Maarianhamina
Kirsti Lindqvist
19.09.2021 10:31
Yritin tulkita Ålandstrafikenin sivuja ensi kesää miettiessä ja ymmärsinkö oikein että jos liikkuu noilla saaristolautoilla niin auton pituudella ( auton vaihto mielessä :) ei ole merkitystä hintoihin? Vain noilla isoilla laivoilla yli 7 m autosta joutuu maksamaan enemmän? Onko ero kovin huima alle ja yli tuon 7 m siis isoilla laivayhtiöillä?
Vesa Hakala
19.09.2021 16:58
Ainakin Finnlinesin mitat on alle 6m ja 6-8m ja 8-12m ja korkeus alle ja yli 2.1m.
Tommi Kylänpää
19.09.2021 20:54
Hyvä käyttää vihreitä lähtöjä - 80% sopii pirkkamatkaajalle Ålandstrafiken. Kannattaa kirjautua ja etukäteen maksaa siis.
Pertti Aro
11.12.2021 10:23
Ei kannata verrata Finnlinestä Ålandstrafikeniin mutta eikö yöpyminen jossakin saaressa halvenna matkaa sillätavalla ?
Timo Haapanen
13.12.2021 09:22
Aika selkeää on hinnoittelu. Ainakaan molempiin suuntiin ei vaanarin mun mielestäni kannata isolla paatilla mennä, jää saaristo kokematta.
https://www.alandstrafiken.ax/sites/www.alandstrafiken.ax/files/skargardsguiden_turlistor_2021_pris_o_farjinfo_5.pdf
@timppa
Pertti Aro
13.12.2021 13:09
En ole katsonut onko ensivuoden aikataukut Jo käytettävissä . Luultavasti on.
Vesa Hakala
13.12.2021 16:08
Kysyjä nimenomaan kysyi isompien laivojen pituus hinnoittelusta.
Finnlinesin otin sen takia esimerkiksi kun niiden mitat eri kun kysyjän mainitsemat.
Pertti Aro
15.12.2021 09:15
Ei Finnlines liikenöi Maarianhaminaan tietääkseni ?
Jari Ahola
15.12.2021 10:38
Tutkin tuossa syysloman alla vaihtoehtoja Ahvenanmaalle (ja siitä vielä yli Ruotsiin). Riippuen matkustajien määrästä halvin voi olla tuo Ålandstrafiken (+Eckerölinjen). Hinta järjestys meillä kalleimmasta halvimpaan; Finnlines, TallinkS, Viikkari, ÅT+EL/viikkari. M-auto 7.2m+4hlöä+3koiraa. Finnlinesin 'Stara' alennusta ei ehtinyt saamaan 14pv säännön takia kuin paluuseen.
Tuo koirahinnoittelu tekee Finnlinesille hallaa. 1 koira maksaa (eikä alennukset koske koiraa) enemmän kuin 1 ihminen, eikä saa edes 2 ateriaa - mutta ihmisille ei ole tarjolla santalaatikkoa :)))
Vähän vaivaa reitittämisessä aina on varailuineen, mutta vaihtelua ainakin isossa möllöttämiseen..
Nettivaraus ja -maksaminen tekee hommasta kaikille helpompaa (halvintakin).
Esim. eteläistä reittiä pääsee suht. nopeasti Ruotsin puolelle. Eikä ole aikaista aamua yövuorolla, jos ei halua.
Klo 21:00 Korppon Galtbyystä ÅT:n valkoiseen laivaan (meno 74€). Nukkuminen omassa autossa matkan ajan, ja herätys varttia ennen auton ulosajoa laivasta 01:30 Föglön Överössä. Saaren läpiajo Degerbyhyn ja uni jatkuu aamuun. Klo 9:00 laivaan (0€), joka vie ½h pätkän samaan Lumparlandiin (Svinö), mitä Finnlines (Långnäs). Mitään varauksia tuohon viimeiseen ei voi tehdä, mutta vuoroja on useita (sesonkina taisi on n 1h välein aamusta iltaan). Tokihan Överöstä voisi jatkaa aamuvuorolla Svinöhön (0€), mutta paikka pitäisi varata (muutoin laiva ei välttämättä poikkea Överössä). Svinöstähän ei ole kuin hujaus Maarianhaminaan ajoa.
Viikkarilla (Rosella) olisi tuolta M:haminasta aikaisin klo12 lähtö Kappelskäriin (2h), mutta tuolloin tuo oli peruttu ennakkoon, joten päädyimme klo 13:30 Eckeröstä Grisslehamniin lähtevään Eckerö linjenin (2h) alukseen. Näissä 2h väleissä koirat voivat olla autossa. Aikaa jäi kiertelyyn pääkaupungissa. Tuolla paatilla paremmat ravintolat ja taxfree (+tarjoukset) mitä Rosellalla tai Finnlinesillä.
Lopputulos; klo 14:30 (CET) Ruotsissa, yhden yön taktiikalla hintaan 121€ - muutama tunti aikaa käyttää 'turismiin' Ahvenanmaalla. Muilla paateilla hinta oli karkeasti ottaen tuplat. Outo huomio, että noilla isoilla Maarianhaminaan maksaa Suomesta liki saman mitä Ruotsiin. Jopa Helsinki-Tukholma vain muutaman kympin kalliimpi.
Useamman koiran kanssa matkaava moni karavaanari suosii tätä (tai pohjoista, kartassa punainen) reittiä.
Edes syysmyrsky ei haitannut meidän menoa, oltiin vielä ainoat autokannella herättyämme.
Föglössä ei taida olla kämppäriä enään, jos sellaista vailla. Sen sijaan aiemmasta saaresta Kökar sellainen löytyy. Siellä harvemmin oltu kun olo kuin nalkissa kivellä. Sen sijaan Föglöhän helpompi tulla ja mennä milloin huvittaa pääsaarelle/lta.
Pohjoinen reittikin tuttu - enempi läpiajoja, enempi kämppäreitä. Eteläistä yleensä suosittu kun osuu meidän suuntaan..
Niin, Eckerö-Grisslehamn välin hinta jäi tekstistä pois. Sen saa yhteishinnasta laskettuakin..
Se oli 47€ meiltä, ja saman olisi viikkarin Rosellakin maksanut.
Korjaus vielä Överöstä ei ÅT alus mene Svinöhön, vaan samaan Långnäsiin mitä Finnlines.
muokattu: 15.12.2021 10:56
Vesa Hakala
15.12.2021 10:49
No juu Finnlines purjehtii siihen kolmenkymmenen kilometrin päähän.
Mutta lähinnä halusin kysyjälle kertoa että isoilla laivoilla ei mitat mene automaattisesti niinkuin hän esittää.
Pertti Aro
15.12.2021 11:00
Jarilta hienoa tekstiä .Turunmaan ja Ahvenanman saaristo on ehdottomasti katsomisen arvoinen ,samoin Grislehamn jos vertaa Kappelskäriin eikä halua käydä Norrtäljessä !