Yöpyminen pakettiautossa
SUUTARI REIJO
12.08.2013 16:03
Hei kaikki karavaanarit.
Tietääkö kukaan kieltääkö jokin sääntö pakettiautossa yöpymisen leirintäalueella?
KARJALAINEN ALPO
12.08.2013 17:43
No eikait sitä mikään laki kiellä. Jos ei leirintäalueen pitäjä kiellä.
Siittä vaan, mutta kannattaa huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta.
EEROLA TEEMU
12.08.2013 18:25
Sait jo oikean vastauksen. Jos kuitenkin on sellainen pakettiauto, missä mukavuuden lisäämiseksi olisi kiinteästi asennettuja mukavuusmööpeleitä, esim. kiinteästi seinään kiinnitetty 1-2 maattava sohva, niin vastaus on, että riippuu viranomaisista jos tienpäällä ratsaavat.
Ei tässä autoilijoiden paratiisissa tarvita kuin yksi ilkikurinen -joku voisi sanoa kateellinen- naapuri, joka antaa vinkin sinitakeille. Pysäyttäisivät leirintäalueen ulkopuolella, toteaisivat auton käyttötarkoitusta muutetun ja antaisivat maksuunpanon henkilöautoveron maksamisesta.
Tuo perustuu siihen olettamaan, että paku ei painonsa puolesta ole verottomilta m- autoilta vaadittu vaan kevyempi ja silloinkin ne löytävät sanottavaa ja ehkä myös sakotettavaa. Ellei laki ole muuttunut.
Irrallista sohvaahan saa ilman seuraamuksia kuljetella niinkuin muutakin irtaimistoa vaikka muuttokuormana eikä leirintäalueilla pidetä ratsioita esim. sohvan kiinnityksestä.
SUUTARI REIJO
12.08.2013 21:23
kiitos valaisevasta vastauksesta.
Kaverilleni kävi niin että leirintäalueen hoitaja eväsi
alueelle pääsyn siksi että auto ei ollut rekisteröity matkailuautoksi.
Liekö ollut alue täynnä.
Kyseessä oli aikuinen pariskunta ilman lapsia.
KOSKI HARRI
12.08.2013 22:26
Ei se pakettiautossa yöpyminen laitonta ole, jokainen saa nukkua missä haluaa, jopa teltassa. Tässä on taas ollut jonkun ammattipätijän oma näkemys. Näistä urpoista kun päästäisi eroon,maailma pelastuisi.
HJELM ARTO-VEIKKO
12.08.2013 22:35
Henkilö oli Suomalaine bisnesmies, hänen isänsä ilmeisesti on pitänyt kyläkauppaa, asiakas oli kysynyt, miksei enää ole fazerin suklaata? Ei sitä kannata tilata kun se loppuu heti.
Jelmi
VALKAMA MARKKU
16.08.2013 07:40
"Hei kaikki karavaanarit.
Tietääkö kukaan kieltääkö jokin sääntö pakettiautossa yöpymisen leirintäalueella?"
Vastaan että en tiedä.
Mutta miksi tunkea sinne leirintäalueelle?
Itse aikoinani ajelin Transitilla ympäri eurooppaa (paketti)autossa yöpyen ja tosiasiassa helpompaa kuin asuntoautolla.
Ympäristön käytös ja käyttäytyminen on ihan erilaista jos menet yöpyäksesi levähdysalueelle tai huoltoaseman pihaan asuntoautolla kuin mita se on jos teet sen "salakavalasti" pakettiautolla.
Eikä sen pakettiauton tarvitse olla iso. Portugalissa näin rannalla Opel Combon joka selvästi oli matkailuautokäytössä. tosin vain yhden (mies)henkilön.
HAAPANEN TIMO
16.08.2013 16:34
Kuopion Rauhalahdessa oli joskus kyltti jossa teksti 'pakettiauto ei ole matkailuauto'
Hangossa yöpyi yksin kulkeva saksalaismies citikka berlingossa viime lauantaina. Ei haitannut ketään.
@timppa
EEROLA TEEMU
16.08.2013 17:39
Sitikassa yöpyminen on yleisempää kuin "porukan ulkopuoliset" edes aavistaa. Esim. " Kansainvälinen Citroen 2CV:n ystävien tapaaminen" tapahtuma sai alkunsa suomalaisten rättäristien toimesta, kun 1. tapahtuma oli Pistohiekalla 1975. Viimeisin 20. miittinki oli heinäkuussa Espanjassa ja 2015 ollaan Puolassa. Porukkaa voi olla yli 50 eri maasta, jopa Japanista ja Ausseista.
Enimmillään tapahtumaan on osallistunut n. 6000 rättisitikkaa ja pari tuhatta oli Espanjassakin. Hyvin monet majoittuvat Sitikoihinsa, koska niihin saa helposti täysmittaisen vuoteen kahdelle. Kauan sitten oltiin ystäväperheen kanssa Unkarissa ym. jolloin koko perhe 2+2 (lapset aika pieniä) majoittuivat rättärin pakettiautoversioon AK 350, joka tuntee myös lempinimen "kusiputkan puolikas". Me olimme matkassa Camionettella, missä "kaikki mukavuudet".
Siihen aikaan kun Camionetteen ei vielä ollut rahaa, niin reissattiin ja yövyttiin
toisinaan myös rättärissä. Pisin tällainen matka oli USA:n läpi ajo "Raid USA".
Hangosta laivatulla kunnostetulla USA- kelpoisella rättärillä saatiin mittariin NY:sta lähdön ja Meksikon kautta LOS:iin ajossa 10 030 km.
Raidiin osallistui 7 eri maasta 32 autokuntaa, joista monet yöpyivät kulkimissaan. Me ajoimme 27 osavaltion läpi ja kouluikäiset lapsemme nukkuivat usein rättärissä ja me teltassa. Isoissa kaupungeissa kaikki osanottajat majoittuivat motelleihin.
Koko 6 viikon pituinen matka kustannettiin myymällä autot jenkki- harrastajille jo Suomessa ennen matkaa. Täältä osallistui Raidiin parikymmentä ihmistä
7 rättisitikalla. Kaikkien ajoneuvot jäivät jenkkilään.
TAMMINEN MIKKO
19.08.2013 08:46
Rättäri on henkilöauto! Usko pois!
TAMMINEN MIKKO
19.08.2013 08:48
Rättäri on henkilöauto,usko pois!
KOISTINEN TOIVO
19.08.2013 10:15
Joskus 90 luvulla, kun minulla oli lata käyttöautona, tein siittä " matkailuauton", kun otin vänkärin penkin pois, ja tein laverin tilalle. Näin siinä mahtui nukkumaan kohtuullisesti. Kun ajelin työmatkoille, niin nukahin jos siltä tuntui. Ei tuntunut ketään haittaavan. Toivopoika
VALTONEN PAULA
19.08.2013 10:41
Millä Toivopoika peitit ne Ladan ikkunat?
Ei sillä, väsy on iskenyt pitkillä työreissuilla itsellekin ja nukkuparkkiin olen mennyt, makuupussi silmille ja korvatulpat korviin vaan henkilöautossa siltä kuskinpenkillä istumalta. Ainoo, että seuraava etappi olikin sitten puhallutus :D toki nolla ja pillin verran meni hukkaan veronmaksajien rahoja.
Hyvä niin, tien päällä paljon liikkuvana sitä osaa todella arvostaa, että sekopäät napataan pois meidän seasta,
VÄLIAHDE JUSSI
20.08.2013 07:58
Kyllä paku siihen hommaan oikein hyvin menee mulla on ollut Mersuja,piiku susuki,betfordi,hiase ja mitsu.Jossain oli ikkunat ja johonkin tein lämpöeristyksen
mutta sekin oli turhaa,kesällä vain käytin niitä matkailuun.Taka vetosia ja tiiseleitä kaikki.Susuki tais olla bensaa käyttävä,mutta takaveto sekä ahtain.Sen kulutus
oli 7l/1ookm.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2013 klo 08:02:20
Tuli näköjään yksi piiku virhe piti olla pikku susúki,eikä piikususuki.Voipi
olla muutakin, virhettä.
KOISTINEN TOIVO
20.08.2013 10:23
En peittänyt millään, minulla tuo nukkuminen on pällikön mukaan maanjäristyksen kestävää plaatua. Kerran yhdellä mettätien pätkällä vähän sivussa tuli poliisi tarkistamaan olinko tehnyt itsemurhan, kun ohikulkeva oli ilmottanut. Mutta sekin selvisi, ja toivotti poliisi hyvää, ja turvallista unta, ja matkaa.
Nekin ajat ovat nostalgiaa nyt. Toivopoika
VÄLIAHDE JUSSI
22.08.2013 22:52
Mulla sama kokemus Laitilassa 70 luvulla, silloin poliisi siirätti pakuni pois
pakallisen shelin pihasta nukkumasta.Tempsi oli silloin,allani.
JUMISKO VELI-MATTI
23.08.2013 07:40
Tempsi? Ford Thames-paku? Vielä 70-luvulla? Mummolassa sellainen oli 50-luvun lopulla. Sen jälkeen ei ole vastaan tullut. Oli hetekat takatoosassa. Ensimmäinen matkailuautokokemukseni.
VALTONEN MARTTI
23.08.2013 10:22
Jos olikin tämmöinen avomalli....
ANTTILA MARKKU
23.08.2013 11:23
Silloin 70 luvulla asiat oli toisin "pillupoliisi"oli ainakin kaupungeissa oma osastonsa.Sillä oli tehtävänä häätää irtolaiset joihin varmaan pakussa yöpyvätkin laskettiin.Tempsi on minullekin ulkonäöltä tuttu vielä 60 luvun alussa.Se oli Nykyisen Transiitin koko luokkaa oleva umpi tai avolava pakettiauto.Tuo kuvassa oleva on jonkin verran jo järeämpi olisko yli 3,5t kantavuudella oleva kuorma-auto?
VALTONEN MARTTI
23.08.2013 12:03
Oli se kuvan auto k-auto, en painoja muista.
HÄKLI HANNU
23.08.2013 21:59
Maksa telttapaikasta ja heitä joku viltti tikunnokkaan auton viereen ja nuku autossa , sillä siisti.
SUOMI SEPPO
24.08.2013 11:16
Tuossahan noita Jussin autoja on: http://www.thames400e.freeserve.co.uk/Photo%20gallery.htm
TOIVONEN MARTTI
24.08.2013 20:13
Ja tuolla vielä todetaan että malli oli erityisen suosittu muunneltavaksi matkailuautoksi. Ja siellä on kuvakin oikein tehdastekoisesta konversiosta.
Muuten tuo engelsmannien lehti MMM on siitä kiva että siellä hyvin usein esitellään noita oikein vanhoja matkailukulkineita, Commer nousevine kattoineen on kai yleisin. Kyllä on ollut ihmisillä aikanaan vähäiset vaatimukset mukavuuden suhteen. Ja tehdäänhän vielä nykyäänkin noita Romahome-kämpingautoja mm. Citroen Visasta.
mot