Onneksi meillä on bio-riisseliä?
Petri Ahonen
07.03.2022 21:52
Nyt kun öljyn hinta nousee ja riisselin vielä paljon vilkkaammin, on onni että meillä suomalaisilla on neste ja sen bio-riisseli. Sehän on varmaan jo paljon halvempaa kuin "tavallinen", eikö vaan?
Meillä polttoaine on vasta 5. kalleinta maailmassa, mutta, jos hinta suhteutetaan ostovoimaan (palkkatasoon) taidetaan olla numero 1. Hyvä Suomi!!!
Jostain kumman syystä Neste My riisselin mittarihinta näytti tänään olevan 2,61€/litralta. Miksi ihmeessä? Kyseinen polttoainehan on vähäpäästöinen, eli ei saasteveroja, se ei sisällä fossiilista polttoainetta. Miksi hinta nousee mukana?
muokattu: 14.3.2022 14:34
Toivo Koistinen
08.03.2022 07:19
Nuotuo nyte ei ole mikään ongelma. Eli Ranskaksi. Nottöproblemo
Diiselin, ja bensiinin hintaerohan on enää vaan muutama penni, ja transitin phve hybridi kulkee bensiinikoneella, ja sähkövedolla. Siitä rakettamaan höpöautto
Kaasuhan ei lopu, kun meilläkin ruokahävikki vuuessa on kymmeniä miljonia kiloja, nin eikun kompostoimaan biokaasuvoimaloihin,
Semmonenhan oli täällä yhdessä possulasa, jo 80 luvun alusssa, ja sillä kaasulla se possula, ja omistajan talon keskuslämmitys pelasi. Lannasta jäi jäljelle siten mahottomaan hyvää kasvumultaa porkkanamaahan, kun aletaan opin, että ruoka pellolta suoraan suuhun, on ihmiskunnan pelastus
Eli jokatalon kompostorivoimala, ja herätetään vanhat kaasuladat kiskomaan poksia
Niinja ameriikoissahan on sähköllä kulkeva höpöautto jo keksitty. Elikkä Eikun vanhaa laulua mukaellen.
"Nytvaan ajellaan sähkö, kaasu, ja bensiini hevoisilla".
Kun höpöliikenne ei käytä riisseliä, nin sitäriittää oikeaan hyötyliikenteeseen, kunnes keksitään sillekkin korvaava kone sen riiselin tilalle.
Tp
Matti Asikainen
08.03.2022 10:48
Olihan meillä jo yli 80 vuotta sitten autoissa käytössä oma kaasuvoimala. Ei vain taida auttaa nykyisiä ruiskutusmoottoreita. V. 1944 olin m/s Nuaksen kyydissä Rehjanselällä, kun laivapoika tyhjensi pilkesäkin häkäpönttöön. Toimi se kaasuvoimala jo silloin vesilläkin.
https://www.youtube.com/watch?v=gKAjF1mSrAc
Toivo Koistinen
08.03.2022 11:15
Nykyinen muunnos pilkevoimasta on se kun pari mettäkonetta tuo puun pinoon tienviereen, ja rekka ajaa ne biodiisel tehtaalle josta tulee tankin täytettä.
Tosin voihan sen puun traktorin hakkurilla pilkettää, ja sitten vain häkäpönttö peräkärriin ja vanha kaasutin moottori lada kärrin keulaan.
Kattellaan mille maailma alakaa.
Tp
Niinja onhan sekin, että katolle aurinkopanelia lujasti, ja pellolle pystyroottorivoimala. Sittenvaan sähköllä vetyä, ja polttokenno auton keulaan. Tampereellahan ne jossain koulusa teki, ja poltokennnomopolla ajelivat pihalla. Omavaraisuutta se
muokattu: 8.3.2022 11:18
Jori Järvinen
08.03.2022 18:05
Jokohan ton diesel-veron vois poistaa kun diesel maksoi enemmän kuin bensa kun äsken tankkasin?
Toivo Koistinen
08.03.2022 19:02
Halltus on jo hoitanut. Työmatka kuluihin on annettu helpotusta, ja käsittääkseni liikenne yrityksille myös.
On katsotu, että polttoaineveron alentaminen ei palvele tasapuolisesti..
Toisaalta tästähän on puhuttu, että maa velkaantuu, kulut kasvaa, nin ei voi lähteä alentamaan veroja, koska mistäs ottaa sitten rahaa valtio, kun nytkin miljardeja lisää velkaannutaan.
Tp
Jori Järvinen
08.03.2022 21:29
Toivo KoistinenHalltus on jo hoitanut. Työmatka kuluihin on annettu helpotusta, ja käsittääkseni liikenne yrityksille myös.
On katsotu, että polttoaineveron alentaminen ei palvele tasapuolisesti..
Toisaalta tästähän on puhuttu, että maa velkaantuu, kulut kasvaa, nin ei voi lähteä alentamaan veroja, koska mistäs ottaa sitten rahaa valtio, kun nytkin miljardeja lisää velkaannutaan.
Tp
Onko se jotenkin tasapuolista että diesel autolla on lisänä diesel-vero ja kuitenkin tällä hetkellä diesel on monin paikoin kalliimpaa kuin bensa??
No mitäpä tuosta, työmatkaa kertyy 90km päivittäin jos ei reissuhommissa satu olemaan...saahan sitä polttoainetta rahalla, vieläkun hallituksen viisaat ynmärtäis että se on kaikesta muusta ostamisesta pois...
Toivo Koistinen
09.03.2022 06:14
Eihän se mukavalta tunnu, mutta tässä on nin monta isoa tekijää, että siinäpä on hallituksella mietintää, mistä verorahat. Kulut kasvaa, kun maakuntaahallintokin perusteltiin.
Sähköautoilusta ei veroa, Matka-autojen verovapauden poisto, ei käy. Nostaakko bensiini, ja muiden poltoaineiden veroa, jos diiselin laskee, eikäy..
Mistä siis rahaa, julman velanoton lisiänä. EU suunnittelee julmaa velkapakettia tämän kahinan ansiosta... Tämä hupamaailma on kaatumassa reaalimaailman korvapuustiin.. Kämmen jo nousee
Muuten sinua hyödyttää kuiten verotuksessa matkavähenys oikeuden korotus, jota me elakellaiset ei saada.
Noh etuna se, että ei tarvi kun kerran viikkoon ajaa kirkolle kauppaan. Antaa muuuten vehkeiden köllötellä ladossa.
Rantalenkkikävelysä ei kulu löpö, ja juur sain Sievin kengältä takuuseen pohjatut kenkät, elikkä taas monta vuotta taivallan sitä lenkkiä. Se on minun paratiissipoloku
Mutta laita säähköautto, ja lujasti panelia katolle, kyllä sillä kuluke 90 kilometrin työmatkan, samala taloonkin tulee säähköä.
Tp
Minä aina näin puhelen, koska en keski ratkaisua valtion rahapulaan, kun kansa ei halua maksa, ja tuo pirun eurostoliito syö kohta kaiken, mutta onhan yksi. Nostetaan työssäkäyvien ja elakellaistenkin palkkaveroa 5 rosenttia. Pistetään nin, että alle kolmetonnia tienaavia se ei koske, mutta siitä yli, ja yli 15 000 tienaavilta 10 rosenttia lisää veroa. Yli 30 000 tienaavilta 20 rosenttia
muokattu: 9.3.2022 06:31
Jukka Rajamäki
09.03.2022 15:57
Viime syksyn Euroopan reissulla oli jo monin paikoin diesel 1,889€/L varsinkin Ranskassa + tiemaksut päälle jos ajoi maksutietä.
Suomessa 0,30 - 0,40 sentin litrahinnan nousu tarkoittaa n. 30 - 50 euron polttoainekulujen nousua/1000km. Kannattaako sen takia nostaa matkakoppi pukkien päälle ja siirtyä jalkamieheksi?
Timo Haapanen
09.03.2022 17:57
Tuossa on Lübeckissä Aralin tämän hetken hinnat:
https://tankstelle.aral.de/luebeck/fackenburger-allee-20/13009700
Motareilta ei kyllä kannata reissussa tankkailla, helposti 30 snt edullisempaa pari kilsaa sivussa.
Mulla on oikea-aikainen projekti kun maanataina vien pikkuauton muutokseen ja sen jälkeen ajelen täällä nurkissa biokaasulla.
@timppa
Ari Kuusisto
09.03.2022 18:21
Kerroppa sitten mitä muunnos kustanti.
Pohojalaasta BIG Biokaasua meillä päin:
"Täällä voit tankata BIG Biokaasua
Kiitokaari 2 (ABC:n nurkilla)
65380 Vaasa (Runsor)
Stormossenintie 3
66530 Koivulahti
Hinta 1,45 €/kg (vertailuhinta bensiiniin 0,929 €/L)"
Toivo Koistinen
09.03.2022 18:38
muuanpäivä sitte ajelin tuon matkan isolla töllöllä kotosoffalta, kun opin siihen sen löytämään. https://www.youtube.com/watch?v=76T7mMVmZYQ. Ei kulunnu litraakaan, ja ei tarvinnu itte ajaa. Noita kamera ajeluita voi tehhä paljon.
Mutta kylä pienitulosta tämä nykynen kauppahinnotelu tavaroile, ja myös polttoaine rassaa. Tätä harrasteajelua ei voi siihen verrata, koska se ei ole pakollista, mutta kaupassa käynti, ja syöminen on.
Tp
Timo Haapanen
09.03.2022 18:44
Ari KuusistoKerroppa sitten mitä muunnos kustanti.
Pohojalaasta BIG Biokaasua meillä päin:
"Täällä voit tankata BIG Biokaasua
Kiitokaari 2 (ABC:n nurkilla)
65380 Vaasa (Runsor)
Stormossenintie 3
66530 Koivulahti
Hinta 1,45 €/kg (vertailuhinta bensiiniin 0,929 €/L)"
Se on tasan 2000 valtiolta saadun tonnin jälkeen. Meilläkin on täällä omasta paskasta tehtyä biokaasua
https://www.envor.fi/ajankohtaista/artikkelit/?newsid=26&newstitle=Biokaasun+veromuutos+nostaa+tankkaushintaamme+%284.1.2022+l%C3%A4htien%29%2C+mutta+se+on+silti+Sinulle+edullista%21
Mutta vaikka kuinka lehdet toitottavat maakaasun hinnan nousevan ei ainakaan vielä näy Saksassa eikä Italiassa jotka katsoin.
Paivän keskihinta Saksassa 1.157
https://www.gas-tankstellen.de/menu.php
@timppa
Envor taisi olla 1.59 kun viimeksi katsoin
muokattu: 9.3.2022 18:46
Kari Pykälä
09.03.2022 19:27
Harrastajan kannanotto https://www.tiktok.com/@steppaaja_jormaparola/video/7072747954456497414?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&q=terveiset%20sinne%20vihreiden%20puoluetoimistoon&t=1646846672663
Heikki Ikonen
09.03.2022 21:55
Jokhan silmät aukiaa siellä cityssä ,,, siellä juostaan vain jonkun vihreän aatteen perässä,,,
Ei meillä toimi sähkö autot pakkasessa,,, lähin kaasu tankkaus asema 400 km päässä,,, D maksaa TB llä 2,29e/l B95 hitusen enempi.
Kun vielä maanviljelys Suomessa ajetaan alas, niin mistä täällä "Suomi nimisessä saaressa" saahaan rahat riittämään elämisseen. On tainnut unehtua kriisi ajat klakeri kenkä pirpanoilta. Valtion velan korko ei pysy ikuisia aikoja miinuksella. Mutta.
Nälkä ja vilu on hyviä konsultteja. H
Kari Pykälä
09.03.2022 23:47
Harvaan asutun maan arvovalintoja? Sähköllä ei noita meidän autoja liikutella juuri mihinkään? Kaasukin näyttää menevän huippu kalliiksi? Ruotsissa d maksaa 2,60 €/litra. Kohta ollaan vihreän siirtymän tavoitteissa 4,3 €/litra....joo puolessavälissä. Voi olla että tämä "hupiliikenteen" kustannukset karkaa käsistä? Kuitenkin nämä on arvovalintoja elämä on kallista. Syyt siihen kalleuteenkin on arvovalintoja?
Toivo Koistinen
13.03.2022 08:13
Niimpä. Aletaanko lähestyä ruuan suhteen köyhiä maita, josa väestöllä suurin huoli mistä leipä suuhun.
Paljon sitä aikanaan näilläkin sivuilla, kun puolustelin maataloutta, että nehän elää tukijaisilla, ja makoilevat pankolla talvet, että tuet pois, kyllä maailmalta ruokaa saa, jos ei homma suju.
Tp
Sepeteus Vaari
13.03.2022 11:11
Eikö pitänyt olla ruuassakin muutaman kuukauden varmuusvarasto?
Näin pianko ne tuli syötyä.
Heikki Ikonen
13.03.2022 18:32
Ennen vanhastaan tiloilla oli jyvä siilot täynnä syksyisin, joita laitettiin kiertoon sitten koko tuleva vuosi tarpeen mukaan. Se oli se todellinen varmuus varasto jonka maaseudun väestö kustansi koko kansan hyväksi Suomen valtion varastojen lisäksi. Se vuosia jatkunut huuto tukijaisista, kaupan monopolimaisesta hinnoittelusta viljelijä unohtaen ja tietämättömyydestä työn määrästä mitä tiloilla tehdään on johtanut siihen että maan viljelyn kannattavuus on miinus merkkistä. Moni on heittänyt paska talikon nurkkaan. Maa seudun siilot on nykyisin keski talvella tyhjiä, joskus jopa syksyllä sato viedään tukkurin varastoon suoraan pellolta. Niistä saaduilla rahoilla on aina ostettu ”apu paskaa, koneita ja poltto aineita koneisiin” tulevaa kesää varten.
Sanon ihan hyvällä ”met syömme Suomalaisten maanviljelijöiden käjestä”, arvo heille, kovan työn tekevät meän kaikkien leivän ja maijon eteen. H
Veli-Pekka Merikallio
14.03.2022 13:29
Sepeteus VaariEikö pitänyt olla ruuassakin muutaman kuukauden varmuusvarasto?
Näin pianko ne tuli syötyä.
Joo, sato on syöty, maailmalta lisää, jos saadaan, tänään oli vehnäjauhot jo kallistuneet 30%, mamman pullat muuttuvat entistä arvokkaammiksi!
Toivo Koistinen
14.03.2022 14:34
Pienet tilakoot on häviämässä, ja ollaan kannattavuuden perässä kasvatettu ne julman kokosiksi. Se ei ole suomen huoltovarmuudelle hyvä, koska jos aatelaan jotain 5 -20 peltohehtaarin tilan sadon korjuuta, niin se onnistuu aina, vaikka sääilmiöt panisivat hanttin, mutta jos ollan 100- ja jotain hehtaarin määrissä, niin sinä ollaankin pulassa.
Tp