Nyt se saksalainen...
SUOKKO OIVA
19.07.2010 08:30
...suurperhe on Suomessa. Minkähänlainen lisenssi suomalaisittain tuollaiseen tarvittaisiin? Olisi monessa hyvä yhdistelmä.
TIENHAARA ERKKI
19.07.2010 08:50
Varmaan aakkosten alkupäästä, sopivaan järjestykseen asetetulla
kirjainyhditelmällä varustetulla lisenssillä totakin reslaa saa
kuljetella.
NYYSSÖNEN KAJ
19.07.2010 10:59
Suomalaiselta ei onnistu ehkä ellei vetoauto ole vähintään 3501kg, silloin kortti olisi CE.
Vanhempi sakemanni saa ajaa tuota pelkällä B-kortilla, nuoremmat ehkä BE tai C kortilla
ANTTILA MARKKU
19.07.2010 17:57
Kyllä tuossa on kysymys varsinaisesta perävaunusta joten siihen vaaditaan kaikissa tapauksissa E luokan lupa.
LALLO ARJA
19.07.2010 18:19
Pikku e sanoisin mikäli, lakiin tai lain kirjaimeen on uskominen.
Jorma K
ANTTILA MARKKU
19.07.2010 21:54
Pikku e:llä ei taida saada tuon painoista yhdistelmää kuin katsella.
ANTTILA MARKKU
19.07.2010 21:58
Näyttäs olevan jarruton varsinainen perävaunu jonka kokonaismassa menee yli 750kg.
JANHONEN MATTI
19.07.2010 22:15
Tässähän nämä ajokorttisäännöt samassa paketissa.
Ajokortin ajo-oikeus määräytyy teknisten (rekisterikirjaan merkittyjen) massojen mukaan. Ja eri maissa myönnetyt ajokortit taas noteerataan EU:n ajokorttidirektiivin mukaan ts. toisessa maassa myönnetyt kortit siten kun ajokorttiin on merkitty.
http://www.autokoululiitto.fi/sivu.php?
Ja tässä vielä lisätietoa asiasta:
id=16http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm
ANTTILA MARKKU
20.07.2010 17:02
Aloittaja arvuutteli voisko kyseinen laite sopia suomen liikenteeseen ja silloin ajattelisin että kuljettajakin ajoneuvon lisäksi olisi suomalainen.Euroopassa EU alueella on paljon viksuja asetuksia ja lakeja jotka antavat luvan sellaisiin asioihin mistä suomalainen virkamies saa pelkästään mahahaavan ja voimakkaan närästyskohtauksen.Arvauksena, tarvittais veturiksi vähintään kuorma-autoksi rekisteröity laite.
SUHONEN HEIKKI
20.07.2010 20:33
Ajolisensseistä en tiedä, mutta pisti silmään, kun Sirkus Finlandia oli liikenteessä, niin heilläkin oli asuntoauton perävaununa asuntovaunu eli yhdistelmät lienee suomessakin mahdollista jollain ajokortilla.
SIIRILÄ VEIKKO
20.07.2010 21:57
Tanskassa tavattu viritys.
SIIRILÄ VEIKKO
20.07.2010 22:03
Pääsisikö tällä Suomeen. Tavattiin Tanskassa.
SUOKKO OIVA
21.07.2010 07:02
...lisävarusteena etuteltta :)
NYYSSÖNEN KAJ
21.07.2010 08:15
"Näyttäs olevan jarruton varsinainen perävaunu jonka kokonaismassa menee yli 750kg."
ei ole jarruton, vaihtoehdot on työntötankojarrut tai sähköjarru.
Varttuneempi Saksalinen vanhalla ajokortilla voi vetää melkein minkälaista tahansa yhdistelmää kunhan vetoauton kokonaispaino ei ylitä 7500kg.
Nykyisin Saksassa myönnettävät ajokortit omaavat samat oikeudet kuin meillä Suomessa
PIIRONEN KARI
21.07.2010 09:26
Kyllä siihen ihan BE kortti riittää Suomessakin. Defenderin kokonaismassa mallista riippuen 2550-3050. Vetokyky ilman jarruja 750 kg ja jarruin 3500kg. Eli saa lantikkaan melkoisen peräkärryn kytkeä.
ANTTILA MARKKU
21.07.2010 17:49
Se ei kunnolla näy kun yrittää suurentaa sitä kuvaa mutta olis sen näköinen että vetokoukkuna olis sa tyyppinen koukku ja sen perusteella epäilisin jarruttomaksi laitteeksi sitä lantikan perässä olevaa kärryä.
AHOLA JARI
21.07.2010 20:08
Varsinasia perävaunua ei saa Suomessa kytkeä kuin kuorma-autoon. Kytkentä voi olla 50mm vetokuulalla ja työntäjarrulla, esim.
"AGA - SARJA:
Työntöjarrulliset AGA-täysperävaunut kokonaismassoin 2,5-3,0-3,5 tonnia, vakiona lavapituudet 5,0 - 6,6 ja 7,4 metriä valinnaisin leveyksin. Ensimmäiset AGA-vaunut rekisteröity ja myyty ammattiliikenteeseen jo vuosia sitten, ja monilla on takanaan useita satoja tuhansia kilometrejä kotimaisessa ja kansainvälisessä rahtiliikenteessä. Huom! Suomessa vain kuorma-autoiksi rekisteröityjen vedettäviksi. Ei sallittu muille autoille."
http://trailerikeskus.fi/prod0114.jpg
http://trailerikeskus.fi/prod0115.jpg
Lähde; http://trailerikeskus.fi/prod01.htm
Yksi esimerkki sakujen matkailuautosta (tältä kesältä) tässä;
JANHONEN MATTI
21.07.2010 20:43
Ymmärtääkseni linja-autoon voi kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen perävaunun.
NYYSSÖNEN KAJ
22.07.2010 08:20
Linja-autoyhdistelmän max pituus on 18,75m. Ei siihen perään sovi kummoistakaan kärriä.
Tässä mainos BE-kortilla ajettavasta 7,5 tonnin yhdistelmästä.
http://fahrzeugbau-beck.homepage.t-online.de/truck1.html
VALTONEN MARTTI
22.07.2010 21:03
Meikäläinen katsastaja voisi hiukan hymähdellä noille peileille jotka on melkein "kokovartaloluokkaa"
KIISKI ANTTI
23.07.2010 13:53
Kyllä tuossa jarrut näyttäisi olevan, Bimobilin sivuilla olevassa kuvassa näkyy paremmin:
http://www.bimobil.com/english/wohnwagen_ax575/diashow/ansichten/G_2.jpg
HAAPANEN TIMO
23.07.2010 15:00
Jarrut on, mutta vaunu ei ole sama. Kylkiviiva on erilainen, ja etuosan luukku.
Sarjatuotannossa siis.
@timppa
AHOLA JARI
23.07.2010 15:16
Näkyy olevan rekisterinron mukaan sama vankkuri kyseessä mitä Oivan räppäämässä kuvassa (kenties Lantikkakin) kuin Bimobilin sivuilla; http://www.bimobil.com/english/wohnwagen_ax575/diashow/impressionen/1.htm#
Kylkiraita ja peräarkku on vaan lisätty ;)