen ja tutkailla kuka se siellä töppäilee.Rekat tekee työtään että meille riittää näitä turhuuden markkinoilla olevia kaikenlaisia vempeleitä.Jos turistilla olo ahdistaa voi vaikka poiketa katselemassa maisemia,voit tarkastella tilastoja kuinka monessa onnettomuudessa rekka on syyllinen.Eiköhän me kaikki mahduta näille suomen teille, kun tuolla euroopassakin mahtuvat siellä liikennemäärät on toista luokkaa.Joustavasti liikenteessä terv Jussi
Sama tapa, eli rekkojen nopeutta pidetään. Ja olkoon samalla oma protesti rajoituksille, jotka on usein järjettömän alhaisia. Lisäksi tuosta ylinopeudesta saa korkeintaan rikemaksun.
Hyvä Jussi! Keski-Euroopassa on toki suuremmat liikenne määrät mutta siellä on myös rekkakuskeilla aivot jotka toimivat. Sen takia siellä on myös liikenne pelaa autobaanoilla. Mutta kun suomalaisella rekkakuskilla ja noilla Express-bussien kuskeilla on pienemmät aivot kuin hiirellä niin sen takia täällä liikenne tökkii. Nämä suomalaiset rekkakuskit luulevat, että tiet on ainoastaan heitä varten koska tekevät duuniaan. Niin ne kuskit tekevät Keski-Euroopassakin mutta he kunnioittavat muuta liikennettä ja tämä puuttuu suomalaiselta rekka-/bussikuskilta (siis noilta pikalinjojen.) Ajavat muka vain aikataulujen sanelimina ja on helvetin moinen kiire mutta kun on kahvin paikka niin sitten on aikaa vaikka mihin. Niin, se ajopiirturi, siihen he silloin vetoavat. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokaisen suomalaisen rekkakuskin pitäisi käydä tutustumassa esim. Saksassa kuinka siellä ajetaan moottoriteillä ja kuinka annetaan tietä eikä pusketa toisen eteen vain pelkästään sen vuoksi kun on parikymmentä tonnia massaa enemmän perseen alla.
Tere Jussi, ettet vaan olisi sellainen ammattikuljettaja? Kysymys ei ollut siitä mitä rekat työkseen tekee vaan aikas monen rekankuljettajan ajotavasta ja -tyylistä. Peilin edessä voimme käydä aika ajoin jokainen, virheetöntä tuskin sieltäkään löytyy. Kaikki toki mahdumme täällä Pohjan perukoilla näille teille, mutta töpeksinnät ovat töpeksintöjä, teki niitä kuka tahansa. Nyt puhuttiin rekkakuskien , muutamien, tavoista ja töpeksinnöistä. Sillä ei voi selitellä/puolustella töppäilyjä että työtään ne rekat vain ..., samahan se oli joskus korpraali Heinzillakin kun sanoi: "Zum Befehl"! ja laittoi erään kansanosan jäsenen uuniin! Työtään vain teki? On on, helppoa on löytää toisten ajotavoista niitä virheitä, itse kun ei niitä tee, mutta sekään että toiset tekevät virheitä ei legitimitoi eli oikeuta puolestaan toisia tekemään virheitä. Joo joo, jeesusteluahan tämäkin on, mutta kuitenkin ..., järki päässä ja oikea asenne mukana liikenteessä, kyllä se siitä! KJON!
Kyllä, samoin... pyritään liikkumaan liikennevirran mukaan, ja aika usein "rekkanopeus" on se nopeus jonoutuneessa liikenteessä.
Ja tervetuloa todellisuuteen, että nopeusrajoitusmerkki tienposkessa ei käytännössä ole sitä mitä lainkirjain sanoo; sallittu enimmäisnopeus, ellei tilannenopeus tai ajoneuvonrakenteelinen nopeus edellytä alempaa.. vaan vähimmäisnopeus, johon lisätään vielä toisten mielestä puuttumiskynnys/sakotusraja. Eikö ole kummallista, jos katsoo tiehallinon sivuilta valtateiden liikennetilannetta; kun liikenne on sujuvaa, ajonopeudet on yli sallitun. Vastakun alkaa ruuhkautumaan, nopeudet tippuvat siitä. Liikenneohjelmissa poliisit eivät millään tavalla puutu tähän, joidenkin mielestä "epäkohtaan".
Ps. en ole koskaan yhdistelmällä joutunut ohittamaan nyky-motorista ajaessani "rekkanopeudella" 80-aluella - nehän ne vasta hurjastelee...
Ammattiliikenteen kuljettajien ajotavat ovat silmiinpistävän "rikollisia" tänäpäivänä. Olen mutaman kerran navigattorista katsonut kun rekka pyyhkii ohi yli 90:n nopeudessakin. Miten lie mahdollista. Tuo kännykän käyttö kuitenkin osoittaa että varsinainen "juoruämmien" sukupolvi kuljettaa rekkoja nykyään. Ja se ratin päällä makaaminen samaan aikaan tarkoittaa varmaan sitä että se kuski kuvittelee kumppanin siihen alle ja se puhelu on ns. "puhein seksiä." Kaikenkaikkiaan voisi sanoa, että taas tämän kesän reissuilla totesin, että useimmiten sitä jonoa veti henkilöautoilija. Se kun on niin vaikea tarkastaa sitä mittarivirhettä missään.
En kyllä suosittelisi noista saksalaisista rekkakuskeista mallin ottoa. En ole koskaan ymmärtänyt sellaista kaksikaistaisella moottoritiellä ajoa, missä rekat vuorotellen ohittelevat toisiaan ilmeisesti rajoittimet pohjassa. Aina on ohituskaistalla vähintään yksi rekka estämässä henkilöautojen ohitukset. Espanjalaiset ja puolalaiset kuskit eivät välitä ollenkaan ohituskieltomerkeistä, jotka koskevat aikoja 8 - 19. Kyllä saksalaiset kuskit silloin osaavat säätää nopeutensa sellaiseksi, ettei ohituksia tarvita ja kuitenkin liikenne kulkee sen 90 km/h.
Mutta se on minuun vuosien saatossa tehnyt vaikutuksen miten antavat rekkekuskit euroopassa tilaa kun as.auto tai vaunu tulee liitymästä moottoritielle! t.kaarina
Se että on töissä tien päällä pitäisi tuoda mukanaan myös vastuuta liikenteen sujumisesta ja kaikkien turvallisesta pääsystä perille, ei etuoikeuksia. Valitettavasti suomalaisten ammattikuskien asenne on sellainen että muut eivät osaa ajaa heidän sääntöjen mukaan.
Ei ole tainnut mennä kaikilta osin oppi perille: http://www.rahtarit.fi/images/tonneittain.pdf
Jahas! Nyt näyttää keskustelu täälä siltä, että on käyty tuolla buukeskuksen puolella ottamassa 'aperitiivit'!
Pulinat pois nopeuksista siihen asti kun poliisi kirjottaa rikesakon 1 km/h nopeusylityksestä.
Siihen asti ajan sujuvasti liikennevirran mukana, tosin 80km rajoitusalueella 80km/h. Tunnen mittarini virheen 1% liikaa näyttää.
No,ei kun odotellaan. Nämä "ammattilaiset"(huom.pienellä) aiheuttavat sen,että kuorma ja yhdistelmä ajoneuvojen nopeudet pudotetaan 80 iin. Ja sulake rasiat sinetöidään.
Siinä ehtii jokunen rekka ikävä kyllä vielä kaatua.
Tämän allekirjoitan täysin.
Ajelin ailen illalla Tampereelta kotiin päin kahden rekan välissä. Auton mittari näytti keskimäärin 95 km/h (todellista 87-88) ja perässäni tuleva tuntui yrittävän takaoven kautta vaunuun. Varoittelin pariin otteeseen jarruvaloilla, jolloin välimatkaa tuli hetkeksi parikymmentä metriä. Mutta pian oltiin taas ihan ruotsalaistuntumalla. Nämä ääliöt eivät ole varmaankaan koskaan kuulleet savaa TURVAVÄLI. Mielestäni liikenteessä pitää olla sen verran itsekäs, että jättää itselleen tilaa ja aikaa toimia äkkinäisissä tilanteissa. Eilisessä esimerkissä oli kyllä koko ajan ns. kylmä rinki kuskin penkin alla, ja harras toivomus, että metsän kuningas ymmärtäisi pysyä pois tieltä ja tienpenkoilta. Jos meinaan hirven ja meidän tiet olisivat vaikkapa vain sivunneet toisiaan, olisi Solikka ollut sillä siunaamalla täynnä Scaniaa. Onneksi emäntä ja tenavat nukkuivat autuaan tietämättöminä mielessäni myllertävistä ajatuksista. Olisi pian tullut palautetta kielenkäytöstä. ;)
Pisti silmään yksi asia Jukan aloituksessa. Hän valittelee kotimaassa kun ajelee n. 85 km/h vauhdilla niin rekat roikkuvat kiinni, mutta toista oli Ruotsissa ja Norjassa "kun ajeli satasen tiellä reilut 90 rekat pysyivät säädyllisen matkan päässä". Tämähän pätee myös Suomessa, kokeile vain. Mutta jos ajat Suomessa selvästi alle rekkojen normivauhtia niin varmasti olet heidän "jaloissa". Samaa pätee myös naapurimaissa ja muuallakin Euroopassa,jos "matelet". Jollet seuraa liiikennevirtaa niin olet aina teiden tukkona. Eihän suomalaiset rekkakuskit ole jotain erikois rotua samanlaisia tallaajia he ovat kun me muutkin, jotkut heistä sattuu vaan olemaan erittäin ammattitaitoisia pitkän rupeaman ratin takana tehneenä, ja moni tuntemani karavaanarikin on ammatiltaan rekkakuski. Olisi aina hyvä ensin katsoa peiliin ennekuin rupeaa syyttämään toisia.
Hyvää kesänjatkoa ja turvallista ajoa
Missähän kohtaa oppisivat Saksan baanoilla sitä oikeaa ajotapaa. Saksan teillä liikkuu rekkoja kansalaisuuksiltaan Puolasta Kreikkaan ja kyllä mun kokemukseni on täysin poikkeavat. Tervemenoa esim. Ruhrin alueen liikenteeseen, sattuu jossain kohtaa baana olemaan vain kaksi kaistaa, per suunta ja rahtari innostuu ohittamaan toisia. Yhdistelmä kulkee kilsan tunnissa muita nopeammin ja ohitettavia riittää useita. Tapahtuma kestää helposti kymmenen minuuttia ja sen jälkeen onkin parisataa Audia ja Porchea, sekä karvanaamaria odottamassa vuoroaan.
Ajele vaikka Espanjaan asti, niin voit varmaan hokata, että ei täällä meillä mitään kovin suurta ongelmaa olekkaan.
Jep, tähänkin visioon voin yhtyä. Vaikka omat kokemukset monen vuoden takaa. Ranskan moottoritiellä, jumalattomassa sateessa, oli kyllä hengenvaarallista ajaa sen rekkarallin seassa, rekistereitä en nähnyt mutta ne täys- ja puoliperävaunurekat painelivat menemään, ohottelivat toisiaan ja muita liikkujia siihen tyyliin että siunailin josko täältä hengissä selvitään. Varsinaista surmanajoa, sirkusta, huh huh! Itse liikuin matka-autolla, joka kyllä pysyi muun liikenteen vauhdissa mutta aina ei uskaltanut, oli se jo silloin sellaista menoa! Suomessa vielä kohtuullisen kesyä tämä ralli, mutta tarviiko sitä sellaiseksi päästääkään? Espanjan puolella oli melkein samanlaista menoa, siellä liikkui rekkoja ympäri Euroopan, Itä-Euroopasta myös, meno oli 'kovvoo hommoo', sielläkään ei niistä omista 'oikeuksista' kannattanut kiinni pitää, päinvastoin, jos hengissä aikoi selvitä. Saksassa oli liikenne kurinalaisempaa, ainakin silloin. Johtuiko valvonnasta? Nykymenosta en tiedä, Saksassakaan.
Ruotsissa näin muistaakseni Stat-Oilin rekan perässä puhelinnumeron ja tekstin: "soita ja kerro kuinka ajan". På svenska, naturligtvis.
Saattaisi toimia Suomessakin, ainakin isoilla rekkafirmoilla, jonkinlaisena indikaattorina kuskin ammattitaidosta ja etiikasta. Riittävästi kun rupee palautetta tuuppaamaan yhden kuskin ajotavoista niin luulisi että työnantajallakin olisi intressit puuttua asiaan.
Hannu Silloin kun meno yltyy omasta mielestä vaaralliseksi niin kannattaa poistua sieltä moottoritieltä rinnakkaistielle! Rekat pysyvät kumminkin siellä moottoritiellä. Tämä varsinkin sateella - karmein kokemus Floridasta ajoimma hirmumyrsky Mitch 1998, vai miten se nyt kirjoitettin, läpi kun se kiersi takaisin Floridaan. Edessä ajavaasta rekkasta ei näkynyt kuin takapyörä ja välillä ei sitäkään kun tiivis jono meni 45 mailia tunnissa. Eikun ulos rinnakkaistielle jossa ajelimme yksin.
Jep jep Kaij, oikeassa olet, mutta kun silloin siellä Lyon'in lähellä, sateessa ja pimeässä, ei edes nähnyt niitä liittymiä ja mistä sen tiesi mihin sitä olisi joutunut, ei muuta kuin seassa vain, rallihirmujen, joilla 50-60 tonnin vauhtivermeet. Kovia poikia/tyttöjä oli jo silloin pikiteillä, rekan ruotelissa. Ja se sade oli todella kaatosade, tie lainehti vettä, onneksi oli uudet kitkat ja paripyörät takana. Saakeli, aamun lehdessä oli että armeija myy vanhoja tankkejaan, kenelle vain, taidanpa ostaa yhden 50 tonnisen teräshirviön ja lähden sillä kisailemaan rekkojen kanssa! Vielä kun poistaisi sen deaktivoinnin siitä tykistä ja kunnon panssaripaukku putkeen niin eiköhän sitä tietä aukeisi ..., muillekin? KJON!
Eilen 8-tiellä lähellä Uusikaarlepyytä tietyömaalla nopeusrajoitus henkilöauto hiljenti se ammattiautoilija ei ehtinyt vaan rutisti henkilöauton ojaan ja kuskin sairaalaan.
Tuo kyllä pitää paikkansa.
No kui perkele se nyt noi? Ammaddimies? Maanteiden Ritari? Työssään tien päällä. Henkilöautoilija lie vain huviajelulla?
Jotain tarttis tehdä, näille tietyille rekkakuskeille jotka ajelevat toisen tuhkaluukussa suunnilleen, mikä leikki se oikein on? Meilläkin vaimo on monta kertaa paniikissa kun rekan keula on parin metrin päässä auton takana, usein vaunun takanakin. Siinä äkkijarrutuksissa ei rekka pysähdy kuitenkaan ajoissa jos se 'turvaväli' on kurottu pariin kolmeen metriin! Jo sen massan inertia lykkää rekan edellä ajaavan päälle, oli jarrut minkälaiset hyvänsä, ja 'kauhusekunti', reaktioaika on pahimmillaan kymmeniä metrejä. Mikä on se motiivi säikytellä pienempiään, kyllä se rekka huomataan muutenkin. Ja mitkään seli seli yritykset että 'työtäänhän se rekka' siellä vain, ei mene läpi! Lait, asetukset ja liikennesäännöt koskevat meitä kaikkia tiellä liikkujia! Seetana, KJON!
Sorry, en kelannut kaikkia kommentteja, mutta liikennesilmä, huumori, tai sen tajuttomuus ei ilmeisesti ole geeneissä, vaan omakohtaisesti opittavissa ja omaksuttavissa.
Torstaina ajelin mökille pelkällä veturilla ja seurailin rekkojen ajoa.Kotka Kouvolan välillä 6kpl rekkoja ja kaikki niin kiinni toisissaan jotta henkilöauto just ja just mahtu väliin.Eiköhän tämä jos mikä aiheuta niitä vaarallisia ohituksia.Perseestä se porukka joka näitä rekkakuskeja puolustelee.Kyllä se tavaramäärä perille löytää normaalilla ajokäytökselläkin.Se autoliiton Risto Tuoru joutaisi ensin pistämään "omat"ruotuunsa ennenkuin valittelee teiden kunnosta.Minun mielestä huikan ylinopeutta ajavat eivät ole läheskään niin vaarallisia kuin nämä pösilöt rekkakuskit.T:JUSSI
Ja aatelkaas, kohta on 18v. bussikuskeja liikenteessä. Vielä pitäis yleisien kulkuneuvojen käyttöä lisätä. Kuka uskaltaa??
Kirsti, ei kai sentään, 18v.? Heveletti, joku tolkku pitäis kuitenkin siinäkin olla. Myös se toinen pää joskus hirvittää, 80v. papalle kun myönnetään vielä 5v. ajaksi kortti, vaikka ymmärrys, reaktiot, pelkkä fysiikka, näkö ja kuulo, voi hyvä Isä kuitennii! Jos meikä nyt edes yli 70v. elääkään niin kortissa on jo valmiiksi että ajo-oikeudet loppuvat siihen päivään. Anomalla kai saisi sitten lisää. Jos sitten on jo niin kajahtanut, niin eiku anomaan. Enkä minä nyt halua niitä yli 70v. kuljettajia mollata jotka vielä hyvin kykenevät ajosuorituksiin, mutta meitä on moneksi kuten joku viisas on lausunut! KJON!
Niih... tätä minä hieman aavistelinkin. Täytynee synnyttää ajatuksia. Esim. "liikennevirran mukana": Kyllähän sitä voi paahtaa tiellä välittämättä rajoituksista kunhan sinitakit eivät satu olemaan mutkan takakana torven kanssa tähtäämässä. Mielestäni rajoitukset kullekin ajoneuvolle on tehty noudatettaviksi eikä rikottaviksi, jos näin ei ole tieliikennelaki lienee tehty vain, että lainlaatijoilla olisi mukavaa tehdä kaikkea pientä jäynää tiellä liikkujille...
Olen itsekin ajellut Euroopan teillä ja sehän on helppoa, kun voi ajaa liikennevirran mukana samoin kuin muissa pohjoismaissa vaan toisin on armaassa kotimaassamme.
Edelleenkin aion ajella niillä nopeuksilla, mitkä ajoneuvolleni on säädetty - valitettavasti.
Ja pieni muistutus: Kun ajaa ulkomailla, ajotaitoni, myös sen paremman puoliskon, on parempi, mutta kun saapuu armaaseen kotimaahamme ajotaito heikkenee heti - joudun ajelemaan esim. 100 km rajoituksella sitä 80 km, kun ajoneuvoni ajo-ominaisuudet ja turvallisuus ovat huonontuneet heti rajan ylitettyämme.
Hienoa... tai ehkä kuitenkin valitettavaa, että muillakin on samoja kokemuksia... Tuvallista matkaa - kaikesta huolimatta...
Niin net on Jukka kummallisia nuot valtioitten rajat. Ku sie lennät jostaki Turkmenistaniasta tänne viien vaimos kans, ni oot heti Suomen rajan ylitettyäs rikollinen. Virkavalta jahtaa täälä sua avioliittolain rikkomisesta ja ylinaimisesta. KJON!
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.