- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Salmissa vaunut pitkittäin tai poikittain...?
Salmissa vaunut pitkittäin tai poikittain...?
Nuuksiossa Salmijärven vieressä sijaitsevan retkeilyalueen yhteydessä toimivan, Helsingin kaupungin isännöimän matkailuperävaunualueen toimiston ilmoitustaululle oli hiljattain ilmestynyt uusia teesejä sisältävä aanelonen. Suurin osa oli tavanomaista alueen siisteyteen yms. liittyvää huttua, mutta yksi osa on herättänyt alueen kausipaikkalaisten keskuudessa erityistä huomiota ja närää.
Juttu päättyy suunnilleen näin:
"Vaunu pitää sijoittaa tontille vetoaisa tielle päin"
Tämä on ymmärretty yleisesti siten, että alueen vuokratonteille sijoitetut vaunut pitäisi kääntää niin päin, että vaunut sijoitetaan poikittain, eli 90 asteen kulmassa vaunutonttien väleissä kulkevaan kulkureittiin nähden.
Alueella suurin osa vaunuista on nyt sijoitettu kulkureitin suuntaisesti, eli oveton, pitkä sivu sivuaa kulkureittiä vaunun peräpään ollessa tontteja ympäröivissä pensasaidoissa suunnilleen kiinni.
Tätä sijoitusta puolustaa seuraavat seikat:
Vaunu on näppärämpi ajaa tontille noin päin, menee taitavalta kuljettajalta suunnilleen kerralla ja vielä helpompi lähteä - vaunu kiinni vetoautoon ja menoksi - poikittain sijoitus vaatii suunnilleen aina käsin siirtelyä. Ainoastaan todella pitkiä vaunja pitää kääntää hieman kulkureitille päin ellei mieli ajaa pensasaidan läpi. Paikat eivät ole läpiajettavia. Useimpia tontteja ympäröi U:n muotoinen suorasivuinen pensasaita. Useimmat tontitainakin näyttäisivät olevan ajoreitin puoleiselta sivultaan hieman pidempiä.
Varsinkaan pidemmät vaunut eivät yksinkertaisesti mahdu useimmille tonteille poikittain muuten kuin siten, että vetoaisa ulottuu kulkureitille tai vaunun peräosa tuupataan pensasaidan läpi joka täytyy kaataa vaunun kohdalta. Tosin oma vaununi on nin lyhyt, että se sopisi poikittainkin, mutta pitkittäin sijoitus on tässäkin tapauksessa mielekkäämpi.
Joidenkin vaunujen kasettivessojen tyhjennysluukut tulevat poikitaissijoituksessa päin pensasaitaa joka täytyy tyhjennysluukun kohdalta kaataa, tai sinne täytyy jättää tätä tarkoitusta varten erillinen huoltokäytävä joka syö neliöitä tontista.
Moni on kokenut muutenkin pitkittäissijoitujksen mielekkäämpänä, koska vaunun pitkä ovisivu yhdessä pensasaitojen kanssa on muodostanut rauhallisen eriön, jossa on voinut laitella ruokaa ja ruokailla, ottaa aurinkoa ja touhuilla yms. vähän kuin kotipihassaan.
Paitsi että on vaadittu tuo vaunujen tietty asento, myös muistaakseni on kielletty aitojen pystytys. Eli näkösuojat pois...?
Tosin, eipä tuolla kenelläkään näytä tukevia aitoja sen enempää kuin pottupeltojakaan tontillaan olevan...
Salmi on alueena niitä rauhallisimpia ja siisteimpiä joilla olen vieraillut. Itse olen aloittanut karavaanarijutut varovasti vanhalla vaunulla kuutisen vuotta sitten, mutta soittajana kiertänyt joitakin alueita jo 70-luvulta vanhempien karavaanarteiden kanssa joten näkemystä on kertynyt jonkin verran tätä kautta.
Monilla alueilla vaunut ovat enimmäkseen vapaasti sikin - sokin luonon helmassa tai kallioiden päällä, riippuen maaston muodosta.
Salmin ( = Salmen ? ) alueen vaunuväki on enimmäkseen iäkkäämpää, lapsiperheitä tai muuten luonnon rauhaa hakevaa, joista jotkut ovat touhunneet matkailuperävaunujen kanssa niin kauan kuin niitä Suomessa on ollut. Mitään kuppikuntia eikä remuliitereitä siellä ei ole ja asujamisto, joka tuntee matkailuperävaunuasioihin liittyvät säännöt varsin hyvin, kokevat ko. vaatimuksen asiattomana kurinpalautuksena.
Alue ei ole hinnoittelultaan niitä halvimpia. Luulisi, että kausipaikan vuokranneet sentään saisivat sentään sijoittaa vaununsa vapaasti niin päin kuin parhaaksi näkevät edellyttäen, että turvamääräykset täyttyvät.
Järjestyshäiriöitä alueella ei tietääkseni juuri ole esiintynyt lukuunottamatta viime kevätkesää jolloin eräänä yönä yli kymmeneen asuntovaunuun oli murtauduttu. Vihdin poliisi ei ole suunattomista ponnisteluistaan huolimatta saanut tekijää/tekijöitä kiinni. Joskus joku läpikulkija kähveltänyt polkupyörän jonka jättänyt jonkin matkan päähän. Juuri alueen rauhallisuudesta johtuen alueen säännöllistä valvontaa ja vartiointia ei liene pidetty tarpeellisena. Em. tapauksen jälkeen onkin pamppumiehiä alueella näkynyt silloin tällöin.
Senkän takia ei ole tarvetta siirtää ihmisten ulkoruokapöytiä paremmin vartijoille esiteltäviksi, että alueella pesisi jotain asiatonta, nurkkakuntaista ryyppy-, huume-, tms kööriä.
Toimistossa ei osattu määräyksen syyksi esittää muuta kuin se paloviranomaisten vaatimus neljän metrin turvavälistä joka täyttyy tuolla alueella helposti vaikka kaikki vaunut olisivat sijoitettu kulkureitin suuntaisesti. Ja jos pidempikin vaun pitäisi nopeasti saada vetäistä tontilta, varmasti se tapahtuisi pensasaitoja turhaan kiertelemättä.
Vielä täytyy ihmetellä, että mistä se valtava auto-, tai traktoriarmeija kuljettajineen yhtäkkiä kiskaistaan jos aluetta uhkaa joku ennalta määrittelemätön katastrofi joka vaatisi salamannopeaa alueen tyhjentämistä. Ja mikäli vaunussa syttyy tulipalo, eipä sitä ensimmäisenä lähdetä vetelemään alueelta pitkin kyliä oli se sitten tontilla miten päin tahansa.
Jos joku keksii ja esittää todella hyvän syyn siihen, että alueen kaikki vaunut pitäisi olla tip top saman suuntaisesti kuin lentoaseman parakkikylän, käännän kyllä omani suosiolla. Minä en keksi.
Pentti Leppäaho
Ottamatta kantaa Salmin jutuun (kun en tunne yksityiskohtia) niin sitä minä aina olen ihmetellyt, että mistä noita order-miehiä on näin paljon tämän liikkumisen vapautta korostavan harrastuksen pariin eksynyt. Kyllähän minä normaalit järjestys, siisteys- ja turvallisuusvaatimukset ymmärrän mutta rajansa kaikella.
Salmi on tuttu paikka.
Yksi syy tuonkaltaiseen ohjeistukseen voi hyvinkin olla paloviranomaisten määräys. On paljon helpompi naapureiden tulla sammuttamaan telttapaloa kun vaunun aisa on tielle. Sitäpaitsi se turvaväli ei oikein muuten toteudu. Lisäksi pensaiden leikkaus on hankalaa mikäli koko aisa on pensaassa. Näin oli minullakin siellä pari suvee sitten. Vedä siitä vaunu sitten nopeasti pois. Minkähän takia muuten vetoautoja ängetään väkisin siihen vaunun viereen jolloin tontti on täysi, vaikka loistavat parkkipaikat ovat ihan vieressä, no lähellä kuitenkin.
Tuntematta mitenkään kyseistä paikkaa, kausipaikoilla on mielestäni tärkeintä, että turvavälit täyttyvät ja vähintään 4m on myös etuteltoista. Mahdollisuudella vaunun pikaiseen siirtoon ei ole mitään merkitystä, jos vaunussa on kiinni iso etuteltta puulattioineen - vaunu ei varmana siirry millään vehkeellä - ainakaan ehjänä ja jos telttauralista jää paikallen vaunun lähtiessä, on parempi antaa palaa koko paskan.
Ja tämä oli mutua Ossi
Eräällä norjalaisella alueella sain saman komennon viime kesänä ja perustelu oli turvallisuus mahdollisen vahingon sattuessa. Ilmeisesti tarkoitettiin tulipaloa vaunussa. Noudatin tietysti alueen määräystä.
Samanlainen paperi on liimattu Vantaan kaupungin ulkoilualueella seinään. Alue sijaitsee Salmijärven toisessa päässä Vihdissä. Ilmeisesti määräykset on tulleet Vihdin paloviranomaisilta. Nyt kun alueelle on tullut uusia vaunuja niin ei näistä määräyksistä ole kuitenkaan välitetty alueen valvojankaan toimesta. Tämä johtuu sittä että vaunuja on mahdoton sijoittaa aisa tielle päin johtuen maaston kaltevuudesta ym. Mielestäni pitäisi vähän harkita ennenkuin laitetaan uusia ohjeita ja katsoa ovatko ne käytännössä mahdollisia. Tämä tiedoksi Vantaan kaupungin ulkoilualueen päättäjille mikäli nyt sattuvat lukemaan karavaanareiden milipiteitä ja yleensäkin olemaan kiinnostuneita niistä!!!!
En tunne asiaa, mutta minkähän kannan vakuutusyhtiö ottaa mahdollisen vahingon sattuessa, mikäli vaunu on sijoitettu määräysten vastaisesti.
Vähän samaa mietin tuota alkuperäistä juttua raapustaessani. Ainakin Salmessa tuon neljä metriä saa täyttymään helposti olivatpa vaunut miten päin tahansa. Tiukan paikan tullen mittanauha käteen. Useimmat Salmissa asustelevat ovat sen verran tietoista väkeä, että osaavat lähinaapureitaankin opastaa jos väli näyttää jäävän pieneksi.
Samoin korostan sitä, että jos vaunu on ajettu paikoilleen vetoaisasta työntämällä, niin kyllä se siitä vetämällä edelleen helpoiten lähtee liikkeelle. Jos on valmiiksi ajoväylän suutaisesti, niin lähee jopa helpommin kuin poikittain peruutettu jolloin joko veturi täytyy koukata naapuritontin kautta tai ainakin kääntää vaunua käsin. Harvemmin ainakaan Salmissa näkee paikalleen niin päin linnoittautuneita vaunuja, jotka on käsin työnnetty tontille vetoaisa puskaan päin työnnettynä.
Ja mihin ylimääräisiin määräyksiin nämä paikallisen paloviranomaisen ohjeet perustuvat? Eikö se neljä metriä ole eri puolilla Suomea kuitenkin yhtä pitkä matka? Sikälikin olisi hyvä näistä tietää, että on todellakin menetelty maassa yleisesti vallitsevien lakien mukaisesti, jos joskus asiaa vakuutusyhtiöön tulisi. Jos jokaisen kunnan palo-, yms. viranomaiset pääsevät sorvaamaan nurkkakuntaisesti omia sääntöjään, niitä on erityisesti liikkuvan karavaanariväen vaikea toteuttaa.
-Pentti
Äläpäs nyt. Turvaväli ei onnistu jos vain pensasaita on välissä toisen perää toista vasten. Jos vaunut ovat naamat eteenpäin se onnistuu paremmin.
Tuntuisi myös, ettei mistään turvavälistä ole mitään hyötyä, jos se on täytetty palavalla materiaalilla, kuten pensasaidalla. Se 4 metrin turvaetäisyys pitäisi olla siihen pensasaitaankin.
No nythän tuossa on sitten ollut juttua monenlaista noista syistä. Kuitenkin, turvaväli, olkoon 4, 5, 8, tai 10 meetriä, ei ole merkityksellistä. Naapurivaunu tulipalotilanteessa menee mukana jos naapurivaunu kärähtää, oli sitten 4 tai 10 metriä turvaväliä. Tämä on kokeellisesti näytetty toteen. Koppi kärähtää niin kovalla kuumuudella ettei 10m riitä turvaväliksi.
Käytännön mahdottomuus vaan on pitää riittäviä turvavälejä.
Turvaväli, ja aisa tiellepäin onkin sitä että jos koppi kärähtää niin naapurikopin voi vetästä pois. Okei, teltat repeilee ja jalat katkeilee mutta koppi säästyi. Aisa tiellepäin ei siis välttämättä tarkoita aisa tiellepäin, vaan että on otettavissa koukkuun.
Jos koppi laitetaan paikalleen työntelemällä aisa viidakkoon päin niin ei sitä nopeasti koukkuun saa.
No sitte tullaan maalaisjärjenkäytön eteen, viranomainen sanoo aisa tielle päin, ja se sitten otetaan kirjaimellisesti, vaikka monasti saattaa olla parempikin suunta sille että kopin saa nopeasti koukkuun.
rauzi puhuu asiaa! Eikä palokunta välttämättä kytke autoa aisaan vaan vaijerin jolla vetävät vaunun turvaan.
Tämä turvaväli on hatara käsite ylipäänsä meneppä katsomaan autojen välijä marketin pihalla tai kansainvälisissä hevoskilpailuissa Suomessakin (autoissa asutaan) turvavälin määrää se että hevosen lastaaminen ja ulosotto on turvallinen. Silti niin palo- kuin poliisi-viranomaiset hyväksyy tämän. Mitens on turvavälit Formula 1 kisoissa (en tarkoita kilpureita)?
Tässä pälkähti mieleen kun tossa vaunuja nopeesti siirrellään.Että miksi siitä ei ole määräystä, että tukijalkojen alle olisi jos mahdollista laitettava 10-15cm paksut korotus palat,jotta jos vaunua joudutaan yht`äkkiä siirtämään nämä tukijalat jäisivät sen verran ylös maasta että siirtäminen olisi mahdollista ilman tukijalkojen ylös ruuvaamista.Maailmassa on virhe.
Sama juttu Lähilammella aikoinaan! Lähilemmalla ilmoitettiin, että paloviranomaiset ovat määränneet että aisat ovat oltava tielle päin. Edustajamme käväisivät Nurmikärven paloasemalla ja siellä eivät tietäneet mitään koko asiasta. Vaunut jävät entisille sikoilleen ja kukaan ei puhunut asista sen koomin. MIstä moinen huhu ja vaade saa alkunsa? Liekö sylttytehtaalta?
Tämä on minun käsitys: TALVI kunnossapito. Koska halutaan ajotiet ovat ajokelpoisia, ne täytyy aurata. Ajotie on kapea,kahtapuolentietä on vaunut. Auramies ajaa tien auki, tottakai lumivallit syntyy molemmillepuolille ajotietä ( salmessa). Ongelma syntyy jos asukas ei käy poistamassa vallia, mikä jäätyy jossainvaiheessa. Tulee seuraava lumisade, uusi lumi ja tämä vanha kasa mikä on jäässä voi kaatua vaunun seinään ja rikkoa ohuen seinän. Kuka korvaa tällöin vaningon?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.