Kylmä kangistaa matkailuautoilijatkin
Matti Janhonen
27.02.2018 18:41
Tuossa Trafin sivuilta vilkaisin, miten ne matkailuautot on talvikaudella liikenteessä.
Tilanne vuoden 2017 lopussa oli tämä.
M-autoja oli rekisterissä v. 2017 lopussa n. 55.000 kpl
Näistä liikennekäytössä oli 20.400 kpl ja väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettuna 34.600 kpl.
Hyvin euro jo nykyisin konsultoi.
Toivo Koistinen
28.02.2018 07:03
Sehän on, niinkun entisellä miehellä, kun putosi pilkkireissulla jäihin. Kun saivat kaverin ylös tuumasi pelastajille. Nyt pian kotiin vaimon luo, sillä kylmä kangistaa.
Ööri on nykyään kaikessa konsulttina Niin mehiläisen rakentamassa vanhus talossa, joka Kemin kuulemma ration mukaan tulee, ja meillä latoautossa.
Tosin minulla syynä on rahan ahneus ( ja nuukuus päällikön huom. ), mehiläisellä joviaali auttavainen luonne, ja raha sivutuotteena sitten välttämättömänä pahana, josta ei puhuta.
Tosin ei voi välttää ajatukselta, kun noita autojen hintoja, että kyllä tekee mieli ottaa, mitä irti saa, niinkun entisen miehen veloista, kun ulosottomies repi päreet katosta.
Toivopoika
Kaj Nyyssönen
28.02.2018 14:17
Niinhän se on minullakin seisonnassa ja hyvin seisåå!
Jarmo Leinonen
28.02.2018 18:27
Ei kangista kaikkia :).
Viikonloppuna suuntaamme jo kolmannen kerran tälle vuodelle tunturiin. Se on asenne- ja varustautumiskysymys tuo talvimatkailu.
Ennen matkailuautoa meillä oli vaunu (3 Soliferia)17 talvea tunturissa kausipaikalla. Ja siellä käytiin oli keli mikä tahansa, joskus oli pakkasta jopa -30. Ei mitään ongelmia.
Nyt on puoli-indekroitu -07 Rellu/Detsku samanlaisella Aldella kuin viimeisin Solifer ja aivan yhtä hyvin tarkenee. Etupäässä Masapeite lisäeristeenä ohjaamon ikkunoissa ja ovissa. Lattiassa nyt tosin sähkölämmitys nestekierron sijaan. Vedet ja viemärijärjestelmä käytössä. Toimivat myös tammikuun alun -25 asteessa. Kylmemmästä ei vielä kokemuksia.
Myös talvimatkailu on meistä mukavaa...
Tommi Kylänpää
02.03.2018 20:54
Näin on. Siirrytty kohti Salpausselkää. Pari seuraavaakin vkl pikkureissuja. Sitten pääsiäisviikolla ylemmäs hiihteleen. Trumalla ja styroxiseinällä mennään
Juhani Backman
03.03.2018 08:15
Viikkko oltu keskisuomessa hyvin tarettu -7/ 24 pakkasessa Truma 3402 kaasua kuluu kohtuusti pullo 4vuorokautta / peitot sisä ja ulkopuolella auto detsku/ Fiat puoli idekroitu. Vielä vuorokausi ja sitte. Kotia kohti.
Ohjaamo kyllä hohkaa kylmää niin kuin kaikki puolikkaat kun ei siellä mitään eristetty oo ku matto lattiassa .
muokattu: 3.3.2018 12:15
Jarmo Leinonen
03.03.2018 16:03
Ei hohkaa ohjaamo kylmää kun varustelee kamppeen talvikäyttöä varten.
Ulkopuolelle kunnon talvipeitto paksulla eristeellä, joka peittää myös ovet.
Aldessa lämpöputket kiertää myös penkkien jalustat ainakin tässä Rellussa.
Ohjaamon lattiaan lisämatto ja väliin lattialämmitys sähköllä. Fiat/Alde yhdistelmään saisi myös vesikierrolla varustetun ohjaamomaton. Tämän mallin Relluun ei saa, siksi sähkö.
Kaikkein kovimpia pakkasia (yli -20) silmälläpitäen on lisäksi pieni sähköpatteri.
Takuulla on myös ohjaamo lämmin :)
Vermeet vaan täytyy hankkia ja varustella omien käyttötottumusten mukaan.
Jorma Airaksinen
03.03.2018 17:30
Lähdetään Leville hiihtelemään maaliskuun puolivälin jälkeen. Täysintegroituun Artoon tehtiin tuulilasin termopeite, niin eiköhän lämpöhaihtuminen tuulilasin kautta vähene tuntuvasti. Alde on pitänyt Arton sisätilat lämpimänä, vaikka välillä on ollut kylmiäkin öitä. Oikeassa olette, että varusteet on oltava tarpeen mukaan.
Juhani Backman
04.03.2018 08:21
On talvi peitteet ulkona ja sisällä tarkeneehan sielä vaan kylmää hohkaa lattiasta ja ovien montuista kun eihän niissä ole mitään eristetty ja lisä lämppäriä ei ole ku ei oo sähköä saatavilla.
Toivo Koistinen
04.03.2018 10:56
Leinonen. Miten rellussa tuulilasin alareuna, kun peite onn paikallaan, tuleeko siihen kosteutta, ja jäätä kovalla kelillä.
Onko rellusssa kun alijäähtynyt keli se alareuna siinä, että jäätyykö pyyhkijän sulat akkunaan kiinni.
Ooppeli on siinä hommassa surkea, kun kojelauta on korkealla, tulilasin alareuna montussa, ja sinne ei lämpö pääse, edes ajaessa.
Ei ole se talviauto. Pitäisi volvon alakaa tekeen noita peltikuoria.
HEH mustakoiruus on tärkeän näkönen asian harrastaja
Toivopoika
Juhani Backman
04.03.2018 18:47
Rahalla saa ja hevosella pääsee .
Kylmä ei kangista vaan raikastaa ja terästää jos ei Extremeä ei ole on pare ku pysyy tuvassa visusti,♥️☀️
muokattu: 4.3.2018 18:50
Jarmo Leinonen
04.03.2018 19:51
Ei ole Toivo nuo oireet vaivanneet tässä autossa. Alijäähtynyt sade työllistää kyllä lämppärin puhaltimineen, kun se yrittää tuulilasin yläreunaa pitää sulana. Lämmitettävä tuulilasi olisi niissä olosuhteissa mukava varuste :)
"Mustakoiruus", Taika nimeltään nauttii myös ohjaamon lämmöstä...
Juha Hietavuori
05.03.2018 09:00
Täällä mökin pihalla autossa asustellaan , - 10 C vain pakkasta , hyvin on lämmintä Adriassa riittänyt . Auto vasta vaihdettu ,täytyy täällä mökillä kokeilla tomivuutta , ei hätää jos jotain vikaa löytyy , vaihdetaan vain asuntoa ,,,,ja jos sattuu sähköt katkeamaan niin sitten sauna lämpiämään ,,,,
Pasi Peippo
05.03.2018 20:26
Kaks edellistä viikonloppua vierähti reissussa ja hyvin tarkeni. Päivät pärjäsi trumatikin sähköllä, yöksi vaati(-22-26 astetta) kaasua, muuten tuli vilu tuppaan. Autona tuplapohja Eura- Mobil.
-Pasi
Ehtel Meeder
12.03.2018 20:02
Sehän on loogista jos ei talvella tee mieli asua autossa niin se laitetaan siksiajaksi seisontaan(liikennekäytöstä poisto) nykyseltä nimeltään.
Toivo Koistinen
13.03.2018 20:01
Kyllä. On niitä karavaaneja joilla matkailu, ja se autossa / vaunussa asusteleminen, ja eri paikoissa kulkeminen on harrastus, ja intohimo.
Osa jopa mailman ympäri ajelee, asuu jopa siinä peltikuoressa vuuet ympäri
Osalla se on kesämökin korvike, ja jopa hyvä. On mahdollista leirillä asustella vapaa-ajat, osallistua siellä kaveriporukan yhteisin puuhiin.
Tarpeen tullen pistää tulille, ja lähteä vaikka maailman ääriin, kunnes taas palaa takasin sille tutulle leirille.
Sitten on meitä latoautoilijoita jotka teemme reissun silloin tällöin. Mutta meillä jopa sen reissun suunnittelukin on asiaa. Meillä se likennepoisto on hyvä.
Yhteistä tälle kaikelle, että se on harrastus, ja hyvä. Toivon että siiinä käyttäydytään sen arvolle sopivasti, ja paikat jäävät pois lähtiissä aina siistimmiksi kun sinne tullessa yöpymään, tai kaffille.
Ei koulutella lemmikkejä hyville tavoille pieksämälä, ja kanervikossa nakkelemalla.
En halua olla sillon paikalla, koska minä toivon voivani viettää vielä monta vuotta vapaalla jalalla
Muuten eri vakuutus yhtiöillä on seisonta-ajan kaskovakutus hinnoissa eroa.
Nordkapp on ykstyisen yrittäjän alue, ja maksullinen kesäisin, luki lehellä.
Hyviä reissuja kaikille, kohta on kesä
TP
Jarmo Leinonen
13.03.2018 21:40
Kun tässä "letkassa" on tuosta talvivarustelusta tullut kirjoiteltua, niin laitetaan vielä kuva evoluutiomallin Masa-talvipeitteestä.
Rupesi kyllästyttämään "huppu päässä" istuminen talviolosuhteissa tunturimaisemissa ja sovitin siihen loppuvuodesta a-pilarien kohdalla oleviin saumoihin vetoketjut. Nyt voimme aina halutessamme avata "luukun" ja katsella vaikka iltavalaistua tunturia.
Peitto on testattu kolmella reissulla nyt alkuvuonna ja hyvin toimii.
Esitin idean kuvan kera myös Huhtalon Matille, joka noita Masa-peitteitä Torniossa valmistaa. Innostui kovasti ja aikoi kokeilla ideaa peitteisiinsä.
Tommi Kylänpää
01.04.2018 09:26
Olen pääsiäisviikon kierrellyt Paljakan, Ukkohallan ja Hossan kautta Vuokattiin. Mukavasti lajitovereita liikenteessä niin leiriytyneinä kuin puskaparkeissakin. Mahtavat hiihtokelit ollut. Luistimillakin käyty ja avannossa. Pilkille ei valitettavasti ehtinyt... Hyvin tarjentunut ns. 3 vuodenajan autolla.
Kaj Nyyssönen
01.04.2018 16:42
Meillä on yhden vuodenajan auto sillä pärjää Suomen kesässä niin kauan kuin lämpötila yöllä on yli +7 astetta. Syksyllä sillä mennään sinne minne lämpökin menee. Siis etelään. Mutta Eurooppa on tammikuussa lian kylmä paikka sille joten jätämme sen seisomaan pariksi kuukaudeksi ja poistumme lentäen etelään. Tähän mennessä vuorokausi lämpötila on pysynyt 26-31 välillä yötä päivää tammikuussa. Helmikuussa palaamme Eurooppaan ja etelä Eurooppaan helmikuun puolivälissä.
Markku Kujanpää
01.04.2018 19:20
Kaj NyyssönenMeillä on yhden vuodenajan auto sillä pärjää Suomen kesässä niin kauan kuin lämpötila yöllä on yli +7 astetta. Syksyllä sillä mennään sinne minne lämpökin menee. Siis etelään. Mutta Eurooppa on tammikuussa lian kylmä paikka sille joten jätämme sen seisomaan pariksi kuukaudeksi ja poistumme lentäen etelään. Tähän mennessä vuorokausi lämpötila on pysynyt 26-31 välillä yötä päivää tammikuussa. Helmikuussa palaamme Eurooppaan ja etelä Eurooppaan helmikuun puolivälissä.
Ai jaa. Meilläpä panostetaan elämän laatuun. Asumispintaa sanoisinko reippaasti ja kaikilla mukavuuksilla. Mun keittiö on koko kodin sydän ja siinä tuotetut herkut ylittävät ravintolaruoan mennen tullen.Vaikee olis mun kuvitella kärvistäväni puolihullussa säässä kusenpolttamilla hiekkakentillä kusenpolttamassa kulkineessa lähes koko talvea.
Putkella taas tehty jokatalvinen trippi syntisiä luitamme lämmittelemään, mutta en sen kustannuksia viitti revitellä. Mitä hittoo ketään kiinnostaa lentojen hinnat jostain johonkin. Jos kiinnostaa, otetaan niistä selvä kulloisestakin tilanteesta.
Kerroppa ite taas huviksesi matkojesi kustannuksista ja muista mainita paljonko rahaa paloi. Varmaan yleisesti kiinnostaa ne, kuten kaikki kulut vanhalla bussilla reissatessa.
Sun upeita kuviakin on hymyssä suin kiva katella, varsin niitä kun muovituoleista nautitte elämästänne.
Liikuntaakin kivasti harrastatte aina noilla parin kilometrin raskailla lenkeillä.