Hämmästyttää ja kummastuttaa

HAKANPÄÄ ASKO 26.06.2008 18:37

Juhannus oli tulossa ja suunnittelimme viettävämme sen ystäviemme kanssa tänä vuonna Kokemäen Pitkäjärvellä, josta varasimme paikat edeltävänä tiistaina käymällä paikan päällä. Tultuamme juhannuksena alueelle isännät toivottivat meidät tervetulleeksi ja näyttivät paikan mihin voisimme vaunumme asettaa. Vaunua ja etutelttaa laittaessamme huomioimme, että yleiset turvamääräykset täyttyvät. Kun olimme saaneet kaikki paikalleen, tuli isäntä kertomaan, että Pitkäjärvellä onkin omat turvamääräykset. Turvaväli lasketaankin aisasta. Tämä meidän olisi pitänyt huomata lukea heidän omalta ilmoitustaululta. Siirsimme tämän vuoksi koko leiriä, mutta totesimme, että tämänkään jälkeen vaunua ei saada määräysten mukaiseen kohtaan, mikäli naapurivaunuun laitetaan teltta kuten meille viestitettiin. Pähkäillessämme sopivaa paikkaa huomautti naapuri seuraavaksi ettei meillä ole Pitkäjärven määräysten mukaista sähköjohtoa (kaikkialla muualla täyttää kyllä määräykset). Tätä puolestamme emme olleet huomanneet lukea heidän ilmoituksestaan alueoppaasta. Tämän jälkeen totesimme, ettei täältä näytä löytyvän meille sopivaa paikkaa eikä juhannusmieltä, joten suuntasimme muualle. Juhannusfiilis saatiin lopulta Kankanpään Kuninkaanlähteellä, kiitos hyvien ystävien, ystävällisten naapureiden sekä isäntien kuten Veikko Kivinin myötä.

Meitä jäi kuitenkin hämmästyttämään Pitkäjärven alueen toiminta. Koska heidän turvamääräykset poikkeavat muiden alueiden määräyksistä, eikö isäntien olisi hyvä niistä jo heti tullessa huomauttaa tai varausta tehdessä mainita? Eniten ihmetyttää, että kausipaikalla olevat ohjaavat ja määräävät alueen isäntien toimintaa ja vapaana olevia paikkoja. Eikö meidän karavaanareiden tulisi pitää yhtä ja antaa myös kulkevaisten kiertää ja tutustua eri alueisiin? Jos ei kiertäviä karavaanareita naapuriin tai koko alueelle haluta pitäisikö mainos alueoppaasta jättää pois tai tällaisten karavaanareiden hakeutua syrjäisemmille paikoille?

SFC- 63948 Rauma

SUOKKO OIVA J M 26.06.2008 19:37

Näyttää siltä ettei sinua haluttu ko. alueelle koska alueoppaassa on myös maininta, että alue on suljettu juhannuksena.

IPATTI VEIKKO 26.06.2008 21:21

Oiskohan isännälle tullut ahneus ja mitenkä päin se suu laitetaan jos sattuu joku isompi vahinko.

SALOKORPI ARI 27.06.2008 08:10

Millälailla sähköjohtonne oli määräysten vastainen???

PALIN MATTI 27.06.2008 08:30

Älä ole Asko huolissasi. Tuollaisella menolla Pitkäjärvi kuihtuu pian omaan nokkeluuteensa.

SUOKKO OIVA J M 27.06.2008 10:31

Ei kuihdu Matti. Pitkäjärvellä on aloitettu tämä paljon keskusteltu profiloituminen.

PALIN MATTI 27.06.2008 12:07

No se on hyvä. Toivottavasti profiloituminen johtaa oikeaan, myös vierailevia karavaanareita suosivaan suuntaan. Itse en ole pariin vuoteen Pitkäjärvellä käynyt, joten nuo Askon mainitsemat "vierailijavääryydet" olivat minullekin ihan outo asia. Liekö aivan uusia määräyksiä nuo. Itse en ole aiemmin omilla vierailuillani tuollaisia huomannut.

SIIRILÄ KARI 27.06.2008 13:32

Kuinkas, se muuten on? Onko yhdistyksellä valtaa kieltää Suomenlain ja asetusten mukaan laillinen sähköjohto? Esim. Metsästysseura ei voi kieltää aseessa äänenvaimentajan käytön, koska lainmukaan se on sallittua. Siinä lain oppineille miettimistä

HAKANPÄÄ ASKO 27.06.2008 16:19

Sähköjohto on "normaali" johto (2,5 m2), jossa adpteri. Vastaavanlaisista johjoista oli viimeisimmässä caravaani-lehdessä juttua. Muilla alueilla ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.

TARVAINEN TIMO 28.06.2008 10:46

Pitkäjärvellä kaikki matkailuajoneuvojen sähköpistokkeet ovat nykyisen teollisuusmallin mukaisia.

Näin ollen matkailuajoneuvon voi kytkeä Pitkäjärvellä vain lain mukaisella yhtenäisellä kaapelilla. Adapteria ei tarvita eikä sellaista lain hengen mukaisesti edes saa käyttää.

Asiastahan meitä karavaanareita on informoitu vasta vuodesta 1997.

Mitä tulee noihin adaptereihin, niin lain mukaisen, yhtenäisen ns. teollisuuspäin varustetun johdonhan voi tarvittaessa kääntää adapterilla suko-yhteensopivaksi. Toisin päin se on kiellettyä.

Ihmetyttääkin threadin aloittajan maininta lainmukaisesta adapterista, jota siis Pitkäjärvellä ei tarvita, lainmukaista johtoa käytettäessä

Ohessa lainaus näiden sivujen turvaohjeista...

"Liittäminen sähköverkkoon

Matkailuajoneuvojen liittäminen sähköverkkoon tapahtuu SFS 6000 –standardin kohtien 708 ja 721 mukaan (10.9.2007).

Matkailuajoneuvon liitäntäjohdon pituussuositus on 25 m. Liitäntäjohdon pituuden tulee olla aina sellainen että se yltää ilman jatkoja sähköverkon pistorasiaan. Johdon tulee olla poikkipinnaltaan 3x2,5 mm² S, suojajohtimellinen eli "maadoitettu" säänkestävä kumikaapeli tyypiltään H07RN tai vastaava. Liitäntäjohdon pistotulpan ja kojevastakkeen tulee olla teollisuusstandardin mukaisia. Liitäntäjohdon voi kytkeä myös sukopistorasiaan käyttämällä adapteria. Liitäntäjohdossa ei saa olla jatkoja. Liitäntäjohtoa ei saa ketjuttaa matkailuajoneuvolta toiselle."

TARVAINEN TIMO 28.06.2008 10:57

Sääli, ettöä juhannuksesi alkoi huonosti.

Muistettavaa kuitenkin on kaikessa leiriytymisessä turvavälien aluekohtaisuus. Liiton turvatoimikunnan ohjeethan ovat suosituksia ja aluekohtaiset turvavälit määrittyvät alueen ylläpitäjien ja paloviranomaisten yhteistyössä.

Matkailuajoneuvojen turvaväliin lasketaan aina ajoneuvojen kiinteät varusteet ja osat, telttojen ja katoksien lisäksi.

Itse en ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa matkailuvaunusta voitaisiin irroittaa vetoaisa, joten sekin kuuluu vaunuun ja näin ollen turvaväliin.

Mitä tulee isäntien ahneuteen, niin itse vältän alueita, joissa matkailuajoneuvot pakataan liian ahtaasti, jopa alle 1,80m turvaetäisyyksin...

MUSTAOJA ARI 28.06.2008 12:04

Useimmilla alueilla on vielä henki kelaroikalla kotia. Eikä paaluista löydy suko pistokkeita. Joten lainmukaisen sukoliittimiin käyvän johdon epääminen adapterin takia tuntuu kummalta. Taitaa olla Pitkämäen omien johtojen juttuja. Laissa ei adapterin mallia tai merkkiä mainita. Muutinpa reissuani elokuussa ohi kyseisen paikan. Jottei adapterini aiheuta kalsketta.

TARVAINEN TIMO 28.06.2008 15:54

Suko-pistoke on se ns. normaali pistorasia. Joita löytyy ennen vuotta 1997 tehdyistä asennuksista matkailuajoneuvoaluilta.

Ja mitä tulee siteerattuun asetukseen, on johto yksiselitteisesti yhtenäinen, teollisuusstandardin mukaisin päin varustettu 3x2,5m2 johto.

Ko. johdon voi adapterilla kääntää perinteiseen suko-liittimeen yhteensopivaksi, toisin päin eli suko-jatkojohdon muuntaminen teollisuusstandardin mukaiseksi taasen on kiellettyä.

Markkinoilla on valtava määrä laillisia ja laittomia adaptereita. Jokaisen oma asia on, millaisen hankkii. Tosin vain lainmukaisella yhdistelmällä saa aina sähköä, alueesta riippumatta.

Menemättä henkilökohtaisuuksiin ja käsittelemättä keskusteluun osallistuneiden tai mahdollisesti osallistuvien sähkötarvikkeita, voisin yleistää nämä johto-ongelmat pääosin kahdelle matkailuajoneuvoilijaryhmälle...

A) Mitä kalliimpi matkailulaite, sen harvemmin on halukkuutta hankkia asiallista, lakiinkin perustuvaa johtoa.

B) Mitä pienempi numero majoituskotelon kulmassa, sen useammin perustellaan tilannetta sanoen "Minulla on aina ollut nämä johdot tälläiset ja aina olen vekottimeni sähkötauluun kytkenyt."

Karrikoitua ehkä, mutta usein reissussa havaittua.

Sinällään jännää valittaa täällä aiheesta, kun oikeampi osoite ehkä olisi liittomme turvatoimikunta, joka sekin vain informoi jäsenyhdistyksiä alueineen lain muuttumisesta.

Ei toivottava tilanne sitten onkin tilanne, jossa jatko-jatko-adapteri-vaunuliitin johdoin sähköverkkoon kytkeytynyt aiheuttaa tulipalon ja vakuutusyhtiö(t) arpovat vastuita ja korvausperiaatteita.

Vaan eihän niin käy, eihän? Johdot kun ovat kunnossa...

PALIN MATTI 28.06.2008 15:59

Kyllä Timo on aivan oikeassa. Adapteri voi olla ainoastaan yhdenlainen. Sellainen, jolla Euro-pistoke voidaan liittää Shuko-pistorasiaan. Nyt on kuitenkin niin, että suurin osa karavaanareista on hankkinut roikkansa silloin, kun alueiden tolpissa ei vielä Euro-pistorasioita ollut. Roikkien päissä oli luonnollisesti Shuko-pistokkeet. Että pystyttiin käyttämään myöhemmin alueille asennettuja Euro-pistorasioita, piti väliin rakentaa adapteri tätä varten. Tällainen adapteri ei nykyisin ole sääntöjen mukainen, vaikka varmaan surin osa karavaanareitten adaptetrista on juuri tällaisia. Ilmeisesti ilmeiseti tämä Pitkäjärven kävijä tarjosi käyttöön juuri tällaista adapteria.

Tämäkin on sellainen asia, mistä pitäisi tiedottaa jäsenistöä kunnolla, niin että kaikki asian sisäistäisivät. Perinteinen liitäntäroikka, missä on Shuko.pistoke toisessa päässä on sallittu kun liitytään Shuko-pistorasialliseen tolppaan. Euro-pistorasiaan liityttäessä se on laiton.

Vähän ihmeellinen on minunkin mielestäni tämä touhu. Kyllä kaikilla vierailemillani alueilla on tähän asti hyväksytty molemmansuuntaiset adapterit.

LAUKKANEN MAURI 28.06.2008 20:15

Kyllä tätä asiaa on puitu jo ihan tarpeeksi,tässä minusta on vinkki josta löytyy vastaus kaikille!!!! ;http://www.kattivankkuri.fi/uploads/files/Turvallisuus.pdf

PALIN MATTI 28.06.2008 22:09

Harvinaisen selventävä linkki Maurilla. Toivoo m.palin :-)

JUNTUNEN TEIJO 29.06.2008 17:17

Aika epämiellyttävä kokemus teillä on ollut. Toisaalta monissa paikoissa kausipaikkalaiset "määräävät" tahdin, ikävä kyllä. Toivottavasti tämän sinun jutun lukee myös alueen "isäntä" jotta voisi alkaa miettiä omaa käytöstään ja palvelukykyään. Mutta onneksi löysitte lopulta paremman paikan ja saitte Juhannus fiiliksestä kiinni. Hyvää kesän jatkoa teille.

HAKANPÄÄ ASKO 29.06.2008 19:51

Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista mielipiteistä. Pidetään pyörät pyörimässä. Hyvää ja turvallista kesää kaikille. Asko Hakanpää

JYLÄNKI SANNA 30.06.2008 19:43

Yön vietimme, tosin ainoalla vapaalla paikalla (kesäkuun alussa, kausipaikkalainen oli reissussa). Siisti paikka mutta, kummastutti kun jokapaikka (mm. vessat ja suihkut) lukkojen takana, hankalaa ainakin muksujen kanssa kun aina on lähdettävä saattamaan vessaan. Ja aina kun jotain kysyin niin tuli puoli alueellista pappoja (ei papoissa mitään mutta kun halutaan viettää aikaa keskenämme) neuvomaan... ja viereisestä isäntävaunusta tähysteltiin meitä siihen malliin ettemme tohtineet juoda iltasiidereitä ulkosalla.

Tämä jäi meiltä ainoaksi kerraksi tällä alueella. Leikkipaikka oli kyllä hyvä lasten mielestä....

PALIN MATTI 30.06.2008 19:57

Tämä avainhomma on riesana kaikilla alueilla, missä on kunnallinen uimaranta vieressä. Niin on Pitkäjärvessäkin. Sosiaalitilat halutaan pitää ainoastaan karavaanareitten käytössä. Mielummin menen omalla avaimella avattavaan siistiin sosiaalitilaan, kuin yleiseen uimareitten hiekka- ja rapajaloillaan sotkemaan "uimakoppiin".

Jos muksu on sen kokoinen, että osaa itse hoitaa vessakäyntinsä, niin eikö hänelle voi antaa sitä avainta mukaan ilman sen kummempia saattamisia?

HAAPANEN TIMO S 30.06.2008 20:01

Kuulostaa tutulta. Just tuon herkeämättömän huolenpidon ja kyttäämisen takia vältellään aika lailla SFC-paikkoja, varsinkin pienempiä. Kun vakiasukkaat oikein ulkotuolinsa kääntävät vierailijaa kohti, ei siinä kauhean kivaa ole oman auton edessä touhuilla.

ALHO VESA 01.07.2008 07:18

Itsellä kiertävänä karavaanarina on aivan erilaiset käsitykset vuosien kokemuksella pitkästäjärvestä,koko alueen väki on auttavaista ja ystävällistä, alue on viihtyisä ja rauhallinen huippu uimavesineen (en ole koskaan tavannut pitkälläjärvellä esim.levää)ja ne iltaolusetkin olen siellä joskus ottanut sen ihmeellisempiä synnintuntoja saamatta,se avain homma on siellä hieman ikävä mutta pakollinen juuri sen vieressä olevan yleisen rannan takia mutta onhan meillä niissä autoissa ja vaunuissa wc:eet ja nythän siellä on viimeisenpäälle kemsantyhjennys paikat. Hyvää kesää kaikille

LAHTI ANTTI 06.07.2008 17:56

Vielä palaisin tähän sähköasiaan, juuri reissulta tulleena. Ymmärrän sen, että näitä uusia euroliittimiä uusitaan hiljalleen eri alueille, mutta miksi en saa liittää shukopäistä johtoa adapterilla tällaiseen tolppaan kun se toisin päin on sallittu ?

Sitä tyhmä pääni ei jaksa ymmärtää.

Kulkeehan se virta liittimestä riippumatta suuntaan tai toiseen. Tietenkin johdotuksen on oltava oikein kytketty.

Myöskään en ymmärrä tätä vaatimusta 3x2,5mm² johtopaksuudesta, koska 3x1,5mm² johdotus riittää hyvin sinne 2000W kulutukseen saakka. Mikäli käytetään suurempia kulutusmääriä, niin silloin asia on toinen. Mutta kuka niitä kesällä tarvitsee ?

Kyseleepi veli Andrei.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 06.07.2008 19:26

Tuohon liitinkysymykseen taitaa olla vastauksena shukopistotulpan nimellinen virrankesto joka ilmeisesti on 10A (en ole tarkistanut).

Monessa paikassa on tosin 16A sulakkeet ja shukorasiat.

Vaatimus 3x2,5mm² johtopaksuudesta tulee tolpassa olevasta sulakkeesta. Kun syötössä on 16A sulake tulee johdotus sen takana olla vähintään 2,5mm²

LAHTI ANTTI 06.07.2008 19:47

Markku.

Ilmeisesti näin on shukopistotulpan osalta, mutta kun käytännössä kesäaikana käytettävä kulutus on 100-300 W. jääkaappi ja akkulaturi, niin edelleen ihmetyttää se vaatimus 3x2,5mm² johdosta. Vaikkakin tolpassa olisi 16A sulake.

Talvella kun kotona lämmitän vaunua läpi talven, ja käytössä on 10A sulake katoksessa, niin se kestää hyvin sen 2 kW:n patruunan kuormituksen joka vaunussa on. Ja käytössä on 1,5 mm² johto. En edes ole sitä aina kokonaan kelannut auki telineestään. Pituus 25 m.

Edelleen ihmetellen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 06.07.2008 20:14

Hyvä veli Andrei

Se vaatimus 3x2,5mm² johdosta tulee sähkömääräyksistä ja syy siihen on sen 16A:n sulakkeen reipas palaminen oikosulkutilanteessa, kuormituksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Tosin 3m päässä 1,5mm² johdossa oleva oikosulku polttaa varmemmin sen 16A sulakkeen kuin 25m päässä 2,5mm² johdossa oleva oikosulku, mutta semmootinen on määräys.

Se kela kannattaa kuitenkin purkaa auki, se kun toimii kelattuna myös induktanssina jossa tapahtuu vaihtovirralla häviötä, josta syystä se kuumenee ja sen lisäksi jäähdytys ei toimi kunnolla kelattuna, kun siinä johdossa tapahtuu kuitenkin joka tapauksessa lämpenemistä.

KORHONEN KARI 06.07.2008 20:46

Niih...jotennii tulee mieleen et siellä eu:ssa on helevetin hyviä lobbareita jotka tekkee hommia eri firmoille ja saavat aikaseksi sääntöjä joiden perusteella immeisten on hankittava uusia vempaimia!Pistorasia uudistus ei liene ainoa johon kansalaisten rahoja uppoaa.

TERVO JARI 06.07.2008 21:13

noi vanhat sydseemit saadaan pois käytöstä . . .

Turvallisuus ennenkaikkea . . .

Kaikki epämääräiset jatkoroikanjatkoroikat saatais historiaan . . .

Ihmetyttää ja kummastuttaa kun on vara laittaa 50 - 60 tuhatta euroo asuntoautoon/20-30 tuhatta euroo as-vaunuun mutta ei ole varaa laittaa muutamaa kymmentä euroo asianmukaiseen johtoon, kärvistellään vanhalla jatkoroikkakelalla joka on puoltoista meliömillii ja vielä vanhemmalla auton lämmitysroikalla joka on saman puoltoista nelijömilliä jonka pituus on vaivaset 2-3m , surullista mutta totta . . .

Ei köyhyys synti oo mutta nolottaa . . .

Osanottoni niitä "köyhiä" kohtaan jotka tuota harrastaa . . .

Jari

LAHTI ANTTI 06.07.2008 21:27

Jari.

Kerrohan mulle, miten se turvallisuus on muuttunut tässä muutaman vuosikymmenen aikana?

Kun tolpasta otetaan esim. 25m. johdolla vaunuun virtaa ja käyttö on 100-300W niin mitenkä se vaarantaa jonkun muun ?

Ja vaikka se liitettäisiin ns. "väärällä" liitoksella, eli euroliitäntä ja sitten shuko, niin mikä siinä on väärin, paitsi ns. lainsäädäntö. Ei se liitäntä vaaranna kenenkään turvallisuutta.

Selitä ja perustele se selkokielisesti.

KOSKINEN OLLI J 06.07.2008 22:25

No, mutta minulla on verkkovirtaa asumiskäytössä tarvitsematon systeemi. Mutta matkailuautossani on lohkoämmittimen virran sisäänotto, ja siitä lohkolämmitinvalmistajan valmistama 3 metrin liitäntäjohto autonlämmityspistorasiaan. Scuko pistotulppa on johdon päässä.
Saako tuota liitäntäjohtoa käyttää ollenkaan? En liene ainoa lohkolämmittäjä...

LINDBLOM ALF R 06.07.2008 22:28

Säännöt ovat sääntöja ja suomalaiset on tehty noudattamaan sääntöja järkevyydestä riippumatta, toisin kuin muualla EU:ssa.

Oikosulku kaapelissa on yleensä oikosulkukohdassa pienipinta-alainen, joten se kuumenee ihan samalla lailla 1,5 neliömillin kaapelissa kuin 2,5 kaapelissa, vaunuilijan kesäaikaturvallisuuteen kaapelin paksuus ei toisaan merkitse mitään.

Shukopistoke on määritelty kestämään 16A, joten se on ihan yhtä hyvä kun se toinenkin, turvallisuutta ajatellen. Samoin maalaisjärjen turvallisuuden kannalta on ihan sama, minkäsuuntainen mahdollinen adapteri on, kunhan huolehditaan ettei sadevesi pääse liitoskohtaan tunkeutumaan.

Mutta kun EU:n viisaat ovat päättäneet meidän puolesta mikä on turvallista ja mikä ei.

Juuri tällähetkellä Saksassa ollessamme en ole havainnut yhtään 2,5 neliömillin kaapelia, kaikki on 1,5 neliömillin. Mutta ehkä täällä sähkö on turvallisempaa, vaikka tolpassa on tuo sama 16A sulake.

Terveisin Alf

LAHTI ANTTI 06.07.2008 22:40

tästä saadaan keskustelua aikaan, sillä mielestäni tämä lainsäädäntö on täysin perusteeton.

Kukaan ei vielä ole järkevää perustelua antanut, miksi pitäisi käyttää 2,5 mm² johtoa käyttääkseen jääkaappia/akkulaturia vaunussa/autossa. Ja vaikka vielä telkkaria niiden lisäksi.

Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat kuin pässejä narussa, joita voi viedä minne haluttaa.

Missä ovat ne EU:n viisaat, jotka ovat tällaisen säädöksen tehneet?

Ja ketkä julkisesti heitä puolustavat?

MIKKONEN MATTI 07.07.2008 10:48

Oikeat sähkömiehet tietävät shukopistokkeen ja europistokkeen teknisen eron, mutta eivät kerro tai eivät saa kertoa. Mutta jos minä maallikkona kerron sen siten kuin olen itse ymmärtänyt, ei se liene rikos.
Shukopistorasian kaksi vaihetta, jotka oikeasti eivät ole ihan samalla tavalla kytketyt, vaan toinen on oikea vaihejohto ja toinen vaihemaa, voidaan pistotulppaa kääntämällä kytkeä kummin päin tahansa. Europistokkeen voi kytkeä vain yhteen asentoon, jolloin vaiheiden kytkentä siirtyy käyttölaitteelle asti oikein ja tätä pientä eroa ei enää saa "hukata" adapterilla. Turvallisuusero tulee merkittäväksi vasta käyttölaitteen rikkouduttua. Esim. minulla sähköpatruunan toinen vastus rikkoutui tärinästä ja vaikka patruuna ei ollut kesällä päälläkään, laukaisi uudenlaiseen sähkötolppaan kytkeytyminen alueella sekä vikavirtasuojan, että sulakkeen. Vikaa ihmetellessä huomattiin, että kytkemällä shukopistoke toisinpäin, ei sulake palanut ja kaikki toimi. Matkaa päästiin jatkamaan ottamalla sähköpatruunan johto pois töpselistä koko ajaksi. Tässä tapauksessa koko auton kuori saattoi kuitenkin olla jännitteellinen oikosulussa olevan vastuksen kautta, silloin kun shuko oli toimivassa asennossa.

LAHTI ANTTI 07.07.2008 11:17

Kiitos Matti selventävästä vastauksestasi.

TERVO JARI 07.07.2008 11:38

valkene kunhan luet noita kirjoituksia, ei tarvitse minun ruveta "rautalangasta" sitä sinulle taivuttamaan . . . ;-)))

Ei kaikki uudistus/normit/lait ole askeleita taakse päin, päin vastoin na ovat askeleita etiäpäin . . .

Tuolla kaasupuolelle olisin valmis sellaiseen "uudistukseen" että katsastuksessa vaadittaisiin todistus kaasulaitteiden koeponnistuksesta/huollosta ennenkuin saisi "leiman" rekisteriotteeseen ja vaunuun/as-autoon pitäisi laitta asianmukainen tarra jossa ilmenisi tuo huolto/koeponnaus päivämäärä yms . . .

Jari

SILOKOSKI REIJO J 07.07.2008 11:59

Liitosjohto mitoitetaan etusulakkeen mukaan eli 3x2,5 tulee 16 A:n perusteella. Jos on pitkä alimitoitettu johto, saattaa sen loppupäässä oleva oikosulkuvirta rajoittua niin pieneksi, että suojaus ei toimi "säädetyssä" ajassa ja asennus ei täytä turvallisuusvaatimusta. Siis turvallisuudesta on kysymys. Ja Antti katsoppa seuraavalla kerralla niitä tolpissa olevia shukorasioita tarkemmin. Jos piikkireiän ympäristö on hieman ruskea tai joskus jopa hiiltyneen näköinen, silloin pistorasia on kelvoton. Siinä on kosketuspinta kuumennut ja jousivoima pienentynyt eli rasian kuormitettavuus ei ole enää leimauksen mukainen. CEE-standardin mukaiset rasiat ja tulpat ovat tässä suhteessa paljon parempia, joten säädökset ovat perusteltuja.

HAAPANEN TIMO S 07.07.2008 12:23

Näinhän asia on, mutta olen silti Antin kanssa samoilla linjoilla. Hassulta tuntuu käyttää lyhyehköä 2,5mm² johtoa paikoissa joissa on uudet pistorasiat. Tai sitten jopa 50m:n vetoja 1,5mm² kaapelikelalta parilla liitoksella kuten aika monessa paikassa tehdään.

Hyvä esimerkki on SFC-Lähilampi jossa kymmenien metrien johtoja roikkuu pitkin puiden oksia kuin puhelinlankoja vanhaan aikaan, tämä käy mutta 1,5mm² lyhyt kaapeli uusilla päillä ei.

KOSKINEN OLLI J 07.07.2008 17:35

Joo, mielenkiintoista mielipiteenvaihtoa, tässä yksi lisää ;)

Eiköhän vaunuja liitetän scuko rasiaan vielä 50 vuoden kuluttuakin, koska shuko on yleinen autolämmityskäytössä parkkipaikoilla, autotalleissa ja kotipihoissa. Ei liene näkymää niiden muuttamiseksi??

Miten vetoauton lohkolämmitin liitetään sähköverkkoon Pitkäjärvellä?

LINDBLOM ALF R 07.07.2008 19:38

Kyllähän asiat aina voidaan tehdä turvallisemmaksi, mutta pitäisi myös katsoa tason noston vaikutusta käytännössä. Jos vahinkojen määrä jonkun asian suhteen on hyvin pieni, turvallisuuden nosto ei paljon vaikuta asioihin. Leirintäalueiden johtoratkaisua katsellessa todella ihmettelee, ettei vahinkoja satu paljon enempää, on ne niin kummallisia ja usein vaarallisen näköisiä. Mutta koska vahinkojen määrä on pieni, tason nosto ei vaikuta, säästyyköhän suomessa ainuttakaan ihmistä vakavammasta sähköiskusta leirintäalueella.

Karavaanihommassa se auto on kaikein vaarallisin, sitä pitäisi ehdottomasti kieltää tai säätää lakia, että enintäin 10 km tunnissa saisi ajaa. Siinä vasta ihmishenkiä säästyisi.

KOSKINEN OLLI J 07.07.2008 20:09

Toisena maallikkona mietin että...

...Eikös vaunun sähköpatruuna ja muutkin vaunun sisäiset sähkölaitteet ole shukotyyppisen liitäntäjohdon päässä? Jos on, niin virta menee europistokeliitäntäisessäkin vaunussa sattumanvaraisesti shuko liitetylle käyttölaitteelle... ...Että se siitä vaiheiden siirtymisestä käyttölaitteelle oikein.

HAAPANEN TIMO S 07.07.2008 20:40

Niinpäs onkin. Mattikin olisi voinut kääntää pistokkeen vielä kerran siellä vaunun sisällä. Joskus on jääkaapissakin pistorasia siellä takana, töpselihän kaapissa on tehtaalta lähtiessä.

KOSKINEN OLLI J 07.07.2008 22:20

Joo, kyllähän voimassaolevia määräyksiä pitää noudattaa, vaikka määräyksiä kritisoi. ;)

Teollisuuspistorasiaan päätymisen perustetta leirintäalueiden sähköasennuksissa olen miettinyt pitkään. Minusta sillä ei saavuteta mitään sähköteknistä etua schukoon verrattuna. Vikavirtasuoja kyllä suojaa schukonkin yhteydessä sähkötapaturmalta.

Jokin peruste säännösten tekijöillä varmaankin on ollut, koska lienee heillä ollut tiedossa että päätös tuo joitakin lisäongelmia matkailijoiden käytännön elämään. Ylimenokausi, useita johtoja, ylimääräisiä liitoksia (eli adaptereita) auton moottorinlämmitysjohtopulmat ym.

En minä ole, eikä ole kukaan muukaan keksinyt minua vakuuttavaa sähköteknistä perustetta. Hyviä yrityksiä on ollut, mutta ne ovat osoittautuneet ontuviksi tarkemmin mietittynä. Kovin iloinen olisin jos joku sellaisen esittäisi.

Niinpä minun pitää etsiä syytä mekaanisesta näkökulmasta, sieltä näyttäisi löytyvän yksi hyvä syy:

Teollisuusstandardin mukainen pistotulppa lukittuu paikalleen pistorasiaan mekaanisesti, pistorasian kannessa olevalla väkäsellä, toisin kuin schuko. Schukon pistotulpan poisluiskahtamiselle ei ole mitään estettä, se liikahtaa hieman tai kokonaan irti johtoon kohdistuvasta vedosta. Tähän päätelmään tulin katseltuani kuvia:

http://www.kattivankkuri.fi/uploads/files/Turvallisuus.pdf

LAHTI ANTTI 07.07.2008 23:39

Ja kun laittaa johdon yksinkertaiseen solmuun tolpan ympärille, niin se ei luiskahda pois vaikka siihen kohdistuisi vähän vetoakin.

LAHTI ANTTI 08.07.2008 11:17

Alkaa tässä oikein pelottamaan, kun vaunussa s-patruuna ja jääkaappi on kytketty pistorasiaan schukoliittimellä pistorasiaan.

Olenkohan ollut hengenvaarassa jo yli 34 vuotta ?

Kuin myös auton lohkolämmittimen pistoke. Sekun on vielä sellainen pieni malliltaan.

Mistä nyt saisin varmuuden niistä vaiheiden oikein siirtymisestä käyttölaitteisiin ?

Auttakaa nyt viisaammat !!!

TERVO JARI 08.07.2008 11:54

vaunun rautajalat maassa ja ukkosenilma tulossa . . .

Taitaa olla paree että pitää jonku tolokun tuossa kuin muissakin asioissa, vierestä oon nähny/kuullu ku "hommasta" menee tolokku pois . . .

Jari

SALOKORPI ARI 08.07.2008 12:30

Sähköturvallisuusmääräyksillä pyritään sähkön mahdollisimman turvalliseen käyttöön. Niitä ei ole "keksitty" kiusanteoksi. Johdon poikkipinta-ala on oikosulkusuojauksen kannalta merkitsevää. Siirtyminen pois Shuko-johdoista vähentää riskejä saada sähköisku vääristä kytkennöistä esim. nollaus. Myös maadoituksen jatkuvuus ja riittävän suuri oikosulkuvirta saavutetaan vain oikeanlaisilla kytkennöillä.

LAHTI ANTTI 08.07.2008 12:36

Miten ihmeessä sitten on tähän asti pärjätty ? Minun tietooni ei ole tullut näiden vuosikymmenien aikana yhtään vaunuissa/autoissa sattunutta sähkötapaturmaa.

SALOKORPI ARI 08.07.2008 12:38

Huoh...

SILOKOSKI REIJO J 08.07.2008 17:29

Hommatkaa nyt vaan kaikki kunnon kaapelit niin asia on sillä siisti. Kaapeli maksaa 60 - 70€ ja laillinen adapteri vähän toista kymppiä. Olen kyllä nähnyt monenmoista liitosjohtoa vaunuissa. Pahin taitaa olla sellainen, jossa vanhan vaunun ulkoseinällä oli kojevastakkeen sijasta shukopistorasia ja liitäntäkaapelina oli johto, jossa shukotulppa oli molemmissa päissä. Tälläkin ko karavaanari oli kuulemma pärjännyt hyvin eikä nähnyt tarvetta muuhun. Mitäs teet muuta kuin ilmoitat, että se on hengenvaarallinen ja tällä alueella sitä ei saa käyttää.

KOSKINEN OLLI J 08.07.2008 17:56

Kertoisiko nyt kuitenkin joku minulle ja että saako liittää (rivitalon parkkipaikalla) asuntoauton lohkolämmittimen +sisätilanlämmittimen defan vakiojohdolla auton vieressä seisovaan schuko rasialla varustettuun lämmityspistorasiatolppaan? Liitäntäjohto ei ole 2,5 neliöistä, eikä sitä ole kuin 3metriä.

Vai pitääkö verkkovirta liittää turvallisesti laillisella johdolla asunto-osaan (25 m 2,5 neliön kaapelia leviteltynä hajalleen auton viereen), ja liitettynä verkkovirtaan pistorasiasta roikkuvalla adapterilla. Lohkolämmittimen virta otetaan tällöin auton sisäpistorasiasta.

Vaiko miten?

LAHTI ANTTI 08.07.2008 18:02

Ja täytyykö mun muuttaa auton ja vaunun 7-napaiset pistokkeet uusiksi 13-napaisiksi, kun joku viisas on sanonut, että nekään eivät ole lain mukaiset.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.