oletteko kierrellyt saimaan ympäri, kokemuksia
PELLIKKA ERKKI
21.01.2012 09:48
Hienoa seutua ja mukavia ihmisiä, varsinkin kun vertaa ruotsinkieliseen rannikkoon. Niin se vain on.
JORVA OLLI
21.01.2012 10:21
Tarmo, aloita vaikkapa Mikkelistä. Uusi toritienoo kesäaikaan on kokemisen arvoinen ja Mikkeli varsinainen kesäkaupunki.
Ota siitä sitten tie 62, on kaunis pätkä. Voit valita sitten jatkatko Sulkavalle vai Puumalaan.
Jälkimmäisen kautta pääset tielle 6 ja kietämään Saimaata, Imatra - Lappeenranta seudulle.
Mikkelin seudulla jos yövyt, kannatta kokeilla Etuniemeä Hirvensalmella.
JANHONEN MATTI
21.01.2012 10:37
Jos ja kun Savonlinnaan menet niin koeta etsiä mahdolliseen yöpymiseen camping Vuohimäkeä parempi paikka. Punkaharjukin on parempi joskin osa sen paikoista on kun kynnöspeltoa.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.1.2012 klo 11:26:03
Jos aikataulu antaa myöten niin käykää Suur-Saimaan keskellä Kyläniemessä.
Siitä ei suomalaiset järvimaisemat paljon parane. Aivan Kyläniemen kärjessä on kalasatama, uimapaikka ja parkkipaikkoja vaikka yöpyä.
Kyläniemen tienhaara sijaistee Puumalan ja Ruokolahden välissä.
Itse asiassa Kyläniemi on nykyisin pitkä saari kun sen tyviosassa sijaitsee yksi neljästä 1790-luvulla rakennettuista kenraali Suvorovin kanavista, Kutveleen kanava.
Hattujen sodan jälkeen Ruotsin ja Venäjän uusi raja halkaisi Saimaan niin, että "Pohjolan Gibraltar" Puumalan salmi jäi Ruotsille. Ruotsalaiset linnoitti Puumalan salmen. Tämä tukki venäläisiltä Savonlinnan ja Lappeenrannan välisen laivayhteyden. Venäläinen kenraali Suvorov rakennutti Kutveleen, Koukaan, Kukonharjun ja Telataipaleen kanavat, jolloin venäläisten Saimaan laivasto pääsi liikkumaan Savonlinnnan ja Lappeenrannan välillä kulkematta Puumalansalmen kautta. Samalla vältyttiin tullimaksuista joita Ruotsi keräsi Puumalan salmessa.
STRÖM KARI
21.01.2012 13:26
Puumalan ja sulkavan välissä Vapaa-ajankeskus Mannilanniemi.Hyvät palvelut.
HYTÖNEN RAIMO
23.01.2012 09:57
Onhan tuo tullut kierrettyä - useammankin kerran - ja tullut seilattua sen vesilläkin (syöksyveneellä ja uiskolla).
Hienoja maisemia etenkin kesällä huru mycke, leirintäalueita vähemmän. Kyläniemi kannattaa ehdottomasti käydä katsastamassa, vaikkei ehkä nuorisoa kiinnostakaan.
Sopii myös kulttuurihistoriasta kiinnostuneelle (Olavinlinna, Lappeenrannan vanha kasarmialue, Punkaharju ja Astuvansalmen kalliomaalaukset etc, etc, etc,,,).
Lyhyesti: näyttävä katsaus Järvi-Suomen näyttävään maisematarjontaan.
P.S. Savonlinna Suomen hienoimpia kesäkaupunkeja, vaikka liikenne joskus takkuaakin. Älkääkö unohtako paikallisia lörtsyjä - nam...!
PUROJÄRVI ERKKI
23.01.2012 10:45
Saimaan seutu on kyllä hienoa aluetta, mutta kun sinne suuntaan lähtee, kantsii ajella Pohjois-Karjalan puolelle, pois savolais-alueilta, oikeitten ja ystävällisten ihmisten joukkoon.Lieksa ja Pielisen alue on todella tutustumisen arvoinen. Ruunaan kosket, Lieksasta laivalla Kolille jne.
Lieksan lähettyvillä, hieman kylläkin syrjässä on Rekiniemi-niminen sfc-alue Vuonislahden-kylässä. Heikki Turusen synnyin-seudulla. On yksi harvoista omista alueista, jossa vieras tuntee itsensä tervetulleeksi. Suosittelen.
VÄNSKÄ TARMO
23.01.2012 12:32
kiitos melenkiintoisista vastauksista joita on tullut useita.Kyläniemen paikka herätti heti matkakärpäsen eloon.on siellä varmaan vielä jotain josta voisitte kertoa.
vois tehdä vaikka matka kertomuksen tulevasta matkasta ensi kesänä kuvineen?
JANHONEN MATTI
23.01.2012 12:56
Noilla Raimon mainitsemilla bensanpolttovehkeillä minäkin siellä 1964-kesällä ajelin. Palvelin Korialla konekomppaniassa, joka oli ottanut sen kesän harjoitustyökseen tehdä tie Kyläniemen. Yksityiset ei sinne raskasta kalustoa saanet, kun niemi on käytännössä saari ja sen aikainen Kutveleen lossi oli alle avuton.
Koottiin Suur-Saimaan lomakylän lähellä Parolan panssariprikaatin ponttooneista 45 tonnin kalustolautta ja kuljetettiin sillä pillarit, kuorma-autot muut työkoneet Kyläniemen ja tehtiin kylälle kolmessa viikossa tie Kutveleen kanavalta Kyläniemeen pioneerien harjoitustyönä.
Tie on niistä ajoista peruskorjattu ja päällystetty.
Kesä oli kaunis ja tytöt kun rukiilla syötettyjä varpusia.
JANHONEN MATTI
23.01.2012 13:14
Tässä hieman lisätietoa Kyläniemestä.
http://194.251.35.222/Default.asp?NakymaID=464
Googesta löytyy myös lisätietoa ja myös YouTubesta.
SEILO JUHANI
23.01.2012 17:36
Janhonen Matt`! Olin Korialla konekomppaniassa kesällä -62. Miskan kahvoissa, Ylikersantit Matola ja Kivistö konek.päällikköinä
JANHONEN MATTI
23.01.2012 19:06
Olin konekomppaniassa syksystä -63 elokuuhun -64. yhteensä 10 kk ja 5 päivää. Konek. oli sikäli erikoinen paikka, että siellä oli 11 kk palvelusaika vaikkei ollut aukkia. Sain lykkäystä 25 pv. opiskelun vuoksi. Minun olisi pitänyt mennä lusimaan se 25 päivää kesällä -65 mutta armeijalle tuli sillä välin rahapula ja lykkäsivät passin kouraan.
Konek. päällikkönä silloin oli ins.kapt. Tiainen ja sot.mestarina silmälappu Matilainen. Muistan hyvin myös Kivistön ja Matolan. Niin ja olihan siellä ikuinen luutnantti neiti Viita.
YLINIEMI SEPPO
24.01.2012 06:40
Tuttu paikka Korian konekomppania minulle myös,kesällä-70 noin kolomekuukautta.
Erittäin mielenkiintoinen kesä opetettiin monenlaisten koneitten käyttöä .
Syksyveneellä ajo oli mukavinta Kymijoessa,niin kannettiikin syksyvenettä
pitkin kankaita .
Ja se aamulenkkikään ei ollut kaikista mukavinta
Niin ja sitä pensasaitaa kompania eessä kierettiin joka päivä usiampia kertoja .
Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2012 klo 06:48:38
Pieni korjaus tuohon vuosilukuun se oli kesällä-69
Kompanian vääpeliä sanottiin "kuminaamaksi"
JANHONEN MATTI
24.01.2012 10:38
Tutustuitko Seppo Napaojan rinteeseen?
HYTÖNEN RAIMO
24.01.2012 14:58
Matille, vaikka Sepolta kysyitkin.
Tutustuin - ja niin maan perusteellisesti (meinaan Napaojan rinteeseen). Teetin sinne oppilasharjoituksena (Päällystöopiston pioneerilinjalla) putkimiinoitteen (säkki)pimeässä syysyössä, silloinen vääpeli Matola valvojana.
Viimeisen päälle suunniteltu ja toteutettu harjoitus huipentui, kun em. valvoja suvaitsi saapua aivan loppuvaiheessa paikalle. Juhlapuvussa ja koppalakki päässä - päissään kuin Ellun kana - suoraan aliupseerikerholta varmaan. Kehtasi antaa armollisesti arvosanaksi kahdeksan, mutta sen jälkeen napsahtelikin puhtaita kymppejä jo osaston ilmoitusvaiheessa, kun pelkäsi, että narauttaisin.
No, tämä on ollutta ja mennyttä - ja vanhentunuttakin - enkä edes narauttanut Matolaa vaikka mieli hieman tekikin.
Sen se kuitenkin aikaansai, että kaikki rajavartioston edustajat valitsivat erikoistumislinjakseen kapteenin johtaman linnoitusjakson..
PUROJÄRVI ERKKI
24.01.2012 16:28
Siis, oliko kysyjä kiinnostunut parin tyypin armeija-kokemuksista.60-luvulta.
JANHONEN MATTI
24.01.2012 16:36
Kivistöltä tuota juopottelua olisi paremminkin odottanut. Hänellä oli tapana lauantaisin järjestää juovuspäissään tupatarkastuksia tyyliin; Hiljaisuuteen aikaa 10 sek ja siitäkin on jo puolet kulunut.
Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2012 klo 16:44:48
Anteeksi Erkki. Onhan se ihan sopimatonta tällai kirjoittaa ihan asiatonta asian väliin. Tarkemmin ajatellen olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että Matkailu kotimaassa -osio tulee ehdottomasti pysyä jatkossakin yhtä kuivana, kun mitä se on ollut tähänkin asti.
PUROJÄRVI ERKKI
24.01.2012 17:10
Olen huomannut, että täällä kun joku jotain apua tai neuvoa kysyy, niin lähes aina joku alkaa satuilla aivan eri juttuja.Itse asia tai ongelma hukkuu ketjun alkupäähän.
Se, että mielestäsi tämä osio on kuiva, niin teidän chattailu ei sitä kyllä paremmaksi muuta.Lähetelkää yksityisviestejä tai järjestäkää keskenänne saunailta ja muistelkaa siellä.
JANHONEN MATTI
24.01.2012 17:24
Normaalisti en tämän tyyppiä muistinpalautuksia tee mutta menköön tämän kerran. Mikä olikaan alkuperäinen Väskä Tarmon kysymys Erkki?
Se näkyy otsikossa.
Tässä vastauksesi siihen.
"Saimaan seutu on kyllä hienoa aluetta, mutta kun sinne suuntaan lähtee, kantsii ajella Pohjois-Karjalan puolelle, pois savolais-alueilta, oikeitten ja ystävällisten ihmisten joukkoon.Lieksa ja Pielisen alue on todella tutustumisen arvoinen. Ruunaan kosket, Lieksasta laivalla Kolille jne.
Lieksan lähettyvillä, hieman kylläkin syrjässä on Rekiniemi-niminen sfc-alue Vuonislahden-kylässä. Heikki Turusen synnyin-seudulla. On yksi harvoista omista alueista, jossa vieras tuntee itsensä tervetulleeksi. Suosittelen."
Tuosta Rekiniemen hyvästä vastaanotosta olen kanssasi samaa mieltä.
LEPISTÖ REIJO
24.01.2012 17:28
Toivottavasti Erkki ei suutu , mutta Matille vielä.
Olin Korialla 10.70-09.71 2K -AUK- 2K , silloin "neiti"Viita oli muistaakseni "jo"
yliluutnantti. Oliskohan ollut komendantti tai muu vastaava, ainakin päävartiossa
töissä. Minäkin kerran tunnin keskellä yötä vartiopäälikkönä seisoin ulkona räntä-
sateessa, kun vaihdettiin ukkoa portille koko tunti. Viita oli yöllä kyttäämässä
sujuiko vahdin vaihto reippaasti ja kuuluvasti ja kun ei niin sitten harjoiteltiin.
YLINIEMI SEPPO
24.01.2012 19:44
Matille
Sitä napaojan rinnettä' en muista.
VÄLIAHDE JUSSI
24.01.2012 19:49
Mersulla vielä 2 kertaa saman kesän aikana.
TÖRRÖNEN ERKKI
27.01.2012 18:51
Moi, Saimaa on aika iso lätäkkö. Mutta jos ajat pikkuteitä voit löytää todella mukavia paikkoja. Matkailureitit olet varmaan kierrelyt kaikki. Esim. ajelet Savonlinnasta pieniä aslfaltoituja tietä Kangaslamille koet hienoja maisemia. (Hieno tie sain joskus mp:llä isot sakot kun oli niin ihania kurveja) Kangaslamilta voit jatkaa pikkutietä Heinävedelle ja siitä Karvioon kämpärille yöpymään. Karviosta hieni reitti Kuopioon kulkee Vehnersalmen kautta ja lossi välissä ja todella hienot maisemat. Sanoisin että pieni on kaunista kun vaan lähtee niiltä valtaväyliltä pois. Niin ja Kangaslamilla voit käydä syömässä pitsan vaikka sen Matkailuoppaista tutun ravintolassa
HAAPANEN TIMO
28.01.2012 09:51
Lepikot ovat paljolti tärveleet nekin maisemat. Joitain paikkoja jotka muistaa -80 luvulta, ei enää tunnista lainkaan.
@timppa
JANHONEN MATTI
28.01.2012 10:15
Vesakko-Suomi senkun kasvaa. Vesakko on valon "lapsi".
Näyttää vesakkoraja pikkuhiljaa työntyvän yhä pohjoisemmaksi eritoten länsipuolella Suomea. Olen joskus miettinyt, että mitähän ulkolaiset karavaanarit mahtaa ajatella kun ajelevat etelästä pohjoiseen Vesakko-Suomen läpi. Uudet tie ohittaa taajamat ja järvinäkymät peittää vesakot. Mahtaa olla tylsää, kun kartan mukaan Suomessa on paljon vesistöjä ja kun tule maahan niin kokemus on ihan toinen.
Ei ihme jos saksalaiset sanoo, että Suomi on "kätkenyt" järvensä.