- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Polttoaineiden hinnat 2022
Polttoaineiden hinnat 2022
Kuka meitä kusettaa,kun Suomessa polttoaineet maksaa toiseksi eniten
Euroopassa ? Raakaöljyn barreli-hinta oli aamulla 114 dollaria ja pumppuhinnat
aivan älyttömät.
Vertailun vuoksi:kesällä 2008,kun oli ns. finanssikriisi, raakaöljy maksoi 147 taalaa/barrelli.
Pumppuhinnat keskimäärin; diesel 1,47 ja bensiini 95e 1,57.
Tuskin verot ovat nousseet näin huimasti.
Kansalaisille olisi hyvä kertoa mistä on kysymys.
Halutaanko pakolla talouslama ja korkea inflaatio.Tämän kehityksen seuraukset ovat kaikille
täysin selviä,ehkä ei hallitukselle.
Pitää jonkun maksaa sähköautoilun tuet, mistäs muuten kun polttoaineveroista ja alvista.
Ainakaan polttoainevero (senttiä/litra) eikä ALV-prosentti ole nousseet. Muita hinnanosia hallitus ei päätä.
Ei kannata verrata tämän hetken maailmanmarkkinahintaa ja esim. viime vuoden lopussa ollutta suomalaisen Nesteen ostaman raakaöljyn hintaa. Nesteen ostama halpa venäläinen, ei niin puhdas öljy, ja Nesteen ja venäläiseen öljyyn sekoittamat muut aineosat muodostavat oikean vertailuhinnan.
Oikea vertailuhinta on vain Nesteen tiedossa. Ei kannata uskoa että kaupalliset yritykset olisivat omaehtoisesti luopumassa omista palkkioistaan, jotka olivat myös viime vuonna korkeita.
Nesteen kehittämä "likaisen öljyn" jalostusprosessi on omansa, ja sellaista prosessia ei liene yhtä pitkälle viety muissa länsimaissa. Muutakin voi kukin uskoa.
Kyllähän se rosvo on ollut tiedossa pari viikkoa, kun Neste antoi tulosvaroituksen, rahaa tulee kuulemma ovista ja ikkunoista ja siitä varoitettiin. Mitä tekee hallitus, ei mitään?
Harakkahan lupasi subventoida jotenkin eniten kärsiville, luultavimmin keinot ovat edelleen harkinnassa, siihen asti, kunnes hallitus vaihtuu. Pessyt kätensä jo etukäteen.
Tällainen politiikka johtaa kaikkien pyörien pysähtymiseen, staglaatioon. Mikäs sitä inflaatiota ruokkisi, jos ihmiset lopettavat kaikenlaisen kaupankäynnin ja tinkivät jopa peruselintarvikkeista ja lääkkeistään. Näyttää siltä , että juuri nyt kukaan ei Suomessa uskalla tai osaa tehdä politiikkaa, mieluiten ollaan hiljaa. Kiinnostavaa tuntuu olevan tällaiset Rydman-keissin tapaiset näpertelyt.
Tällainen politiikka johtaa kaikkien pyörien pysähtymiseen, staglaatioon. Mikäs sitä inflaatiota ruokkisi, jos ihmiset lopettavat kaikenlaisen kaupankäynnin ja tinkivät jopa peruselintarvikkeista ja lääkkeistää.
Kopio.
Niinpä, mutta siinä palataan perusmaailmaan, eli eletään elämäelämää, eikä tavarataivas elämää. Oikeastaan suurin osa ihmiskunasta elää niin, elikkä yrittää selvitä päivästäpäivään elossa.
Meihin tämä sattuu, kun jouvutaan opetelemaan peruselämää, ilman tavarataivas krumeluuri elämää.
Oikeastaan tähän taitaa tottua, kun latoseisoja on seissyt joutilaana jo puolvuotta, eikä ihmeempää kirusta näy olevan kapteenilla komentaa laiva liikkeelle.
Työssäkäyville muutos on iso, ja siinä on pohtimista liike-elämällä, ja hallinnolla. Pa kustannus 10 l syövällä autolla, on 10 000 kilometrin ajolla 1000 ööriä
Tp
Jos jokin yritys kehittää jotain ainutlaatuista, esimerkiksi tekemällä edullisemman puhdistusmenetelmän kuin muut, niin markkinatalous hyväksyy menetelmällä hyvän liiketuloksen tekemisen. Muunlainen tuloksenteon rajoittaminen kuuluu muuhun talousjärjestelmään.
Litraa kohti on alv kertymä noussut.Mun matikalla ainakin.
Mun matkiksen polttoaineen kertymä vuoden vaihteessa 4,1 euroa /alv /100km
Nyt 5,74 euroa/alv/100km
Nousua 40%
Totta, koska tosiaan kalliimpi hinta, niin isompi ALV tuotto polttoaineveron lisänä Hallitusten ajama tavoite luopua fossiilisesta pottoaineesta toteutuu, kun kansa vaihtaa sähköautoon.
Tosin sitten kun kansa vaihtaa sähköautoon, niin polttoineen käyttö vähenee, ja sen verotuotto, mutta ilmasto kiitää, kun savut vähenee.
Tosin kun sähköä pitäisi saada enemmän, ja aletaan voimaloissa poltamaaan vaikka puuhaketta, niin savukaassut lisääntyy, mutta sähkön kallistuessa sen ALV tuoto lisääntyy.
Tp
Halinen näpertelee taas omissa sfääreissään.
Kyse on koko ajan ollut otsikon mukaisesti polttoaineiden hinnoista.
Hallituksen edustaja, liikenneministeri Harakka lupasi heti Ukrainan sodan alettua, subventoida valtion kassasta niille yrittäjille ja yksityisille ihmisille, joille korotuksista koituu huomattava haitta (esim. pitkät työmatkat).
Ymmärtääkseni Harakan konstit loppuivat asemien jakeluvelvoitteen löysäämiseen (biopolttoaineen prosenttiosuus), eipä tuo ainakaan mua ole huojentanut, samat 2,40 diesel ja 2,60 bensa ja lisää löylyä on tulossa. Saksassahan hallitus pamautti enimmäishinnat polttoaineille, eikä valitusoikeutta ole. Minkähänlainen talousjärjestelmä siellä on?
Vaikeammat asiakokonaisuudet ovat olleet Merikalliolle jo vuosia vaikeasti hänen ymmärrettävissään.
Hän keskittyy vain minun kirjoitusteni solvaamiseen perustelematta virheitäni tai yksinkertaisiin esille tuloihin, vaikkapa esimerkkinä kaikkien käytettävissä oleviin nettihakuihin ja esille tuomiinsa nettiosoitteisiin. Tästä voi päätellä ettähän pitää toisia ymmärtämättöminä ja osaamattomina.
Polttoaineiden hinnat perustuvat mm. raaka-aineen hintaan, jalostuskustannuksiin ja liikevoittoihin sekä veroihin siksi kullakin noista osa alueista on vaikutusta polttoaineen kokonaishintaan.
Kuten yksinkertainenkin saa selville, useat maailmanmarkkinahinnat ja niiden vertailu perustuu lähes aina brent-hintoihin.
KIrjoitin kauan sitten etten välitä hänen kirjoituksistaan, mutta koska hän nimeltä mainiten mainitsee minut vastasin hänen kirjoitukseensa. Varmaan tulossa jälleen "sellainen perioidi".
Ei kai V-P Saksa enimmäishintaa laittanut vaan laski veroa kesäajaksi. Hyvä sekin vaikka pumppuhinnassa se ei paljoa tuntunut. Omituinen on ihmisen ajattelu, ennen katsottiin tarkkaan missä sai pari senttiä edullisemmin mutta nyt tuntuu ettei kymmenen senttiä ole mitään
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f9f4f308-bce2-4ea9-8030-8c86109b1966
Omituinen on ihmisen ajattelu, ennen katsottiin tarkkaan missä sai pari senttiä edullisemmin mutta nyt tuntuu ettei kymmenen senttiä ole mitään. Kymmenen senttiä on nyt prosenteissa vähän mutta euroissa on sama mistä hinnasta se otetaan.
@timppa
@timppa
Litraa kohti on alv kertymä noussut.Mun matikalla ainakin.
Mun matkiksen polttoaineen kertymä vuoden vaihteessa 4,1 euroa /alv /100km
Nyt 5,74 euroa/alv/100km
Nousua 40%
Polttoainevero ei ole noussut, joten laskepas montako prosenttia saat alennusta siitä kun osuus litrahinnasta on tippunut.
Jos kauppias nostaa hintaa, aina alvin määrä euroissa nousee. Jos ostaa kalliimman tuotteen kuin halvimman, maksaa ylimääräistä alvia. Pitäisi alv laskea jonkin perushinnan mukaan, että pysyisi aina samana? Vai pitäisi alv maksaa aina kalleimman vaihtoehdon mukaan, etteivät ostajat joudu erilaiseen asemaan sen suhteen?
Monille ei ole vielä Mauno Koiviston jälkeinen aika auennut. Suomessa ei ole pakko hinnoitella kustannusperusteisesti tai jotain referenssihintaa seuraten. Yhtenäinen hinnoittelu on suorastaan kielletty. Silti kaikki pyrkivät markkinahinnoitteluun ja ottavat mitä saavat. Katteet ja jatkuvuus varmistetaan valitulla tavalla.
Valtio ottaa autoilusta aina omansa pois. Nyt ko tankilla litrat vähenevät, mutta valtiolle tilitettävät eurot ei saa vähentyä (täytyyhän valtionkin velan korkoihin jostakin löytyä rahat), polttoaineen litra hinta nousee.
Entäs tulevaisuuden polttoaine, sähkö. Nyt sitä saa vanhoilla sopimuksilla 5 sentillä/kWh? Kun kansa pakotetaan sähkö autoiluun ja polttomoottorit on paalattu. Saatte arvata sähkön hinnan, tuskin laskee. Lisäksi "huoltovarmuus" on unohdettu tässä sähkö höpötyksessä. Miksi esim ambulanssit, paloautot ei ole siirtynyt sähköön. Otappa sähköä 10 kwh takakonttiin siltä varalta kun joku netti helevetissä sotkee sähkön tekemisen tai jakelun.
Sähköä tulee pistorasiasta ja maitoa saa kaupasta, häh :(
H
Ne yritykset jotka meiltä rahat kiskoo. Niimpänin. Minä koetan ainakun oikeen joku kirvauttaa, mietin miten ítse tekisin asiat jos olisin sen yrityksen johdosa.
Nimittäin yritys itsesssään on vain työkalu, kuten mulle joku rekan rohjo aikanaan, ja siinä yritksessä, kuten nesteelläkin on tavalista kansaa työssä, karrikoiden sahaamassa omaa oksaa, kun se yritys kiskoo voittoa.
Muttakun sen yrityksen johdon pitää työnään niin tehdä, koska omistajat, siis osakkeen omistajat, joita on kansa, siis me, vaatii, että ainaenemmän tuottoa, ja osinkoa.
Että osakkeen omistajat rikastuisivat enemmän, siis me ihmiset
Niiettä miten minä sen homma osaisin paremmin, koska jos ei minun työpanos, eli voiton tuotto riitä, niin potku persiille, ja tienvarsiin kiviä potkiskelleen ukko, ja parempimies tilalle.
Tulee Kekkosen aika mieleeen, kun valtio omisti Suomen, ja sääteli hinnat perusasioille, Muttase on historiaa se, ja nyt eletään nykyaika.
Ainoa asia minkä voi itsekukin tehdä, että raha riittää jotenkin lopetaa turha ajelu, ja elää kotosalla perus elämää.
nykysin skäli heleppoon siihen minun lapsuus aikaan, että ruudun avulla voi reissata ympäri maailmaa. Siellä on ne samat paikat, ja maisemat.
Tp
Timppa, sehän on yksi lysti, millä keinoin Saksa pudotti kesäkuussa dieselin hinnan 1,8€:oon ja bensan 1,9€:oon, pääasiahan kuluttajan kannalta oli se, että valtiovalta reagoi oikeaan suuntaan. Haliselta kysyn edelleenkin, millainen talousjärjestelmä Saksassa on, kun siellä valtio kykenee puuttumaan kohtuuttomiin hintoihin?
Halinen, linkkien käyttö on viisautta, suosittelen sullekin, on ikäänkuin kättä pidempää, millä perustella näkemyksiään, eikä tarjoilla pelkkää mutua. Yliopisto koulutuksen saaneena ymmärrän senkin, että tietoni ja ajatteluni eivät synny tyhjästä ja olen tottunut lähdeviitteisiin, kuten hyvä tapa vaatii. Tuo linkkini oli Toivolle ja fakta liikenteen päästöistä suhteessa muihin päästäjiin, onko siinä jotain vikaa?
Entäs sitten itse asia Halinen, sehän sua ei tunnu lainkaan kiinnostavan - polttoaineen hinta ja mitä sille tehdä- onko meillä tehty kaikki voitava, jotta nykyinen inflaatiokehitys (polttoaineet etunenässä) ei ryöstäydy stagnaatioksi=pysähtyneisyydeksi, kansalaisten jäädessä koteihin ja palveluiden näivettyessä käytön puutteessa. Siinä sitä on riittävän laveaa ajattelua Halisellekin, mitä peräänkuuluttaa multa.
Halinen näpertelee taas omissa sfääreissään.
Kyse on koko ajan ollut otsikon mukaisesti polttoaineiden hinnoista.
Hallituksen edustaja, liikenneministeri Harakka lupasi heti Ukrainan sodan alettua, subventoida valtion kassasta niille yrittäjille ja yksityisille ihmisille, joille korotuksista koituu huomattava haitta (esim. pitkät työmatkat).
Ymmärtääkseni Harakan konstit loppuivat asemien jakeluvelvoitteen löysäämiseen (biopolttoaineen prosenttiosuus), eipä tuo ainakaan mua ole huojentanut, samat 2,40 diesel ja 2,60 bensa ja lisää löylyä on tulossa. Saksassahan hallitus pamautti enimmäishinnat polttoaineille, eikä valitusoikeutta ole. Minkähänlainen talousjärjestelmä siellä on?
Tuo V-P:n mainitsema liikenteen päästömäärä (20%) on KAIKEN liikenteen päästömäärä. Meille taviksille kun liikenteen päästömääristä saarnataan, näytetään aina henkilöautojen pakoputkia ja henkilöautojen jonoja. Eli laivat, lentokoneet, junat... "unohdetaan", vaikka niiden osuus liikenteen 20% osuudesta on yli puolet.
En ole kirjoittanut mitään Saksan polttoaineen hinnoittelusta, enkä ota kantaa ko maan hinnoitteluun.
Kirjoitin Neste yhtiöstä ja sen hyvästä tuloksesta ja sen syystä muuttuneessa tuontikaupan raaka-ainehinnoittelussa.
Tuskin suorittamasi koulutuksesi, joka tähtäsi ihan eri alalle kuin arvioimaan minun toimiani.
En edusta mahdollisuutta vaikuttaa polttoaineen kuluttajahinnoitteluun siksi en oma-aloitteisesti ole ottanut siihen kantaa.
Vastaan vain omista kirjoituksistani enkä puutu toisten vastaaviin, vaikka Merikallio koettaa sekoittaa koko ajan.
Kuten arvelin...
Melskatkoon täällä vapaasti minun puolestani, osallistun mieluummin järkevämpään keskusteluun muilla areenoilla.
Tuossa on Lübeckin Aralin tämän illan hinnat. Kyllä veronalennus on vaikuttanut
https://tankstelle.aral.de/luebeck/fackenburger-allee-20/13009700
@timppa
Timppa, sehän on yksi lysti, millä keinoin Saksa pudotti kesäkuussa dieselin hinnan 1,8€:oon ja bensan 1,9€:oon, pääasiahan kuluttajan kannalta oli se, että valtiovalta reagoi oikeaan suuntaan. Haliselta kysyn edelleenkin, millainen talousjärjestelmä Saksassa on, kun siellä valtio kykenee puuttumaan kohtuuttomiin hintoihin?
Halinen, linkkien käyttö on viisautta, suosittelen sullekin, on ikäänkuin kättä pidempää, millä perustella näkemyksiään, eikä tarjoilla pelkkää mutua. Yliopisto koulutuksen saaneena ymmärrän senkin, että tietoni ja ajatteluni eivät synny tyhjästä ja olen tottunut lähdeviitteisiin, kuten hyvä tapa vaatii. Tuo linkkini oli Toivolle ja fakta liikenteen päästöistä suhteessa muihin päästäjiin, onko siinä jotain vikaa?
Entäs sitten itse asia Halinen, sehän sua ei tunnu lainkaan kiinnostavan - polttoaineen hinta ja mitä sille tehdä- onko meillä tehty kaikki voitava, jotta nykyinen inflaatiokehitys (polttoaineet etunenässä) ei ryöstäydy stagnaatioksi=pysähtyneisyydeksi, kansalaisten jäädessä koteihin ja palveluiden näivettyessä käytön puutteessa. Siinä sitä on riittävän laveaa ajattelua Halisellekin, mitä peräänkuuluttaa multa.
Laitatko linkin jonka mukaan on yksi lysti miten Saksan valtio vaikuttaa hintoihin? Onhan siinä valtava ero, jos valtio säännöstelee hintoja pakolla tai laskee polttoaineveroa.
Ja saisiko linkin myös sinne, missä todistetaan että valtion pitää hallita hintoja verotusta muuttamalla, jos nykyaikaisissa länsimaissa ei muita keinoja ole?
En näe syytä osallistua keskusteluun typerän kysymyksen vastauksella. Tämä vastaus Merikallion viimeisempään minulle osoitettuun kysymykseen.
Laitatko linkin jonka mukaan on yksi lysti miten Saksan valtio vaikuttaa hintoihin? Onhan siinä valtava ero, jos valtio säännöstelee hintoja pakolla tai laskee polttoaineveroa.
Ja saisiko linkin myös sinne, missä todistetaan että valtion pitää hallita hintoja verotusta muuttamalla, jos nykyaikaisissa länsimaissa ei muita keinoja ole?
Timppa, nythän alkaa mennä saivartelun puolelle.
Kuten kirjoitin, on KULUTTAJAN kannalta yksi lysti, millä KEINOIN valtio hoitaa kohtuuttomien hinnan korotusten sääntelyn, sen tarkempaa selvitystä en katso aiheelliseksi näillä sivuilla alkaa avata.Asian avaamiseksi voi lukea liikenneministeriön sivuja ja Harakan lupauksia, niistä on dokumentoitua tietoa.
Esimerkkinä viittasin Saksan ratkaisuun. Samoin viittasin Nesteen tulosvaroitukseen, kun rahaa alkoi tulla ovista ja ikkunoista ennakoitua enemmän. Sisällöt voi jokainen googlata.
Vai on Halisen mielestä (pari yötä nukuttuaan) typerä kysymys, polttoaineen raju hinnan korotus, vallankin kun maaimanmarkkinahinta ei ole noussut samassa suhteessa. Se vain näkyy vaikuttavan laajemminkin talouteen ja inflaatiokehitykseen.
Ymmärrän kyllä hyvin, että aihe on vaikeasti hallittavissa, mutta ei se tee kysymyksestä typerää. Nyt jo on näkyvissä (ilman linkkiäkin), että kansalaiset rajoittavat omaa automatkailuaan, mikä heijastuu monenlaisiin yrityksiin. Ei todellakaan ole kysymys pikkuasiasta. Perästä kuuluu, sanoi torven soittaja.
Pysy vaan aloittajan aiheessa, silloin ei tule puuttua toisten kirjoituksiin ja keskustelun laajentamiseen joka tässä tapauksessa oli juuri tuo Nesteen toiminnan tulos johon itsekin reagoit.
Voisiko ylläpitäjä omistaa näille kahdelle maailman viisaimmalle ihan oman palstan; ei ainuttakaan aloitusta/aihetta etteikö nämä ole todistelemassa omaa ylivertaisuuttaan.
Niin. Alkaa olla kipurajoilla ihan oikea tarveautoilu. Tankkailin tepellä aamusella, kun oli pako ajaa kirkolle, niin 17 litraa löpöä, ja yli 43 ööriä.
Monella muulla kauppa on kauempana kun mejän 31 kilometriä sivu, puhumattakaan kaupunkiin yli 100 kilometrin päässä, ja tosiasia on, että kun käymmä kirkolla, ja asiamma siellä, niin se 70 kilometriä ei taho riittää kokonais määräksi.
Niin se koskee paljon rankemmin niitä pidemmän matkan takaa ruokansa hakevia. Hupiautoilua voi rajottaa, ja antaa vaikka sen olla, mutta pakkokulkua ei.
Tosin luonto kiittää. Oli liikkeellä Rovaniemen tiellä retkipolkupyörä kulkijoita muutamia. Siinä ei pakokaasuhaittaa tule.
Tuosa aamusella juttelin maamiehen kansa, kun aloytteli kevätkyntöö koneellaan. Tuumasi, että säiliöön yli 2 ööriä litra polttoöljy.
Hänellä kylmenee navetta tulevaan talveen ellei homma muutu. Kysäsin, mistäs maitoo. Hae kaupasta Italialaista, sinnehän EU suunnittelee julumaa apupakettia, kai sitäsieltä rahtaavat sitten, kun kotomaiset navetat on kylymillään.
Tp
Voisiko ylläpitäjä omistaa näille kahdelle maailman viisaimmalle ihan oman palstan; ei ainuttakaan aloitusta/aihetta etteikö nämä ole todistelemassa omaa ylivertaisuuttaan.
Huomioipa Jarmo myös etten tee muuta kuin vastaan minulle esitettyihin kysymyksiin.
Keskustelussa tulee vastata paitsi jos nimellä esitetyt väitteet ovat itsestään selvyyksiä tai vastauksen omaan kysymykseen voi itse kyetessään hakea helposti.
Tänne en ainakaan minä kaipaa näitä sirpukoita yhtään lisää.
https://yle.fi/uutiset/3-12511416
Totta Toivo, tuossa on aiheeseen liittyvää tuoretta tänäistä tietoa, tältä päivältä ja tilastokeskuksen tuoreesta selvityksestä.
Nähtävästi tuokin on liikaa Leinoselle, jolla on kanttia arvostella muita kirjoittajia, antamatta itse aiheesta käytyyn keskusteluun minkäänlaista panosta.
Tuollaiset vain sattuvat olemaan ihmisten aatokset asuntolainojen korkojen nousun, polttoaineiden hintojen nousun ja yleisen inflaatiokehityksen kourissa. Jos kansakunnan ostovoima ryöstetään, pysähtyy talous ja vaivutaan pysähtyneisyyden vaiheeseen. Jokainen pystynee kuvittelemaan, millaiseksi elämä muodostuu, kun pyörät pysähtyvät. Ehkäpä Leinonenkin? Ei siihen mitään erityisviisautta tarvita, riittää, kun seuraa aikaansa.
Olempa joutessa ennustaja eukkona. ihmiskunta palaa reaalimaailman juurille, jättää turhakrumeluuri elämän, eli karrikoiden punanen tupa, ja perunamaa palaa kunniaan.
Muistuu aku ankka vuoskymmenten takaa kai. Roopen rahasäiliön hajotti pyörremyrsky, ja levitti rahat pitkin maailmaa.
Ihmiset keräsivät, ja alkoivat elellä rahaelämää. Aku, ja pojat kauhisteli, mutta Roope tuumasi Hoidetaampa kasvimaata, kyllä rahat palaa kotiin aikanaan.
lopulta ihmiset alkoivat katella ruokaa, muttakun ei ollut kukaan enää kasvattanut, menivät Roopen luo, ostivat hältä, ja kun raha palasi kotiin säiliöön, alkoivat kuokkimaan kasvimaita
Tp
On tullut tiliteon aika. Hallitus laitto kaikki munat samaan koriin!
Nyt tuvan lämmitys sähköllä lataillaan patteri autoja.
HUOLTOVARMUUS tais unohtua tässä sähkö auto höpötyksessä.
Vai ei oo merkitystä patteri autojen latauksella, katso kuva.
Vilu ja näläkä on hyviä kouluttajia.
H
jk.
Liitetiedostot
screenshot_20221214_153947_ilta-sanomat.jpgJuri töllön uutisessa oli. DDP esittää sähkön hintakattoa. Valtio sitten korvaa yhtiöille sen ylimenevän osan myyntihinnasta.
Yksinkertaisinta määrätä asetuksella hintakatto, muttamutta....
Tp
Hei kuopion aakkosilla diesel 1.94 e/l, TÄNÄÄN ja ollu eilisestä
Juri töllön uutisessa oli. DDP esittää sähkön hintakattoa. Valtio sitten korvaa yhtiöille sen ylimenevän osan myyntihinnasta.
Yksinkertaisinta määrätä asetuksella hintakatto, muttamutta....
Tp
Asetuksella voidaan vain täsmentää lakia. Olikos se laki sähkön hinnasta jo säädetty?
1000 000 000e eihän tuo oo mitää, lähes kaikki nollia ja nollahan ei oo yhtää mutta sillähän voi ostaa ~20% sta äänistä keväällä. Tuon veranen löyty vihreästä siirtymästä (on sinne satsattu) tai jos ei löykkää sitte vaan velaksi, perikunta maksaa. H
Nyt kun on käyny ilmeiseksi, että vihreän siirtymän aikataulu on harhaisen väärä. Meitä uhkaa loppua talvella sähkö, kulutusta on hallituksen toimesta ohjattu voimakkaasti käyttämään sähköä, virhet, iso virhet.
Tehkää nyt kansalais aloite;
Sähkö autoille tilapäinen (lue toistaiseksi) korotettu käyttövoima vero, esim joku % osuus auton hankinta hinnasta (50 000e / 0,2% ) / 100e kk. Bensaa ja dieseliä kyllä tuntuis olevan, myös tänä poikkeus olo aikaan. Otetaan tallista/kaupasta se bensa/diesel auto käyttöön, lisäksi pudotetaan poltto aineen hintaa usseita kymmeniä senttejä. Helepottaisko tällä konstilla sähkö pula. Tulisko niitä ääniä tällä konstilla. ;) H
Läkäreiden ja hoitajien koulutusta rajoitettiin aikanaan, jotta ei tulsi ylitarjontaa. Nyt ei ole liikatarjontaa
Kun hallinto päätti lopettaa kivihiilen käytön, vaikka samaan aikaan kuten nytkin kun Saksa polttaa ruskohiiltä.
Niin päätettin purkaa voimalat energiaviraston vastustuksesta huolimata, joka halusi ne säilyttää kriisiajan varale.
Nyt ollan hoitaja pulassa, nyt ollaan energia pulassa.
Mutta ei mitään hätää Minä säästän sähköö. Lämmitän leivinuunia, ja talon lamput oon ledejä. navettan ostin sen 9kw sähkölämmittimen tilalle 15 kw diisel lämmittimen.
Puoli tiimaa päivässä jylisee pakkasilla, ja routa ei säre rakennusta.
Maksniemen TBllä oli tännään tiisseli 1,919. ostin 87 litraa autoon, ja astioihin. Nyt pärjää hetken, menkööt maalima mihin, minä kävelen rantalenkkiä, ja kantelen halakoja .
Tp
1.92 Eilisehtoolla Dieseli Lappeenrannassa. Pitkästä aikaa hymyilytti tankatessa kun sai alle satasella tankin täyteen.
Sähköllä ainakin kauppa on käynyt ja pörssistä imaistu maksimituotot, kun Saimaassa vesi on kohta jo metrin alle ajankohdan normaalin tason. Säätövarasto valutettu ahneuksissaan tyhjiin, talot pakkasella kylmillään, mutta Forttumin jakamat muhkeat osingot tietysti vastaavasti lämmittää?
Kun täällä kysytään linkkejä ja suorastaan vaaditaan niitä ei asioista kannata keskustella.
Linkkien julkistaminen on "vanhan tiedon" uudelleen julkistamista omissa nimissä.
Saatu uusi tieto yhteistyökumppanelta on useimmiten myös toisille uutta tietoa. Se onko se lopulta toteutuvaa on selvitettävissä vain ajan kuluessa jota ei linkki johonkin uutiseen todista julkaisuhetkellä toteutuvaksi.
Kunkin tulisi arvioidessaan toisten kirjoituksia arvioida omien lähteidensä ja tietojensa ajantasaisuutta sekä luotettavuutta.
Se niistä "sfääreistä".
Eihän se kumma Pasi jos hymyilyttää. sehän ennen kahinaa, ja yhtiöiden rikastumis ajatuksia oli diiseli siinä 1,40 - 1,50 ööriä, ja nyt 1,90- 2 ööriä Vajaa 3 mk kalliimpaa litra
Tp
Nuo polttoaineiden hinnat ovat kovin suhteellisia. Olin syksyn vaihteeksi kalahommissa ja siinä sitä löpöä palaa. Useamman kerran tuli tankkiauto tuomaan menovettä, sitä kun palaa pienemmissäkin troolipaateissa sellainen 80-90L h.
Kysyin kerran kapultani mitä nyt maksaa kun kahta alusta kerralla tankataan, toiseen 9000L ja toiseen 12000?
En kehtaa sanoa mitä siitä maksettiin, mutta sen sanon, että kyllä huoltoasemilla ovat katteet kohdillaan.
Mukava kuulla että joku saa löpöä "ilettävän" edulliseen hintaan. Maanviljelijä/mehtätalous/kaivinkone yrittäjä joka polttaa pö tä usseita kymmeniätuhansia litroja vuojessa. Ottaa säiliöön kerralla 6-10 000 litraa, jarruna vain ko ei oo rahaa joka kerta tilata säiliöitä täyeksi. Usein huolto asemalla tarjous pö n hinta on sama. Tuntuu reilulta :( . H
Joissakin EU:maissa polttonesteiden hinnat näköjään seuraavat öljyn- ja maailmanmarkkinoiden hintoja. Kävin juuri tankkaamassa Riisseliä hintaan 1,39€/litra (kuukausi sitten hinta oli 1,82€). Tosin maahan on yksi suurimmista EU-tukia saavista, eli Espanja, jotta suomi voi olla mukana jakamassa miljardeja, täytyyhän ne jostain ensin kerätä, eli esim. polttonesteiden extra veroilla.
Nuo polttoaineiden hinnat ovat kovin suhteellisia. Olin syksyn vaihteeksi kalahommissa ja siinä sitä löpöä palaa. Useamman kerran tuli tankkiauto tuomaan menovettä, sitä kun palaa pienemmissäkin troolipaateissa sellainen 80-90L h.
Kysyin kerran kapultani mitä nyt maksaa kun kahta alusta kerralla tankataan, toiseen 9000L ja toiseen 12000?
En kehtaa sanoa mitä siitä maksettiin, mutta sen sanon, että kyllä huoltoasemilla ovat katteet kohdillaan.
Noin homma auki kirjoitettuna hirvittää oikein heidän puolesta, ketkä elantonsa tosikalastuksesta ottavat (ei ole mitään catch&release touhua).
Noilla kulutuksilla ja nykyhinnoilla pitäisi nuotat olla joka vedolla täynnä saalista. Hattua nostan kalastajille, jotka mahdollistavat sen, että voimme käydä kalatiskiltä valitsemassa tarpeelliset kalamme.
Toki olen melkein oma varainen kalojen hankinnassa, mutta mietittäväksi noin yleisesti.
Joissakin EU:maissa polttonesteiden hinnat näköjään seuraavat öljyn- ja maailmanmarkkinoiden hintoja. Kävin juuri tankkaamassa Riisseliä hintaan 1,39€/litra (kuukausi sitten hinta oli 1,82€). Tosin maahan on yksi suurimmista EU-tukia saavista, eli Espanja, jotta suomi voi olla mukana jakamassa miljardeja, täytyyhän ne jostain ensin kerätä, eli esim. polttonesteiden extra veroilla.
Tuon verran hinnat ovat Suomessakin laskeneet, paikoin enemmänkin, kun viikottaiset halvat päivät ovat tulleet takaisin. On Suomi sitten paska maa.
Tuon verran hinnat ovat Suomessakin laskeneet, paikoin enemmänkin, kun viikottaiset halvat päivät ovat tulleet takaisin. On Suomi sitten paska maa.
Minun käsittääkseni Suomessa riisseli maksaa nyt n. 1,90€/litralta, joten eroa on jonkin verran eli n. 50snt/litralta. Toki kaikillehan tuolla erolla ei ole merkitystä. Samoista lähteistä, samoilta markkinoilta tuote kuitenkin hankitaan molempiin maihin, eikä sitä verotta espanjassakaan myydä.
Onneks meillä on palvelut ihan liki ja on myynnissä vielä pakkasessakin toimivaa dieseliä. Lähimpään K City Markettiin tai Lapin keskus sairaalaan 170km.
;) H
Liitetiedostot
screenshot_20221217_120641_tankille.jpgAikanaan Juha Sipilän Hallitus, "runnoi" läpi Hallintarekisteri lain, jolla voidaan piilottaa omistus/kytkökset yrityksiin, johon Valtio jakaa rahaa, esim Sipilä tuki "avokätisesti" Talvivaaraa, jossa sukulaiset olivat aliurakoitsijana ja saivat siitä hyötyä.
Nyt kun näitä kytköksiä ei näy, niin käy mielessä, että päättäjät hyötyy itse, kun sähkön ja polttoaineet ovat EU:ssa kalleimpia.
Ei Suomi ole ..ska maa, vaan rahamaailam se on, eli me ahneet ihmiset. Minä jokapäivä käveleksin omalla maalla, ja ihastelen Suomen kauneutta, ja kuuntelen miten tuo minun suojelema kuusikko juttelee mulle
Eihän Suomea omista suomi, muutakun maapohjan, kun ei saannu Katainen sitä myytyä, ja siittäkin kaivaa kansaiväliset yhtiöt tonnikaupalla kultaa esimerkiksi vuuessa.
Nämä sähkö, ja polttoaine asiathan käskee kansainväliset rahamarkkinat, ja me sitten vain maksetaan, ja puristellaan nyrkkiä taskussa.
Politiikka... Niinno se on tullut jo sanottua. .
Tp
Minun käsittääkseni Suomessa riisseli maksaa nyt n. 1,90€/litralta, joten eroa on jonkin verran eli n. 50snt/litralta. Toki kaikillehan tuolla erolla ei ole merkitystä. Samoista lähteistä, samoilta markkinoilta tuote kuitenkin hankitaan molempiin maihin, eikä sitä verotta espanjassakaan myydä.
Näytit kirjoittavan siitä, että Espanjassa hinta seuraa maailmanmarkkinahintaa, jossain muualla ei, kuten Suomesta on muualla sanottu. Mutta viestisi olikin siinä viimeisessä sanassa extravero. Ammuin siis ihan väärään maaliin.
Onneks meillä on palvelut ihan liki ja on myynnissä vielä pakkasessakin toimivaa dieseliä. Lähimpään K City Markettiin tai Lapin keskus sairaalaan 170km.
;) H
Tuohan on hyvä tieto, pitää pysyä poissa Länsi-Lapista. Viikko sitten PP:n Kuusamossa oli alle kahden ja muilla käynneillä Itä-Lapissa tänä vuonna on ollut ihan tavalliset hinnat, ei tuollaista Lapin lisää. Mutta hyvää oli viimeisin diesel, mennessä paloi 9,5 satasella, palatessa 8,5, tiedä miksi.
Meilä ei ole sitimarkettin kunvähän alle 100 km, ja lähimpään kauppaan 31 km, niiettä mikäs täälä. Näky kirkolla olevan TBllä vain 2, 07 ööriä tiisseli.
Sinistä hämärää, ja kuuset humajaa.
Tp
Täällä Kuopiossa diisselin hinta ollut jo monta päivää alle kahden euron. Tänään tankkasin tankin täyteen eikä mennyt kuin 145 euroa (194,10/litra), pari viikkoa sitten meni 170 euroa. Toivotaan, että suunta on pysyvästi tämä eikä hinta pompsahda taas ylös maanantaina.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.