- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Onko karavaaniharrastus tiensä päässä ?
Onko karavaaniharrastus tiensä päässä ?
Hannu Itkonen SFC 20037 esitti aiheellisen kysymyksen mielipidekirjoituksessaan Caravan 2/19 lehdessä.
Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna kirjoitti erinomaisen kirjoituksen ilmastonmuutoksesta ja
kehoitti ilmastointoilijoita malttiin ja suhteellisuudentajajuun.
Merilinnan mukaan perussyy ilmastonmuutokseen ei ole liikenne vaan maapallon suunnaton väestönkasvu.
Kirjoitus on julkaistu Moottori-lehdessä numerossa 12/2018.
Erinomainen kirjoitus kokonaisuudessaan.
Kannattaa lukea !!!
En tiedä miten sen kirjoituksen saa luettua, kun en ole tilaaja.
Mutta tämä harrastuksen jatko riippuu ensinnäkin poliitisista ratkaisuista meillä, eli miten verokohtelu näille latoseisojille muuttuu, eli kallistuuko kuinka paljon.
Jos autoveroa alennetaan muulta liikenteeltä, niin helposti katsahtaa hallinto näiden kulkimien suuntaan rahan hankinta mielessä
Tämä harraste ei ole ehkä se valtion kaataja, vaikka hallinto päättäää laitta näille esimerkiksi autoveron henkilöautojen tapaan
Toinen on sitten se, kun me vanhat lopetamme, niin miten muuttuu uusien sukupolvien tyylit, matkailla.
Töllöt kehityvät, ja millanen on ensivuuesta lähtiin niden kuvan laatu, ja millanen on eri paikkjen nähtävyys kuva tarjonta, eli matkailla kotisoffalta.
https://www.youtube.com/watch?v=ezpqDi42pRM 100-200 tuumanen töllö, niin noista näkymistä.
Minä puhun tulevasta 10-30 vuuen päässä, en nyt ajasta
Tp
Olen kyllä jokseenkin vakuuttunut jotta harrastajamäärät tulevat laskemaan lähivuosina merkittävästi ainakin kausipaikkatyyppisessä yhden tukikohdan harrastajien ikkunassa. Vaikea kuvitella jotta harrastuksen piiriin uusina tulevien kiinnostuksen kohteena olisi tulla kököttämään pitkiä aikoja kausipaikoille tai yleensäkään pidemmiksi joutilaiksi hetkiksi leirintäalueille jos alueella ei entuudestaan ole samanhenkisiä kavereita.
Sen sijaan extreme tyyppisten harrasteiden tukikohtana tai reissutyötä hotelliverkoston ulkopuolella tekevien itsensä työllistävien keskuudessa trendi saattaa jopa olla kasvava matkailuautojen osalta ja matkailuvaunujen osalta taasen muun harrastetoiminnan taukotupa tyyppiset teemat.
Kolmas kasvava tai nyt ainakin suht samassa kokoluokassa säilyvä ryhmä saattaapi olla etelässä talvehtijat, jotka tykkäävät asustella omassa kopperossa useamman kuukauden, joskin tässäkin tullee vallitsemaan jonkun asteinen kauhun tasapaino, eli mikä on kokonaiskustannus talvehtia autolla / vaunulla etelässä vs. kustannustaso asustella vuokra-asunnossa vastaavan ajan ja miten vuokrakämppiä nyt on saatavilla itselle mieluisista kohteista.
Aika harva nykyisistä etelässä talvia viettävistä vaihtaisi tuparutuksi. Kaveripiiri on se mikä sinne kämppäreille vie.
@timppa
Aivan siis nykyisistä rutuista. Itse pohdiskelinkin enemmän harrastuksen tulevaisuutta tilanteessa missä kaveripiiri puuttuu…
Jos omakohtaisesti miettisin pidempää oleskelua etelässä niin tuskin lähtisin matkailukulkimella jos saatavissa olisi mieleiseltä alueelta kilpailukykyiseen hintaan joko hotellimajoitusta tai vuokrakämppää. Tokihan käsite mieleinen alue on kovin monimuotoinen kaikkinensa. Jos vaikkapa harrastaisin esimerkiksi leijalautailua tai surffailua ja sopivan harrastepaikan välittömään läheisyyteen pystyisi vaunulla / autolla majoittumaan niin vaihtoehtohan tuntuisi kerrassaan mainiolta kas kun esimerkiksi välineistön kuskaaminen olisi monin verroin vaivattomampaa matkailukulkimella kuin esimerkiksi lentokone + kohdepaikassa vuokrapirssi kombinaatiolla.
Noita lajeja mm. tuli harrasteltua useampi kymmen vuotta sitten ja kierreltyä lähinnä espanjan ja portugalin kohteita ja on kyllä sanottava jotta oli se kamojen kuskaaminen melkoista turaamista ja aikaa paloi ihan tuhottomasti myös sopivien majoituspaikkojen etsimiseen, missä kamojen kuskailu kämppään aina iltaisin oli jotenkin kätevästi hoidettavissa.
Voisin jopa kuvitella, että nuoremmalla sukupolvella, eli tulevaisuuden potentiaalisilla kokemuksia etsivillä karavaanareilla tämä kortti voisi vetääkin toisin kuin esimerkiksi itsellä jolla nuo extreme lajit ovat enää pilkettä menneisyydestä...
Karrikoitua hieman nyte pojilla. Lerillä vaunuilu ei noin kauheaa ole. Aatellaampa kesämökkiin verrattuna.
Kausipaikka on samaa tasoa, eli on sauna suihku, kaikki muu, ja se hinta verrattuna kesämökkeilyyn, on eri tasoa.
Lisänä siinä on se yhteisö, joka noissa leireissä on, eihän se mihinkään katoa, niin kauan kun kausihomma on, ja leirejä. Extrana se, etttä sen kesämökin voi pistää koukkuun, ja lähteä vaikka retkelle, mikä ei kesämökin nimellä tunetun työleirin osalta onnistu.
Etelän matkaajista en osaa enempää, kun en sitä puuhaa tunne.
Tulevaisuudessa harrastuksen hinta muuttaa sen mallia, eli ei osteta tuota kallista loppuun sadan tonnin kapinetta, jonka arvo laskee kun lehmän häntä seisomaan suurinta osaa vuotta millon ollaan ansiotyössä. Meillä vanhoilla on tapa puhua, mitä me tehdään.
Me kuollan pois. Me ei olla tulevaisuus
Vuokrataan, ostetaan porukka omistukseen, koska nuorilla ei omistaminen ole se pääasia.
Lapin matkailussa lentomatkailu on sitä luokkaa jo, että karavaanitouhu meillä on kohta näpertelyä.
Mutta sekin, kuten tämä harrastus seisoo öljyn varasa.
Täällä investoidaan kun viimeistä päivää. Norjat Tromsassa jo hätäillään turistien liiasta invaasiosta, koska hotelleja suunnitellaan, ja kausi on pienen osan vuotta. Sama täällä.
Nyt minun lisänä osa miettii, miten lapin käy, kun öljyhana pienenee, ja porukka häipyy.
Pankrot, ja iso.
Polttoaineen hinta määrää tätäkin touhua tulevassa, mihin malliin homma muuttuu, ja sen ennustelu onkin viisaampien puuhaa.
Tp
Rutu,tuparutu,lentäminen,surffailu,etelässä talvehtiminen,miten nää liittyy Kotimaanmatkailuun?nuoremmat tottakai vuokraa vaikka porukalla ajopelejä ja kokeilee onko oma juttu ja roskasta pääsee helposti irti samantien,oliko yllätys?eläkeikä nykysillä vaan nousee ku viisaat vanhat päättäny että elävät ikuisesti:)))ei tavikset fiiaatteja pihaan seisomaan osta ku työelämäkin epävarmaa...ja kotimaanmatkailukin sujuu vaikka henkilöautolla tai pakulla mökkejä vuokraten?:)
Juri noin. Nuoret kulkevat työssä, ja loma-aikojen takia ei kannata osta saantuhannen kapinetta seisomaan, kun monasti asuinalueilla semmosen säilyttäminenkään ei taho onnistua perheen muiden autojen lisänä.
Lisäksi noiden pito maksaa. Jos, kun vuokraus yleistyy, niin sehän auttaa perustamaan vuokraamoja. Samala ulkomaalais turisteille voi se vuokraus toimi elpyä.
Mikä estää yksityisten omien autojen, ja vaunujen vuokraus homman kehitämistä. Siinähän liitolla on paikka apuna olemalla
Myös samassa yhdistysten leirille yöpyileminen ulkomaalais vuokra turisteille. Maailmallahan vuokraus on kuulemma isoa puuhaa.
Tp
Silloin kun minä 34 vuotiaana aloitin tämän harrastuksen ei mulla millään ollut tahtoa tuhlata rahojani auton vuokraukseen. Omalla se aloitettiin ja heti eurooppaan vuosilomien tahdissa.
@timppa
Miten laskee. Auton/ vaunun vuokruussa ei ole pääoma kuluja, ei säilytys, ei huolto, ei huolehtimis kuluja, ei vakuutus maksuja, ei käyttöveroja, ei kun vuokra.
Juttelin pariskunnan kanssa joka tekee matkailun henkilöautolla, ja hotelimajoituksella. Oleet vuosia eläkkeellä
Yhten ääneen, että ei helpompaa ole kun tämä tyyli.
Menet hotelliin, olet kuningas. Kaikki on valmiina, semkun aamusella aamiaiselta jatkat matkaa, jos kehtaat, tai kiertelen paikkoja kahtelemassa.
Voit nousta lentoon, tai laivaan, ihan miten mieli tekkee.
Entäs jos haluaa karavanailla.
Heleppoa kun heinän teko vuokraamma vaunun auton perään, ja eikun reissuun niin pitkään kun haluaa, vuokraajafirma tykkää mitä pidempi aika.
Kun lopetetaan karavaanailu, ei tarvi kun vaunu koukustra irti vuokraamoon, ja se on siinä.
Ei tarvi miettiä onko lunta vaunun katolla, paljonko sen arvo laskee, millon pitäsi vaihtaa. Ei tarvi käytellä ja latailla akkuja, ei mitään huolta.
Ei mitään huolta.
Tämä on monelle työssäkäyvälle tulevaisuutta, ja niin pitäsi meilläkin nuo reissuvähät.
Tp
Hotellimatkat ovat tykkänään eri harrastus. Eivät liity karavaanihommaan millään tavalla.
@timppa
Taitaa olla me karavaanit lokeroineet harrastuksen ehkä jo liian tiukkaan sapluunaan jos ainoa oikea tapa on vain tuo höpömökkien kuskaaminen, ja niissä asuminen, ja jos vielä ainoa oikea tapa on, että se koppi on omistettava.
Ollaanhan mekin sitten kerettiläisiä, kun ollaan jopa hotellissa, motellisa, ja gamping asunnoissa yövytty, ollaan hotellin saunaa lämmitetty ohi kulkisa, ja kylvetty, ynnä muuta vastaavaa
Onko se pyhä karavaanius aate jo vanhentunut, ja pitäisi alkaa puhumaan matkailusta johon kuuluu sen kaikki variaatiot.
Alkaa liitonkin jo mennä mukaan monimuotoisena matkailu liittona, joka toimi kaikenmoisena matkailuun liittyvässä etujärjestönä
Tulevaisuus muuttuu, ja liiton luullakseni on muututtava, muuten se haudataan mejän vanhojen jäärien mukana.
Tp
Ellei karavaanari kulje karavaanivehkeillä ei hän silloin ole karavaanari. Matkailija hän on kulki millä tahansa.
@timppa
Nythän se selvisi. Eli ne jotka vain kulkevat karavaanivehkeillä, eikä millään muulla, ovat oikeita karavaaneja.
Saakohan liittoon kuuluvat kulkea muulla vehkeellä tilapäisesti, vai onko he sitten ei karavaaneja,
jos kuuluvat liittoon, mutta vain vuokraavat joskus noita koppeja, eli eivät edes omista niitä.
Nojoo saivartelua tämä jo.
Sovitaan että ne jotka kulkevat vain karavaanivehkeillä olivatpa liiton jäseniä, tahi eivät, ovat karavaaneja, koska kaikki noilla kulkevat eivät kuulu liittoon mihinkään.
Matkailijat ovat sitten sekakäytäjiä kuuluvatpa sitten liittoon tahi eivät.
Sovitaan että ei ole omistuspakkoa, jos kuitenkin kulkee noila vehkeillä kuulupa liittoon tahi ei
Tämä on selvä sääntö.
Tp
Mistähän opimme termin "karavaanari" ja milloin lainasimme sen huvimatkailuun ?
Aiankin sanalla on tarkoitettu kameliraitoja, joissa kuljetetaan hyöydkkeitä, ihmisä tms. pisteestä A pisteeseen B ja välillä on lupa ruokailla ja levätä.
Jos karavaanarimatkailulla tarkoitetaan kulkemattomia kulkuneuvoja niputettuna muutaman hehtaarin alueeseen, johon on pääsy vain klubikortilla, minäkin pohdin aloittajan kanssa ilmastopoliittisesti; eli yksi pieru haihtuu, mutta viisikymmentä yhtäaikaista pierua haisee.
sirpa
Kun ratsastaja nousee hevosen selästä maan kamaralle hän onkin vaan ihminen. Niin käy myös karavaanarit kun etääntyy kulkimestaan. Kuukauden joka vuosi harrastan hotelli matkailua lentäen perille.
Mutkat suoriksi-tyyliä vai mitä höpötystä? Miten niin ihminen muuttuu karavaanariksi, kun menee matkailuautoonsa? Ehkä joku kokee muuttuvansa, mutta niin skitso en sentään ole. Metsään mennessänne muututte varmaan "metsäläisiksi" ja kun kravatti- asu pannaan päälle, niin silloin "tullaan herroiksi", vai? Aivan sama mitä karavaaniharrastukselle tapahtuu, ei kiinnosta pätkääkään.
No tuo jutustelu Timon kansa oli semmosta, ettei se niin vakavaa ollut. Kunhan ajan kuluksi
Oikeastaan karavaanius on ollut ennen vähän enempi yhdistävä harastus, aate, ja on sitä yhdistyksissä vieläkin, kun pitävät noita leirialueita talkoillen, jota pitää kunnioittaa, koska leiritoiminta Suomessa ilman noita yhdistyksiä ja sen porukoita olisi erilaista.
Nuo leirit ovat yhäkin hyviä rauhallisia paikkoja poiketa kulkiissa yöpymään ystävälliseen paikkaan, ja porukkaan.
Siinä harrastus on muuttunut, ja muuttunee, että se ei ole ehkä niin suurelta osalta sitä yhteistä asiaa, vaan kuten Teemu sanoi.
Ei kiinnosta pätkääkään.
Muta sitten miksi muttuu välineiden ja niiden käytön kanssa tämä asia, ei ehkä ole niinkään karavaaniuteen koskevaa, vaan aivan matkailu mallia siinä kun muukin, ja mihinpäin se kehittyy, ei taida osata ennustaa toivo ihan tarkkaan.
Tp
Vaikea se on edelleen uskoa karavaanaritouhun tulevaisuuden vetovoimaan ja uusien harrastajien innokkaaseen joukkoryntäykseen mikäli harrastuksen keskeisenä ajatuksena on oleskelu leirintäalueilla naapurimatkaajan seinään tuijottaen noin hieman karrikoiden ilmaisten.
Suhteellisen tuoreena harrastajana hieman ihmetyttää sellainen kulttuuri missä matkaajista osalle näyttää muodostuneen toimintamalli missä vaunun sivuun on viritelty pari puutarhatuolia leirintäpaikassa, mihin sitten vaunun porukka asettautuu viettämään aikaa tunti ja päivä tolkulla seurailemaan josko ympärillä tapahtuisi jotain mielenkiintoista - tippuuko koivusta lehti, mihin muurahainen matkaa - mitä milloinkin. Voisiko joku kokeneempi hieman avata tuoko se on sitten se harrastuksen vetovoimaisin juttu?
Kovinpa olet ahtaasta vinkkelistä harrastustamme katsellut, noh, ehkäpä kokemusten karttuessa tulet näkemään joitakin muitakin tapoja harrastaa leirintämatkailua.
Pääasia on kuitenkin, että jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee hyvien tapojen ja lain puitteissa, siihen ei ole kenelläkään oppimestarilla tai päällepäsmärillä nokan koputtamista.
Mitä tulee tuohon leirintämatkailun hiipumiseen, itse en usko siihen alkuunkaan, vankkuri palvelee niin monia tämän päivän ihmisen tarpeita, jotta tulevaisuus on turvattu (kirkasotsaista mutua, kunnes toisin todistetaan).
Tuota lentävää kommenttia noista leireistä, että niissä istutaan vaunusa naapurin seinää tuijjottamassa, toisten vahtiessa millasella kapineela tuokin matkailee parka, tai kuuntelua toisten örvellyksestä en minä aivan allekirjoita.
Ulkomaista en tiedä, mutta noissa alueisa on mahdollista mennä käveleksiin koiran kansa tai ilman.
Kalajärvi siinä huippupaikka sen lammen padolla.
Rauhasa saanu joka alueella olla, jos on halunnut. ( Jos muut saavat minun puolituntis kestävältä parilta sanalta rauhan, päällikön huom. Panettelua sanon minä )
Eikä siellä saunassa, sun muualla noista kapineista puhuta, koska jokainen tietää, että ne on pirun kalliita, ja arvo häipyy kun lumi vappuna mökin katolta.
Ei ole kehumista kellän noissa, ja jos vikoja kaipaa, nin voi kääntyä allekirjuutaneen puoleen siinä asiassa näin sivuston avulla
Eihän sitä ole pakko päiväkausia kulkevan olla siinä leirillä, vaikka olisi useamman vuorokauden yöpyilemässä.
Ottaa aamusella rullat alle, ja lähtee ajelemaan autolla, polkupyörälä katselemaan maisemaa.
Toisaalta jos yöpyy sen yhden yön paikassaan, kuten me, niin iltapuoleen kun tulee leirin on siinä pikkusta puuhaa, ulkoilemista, saunaa jopa kotamakkaraa.
Siinä se ilta vierähtää.
Yöpyminen vanhalla parilla on ehdottoman turvallista, verrattuna maantien levityksiin. Jos murhaa rosmon, joutuu vangilaan.
Tp
Hienoa Tp hyvää argumentointia leirintäalueiden käytön puolesta. Rivien välistä on tavallaan nähtävissä jotta Tp ei tykkää kököttää yhdellä alueella maailman tappiin vaan ilmeisesti ennemminkin viihtyy yhdellä alueella niin kauan kun alueella ympäristöineen riittää katseltavaa, nähtävää ja koettavaa ja sitten kun siltä tuntuu niin matkataan eteenpäin omaan tahtiin.
Tuon voisin minäkin allekirjoittaa. Sitä paitsi itse pidän leirintäalueiden yhteissaunoja melkeinpä parhaana antina koska harvoinpa lauteilla ihan tuppisuita istuskelee ja siinä illan mittaan tulee parannettua maailmaa yhden jos toisenkin teeman osalta. Tosin olen kyllä ollut havaitsevinani, jotta yhä harvempi nuoren polven edustajista viihtyy ainakaan pidempään noissa istujaisissa.
Nyt täytyy huutaa HEP. Ja lisäksi tunnustan etten yhtään häpeä kuulua siihen joukkoon joiden suurimpien huvien joukkoon kuuluu nimemenomaan se kuinka lehti puuhun ilmestyy kuin puotoaa? Sangen suurta tyydytystä tuottaa seurata muurahaisten aherrusta, lintujen lentoa, puhumattakaan komean Harjuksen selkäpurjeen piirtoa kristallinkirkkaan virran huopeessa. Koistisen sekä muidenkin makkaransyöjien tavoin nautin rasvaisen kyrsän tuomasta hyvänolon tunteesta, etenkin kun saan tehdä sen kaukana kotoa tai edes muutaman km päässä vaikka hiihtoladun viereen rakennetulla laavulla. Karavanalueilla en taasen oikein viihdy, mutta se on pelkästään oma häpeä. Näin nykyisen mauttoman ja vissiin hajuttomankin puheenjohtajan sanaa vapaasti lainaten " paras karavaanari on se joka nauttii harrastuksesta omalla tavallaan "
-tapani-
Me ollaan sekakäyttäjiä. Jos yhdistyksen leiri on sopivasti illan silmässä, niin sinne yökortteeriin.
Mutta jos ei ole, nin sitten sopiva levähdys alue, tai aakkospiha, koska matkasuunnitelma on suunnilleen sineppäin, mihin nokka näyttää.
Näin varmaa hyvin moni toimii sekä koto, että noilla ulkomaan reissuillansa.
Tp
Ei markailuvermeet käyttö ole hiipumassa. Kilvan niitä rekisteröidään lisää liikenteeseen. Perinteisten leirintäalueen asiakaspaikat ei pysy mukana. Pääsyy on Suomessa kauden lyhyys joka nakertaa kannattavuuden pakkaselle väkisin.
Näissä olosuhteissa on oltava muuta tuottavaa toimintaa lisää joka lisää liikevaihtoa pidentämällä kautta jakamaan kustannuksia. Esim. Power Park, Keskinen tai Tykkipuisto.
Toinen ääripää hyödyntää olemassa olevaa infraa kauden ulkopuolella uimarantoja parkkipaikkoja tai muita vastaavia.
Minäkin katselen parhaillaan näitä luonnon muovaama kohteita. Bikini kantotelineitä.
Ei markailuvermeet käyttö ole hiipumassa. Kilvan niitä rekisteröidään lisää liikenteeseen. Perinteisten leirintäalueen asiakaspaikat ei pysy mukana. Pääsyy on Suomessa kauden lyhyys joka nakertaa kannattavuuden pakkaselle väkisin.
Näissä olosuhteissa on oltava muuta tuottavaa toimintaa lisää joka lisää liikevaihtoa pidentämällä kautta jakamaan kustannuksia. Esim. Power Park, Keskinen tai Tykkipuisto.
Toinen ääripää hyödyntää olemassa olevaa infraa kauden ulkopuolella uimarantoja parkkipaikkoja tai muita vastaavia.
Minäkin katselen parhaillaan näitä luonnon muovaama kohteita. Bikini kantotelineitä.
Ei markailuvermeet käyttö ole hiipumassa. Kilvan niitä rekisteröidään lisää liikenteeseen. Perinteisten leirintäalueen asiakaspaikat ei pysy mukana. Pääsyy on Suomessa kauden lyhyys joka nakertaa kannattavuuden pakkaselle väkisin.
Näissä olosuhteissa on oltava muuta tuottavaa toimintaa lisää joka lisää liikevaihtoa pidentämällä kautta jakamaan kustannuksia. Esim. Power Park, Keskinen tai Tykkipuisto.
Toinen ääripää hyödyntää olemassa olevaa infraa kauden ulkopuolella uimarantoja parkkipaikkoja tai muita vastaavia.
Minäkin katselen parhaillaan näitä luonnon muovaama kohteita. Bikini kantotelineitä.
Ei markailuvermeet käyttö ole hiipumassa. Kilvan niitä rekisteröidään lisää liikenteeseen. Perinteisten leirintäalueen asiakaspaikat ei pysy mukana. Pääsyy on Suomessa kauden lyhyys joka nakertaa kannattavuuden pakkaselle väkisin.
Näissä olosuhteissa on oltava muuta tuottavaa toimintaa lisää joka lisää liikevaihtoa pidentämällä kautta jakamaan kustannuksia. Esim. Power Park, Keskinen tai Tykkipuisto.
Toinen ääripää hyödyntää olemassa olevaa infraa kauden ulkopuolella uimarantoja parkkipaikkoja tai muita vastaavia.
Minäkin katselen parhaillaan näitä luonnon muovaama kohteita. Bikini kantotelineitä.
Kuva jäi pois mutta muuta tuli liikaa.
tais pää mennä sekasin telineitten katteluista vai istuitko peräti satulassa?hyppää pois sieltä äkkiä maanpinnalle ni oot sitten vaan.....:))matkailija ja laita ihmeessä kuva nähtäville?
Tuota bikini viestiä lähettelin kännykällä aurinkoiselta terassilta enkä siinä kunnolla nähnyt kännykän näyttöä. kuvan otin kännykällä ja liitin sen tuohon juttuun. Eipä suostunut juttua lähettämään millään mutta kun painoin "takaisin" napista niin ilmoitti että että karavaanlehden palsta ei vastaa. Painon vielä kerran niin poistui tuo virheilmoitus samalla näytössä vilahti neljään kertaan mutta ilman bikinejä, tosin ilman myöskään sitä tyttöä. Kännykkä ei tallettanut sitä kuvaa joten sitä ei voi lähettää. Tavallisella kameralla otin toisen kuvan joka ei ole kovin onnistunut mutta bikinit näkyy. Niin eilen aamulla täällä oli +23 astetta ja illalla klo 18 vielä +22
Liitetiedostot
bikini_2019.jpgTuliko tältä Naiselta kysyttyä lupa kuvan julkaisemiseen?
Kuvata saa, mutta tällaisen vain yhteen henkilöön kohdistuva vähäpukeinen kuva ja sen julkaiseminen nettiin on sopimatonta.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/355689-tiesitko-julkisella-paikalla-kuvaaminen-ei-ole-rikos-mutta-jaetun-kuvan-sisalto-voi
https://fvl-fi-bin.directo.fi/@Bin/22bfb7df26b025022126bf35a428a43b/1552216192/application/pdf/175388/Kuvaus%20julkisella%20paikalla.pdf
©Soleil
Mielenkiintoista polveilevaa mielipiteiden vaihtoa. Mikä yhdelle on se oikea tapa harrastaa on toisen mielestä lajiin sopimatonta - ihan eri harrastus kun eräskin kommentoija vertasi hotelliasumista vaihtoehtona matkailuun vaunulla tai autolla. Näin varmaankin jos siis näkee liikkumisen matkailuajoneuvolla itsetarkoituksellisena. Olen kerettiläinen. Minua ei kiinnosta itsetarkoituksellinen liikkuminen matkailuajoneuvolla ja voisin melkeinpä kuvitella, että mahdollisten muidenkin uusien karavaanareiden houkuttelemiseksi harrastuksen pariin täytyy olla muita houkuttimia kuin tuo itsetarkoituksellinen itse itseään ruokkiva toiminta. Voisin kuvitella, että caravan harrastuksen pitää tuottaa jotain sellaista lisäarvoa, mitä tulokas ei omassa elämäntilanteessaan voi muutoin kätevästi saavuttaa. Olisiko se sitten kertaluonteinen pyrähdys vuokra-ajoneuvolla elämys muiden elämysten joukossa, olisiko se lintujen tiirailua luontokohteissa mukavuudenhaluiselle bongarille, irrottautuminen arjesta ja kodin / mökin työleiristä noin esimerkiksi, siis jotain sellaista mihin ei löydy kätevää ja helppoa ratkaisua hotelleista, airbnbeestä tai muista internetin kautta helposti saavutettavista palveluista.
Joku toinen tuumasi, jotta harrastus osoittaa elinvoimaisuuttaan kun koko ajan rekisteröidään uutta kalusatoa. Hyvä jos näin on. Oma havainnointini on taasen ollut tutkailla harrastajien ikärakennetta ja sehän on huolestuttava. Klubin vuosikokouksissa noin silmämääräisesti arvioiden keski-ikä osallistujilla heiluu lähellä 70 -ikävuotta. Voisin pitää tulevaisuuden ennustetta harrastuksen elinvoimaisuudelle hyvänä jos keski-ikä olisi n. 40 - 50 vuotta.
En sano, että oma tapani harrastaa olisi se oikea, se on yksi monista tavoista. Harrastuksen monimuotoisuus oli se mitä tahansa on rikkaus. Itse kun tulin harrastuksen piiriin tuossa hetki sitten jo varttuneemmalla iällä niin päätin hankkia vaunun asumiseen muiden harrasteiden äärelle koska tykkään asustella omassa kopissa, enkä niinkään ystävien nurkissa - vanha totuushan on, että vieraat ja kalat alkavat haisemaan kahdessa päivässä. Hotelli olisi ollut myös vaihtoehto ja olisin sen saattanut valitakin mutta sellainen olisi ollut turhan etäällä. Sitä paitsi vaunu tarjoaa mahdollisuuden kivana taukopaikkana vaikka päivänokosiin. No entäpä vuokrakalusto…. joo olisi varmaan tullut edullisemmaksi… mutta se turaaminen -ensin kulkimen hakeminen jostakin maan äärestä ja sitten se kassi - nyssäkkä roudausrumba - ei oo mun juttu. Oma on oma ja sillä siisti pääsee paljon helpommalla. No entä sitten liittyminen SF-caravaaniin / paikallisyhdistykseen, jotkut meistä vaan on yhdistysihmisiä - se kuuluu asiaan ja onhan yhdistyksellä huisi määrä hyvin hoidettuja leirintäalueita ympäri maata mihin piipahtaa asustelemaan, retkeilemään, kalastelemaan ja katselemaan paikallisia nähtävyyksiä ja mualiman menoa...
Tyhjentävää kertomaa Pekka. Juuri se meillä Suomessa on parasta, että voi harrastaa vapaa-aikana mitä haluaa lähes.
Malttaa vain että ei ole sen yhden asian vanki, elikä ei muuta ole itsellä, kun se yksi asia.
Minusta asia monella meistä varmaan on, mikä on se asia mitä voi pitää harrasteena nimellä karavaani, ja kuinka jyrkkä karsinointi meillä harrastajilla siihen on
Kuka voi nimittää itseään oikeaksi karavaaniksi, ja kuka sen voi häneltä kieltää.
Tähän vastaus on. Kuka tahansa voi sanoa olevansa karavaani, eikä kellään siihen ole veetto-oikeuta sen kieltämiseen.
Niinsenytvaan on.
Miten sitten tulevaisuus, niin paras antaa sen tulla, ja katsoa mihin se johtaa, Voi yrittää liiton taholta tuoda julki tämän homan eri puolia, mutta muuta ei voi, koska Suomalaista ei käsketä harrastamaan
On tullut sanottua, että reissussa on parasta, varsinkin nuorempana kun se oli lomareissu, niin se paras oli se tuumailu, minne, ja siten se lähtö.
Matkalla on mukava katella maisemia, ja menä vain. Huonointa koko hommasa oli siten se kotimatka, kun reissu oli ohi.
Tp
Me olemme Rouvan kanssa noita monikäyttäjiä , aikoinaan oli Vene , mökki ,asunto vaunu , ja asuntoauto yhtä aikaa , sitten alkoi tulla ähky noiden kaikkien kunnossa pidossa ja töissäkin piti käydä ( ulkomailla ). Ensin lähti vene ,( 7,5m ) sitten asuntovaunu ja vakipaikka vaunulle . Nyt on vielä eläke ukkona jäljellä mökki ja asuntoauto , tämä on havaittu meille parhaiten sopivaksi yhdistelmäksi , mökille ei ole matkaa kuin 65 km jonka teemme as, autolla kesäaikaan, niin jos tulee joku ahaa elämys , jonne pitää heti lähteä , niin ei tarvitse kotiin poiketa . Ja noilla yhdistyksen kämppäreitä käytämme aika harvoin , ovat vähän liian sisään lämpiäviä , ja pitkät ulkomaan reissut on tehty , monien sairauksien takia . Kotimaata ja balttiaa kesällä kierrellään , ja sitten mökille saunan lämmitykseen . Siinä ne huru ukon ilot onkin !
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.