Avoin kysymys ACF:lle
KYLMÄNEN REIJO
13.11.2012 18:20
Oletteko te toisena valtakunnallisena karavaanijärjestönä tietoinen SF-C:n liikenneministerille lähettämästä anomuksesta kaasulaitteiden pakkotarkastamiseksi ja oletteko yksi allekirjoittajista. Voitte vaikka tekstailla vastauksen puhelimeen 050-592 2676. Välitän sen tänne tiedoksi.
VÄLIAHDE JUSSI
13.11.2012 20:06
Erittän Hyvä Kysymys sinulta Reijo
Minä puolestani kysyin tuolla toisella saitilla että,jos minä eroa tänä vuonna 2012
paluttasko liitto maksamani 2013rahat pois?Huomenna soitan Hämeenlinnaan.
Uskon etten ole ainut joka jättää liiton,tämän takia.Oli se semmonen temppu.
VALLIUS MARTTI
14.11.2012 00:05
tässä malli esimerkki
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2012 klo 00:16:22
Ei tästä nyt malikksi ole koetin sirtää linkin eilen ruotsissa satuneesta Kaasu räjädyksestä Asunto autossa. mutta nyt yhdeydet rupes tökkimään että en sitä saa tehkööt visamata joilla parempi yhteys.TV kulkuri
ESKOLA PENTTI
14.11.2012 06:24
Olisko tuo, Martti, linkki, jota yritit siirtää http://hd.se/bastad/2012/11/13/husbil-exploderade/ ?
Tuossa Googlen aikaansaama käännös tekstistä ..
käännös alkaa
"Hemmeslöv.Räjähdys työnsi ulos puolin matkailuauton, säröillä tuulilasi ja tehty jauheliha ja sisustus. Ne, jotka olivat ratsastaa laitoksen jonkin matkan päässä kuuli räjähdys ja sanoi, että se oli terävä.
Kuin ihmeen kaupalla, he ovat vahingoittumattomina vaikka autossa on vain romu, sanoo Pelle Pettersson, johtaja pelastusoperaatio on Båstad.
Se osui pari, perhe Norrgård alkaen Gnesta, on Skånessa lomalla heidän uusi asuntoauto.
Se oli kaasuräjähdyksen. Meillä oli ollut vielä 20 minuuttia. Kun aloitin auton uudelleen bang. Teimme sitä paitsi joitakin leikkauksia.Koira on myös selvinnyt vahingoittumattomina, sanoi kuljettaja Gösta Norrgård.
Pelastaa uskovat myös, että räjähdys johtui kaasuvuoto.
Pullo yhteys ehkä ole täysin kiristetty. Se voi myös olla vuoto jossain järjestelmässä, mutta mielestäni on todennäköisempää, että tärinää teki pullon liitin löysä, sanoo Joacim Nilsson poikkeustila Bastad jotka olivat siellä.
Samanlaisia räjähdykset eivät kuule tavallista ja pelastushenkilöstöä päällä ollut koskaan nähnyt sitä ennen.
Siellä oli selkeä loukkaantumisriski, mutta se oli vain haava peukalolla, onneksi, sanoo Joacim Nilsson."
käännös päättyy
PITKÄAHO JUKKA
14.11.2012 07:37
Onko Dethleffs klubissa käsitelty näinkin vakavaa kaasuturvallisuuteen vaikuttavaa
asiaa vai onko näinkin jyrkkä kielteinen kannanotto Kylmäsen oma tulkinta.
VALLIUS MARTTI
14.11.2012 11:03
Kiitos sinulle Eskola Pentti tätä linkkiä juuri tarkoitin,onhan se vähän hupaisasti Google käntänyt mutta hyvä niille jotka muuten jäisivät osattomiksi uutisesta hyvä näin.TV Kulkuri
KYLMÄNEN REIJO
14.11.2012 11:06
Mikään tarkastus ei olisi estänyt kyseistä tapausta. Pullot vaihdetaan itse! Vieläkö nekin pitäisi vaihdattaa valtuutetussa liikkeessä?
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2012 klo 11:28:34
Pitkäaholle! Kyllä, älä käytä kaasulaitteita ajon aikana!
HYTÖNEN RAIMO
14.11.2012 12:33
Niinpä, tästä tullaankin siihen toiseen kysymykseen, eli oliko kaasulaitteet kunnossa?
Periaatteessa kaikki nykyaikaiset kaasulaitteet on varustettu turvajärjestelmillä, joiden pitäisi estää kaasuvuotto vaikka liekki sammuisikin (liekinvarmistin, letkurikkojärjestelmä jne...)
Tässä nähdään se asian toinen puoli, eli nämä asiat saadaan inhimillistä töppäilyä lukuunottamatta kuntoon vain säännöllisillä laitteistotarkastuksilla.
Kannattaa miettiä, onko oma tai läheistesi turvallisuus sen arvoinen?
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2012 klo 12:36:02
Ja kaasupullothan eivät yleensä sijaitse asuintiloissa.
HAAPANEN TIMO
14.11.2012 17:23
Pullo on varmasti ollut kotelossaan, mutta paine on rikkonut pullokotelon tykkänään ja purkautunut myös sisälle autoon. Räjähdyksen syy selviää kyllä koska auto ei palanut.
@timppa
KOISTINEN TOIVO
14.11.2012 18:29
Kyllähän minä olen kosteusmittauksen yhteydessä tarkastuttanut kaasuvehkeet.
No tästä pakosta, miksei, hyvä asia, vaikka minä kyllä kannatan jotta jokainen tarkistuttaa ne vapaaehtoisesti, samalla kun esim kosteusmittaus, tai jauhesammutin tarkistus. Kausipaikkalaisille ehkä hankalampi, kun joutuu sen kesäasunnon ottaan pois paikalta, ja viemään tarkastajalle. Mutta ehkä kuitenkin.
Se kaasu on aika pirullinen aine, ja kaasuhälytin olisi hyvä olla kyllä kaikilla.
Sillä pakolla kyllä on minusta hintaa nostava vaikutus aikaa myöten, varsinkin jos tulee kilpailutilanne kuten aikanaan kun katsastus vapautettiin, kuten jokainen
on omakohtaisesti varmaan huomannut hinnassa. Toivopoika
HAAPANEN TIMO
14.11.2012 19:00
Kausipaikkalaisille tulee tarkastaja paikalle ja katsoo sarjassa kaikki kohtuuhintaan.
@timppa
KYLMÄNEN REIJO
15.11.2012 10:59
Hei
Vielä halvemmalla todistuksen saa tulevaisuudessa Netistä! Siinä ilmainen yritysidea halukkaalle (vrt Päästötödistukset). Toisaalta, mitä kausipaikkalainen tekee todistuksella? Eihän niitä mökkejä tarvitse katsastaa.
RIIHELÄ ESA
15.11.2012 15:07
Kaikkein järkevintä olisi se, että autokatsastusmiehille myönnettäisiin valtuudet tarkastaa sekä sammuttimet että kaasujärjestelmä. Heille ei tarvitse myöntää valtuuksia asentaa tai huoltaa noita juttuja, pelkästään tarkastaa. Sellaisen kouluttaminen ei voi päivää-paria enempää kestää eikä mitään vuoden työkokemusta kaasuhommista tarvita siihen. Katsastajilla muutenkin tuntuu olevan työstä pulaa, kun on ollut puhetta jopa korjaushommista.
On jotenkin älytöntä ensin käydä jossain tarkastamassa sammutin ja sen jälkeen toinen kaveri tarkastaa, että on tarkastettu. Tokihan tästäkin lisämaksua tulee, mutta säästyy ainakin aikaa ja vaivaa.
HYTÖNEN RAIMO
15.11.2012 23:35
Aika raflaava uutinen. Eihän tuo sinänsä mikään uusi ole, vaikka perheelle sellainen olisi. Ikäarvio noin 10 vuotta, ollut välillä pois tuotannostakin, mutta palannut takaisin ns. yleisön pyynnöstä. Aikanaan hyvinkin suosittu Ruotsissa ja Saksassa, meillä vähemmän (kallis).
Joku paikka oli ilmeisesti vuotanut, ehkä huonosti kiinnitetty kaasuliitos tms. Räjähdyksen lienee aiheuttanut käynnistyksen yhteydessä syntynyt kipinä, mutta mistä se tuli, ei selviä artikkelista.
Yhtenä syynä voinee arvailla omistajien kokemattomuutta/huolimattomuutta, joka on yleensä jossakin roolissa lähes kaikissa onnettomuuksissa. Niin tai näin, Hobbystä tuli kerta heitolla entinen.
VIRTA REIMA
16.11.2012 06:27
Niin tuo kaasulaitteiden pakkotarkastus. Tasapuolisuuden nimissä mökeillä ja veneissä käytetään myös valtaisa määrä kaasuhelloja , lämmittimiä ,jääkaappeja , grillejä.. joten pakkotarkastukset myös sinne koska rahastustahan tuo toimenpide turvallisuuden nimissä kuitenkin tulee olemaan.Vene on monin verroin turvattovampi paikka kaasupalon sattuessa.
Reku
VÄLIAHDE JUSSI
16.11.2012 16:00
Käyttäjän lisäys viestiin 16.11.2012 klo 16:01:12
Karkas
LINDBERG KALEVI
18.11.2012 19:04
Muistelen tässä männä vuosina tapahtunutta asuntovaunun paloa! Mummo oli yksin vaunussa ja jääkaappi tietysti sähköllä päällä.Mummeli laittoi kuitenkin myös kaasun päälle jääkaappiin vai tapahtuiko se toisin päin? No syttyihän se vaunu palamaan kun aikansa kuumeni ja ympärillä olevat sitä sammuttamaan tai ihmettelemään? Mutta jos jotain täytyisi ihmetellä,niin kyllä se myyjälle,kauppiaalle kuuluisi näyttää paikat kunnolla ja opastaa varsinkin kaasulaitteiden käyttöä kädestä pitäen ,varsinkin uudelle ostajalle,ennenkuin päästää hölmöilemään untuvikkona kaasulaitteiden kanssa? Samoin vanhat kaasulaitteet pitäisi varmistaa sen letkunrikko vehkeen kanssa ,ostaa sellainen jollei ole jo olemassa! Toinen vaarallinen hommeli on se,niinkuin minullakin,että jääkaappi päällä ajon aikana kaasulla ja sitten vaan odottelemaan koska posahtaa? Vihonviimeinen hommeli tämä,kyllä jää minultakin käyttämättä!
Sillai si1
VALTONEN MARTTI
18.11.2012 19:41
Kalevi
Puhut asiaa, mutta mitä pahaa jääkaappi kaasukäytöllä ajaessa jos pölyt on siivottu palotilasta?
LINDBERG KALEVI
18.11.2012 20:49
Sitä vaan että ajaessa auto tärisee ja pullon korkki voisi avautua,vaikkei sitä itse huomaisikaan? Tarkistan sen hanan aina liikkeelle lähtiessä,mutta varmempaahan se on antaa 12 voltin sähkön pitää kaapin edes kylmänä matkan aikana. Kaasu kuitenkin pitää sen kylmempänä,siksi se on päällä ajon aikana! Niin ja onhan ajon aikana se kaasuvaroitinkin päällä,jotenka?? Tuossahan oli aikaisemmin juuri siitä tärinästä asiaa,voisiko se olla syynä kaasun vuotoon??
Käyttäjän lisäys viestiin 18.11.2012 klo 20:57:11
Kun kerran kaappi ei ollut mielestäni tarpeeksi kylmä,nikkaroin ylätuuletusaukkoon tietokoneen tuulettimen,12 voltilla ja hjuvin toimii,ny si tarpeeksi kylmänä,ja tuhkaputkikin puhallettiin ilmanpaineella puhtaaksi,viismeetriä lensi tuhkat vaakatasossa. Onneksi ei kukaan osunu tielle,olisin saanut äkkilähdön??Leuhkin jo ennenkin näistä hömpötyksistäni!Tervyysiä vaan kaikille kaapin kanssa pelaajille!
VEIJOLA ESA
18.11.2012 21:06
Viime kesänä, kun tehtiin jääkaapin polttimen huolto huoltomies suositteli pitämään kaapin koko ajan kaasulla. Toimii paremmin ja pysyy tasaisen kylmänä pysähtelyistä riippumatta ja nokeentuu kuulemma vähemmän pitkällä tähtäimellä.
VALTONEN MARTTI
18.11.2012 23:03
Suurin riesa tuosta ajon aikana kaasuttelusta on kun pitäisi aina tankkausta ennen käydä kaappi sammuttamassa. Näin bensa-autolla siis aika usein.jos on vaikka Nuorgamiin täältä etelästä menossa. Semmonenhan on sääntö.
Kuinkahan moni noin tekee?
LAUKKANEN MAURI
19.11.2012 03:22
VALTONEN MARTTI
19.11.2012 11:00
-Höh-
Aloitukseen vai ed. kommenttiin Mauri?
HYTÖNEN RAIMO
19.11.2012 16:08
Just, joo.
Saahan tuommoselle ministeri(ö)lle kirjelmöidä. Vastahan tuo uhosi repivänsä ja vielä polttavansa tiehallinnosta pyytämänsä selvityksen, jota ei muistanut/tiennyt edes lähettäneensä/lähetyttäneensä.
Että semmoinen ministeri.
KOISTINEN TOIVO
19.11.2012 19:39
No niin, mutta lupasi ministeri kuiten tappaa sen paperin ettei elävältä polta. Sitä kuiten pittää ministerillä kiirettä sen verta ettei sitä joka lappua muista mitä tullee tahtoneeksi. On se mullaki niin monta kertaa ollu vasara hukasa, luulee emäntä
että se on huonon muistin syytä. Muttei, kiire se eläkkellä sen verta kova, että meinaa joskus päiväunetki jäähä välliin. Miten lie ministerillä joutanekko nukkuun
päiväunia millonkaan. Tuumailee Toivopoika