jazz matka/ mielensäpahoittaja
PEUTERE JUKKA
23.07.2012 13:36
Hei
Tulipahan käytyä taas jazzella Kun yhdistelmänä on kohtuuttoman iso vaunu ja vanha ja väsynnyt veturi ajatteli ajella kotiin Parkanon ja Virtain kautta kun tuo Tampereen ympäristö on niin ruuhkainen sunnuntaisin. Niinisalon vaiheilla missä on se varalaskupaikka pyyhkäisi ohi OIKEALTA sininen farmari Golf ja näytti keskaria
Ensin hämmennnyin että siinä menee mielensäpahoittaja itse henkilöhohtaisesti ,
sitten ajattelin että ei hän voi pahoitaa mieltään sellaisesta 70km /h
köröttelystä kun on enempi tuollainen kiireen ja koohotuksen vihaaja
Keskarimiehelle vielä terveisiä jotta vein tänään vaunun huoltoon ja sitten mökille
enkä ennen ensi kesää ole tientukkona en Niinisalossa enkä muuallakaan
vaan syön ruskean soosini tällä kotinurkilla
Jukka
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2012 14:42
Eikö sun olis pitäny körötellä siellä oikealla kun siihen mahdollisuus oli.
LAHTI ANTTI
23.07.2012 15:07
"Niinisalon vaiheilla missä on se varalaskupaikka".
Eikö Kujis osaa lukea, lentokoneiden varalaskupaikalla on aina oikealla tyhjää tilaa jota ei ole varsinaiseksi ajoradaksi määritylty.
SUOMINEN TAUNO
23.07.2012 15:25
Tuossahan näyttäisi olevan 100 km nopeusrajoitus, joten 70 km/h köröttelevä saisi tosiaan ajella pientareella. Lain mukaanhan muuta liikennettä selvästi hitaampi saa siellä ajaa. Eihän se tietysti mikään pakko ole, mutta ilmeisesti tuo oikealta ohittanut oli sitä mieltä.
RIIHELÄ ESA
23.07.2012 16:16
Ihmisten pitäisi oppia keskittymään omiin asioihinsa eikä välittää muiden puuhista. Ohitettavan kannalta on täysin yhdentekevää, miltä puolelta joku menee ohi ja mitä sormia siellä on pystyssä.
Nuo sormimerkit ovat epäkohteliaita, mutta kovin huomaavaista ei ole myöskään olla antamatta tilaa ohittajalle, kun ajaa noinkin paljon alle nopeusrajoituksen.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2012 16:30
Lahti Antti on näköjään noita joustavan liikennöinnin hallitsijoita. Ei se mitään, ongelma ei ole yksin sinun, se on myös muiden, jotka juntturoiden kanssa samana päivänä samalla liikenneosuudella ajavat.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2012 klo 16:45:07
Minähän en paskaakaan välitä minkään lain pykälistä tuollaisessa paikassa. Ajan oikealle ja köröttelen siellä kunnes nopeammat ovat ohittaneet. KJON!
Paitsi, ettei mun satasen lätkällä sinne tarvi mennä.
HAAPANEN TIMO
23.07.2012 17:19
Toissa kesänä ajelin Berliinistä Varsovan suuntaan maksullista hyvää motaria. Vauhtia mulla se 104 mikä on luonnikas meidän autolle.
Seurasin peilistä autoa joka tuli ilmeisesti n.130 ja lähti kaukaa ohittamaan kun tie oli tyhjä.
Ohittajan ollessa rinnalla kuului humahdus ja mun auto heilahti ilmavirrasta, pientareelta veti joku ohi arviolta n. 250 lasissa. Musta auto häipyi heti näköpiiristä, se meni lujaaaa.
Onneksi en sitä lainkaan ennalta nähnyt, olisin voinut tehdä jonkun väistöliikkeen.
@timppa
Tuossa se varalaskupaikka:
http://goo.gl/maps/2GJO
Kukin voi miettiä missä kohdalla tuota tietä kannattaa ajaa seitsemääkymppiä.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2012 17:35
Mun oli vaikea mielikuvitella tuota tilannetta. Joku meni sataakolmeekymppiä ohi ja lisäksi joku kahjo pientareen (?) puolelta kahta ja puoltasataa. Oli siinä puikoissa pitelemistä.
JOKINIEMI PETRI
23.07.2012 17:42
Näistä junttureista on ollu täälä ennenkin puhetta ja kova älämölö on tullut kun niitä rupee moittiin. Siksi en kommetoi mitään nysvääjistä. Mulle on matka kulkimessani sen verran ruutia reservissä että turvallisesti pääsen niistä ohi kun tilanna sen sallii.
LAUKKANEN MAURI
23.07.2012 17:43
Kyllä minäkin pahoitin mieleni kun olin maalla as,autolla ja tulin kotiin sunnuntai paivällä ja ajelin ja nautin auton hiljaisuudesta ja maisemista.
No liikenne oli hiljaista ja sieltäpä ilmaatui perään auto aikansa seurratuan minua,siltä seuraajlta paloi pinna!
Hän lähti ohittamaa kun vastaan tuli toinen auto
mutta selvisi nipin napin omalle kaistalle.
Se pani minut ajattelemaan jos olisi tapahtunut se nokkakolari olisko syyllinen?
En juridisiseti ,mutta minähän siellä olin tukkona ja sain aikaan tahtuneen,kun
ohittaja olisi ehkä myös vastaantulija olisivat varmasti menehtyneet,niin eipä siinä laukkasella olisi paljoa puhuttavaa itsepuolustukseksi,kun sattu olemaan tien tukkona!.
Tälläinen tarina se pani minut ajattelemaan!.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2012 klo 21:17:29
Minun nopeus oli noin 85km/h,ja se tietokone ajoi sitä nopeutta,siis vakionopeudensäädin,minä seurasin liikenettä.
JANHONEN MATTI
23.07.2012 20:24
Ei kenenkään tarvitse pientareelle mennä ajamaan jos ei halua.Pientareella voi ajaa jos ajaminen on lyhytaikaista eikä siitä aiheudu vaaraa.
Ajatella, että Jukka varalaskupaikan kohdalla ajanut on ajanut 10 km/h "alinopeutta" ja "pakottanut" siten rajoittamattomaan nopeuteen tottuneen vastullisen Golf-kuskin ohittamaan Jukan yhdistelmä oikealta sen sijaan, että olisi ohittanut vasemmalta kuten liikennesäännöt sanoo.
Vallitsevan käsityksen mukaan Jukalle tulisi antaa teoistaan kirjallinen huomautus tai sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja Golf-kuskille julkinen tunnustus sujuvan liikennekulttuurin kehittäjänä.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2012 20:39
Musta on mustaa ja valkoinen valkoista. Harmaasävyjen erottajille se tunnustus annettava.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2012 klo 21:01:34
Lainsäätäjät ovat yleensä tehneet oikeanlaisia ratkaisuja ja hyvä niin. Kuitenkaan he eivät voi ottaa huomioon kaikkia mahdollisia tilanteita mitä tiellä liikkujat voivat keksiä ja kohdata. Siksi ihan oma järjen käyttö ei saa olla kiellettyä.
JOKINEN OLAVI
23.07.2012 21:19
Ajeltuamme vaunu perässä viime kesänä kohti Turkua, olimme juuri Oripään varalaskupaikan alussa, nopeutemme oli hieman yli sallitun 80, niin taaksemme tuli kaksi henkilöautoa. Totesimme vaimon kanssa että edessä ei näy ketään. Niinpä takanamme tuleva alkoi ohituksen. Juuri kun auto oli rinnalla, vaimo sanoi, katsos tota ja näytti oikealle. Siellä olikin jo se takimmaisena tullut myös ohittamassa yhtä aikaa ja ajoi tietenkin oikealta meidän kummankin ohi ja meni menojaan. Oikealta ohittaneen auton merkki oli tietenkin se BeMputin Wemputin siis BMW. Ohitustilanne ei aiheuttanut vaaraa kenellekään, mutta kyllä sen erikoisuus palaa helposti mieleen kun liikennetapahtumista keskustellaan.
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2012 21:37
Toi on hyvä esimerkki kuinka aika monet provosoituvat joutuessaan ajamaan ehkä pitkiäkin aikoja vaunuyhdistelmän perässä. Mun mielestä tommoset ohitukset on ymmärrettäviä, en sano, että aina hyväksyttäviä. Olisiko bemari lähtenyt vasemmalta ohi jos itse olisit siirtynyt sinne ajoissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.7.2012 klo 21:38:27
Siis oikealta.
JANHONEN MATTI
23.07.2012 21:59
Oikealta ohittaminen on aina paha moka silloin kun oikealla ei ole vapaata kaistaa, eikä sitä voi järkisyin puolustella, eikä vallankaan silloin kun ollaan Oripään varalaskupaikalla "eikä vastaan tullut ketään".
VÄLIAHDE JUSSI
23.07.2012 22:15
Saahan sitä ajaa metässäkin jos on maan omistajan lupa, ei noista
pidä välittää.Onhan niilllä turbot ja välijäähdyttimet ja reikä päässä
kuten, noilla Ryssän rekka kuskeilla,jonossa pienillä suoralla ohi peräkanaa
Tänään Alatemmeksellä tie 4:llä,tietyön kohdalla.Mulla on Ryssien
kanssa sopimus että,minä en hietä auta onnettomuus tilanteessa ja heidän
ei puolestaan tarvii autaa minuakaan onnettomuus tai muusssa tieliikenne tilanteessa.Se koskee kaikkia Ryssiä ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Ja hyvin on mennyt yhteistyö.He avusrivat Woronesissa kun auto hyytyi
tielle apuoli että.siitä vietiin kaikki mitä irtisaatiin Mersun merkistä lähtien
25minuutissa,cai aseman edessä.Se paperi on Suomeksi kirjoitettu
Ja Ryssät on sen hyväksyneet ja alle kirjoittaneet..
KUJANPÄÄ MARKKU
23.07.2012 22:18
Mun mielestä ei paha moga laisingan. Tilaahan siellä oli kaistan verran eikä ketään edessä. Minä olisin mogannut samalla tavalla, ehkä.
Järkisyy, hmm, mitähän aiva ovatkaan. No toista miljoonaa kilometriä ajettua tietä ja monenlaisia havaintoja liikenteestä matkan varrelta. Siinä kehittyy liikennesilmää ja järkisyitä joustavaan ja turvalliseen ajoon.
Vastakkainasetteluna ei ole niinsanotut sunnuntaivaanarit, vaikka heitäkin paljon on ja he tosiaan erottuvat, eivätkä aina edukseen.
JÄRVINEN AIMO
24.07.2012 10:22
Kaikilta oikealta ohittajilta heti kortti Pois
MÄKELÄ MIKA
24.07.2012 11:12
Kuulehan Jukka Peutere. Könyä tielle vaan. Saahan siellä liikkua maatalouskoneet ja mopoautotkin ja ovat varmasti sinua hitaampia. Noita suppeita löytyy aina. Ei maantie mikään kilparata ole vaikka siinä vähän leveämpi kohta sattuisi olemaankin. Tuota nuorisoa riittää aina ohittelemaan vaikka sitä viikatemies näin kesällä monissa kolareissa on niittänytkin.
KUJANPÄÄ MARKKU
24.07.2012 11:33
Könyymiset kunniaan, se on oikea periaate. Eiku jäsenkirjaa puristelemaan ja omia oikeuksia puolustelemaan. Katse tiukasti kahden metrin päähän eteensä. Kyllä se siitä.
Könyymisiin.
PÄTSI EERO
24.07.2012 13:13
Taitaa tuo oikealta ohittaminen olla lakitekstissäkin kiellettyä.
Sattuipa viime kesänä välillä Rovaniemi-Kittilä. Kaukosen sillalla tuli vastaan ensi mummo rollaattorilla ja hänen perässää pari helvetin perkelettä vai mitä ne oli. Itse olin liikenteessä noin 11 metrin systeemillä(vaunu+auto). Sarvipäät näyttivät perheellemme keskaria, kun joutuvat hidastamaan sillalla rollaattorimummon takia; heidän mielestään minun olisi pitänyt pysähtyä ja päästää heidät ensin.
Käyttäjän lisäys viestiin 24.7.2012 klo 13:16:45
Ennen kuin kukaan ehtii kommentoida, niin viime kesänä sillalla ei ollut väistämisvelvollisuusmerkkejä kohdatessa, tänä kesänä näkyi olevan.
RIIHELÄ ESA
24.07.2012 14:55
"Taitaa tuo oikealta ohittaminen olla lakitekstissäkin kiellettyä."
Kiellettyä se onkin yleensä. Oleellisinta liikenteessä loppujen lopuksi ei kuitenkaan ole se, mikä on kiellettyä ja mikä sallittua, vaan se, mikä on turvallista ja mikä vaarallista. Tuossakin vaarallista on se, että jos se tientukko sittenkin herää ja päättää viime hetkellä väistää vasemmalle, käy huonosti. Oikealta ohittavaa ei tarvitse edes erityisesti varoa, koska liikenteessä pitää voida luottaa muiden ajavan sääntöjen mukaan. Pientareelle väistettäessä pitää noudattaa varovaisuutta, mutta se lähinnä tarkoittaa sen varmistamista, ettei siellä ole mopoja, jalankulkijoita tai muuta, mitä siellä saa olla.
Käyttäjän lisäys viestiin 24.7.2012 klo 15:26:01
Siis pitää olla "... päättää viime hetkellä väistää OIKEALLE, ..."
Dementia on edennyt vasta puoleen väliin: muistan vielä väistää oikeaan suuntaan, mutta en aina muista miksi sitä suuntaa kutsutaan.
MÄKELÄ MIKA
24.07.2012 15:32
Tässä pari oikealta ohittamisen kommenttia:
Kevytliikenne kulkee siellä oikealla. Vasemmalta ajettavalla autolla kun lähdet ohittamaan oikealta saatat ylittää pyörälijän samalla silmänräpäyksellä kun näet sen.
Oikealta ohittamista ei tarvi olettaa eli jos sittenkin se yhdistelmä olisi väistänyt oikealle niin olisi tullut kiilaamistilanne jossa tie voi käydä ahtaaksi.
Ongelma ei ole hitaasti liikkuvat vaunuyhdistelmät vaan surkeat ohittajat joilla on kova kiire mutta ei taitoa tai moottoria. Yleensä vielä ne valopäisimmät ohittajat ovat lähes seuraavan huoltoaseman pihassa parin minuutin päästä. Ja samassa ikkunapöydässä näiden mestarien kanssa jotka ovat peruuttaneet enemmän kuin me sunnuntaivaanarit ajaneet eteenpäin.
TUPPURAINEN PETRI
24.07.2012 19:22
En nyt lukenut kaikkia kommentteja mutta joskus on "pakko" ajaa oikealta ohi moottoritiellä. Monta kertaa on sattunut eteen sellainen törttö joka puhuu puhelimeen ja ajaa vasenta kaistaa (ohitus) ja vaikka yrittää valoja vilkuttaa niin ei tajua siirtyä edestä oikealle kaistalle. Ja monta kertaa on vielä niin, että ko. auton edessä on jopa kilometri tolkulla tyhjää kaistaa mutta siinä vaan köröttelee. No, eihän siinä sitten auta kun vetää oikealta ohi ja vilkaista (yleensä naista) että voistkos sitä mennä oikealle kaistalle.
Kiellettyä tai ei niin näin on vain pakko tehdä joskus.
Toinen hauska juttu noilla moottoriteillä on nämä rekan tai bussin perässä hiihtäjät. Ajetaan 80-100 km/h siinä edellä menevän perässä n. 2-3 metrin päässä ja yht äkkiä sitten päätetään lähteä ohi. Tosin siinä vaiheessa ei muisteta katsoa auton peileihin että takaa tulee porukkaa n. 120-130 km/h ja sit onkin kaikilla liinat kiinni ja jarruvalot palaa. Tuttu tilanne joka viikonlopulta.
ANTTILA MARKKU
24.07.2012 22:31
Huom.oikealta voi sivuuttaa vasemmalla kaistalla ajavan.Miten sivuuttaminen eroaa ohittamisesta?Käsitykseni mukaan sivuutan vierellä ajavan kun en sivuuttamista varten joudu vaihtamaan kaistaa.
JANHONEN MATTI
24.07.2012 22:52
"Tieliikenneasetuksen 7§ määrää moottoritiellä ajamisesta ja ohittamisesta seuraavasti:
Moottoritiellä on ajoneuvo kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
Tässä avaajan tapauksessa kyseessä on maantie jossa on vain kaksi kaistaa joten oikealta ohittaminen on kielletty, kun ei ole ajokaistaakaan.
Ja näkyypä siinä olevan Google mapsin mukaan valkoinen yhtäjaksoinen sulkuviivakin vielä kaistan oikeassa laidassa.
HJELM ARTO-VEIKKO
25.07.2012 08:28
Jos ajetaan oikeaa kaistaa ja liittymästä tulee auto niin eikö sen väistäminen
vasemmalle kaistalle ole myöskin kielletty.Esim. huonosta laista.
Tulin kerran kehä kolmoselle poliisien eteen niin että joutuivat väistämään.Pysäyttivät ja
kysyivät paperit samalla nuuhkien,eteen tulemisesta ei ollut puhetta.Ei sakkoja.
Tämä oikean kaistan kulkija joka ei väistä tulijaa mutta heti sen jälkeen lähtee ohittamaan jonoa olisi voinut siirtyä vasemmalle aikaisemmin.
Nykyään kun yksin ajat oikealla ja liittymästä tulee toinen yksinäinen niin tämä
liittyvä kuski ei hidasta/kiihdytä päästäkseen paremmin vaihtamaan kaistaa vaan
odottaa tämän toisen tekevän hänelle tilaa.
t Jelmi
KUJANPÄÄ MARKKU
25.07.2012 09:26
Toi on hyvä esimerkki. Kun liittymästä on tulossa joku niin siirryn vasemmalle, antaen ajoissa liittymää ajavalle vapaan kulun, enkä ole kiinnostunut siinä tilanteessa onko se lainkirjaimen mukaista.
HAAPANEN TIMO
25.07.2012 09:47
Viisain niitä on väistääkkin kun kiihdytyskaistalla ei kiihdytetä vaan käännetään siihen eteen heti mateluvauhdista.
@timppa
JANHONEN MATTI
25.07.2012 09:58
Onhan se hyvä esimerkki jos väistäjä muistaa varmistaa ennen vilkun pistämistä päälle, että hänen takaansa tuleva ja väistäjää jo ohittava menee ensin.
Hyvin usein tuo vilkun käyttä noissa tilanteissa näyttää väistäjältä unohtuvan.
Saksassa on muuten autobaanoilla erityinen liikennemerkki joka mahdollistaa valkoisen sulkuviivan oikealla puolella olevan pentareen käytön ruuhka-aikana lisäkaistana. Toimisi varmaan meilläkin vaikkapa noilla varalaskupaikoilla joissa on merkittynä vain kaksi kaistaa.
KUJANPÄÄ MARKKU
25.07.2012 10:07
Toi vilkkupolttimoiden säästäminen on kanssa yksi suuri ongelma. Ikäänkuin vilkkuja hävettäisi käyttää ja ajoissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2012 klo 10:26:35
Tuli mieleen joukkueurheilussa yleisesti käytetty sanonta, että pelataan omaa peliä ja katsotaan mihin se riittää. Paskan marjat, hyvä pelaaja ja joukkue ottaa huomioon kaikki kentällä tapahtuvat, eli myös kuinka ne toiset pelaavat. Tää pätee myös liikenteeseen.
LAURONEN TAPANI
25.07.2012 14:07
Muutama vuosi sitten joku kertoi radio ohjelmassa, kun oli ajellut Porvoon moottoritiellä 130km/h, niin moottori pyörä oli vilahtanut ohi pientareen puolelta ja ei siinä vielä mitään, mutta kun etupyörä oli ollut vielä koko ajan ilmassa. Onneksi joka kesä muutamamia kymmeniä näistä päätyy hautuumaille siellä niistä on vähemmän haittaa.
Itse kun olen melko pitkään ollut työelämässä, niin olen aina ihmetellyt kun kaikki työpaikat on olleet täynnä täysin kiireettömiä ja tehottomia ihmisiä, joilla ei ole mitään tarvetta saada asioita nopeasti valmiiksi, koko ajan vain yritetään jarrutella, ettei kapitalisti rikastu vain liikaa, kuitenkin maantiet on täynnä huipputehokkaita kuljettajia, joilla pitää päästä määränpäähän sekunttiakaan hukkaamatta, pois alta "jarruttelijat" tyyliin.
RIIHELÄ ESA
25.07.2012 14:42
"pois alta "jarruttelijat" tyyliin. "
Liikenneturvallisuuden kannalta noin pitääkin tehdä.
Jos onnettomuus sattuu, se sattuu nimenomaan ajon aikana. Mitä vähemmän aikaa viettää tiellä eli mitä nopeammin liikkuu, sitä pienempi todennäköisyys on joutua onnettomuuteen. Lisäksi nopeasti liikkuvaan maaliin on vaikeampi osua, joten sivusta kylkeen yrittävätkin ajavat helpommin ohi kovaa ajavasta autosta.
Lisäksi ohittaminen lisää turvallisuutta, koska oman auton takana olevat ajoneuvot eivät voi aiheuttaa itselle vahinkoa yhtä helposti, kuin edessä ajavat.
Jos ei osaa ajaa autoa, nopeuden nosto kasvattaa riskiä aiheuttaa itse onnettomuus. Silloin nopeuden nosto ei välttämättä lisää kokonaisturvallisuutta, mutta onpahan kuitenkin enemmän aikaa nauttia perilläolosta.
Ainoa kiistaton haitta kovaa ajamisesta on se, että vahingon sattuessa jälki on pahempaa. Mutta jos kovaa ajamalla välttää vahingon kokonaan, ei tuolla ole käytännön merkitystä.
JANHONEN MATTI
25.07.2012 16:24
Jopas on ennen kuulumaton logiikka tämä.
"Mitä vähemmän aikaa viettää tiellä eli mitä nopeammin liikkuu, sitä pienempi todennäköisyys on joutua onnettomuuteen."
Meniskö se kuitenkin niin, että mitä paremmin noudattaa liikennesääntöjä eli käyttäytyy ennustettavasti liikenteessä ja käyttää ajonopeutena suht koht kulloisenkin liikennevirran ajonopeutta poikkeamatta siitä merkittävästi suuntaan tai toiseen niin liikenteen turvallisuus kasvaa.
KUJANPÄÄ MARKKU
25.07.2012 17:12
Mun mielestä liikenne tulis ottaa enemmän huumorilla kuin tiukkapiposella pilkunviilaamisella. Rennolla meiningillä ei tota keskisormeekaan tarvi tuuletella.
RIIHELÄ ESA
25.07.2012 17:13
Kommentti oli toki kirjoitettu ei ihan niin tosissaan, mutta ei siinä varsinaisia asiavirheitä silti ole. Huolimaton ajotapa ja törkeätkään liikennerikkomukset eivät suoraan aiheuta vahinkoja, ainoastaan lisäävät vahinkojen todennäköisyyttä. Kuten siihen vaikuttaa liiikenteessä vietetty aika ja moni muu asia. Eikä todennäköisyyksillä oikeastaan ole mitään arvoa yksittäiselle kuskille, ne pätevät vain suurille joukoille keskimäärin. Hän joko pääsee turvallisesti perille tai sitten ei, täysin riippumatta siitä, miten tarkasti kaikkia sääntöjä tuli sillä kertaa noudatettua. Lotossakin päävoiton todennäköisyys nousee jopa kaksinkertaiseksi, jos yhden rivin sijasta laittaa kaksi. Mutta yhdelläkin olisi voinut voittaa ja kahdella jäädä ilman.
Nuo muiden rikkomuksista valittavat eivät oikeastaan edes ajattele liikenneturvallisuutta. Heitä vain ärsyttää, kun jotkut rikkovat sääntöjä. Kyseessä on tunne, ei järki.
Ohituksetkin ovat täysin turvallisia nopeuksista riippumatta, kunhan pitää auton hallinnassa eikä törmää mihinkään. Jostain syystä ohittamista pidetään jotenkin röyhkeänä liikennekäyttäytymisenä. Sopivana taas pidetään sitä, että jonon ensimmäinen määrää kaikkien jonossa olevien matkanopeuden, vaikkei hänellä ole mitenkään parempia kykyjä arvioida turvallista nopeutta kyseisissä olosuhteissa.
JANHONEN MATTI
25.07.2012 17:33
No jaa. Eiköhän se liikenteessä ole sama juttu kun itse elämässäkin. Toisten ihmisten huomioon ottaminen vähentää törmäyksiä.
SUOMI SEPPO
25.07.2012 17:46
Matin kanssa siinä kohdassa samaa mieltä että kaikki poikkeava touhu liikenteen valtavirrasta on vaarallista.
Toisen poikkeavaa käytöstä on vaikea arvata etukäteen oli se sitten liikennesääntöjen pilkun tarkkaa noudattamista tai hälläväliä toimintaa.
@seppo
KUJANPÄÄ MARKKU
25.07.2012 18:00
Onkohan se oikeesti niin, että täysi tumpelo liikenteessä ei sitä itse tiedä, vaan manailee kaikkia muita.
Kuka uskaltaa tunnustautua keskiviivalla ajavaksi, peilittömäksi ja nopeuttaan jojottavaksi nysvääjäksi. Heitä kuitenkin tämänkin palstan lukijoissa todennäköisesti on.
HJELM ARTO-VEIKKO
25.07.2012 18:25
Prosenttuaalisesti tein oman enkan,ikinä en ole noudattunut nopeusrajoituksia niin
hyvin kuin tänään. Viimeiset 200 kilometriä Kilpisjärvelle olivat niin mäkisiä etten
millään pystynyt ajamaan ylinopeutta juuri ollenkaan.
Samalla täytyy tunnustaa olleeni sellainen jojoilija,nopeus vaihteli 60 - 90 välillä.
Puolustuksekseni täytyy sanoa että ajoin kummiskin täysillä.
t Jelmi