Ovatko kaikki nyt Lapissa?

LAIHO HANNU-PEKKA 06.08.2016 11:10

Keskustelupalstalla pohdittiin taannoin, miten karavaanarien kotimaan matkailu sujuu. Nyt voin paljastaa, että hyvin sujuu! En muista koskaan nähneeni näin paljon matkailuautoja (ja joukossa muutama vaunuilijakin) Suomen teillä ja varsin täällä Lapissa. Ihan jonoksi asti on väkeä liikkeellä. Valtaosa on Suomen rekisterissä, mutta joukkoon mahtuu "ystäviä" myös Italiasta, Ranskasta, Hollannista ja Iso-Britanniasta, mutta yllättävän vähän Saksasta (ehkä ovat vasta tulossa). Lappilaisten matkailuihmisten mukaan tästä kesästä on tulossa ennätysvilkas, vaikka viranomaispuolella on vähän asian tiimoilla hölmöiltykin. Rovaniemen lentokenttä oli koko heinäluun suljettuna kiitoratojen kunnostuksen takia. 17 000 matkustajaa "menetettiin" tuon päätöksen takia (viimevuoden lukuihin verrattuna), valtaosa ulkomaalaisia, etenkin aasialaisia. Ei tullut mieleen että touko-kesäkuu olisi saattanut sopia katkolle paremmin. Pyhätunturi juuri nyt, lauantaina 6. elokuuta klo 11: +18C, muutama kumpupilvi. Maan huippumuusikot virittelevät soittimiaan ja kohta meno jatkuu hauskan leppoisana pitkin tunturi!

Käyttäjän lisäys viestiin 6.8.2016 klo 11:12:53 ... ja viimeinen "a"-kirjainkin vielä mukaan!

JANHONEN MATTI 06.08.2016 12:28

Lapilla on aina ollut oma vetovoimansa myös karavaanareita koskien. Monen karavaanarinkin matkailu on alkanut telttamatkailuna Lapin reissulla. Monelle siellä on "ihan pakko kerran kesässä käydä". Nostalgiaako?

Lapin talouden kannalta hyvä asia, että palveluille riittää kysyntää myös kesäisin. Sitähän täällä on monastikin pohdittu, että onko karavaanarit Lapissa aliarvostettu matkailijaryhmä mikä taas heijastuu karavaanarien tarvitsemien palvelujen tarjontaan. Karavaanaritkaan ei elä pyhällä hengellä. Markettien, ravintoloiden ja huoltamoiden palveluja ne tarvitsee karavaanaritkin siinä missä muutkin.

Onko ajattelutapa Lapissa karavaanareita koskien vähän sama kun meidän omilla alueilla, kun infra on rakennettu niin sitä tulisi käyttää, tarvitsee sitä tai ei.

Mutta kyllä karavaanareita tänne alemmaskin näyttää riittävän. Käytin torstaina m-auton katsastuksessa ja siinä ajaessa laskeskelin, että tuolla 9-tiellä 30 kilometrin matkalla tuli tervehdittyä lähes yhtä monta m-autolla ja vaunulla liikkuvaa karavaanaria kun oli kilometrejäkin.

VARIS SEPPO 06.08.2016 18:06

Olen vaimoni kanssa nuorgamin lomakeskuksessa näyttää olevan porukkaa Aika mukavasti ainakin keli suosii ja paluu kaakkois-Suomeen tapahtuu Lähipäivänä

LAUKKANEN MAURI 06.08.2016 19:27

Niinpä niin,on niitä järkeviäkin ihmisiä jotka eivät tunge itseään Euroopan näin heidän suurimpaan loma aikaan.

Minäkin olen Fiattia testaamassa ja hyvin toimii uusi kone,mutta vikakoodia pukkaa tuo kaasu läppä kotelo vaikka puhdistin se,eli menee vaihtoon.

Polttoaineen kulutukseen tuo ei tunnu vaikuttavan ,Hymeri menee alle kymmenen litran/100km.

Mutta empä enää mehu Fittia,kalliiksi on tullut tuo Fiatin kehuminen: -uusi mootori,maksoi melkein 10 00€. -uudet jarrulevyt/palat. -ilmastoinnin korjaus,korkeapaine putken hitsaus ja feronit. -kaasu läppä kotelon iroitus,puhdistus ja imusarjan pesu.

Dometitic jääkaapin pakoputken nuhous. -kattoluukujen pesu/mekanismin voitelu puhdistus.

Tuossa aluksi mitä karavaanari,as,auton omistaja voi joutua kokemaan,eli parempi jos on paksu lompakko tai on TI- mies.

JANHONEN MATTI 06.08.2016 19:38

Uskaltaako tuota Maurille ehdottaa alustan merkin vaihtoa seuraavassa vaihdossa.

HAAPANEN TIMO 06.08.2016 20:26

Kyllä meitä paljon oli aivan etelässäkin, Tervasaari Haminassa oli melko piukassa matka-autoja, vaunujakin muutama.

Kiva fiilis ja hienot tattoot.

@timppa

YLINIEMI SEPPO 07.08.2016 08:07

Mikähän se ois automerkki jota ei tartte korjata???

Erimerkkisiä autoja on meillä ollut ja yhteistä niillä ollut että kaikkia on pitänyt korjata,myös MERSUA,!

KOISTINEN TOIVO 07.08.2016 08:40

Mikä sitten on korjausta, ja mikä huoltoa. Mutta semmosta merkkiä ei ole olemassa, missä ei osat kulu. Laakerit, ja monet mut komponentit ovat alihankkijoilta, ja lähes kaikissa samoilta tuottajilta. Koneet ovat merkistä riippumatta monesti samoja, samoin voimansiirto. kaikki nämä ovat kuluvia osia. Usein vielä autoja tehdään ympäri maailmaa samoissa tehtaissa, henkilöautoja jopa samoille pohjalevyille Matka-autoihin kuulema moniin korielementtejä tuodaan italiasta. Muu sälä onkin sitten alihankkijoiden tekemää. Jotenka keulamerkillä ei tänäpäivänä taida olla enää merkitystä, kun kun nimi. Kuten hellaa ostaissa merkkien hyvyyttä kyselin aikanaan. Osta mikä haluat, ne tehdään pääsääntöisesti samassa tehtaassa, tuumaili myyjä Olen sähköistä voimansiirtoa kaivannut, jossa ei tarvitsisi tehdä öljyhuoltoa Toivopoika

JANHONEN MATTI 07.08.2016 10:06

Kuten Toivo tuossa edellä kertoi autossa on paljon osia jotka kuluu kun autolla ajetaan, oli auton merkki mikä tahansa. Mutta siinä on sitten suuria eroja miten nopeasti vaihdettavat osat eri merkeissä kuluu vaihtokuntoon ja paljonko osan vaihto maksaa. (varaosan ja työ) Varaosia - ja myös ensiasennusosia - valmistetaan ainakin 1, 2 ja 3 laatua, ihan sitä laatua mitä tilaaja tilaa.

Fiatteja on matkailuauton alustoista paljon ja siksi niiden remonteista puhutaan paljon ja tuskin syyttä. Fiatin peruskone on ihan ok. mutta miksi se on ympäröity niin avuttomilla lisälaitteilla, jotka rikkoutuessaan rikkoo jopa sen perusmoottorin tai jonkun toisen lisälaitteen kuten turbon. Hintako vaikuttaa vai suunnittelun osaamattomuus ja tiedon puute huomioida esim. Suomen talviolosuhteista.

Osa Ducaton vioista onkin "syntynyt" jo piirustuspöydällä. Muuten ei ole mahdollista, että aina kun vioista puhutaan, niin puhutaan lähes aina samoista moottorin lisälaitevioista.

Autot kootaan valmistajan tuotannon ehdoilla ja matkailuautot kahden valmistajan tuotannon ehdoilla. Tämä tekee m-auton korjaamisesta vaikeaa ja kun työ on vaikea tehdä, niin työn osuus korjauskuluista kasvaa. Voi jopa sanoa, että autoista on tullut "altapäin korjattavia" ja jo se vaikuttaa korjauskuluja lisäävästi. Työn vaikeusaste nostaa korjauskuluja paljon enemmän kun yleensä luullaan. Tämä ongelma on kaikkien etuvetoisten ongelma, ei ainoastaan Ducaton.

HAAPANEN TIMO 07.08.2016 10:34

Etuveto on ollut nykyaikaa jo kymmeniä vuosia, ei siinä ole mitään ongelmia. Suuri osa vioista johtuu yksinkertaisesti siitä että lähes kaikki matka-autot ovat Ducatoja.

Itsellä Ducatot ovat toimineet kuten muutkin autot

Matti yrittää vaivihkaa kehua mersuaan. Miljoona kilometriä Sprintereillä ajaneena tiedän mersun kehumisen olevan perusteetonta.

@timppa

JANHONEN MATTI 07.08.2016 11:04

Timo

"Miljoona kilometriä Sprintereillä ajaneena tiedän mersun kehumisen olevan perusteetonta."

Miksi ihmeessä olet ajanut miljoona kilometriä mersulla? Eikä tuosta olisi päässyt eroon jollain kaupalla. Kyllä se tuo Trafin ajokilometrimäärätilasto lahjomattomasti erottelee jyvät akanoista.

Etuveto matkailuautossa on valmistajan etu, ei käyttäjän, vaikka niitä Vilenin tapaan saakin halvalla! Jos joku uskoo, että tähän maailmanaikaan tuotteen halpuus ja korkea laatu yhtyy samassa tuotteessa, niin se usko kannattaa pitää - ja maksaa kalliisti.

Puhutaan mitä puhutaan niin kokonaistaloudellisesti ajatellen suoran voimalinjan voittanutta ei ole.

YLINIEMI SEPPO 07.08.2016 11:24

Suoraa voimalinja ei oo muuten kuin vetolainen pannaan suoraan napaan.sähkö,hydrauli tai jokin muu vastaava.

On siellä mersussakin tyyppivikoja,esim suutinpuolella,vehollakin on isoja korjaamoita ja näyttää olevan töitä .

Olihan niitä kaksisiaa joita ei saa pilkata toinen on Jumala ja toinen jokin automerkki?

Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2016 klo 11:24:49 Vetolaite

HAAPANEN TIMO 07.08.2016 11:40

Etuveto on juuri matka-autossa lyömatön tekniikka.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2016 klo 11:43:07 Ajoin siksi mersuilla kun ne olivat kokonsa ja kantavuutensa puolesta sopivia silloiseen työhön. Korjata niitä sai juuri kuten muitakin autoja ja ajettavuus oli vallankin liukkaalla toivotonta.

JANHONEN MATTI 07.08.2016 11:51

Seppo saivartelet. Tiedät kyllä mitä suoralla voimalinjalla tarkoitetaan ja miten se yksinkertaistaa ratkaisuja ja parantaa korjausolosuhteita.

Napaan sijoitetut ratkaisut tuo uuden ongelman, jota ei ole helppo ratkaista. Miten hallita navan massan kasvusta johtuvia massavoimia?

Ducaton etupää on hyvä esimerkki. Etupyörän ja iskunvaimentajan yläpään laakerivauriot hyvin tavallisia, joskin pääsyy matkailuautokäytössä on rakenteiden alimitoitus suhteessa etupäähän kohdistuvaan massaan. Tätä ongelmaa voi poistaa ostamalla AL-KO:n valmistamat navat ja iskunvaimentimet laakereineen.

KOISTINEN TOIVO 07.08.2016 13:14

Etuveto on hyvä oikeassa paikassa. Matka-autoissa on vaan käynyt niin, että koripidennykset, ja alustan akseliväi eivät toimi enää. Takaylitys on kasvanut jopa pariin metriin, ja sitten on iso takatalli, johon voi pistää kuormaa lähes satoja kiloja, varsinkin jos on kuorma-autoksi rekisteröity. No eihän siinä kohta yllä eturatas tiehen. Eteläisissä maissa jossa on matka-autojen päämarkkinat, ei sillä ole niin suuri merkitys, me täällä liukkailla emme ole määrällisesti merkittävä asiakaskunta, ja lyhyempiä, ja pitempi akseliväisiä autoja kyllä saa. Adria myy renaultin alustalla, ja lähes 4,5 metrin akselivälillä autoja, ja siinä on paljon enempi apua. Alkon alustoja vielä pidemmällä, mutta alkossa on taka-akseli leveämpi, joten se talvella sohjolumessa voi olla onngelmallinen Siinä on se pointti. Entivanhaa, ja nykyäänkin kuusmetriset ovat eri asia, koska kone, ja kuski ovat etupyörien päällä, niin meno kyllä maistuu. Takaylitystä ei juurikaan ole, joten korin paino on kokonaisuudessa taka-akselin etupuolella Väittäisimpä, että meijänkin ooppelilla takavetosena olisi lumessa huonompi kulku. Sekun vetävä etupyörä paina lunta alleen, eikä puske edellä Puhuttiin ennen transitista, ja hiasesta, että pitää aja rattori kyytiin, että takavetosella pääsee etteen heitettyjen kinttaiden yli Oikea vetotapa oikeaan autoon on se. Jos pelottaa kulku, niin jokanurkasta raapiviahan saa Toivopoika

PÖNTINEN PEKKA 07.08.2016 16:33

Aika hyvin on taas keskustelu pysynyt aloittajan aiheessa? ;=)

Vastaanpa nyt kuitenkin aloittajan kysymykseen: Ei olla vielä Lapissa.Syyskuun puolivälissä olis tarkoitus suunnata ruskaa ihmettelemään. Muutamana syksynä olen kysellyt ruskan etenemistietoja ja usein on kehoitettu seuraamaan Tielaitoksen kameroita. Niistä ei kuitenkaan ihan tarkkaa tolkkua saa. (Minun mielipiteeni.)

Voisitteko te, jotka siellä vakituiseen asutte tai pyöritte laittaa syyskuun puolella oikeita kuvia, miten tämän syksyn ruska sitten aikanaan etenee ja millaiseksi muodostuu? Olis meille etelän variksille iso apu, kun mietitään, milloin liikkeelle ja itään vai länteen. Nyt, kun on tuo pullanpaistajakin täysin vapaalla, voisi yrittää sitä ruskareissua, jolloin myös näkisi sen oikean värityksen. Itse olen muutaman kerran Kainuussa ja Koillismaalla jotain ollut aistivinani. Aina ovat työelämän sitoutukset kuitenkin vaatineet palaamaan työn ääreen.

Kiitokset, jos vaivaudutte.

PS Onhan se kiva lukea myös noita autokeskusteluja.

KOISTINEN TOIVO 07.08.2016 16:44

Syyskuun 10 noin kello 13, 45, 17 suunnilleen se alakaa ruska. Aikuisten oikeasti ei niin viisasta säämiestä ole syntyny, joka sen pystyy ennustamaan, ja varsinkaan sen laatua. Hyvä vinkki. Jos säätietojen pesrusteella on syyskuussa pakkaskelejä, ja vähäsateista säätä lapissa, niin voi olettaa, että on tulossa hyvä ruska. Varsinkin maaruska Mutta kattellaan tuossa syyskuun alakuaikoina, millaista on ooteltavissa Jos täällä etelälapissa mitä on tulossa, se ei kerro oikean lapin ruskasta yhtään mitään. Mutta Turun, Porin seutuvilla lahen messujen aikoihin on tosi komeita ne etelän puut. Toivopoika

KUJANPÄÄ MARKKU 07.08.2016 16:50

Sammakoista sen voi kattoa, taikka teepusseista. Päälliköilläkin on usein valistunut arvaus.

PÖNTINEN PEKKA 07.08.2016 17:37

En minä mitään pellearvauksia pyytänytkään. Kertoisitte vaan sitten, kun siellä paikan päällä pystytte jotain tämän syksyn oikeaa tietoa kertomaan. Kyllä nämä Metsälän Yrjön viisaudet on jo ollut tiedossa yli viisikymmentä vuotta. Mutta, jos se on jotain salatietoa eri vuosina kertoa, miltä siellä näyttää, niin annetaan olla. Selviää se muutenkin.

HIETAVUORI JUHA 07.08.2016 18:20

Täytyy tuohon vetotapaan sen verran puuttua että kyllä takaveto Ransiitti paripyörillä hakkaa Ducatot mennen tullen . Ikävä kyllä ei niitä enään rakenna kuin joku Italiaano firma , ja jouduin Viiattiin tyytymään . Niin tiedän tiedän , että Ivecon alustalle saa , mutta alkaa tuo ikä tekemään kortti rajoituksia lähi vuosina .

KOISTINEN TOIVO 07.08.2016 18:47

Oikeaa tietoa ruskasta ei ole, koska se voi alueittain, ja ajallisesti vaihdella hyvin suuresti. Hyväkin ruskan alku voi mennä lapissa mönkään jopa tunturi mittarin toukan avulla. Tai jos alkaa satamaan vettä, ja tulee lämmin kausi, niin lehti mätänee. Mutta noin syyskuun puolenvälin tienoilla se on normaalisti. Näin se vain on. Kelikamerat, ja nuo wiev kamerat kertoo lisää. Toivopoika

PÖNTINEN PEKKA 07.08.2016 19:47

Kysyin omasta mielestäni selkeästi teiltä, jotka siellä alueella oleilette tai asutte tietoa SITTEN, kun tämän syksyn ruska alkaa näkyä. En arvauksia ja ennusteita. En enää halua vaivata.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.08.2016 21:31

Ei kaikki ole lapissa, mekin tulimme tänään pois sieltä.

KONTINAHO ALPO 08.08.2016 07:47
Eilen illalla tultiin kotiin pohjois Norjan ja Lapin kierrokselta .Mutta kyllä eilen karavaanareita tuli myös tiellä vastaan menossa pohjoiseen jotta väki oli liikkeellä. A.K

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.