- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Kiuruvedelle juhlimaan
Kiuruvedelle juhlimaan
Kiuruvesi on varmasti parasta mitä SFC kykenee tänä vuonna jäsenilleen tarjoamaan. Olemmehan jo 60 vuotta täyttänyt alan keskusjärjestö.
Täällä ollaan. Mutta ennen kuin tänne päästiin, oli välillä tulla uskon puute. Vaunumme, joka on ollut viime ajat lähinnä osallisena SFC-alueella harjoitettavassa geriatrisessa siirtolapuutarhatoiminnassa, huollatettiin suurehkossa keskisuomalaisessa alan liikkeessä. 3 000 eurolla (no, olihan siinä pari juttua mitä piti vaihtaa).
Vuosihuollon lisäksi oli tilattu mm ATC Al-Ko:n vianetsintä ja korjaus; laitteen merkkivalo hehkui puinaisena. Sekä katsastus. Ensinmainittua vikaa ei korjattu koska "ei ehditty". Kävi ilmi että liike ei tuntenut laitetta ilmeisesti lainkaan. Katsastus jäi tekemättä, koska vaunun taka-lisäjarruvalo oli ollut vettä täynnä eikä ihme kyllä siten palanutkaan. Olisi kuulemma tullut hylsy. Vetäisinpä sitten vaunun takaisin Hietasaareen ja sain liikkeestä jarruvalovalopaneelin viikkoa myöhemmin ja vaihdoin sen omin opikku kätösin.
Koska katsastus ehti mennä vanhaksi ja olin edeltävän viikon F.I.C.C:n World Camping Festival:issa Suomen delegaattina, en ehtinyt käyttää vaunua katsastuksessa ennen Kiuruvedelle lähtöä. Varasin katsastusajan sitten lauantai-iltapäiväksi Kuopioon, Kiuruvedelle johtavan tien varrelle. Oi voi. Ajokielto siitä tuli, kahdesta syystä. Ensinnäkin jarrut olivat säätämättä ("Tuo aisan sylinteri losahtaa pohjaan" sanoi katsastaja ja koska ATC:ssa palaa koko ajan punainen valo. "Se on turvallisuusvaruste joka on oltava kunnossa". Niinpä tietysti.)
Ehkäpä minun olisi pitänyt vuosihuollossa muistaa tilata erikseen jarrujen säätäminen. Ehkäpä se ei sisälly vielä 3 000 euron korjausbidjettiin= Mene tiedä.
Ajolupa tuli kotiin tai korjaamolle. Luotin siihen että kyllä Kiuruvedeltä korjaamo löytyy. Ei kun Kiuruvedelle. Mutta tarkemmin ottaen, minne? Katsoin sitten liiton toimistolta saamaani ohjetta Kiuruveden bakkanaalien tapahtumapaikan osoitteesta. "Kiuruvesi" oli tarkin saatavilla oleva osoite. Soitin juhlatoimikunnan vetäjälle. "Seuraat vain opasteita", kuulin.
Saavuimme sitten kunnan rajalle. Näimme Opasteen. "Karavaanarit, ei rekisteröintiä" tjsp. Koska olin rekisteröitynyt, mietin koskeeko tämä minua. Mietin myös, miten muut "pohjoismaiset" ja eestiläiset karavanaarit (täällähän pohjoismaiset treffit nyt) ymmärtävät vain suomen kielellä olevan pienen opastekyltin. Noh, en jäänyt enempää ihmettelemään.
Käännyimme risteyksestä opasteen osoittamaan suuntaan kohti "keskustaa". Ajettuani paikkakunnan lävitse rautatieaseman pihaan asti uskoni juhlapaikan löytymiseen opasteen osoittamasta suunnasta hiipui.
Siksipä soitin pj Rusille ja kysyin että onko täällä joku tapahtuma. Olli tiesikin jo että tapahtuma on mutta ei siellä mitään kunnon opasteita oikeasti ollut - ja neuvoi perille.
Paikalle saavuttuamme alueen reunalla vallitsi hämmästys ja kummastus. Miihinkä te olette menossa; mikä on teidän paikkanumeronne? No luulin että se olisi HEILLÄ, ei minulla tiedossa. Ainakaan missään toimistolta saamassani ohjeessa ei ollut tarkempaa paikkaa kuin KIURUVESI. Kiitokset Esa Kankaristolle, joka selvitti asian ja luotsasi meidät paikallemme. Paikka on sorapintaisen tien piennar. Ette uskokaan miltä sellainen näyttää ukkossateen jälkeen.
"Ai markiisi? Ei, ei tähän saa mitään markiisia laittaa kun tänne tulee muitakin vaunuja." No emmepä sitten laittaneet. Sillä, että jo puoli vuotta aiemmin olin ilmoittanut juhlatoimikunnan vastuunkantajalle että vaunumme on x metriä pitkä ja siinä on markiisi (joo, ok) ei sitten ollutkaan mitään merkitystä.
Kuten rivien välistä voi tarkkaavainen lukija havaita, juhlamielemme on ylimmillään. Mutta olenhan optimisti. Tästä tulee varmasti paras SF-Caravan ry:n 60-vuotisjuhla ikinä.
Kiva kuulla että järjestömme toiminta on hyvin hallinnassa.
Kas kun eivät puskaparkkia ehdottaneet.
Aluksi kannattaa jättää vaunun pistoke veturiin 12 tunniksi, jatkuvan jännitteen atc:lle pitäisi resetoida täyttynyt muisti.
https://www.caravantalk.co.uk/community/topic/55433-atc-resetting/
Voi myös kytkeä 12v pelkkiin 9 ja 13 pinneihin, jos ei halua/pysty jättämään pistoketta autoon.
"you need to connect a 12V supply to pins 9 +ve & 13 -ve. only."
https://www.caravanclub.co.uk/club-together/discussions/information-technical-tips-advice/caravans/atc-red-light/
Vika voi olla vaunun tai auton pistokkeessa, vaikka pelkän kosteuden aiheuttamaa. Veturin palanut sulake tai rele vika voi tuon ilmeisesti myös aiheuttaa.
Olisit jäänyt Hietsuun. :)
Me tulimme n. klo 11.00 sunnuntaiaamuna ja kyllä silloin oli opasteet ilmoittautumiseen saakka paikoillaan.
Hyvä niin. Sunnuntaina opasteita lienee lisätty.
Illalla kävelin alueen halki ja vaikutti, että täällä oletetaan että Nordic treffien osallistujilla olisi hyvä suomen kielen taito. Alueelle sisään tultaessa kaikki opasteet olivat ainoastaan suomeksi. Mutta portilla oli piiiitkä jono, mistä voi päätellä että opastus alueelle on ollut riittävä.
Katteles montako alle 60-v juhlijaa on alueella tai yli 165000 numeron omaavaa… ehkä SF-järjestö alkaisi herätä 2020-lukuun…
Hyvä niin. Sunnuntaina opasteita lienee lisätty.
Illalla kävelin alueen halki ja vaikutti, että täällä oletetaan että Nordic treffien osallistujilla olisi hyvä suomen kielen taito. Alueelle sisään tultaessa kaikki opasteet olivat ainoastaan suomeksi. Mutta portilla oli piiiitkä jono, mistä voi päätellä että opastus alueelle on ollut riittävä.
Eikös Suomessa puhuta ja kirjoiteta Suomea ? Jos haluaa mieluimmin jotain muuta kieltä niin menee sinne. Kiuruvedeltä pääsee pois samaa tietää kuin tuli .
Toden totta. Suomessa (iso S) puhutaan suomea (pieni s). Ei ”Suomea”.
Se on kuin sanoisin englanniksi että ”In Finland we speak Finland”. Ei ”Finnish”.
Kiinnitin huomiota vieraskielisten opasteiden puutteeseen siksi että täällä on nyt POHJOISMAISET karavaanaritreffit.
Tänä vuonna NCT-treffit järjestettiin täällä. Viime vuonna Norjan Arendalissa. Treffien kohderyhmänä olivat nimenomaan skandinaaviset karavaanarit.
Jos kutsumme ulkomaisia karavaanareita kylään niin.. no, pitääkö vääntää rautalangasta?
Toden totta. Suomessa (iso S) puhutaan suomea (pieni s). Ei ”Suomea”.
Se on kuin sanoisin englanniksi että ”In Finland we speak Finland”. Ei ”Finnish”.
Kiinnitin huomiota vieraskielisten opasteiden puutteeseen siksi että täällä on nyt POHJOISMAISET karavaanaritreffit.
Tänä vuonna NCT-treffit järjestettiin täällä. Viime vuonna Norjan Arendalissa. Treffien kohderyhmänä olivat nimenomaan skandinaaviset karavaanarit.
Jos kutsumme ulkomaisia karavaanareita kylään niin.. no, pitääkö vääntää rautalangasta?
Eikös Suomessa puhuta ja kirjoiteta Suomea ? Jos haluaa mieluimmin jotain muuta kieltä niin menee sinne. Kiuruvedeltä pääsee pois samaa tietää kuin tuli .
Juuri näin ovat järjestäjät miettineet.
Kyllä se nyt vaan on niin että jos vieraita kutsutaan niin pieni huomaavaisuus ei olisi pahitteeksi. Kylttien tekoon on ollut aikaa ainakin vuosi.
Toden totta. Suomessa (iso S) puhutaan suomea (pieni s). Ei ”Suomea”.
Se on kuin sanoisin englanniksi että ”In Finland we speak Finland”. Ei ”Finnish”.
Kiinnitin huomiota vieraskielisten opasteiden puutteeseen siksi että täällä on nyt POHJOISMAISET karavaanaritreffit.
Tänä vuonna NCT-treffit järjestettiin täällä. Viime vuonna Norjan Arendalissa. Treffien kohderyhmänä olivat nimenomaan skandinaaviset karavaanarit.
Jos kutsumme ulkomaisia karavaanareita kylään niin.. no, pitääkö vääntää rautalangasta?
Oliko Norjassa Suomenkieliset opasteet ?
Toden totta. Suomessa (iso S) puhutaan suomea (pieni s). Ei ”Suomea”.
Se on kuin sanoisin englanniksi että ”In Finland we speak Finland”. Ei ”Finnish”.
Kiinnitin huomiota vieraskielisten opasteiden puutteeseen siksi että täällä on nyt POHJOISMAISET karavaanaritreffit.
Tänä vuonna NCT-treffit järjestettiin täällä. Viime vuonna Norjan Arendalissa. Treffien kohderyhmänä olivat nimenomaan skandinaaviset karavaanarit.
Jos kutsumme ulkomaisia karavaanareita kylään niin.. no, pitääkö vääntää rautalangasta?
Minä olen aikamoisen joukon FICC raleja ja pohjoismaisia päiviä käynyt enkä missään ole tavannit suomenkielisiä kylttejä .Nykyaikäna kun on puhelimissa kaiken näköisiä kielenkääntäjiä niin ei kylttien pitäisi olla ongelmia mutta voihan siitä aina valittaa.
Ps .Ja jarrut on aina tarkistettu ennen katsastukseen menoa.
Ei se kovin monimutkainen asia ole ,vetää vaunua ja tekee äkkijärjetyksen ja katsoo tuleeko jälkiä vai ei .Siksi toiseksi sen kyllä tuntee muutenkin kun vetää vaunua .
Minä olen aikamoisen joukon FICC raleja ja pohjoismaisia päiviä käynyt enkä missään ole tavannit suomenkielisiä kylttejä .Nykyaikäna kun on puhelimissa kaiken näköisiä kielenkääntäjiä niin ei kylttien pitäisi olla ongelmia mutta voihan siitä aina valittaa.
Ps .Ja jarrut on aina tarkistettu ennen katsastukseen menoa.
Ei se kovin monimutkainen asia ole ,vetää vaunua ja tekee äkkijärjetyksen ja katsoo tuleeko jälkiä vai ei .Siksi toiseksi sen kyllä tuntee muutenkin kun vetää vaunua .
Ps. Ps ja valotkin
Minun ajotaitoni on sen verran huono ja hidaskin olen että en ehkä ehdi opasteen ohitettuani vetää iphonea taskusta, valita Translatoria ja kieltä, sitten naputella yhdellä kädellä ohi vilahtaneen tekstin vieraskielistä tekstiä, lukea tulosta ja ymmärtää mitä siinä sanottiin.
En ollut Arendalissa joten en osaa vastata kysymykseen sikäläisistä opasteista. Toki suomalaisille on jo peruskoulussa opetettu ruotsin kielen alkeet joten olemme paremmassa asemassa kuin meille kylään tulevat skandinaavit.
Ja kun olen huono säätämään jarrujakin niin ostan sen palveluna. Paljon on siis yksinkertaisella lentokoneenkuljettajalla vielä opittavaa, että osaa karavaanielämän perusasiat tuosta vaan.
Mutta brittigeeneistä huolimatta uskon osaavani kirjoittaa melko puhdasta suomen (en Suomen) kieltä. Ja mahdollisesti juuri niiden ansiosta olen tähän asti onnistunut riittävällä tarkkuudella myös kommunikoimaan sielläkin, jossa ei ole ollut ”Suåmen” kielisiä opasteitakaan…
Mutta älkäämme nyt viritelkö liian arroganttia debattia. Pysytään dialogissa, jookos.
Minun ajotaitoni on sen verran huono ja hidaskin olen että en ehkä ehdi opasteen ohitettuani vetää iphonea taskusta, valita Translatoria ja kieltä, sitten naputella yhdellä kädellä ohi vilahtaneen tekstin vieraskielistä tekstiä, lukea tulosta ja ymmärtää mitä siinä sanottiin.
En ollut Arendalissa joten en osaa vastata kysymykseen sikäläisistä opasteista. Toki suomalaisille on jo peruskoulussa opetettu ruotsin kielen alkeet joten olemme paremmassa asemassa kuin meille kylään tulevat skandinaavit.
Ja kun olen huono säätämään jarrujakin niin ostan sen palveluna. Paljon on siis yksinkertaisella lentokoneenkuljettajalla vielä opittavaa, että osaa karavaanielämän perusasiat tuosta vaan.
Mutta brittigeeneistä huolimatta uskon osaavani kirjoittaa melko puhdasta suomen (en Suomen) kieltä. Ja mahdollisesti juuri niiden ansiosta olen tähän asti onnistunut riittävällä tarkkuudella myös kommunikoimaan sielläkin, jossa ei ole ollut ”Suåmen” kielisiä opasteitakaan…
Mutta älkäämme nyt viritelkö liian arroganttia debattia. Pysytään dialogissa, jookos.
Käykö siellä Kiuruvadellä aika pitkätsi kun pitää tääläkin kirjoitella.
Kiielitaidosta puuheen ollen ,ruotsi ja englanti käy kyllä täälläkin vaikka en olekaan " lentokoneenkuljettaja.,"
Pari muitakin kieltä välttävästi .
Ei vain ole tapana valitella asioista jotka osittain ovat täysin omaa syytä.
Vähän pitäisi miettimään lähteä lentokonen kyytin jonka lentjä ei löydä edes Kiuruvedeltä ilman opasteita.
Hyvä Mr Pertti Aro, kuka lienetkin.
Olen nyt ensimmäistä kertaa aloittanut keskustelun täällä etuteltalla.
Ystävät varoittelivat aiemmin, että täällä saa osakseen nettiraivoa varsin vähällä. Niinpä näkyy.
En ole tullut tänne riidelläkseni kenenkään kanssa joten suonet anteeksi, etten jaksa provosoitua vaikka parhaasi näytät yrittävän. Postauksesi on vain trolliksikin perin kehno.
Mieleeni tulee, ajoittain verrattain kryptisiltä vaikuttavia kirjoitelmiasi tavatessani, vanha viidakon sananlasku:
”Toinen veljeksistä oli karavaanari.
Ja juoppo se oli se toinenkin. ”
Mitäpä jos jatketaan sitten kun lomasi on ohi, putki poikki ja korkki taas kiinni?
Popcornit mikroon. Viihde on alkamassa…
Popcornit mikroon. Viihde on alkamassa…
Niinpä näkyy olevan tai Kiuruvadellä on tylsää ?
No JESS, ny se taas alkaa kun Karaviinurit avaa sanaisen vittuiluarkkunsa puolenpullon kännissä!
Heitäkää pois aikaihmiset turha sunsoitto, ja riita. Minä jos kukaan mailman V.mäisimmän luonteeni omaavana kalteritangoa tanssinut tiijän, että siinä hommasa ei ole voittajaa.
Olen koittannu vanhempana opetella elämään sovussa itteni, ja maaliman kanssa, mutta tahtoo ottaa lujille, ja kuulema sen kuulee kylänväki, kun puuhastelen hommissani.
Onhan sitä nytkin ollu paljon sopusaa kirjuutelua.
Tp
No JESS, ny se taas alkaa kun Karaviinurit avaa sanaisen vittuiluarkkunsa puolenpullon kännissä!
Jos tulet känniin puolesta pullosta , hakeudu kiiresti hoitoon, tauti on jo pitkällä.
Kiitos tästä kokemuksesta. Etuteltan palsta on nyt näyttänyt parhaat puolensa. Kiitän ja jätän enemmän kommentoinnin tähän. Toivon teille kaikille positiivisia kokemuksia harrastuksenne parissa. Mikä se nyt sitten kenelläkin on.
Pikkasen epäilyttää tuo ”parhaat puolensa”.
Mutta, onhan täällä joskus vilahtanut asiaakin. Ei häiriöksi asti, mutta aina välillä.
Kun en ole vuosikymmeniin käynyt kv-kokoontumisissa enkä edes kotimaisissa oliko järjestäjänä mainittu SFC -liitto vai joku jäsenyhdistys vai joku kollegio?
Huhupuheitten mukaan ainakin toimihenkilöt ovat kunnan palveluksessa ja paikka kaupungissa katujen varrella osittain jossa on liikennettä m.m linja-,autoja . Jossain urheilukeskuksessa on pääosissa ohjelmaa .
Kiitos tästä kokemuksesta. Etuteltan palsta on nyt näyttänyt parhaat puolensa. Kiitän ja jätän enemmän kommentoinnin tähän. Toivon teille kaikille positiivisia kokemuksia harrastuksenne parissa. Mikä se nyt sitten kenelläkin on.
Kyllähän sääkin olit aikalailla karvat pystyssä. Oikeinkirjoituksen opettamisenkin voi tehdä monella tavalla.
Oikeinkirjoitusta voi opettaa monella tavalla, se on totta. Edellä tutustuitte minun tapaani. Jos oppi jäi muistiin niin opetus on mennyt perille.
En itse havaitse, jäkikäteenkirjoitustani tarkastellen, oikeinkirjoituksen opetuksessani mitään henkilöön käyvää tai toisia väheksyvää sisältöä. Suomessa puhutaan suomen kieltä. Näin olen havainnut.
Ystävällisesti
Peter
Huhupuheitten mukaan ainakin toimihenkilöt ovat kunnan palveluksessa ja paikka kaupungissa katujen varrella osittain jossa on liikennettä m.m linja-,autoja . Jossain urheilukeskuksessa on pääosissa ohjelmaa .
En tohdi perustaa kirjoituksiani huhupuheiden varaan.
Nyt käynnisssä oleva NCT 2024 -tapaaminen (Nordisk CampingTräff) on "liiton" eli SF-Caravan ry:n järjestämä.
Viikon päätteeksi on myös SFC:n 60-vuotisjuhla. Sekin on "Liiton" järjestämä.
Liitossa on ollut erityinen juhlatoimikunta joka on suunnitellut tätä tapahtumakokonaisuutta jo viime vuoden alusta.
https://www.karavaanarit.fi/sf-caravan-60-vuotta/ohjelma/
Liitto on ulkoistanut tiettyjä järjestelyitä yhteistyökumppaneille, SF-Caravan Ylä-Savo ry on ansiokkaasti kantanut vastuun monista treffirn käytännön järjestelyistä ja valmisteluista. Kiuruveden kunta on ollut alusta pitäen hankkeessa mukana, niin hengessä kuin myös fyysisesti.
Lisäksi tapahtumanjärjestäjän roolissa on paikallinen kaupallinen yritys Wallen Hovi Oy jolla on myös hotellitoimintaa kunnassa.
Jos nettiin kirjoittaa, niin kyllä vähän ”merivettä” tulee kestää. Joskus olen ihmetellyt, miten herkkähipiäisiä on jotkut tällä palstalla.
Hienoa Peter, että tuotat sisältöä tälle, muuten varsin hiljaiselle sivustolle.
Todennäköisesti työt ja vastuut on jaettu eri osapuolien kesken.
Kun kauan sitten osallistuin yhdistyksen jäsenenä treffijärjestelyihin eri tehtävissä kyllästyin karavaanareiden tapaan yleistää kaikki ongelmansa lähimmän treffitoimihenkilön syyksi, olipa kyse auto-, kaasu-, paikka- tms. ongelmasta.
Liitolla tai yhdistyksellä ei yleensä ollut mitään syytä ko. ongelmaan.
Kenen osuus järjestelyissä on pettänyt nyt käsitellyssä tapauksessa?
Vain asian selvitys korjaa kenties jatkossa vastaavat ongelmat.
Kyllä "huhu" on paikalla, eikä kehunut ,työläiset ovat kunnasta.
Kohtuullisen pitkän kokemuksen omaavana karavaanarina uskon omaavani tiedon liiton ja yhdistysten onnistumisista toimissaan.
Arvostelijoiden tulisi huomioida se että ylivoimaisesti valtaosa mm. eri kokoontumisten järjestelyistä perustuu tekijöiden vapaaehtoiseen palkattomaan vapaaehtoiseen työ- ja ajankäyttöön.
Uskon että heidän hyvin ikävää saada asiatonta, heille kuulumatonta palautetta tekemästään työstä.
Emme voi olettaa kun maksamme palkattomasta työstä pienen korvauksen jolla pyritään kattamaan pakollisia kuluja että kaikki itselle maksusta saamamme on parasta mahdollista luksusta.
Negatiivisellä turhalla palautteella tuhoamme intoa tehdä työtä harrastuksemme hyväksi.
Olemme jo menettäneet hyviä eri alojen "ammattilaisia".
Onneksi vielä löytyy innokkaita osaajia palvelemaan vapaaehtoisina karavaanareita.
Kiitos heille siitä.
Jos se kokemuksesta on kiinni niin tästä hiukan tilastoa.
Rauma 1975 ,ensimmäiset Pm-ttreffit jotka olen käynyt 1976 Jönköping FICC-rally. Cheltenhamn FICC 1979 ,parhaat ja suurimat .Noin 6000 yksikköä ja ensimmäinen chehpoit n.,100 km päässä alueelta ,tuli mieltä suunnalta tahansa, sen jälkeen treffialueella suora ohjaus paikale
Wien , huonoimmat treffit koskaan .Kaikki epäonmistui ,ei edes paikat riittäneet .
Suomen kaikki Ficv-rallit käyty josta Joensuu ja Oumu ehkä parhaita ja Pori huonoin .Tässä muutamia .joten hiukan kokemusta on täälläkin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.