ajo-ohjeet leirintäalueille
NÄRHI JUHA
28.04.2015 10:04
Moi
Taisi tulla tuon uusimman Caravaanari-lehden mukana liite, jossa listattuna mm. kotimaiset leirintäalueet ja ns. ajo-ohjeet näihin kohteisiin.
Kysymys toimitukselle: miltä vuosisadalta ajo-ohjeet ovat ja onko niiden kirjoittajalla ajokortti?
Esim. Helsinki/Rastila. Höpötetään 'ajo-ohjeissa' Itäkeskuksesta. Helsingin pääsisääntuloväylillä (Vt 51, E18, E3, E4) ei taideta missään mainita Itäkeskusta, opasteet ovat tältä osin Kehä 1 (länteen tai itään). Opastetaan myös 'Vuosaaren sillan jälkeen vasemmalle'
Voi kilin kellit: kyseessä yksisuuntainen ajorata, josta kaikki poistumiset ovat OIKEALLE...
Arvoisa toimitus: pelkkä kohteen katuosoite riittää - navi vie perille ihan varmuudella
Näitä 'ajo-ohjeita' lienee muitakin, jotka voisi korjata - tai poistaa kokonaan sotkemasta täällä satunnaisesti kävijöitä
t. 5. polven stadilainen karavaanari
SUOMINEN TAUNO
28.04.2015 12:18
Tarkkoja ajo-ohjeita on tietysti vähän hankala antaa, kun ei tiedä, mistäpäin kukin on tulossa. Rastilan ohjeistuksessa on sinänsä hyvä, että mainitaan Kehä I ja Itäväylä, joita pitkin tosiaan pääsee Itäkeskukseen. Tämä riippumatta siitä, onko tulossa pohjoisesta, idästä tai lännestä. Itäkeskuksesta opastus jatkuu, mutta sitten jää kuskin harkintaan kääntyä vasemmalle rampin ja ylityssillan kautta eikä suoraan kiellettyä ajosuuntaa päin.
En pitäisi tuota nykyistä ihan toivottoman huonona, mutta siihenhän voi yrittää tehdä paremman ehdotuksen. Saattaa olla yllättävän vaikeaa, jos pysytään nykyisen version tekstimäärässä.
TAMMINEN MIKKO
28.04.2015 13:36
Pitäskö Munkin sit hommata navi? Ei p..k.le.
KARJALAINEN ALPO
28.04.2015 13:38
Ei ole navia, mutta kyllä olen hyvin osannut Rastilaankin.
Olen tullut sinne idästä, pohjoisesta ja lännestä, aina olen hyvin osannut sinne.
STRÖM KARI
28.04.2015 14:58
On siellä muutakin vanhaa tietoa esim. Pesupaikkoja.Shell Pasila jota ei ole ollut enään olemassakaan muutamaan vuoteen.Päivityksiä kiitos.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.4.2015 klo 14:59:23
Näin niinkuin Helsingin päästä.
KYLMÄNEN REIJO
28.04.2015 17:29
Ilmoittajien vastuulla on omien ilmoitustensa oikeellisuus. Toimitusta ei voi syyttää, jos niissä on virheitä.
NISSINEN VESA
28.04.2015 20:49
Muita ajo-ohjeita ei tarvitse, kuin tarkka katuosoite ja paikkakunta.
Normaaliälyllä varustettu kavaraanari löytää perille ihan ite.
Vn
HELLSTEN KARI
29.04.2015 00:24
Näin varmasti onkin. Tänään hain vessantyhjennyspaikkaa. Paikan koordinaatit oli vaan jotain hepreankielistä standardia. Onneksi oli myös mainittu katuristeys missä kyseinen paikka sijaitsee. Vaikeeta tuntuu se opastaminen olevan.
SILMUNEN HANNU
29.04.2015 00:56
Mä olen just värkännyt neljäänkymmeneen (40) italialaiseen paikkaan ajo-ohjeet joten älkää sanoko ettei niitä tarvita :) :) :) !!!!!
t.Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 29.4.2015 klo 00:58:28
ai täää olikin kotimaan osasto mutta ei sitä joka päivä kirjaa kirjoita niin ehkä sitten saa anteeksi :) :) Otsikko vain kiinnosti!
t.Kaarina
ANTTILA MARKKU
29.04.2015 10:01
Kun ajelin isolla autolla aikoinaan tuo nakkilaattori oli tuntematon värkki.Osoiteeksi naviin kirjoittamista ihmettelen kun vaikka tanskassa paikkakunta ja katuosoite tuottavat kirjoitusasunsa takia vaikeuksia.Eikö nuo kordinaattien mukaiset osoitteet olisi helpompia tämmöselle kielitaidottomalle?
HAAPANEN TIMO
29.04.2015 10:41
Kyllä, koordinaatit ovat selkeimmät ja helpoin näpytellä. Eiköhän jo melkein kaikissa näissä turismikohteissa ne ole ilmoitettu.
@timppa
JANHONEN MATTI
29.04.2015 11:20
Kunnon caravan-oppaissa ilmoitetaan aina paikan osoite ja koordinaatit.
Se riittää.
Ei karavaanarit kädestä taluttavia ole.
Joissain oppaissa koordinaatit ilmoitetaan asteet, minuutit, sekuntit.
Kaikkiin naveihin koordinaatteja ei voi tässä muodossa tallentaa
Sekunteille saa desimaaliarvon jakamalla ne 60:llä ja kertomalla 1000:lla
(15 sek/60 x100 = 250)
Käyttäjän lisäys viestiin 29.4.2015 klo 11:25:23
PO. talutettavia ole.
Taluttavia vain joskus ja vain silloin kun kukaan ei näe.
SUOMINEN TAUNO
29.04.2015 12:42
Toki navigaattorit ovat hyviä apuvälineitä, mutta opastuksen tarkoitus on myöskin kertoa, mistä menee ns. suositeltu reitti alueelle.
Navigaattorimiehet voivat vaikka kokeilla navigoida SFC Keski-Uudenmaan jäsenalueelle Sydänlammelle Somerolla koordinaattien avulla. Ei sinne varmaan monellakaan mitään asiaa ole, mutta ihan kokeilumielessä ihan mielenkiintoinen.
Monet alueet saattavat sijaita yksityisteiden takana, jolloin on hyödyllistä tietää, minkä tien käytöstä on sovittu alueelle kuljettaessa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.04.2015 15:49
"Navigaattorimiehet voivat vaikka kokeilla navigoida SFC Keski-Uudenmaan jäsenalueelle Sydänlammelle Somerolla koordinaattien avulla. "
Mikä ongelma tuossa on?
Koordinaateilla 60.717881, 23.318004 sinne pääsee hyvi ja olen muutaman kerran käynytkin.
SUOMINEN TAUNO
29.04.2015 16:16
Itselläni kävi ensimmäisellä kerralla niin, että Nokian navigaattori ohjasi peltotielle, jossa sitten jonkun ladon nurkalla onnistuin saamaan auton ympäri ja palaamaan takaisin. Paikallinen maanviljelijä kertoi, että kyllä siitä hevosella voisi päästä läpi, mutta ei tuollaisella kalustolla.
Ajo-ohjeiden mukaan sitten piti lähteä menemään ja pääsin hyvin perille.
Se on hyvä, että karavaanarikollegoilla on paremmat navigointivehkeet.
HAAPANEN TIMO
29.04.2015 16:24
Kyllä Taunon näkökulma on huomion arvoinen. Mentäisiin sieltä mistä on sovittu.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 29.4.2015 klo 16:37:08
Oletteko Tauno ja Markku Keski-Uudenmaan miehiä kun säännöissä kerrotaan ettei muilla ole asiaa
http://www.sfckeskiuusimaa.fi/virkistysalue/alueen-saannot
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.04.2015 16:51
Olen jäsen, mutta minulle on kerrottu, ettei portilta pois käännytetä muidenkaan yhdistysten jäseniä.
Paikka on pieni joten suurta väkimäärää sinne ei sovi.
AHJOS TIMO
29.04.2015 19:35
Mitä tarkoittavat kirjainlyhenteet "WGS" ja "KKJ"?
Esimerkiksi Caravan Leirintäopas 5/2015-4/2016 sivulla 40 Ruissalo Campingin esittelyn lopussa lukee näin:
WGS-84 60º 25' 32'', KKJ 22º 06' 04''
Käyttäjän lisäys viestiin 29.4.2015 klo 19:58:38
Tarkemmin: Mitä tarkoittaa WGS-84 ja KKJ?
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.04.2015 20:54
KKJ on KansallinenKoordinaattiJärjetelmä.
Googleta map datum.
Tässä kännyssä on kirjoittaminen hiukan tönkköä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
29.04.2015 21:02
KKJ on kartastokoordinaattijärjestelmä joka on ollut Suomessa käytössä nykyään käytetään yleisesti WGS-84 järjestelmää jota myös GPS laitteet käyttävät.
AHJOS TIMO
29.04.2015 22:27
Kiitos vastauksista. Mutta miten tuo Ruissalon merkintä sitten pitäisi ymmärtää, kun siinä on toinen lyhenne leveysasteiden edessä ja toinen pituusasteiden edessä. Ei kai ne voi eri koordinaatistoista olla?
HAAPANEN TIMO
30.04.2015 06:29
Ruissalon koordeilla pääsee kylpylän parkkipakalle joten ne ovat niin 'oikein' kun yleensäkin tapa asiaan perehtymättömillä on.
https://www.google.fi/maps/place/60%C2%B025'32.0%22N+22%C2%B006'04.0%22E/@60.4238028,22.096487,795m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Eikös se KKJ ole enemmän kartanpiirtäjien työkalu ja painimassa unholaan.
http://www.paikkatietoikkuna.fi/c/document_library/get_file?uuid=f581564e-a2a7-4ed9-873a-a9d8c8510da2&groupId=108478
Joku on vain laittanut kirjainyhdistelmän eikä ole lainkaan ollut tietoinen mikä se on.
@timppa
SUOMINEN TAUNO
30.04.2015 08:36
Kyllähän noita KKJ -koordinaatteja saattaa vielä jossakin vastaan tulla. Niillä mennään likimäärin 170 metriä liikaa itään ja 130 metriä liikaa pohjoiseeen. Kyllähän niilläkin nyt osapuilleen seudulle osuu.
Tarkkoja eroja voi laskeskella tuolla:
http://euref-fin.fgi.fi/fgi/fi/koordinaattimuunnospalvelu
AHJOS TIMO
30.04.2015 09:02
Kiitos valistuksesta! Siellä Ruissalossa joku on ollut näköjään hiukan liian viisas, mutta ei kuitenkaan riittävän viisas.
HAAPANEN TIMO
30.04.2015 11:02
Vasta nyt katselin leirintäopasta. Minkä helkkarin vuoksi se sotketaan huoltoasemien merkeillä.
Nyt se punainen pallero pilaa yleisilmäyksen täydellisesti, aina on tarkennettava silmät katsomaan onko se alue, vai täysin turha täplä.
Paljonko tulee rahaa käytettävyyden kustannuksella?
Hämeenlinna voisi antaa selityksen.
@timppa
JANHONEN MATTI
30.04.2015 11:11
Timo
Olen samaa mieltä.
Olen ehdottanut, että koko asia toteutetaan ADAC:n oppaiden tyyliin jolloin myös turhat päällekkäisyydet oppaasta poistuu ja oppaan käytettävyys paranee.
ASIKAINEN MATTI
30.04.2015 12:57
Lehdestä on kerrottu, että kyseinen kartta on varsin kallis, mutta polttoainefirma sponsoroi sitä huomattavalla summalla. Silti nämä täplät kyllä sotkevat kartan lukua. Olen myös ehdottanut, että matkaparkit olisivat kartassa vain numeroina, jolloin muutokset on helppoa tehdä myös luetteloon: uusi tulisi jonon jatkoksi ja poisjäävä vain jäisi pois.
Ainakin itse käytän matkaparkkiosiota siten, että katson kartasta reitilleni osuvan paikan, jonka tiedot tarkistan luettelosta.
Käyttäjän lisäys viestiin 30.4.2015 klo 13:06:37
Lisäksi aluemaksu/perusmaksukäsite on luettelossa vesitetty. Alunperin aluemaksun piti olla ainoa maksu ilman lisäyksiä: henkilö 0 €, ja perusmaksuun sisältyi yksikön paikoitus alueelle ja siihen lisättiin henkilömaksut. Nyt näitä käsitteitä käytetään surutta sekaisin.