Itsepalveluvaaka Vuosaaren satamassa!
AHJOS TIMO
07.05.2009 23:16
Kävin tänään turistina tutustumassa Vuosaaren uuteen satamaan ja löysin sieltä kätevän laitteen: Itsepalveluvaaka, jolla voi punnita auton tai yhdistelmän. Siihen voi ajaa, vaikka ei olisi millekään laivamatkalle lähdössä. Laitteen rakenne näyttää sellaiselta, että se antanee samalla kertaa erikseen sekä vetoauton että perävaunun painon. Siinä on nimittäin peräkkäin kaksi vaakalevyä. Punnituksen voi maksaa automaattiin pankki- tai luottokortilla. Hinta 35 euroa.
LEHTIMÄKI VEIKKO
08.05.2009 20:26
Vein kaatopaikalle 50 kg rautaromua (kattopellin suikaleita ja vanhoja nauloja yms pientä metalliroinaa autotallin nurkasta).Metallijätteestä ei tarvii maksaa kuin punnitusmaksu muistaakseni 7 €.
KONTINAHO ALPO
08.05.2009 23:23
Lumiahon murskeasemalla punnitus ilmainen. A.K
ANTTILA MARKKU
09.05.2009 10:12
Se Vuosaaren vaaka ei taida olla tarkoitettu tommoselle lähinnä neuvolassa punnittavalle yhdistelmälle,mahtaako antaa edes lukemia.Tietysti jos saat punnituskuitin ujutettua verotukseen,mikäs siinä.Kuten tuossa jo tuli muissa kirjoituksissa ilmi halvempiakin vaihtoehtoja on.Yleensäkin kummastutta into puntaroida ajoneuvon painoja,jos rekisteriotteessa lukee ajoneuvon kokonaismassa,se riittää kunnes toisin todistetaan.Olen vuodesta -70 ajanut työkseni kaiken näköisillä keksinnöillä ja ainoastaan rahtiautoilla joutunut punnittavaksi.Joten pitäisin tuollaista tietoa lähinnä vertailukelpoisena paavin pallien kanssa.
NYYSSÖNEN KAJ
09.05.2009 10:40
Katsantokanta saattaa olla riippuvainen missäpäin ajelet (Eurooppaa).
;-)>kaj
PS! Vaikka tämä on kotimaan osia
ANTTILA MARKKU
09.05.2009 12:47
Niin aina on maakohtaisia erikoisuuksia.Minulla ei muistaakseni viimeiseltä 10v kotimaassa ole ollut kokemusta.Tosin jos ajoneuvon kok.massa on 3450kg,niin 340kg ylitys ei vielä automaattisesti tiedä sakkoja ja jos minulla on 500kg ylikuormaa niin maksu tulee 160kg:sta.Huom.muistini mukaan joka ei tunnetusti ole aina faktaa.
NYYSSÖNEN KAJ
09.05.2009 13:27
Edelyttäen että sinulla ajoneuvon (yli 3500kg) ajamiseen oikeuttava ajokortti. Eri maissa tuohon ylipainoon suhtaudutaan tosi eri tavalla väliltä hälläväliä - matka ei jatku ennenkuin ylikuorma on purettu + sakko.
Puntariin olen matkailuautolla joutunut vain kerran normaalin liikenneratsian yhteydessä Norjassa 2004 (ainoalla kerralla kun olen käynyt matkailuautolla Norjassa)
ANTTILA MARKKU
09.05.2009 16:45
Minusta tuo kortti asia ei ole ihan noin.Kyseessähän on edelleenkin alle 3500kg ajoneuvo joka on kuormattu väärin muttei edelleenkään ole rekisteröity kuorma-autoksi.Jolloin ainoastaan kantavuus on ylittynyt.
SILMUNEN HANNU
09.05.2009 16:57
Kyllä me saimme Ruotsissa sakon, mikä muodostui kahdesta osasta
a)automme painoi enemmän kuin olisi saanut ja
B)meillä oli vain henkilöautokortti, millä olimme nyt ajaneet liikapainon takia yli 3,5 tonniseksi yhtäkkiä muodostunutta autoamme.
Eli jos meillä olisi ollut kuorma-autokortti, ja olisimme ajaneet max3500kg rekisteröityä autoamme isossakin liikakuormassa, olisimme silloin saaneet vain liikakuormasta tulevan sakon!
t.Kaarina
ANTTILA MARKKU
09.05.2009 17:12
Tuntuu varsin omituiselta tulkinnalta,mutta kuten sanottu mutu tuntumalta se ei ole oikea tulkinta.
KORPPI SEPPO
09.05.2009 18:12
Eiköhän se ole ajokortti asia(kin). Käsitteleehän poliisi asiaa noitten viritettyjen mopojenkin kohdalla ajo-oikeudetta ajona. Eikös se ole täysin rinnastettava asia?
ANTTILA MARKKU
09.05.2009 18:42
Ei se ole ihan sama.Mopoihin on tehty rakenteellinen muutos,joten ne eivät ole alkuperäisessä kunnossa.
PALIN MATTI
09.05.2009 21:18
Ihan aikusten oikeesti ajokortin riittävyysasiat käsitellään ajoneuvojen papereitten perusteella ja ylikuorma-asiat puntarin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
09.05.2009 22:01
Muutin otsikkoa kun asialla ei ole enää kytköstä alkuperäiseen viestiin.
Kuten Silmustenkin kokemuksesta voi päätellä asioita käsitellään eri maissa niiden lakien mukaan, ei sen mukaan mitä mieltä me olemme täällä.
Lisäksi tulee mukaan myös paikallisen poliisin perhe-elämäkin, mitä se vaimo/mies sanoi työhön lähtiessä.
Tietysti kaikki muukin vaikuttaa sakon suuruuteen ja määräytymisperusteisiin, kuinka suhtaudut poliisiin jne. ihmisiä ne poliisitkin ovat.
Suomen rankaisuperusteet ja valitustiet voi selvittää, mutta entäs jossakin Puolassa, Tsekissä tai Romaniassa jossa sakottaja puhuu vain omaa kieltänsä ja sakkolappu on paikallisella murteella, etkä saa sitä edes selvää sakotusperusteista.
Anoa joka on ymmärrettävää tekstiä on laskun loppusumma.
Nyt joku taas väittää ettei kukaan ole saanut ylipainosta sakkoja mainitsemissani maissa, mutta hän ei ole vielä tavannut poliisia jonka niskaan vaimo aamulla kaatoi kahvit.
Esimerkiksi České Budějovice kaupunki käyttää lukituslänkiä ulkomaalaisten autossa jotka ovat pysäköineet väärin, niin ettei ainakaan turisteja kohdella hellemmin.
SILMUNEN HANNU
09.05.2009 22:23
Juu, niitä perheriitaisia poliiseja mekin koitettiin Romaniassa vältellä, sinne me sen ylipainon kanssa silloin oltiin menossa:)
Ihan samaa mieltä Markun kanssa, ja Ruotsissakin meidän poliisimme sanoi katsovansa osaa ylipainosta läpi sormien, koska hän henkilökohtaisesti koki asuntoautojen painopolitiikan epäonnistuneena.
t.Kaarina
AHOLA JARI
11.05.2009 14:47
Tosiasia on, että yli 3.500kg painoisen henkilöauto M1-luokan ajoneuvon kuljettamiseen tarvitset vähintään C1-korttia. Henkilöauto M1-luokan, "ajoneuverosta vapaan matkailuauton" (alaluokka/erik.ehto), ajoneuvoluokka on sama painosta huolimatta. Siis vaikka kok.massa on otteessa 3.500kg tai 3.501kg (tai enemmän) - ajokorttivaade vain vaihtuu.
Huom! On siis kyse henkilöautosta, jota ei kuitenkaan henkilöautokortilla saa ajaa ;)
NYYSSÖNEN KAJ
11.05.2009 15:06
Hannu tuo mitä Kaarina kertoi ajokorttiasiassa pätee myös Suomessa. Jo senkin takia että jos auto on Maxi alustalla on sen tekninen kantavuus yli 4 tonnia. Se on rekisteröity vastoin normaaleja periaatteita alle 3500kg sarjaan
Kiertäen:
-dieselveroa
-ajokorttivaatimuksia
jos nyt kuitenkin otat käyttöösi tuon lisäkuorman niin saat ylikuormamaksun ja sakon ajamisesta ilman ajo-oikeutta, mikäli sinulla ei ole C-korttia. Diesel veron korotukselta voit välttyä ehkä.
EEROLA TEEMU
11.05.2009 18:37
Ei selvää asiaa noin kierosti ajatella. Ei ole mitään kiertämistä tai velmuilua jos rekisteröi 4 tonnille mitoitetun m- auton alustan 3,5 tonniseksi. Täysin laillista puuhaa jopa ammattiliikenteessä. Painoksi merkitään 3500 kg sijasta 3510 kg, niin jo on kuorma- auto alla. Tietysti sitä niinkuin kaikkia kuorma- autoja saa lainmukaan ajaa vaan soveltuvalla kortilla, mutta siinä ei tarvitse esim. käyttää talvirenkaita.
Ruotsi lienee ainoa maa Euroopassa (ainakaan en ole kuullut muista), missä saa m- auton ylikuormatapauksissa sakon myös vajaasta ajokortista. Tai siis suomalainen saa, kun tarpeeksi vanhalla kortilla ajava saksalainen tai ruotsalainen saa ajaa AB- kortilla raskastakin kuormaa ilman korttisakkoa.
Ruotsi lienee myös ainoa maa, missä m- auton ylikuorman % lasketaan kantavuudesta. Samoin kuin jonkun tavarankuljetukseen tarkoitetun rekan ylikuorma. Aivan älytöntä edeleen, mikä johtaa siihen että rekisteripapereihin auton omapaino pitää saada tarpeeksi alhaiseksi, jotta jää paljon kantavuutta. Kaikki painavat lisälaitteet kannattaa hankkia rekisteröinnin jälkeen. Hurrin ajatuksenjuoksu ei ymmärrä sitä, että alusta tai akselit tajuavat vain sen mitä niille on lastattu, eivät sitä mitä johonkin paperiin on kirjoitettu.
Saksalaisia kiinnostaa m- autojen painossa ainoastaan turvallisuus. Vaikka suomalaisiin papereihin olisikin merkitty se 4 tonnin alusta 3,5 tonniseksi, niin siellä verrataan paino alustan todelliseen 4t lukemaan. Edellyttäen että rengastus on myös sen mukainen.
HÄKÄMIES MARKKU
12.05.2009 12:44
Kaksi vaakalevyä ei tarkoita sitä että voisi punnita erikseen veturin ja perävaunun vaan aina toinen täytyy ajaa pois vakalta jos haluaa painot erikseen. Autovaakoissa yleensä on porrastus 20 kg,joten punnitus kyllä onnistuu pienemmilläkin ajoneuvoilla kun rekka.
STRÖMMER HEIKKI
12.05.2009 19:47
jos oikein tarkkoja ollaan , niin 4000kg:n kuorma-autossa on pienempi dieselvero kuin 3500kg:n pakettiautossa. Kas ajoneuvoluokka muuttuu.
STRÖMMER HEIKKI
12.05.2009 20:02
Vuosaaren vaakalla voi punnita joko yhdistelmän, tai pelkän vetoauton, tai pelkän perävaunun.Sen sijaan et voi punnita samalla 35€:lla sekä vetoauton ja perävaunun painoa erikseen samalla kertaa Eli vetoauton paino 35€ + perävaunun paino 35€. 70€ on kyllä mielestäni kova hinta siitä. Tuskin sitä karavaanari vaakalle joutuu jos nyt vähän edes yrittää kuormata yhdistelmäänsä oikein. Ettei nyt ihan joka montussa koukku kolise maahan, tai vaihtoehtoisesti auton takapyörät nouse ilmaan.
AHOLA JARI
12.05.2009 20:14
Jos paketti-, matkailu- ja huoltoautossa on dslvero (nyky käyttövoimavero) 0.9snt/pvä/100kg, ja taas kuorma-autossa 1.0snt/pvä/100kg - niin missä vaiheessa 4.0tn kuorkki on halvempi kuin 3.5tn paku?
Taisit ehken tarkoittaa ajoneuvoveroa (perus- ja käyttövoimavero)? Pakussa; 3.5tn ja vm. -94 (tai nuor.), on autovero sama kuin 6.650 kg kuorkissa (jos oikein laskin)..
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+määrä.htm
SILMUNEN HANNU
12.05.2009 20:15
Edelleen huomautan, että se meidän matkailuautomme punnitus ruotsissa tapahtui matkailukulkuneuvojen punnitusratsiassa. Sillä, miltä ne kulkineet näytti, ei ollut mitään merkitystä, kaikki mitkä ikinä ehdittiin punnita, punnittiin.Ja sillä selvä:)
t.Kaarina