Myynnin romahdus!
KYLMÄNEN REIJO
05.01.2013 17:05
2012 uusien autojen myynti aleni 23% edellisvuodesta, vaunujen 13%. Se on 441 yksikköä vähemmän kuin 2011.
Mitkä olisivat syyt? Taloudesta syyn hakeminen ei riitä. Sen suhteen ei ole tapahtunut merkittävää muutosta.
Kerro oma mielipiteesi syistä ja seurauksista.
Sana on vapaa.
LAUKKANEN MAURI
05.01.2013 17:08
Eipä tuohon voi olla muuta kuin meidät on peloteltu kuoliaaksi tällä ns,taantumalla,!.
Toisaalta kuka ostaa uuden kulkien,joka maksaa 100 000€?,niitä on vähän.
KAUPPI ERKKI
05.01.2013 18:28
Taitaa tuo ajoneuvovero olla osasyyllinen myynnin tippumiseen vaikka se uusissa autoissa onkin päästöpohjainen niin on siinä sitä veroa kuitenkin tarpeeksi.
Kävin tänään Keskisellä eipä juuri näkynyt matkailuautoja meidät yöpyjätkin laski yhdenkäden sormilla kun katselee liikenteessä vastaantulevia matkailuautoja näin talvella niin ei siinä enää tervehdys käsi pääse väsymään ei ole helppo ynnätä sitä kuinka paljon valtio menetti verotuloja korottamalla matkailuautojen ajoneuvoveroa järjen käyttö olisi silloin ollut paikallaan nyt se on myöhäistä kun lähes kaikki matkailuautot ovat liikennekäytöstä poistettuja, mutta ehkä me pikkuhiljaa alamme huomata kuinka vähällä järjellä meitä johdetaan.
KOISTINEN TOIVO
05.01.2013 19:01
Tuossa edellä tuli tärkeimmät syyt. Lisäksi me suuret ikäluokat ollaan eläkkeellä
kohta kaikki. Eläkkeet eivät pysy hinta kehityksen mukana.
Suomi alkaa olla eu: n kalleimpia maita. me jäädään jalkoihin.
60000-100000€ on liikaa. Ei kukaan näköjään tee halpaa, ja kestävää yksin kertaista kapinetta.
Polttoaine 10 mummon markkaa litra. Lääkäri alkaa keräämään kortteja pois
ajokorttimääräykset kiristyvät.
Nuorilla on muuta homma, ja rahan reikää, enen kuin tulevat keski ikään.
Olihan tuossa joku syy. Toivopoika
JANHONEN MATTI
05.01.2013 19:15
Tietyllä tavalla sekä vuoden 2011 että vuoden 2012 uusina rekisteteröityjen matkaluautojen tilastot on virheellisiä. Vuoden 2011 lopulla autokauppiailla oli maahantuotuna 4-ryhmän moottorilla varustettuja uusia m-autoja jotka oli pakko rekisteröidä v. 2011 puolella, koska vuoden 2012 puolella niitä ei enää olisi voinut rekisteröidä Suomessakaan.
Tämä operaatio näkyy v. 2011 marras-joulukuun rekisteröitilastossa selvästi.
Tämä nosti v. 2011 matkailuautojen rekisteröintimäärää mutta ei myyntimäärää.
Vuoden 2012 puolella nämä autot myytiin käytettynä vaikka olivatkin uusia.
Nämä autot eivät tietenkään näy v. 2012 uusien autojen rekisteröintitilastoissa.
Temppu hoidettiin aika matalalla profiililla, toivattavasti kuitenkin niin korkealla, että kaikki ostajat tiesi mistä on kysymys.
Nämä uutena rekisteröidyt matkailuautot ovat vain yksi osa Suomen vuosittain rekisteröidyistä matkaluautoista.
Toisen ryhmän muodostaa ns. maahan yksittäistuodut matkaluautot jotka ei uusien autojen rekisteröintitilastossa. Ns, käytettynä tuodut.
Ja kolmannen ryhmän muodostaa pakettiautoista verovapaaksi matkailuautoiksi muutetut pakettiautot. Tämä ryhmä on kasvanut hyvin voimakkaasti tänä vuonna.
Tammi-syyskuussa 2012 näitä muutoskatsastuksia tehtiin 310 kpl joten koko vuoden määräksi tulee n. 400 muutoskatsastusta.
Vasta kun nämä kolme tekijää ynnää yhteen ja poistaa siitä kokonaan Trafin rekisteristä poistetut m-autot tietää v. 2012 matkaluautojen nettolisäyksen.
Caravan -lehdessä 1/2013 liiton puheehjohtaja kirjoitti matkaluautojen autoverosta näin.
"Näillä näkymin vero tulee koskemaan ns. marginaalia kuten pakettiautoista tuunattuja autoja. Tätä voidaan pitää järjestömme onnistumisena matkaluautojen verotuksen osalta".
Edellä oleva olisi kyllä saanut jäädä sanomatta.
Jos käy ilmi, että liitto on ollut suhmuroimassa jollain tavalla tässä pakuista matkaluautoiksi katsastettujen autojen verotuskohtelun muutoksessa, niin eipä hyvältä näytä. Toivottavasti asiaan ei ole liiton toimesta sotkeuduttu millään tavalla. Liiton kannattaa aina muistaa, että se elää henkilöjäsenten jäsenmaksuista eikä MAT:n jäsenmaksuista.
Trafin tilastoihin matkaluautojen rekisteröitilastot tulisi saada ihan omaksi ryhmäkseen, kuten matkaluvaunut nyt on.
TERVO JARI
05.01.2013 19:17
Kyllä Reijo kerkeet kiekaseen että :
Liitto jatkaa valisemalla linjallaan!
Ja siinä syy myynnin tyrehtymiseen !
Heko Heko . . .
Ps. Tuossa edellä poijjaat kerto jo oleellisimmat syyt . . .
JOKINIEMI PETRI
05.01.2013 19:17
Joo komiaa kalustoo on liikkeet pullollaan, näyttää että kauppa ei käy, jotkut auto seissy yli kaksivuottaa. Nyt on ostajan markkinat jos oikeen uskaltaa kaupoille voipi 10 000 tinkiä. Meinaan rupee oleen kauppureilla kohta tiukat ajat kun ei tule ostaia liikkeisiin.. Esim jyväskylän liikkeessä on pikkusen paljon kalliita vaihtureita. Varmasti on halua tehä kauppoja
KYLMÄNEN REIJO
05.01.2013 20:06
Matti, tuo mainitsemasi 300 muutoskatsastusta on tehty 7-9 hengen henkilöautoihin. Siihen on riittänyt keittolevy (vaikka irrallinen) ja muutama saranna penkkeihin. Siinä on sitten matkailuajoneuvo. Näitä ei ole tarkoituskaan käyttää karavaaniharrastukseen. Ainahan joukkoon ilmestyy pakettiautosta duunattu oikea matkailuauto. Niissä ei ole kyse veroteknisestä ratkaisusta.
Tuo Tervo rääkyy tuohon väliin, vaikka sillä ei ole milloinkaan asiallista kommentoitavaa näillä palstoilla.
TERVO JARI
05.01.2013 20:09
Reijo, ajatteleppas joskus kahdesti mitä kirjoitat, ihan ajan kanssa.
Omaan arvoonsa laitaa "rääkkymisesi" . . .
JANHONEN MATTI
05.01.2013 21:12
Reijo
En lähde arvelemaan, saati paheksumaan niiden ihmisten motiiveja jolla muutoskatsastuksia matkailuautoksi tehdää, vallankin kun se tapahtuu voimassa olevan lain puitteissa.
Asiassa on myös se näkökulma, että autoverosta vapaat retkeiluautot on kehittymässä monikäyttöauton suuntaan, mikä sinällään on ihan järkevä suuntaus.
Lähestyn asiaa siitä näkökulmasta, että jos haluaa tehdä itsestään vihatun Suomessa niin eipä juuri parempaa aihetta voi valita kun kannattaa autoveroa ja ajoneuvoveroa ja käyttövoimaveroa tai niiden korottamista tai veropohjan laajentamista koskemaan myös matkailuajoneuvoja.
Liiton ei siihen pidä näppejään sotkea. Se kävelee vastaan.
VARIS VESA
05.01.2013 21:38
Tuon Reijon komentin Jarista vois työntää ihan sinne syvimpäänsä. Sillä Jari jos kuka on auttanut meitä vaanareita vuosien mittaan kovasti.
KOISTINEN TOIVO
05.01.2013 22:07
Minä äsken luin karaavaani lehestä. Marginalivero koskee pakettiautoista duunattuja . En ymmärrä asiaa. Eikö retkiautot kaikki ole tehty pakettiautoista.
Miten pitää suhtautua Burstner brevioon. Onko se matkailu autosta duunattu
paketti auto.
Vai onko kyse yksityishenkilöiden tekemistä retkiautoista.
Käykö niin kuten aikanaan, kun lava-autot kehittyivät, että moni osti sen
yksityiskäyttöön. Niin se muutetiin henkilöautoksi.
Pitääkö perustaa firma joka tekee paketiautosta retkiauton. ja lopettaa firma kannatamattomana, kun ei kukaan sitä osta.
Toivopoika on ulkona kun postilaatikko
NIEMELÄ KARI
05.01.2013 22:39
Kauppi Erkki kirjoitti , vaikka se uusissa autoissa onkin päästöpohjainen ( vero ) ?
Kertokaa miten saa 2012 käyttöönotetun matkailuauton päästöpohjaiseen verotukseen.
Pitkän aikaa ollut tilanne että Trafille ei kelpaa mitkään liput,laput matkailuautojen osalta .
VIRTA URPO
05.01.2013 23:05
Näitähän ne useimmiten ison Ducaton ja Travelmasterista tehtyjä henkilökuljetus ja tavaran kuletus autojahan ne usein on. 4 hengen penkkiin sivuovesta ja jonkinmoinen pöydän tapainen tarvittaessa tai keittolevystä ei tietoa, muuten kuin katsatuksessa. Komea kuljetus auto 5-8m3 tavaraa ja 6 hengen porukat esim mökille. Eikä tarvii maksaa pakettiautoveroa saatii henkilöautoveroa. Uudet menee vielä peltikuorisina päästöihinkin. Sivusta seuranneena tiedän näin tehtävän toistaiseksi.
JANHONEN MATTI
05.01.2013 23:14
Älä Toivonpoika välitä en minäkään ymmärrä muuten kun, että tämä on Suomen autoverolain kuolinkouristusten sivuvaikutus.
Tarttuu kateutena ja aivoissa idettyään leviää tyhmyytenä.
Jos saksalainen retkeilyautojen valmistaja ostaa tyyppikatsastetun alvittoman Sprinterin alustan ja varustaa sen korin sisäpuolisin ratkaisuin Suomen lain täyttäväksi matkailuautoksi ja virallinen matkailuautojen maahantuoja rekisteröi sen Suomessa autoverottomaksi matkailuautoksi ja myy sen edelleen asiakkalle niin asia on ok.
Mutta jos suomalainen yksityinen henkilö ostaa tyyppikatsastetun vähän käytetyn alvillisen Sprinterin alustan Saksasta, jonka jälkeen suomalainen yksityinen autontuoja varustaa tai varustuttaa sen korin sisäpuolisin ratkaisuin Suomen lain täyttäväksi matkailuautoksi, katsastuttaa ja rekisteröi sen Suomessa autoverottomaksi matkailuautoksi ja käyttää sitä itse niin se onkin paha asia.
Mikä tässä kuviossa on se paha asia?
Sen saa miettiä jokainen itse.
KOISTINEN TOIVO
06.01.2013 11:38
Mitenkähän tässä käy. Jos autoveroa nostetaan vähenee myynti.
Jos lasketaan pitää nostaa polttoaine veroa rahdit nousee, eläminen kallistuu.
Automyynti laskee kulkeminen vähenee.
Jos nostaa käyttömaksua. Automyynti vähenee isoilla autoilla. kulkeminen vähenee. Pitää nostaa autoveroa, tai polttoaine veroa.
Jaaha toivopoika
ANTTILA MARKKU
06.01.2013 12:17
Autokauppaan mennessä pitäs tietää muutakin kuin ovh.Minulle ei kertaakaan myyjä ole vihjassut esim.noista päästömääräyksien vaikutuksesta kauppaamaansa laitteeseen.Pari autoa tuli ostettua ilman että edes myyjä olisi kyseisen laitteen tekniikan tuntenut.Esimerkiksi hiukkas-suodatin polttokennoineen piti olla kyseisessä autossa vasta pari vuotta myöhemmin,kuitenkin minun autossani se oli ja samalla se alitti euro 5 vaatimukset.Nykyisestä autosta ei englannin kielisestä ohjekirjasta ota selvää Erkkikään.Tämä uusi pitäis alle 200 päästöillä täyttää jo euro 6 rajat mutta ei tunnu oikeen tietävän huoltokaan.
VÄLIAHDE JUSSI
06.01.2013 13:00
Ja yksi hyväkäs, on tähän soppaan tuo kaasu katsastuskin.Ja uusin autojen
hirmu kulutukset niitä, ei mainuttu ydessäkään matkailuauton koaeajossa 1/2013
lehdessä.Niitä ei yksinkertaisesti viitsi näyttää on ne niin hirveät.
Nyt sitten,etsitään maksettuja mainos omistajia jotka,pääsevät n7/L100km.
tai vain n.10L/100km kulutukseen,mutta älkää uskoko heitä.
JOKINIEMI PETRI
06.01.2013 13:39
Jussi sulla jääny levypäälle tossa kulutus asia. Jatkuvasti jauhat noita kulutus lukemia. Kulkimet vie minkä vie sille me ei mahdeta mitään, jokain voi ajotavallaan vaikuttaa poltoaineen kulutukseen pikkusen mutta ei mitenkään radikaalisti Se nyt vaan on niin että ei se 3500kg massa ilman enrkiaa kulje. Itelläni ollut kaksi matkailu autoo ja kunpikaan ei ole vienyt mitään älyttöniä lukemia noin 10 humakoissa on kunpikin menny. Vaha viiukin meni lähelle kymppiä vaikka oli voimaton nuhanen 2.5 lousku. Nykynen rellu menee jopa alle 10 kun ei turhaa survo sitä kaasupoljinta.
JANHONEN MATTI
06.01.2013 13:58
Näillä veromalleilla autojen keski-ikä vain nousee.
Eihän ihmiset tyhmiä ole, kyllä euro konsultoi ja vallankin laman aikana.
Jos Suomessa todella halutaan alentaa liikenteen päästöjä, parantaa autojen turvallisuutta ja alentaa autojen keski-ikää ei ole muuta konstia kun laskea autovero vaiheittain nollaan. Samalla tulisi siirtyä vaiheittain auton todellisen käytön verotukseen, jolla olisi ohjaava vaikutus päästöihin ja ennenkaikkea siihen, että se maksaa joka käyttää.
Siis se joka todella käyttää, eikä vaan omista autoa kuten nyt on ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron osalta.
Autovero perustuu neljään tekijään, auton CO2 päästöihin joiden perustella määräytyy auton autoveroprosenti, auton markkinahintaan ja alv-prosenttiin.
Nykyisessä autoveromallissa on sisällä supisuomalainen kateustekijä = auton markkinahinta, joka sotkee verotuksen oli sitten kysymys uusista autoista tai käytettynä tuoduista. Kyllä 24 % alv hoitaa "ylellisveron" kalliimmilta malleilta aika tehokkaasti.
Nämä singaalit kansalle riittäisi uudistamaan autokannan jolloin myös päästöt alenisivat ja autojen turvallisyys paranisi. Eikä valtion tarvitsisisi luopua verotuloistaan ja lisäksi autoverotuksen byrokratian voisi purkaa samoin verovalitukset loppuisivat hallinto-oikeuksia työllistämästä.
.
KOISTINEN TOIVO
06.01.2013 16:18
Niinpä, mutta käytön mukaan verotus lyö korvalle rahtifirmoja, ja haarvaan asuttuja alueita. Sillä jos autovero poistetaan, niin kulutus, elikkä polttoaine veroa on nostettava, ja silloin ammattiliikenne haluaa, että valtio kompensoi hinnasta
osan. Taikka rahtikustannukset on nostettava , mikä nostaa elin kustannuksia.
Silloin suurilla eläkelläis luokilla on kiristettävä vyötä, ja jätettävä harrastus vähemmälle, eikä osta, tai vaihda uutta kulkupeliä.
Suo siellä, ja... Muutoksen aikaa tullaan elämään, ja se kyllä jättää
jälkensä. Toivopoika
VÄLIAHDE JUSSI
06.01.2013 16:42
Minusta puhe autojen nuorennus leikausesta sitä,en pidä muuna kuin,myyjien
ja valmistajien hömpötyksenä, säilyttää työpaikkansa.
Ensinäkin uusissa autoissa on paljon ihan turhia ja huonoja ratkaisuja.
Toiseksi mitä sitä hyvää ehjää kalustoa tuhoamaan,kehitettään vain uusia
suodattimia joilla saadaan päästöt haluamalle tasolle,voipi olla yksi vaihtoehto
Kyllä se on niin kuin toivo sano Suo siellä ja vetelä täällä.
En lähde kaluston uusimisen linjalle ainakaan 20vuoteen viellä,ei mitään tarvetta.
KOISTINEN TOIVO
06.01.2013 16:56
Sitä ei kukaan kerro paljonko uusien autojen valmistukseen energiaa kaikkine
vaiheineen käytetään. Ja kuinka paljon kymmenen vuotta vanhan auton ja uuden
ero päästöissä on, jos ottaa huomioon edellä mainitun. ja kaikki vanhat pitäisi
aiemmin romuttaa eikä viedä afrikkaan, tai myydä nuorisolle.
Ennen puhuttiin korjaamisesta. nyt uusimisesta kaikessa. Kodin kone, ja elektrniikka. Sen kierron nopeudesta ei pidetä meteliä. Kyllä tämä kertakäyttö kulttuuri suurine shoppailu keskuksineen on muututtava. Kuin kipeää se tekee.
Jää nähtäväksi Toivopoika
LAUKKANEN MAURI
06.01.2013 17:25
Niin mikähän se matkailuauton keski-ikä on?.
Ainakin As,vaunujen puolella pistää silmään mihin Kafit ja vanhemmat Solikat
on kadonneet?.
Uudemmissa as,autoissa ei ole enää puu kehikoita,vaan rakenteet ovat ns,
Itsekantavia ja olettaisi että ne ei märkäne käsiin,kuten vanhemmille as,vaunille
useasti käy.
Kun As,autot maksaa mitä maksaa,niin kyllä sen elinkaaren pitäisi olla suhteessa
hintaan,mutta eipä asia niin taida olla.
Olen monta kertaa todennut että jos on peukalo keskellä kämmentä,niin silloin
palaa paljon rahaa as,auton huoltoon ja korjauksiin.
JANHONEN MATTI
06.01.2013 17:34
Samoja juttuja näemmä aatellaan.
Montakohan kymmentä tuhatta työpaikkaa syntyisi Suomeen välittömästi jos tässä kertakäyttökulttuurista päästäisiin eroon.
Tämä suunniteltu teollinen tuotteiden ennenaikainen vanhentaminen on niin kallista puuhaa kuluttajalle ja vahingollista luonnolle, että siitä pitää päästä eroon ja äkkiä.
Tämä jos mikä on siirtänyt meiltä työpaikkoja pois, tehnyt tuoteista ei korjattavaa kertakäyttölaatua ja se maksaa vaikka ostaessa muulta tuntuukin.
VÄLIAHDE JUSSI
06.01.2013 18:38
Mauri
Osa onnettomuuksissa mennyt,osasta on tehty tralereita tai peräkärryjä.
Ihmisten peräkärry tarpeeseen.
Mulla on 82mallin Kafi ja hyvin pelittää samoin 85Karmanni.
On minustakin turhaa haaskata luonnon varoja tekemällä kertakäyttökulttuuria
Tuossa1/2013 s.31kuvan kanssa premium ikkuna,hyvä esimerkki sivu33 on
täynä tyhjänpäiväisiä ratkaisuita.
JANHONEN MATTI
06.01.2013 20:08
Maurio tuossa kyseli tuosta keski-iästä.
Matkailuautojen keski-ikä tällä hetkellä n. 13 vuotta.
Mediaanikeski-ikä on tietenkin alempi koska tämän ryhmän kasvu on tapahtunut pääosin 2000 jälken.
Matkailuvaunujen keski-ikä on vastaavasti niinkin korkea kun 19,5 vuotta.
Tämän ryhmän mediaanikeski-ikä lienee lähellä keski-ikää syystä, että vaunujen kokonaismäärä ei sitten v. 2000 jälkeen ole likikään kasvanut samaan tahtiin m-autojen määrän kasvun kanssa.
Olisi ihan mielenkiintoista yrittää tehdä pientä sormiharjoitusta siitä mitä em. luvut tämän harrastuslajin tulevaisuudelle mahdollisesti tarkoittaa ja mitä uhkia lukuihin sisältyy.
Se on selvä, että nykyisillä myyyntimäärillä molempien ryhmien keski-ikä kasvaa. Tätä taustaa vasten ajatellen matkailuautojen autoverolle pano vain pahentaisi tilannetta, kun myyntimäärät alenee. On sanomattakin selvä, että jos m-autot joutuu autoverolle ja vero on merkittävä niin silloin vaunujen myyntimäärät jossain määrin kasvaa.
NYYSSÖNEN KAJ
06.01.2013 21:21
"Matkailuautojen keski-ikä tällä hetkellä n. 13 vuotta.
Mediaanikeski-ikä on tietenkin alempi koska tämän ryhmän kasvu on tapahtunut pääosin 2000 jälken."
Tämä on kolme vuotta vähemmän kuin mitä Saksassa on!
KYLMÄNEN REIJO
06.01.2013 21:47
Suurin osa meistä karavaanareista on tavallisia keskituloisia palkansaajia. Jos matkailuauton omistajalta menee yli kuukauden tulot pelkästään pakollisiin kuluihin (ei sisällä auton kuoletusta), vaikka ei ajaisi metriäkään, se on harkinnan paikka. Pyörien pitäisi pyöriä, se olisi kaikkien etu. Nyt lypsylehmäksi on valittu karavaanari, kärsijäksi yrittäjä. Järkevillä ratkaisuilla valtion suunnalta tasapaino löytyisi.
Me karavaanarit voisimme satsata imagon kohottamiseen, jonka TV Karavaanarit-sarja lyttäsi. Se pitää tehdä Suomessa, ei Koreassa tai Kanadassa.
KOISTINEN TOIVO
06.01.2013 22:27
Kylläpä se vaan niin on, että jos auto maksaa sen 60000- 1000000 keskimäärin.
On kohtuullista odottaa kesto iäksi vähintään parikymmentä vuotta, tietysti oikein hoidettuna ja säilytettynä. Mutta ei se lemmikki ole. kyllä sen pitäisi normaalia ajoa kestää kolme- neljäsataa tuhatta kilometriä.
Sitten jos aatellaan, että toimitaan kuten hallituskin haluaa eli kulutetaan ja turvataan työpaikkoja. Siinä pitäisi varautua muutaman vuoden välein. Parin kolmen kymmenen tuhannen euron välirahaan vähintään muiden kulujen lisäksi.
Enkä usko, että monellakaan on intoa tuohon leikkiin ryhtyä.
Valtio tuskin alkaa tukemaan tätä harrastusta, sillä lienee tekemistä ammattiliikenteen kanssa tarpeeksi. Paineet raskaan liiikenten tiisseliveron kompensointiin on aika kova. Ja kikkailut jollain duunattujen pakettiautojen
verotuksen kanssa, ei liene mikään ratkaisu.
Jos meinataan myydä hintojen täytyy ratkaisevasti laskea, johon en usko.
Juoksevat kulut eivät tule halpenemaan.
Matkailu autoihin tullenee vero lähivuosina jonkin kokoisena kuten lava autoihin aikanaan. Kun hoksataan että matkailu auto voi kompaktina kokonaisuuten olla perheen ainoa ajoneuvo.
Toivopoika
NYYSSÖNEN KAJ
06.01.2013 22:45
Tuommoisen 100000€ - 300000€ auton saa 8000€ - 15000€ hinnalla käytettynä mutta tuon taidon omaa Suomessa vain n. 500 henkilöä.
Jolla sellainen jo on.
Elkää olko nyt niin katkeria ei teiän ajokortti riitä kuitenkään.
KYLMÄNEN REIJO
07.01.2013 09:52
Tuolla hinnan erolla kannattaa palkata kuljettaja kopin siirtoon sijoituspaikalle.
KOISTINEN TOIVO
08.01.2013 08:15
Me ollaan puolison kanssa pohdittu josko ostaisi linja auton, tai kirjasto auton.
Alkaisi rakentamaan siittä omaa. Netissä näyttää olevan tarjontaa.
Jos koneella on ajettu puoli miljoonaaa, ei se ongelma ole. ja korin saa kyllä
kuntoon. Mutta meillä ei kummallakaan ole ulkomaille mitään haluja.
Kotimaan matkailu on sen verta loppujen lopuksi vähäistä. Polttoaine ja muut juoksevat kustannukset käyttöön nähden .
Toisaalta se rakentaminen minua kiinnostaisi. Muta emäntää kiinnostaa piha aina enemmän, eikä mullakaan tuo reissaaminen.
Toivopoika
SANTALAHTI HANNU
08.01.2013 09:03
Ei kai se Nyyssönen kortin kirjaimista kiinni ole jos ei halua palella täällä pakkasissa jossain vanhassa linja -autossa ! Meillä oli kimppa bussi saunalla varustettuna joskus 80 luvulla, silloin päätin ettei ikinä tule sellasia oma tekemiä paskoja nurkkiin. Että hyvää uutta vuotta sinne jossa juuri ja juuri tarkenee tollasilla vehkeillä !
Hanski
HIETAVUORI JUHA
08.01.2013 10:15
Olipas katkera kirjoitus .Eikös täällä ole moneen kertaan todettu että toisten kulkimien arvostelu ei ole mukavaa. Kuulosti jo melkein v.........a ....
HÄMÄLÄINEN MARKKU
08.01.2013 10:19
"tuon taidon omaa Suomessa vain n. 500 henkilöä."
Meinaatko Kaj ettei muut osaa ostaa?
Rakentajiahan on toki paljon enemmän. Itsekin olen aikoinaan kalustanut yhden.
Tuttavapiirissä on neljä jotka ovat kalustaneet oman autonsa. He ovat tehneet myös kopin alustan päälle.
PULKKI MARTTI
08.01.2013 10:32
Jotenskin tuli mieleen se vanha sananlasku " se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"