Aloittelijan tuuriako ?

NISSINEN ARTO 21.04.2015 19:32

Olen vasta alkaja näissä matkailuvaunuhommissa. Lukenut näitä sivuja ja hakenut oppia ko aiheeseen. Kysellytkin kaikenlaista kokeneemmilta. Kävmme kittilässä vaimon kanssa pääsiäisenä. Olin pakannut vaunun ja auton. Keimolassa moottoritiellä aivan matkamme alussa kävi seuraavaa. Edessä oli rekka joka ajoi alinopeutta, jonka ohitin. Palatessani omalle kaistalle käänsin ohjauspyörää varmaan liian äkkiä, koska vaunu alkoi heittelehtä takana.!!!..Auto meinasi karata käsistä. Vaunu taisi välillä viedä autoa.!! Tosi kauhea tilanne.! Sain pikkuhiljaa auton ja vaunun hallintaani. Oli pakko pysähtyä tien laitaan rauhoittumaan. Jalkani tärisi. Seuraavalla levähdyspaikalla tarkastelin tilannetta.. Analyysini mukaan tein ainakin seuraavat virheet: äkillinen ohjausliike, väärin lastattu vaunu (ehkä takapainoinen), liian alhaiset rengaspaineet. Onneksen olimme moottoritiellä, joka oli tyhjä. Oli tilaa heittelehtiä. Kuten alussa mainitsin, olin selvillä tekemistäni virheistä. En vain huomioinut niitä. Olin tyhmä. Kerroin tästä, ollakseni opiksi muille vasta-alkajille. Maltti ja rauhallisuus on valttia tien päällä, sekä ottakaa vakavasti ohjeet vaunun pakkaamisesta ja muista neuvoista ja ohjeista.! Mukavia matkoja.....

KOISTINEN TOIVO 21.04.2015 19:38

Mikään ei ole niin hyvä opetaja kun kokemus. Oli hyvä, että tilanne päättyi vaan "niskasta puistelun tasolle". Hyvä kun analysoit asian rehellisesti itsellesi, mikä meni pieleen, ja keroit meille muillekkin. Kukaan meistä ei ole niin oppinut, etteikö muistutus ole paikallaan silloin tällöin. Hyviä reissuja sulle, ja perheellesi. Toivopoika

POHJANTÄHTI JORMA 21.04.2015 20:05

No voi kiesus, mikä se alinopeus on? Näitä asennevammajuttuja, voi helvetti !

VALTONEN MARTTI 21.04.2015 20:22

Sama tuli heti mieleen kuin Jormalla...alinopeus? Helvattuun sellainen termi!!

Muuten aloittajalta oivallista itsekritiikkiä! Nostan hengessä hattua ja olen tyytyväinen kun selvisitte tilanteesta mallikkaasti.

Tuosta on hyvä jatkaa!

PULKKI MARTTI 21.04.2015 20:27

Alinopeus on alinopeutta. Ärsyttävää jollei johdu ruuhkasta tai huonosta kelistä, sekä lisäksi lisää onnettomuusriskejä maanteillä kuten äskeisestä luimme. Tottahan tiedätte että ohitustilanne on aina riski. Alle nopeusrajoitusten ajaminen lisää merkittävästi ohitustilanteita sekä sitämyötä aiheuttaa ruuhkia että vaaratilanteita.

POKKINEN TAPANI 21.04.2015 20:29

Aikuiset miehet, ettekä muka tiedä kuinka vaarallista on esim; ajaa 50-60kmh moottoritiellä ja toiset yhtäreikäpäät tulevat samalla 120 rajoitusalueella 150-160 lasissa. Ja tämä ei ole mitään outoa, kesällä tuolla Kemin ja Tornion välillä, -tapani-

POHJANTÄHTI JORMA 21.04.2015 21:07

Varmuuden vuoksi kahlasin läpi tehallinnon 78 sivuisen litania teistä ja nopeuksista. Kannattaisi muidenkin tehdä samoin.

Mitään alinopeustermiä en sieltä löytänyt ! Moottoritelle tosin ei saa mennä kulkupelit joiden suurin sallittu nopeus on alle 50 km/h.

VÄLIMÄKI JARMO 21.04.2015 21:20

Ja ne reikäpäät löytyy yleensä niistä ittiä paremmista kuskeista jotka jurraa pilikuntarkasti sitä oman mittarin mukaan olevaa sallittua,siis oopelit ja japsit,todellinen nopeus 70 kun on 80 rajotus,sattuupa vielä kamera olemaan tien poskes niin jarrut pohjaan,Eikä tartte sanoo mitää navista,joita joku ihannoi,että sen mukaan,höpö höpö, .Hullu saa olla muttei tyhmä. .JV

POHJANTÄHTI JORMA 21.04.2015 21:58

Kyllä ne nopeusrajoitukset koskee kaikkia, mutta löydä se ajoneuvoyhdistelmä raskaasta kalustosta noudattaisi nopeusrajoituksia, voi olla jo vaikeampaa.

Ostin itselleni matkailuvaunun jonka vedin Kuopiosta Lahteen, aika monta ohitusta sain tehdä noudattamalla liikennesääntöjä. Autoilijoiden vuoksi jotka syystä tai toisesta eivät halua ajaa suurinta sallittua nopeutta.

Itse pidin nopeuteni noin 85 km/h navin mukaan eli lievää ylinopeutta. Pimeässä näin jo kaukaa isomman kulkupelin pikku hiljaa tavoittavan minua, jonkun ajan kuluttua tämä " rekka" saavutti minut tullen aivan tappituntumaan.

Tulimme ohituskaistatielle ja niin tämä teiden ritari siinä vajaan kolmen kilometrin osuudella pääsi kuin pääsikin ohitseni.

Sitten ajeltiinkin peräkanaa Lahteen, ei tullut eroa kuin minuutti tai kaksi. Vetoauto minulla Fiat / Dethleffs retkiauto.

Hullu saa olla ja tyhmä saa olla muttei molempia samalla kertaa

HUOTARI TUOMO 21.04.2015 22:31

Minulla on neljäs kesä vaunuun vetoa alkamassa, takana reilut 10 tkm köröttelyä, välillä tien tukkona, välillä menossa muiden mukana. Koska aloittelija olen omasta mielestäni edelleen, yritän aina oppia (ja ehkä välillä toivottavasti olemaan opiksikin), siksi täällä tulee näitä kirjoituksia selailtua.

Termiä alinopeus ei varmaankaan löydy mistään virallisesta tekstistä, mutta emmeköhän kaikki ymmärrä mitä sillä tässäkin tapauksessa tarkoitettiin, ei anneta yhden huonosti valitun sanan pilata ketjua. Jos puhutaan moottoritiestä, rekasta ja matkailuvaunusta, niin ainakin minä kuvittelen puhuttavan reilusti alle kahdeksastakympistä, koska kummallakaan vehkeellä ei sen lujempaa saa ajaa.

Veikkaanpa, että syynä oli kirjoittajan itsekin kertomat aisapaino ja mahdollisesti rengaspaineet. Jotenkin tuntuu, ettei vaunua vetäessä voi tehdä niin äkkinäistä ohjausliikettä, että se olisi syynä kuvatun kaltaiseen tapahtumaan, paitsi tietysti noiden muiden syiden lisänä vähän reilumpi ratin kääntö, joka normaalisti ei aiheuttaisi mitään poikkeavaa, saattaa olla liikaa.

Hienoa, että kerroit opiksi ja muistutukseksi muillekin. Virheistä oppii ja seuraavalla kerralla reissuun lähtiessä asiat ovat toivottavasti kunnossa. Varmasti meitä aloittelijoita on muitakin näitä juttuja lukemassa, vaikka keskusteluihin osallistumiseen voikin olla aika suuri kynnys.

Itse opittuna vinkkinä aisapainolle voisi sanoa sen, että kun koukuttaessaan vaunua aisan päästä nostaa, niin sen täytyy olla hemmetin painava. Jos se nousee helposti, se on liian kevyt. Kerran kun punnitsee, vaikka henkilövaaka apuna, niin se helpottaa toteamista myöhemmin. Toinen itse havaittu asia on, että rengaspaineet tulee tarkistettua aivan liian harvoin. Ja kolmas se, että olut tahtoo loppua aina kesken.

Turvallisia kilometrejä ja hauskaa kesää kaikille.

-Tuomo

POKKINEN TAPANI 22.04.2015 09:12

Hyvää ja rakentavaa tekstiä Tuomolta. Ja mitä tulee huomioihin noista havaituista asioista, olut se itselläkin tahtoo reisussa ensimmäisenä loppua- .Olenkin aatellut, jotta pitäisköhän se raahaammme peräkärrysauna jättää kotia ku se niin jeevelisti lisää oluen kulutusta? -tapani-

HAKALA JYRI 22.04.2015 10:40

Kiitos aloittajalle että kertoo tapahtuneen ja lisäksi havainnoi mahdollisia tekn asioita Sekä huomiointi mahdollisesta ajovirheestä,,, varmaan osalle lukijoista hyvää tietoa....

Aloittajan havaintoihin lisäisin seuraavat mitkä vaikuttaa::: Tuulinen sää & kuorma-auton aiheuttamat ilmavirtaukset ja pyörteet Kitkavetopää jos on vaunussa ,ei estä mutta"vaimentaa" Pieni kevyt vetoauto ja max kokoinen vaunu mieluiten toisinpäin Keli olosuhteet loska,vesiliirtoon ym

Terv jyrih

Ps ajelin viimesyksynä Keski-Suomen suuntaa vastaan tuli paketti- Auto jossa iso 8-9m vaunu suoralla tiellä heijjasi. vaarallisen näköisesti Jäin miettimään mistä johtui,?

Aloittajan tilanteeseen ei nopeus ehkä syynä mutta syntyneenä tilsnteen hallinta on helpompaa pienemmillä nopeuksillakin

Itse jouduin tientukkijoiden joukkoon poliisin tiedotteessa korostettiin että 80-tiellä suurin sallittu nopeus on 80km/h, nopeuteni oli 87 johtuen rengas koko eroista talvi-kesärenkaiden kehä ero yli5pros--- isommilla renk mittari80nopeus85

POKKINEN TAPANI 22.04.2015 10:47

Meillä suomessa ei mittari saa näyttää 80, jos todellinen nopeus on 85, eli tuskin on renkaat ja vanteet rekisteriotteen mukaisia. -tapani-

NIEMELÄ PASI 22.04.2015 12:57
Taitaa olla niin nopeusmittari saa näyttää liikaa, mutta ei liian vähän.

1078/2009 Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 24 § Nopeusmittari ...

Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
POKKINEN TAPANI 22.04.2015 13:15

Näin se Pasi mennee. Minä en muistanut kuin lain hengen ja sinä toit sen kirjaimen. -tapani-

NYYSSÖNEN KAJ 22.04.2015 13:46

Jos auton huippunopeus on 180 km/h niin kaikki sitä pienemmät vauhdit ovat alinopeuksia

HJELM ARTO 22.04.2015 19:15

Virhe tuossa analyysissä, olin tyhmä.

Kaikesta päätellen tyhmyys on sinusta kaukana mutta virheitä sattuu ja kokemuksen kautta ne karsiutuu, varsinkin kun osasit noin hyvin analysoida tilanteen.

Alinopeudesta sen verran, jos kehällä päivällä kuivalla kelillä ajaa 70km tunnissa niin on se aika rauhallista menoa. Tietenkään syitä en tiedä, voihan olla että tuurista ostettu lippis on venähtänyt ja pudonnut vähän silmille.

Veikko

VÄLIMÄKI JARMO 22.04.2015 19:43

Mä en oo nähäny viälä yhtäkää autua jos mittari näyttäs yli,höpöjä taas,ooppelin mittari näyttää 80 kun on 70,se on toristettu,mutta mitä mä näistä,takaperin vastaan tulevat tiedetään. .JV

VALTONEN MARTTI 22.04.2015 23:04

Alinopeus on termi jolla pyritään syyllistämään niitä jotka syystä tai toisesta yleensä tilapäisesti joutuvat käyttämään nopeusrajoitusta pienenpää nopeutta.

Tietenkin se lisää liikenteen takkuilua usein mutta syy on silloin edessänne ajavan kyvyttömyydestä päästää sopivasti ohi.

Taikka takana tulevan kyvyttömyydestä ohittaa.

Kun laki ei termiä tunne on parempi pitää turpa vain kiinni sellaisten viljelystä

Tätä mieltä MV...

POKKINEN TAPANI 23.04.2015 08:15

Jokaisella on oikeus mielipiteeseen. Ja minun mielipide on sellainen, että jos kuljettaja ei kykene syystä tai toisesta noudattamaan yleisiä liikennesääntöjä tahi ei syystä tai toisesta enää kykene havainnoimmaan muuta liikennettä, on hänen jo hyvä siirtyä pelkääjän paikalle tai mieluiten jo herrakastiin sinne takapenkin puolelle.

Paljon alkaa liikenteessä näkyä näitä jotka eivät kykene ajamaan tässä paikallisliikenteessäkään rajoitusten mukaan, 40, 50 ja 60kmh ja herrat kuin rouvat painavat menemään 30kmh lasissa tai vaihtoehtoisesti aina -10 sallitun alle. Myös liki kaikki perusliikenne säännät ovat näille teiden panttereille hukassa, vaikka väistämissäänöt, ym, ym. On keskusteltu myös siitä mahdollisuudesta, että ikääntyneille alettaisiin myöntämään jonkinlaisia rajoitettuja ajokortteja,. En kannata sitäkään ajatusta. En kannata myöskään sitä, että ajokortin menettämisen jälkeen siirrytään mopoautoon. Tottahan joillekkin Jäärille se ajokortista luopuminen on elämän ja kuoleman kysymys. Nämä omasta mielestään tervaskannot kun luopuisivat ennemmin vaikka toisesta jalastaan kuin rakkaasta autostaan. Näin sen nään. -tapani-

POHJANTÄHTI JORMA 23.04.2015 08:36

Ennemminkin olisin huolissani niistä joiden pitää ajaa sen rikesakon rajalla ,sekä ne muut vielä suurempaa ylinopeutta ajavat.

Vauhti se on mikä tappaa!

KOISTINEN TOIVO 23.04.2015 08:36

Luulempa, että tuo liikenne on kaikkien siellä liikkujien yhteistä puuhaa. Myöskin meidän kaikkien oikeus. Siihen kuuluu myös toisten liikkujien huomioon ottaminen, je heidän auttaminen omalla ajotavalla, jos voi sillä onnettomuuden estää. Se ajatus, että aina on ajettava vähintäänkin liikennemerkin sallimaa nopeutta, ei kuulu ihan oikeaan liikenne kulttuuriin. Meistä kaikista tulee vanhoja, ja olisi hyvä jos itse tajuaisimme, milloin olemme "ajokorttikelvottomia" Mutta se "tuo saatanan vanha lippalakkitunari pitäisi ampua, kun ajelee kymmentä alle lappujen" saisi jädä lähtiissä kotiin. Toivopoika

PUSSINEN JUKKA 23.04.2015 08:52

Aika osuvan määritelmän alinopeudelle kertoi kaverini: "Kaikki, jotka ajavat vähemmän ylinopeutta, kuin minä, ajavat alinopeutta".

KAASINEN PERTTU 23.04.2015 09:23

Olettekos kukaan ajatellut asiaa ylinopeudesta sakotetun näkökulmasta.

Olen joskus kuullut jonkun kertovan että hän ei aja yhtään ylinopeutta kun sai ison sakon siitä ja näitä sakotettuja alkaa olla jo aika paljon liikenteessä.

Ei se aina tarvitse olla se iäkäs kuljettaja tientukko vaan siitä on tullut eräänlainen "syntipukki" arvosteluissa!

VALTONEN MARTTI 23.04.2015 13:03

Kaasisen kommenttiin viitaten: näin on käynyt itsellenikin ajettuani kauan sitten tutkaan 50 rajoitusalueella tutkan näyttäessä 96 km/h. Vieläpä risteysalueella. Tosin hyvä näkyvyys joka suuntaan.

Kokeilin vain hetkellisesti renkaiden tasapainoa kun olin juuri tulossa rengasliikkeestä. Tuuri mikä tuuri...

En silti ole rajoitusten suhteen ihan ehdoton vaikka puolustankin ihmisten oikeutta ajaa haluamaansa nopeutta.

Tänäänkin köröttelin 60 rajoituksella viittäkymppiä kuutisen kilometriä jonkun farkun perässä eikä se ketuttanut yhtään. Tie Lahdesta Villähteelle on sen verran mutkainen ettei vilkkaampaan aikaan ohittelukaan onnistu.

VÄLIMÄKI JARMO 23.04.2015 13:12

Tunnustan,mä oon höyrypää,2 sakkoo jo kuukauden sisään,pitääskö jo oppia. .JV

POIKULAINEN ESA 23.04.2015 13:24

Kolmannesta muistaissani lähti kortti jos tulee kahden vuoden sisällä joten himmaa vähän.

VÄLIMÄKI JARMO 23.04.2015 13:41

Näin tarttee tehä,ne on vain rikesakkoja mutta...............JV

KAASINEN PERTTU 23.04.2015 13:45

Ostat sen jälkeen sähköpolkupyörän ja mietit mitä tulitehtyä?

VALTONEN MARTTI 23.04.2015 13:46

Milloin se on muuttunut. Ainahan se on ollut että kolmesta sakosta vuodessa otetaan harkittavaksi kortin hyllyttäminen?

KAASINEN PERTTU 23.04.2015 13:51

Luulisi kahden sakon jälkeen jo osaavan ajaa rajoitusten mukaan!

VALTONEN MARTTI 23.04.2015 14:02

Miekin olen muistanut yhden kännykkäsakon jälkeen olla ajaessa käyttämättä.

Myönnän että ketuttaa kun kaikkialla ympärillä kuskit ajelee kännykät korvalla.

MÄKELÄ MIKA 24.04.2015 20:07

Miten joku viitsii ihmetellä alinopeus -sanaa kun kaikki tietää mitä se tarkoittaa: Ajetaan hiljempaa kuin nopeusrajoitus sallii. Ei aloittaja haukkunut alinopeutta ajavaa vaan kommentoi omaa tapahtumaa.

VALTONEN MARTTI 24.04.2015 21:11

Mäkelän olisi näköjään hyvä lukea nuo välikommentitkin jotka yleensä muuttavat käsiteltävää aloitusta olennaisesti...

HJELM ARTO 27.04.2015 21:50

Jarmo kolme ylinopeus sakkoa riittää kortin poistoon 6 kk, vaikka olisivat rikesakkoja.

Tuosta 70 kympin köröttelijästä kun kirjoitin, täytyy tarkentaa. Ei sillä ole niin väliä millä nopeudella liikkuu kunhan ottaa toiset tiellä liukkujat huomioon.

Meistä jokaista joku on liikenteessä auttanut, vaikka emme ehkä ole sitä huomanneet aina.

Jelmi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.